quote:
Ja.
Als alles nog OK zou zijn, zou de 'onzichtbare kerk' (alle gelovigen - of ze nu naar de RKK gaan of een ander kerk of groep - of dat ze zelfs helemaal niet naar een kerk gaan: alle wedergeborenen die geloven in Christus Jezus als hun persoonlijk Redder) samenvallen met de kerk die je hier zichtbaar op aarde ziet.
Alle gelovigen in bv de stad Utrecht zouden zondags naar één kerkgemeenschap gaan - er zouden geen ongelovigen meer tussen zitten.
Dan valt het Lichaam van Christus geheel samen met wat je in de kerk hebt zitten aan gelovigen.
quote:
Dat is een protestantse visie. Is het waar wat je schrijft?
Als het niet waar zou zijn, zeg je hiermee dat er alleen gelovigen zitten in de kerk die jij als de ware kerk ziet. (voor jou op dit punt de RKK begrijp ik)
Een stap verder zou dan zijn
dat er geen ongelovigen in die kerk zijn maar dat ieder een persoonlijke relatie met Christus heeft en kan belijden dat Hij zijn/haar verlosser is.
Want de gemeente van Christus bestaat uit gelovigen en niet uit ongelovigen.
quote:
Precies. En wie werden er de Kerk uitgezet. Waren dat niet Luther, Calvijn en hun volgelingen.
De grote scheuring tijdens de Reformatie.
Hier snap je mij toch niet helemaal of maak je een denkfout.
Als iemand dwaalleer heeft of grove zonden
moet je die de kerk uitzetten als er geen berouw en verandering is. Dat is de taak van Gods gemeente op aarde zodat ze feest kunnen vieren
niet met oud zuurdeeg, noch met zuurdeeg van slechtheid en boosheid, maar met het ongezuurde brood van reinheid en waarheid. (1 Kor. 5:8 )
En wat was de reden dat Luther etc de kerk werden uitgezet? Zij gaven aan waar het fout zat en worden de kerk uitgezet. Wat is er toen gedaan met hun terechte kritiek op de kerk van die tijd waar grove dwaalleer was?
quote:
Precies, kan de protestantse kerk als geheel (of iedere protestant als enkeling) herstel zoeken en terugkeren?
Hoezo kun je herstel zoeken als je niet op de punten waarop je de kritiek uitte, verkeerd zat maar juist aanwees war het fout zat? Dat is toch een heel andere situatie dan dat iemand die samenleeft met de vrouw van z'n vader
wegens het niet opgeven van deze zonde door de gemeente die dit erkent als zonde, buiten de gemeenschap wordt geplaatst? (even het voorbeeld van de gemeente van Korinthe)
quote:
Als je kunt verstaan wat ik schreef begrijp je het denk ik al wel. Ik geloof dat de RKK de Ware Kerk is. Wat niet wil zeggen dat er in protestantse kerken geen waarheid, niets goeds te vinden is. Dat is er namelijk zeer zeker wel.
Je gaat terug naar een begin. Ik zou zeggen: ga terug naar de eerste gemeente - het allereerste begin.
Daar zie je een heleboel dingen die verder in de kerkgeschiedenis er niet meer zijn.
Over de Reformatie:
Je bedoelt dat er geen afscheiding had mogen zijn? Hoe had het dan gemoeten?
quote:
Precies, één van de kenmerken van het protestantisme.
Heeft de RKK niet het andere uiterste dan? Eénheid eventueel ten koste van de waarheid?
Het principe van 2 Tim 2 is namelijk dat je als je zelf hebt moeten gaan omdat er geen herstel in de gemeenschap zelf meer mogelijk was, je dan moet zoeken naar mensen en samen verder moet gaan met gelovigen die ook rein willen blijven en zich hebben afgescheiden van het grote geheel wat niet wil afrekenen met zonden en dwaalleer.
Dus automatisch komt er dan in beeld dat er twee 'kerken' naast elkaar bestaan.Dat dit afscheiden dan vervolgens steeds verder gaat is geen getuigenis, maar je kunt niet zeggen dat het afscheiden van een kerk met dwaalleer, niet zou mogen. Het is een bijbelse opdracht.
Een verkeerde manier van afscheiden is als je dit doet op verkeerde gronden. Bijzaken die niet belangrijk genoeg zijn om je dan te gaan afscheiden.
Het kan ook een aanleiding zijn om eindelijk van die vervelende broeder en zuster met die aparte overtuiging waar ik niet tegen kan, af te zijn. Of je favoriete leraar te volgen. Dat is een vleselijke reden en volstrekt af te keuren.
Hier zie je al de kiem ook in de gemeente van Korinthe. (Ik ben van Paulus en ik van Apollos )
quote:
Kan me helemaal vinden in wat je hier schrijft. Ben dan ook blij met jou reacties.
Dank je wel.

Persoonlijk denk ik opgrond van dit stukje en ook op grond van 2 Tim 2 dat er geen zichtbare ware kerk van God op aarde meer te vinden is.
quote:
Overigens is het misschien nog goed om te vertellen hoe ik persoonlijk op dit moment de Kerk zie.
Als Middel om tot God te komen om Hem beter te kunnen leren kennen, niet als doel.
De Sacramenten als heilsmiddelen/genademiddelen om actief een relatie met Hem te onderhouden.
Persoonlijk heb ik moeite om bepaalde handelingen als heilbrengend te zien.
quote:
De Bijbel als Middel om Hem beter te leren kennen.
De Leer van Christus om te volgen omdat Hij het Zijn discipelen leerde, om deze te doen (lees bijv. Matt. 28 de laatste verzen)
Mee eens

quote:
Er is Iets/Iemand die boven de Kerk staat. Het Hoofd is waar je door Genade alleen ingelijfd kunt worden. Een mystiek gebeuren.
Bij de RKK heeft toch de Paus die positie: plaatsvervanger van Christus op aarde.
In de bijbel lees ik echter dat de Heilige Geest die plaats toekomt.
quote:
Er is geen heil buiten de Kerk,
Die formulering is wat ingewikkeld: ik zou zeggen: niet buiten Christus om. En dan zegt Gods woord dat je tot één Lichaam bent gedoopt. Dat je dan automatisch bij de Gemeente hoort.
quote:
het is ondenkbaar dat God buiten Christus om.. buiten Zijn Kerk om handeld met Zijn schepping.
Mee eens. Maar om dan RKK te zeggen. Dat is net zo krom als er een ander etiketje op te plakken: de GKV of de Baptisten.
De tendens die ik beschrijf, zie je ook terug in de gelijkenissen in Matt 13 over zaaier en de boze die onkruid er tussen zaait. Het moet samen opgroeien maar is niet de bedoeling van God geweest dat het zo zou gaan. Zo zie je hier op aarde geen zuivere gemeente meer. Maar is het vermengd met ongelovigen en zijn er vele akkers waar men claimt de ware akker te zijn. Terwijl het geheel van de gelovigen vermengd is met een boel onkruid.