Auteur Topic: Over de relevantie van het waargebeurdheidsgehalte vh OT  (gelezen 15283 keer)

cyber

• Bekijk profiel
Over de relevantie van het waargebeurdheidsgehalte vh OT
« Reactie #150 Gepost op: mei 24, 2006, 10:24:07 pm »

quote:

Nunc schreef op 24 mei 2006 om 09:11:

[...]

okee, wat als jij ergens gevangen zit, en omdat je je misdragen hebt, wordt je eten je ontnomen. Is dat een straf of niet? Uiteraard!
yep, geen twijfel mogelijk, zo doen mensen dat.

quote:

De straf in het geval van Adam en Eva is, dat ze de mogelijkheid ontnomen wordt om onsterfelijk te zijn. Hen wordt de directe toegang tot 'de boom' ontzegd. Er wordt ze niet iets afgenomen wat ze altijd (automatisch) al hadden, maar er wordt ze iets afgenomen wat ze tot dan toe kregen van God.
Wat jij straf noemt, zie ik als het kwaad indammen of grenzen stellen, maar dat komt misschien ook wel doordat ik chronisch ziek ben, en ik denk dat ik mede daardoor niet een God zie die de ene zonde wel in tijd straft en andere zonden niet.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2006, 12:12:38 am door cyber »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: mei 25, 2006, 09:23:24 am »

quote:

cyber schreef op 23 mei 2006 om 22:52:

De vervloeking van de aardbodem was al in de schepping ingelegd, want de piranha's de leeuw en de hyena waren al aanwezig, al leefden ze in het paradijs paradijselijk.

Hier dicht je God toe dat Hij meewerkt aan de zonde op een bepaalde manier, want Hij zou de vervloeking al in de schepping hebben gelegd? :?
Dat geloof ik niet.
Piranha's, leeuwen en hyena's zijn goed geschapen. Alleen kunnen wij die dieren niet voorstellen met de eigenschappen die ze nu in hun gevallen staat/vervloekte staat bezitten.
Maar zo zijn ze niet geschapen. En zo zijn ze ook niet bedoeld. Dat is het nu juist met de vloek. Alles werd anders maar je wil toch niet zeggen dat dat de bedoeling ook was?
En al begrijpen we het niet hoe dat dan zal zijn en watvoor leeuw er dan rond zal lopen (de leeuw die door Adam een naam is gegeven, de oorspronkelijke leeuw), eens zal op aarde die vloek al (gedeeltelijk) worden opgeheven :

Jes 65
 25 De wolf en het lam zullen tezamen weiden en de leeuw zal stro eten als het rund, en de slang zal stof tot spijze hebben; zij zullen geen kwaad doen noch verderf stichten op gans mijn heilige berg, zegt de HERE.

Zo zijn er nu nog geen mensen op aarde die niet meer onderworpen zijn aan de vloek (al willen sommige extreme gebedsgenezers ons doen geloven dat wij hier op aarde niet meer onder de vloek van ziekte in het algemeen hoeven te vallen, maar als christen nu al gevrijwaard zijn van alles wat met de vloek te maken heeft.)
Dit gaat in tegen Romeinen 8 - wij zijn nog onderworpen aan deze schepping die in barensnood is.
Maar ook is het een onmogelijkheid omdat deze mensen als ze helemaal onder vloek uit zouden zijn dan ook niet meer zouden sterven - als je dit echt door wilt trekken.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2006, 09:24:15 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: mei 25, 2006, 11:00:02 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 mei 2006 om 09:23:

Piranha's, leeuwen en hyena's zijn goed geschapen. Alleen kunnen wij die dieren niet voorstellen met de eigenschappen die ze nu in hun gevallen staat/vervloekte staat bezitten.
Maar zo zijn ze niet geschapen. En zo zijn ze ook niet bedoeld. Dat is het nu juist met de vloek. Alles werd anders maar je wil toch niet zeggen dat dat de bedoeling ook was?
ik ben benieuwd. Heeft God die dieren dan na de zondeval zelf veranderd? Van een vegeterische leeuw naar een vleesetende? Of is dat vanzelf gegaan?

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: mei 26, 2006, 07:16:26 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 mei 2006 om 09:23:

[...]

Hier dicht je God toe dat Hij meewerkt aan de zonde op een bepaalde manier, want Hij zou de vervloeking al in de schepping hebben gelegd? :?
Dat geloof ik niet.

Als je dit leest
De slang nu was het listigste van alle dieren des velds, die de HERE God gemaakt had;
dan vraag ik mij af wat je bedoelt met 'zo zijn ze niet geschapen'

En de dieren bezitten geen vervloekte staat want die zijn niet vervloekt, alleen de slang is vervloekt.

quote:

En al begrijpen we het niet hoe dat dan zal zijn en watvoor leeuw er dan rond zal lopen (de leeuw die door Adam een naam is gegeven, de oorspronkelijke leeuw), eens zal op aarde die vloek al (gedeeltelijk) worden opgeheven :
En dit geloof ik niet :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: mei 26, 2006, 07:35:48 pm »

quote:

cyber schreef op 26 mei 2006 om 19:16:
[...]

Als je dit leest
De slang nu was het listigste van alle dieren des velds, die de HERE God gemaakt had;
dan vraag ik mij af wat je bedoelt met 'zo zijn ze niet geschapen'

En de dieren bezitten geen vervloekte staat want die zijn niet vervloekt, alleen de slang is vervloekt.

[...]

En dit geloof ik niet :)

Wat denk je dan dat dat gedeelte betekent? Of zijn er al wilde dieren die stro eten en dieren die elkaar niet meer verscheuren of adders die een kind niet meer bijten?
Zo zijn deze dieren oorspronklelijke geschapen, geloof ik.
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2006, 07:36:32 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: mei 26, 2006, 07:42:45 pm »

quote:

Nunc schreef op 25 mei 2006 om 23:00:

[...]

ik ben benieuwd. Heeft God die dieren dan na de zondeval zelf veranderd? Van een vegeterische leeuw naar een vleesetende? Of is dat vanzelf gegaan?

Na de zondeval is er heel veel veranderd: de aarde bracht plotseling doornen en distelen voort, de mens en zijn vrouw schaamden zich voor elkaar, zwangerschap en bevalling is geen pretje etc. Zo kan er ook best iets veranderd zijn aan die dieren die opeens roofdieren werden en elkaar opeten (i.p.v. stro eten zoals staat in Jesaja) en ook wordt dit er aan toegevoegd dat de dieren geen kwaad zullen doen noch verderf stichten op gans mijn heilige berg, zegt de HERE.
Het eten van andere dieren is dus blijkbaar 'kwaad' en verderf stichtend.

In overdrachtelijke zin wordt het elkaar bijten en vereten en verslinden toch ook met zonde in verband gebracht.

Zie:
Galaten 5
15 Indien gij echter elkander bijt en vereet, ziet dan toe, dat gij niet door elkander verslonden wordt.

Daarom denk ik dat voor de zondeval deze dingen niet gevonden werden, noch in letterlijke, noch in overdrachtelijke zin.
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2006, 07:46:24 pm door Priscilla en Aquila »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: mei 26, 2006, 08:10:58 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 26 mei 2006 om 19:35:

[...]

Wat denk je dan dat dat gedeelte betekent? Of zijn er al wilde dieren die stro eten en dieren die elkaar niet meer verscheuren of adders die een kind niet meer bijten?
Zo zijn deze dieren oorspronklelijke geschapen, geloof ik.
Die listige slang is van voor de zondeval.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: mei 26, 2006, 08:30:23 pm »

quote:

cyber schreef op 26 mei 2006 om 20:10:
[...]

Die listige slang is van voor de zondeval.

Is listig negatief dan?

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: mei 27, 2006, 11:20:11 pm »

quote:

In dit geval wel, listig is wel een overlevingskunst, maar als een slang praat dan is het wel een wetteloos beest, en als de slang dan ook nog gaat uitleggen hoe het m.b.t de boom van goed en kwaad wel is, dan is er toch iets goed fout.
En dan daarbij, de mens zal over de dieren heersen en niet discussiƫren met een slang.
Dat de slang niet geschapen is om de mens te verleiden, dat lijkt mij logisch.

En de combinatie 'listig' en 'slang' is voor de mens wel dodelijk gebleken.

Of zie jij dat anders ??