Auteur Topic: Op reis door de woestijn  (gelezen 39601 keer)

Aafke

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Gepost op: juni 07, 2006, 12:57:04 pm »
Misschien een rare kreet, misschien voor sommigen een bekende kreet.

Het gaat over een reis waar ik ongeveer 11 a 12 jaar geleden aan ben begonnen. Soms zijn er vreugdevolle momenten, kom ik op schitterende plaatsen, oase's genaamd.
Maar vaak gaat de reis over hete, droge, dorre gebieden. Regelmatig ken ik momenten waarin ik bijna de moed wil opgeven, dat ik het niet meer zie zitten.
Gek genoeg kom ik in deze woestijn soms ook terecht in een stroomversnelling, of een luid donderende waterval.. om daarna weer terecht te komen in een rustig kabbelend beekje.

Het is een geloofsreis, een reis die ik niet alleen maak. Er gaan mensen met me mee op pad. Met velen praat ik wat, met enkelen deel ik heel veel.
Soms is er een gevoel van herkenning, even een fractie van intens delen.

Een reis op weg naar het beloofde land, naar iets waar ik om me heen over hoor, iets wat niet te omschrijven is omdat ik er nog nooit ben geweest.
Het land van verlangen, het land van éénheid, het land van vreugde en genot. Daar waar alle tranen gedroogt zullen worden door Hem, onze Schepper. Het land van 'zijn'.

Misschien kan ik het één en ander met jullie delen over deze reis, van wat er al gebeurt is en wat er op dit moment gaande is. Misschien dat er mensen zijn die zich hierin herkennen en we het één en ander kunnen delen. Misschien ook niet. Heb ook geen idee waarom ik deze weblog hier op het GKV-forum start, op de één of andere manier rollen deze letters gewoon uit m'n toetsenbord.
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #1 Gepost op: juni 07, 2006, 01:06:03 pm »

quote:

Aafke schreef op 07 juni 2006 om 12:57:
... op de één of andere manier rollen deze letters gewoon uit m'n toetsenbord.
Hey, dat heb ik ook altijd. Voor ik het weet is het kwaad alweer geschied.  :+
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Liudger

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #2 Gepost op: juni 07, 2006, 02:49:57 pm »
Door de woestijn naar het Beloofde Land, da's tenminste een reis voor een Christenmens. Heel wat anders dan dat stelletje verwende types dat er een cruise per klipper van maakt, elders op dit forum  :+ .

Maar serieus, ik ben benieuwd en zie er naar uit stukjes met je mee te wandelen. Je bijdragen elders smaken naar meer  :)
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Aafke

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #3 Gepost op: juni 07, 2006, 04:42:07 pm »
Zal eerst iets vertellen van het begin van de reis.

Vertrekpunt oktober 1994 kort na het overlijden van m'n vader, zelfdoding (Wat ik een jaar van te voren heb gedroomd, zie enkele van mijn allereerste berichten een hele tijd geleden op dit forum.) Hij was een alcoholist, sinds een tijdje gescheiden en elkaar niet kunnen loslaten. Een stop-licht-relatie waar wij als kinderen tussen stonden. De situatie werd onhoudbaar en hij koos ervoor (in hoeverre je daarvoor kunt kiezen?) om er een eind aan te maken.

Na zijn sterven stortte mijn zelf opgebouwde wereldje ineen. Was wel Christelijk opgevoed en geloofde als kind-zijnde ook rotsvast in God, Schepper van hemel en aarde. Maar ik had Hem niet nodig, kon alles zelf wel. De Bijbel was een oud stoffig boek en niet van waarde.

Tussen de tijd van zijn sterven en begrafenis ondanks alles toch een bepaalde rust ervaren waarvan ik niet precies wist waar die wegkwam. Maar na de begrafenis stortte m'n wereldje in. Ook het onbegrip van de mensen om me heen, de verwijten van mensen richting mijn vader etc. etc.

Op een gegeven moment naar zijn graf gegaan en heel oneerbiedig God uitgedaagd. Ik wilde m'n vader terug. Hij kon d'r wel voor zorgen dat hij zou opstaan. Ja, toch.. als Hij een God van wonderen was moest dat een 'fluitje van een cent' zijn.
Na die tijd voelde ik me leeg, intens leeg en dom en onnozel. Ben naar huis gereden in de auto, ruim een half uur moest ik rijden. Tijdens deze rit naar huis overviel me een ongelofelijke, intense angst. Het gevoel dat de auto onder stroom stond. Heb hem aan de kant gezet en ben doodstil blijven zitten. Wat er gebeurde weet ik niet. Maar er ontstond na dat moment een diepe innerlijke rust en ben naar huis gereden.

Vanaf die dag is mijn geloofsreis, een reis door de woestijn begonnen. Met momenten van vreugde, vrede, diep verdriet, verwarring, onmacht, onbegrip etc...
De Bijbel, het oude stoffige boek kreeg waarde. Op zoek naar mensen die ook geloven. Op zoek naar de Kerk....

Ik heb verder ook geen idee hoe deze weblog er verder uitgaat zien, wat ik wil delen en wat niet.
Geloof, een mystiek geloof met mensen om me heen waar ik dingen van herken.
Samen met allerlei mensen waaronder Protestanten, Katholieken, atheisten, etc, etc.... samen op weg, samen op reis.

Misschien klinken sommige dingen vaag of onbegrijpelijk, dat ligt dan aan mijn onmacht om de dingen te beschrijven.
« Laatst bewerkt op: juni 07, 2006, 04:50:49 pm door Aafke »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Laodicea

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #4 Gepost op: juni 07, 2006, 09:39:05 pm »
d:)b

Het is misschien (ik weet het wel bijna zeker) een open deur, maar sowieso helpt het altijd wel een beetje om zaken van je af te schrijven.  :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

j@f@

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #5 Gepost op: juni 07, 2006, 09:51:33 pm »

quote:

Een reis op weg naar het beloofde land, naar iets waar ik om me heen over hoor, iets wat niet te omschrijven is omdat ik er nog nooit ben geweest.
Het land van verlangen, het land van éénheid, het land van vreugde en genot. Daar waar alle tranen gedroogt zullen worden door Hem, onze Schepper. Het land van 'zijn'.

Misschien kan ik het één en ander met jullie delen over deze reis, van wat er al gebeurt is en wat er op dit moment gaande is. Misschien dat er mensen zijn die zich hierin herkennen en we het één en ander kunnen delen. Misschien ook niet. Heb ook geen idee waarom ik deze weblog hier op het GKV-forum start, op de één of andere manier rollen deze letters gewoon uit m'n toetsenbord.
Misschien kun je met de Clipper mee (zie topic Vaar mee naar het beloofde land met de tweemastklipper)

Zijnkind

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #6 Gepost op: juni 07, 2006, 10:50:44 pm »
Een klipper door de woestijn? Je moet niet alles geloven wat je in reclames ziet. Bovendien stuift het zo.

Aafke, fijn dat je je leven (deels) met ons wilt delen. Ik ben benieuwd wat er gaat volgen.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Laodicea

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #7 Gepost op: juni 07, 2006, 10:54:57 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 07 juni 2006 om 22:50:
Aafke, fijn dat je je leven (deels) met ons wilt delen.
:ja:
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

stekeltje

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #8 Gepost op: juni 07, 2006, 11:52:05 pm »
* stekeltje moet bij het lezen van de topictitel aan dit boek denken :)

Alister McGrath - Onderweg; Pelgrims in het land van de Geest

Aafke

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #9 Gepost op: juni 08, 2006, 09:30:43 am »
@ stekeltje, het idee van de woestijn is ook niet origineel. Vooral tijdens het lezen van enkele boeken van bijv. Justus Wijnekus (De nuchterheid van God) en De Verkenning van de innerlijke burcht (een boek wat gaat over een boek van Teresa v. Avila (De innerlijke burcht)) en meerdere blijkt dit een 'gewoon proces' te zijn. Ook in de Bijbel kunnen we lezen over woestijn-ervaringen.

Alleen zou je je misschien kunnen afvragen, wil je de woestijn in... of blijf je liever waar je bent?
Of is het zo dat je onwillekeurig, zonder dat je het wilt.. op een gegeven moment toch de woestijn in gedreven wordt. Ik heb hier geen antwoord op.

Een stapje verder.

Op zoek naar de Kerk.

Tijdens het lezen van de Bijbel, met name het boek Prediker wat een behoorlijke impact had. Waar ik mezelf in herkende. Wat nogal confronterend was een zoektocht die verder ging. Niet wetende waarheen. Niet wetende waar het te moeten zoeken.

De Kerk..? En welke dan. Geboren en getogen in de Ned. Herv. Kerk. De pastoraal werker (er was toen geen dominee, waarom weet ik niet) die een dag na het overlijden van mijn vader al op de stoep stond, met mij heeft gehuild (letterlijk) met mij heeft gebeden wat mij diep ontroerde. Daar dan maar eens verder mee praten? Ach, dat was zinloos. Juist in die tijd lag de kerkenraad met hem overhoop. Hij zou pastoraal niet functioneren. Hij moest weg. Wat zelfs uitmondde in een rechtzaak aangespannen door de kerkenraad, "gewonnen" door de pastoraal werker.

Op zoek naar God, maar in de kerk waar ik geboren en getogen was vond ik Hem niet. Alleen maar vechtende, ruziënde mensen.

In die tijd was er een vriendin, een christen. Zij ging naar de een Vrije Bapt. Gem. We praten veel met elkaar, schreven elkaar talloze brieven en kaartjes. Zij was m'n steun en toeverlaat, ze was er gewoon. Ook de huisarts, een vrouwelijke arts was er wanneer ik haar nodig had.

Dan maar eens met haar meegaan naar de Vrije Bapt. Gem. Er was een Avondmaalsviering. De preek ging over de bedekking die over je hart ligt en alleen door Christus kan worden weggenomen. (2 Kor. 3) Tijdens die dienst gebeurde er iets innerlijks wat ik niet onder woorden kan brengen. Ik zag dat Jezus ook voor mij aan het kruis was gestorven, dat Hij ook van mij hield. Dat ik een kind van God mocht zijn. Alhoewel ik nog lang niet besefte wat dit allemaal inhield, het was enkel een klein stapje verder. Me afvragende of ik het nu al wel ten volle besef...
Heb meegedaan aan de Avondmaalsviering, totaal onverwacht, totaal niet gepland. Er is daar een open Avondmaal. Het enigste is dat je van te voren je even moet voorstellen en zeggen wie Jezus voor jou persoonlijk is. Op dat moment kon ik niet anders dan mij overgeven aan Hem en ingaan op de uitnodiging aan Zijn tafel waar Hij de Gastheer van is. Ik kon niet anders dan getuigen van het feit dat er een stukje van de bedekking van mijn hart was weggenomen en dat ik Jezus wilde volgen. Me niet realiserende wat dat allemaal inhield.

Op weg naar huis vroeg m'n vriendin bezorgt of ik wel wist wat ik had gedaan. Ja, dat wist ik wel... alleen of het ten volle was. Nee, dat bij lange na niet....

Volgende keer een stukje verder. Merk dat dit best wel weer veel losmaakt, de herinnering aan wat er jaren geleden gebeurde.
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2006, 09:32:02 am door Aafke »

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #10 Gepost op: juni 08, 2006, 10:33:36 am »

quote:

Heb ook geen idee waarom ik deze weblog hier op het GKV-forum start, op de één of andere manier rollen deze letters gewoon uit m'n toetsenbord.
Misschien word je van bovenaf gedrongen om alles eens op een rijtje zetten. Daarna zal het voor jou wellicht duidelijk zijn wat je te doen staat. Waarom je dit op het GKV-forum doet? Dat is inderdaad een grote vraag. Ik heb daar geen antwoord voor je op, maar ongetwijfeld heeft dat een bedoeling.

Aafke

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #11 Gepost op: juni 08, 2006, 01:46:14 pm »
Na deze éne keer nog één keer mee geweest met deze vriendin naar deze Vrije Bapt. Gem. Een kleine groep mensen, ongeveer 40 die samenkwam in een schoolgebouw. Het was een groep die zich afgescheiden had van een andere plaatselijke Vrije Bapt. Gem. hoorde ik later van haar. Ook zij is kort na die tijd daar vertrokken. Deze groep is uit elkaar gevallen. Heb geen idee of er nog een deel van deze geloofgemeenschap bestaat.

Verder op zoek wat dichterbij huis, wederom naar een Vrije Bapt. Gem. Samen met deze vriendin heengeweest. Een volwassendoopdienst meegemaakt waar ik diep van onder de indruk was. Ook van de blijheid, de warme uitstraling van deze groep mensen. Voelde me er thuis, ben daar overgedoopt.. achteraf een impulsieve keuze weet niet of ik als ik het over kon doen het gedaan had. Op mijn manier moest het gewoon, en wist zeker dat God dit van mij vroeg. Dit terwijl ik al gedoopt was, maar was op dat moment daar totaal blind voor. Ik wilde gewoon lid worden van deze groep koste wat het kost en daar hoorde de overdoop bij. Bijbelse argumenten zat te vinden die mijn mening konden ondersteunen. Een mening die uiteraard gevoed werd door deze geloofgemeenschap.

Een waardevolle tijd meegemaakt in deze Vrije Bapt. Gem. Veel Bijbelstudie, bidstonden en ruimte voor persoonlijk gesprek. Een saamhorigheid die weldadig aanvoelde. Een groep die vooral bestond uit mensen uit de traditionele kerken. (Herv. Geref. Vergadering van Gelovigen etc. etc.)
Een soort van hiep, hiep, hoera-geloof (ook al klinkt dat misschien wat oneerbiedig)
Maar helaas... dit bleek de buitenkant de zijn van deze groep. Innerlijk was er veel mis, in ruim 4 jaar tijd daar 2 akelige tuchtzaken meegemaakt. Een scheuring die daar uit voortkwam. Als ik daar nu weer zou komen vind ik daar nog maar enkele mensen van toen ik er was. De rest is vertrokken naar een andere kerk/geloofsgemeenschap of gaat niet meer naar de kerk. Maar d'r zijn ook veel nieuwkomers. Kortom er is veel verloop in deze Vrije Bapt. Gem.

Ik kon dit niet met elkaar rijmen, is dit Kerk-zijn..?

En mijn eigen persoonlijk leven..? Hoe ziet dat eruit..?

Een man die niet meewilde..? Ging vaak alleen. Hoe zag de éénheid van mijn huwelijk eruit..?

Op een gegeven moment (enkele jaren geleden) de keus gemaakt om voor mijn gezin te kiezen. Om weer samen naar de kerk te kunnen gaan. Samen naar de Herv. Kerk waar mijn man nog steeds lid was. Terug wat nu heet de PKN (daarvoor even SOW), de Herv. Kerk alszodanig bestaat niet meer.
Tsjaa... nu ben ik al enkele jaren terug in de kerk waarin ik ben geboren en getogen. Maar... ik voel me er niet thuis.

Ik heb moeite met het beleid wat gevoerd wordt vanuit de Synode. De verdeeldheid binnen de PKN. Moeite met meerdere dingen die ik (nog) niet bij de naam noem.

Op de één of andere manier past datgene wat ik geloof daar niet. (Kan even niet de goede woorden vinden)

Enkele jaren geleden met name na gesprekken met RK-en dingen ontdekt die mij raakten. Qua geloof zijn er puzzelstukjes op hun plaatsgevallen. Het lezen van de KKK, boeken van Thomas a Kempis, Augustinus, Justus Wijnekus en anderen boeken. Uiteraard ook de Bijbel. Sommigen dingen binnen mijn geloof zijn totaal 'afgebroken'. Verwarring, een opnieuw zoeken, kijken, luisteren, bidden... moeite, ontreddering. Maar elke keer waren er handen die mij opvingen, Gods handen. Vreugde in Hem, rusten in Hem...

Ik weet dat ik nu heb geprobeerd in enkele zinnen een aantal jaren te vangen wat natuurlijk nooit kan. Misschien komt het allemaal wel verwarrend over. Vraag maar als iets niet duidelijk is.

Misschien heeft Heidi gelijk, misschien is dit een moment om alles eens op een rijtje te zetten en om een keuze te maken in een richting waar ik me steeds meer en meer naar toe getrokken voel. En waar ik op de één of andere manier ook steeds meer ruimte voor schijn te krijgen. De RKK.
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2006, 01:48:50 pm door Aafke »

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #12 Gepost op: juni 08, 2006, 02:12:02 pm »

quote:

Aafke schreef op 08 juni 2006 om 13:46:
Enkele jaren geleden met name na gesprekken met RK-en dingen ontdekt die mij raakten. Qua geloof zijn er puzzelstukjes op hun plaatsgevallen. Het lezen van de KKK, boeken van Thomas a Kempis, Augustinus, Justus Wijnekus en anderen boeken. Uiteraard ook de Bijbel.

Denk je dat er daardoor puzzelstukjes op hun plaats vielen? Je noemt de Bijbel als laatste...

quote:

Sommigen dingen binnen mijn geloof zijn totaal 'afgebroken'. Verwarring, een opnieuw zoeken, kijken, luisteren, bidden... moeite, ontreddering. Maar elke keer waren er handen die mij opvingen, Gods handen. Vreugde in Hem, rusten in Hem...

Wanneer je zeker weet (en dat is het bewijs der dingen die je niet ziet, je geloof namelijk (Hebreeën)) dat het God was Die dat deed, dan is het goed.

quote:

Ik weet dat ik nu heb geprobeerd in enkele zinnen een aantal jaren te vangen wat natuurlijk nooit kan. Misschien komt het allemaal wel verwarrend over. Vraag maar als iets niet duidelijk is.

Je schrijft feitelijk dat de RKK voor jou de ware kerk is. Dat doe je op het GKV-forum. Waarom? Om mensen die hier vertoeven ook naar de RKK te trekken?

quote:

Misschien heeft Heidi gelijk, misschien is dit een moment om alles eens op een rijtje te zetten en om een keuze te maken in een richting waar ik me steeds meer en meer naar toe getrokken voel. En waar ik op de één of andere manier ook steeds meer ruimte voor schijn te krijgen. De RKK.

Misschien gaf mijn vorige reaktie je "meer ruimte"...
Misschien overtuig je je gezinsleden...
Misschien word je elders overtuigd...
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2006, 02:14:21 pm door Heidi »

Laodicea

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #13 Gepost op: juni 08, 2006, 03:11:49 pm »

quote:

Heidi schreef op 08 juni 2006 om 14:12:
Je schrijft feitelijk dat de RKK voor jou de ware kerk is. Dat doe je op het GKV-forum. Waarom? Om mensen die hier vertoeven ook naar de RKK te trekken?
Er zijn hier ook niet-religieuze danwel agnosten die een weblog bijhouden. :)

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #14 Gepost op: juni 08, 2006, 03:28:49 pm »

quote:

Laodicea schreef op 08 juni 2006 om 15:11:
Er zijn hier ook niet-religieuze danwel agnosten die een weblog bijhouden. :)
Dat weet ik wel, maar ik ken Aafke beter dan hen en van Aafke had ik dat niet verwacht, net zomin als dat ik dat van diak2b zou verwachten.
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2006, 03:41:11 pm door Heidi »

Aafke

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #15 Gepost op: juni 08, 2006, 04:02:43 pm »
Soms kom ik onderweg in de woestijn mensen tegen die me proberen te overtuigen dat ik de verkeerde kant op ga. Ze proberen me de goede richting te wijzen, maar ik ben eigenwijs en vervolg mijn weg in de woestijn achter mijn voorgangers aan. Naast elkaar, soms ver van elkaar vandaan, stapje voor stapje....
En zo lopen we tesamen richting het Beloofde Land, soms vol onbegrip.. soms met begrip...
En ja, Heidi soms zit het leven vol verrassingen. :)

Vivine

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #16 Gepost op: juni 08, 2006, 04:48:39 pm »
Heel interessant weblog...maar wel moeilijk te volgen voor mij. De meesten hier zijn wat meer thuis in alle geloofsrichtingen, en boeken die betrekking hebben op het christendom. Mij zegt het allemaal niets...het is een beetje hocus-pocus voor mij.
Mijn eigen web-log is een stukje lichtzinniger. Ik wil altijd heel graag van alles schrijven, en ik denk heus wel diepzinniger dan de dingen waar ik over schrijf, maar ik vind het toch altijd een beetje onwennig om het op een forum te zetten. Terwijl ik het van anderen wel heel interessant vind om te lezen. Het onderwerp geloof staat in mijn denken een beetje op een laag pitje op het moment, maar ik ga deze blog wel volgen :)

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #17 Gepost op: juni 08, 2006, 04:55:52 pm »

quote:

Aafke schreef op 08 juni 2006 om 16:02:
maar ik ben eigenwijs en vervolg mijn weg

Is ook je eigen keuze, moet je helemaal zelf beslissen.

quote:

En zo lopen we tesamen richting het Beloofde Land

Zou het?

quote:

En ja, Heidi soms zit het leven vol verrassingen. :)
Geeft niet hoor.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #18 Gepost op: juni 08, 2006, 06:47:46 pm »
Wie en/of Wat is het die/dat je naar de RKK trekt? Wil je daar meer over vertellen?

Ik denk dat je daar in ieder geval ook teleurstelling staat te wachten als het op mensen aankomt. Iedere gemeente heeft zijn tuchtgevallen en zwakkere broeders/zusters. Het is niet voor niets dat Jezus ons gebiedt elkaar lief te hebben en Paulus aanmaant om geduldig te zijn als gelovigen onder elkaar. In dit leven zal ons zondig hart en de verleidingen van satan problemen blijven geven. Gelukkig is God groter. Zijn handen blijven ons ondersteunen inderdaad. Een mooi beeld :).
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Laodicea

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #19 Gepost op: juni 08, 2006, 09:20:57 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 08 juni 2006 om 18:47:
Ik denk dat je daar in ieder geval ook teleurstelling staat te wachten als het op mensen aankomt. Iedere gemeente heeft zijn tuchtgevallen en zwakkere broeders/zusters.
Dat is waar.

quote:

Het is niet voor niets dat Jezus ons gebiedt elkaar lief te hebben en Paulus aanmaant om geduldig te zijn als gelovigen onder elkaar. In dit leven zal ons zondig hart en de verleidingen van satan problemen blijven geven. Gelukkig is God groter. Zijn handen blijven ons ondersteunen inderdaad. Een mooi beeld :).

:ja:
Ik vind dit forum daar ook een mooi voorbeeld van, er komen hier veel Christenen uit verschillende gezindten op samen, en zelfs (minstens) twee mods komen uit een andere kerk, en toch zie je hier op veel onderwerpen saamhorigheid en een gevoel van onderling begrip.

Ik denk dat dat ook de ware oecomene is, niet zozeer het eigene opgeven, maar elkaar in je waarde laten, elkaar wat gunnen en oprecht het beste voor de ander hopen.

Aafke

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #20 Gepost op: juni 09, 2006, 10:06:35 am »

quote:

Heidi schreef op 08 juni 2006 om 16:55:
Is ook je eigen keuze, moet je helemaal zelf beslissen.

Ja, we kregen niet voor niets allemaal een 'eigen wil' om zelf keuzes te maken.

quote:

Zou het?

Ja, Heidi dat denk ik. Zie je zo af en toe op een afstandje lopen.

Maar.. om de parrallel van de reis door de woestijn door te trekken.
Als ik kijk naar het volk Israël, bevrijd uit het slavenhuis op weg naar het beloofde land. Dan zie ik enkele dingen gebeuren onderweg, die ons ook kunnen overkomen.

We kunnen elkaar bevechten, welles/nietes discussies houden, ruzie maken, morren en tieren, ontevreden zijn. Tja en dat schiet niet op. Dan blijf je steken onderweg.
We kunnen dansen/feestvieren rondom het zelfgemaakte gouden kalf (wat in vele vormen en gedaanten zich kan uiten) Ook dan kom je niet verder, sterker nog je keert je van God af.
Wat ook kan gebeuren is dat je denkt/gelooft dat je op weg bent, maar ongehoorzaam bent om geloofstappen te maken. Geloof zonder werken is een dood geloof schrijft Jacobus. (Jak. 2) En ook Jezus was duidelijk met Zijn woorden. (Matt. 7, Matt. 12, Mar. 3) Paulus schrijft in Hebr. 11 over allemaal geloofsgetuigen en wat zij doen in geloof.
Het volk Israël mocht het beloofde land niet binnengaan wegens ongehoorzaamheid.
Nogal confronterende parrallellen. (Overigens is de 'we' en 'je'-vorm in het algemeen bedoeld)

Als ik kijk naar de parrallel van Jezus in de woestijn, dat wordt ik persoonlijk helemaal stil. (Matt. 4)
Daar waar Jezus aan allerlei verzoekingen/verleidingen werd blootgesteld maar er niet voor bezweek en God gehoorzaam was. Waar Hij als mens gehoorzaamheid leerde.

Christus navolgen. Hem zien als Leider, Hem volgen, Zijn zachte roepstem verstaan, luisteren en doen. Eén Herder, één kudde...

Joh. 10
1 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie niet door de deur de schaapskooi binnenkomt, maar op een andere plaats inklimt, die is een dief en een rover; 2 maar wie door de deur binnenkomt, is de herder der schapen. 3 Voor hem doet de deurwachter open en de schapen horen naar zijn stem en hij roept zijn eigen schapen bij name en voert ze naar buiten. 4 Wanneer hij zijn eigen schapen alle naar buiten gebracht heeft, gaat hij voor ze uit en de schapen volgen hem, omdat zij zijn stem kennen; 5 maar een vreemde zullen zij voorzeker niet volgen, doch zij zullen van hem weglopen, omdat zij de stem der vreemden niet kennen.
6 In dit beeld sprak Jezus tot hen, maar zij begrepen niet, wat het was, dat Hij tot hen sprak.
7 Jezus zeide dan nogmaals: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Ik ben de deur der schapen. 8 Allen, die vóór Mij gekomen zijn, zijn dieven en rovers, maar de schapen hebben naar hen niet gehoord. 9 Ik ben de deur; als iemand door Mij binnenkomt, zal hij behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan en weide vinden. 10 De dief komt niet dan om te stelen en te slachten en te verdelgen; Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben en overvloed.
11 Ik ben de goede herder. De goede herder zet zijn leven in voor zijn schapen; 12 maar wie huurling is en geen herder, wie de schapen niet toebehoren, ziet de wolf aankomen, laat de schapen in de steek en vlucht – en de wolf rooft ze en jaagt ze uiteen – 13 want hij is een huurling en de schapen gaan hem niet ter harte. 14 Ik ben de goede herder en Ik ken de mijne en de mijne kennen Mij, 15 gelijk Mij de Vader kent en Ik de Vader ken, en Ik zet mijn leven in voor de schapen. 16 Nog andere schapen heb Ik, die niet van deze stal zijn; ook die moet Ik leiden en zij zullen naar mijn stem horen en het zal worden één kudde, één herder. 17 Hierom heeft Mij de Vader lief, omdat Ik mijn leven afleg om het weder te nemen. 18 Niemand ontneemt het Mij, maar Ik leg het uit Mijzelf af. Ik heb macht het af te leggen en macht het weder te nemen; dit gebod heb Ik van mijn Vader ontvangen.
19 Er ontstond opnieuw verdeeldheid onder de Joden om die woorden. 20 En velen van hen zeiden: Hij is bezeten en waanzinnig; waarom luistert gij naar Hem? 21 Anderen zeiden: Dit zijn geen woorden voor een bezetene, een boze geest kan toch de ogen van blinden niet openen?

Je zou je kunnen afvragen waarom de Joden zo verontwaardigd waren om deze woorden.
Je zou je in dit verlengde ook kunnen afvragen waarom sommige christenen zo verontwaardigd zijn als je ze verteld dat er naar één Ware Kerk kan zijn.....
Sterker nog, wanneer je geloof in deze éne, heilige, katholieke en apostolische kerk. Door Christus Zelf gesticht, door God gewild.

diak2b

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #21 Gepost op: juni 09, 2006, 10:12:47 am »

quote:

Heidi schreef op 08 juni 2006 om 15:28:
[...]

Dat weet ik wel, maar ik ken Aafke beter dan hen en van Aafke had ik dat niet verwacht, net zomin als dat ik dat van diak2b zou verwachten.
Die zich (a) afvraagt waarom hij hier genoemd wordt en (b) niet de minste behoefte heeft te bloggen, of te promoten. Maar wie mijn bijdragen hier wel eens leest wéét dat.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Aafke

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #22 Gepost op: juni 09, 2006, 10:28:03 am »

quote:

Zijnkind schreef op 08 juni 2006 om 18:47:
Wie en/of Wat is het die/dat je naar de RKK trekt? Wil je daar meer over vertellen?

Zal het proberen.

Eerlijk gezegt is dit min of meer gekomen door dit gekke medium, internet.
Hier in de omgeving is men over het algemeen nogal anti-paaps ingesteld. Ook ik ben tijden, door verhalen van anderen ervan overtuigd geweest dat de RKK de hoer van Babylon was, de anti-christ.

Door gesprekken op verschillende fora met RK-en heb ik dat beeld totaal bij moeten stellen, ook door het lezen van bijv. de KKK. Het lezen van andere boeken, het zoeken in de kerkgeschiedenis etc. Met daarbij uiteraard de Bijbel, de Bijbel één van de meest kostbaarste boeken die ik heb. Een goudmijn, maar geen afgod.
Door gesprekken met RK-en tot de conclusie gekomen dat de Bijbel zonder Kerk een 'eigen leven' kan gaan leiden. De praktijk/werkelijkheid is ook dat je met de Bijbel in de hand een nieuwe, andere kerk kan stichten. Alleen... is dat dan de Kerk waarover de Bijbel verteld.
Ik schrijf het misschien wel wat gemakkelijk op, maar ik werkelijkheid is dit nogal een worsteling geweest van nu ± 2 jaar. En ben er nog steeds niet helemaal uit. Iets wat ik al lezende, al biddende aan het onderzoeken ben. Iets wat ik nu ook in real-live mag gaan onderzoeken door H. Missen te gaan bezoeken. Van waaruit ik graag het gesprek wil gaan zoeken met mensen die me daarin kunnen begeleiden/helpen.

quote:

Ik denk dat je daar in ieder geval ook teleurstelling staat te wachten als het op mensen aankomt.

Ja, dat weet ik. Maar ik leef niet met de illusie dat mensen mij niet kunnen teleurstellen. Ik leef met het vertrouwen dat er Eén is die mij nooit zal teleurstellen. Die getrouw is, ook al ben ik ontrouw.. Bij Wie ik ten alle tijde en overal op elke plek terecht kan.

quote:

Iedere gemeente heeft zijn tuchtgevallen en zwakkere broeders/zusters.

Natuurlijk, dat weet ik.

quote:

Het is niet voor niets dat Jezus ons gebiedt elkaar lief te hebben en Paulus aanmaant om geduldig te zijn als gelovigen onder elkaar. In dit leven zal ons zondig hart en de verleidingen van satan problemen blijven geven. Gelukkig is God groter. Zijn handen blijven ons ondersteunen inderdaad. Een mooi beeld :).
Ja, ook daarin heb je gelijk.

Aafke

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #23 Gepost op: juni 09, 2006, 10:37:49 am »

quote:

Laodicea schreef op 08 juni 2006 om 21:20:
Ik vind dit forum daar ook een mooi voorbeeld van, er komen hier veel Christenen uit verschillende gezindten op samen, en zelfs (minstens) twee mods komen uit een andere kerk, en toch zie je hier op veel onderwerpen saamhorigheid en een gevoel van onderling begrip.

Ook ik vind dit een prettig forum, ook al heb ik meer gelezen dan dat ik heb geschreven. En waar alle Christenen wegkomen, geen idee. Van sommigen weet ik het inmiddels maar het is niet belangrijk. Wat ik wel belangrijk vind is wat ik lees. Sommige dingen spreken mij aan, andere iets minder. Overigens zie ik deze topic zelf niet als een weblog, meer als iets van en over mezelf vertellen. Kijken naar de reactie's en daarvan proberen te leren. Een topic die lang kan worden maar ook kan stilvallen.

quote:

Ik denk dat dat ook de ware oecomene is, niet zozeer het eigene opgeven, maar elkaar in je waarde laten, elkaar wat gunnen en oprecht het beste voor de ander hopen.
Ja, dat denk ik ook. Ware oecomene is niet met een poetsdoek alle verschillen die er zijn wegpoesten, of struisvogelpolitiek toepassen.
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2006, 10:38:41 am door Aafke »

Aafke

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #24 Gepost op: juni 09, 2006, 11:19:55 am »

quote:

Pepperdepep schreef op 08 juni 2006 om 16:48:
Heel interessant weblog...maar wel moeilijk te volgen voor mij. De meesten hier zijn wat meer thuis in alle geloofsrichtingen, en boeken die betrekking hebben op het christendom. Mij zegt het allemaal niets...het is een beetje hocus-pocus voor mij.
Mijn eigen web-log is een stukje lichtzinniger. Ik wil altijd heel graag van alles schrijven, en ik denk heus wel diepzinniger dan de dingen waar ik over schrijf, maar ik vind het toch altijd een beetje onwennig om het op een forum te zetten. Terwijl ik het van anderen wel heel interessant vind om te lezen. Het onderwerp geloof staat in mijn denken een beetje op een laag pitje op het moment, maar ik ga deze blog wel volgen :)

Helemaal jou reactie over het hoofd gezien.. *oops*

Ach, misschien is het moeilijk te volgen. Ik weet het niet, ik weet zelf ook niet zo heel erg veel. Het enigste wat ik zeer zeker weet is dat ik een schepsel Gods mag zijn, dat Hij van mij houdt.. net zoals ook jij een schepsel van Hem bent, een kostbare parel en dat je er mag zijn. Enne.. vragen staat vrij, domme vragen bestaan niet. Domme antwoorden wel. ;) Dus wie weet kunnen we ergens verder over praten, en daarbij.. d'r zijn hier op het forum wijze mensen genoeg die ook zouden kunnen helpen. :o
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2006, 08:06:15 pm door Aafke »

Levi

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #25 Gepost op: juni 09, 2006, 01:30:06 pm »

quote:

Heidi schreef op 08 juni 2006 om 14:12:
...

Misschien wil onze zus in Christus haar gevoel met al haar broers en zussen delen, en niet alleen met diegenen die op zondag met haar samenkomen?

Er zijn mensen die in de woestijn ronddwalen en dan op een gegeven moment nergens meer water vinden, met als gevolg: de dood. Deze zus heeft haar geloof 'levend' weten te houden en dat vind ik alleen maar toe te juichen.

Ook al komt ze niet samen in de kerk waar jij heen gaat, of waar ik heen ga... ze gaat in ieder geval naar de kerk waar Christus als Verlosser gepredikt wordt tot behoud van alle mensen. Daarvoor kunnen we de Vader alleen maar dankbaar zijn, dat onze zus leeft door Hem en dat zij daarvan mag getuigen op welk forum dan ook.

Vriendelijke groeten,
Levi

Ulysses

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #26 Gepost op: juni 09, 2006, 01:52:34 pm »
Mooi weblog, leuk om te lezen!  d:)b
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Aafke

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #27 Gepost op: juni 09, 2006, 08:07:30 pm »

quote:

Levi schreef op 09 juni 2006 om 13:30:
Misschien wil onze zus in Christus haar gevoel met al haar broers en zussen delen, en niet alleen met diegenen die op zondag met haar samenkomen?

Er zijn mensen die in de woestijn ronddwalen en dan op een gegeven moment nergens meer water vinden, met als gevolg: de dood. Deze zus heeft haar geloof 'levend' weten te houden en dat vind ik alleen maar toe te juichen.

Ook al komt ze niet samen in de kerk waar jij heen gaat, of waar ik heen ga... ze gaat in ieder geval naar de kerk waar Christus als Verlosser gepredikt wordt tot behoud van alle mensen. Daarvoor kunnen we de Vader alleen maar dankbaar zijn, dat onze zus leeft door Hem en dat zij daarvan mag getuigen op welk forum dan ook.
Levi...  d:)b

Laodicea

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #28 Gepost op: juni 09, 2006, 09:35:35 pm »

quote:

diak2b schreef op 09 juni 2006 om 10:12:
Die zich (a) afvraagt waarom hij hier genoemd wordt en (b) niet de minste behoefte heeft te bloggen, of te promoten. Maar wie mijn bijdragen hier wel eens leest wéét dat.
Dat we dat even helder hebben.http://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/Smilies/copper2.gif

Laodicea

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #29 Gepost op: juni 09, 2006, 09:37:10 pm »

quote:

Aafke schreef op 09 juni 2006 om 10:28:
Ook ik ben tijden, door verhalen van anderen ervan overtuigd geweest dat de RKK de hoer van Babylon was, de anti-christ.
Dit is best herkenbaar, al kwam dat bij mij vaak uit de charismatische hoek.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #30 Gepost op: juni 10, 2006, 09:23:34 am »
Om even oin te haken op het beeld in de woestijn: het is heel jammer maar niet te verbazen dat onder christenen ruzies en scheuringen zijn. Juist Israel was ons ten voorbeeld gesteld en treffend heb je aangegeven dat het volk het land niet in mocht.
Misschien is het zo dat de woestijnreis juist aangeeft dat het wat het geloofsleven betref niet van je omgeving afhangt. Je ziet dorheid en droogte om je heen. Ben je even in een oase (een gemeenschap met warmte en liefde) moet je weer verder en ontdek je dat mensen niet volmaakt zijn voordat ze in het beloofde land zijn.
Voor mij is het dan ook duidelijk dat je de 'volmaakte gemeente zonder problemen' hier in deze woestijn niet zult vinden.
Verder is tucht uitoefenen en je (eventueel) moeten afscheiden van zonden een opdracht van God en het volk heeft juist deze dingen ervaren in de woestijn: God heeft hen getuchtigd na zonden:

quote:

1 Kor 10
6 Deze gebeurtenissen zijn ons ten voorbeeld geschied, opdat wij geen lust tot het kwade zouden hebben, zoals zij die hadden. 7 Wordt ook geen afgodendienaars zoals sommigen van hen, gelijk geschreven staat: Het volk zette zich neder om te eten en te drinken, en zij stonden op om te dansen. 8 En laten wij geen hoererij plegen, zoals sommigen van hen deden, en er vielen op één dag drieëntwintigduizend. 9 En laten wij de Here niet verzoeken, zoals sommigen van hen deden, en zij kwamen om door de slangen. 10 En mort niet, zoals sommigen van hen deden, en zij kwamen om door de verderfengel. 11 Dit is hun overkomen tot een voorbeeld (voor ons) en het is opgetekend ter waarschuwing voor ons, over wie het einde der eeuwen gekomen is.

Deze straffen waar de dood op volgde kun je dit in deze tijd zien als tuchtiging - een uitsluiten uit de gemeente.
Met als verschil dat een tuchtiging in de christelijke gemeente weer hersteld kan worden na berouw.
Hiervan is er een voiorbeeld in de gemeente van Korinthe. In de eerste brief wordt eriemand uitgeloten na zonde en in de tweede brief weer hersteld in de gemeenschap.
Helaas is het in deze tijd moeilijk om tucht uit te oefenen. Als je ergens wordt uitgesloten is het minder moeilijk dan vroeger: er zijn vele gemeenschappen waar je wel weer terecht kunt en hetzelfde geldt voor de mensen die partij kien. En dus eigenlijk het gezag in de gemeente niet accewpteren bij een tuchtzaak.

Is dit wat je aantrekt in de RKK?
Wat doe jij met teksten als het gebod om je af te scheiden van zondige praktijken? Is dat niet nodig?
(De eerste stap is trouwens: zelf het kwaad wegdoen uit de gemeente, stap twee is zelf weggaan)
In vergelijking met de woestijnreis?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

diak2b

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #31 Gepost op: juni 10, 2006, 10:13:39 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 10 juni 2006 om 09:23:
Om even oin te haken op het beeld in de woestijn: het is heel jammer maar niet te verbazen dat onder christenen ruzies en scheuringen zijn. Juist Israel was ons ten voorbeeld gesteld en treffend heb je aangegeven dat het volk het land niet in mocht.
Misschien is het zo dat de woestijnreis juist aangeeft dat het wat het geloofsleven betref niet van je omgeving afhangt. Je ziet dorheid en droogte om je heen. Ben je even in een oase (een gemeenschap met warmte en liefde) moet je weer verder en ontdek je dat mensen niet volmaakt zijn voordat ze in het beloofde land zijn.
Voor mij is het dan ook duidelijk dat je de 'volmaakte gemeente zonder problemen' hier in deze woestijn niet zult vinden.
Het is opmerkelijk hoe vanzelfsprekend je het beeld van de woestijn zo nadrukkelijk op de kerk betrekt. Ik weet niet of Aafke dat ook doet, ik weet zeker dat verschillende bronnen die Aafke noemt dat niet doen. Justus Wijnekus, die expliciet het beeld van de woestijn aandraagt, en die klaarblijkelijk voor Aafke een belangrijk leverancier van woorden en beelden is, betrekt de woestijn op de eigen spirituele ontwikkeling. Waar in de reformatie het kerkbegrip is geproblematiseerd en de eigen spiritualiteit verdacht is gemaakt door grootheden als Luther en Calvijn kan het voor de hand liggend zijn om de persoonlijke spiritualiteit te transponeren naar een soort "gemeente-spiritualiteit", en het zou het enorme splijt-gedrag in de reformatie wel eens heel goed kunnen verklaren. Spiritualiteit is immers persoonlijk, hoe vervelend kerkheersers (ook als ze zichzelf als hervormers zien) dat ook vinden, en als je die persoonlijke spiritualiteit naar de gemeente brengt, kan het niet anders dan eindigen met 1-persoons-gemeentes, of met een soort goeroe-leerling-verbanden. In de Kerk die Aafke blijkbaar zo aantrekkelijk vind, bestaat dit niet, omdat het kerkbegrip niet is geproblematiseerd, maar een axiomatisch gegeven is. Je ziet vanzelfsprekend wel dezelfde organische verbanden op basis van spirituele overeenkomsten, alleen bestaan die bij de RKK binnen het kerkverband en leiden ze niet tot breuken in het kerkverband zelf.

Hoe dan ook, de inleiding is alleen bedoeld om enig begrip te vragen voor het feit dat Aafke, getuige de bronnen die ze noemt, niet bezig is met het een vraag die ik op fora waar protestanten samenkomen zo vaak zie: die naar de "ware kerk", maar dat ze bezig is met een zoektocht naar haar eigen spiritualiteit. Dat ze dan en passant bij de RKK uitkomt ligt voor de hand, gezien de vanzelfsprekende ruimte die de RKK geeft voor persoonlijke spiritualiteit, waar deze in protestants verband veelal in het verdachtenbankje staat. Let wel: niet altijd, en de RKK is hierin niet exclusief. Zou Aafke kennis maken met de orthodoxe kerken, of met stromingen uit de Nadere Reformatie, de sterk bevindelijke protestantse kerken, dan is er een forse kans dat ze zich daar precies zo zeer toe zou voelen aangetrokken, vermoed ik. Maar goed, ik ben benieuwd naar wat Aafke daar zelf over wil vertellen, ik wilde slechts wijzen op het feit dat wat Aafke vertelt niet goed te volgen is als je het in de typerende gemeente-gerichte schemata tracht te verstaan.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Aafke

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #32 Gepost op: juni 10, 2006, 02:28:57 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 10 juni 2006 om 09:23:
Om even in te haken op het beeld in de woestijn: het is heel jammer maar niet te verbazen dat onder christenen ruzies en scheuringen zijn. Juist Israel was ons ten voorbeeld gesteld en treffend heb je aangegeven dat het volk het land niet in mocht.

Toch roept Jezus op tot éénheid, Hij bidt ervoor. (Joh. 17) Hij is duidelijk over een verdeeld huis. Ook Paulus is duidelijk over verdeeldheid/scheuringen (1 Kor. 1)

Overigens ervaar ik 'mijn' oase's 9 van de 10 keer in stille momenten. Soms door mensen heen, soms door een moment in de natuur.

En zou die éne Kerk (het Lichaam van Christus), volmaakt in haar leer, geleidt door de H. Geest, "bestuurd" door feilbare mensen echt niet bestaan..?

quote:

Verder is tucht uitoefenen en je (eventueel) moeten afscheiden van zonden een opdracht van God en het volk heeft juist deze dingen ervaren in de woestijn: God heeft hen getuchtigd na zonden:

Deze straffen waar de dood op volgde kun je dit in deze tijd zien als tuchtiging - een uitsluiten uit de gemeente.
Met als verschil dat een tuchtiging in de christelijke gemeente weer hersteld kan worden na berouw.
Als ik deze lijn die jij nu uitzet volg dan kan ik binnen mijn persoonlijk geloof (op grond van de Bijbel, op grond van historische feiten, op grond van wat de RKK leert) niets anders dan mijn hoofd buigen, schuld belijden en teruggaan naar de Moederkerk waar wij protestanten uit voortkomen.

Rome ons thuis van Scott & Kimberly Hahn wat ik een tijdje geleden gelezen heb. (In de link vind je ook recensies over dit boekje)

quote:

Hiervan is er een voorbeeld in de gemeente van Korinthe. In de eerste brief wordt er iemand uitgeloten na zonde en in de tweede brief weer hersteld in de gemeenschap.

Er is altijd een weg terug naar de Vader. Denkende aan de gelijkenis van de verloren zoon.

quote:

Helaas is het in deze tijd moeilijk om tucht uit te oefenen. Als je ergens wordt uitgesloten is het minder moeilijk dan vroeger: er zijn vele gemeenschappen waar je wel weer terecht kunt en hetzelfde geldt voor de mensen die partij kien. En dus eigenlijk het gezag in de gemeente niet accepteren bij een tuchtzaak.

Het protestantisme als één geheel, één kerk-zijnde bestaat niet.

quote:

Is dit wat je aantrekt in de RKK?

Ik weet het niet, het heeft mede te maken met enkele persoonlijke nogal indringende ervaringen. Niet dat ik deze ervaringen zocht, ze overkwamen me.

quote:

Wat doe jij met teksten als het gebod om je af te scheiden van zondige praktijken? Is dat niet nodig?
(De eerste stap is trouwens: zelf het kwaad wegdoen uit de gemeente, stap twee is zelf weggaan)
In vergelijking met de woestijnreis?
Wat ik doe met teksten. Ik probeer ze te lezen, te verstaan. Ik kan als ik wil teksten gebruiken/misbruiken om mezelf of anderen 'dood te knuppelen'.

Wat ik op dit moment doe is lezen, bidden, zoeken. Bewust niet naar de avondmaalsdiensten (PKN) omdat ik dit om verschillende redenen niet kan/niet wil.
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2006, 02:32:49 pm door Aafke »

Aafke

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #33 Gepost op: juni 10, 2006, 02:54:27 pm »

quote:

diak2b schreef op 10 juni 2006 om 10:13:
Het is opmerkelijk hoe vanzelfsprekend je het beeld van de woestijn zo nadrukkelijk op de kerk betrekt. Ik weet niet of Aafke dat ook doet, ik weet zeker dat verschillende bronnen die Aafke noemt dat niet doen.

Ik weet het niet, heb dat voor mezelf nog niet helder.

quote:

Justus Wijnekus, die expliciet het beeld van de woestijn aandraagt, en die klaarblijkelijk voor Aafke een belangrijk leverancier van woorden en beelden is, betrekt de woestijn op de eigen spirituele ontwikkeling.

Niet alleen Justus, ook Teresa v. Avila mag je daar voor een heel klein deel aan toevoegen.

quote:

Waar in de reformatie het kerkbegrip is geproblematiseerd en de eigen spiritualiteit verdacht is gemaakt door grootheden als Luther en Calvijn kan het voor de hand liggend zijn om de persoonlijke spiritualiteit te transponeren naar een soort "gemeente-spiritualiteit", en het zou het enorme splijt-gedrag in de reformatie wel eens heel goed kunnen verklaren. Spiritualiteit is immers persoonlijk, hoe vervelend kerkheersers (ook als ze zichzelf als hervormers zien) dat ook vinden, en als je die persoonlijke spiritualiteit naar de gemeente brengt, kan het niet anders dan eindigen met 1-persoons-gemeentes, of met een soort goeroe-leerling-verbanden. In de Kerk die Aafke blijkbaar zo aantrekkelijk vind, bestaat dit niet, omdat het kerkbegrip niet is geproblematiseerd, maar een axiomatisch gegeven is. Je ziet vanzelfsprekend wel dezelfde organische verbanden op basis van spirituele overeenkomsten, alleen bestaan die bij de RKK binnen het kerkverband en leiden ze niet tot breuken in het kerkverband zelf.

Ik weet ook nog niet waarom de RKK mij trekt. De enigste manier is om dat proberen te onderzoeken.

quote:

Hoe dan ook, de inleiding is alleen bedoeld om enig begrip te vragen voor het feit dat Aafke, getuige de bronnen die ze noemt, niet bezig is met het een vraag die ik op fora waar protestanten samenkomen zo vaak zie: die naar de "ware kerk", maar dat ze bezig is met een zoektocht naar haar eigen spiritualiteit. Dat ze dan en passant bij de RKK uitkomt ligt voor de hand, gezien de vanzelfsprekende ruimte die de RKK geeft voor persoonlijke spiritualiteit, waar deze in protestants verband veelal in het verdachtenbankje staat.

Ik denk dat het beide is, het één sluit het ander niet uit.
De eigen innerlijke spiritualiteit + de Kerk, het Mystieke Lichaam van Christus. Maar misschien bedoel jij dit ook wel zo(?)

quote:

Let wel: niet altijd, en de RKK is hierin niet exclusief. Zou Aafke kennis maken met de orthodoxe kerken, of met stromingen uit de Nadere Reformatie, de sterk bevindelijke protestantse kerken, dan is er een forse kans dat ze zich daar precies zo zeer toe zou voelen aangetrokken, vermoed ik.

Dat zou zo maar kunnen, ik weet het niet.

Het is ook beslist niet zo dat ik alles binnen het protestantisme zomaar afwijs, heb er veel, heel veel aan te danken. Veel goeds en waars gezien en als zeer waardevol ervaren. Mijn enigste, zeg maar diepe innerlijke pijn ligt in de verdeeldheid. Dat daar waar Jezus bidt voor éénheid het protestantisme zich maar blijft verdelen/scheuren. Daar waar de geloofsgemeenschap niet meer voldoet het zelfs mogelijk is "gewoon" een eigen huisgemeente te starten.

quote:

Maar goed, ik ben benieuwd naar wat Aafke daar zelf over wil vertellen, ik wilde slechts wijzen op het feit dat wat Aafke vertelt niet goed te volgen is als je het in de typerende gemeente-gerichte schemata tracht te verstaan.
Bij deze. En ja, je hebt gelijk. Alhoewel ik goed versta/begrijp wat P&A schrijft, heel herkenbaar... maar je moet het denk ik 'ruimer' zien. Huhmmm.. heb moeite om het in de juiste woorden te omschrijven.
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2006, 03:46:35 pm door Aafke »

Laodicea

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #34 Gepost op: juni 10, 2006, 09:55:15 pm »

quote:

Aafke schreef op 10 juni 2006 om 14:28:
Bewust niet naar de avondmaalsdiensten (PKN) omdat ik dit om verschillende redenen niet kan/niet wil.
Ik denk persoonlijk trouwens dat de fusie die de PKN heet, een pyrrhus overwinning is geweest. De kerk loopt langzaam leeg, de orthodoxen vluchten zo langzamerhand de kerk uit en de vrijzinnigen nemen ongeveer een generatie later niet eens meer de moeite om naar de kerk te gaan. (zie in een heel ander verband de katholieke 8 mei beweging.)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #35 Gepost op: juni 10, 2006, 10:04:50 pm »

quote:

Aafke schreef op 10 juni 2006 om 14:28:
[...]

Toch roept Jezus op tot éénheid, Hij bidt ervoor. (Joh. 17) Hij is duidelijk over een verdeeld huis. Ook Paulus is duidelijk over verdeeldheid/scheuringen (1 Kor. 1)

Overigens ervaar ik 'mijn' oase's 9 van de 10 keer in stille momenten. Soms door mensen heen, soms door een moment in de natuur.

En zou die éne Kerk (het Lichaam van Christus), volmaakt in haar leer, geleidt door de H. Geest, "bestuurd" door feilbare mensen echt niet bestaan..?
Niet zichtbaar op aarde. Helaas. Ik zou niet weten naar welke 'club' je dan zou moeten gaan. In alle kerken/groeperingen zitten namelijk ware kinderen van God. En die allen samen vormen het Lichaam van Christus.
Helaas zitten die niet samen in één kerkgemeenschap maar zijn verdeeld over allerlei denominaties.

quote:

Als ik deze lijn die jij nu uitzet volg dan kan ik binnen mijn persoonlijk geloof (op grond van de Bijbel, op grond van historische feiten, op grond van wat de RKK leert) niets anders dan mijn hoofd buigen, schuld belijden en teruggaan naar de Moederkerk waar wij protestanten uit voortkomen.

Dit snap ik niet helemaal.
Tucht is iemand buiten de gemeente zetten wegens zonden/dwaalleer:

(1 Kor. 5: 7 Doet het oude zuurdeeg weg, opdat gij een vers deeg moogt zijn; gij zijt immers ongezuurd. Want ook ons paaslam is geslacht: Christus. 8 Laten wij derhalve feest vieren, niet met oud zuurdeeg, noch met zuurdeeg van slechtheid en boosheid, maar met het ongezuurde brood van reinheid en waarheid.... 12 Oordeelt ook gij niet (alleen) hen, die in uw kring zijn? 13 Hen, die buiten zijn, zal God oordelen. Doet, wie niet deugt, uit uw midden weg.)

met als doel herstel en terugkeer. Kun je aangeven hoe je dit ziet als terug 'moeten' naar de RKK?

Afscheiden van zonden/dwaalleer als de gemeente niet meer handelt door dit zelf weg te doen - dan moet je als individu zelf vertrekken en diegenen opzoeken die ook rein willen blijven:
(2 Tim 2: Een ieder, die de naam des Heren noemt, breke met de ongerechtigheid. 20 Doch in een groot huis zijn niet alleen voorwerpen van goud en van zilver, maar ook van hout en van aardewerk, en wel deels met eervolle, deels met minder eervolle bestemming; 21 indien iemand zich nu hiervan gereinigd heeft, zal hij een voorwerp zijn met eervolle bestemming, geheiligd, bruikbaar voor de eigenaar, voor iedere goede taak gereed.)

Dezlfde vraag: hoe zie je dit als terugkeren naar de RKK?

quote:

Het protestantisme als één geheel, één kerk-zijnde bestaat niet.
Dat bedoel ik ook niet. Vroeger in de tijd van de eerste gemeente werd je als je uitgesloten werd, buiten de gehele christelijke gemeenschap geplaatst. Terugkomen bij de gemeente kon dan ook alleen door eerst berouw te hebben en dan weer in de christelijke gemeente te worden hersteld. Zie het voorbeeld van de uitgeslotenen in de gemeente van Korinthe.
Nu kun je na problemen in kerk A wel terecht in kerk B zonder dat de verkeerde dingen die er gebeurd zijn worden beleden en opgelost. (Dit is niet altijd zo, sommige kerken zijn wel zo netk=jes om info in te winnen maar de mogelijkheid is toch heel reeel dat dit wel kan)

quote:

Ik weet het niet, het heeft mede te maken met enkele persoonlijke nogal indringende ervaringen. Niet dat ik deze ervaringen zocht, ze overkwamen me.

Ik verbaas me namelijk in die zin dat er zeer grote verschillen zijn tussen een Baptistengemeente waar jij je heel erg op je plek hebt gevoeld (helaas heb je daar veel verkeerde dingen gezien zoals scheuringen etc, maar dat staat even buiten het feit op zich) en de RKK.

quote:

Wat ik doe met teksten. Ik probeer ze te lezen, te verstaan. Ik kan als ik wil teksten gebruiken/misbruiken om mezelf of anderen 'dood te knuppelen'.

Dat is natuurlijk niet de bedoeling. :)
Je moet je afvragen wat God ermee wil zeggen en waarom Hij bepaalde principes heeft gegeven.
Als er wordt voorspeld door Paulus vlak voordat hij zal 'heengaan' er toch wel vrij snel daarna niet prettige dingen zullen gebeuren met de Gemeente van Christus, is een gebod tot afscheiding van ongerechtigheid iets waardoor je niet meer zal worden beinvloed en meegezogen door de dwaalleringen etc die valse leraren zullen inbrengen:

Hand 20
28 Ziet dan toe op uzelf en op de gehele kudde, waarover de heilige Geest u tot opzieners gesteld heeft, om de gemeente Gods te weiden, die Hij Zich door het bloed van zijn Eigene verworven heeft. 29 Zelf weet ik, dat na mijn heengaan grimmige wolven bij u zullen binnenkomen, die de kudde niet zullen sparen; 30 en uit uw eigen midden zullen mannen opstaan, die verkeerde dingen spreken om de discipelen achter zich aan te trekken. 31 Waakt dan en herinnert u, dat ik drie jaren lang nacht en dag niet heb opgehouden ieder afzonderlijk onder tranen terecht te wijzen.

Zelf vind ik dit altijd een zeer aangrijpende tekst die aangeeft dat het niet beter gaat naarmate de tijd verstrijkt met de gemeente als geheel. En dan in haar taak als getuigenis van God op aarde.
Daarom vraagt Christus Zich ook af of Hij nog wel het geloof zal vinden als Hij terugkomt.
Zo is er een parallel met het volk Israel dat ook steeds weer de fout inging en geen goed getuigenis gaf op aarde.

quote:

Wat ik op dit moment doe is lezen, bidden, zoeken. Bewust niet naar de avondmaalsdiensten (PKN) omdat ik dit om verschillende redenen niet kan/niet wil.

Ik wens je Gods zegen toe en dat je Zijn leiding mag ervaren.
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2006, 10:06:05 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Laodicea

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #36 Gepost op: juni 10, 2006, 10:29:46 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 10 juni 2006 om 22:04:
Helaas zitten die niet samen in één kerkgemeenschap maar zijn verdeeld over allerlei denominaties.

quote:

Maar daarom kan één stroming wél dichter bij de waarheid zitten dan een ander.

Tucht is iemand buiten de gemeente zetten wegens zonden/dwaalleer:

(1 Kor. 5: 7 Doet het oude zuurdeeg weg, opdat gij een vers deeg moogt zijn; gij zijt immers ongezuurd. Want ook ons paaslam is geslacht: Christus. 8 Laten wij derhalve feest vieren, niet met oud zuurdeeg, noch met zuurdeeg van slechtheid en boosheid, maar met het ongezuurde brood van reinheid en waarheid.... 12 Oordeelt ook gij niet (alleen) hen, die in uw kring zijn? 13 Hen, die buiten zijn, zal God oordelen. Doet, wie niet deugt, uit uw midden weg.)

met als doel herstel en terugkeer. Kun je aangeven hoe je dit ziet als terug 'moeten' naar de RKK?
Als je gelooft dat de RKK het meest dicht bij de waarheid zit, dan lijkt me dat wel een reele stap.

quote:

Afscheiden van zonden/dwaalleer als de gemeente niet meer handelt door dit zelf weg te doen - dan moet je als individu zelf vertrekken en diegenen opzoeken die ook rein willen blijven:
(2 Tim 2: Een ieder, die de naam des Heren noemt, breke met de ongerechtigheid. 20 Doch in een groot huis zijn niet alleen voorwerpen van goud en van zilver, maar ook van hout en van aardewerk, en wel deels met eervolle, deels met minder eervolle bestemming; 21 indien iemand zich nu hiervan gereinigd heeft, zal hij een voorwerp zijn met eervolle bestemming, geheiligd, bruikbaar voor de eigenaar, voor iedere goede taak gereed.)

Dezlfde vraag: hoe zie je dit als terugkeren naar de RKK?
Dan ga je naar een andere gemeente, maar een andere Kerk stichten kan simpelweg niet, er is er immers maar één.

Aafke

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #37 Gepost op: juni 12, 2006, 11:30:27 am »

quote:

Weet je zeker dat dat zo is?

quote:

Ik zou niet weten naar welke 'club' je dan zou moeten gaan. In alle kerken/groeperingen zitten namelijk ware kinderen van God. En die allen samen vormen het Lichaam van Christus.

Dat is een protestantse visie. Is het waar wat je schrijft?

quote:

Tucht is iemand buiten de gemeente zetten wegens zonden/dwaalleer

Precies. En wie werden er de Kerk uitgezet. Waren dat niet Luther, Calvijn en hun volgelingen.

De grote scheuring tijdens de Reformatie.

quote:

Precies, kan de protestantse kerk als geheel (of iedere protestant als enkeling) herstel zoeken en terugkeren?

quote:

Dezelfde vraag: hoe zie je dit als terugkeren naar de RKK?

Als je kunt verstaan wat ik schreef begrijp je het denk ik al wel. Ik geloof dat de RKK de Ware Kerk is. Wat niet wil zeggen dat er in protestantse kerken geen waarheid, niets goeds te vinden is. Dat is er namelijk zeer zeker wel.

quote:

Dat bedoel ik ook niet. Vroeger in de tijd van de eerste gemeente werd je als je uitgesloten werd, buiten de gehele christelijke gemeenschap geplaatst. Terugkomen bij de gemeente kon dan ook alleen door eerst berouw te hebben en dan weer in de christelijke gemeente te worden hersteld. Zie het voorbeeld van de uitgeslotenen in de gemeente van Korinthe.
Precies.

quote:

Nu kun je na problemen in kerk A wel terecht in kerk B zonder dat de verkeerde dingen die er gebeurd zijn worden beleden en opgelost.

Precies, één van de kenmerken van het protestantisme.

quote:

Ik verbaas me namelijk in die zin dat er zeer grote verschillen zijn tussen een Baptistengemeente waar jij je heel erg op je plek hebt gevoeld (helaas heb je daar veel verkeerde dingen gezien zoals scheuringen etc, maar dat staat even buiten het feit op zich) en de RKK.

Ik kan me qua gevoel ook heel goed op m'n plek voelen bij mensen die niet geloven, fijn met ze praten, warmte en liefde ervaren.
Overigens sprak deze Bapt. Gem. zich fel uit tegen de RKK (overigens ook tegen de PKN) Vandaaruit ook mijn anti-paapse houding van een aantal jaren geleden.

quote:

Dat is natuurlijk niet de bedoeling. :)
Je moet je afvragen wat God ermee wil zeggen en waarom Hij bepaalde principes heeft gegeven.
Als er wordt voorspeld door Paulus vlak voordat hij zal 'heengaan' er toch wel vrij snel daarna niet prettige dingen zullen gebeuren met de Gemeente van Christus, is een gebod tot afscheiding van ongerechtigheid iets waardoor je niet meer zal worden beinvloed en meegezogen door de dwaalleringen etc die valse leraren zullen inbrengen:

Hand 20
28 Ziet dan toe op uzelf en op de gehele kudde, waarover de heilige Geest u tot opzieners gesteld heeft, om de gemeente Gods te weiden, die Hij Zich door het bloed van zijn Eigene verworven heeft. 29 Zelf weet ik, dat na mijn heengaan grimmige wolven bij u zullen binnenkomen, die de kudde niet zullen sparen; 30 en uit uw eigen midden zullen mannen opstaan, die verkeerde dingen spreken om de discipelen achter zich aan te trekken. 31 Waakt dan en herinnert u, dat ik drie jaren lang nacht en dag niet heb opgehouden ieder afzonderlijk onder tranen terecht te wijzen.

Zelf vind ik dit altijd een zeer aangrijpende tekst die aangeeft dat het niet beter gaat naarmate de tijd verstrijkt met de gemeente als geheel. En dan in haar taak als getuigenis van God op aarde.
Daarom vraagt Christus Zich ook af of Hij nog wel het geloof zal vinden als Hij terugkomt.
Zo is er een parallel met het volk Israel dat ook steeds weer de fout inging en geen goed getuigenis gaf op aarde.

Kan me helemaal vinden in wat je hier schrijft. Ben dan ook blij met jou reacties.

quote:

Ik wens je Gods zegen toe en dat je Zijn leiding mag ervaren.

Dank je wel.

Overigens is het misschien nog goed om te vertellen hoe ik persoonlijk op dit moment de Kerk zie.

Als Middel om tot God te komen om Hem beter te kunnen leren kennen, niet als doel.
De Sacramenten als heilsmiddelen/genademiddelen om actief een relatie met Hem te onderhouden.
De Bijbel als Middel om Hem beter te leren kennen.
De Leer van Christus om te volgen omdat Hij het Zijn discipelen leerde, om deze te doen (lees bijv. Matt. 28 de laatste verzen)

Er is Iets/Iemand die boven de Kerk staat. Het Hoofd is waar je door Genade alleen ingelijfd kunt worden. Een mystiek gebeuren.

Er is geen heil buiten de Kerk, het is ondenkbaar dat God buiten Christus om.. buiten Zijn Kerk om handeld met Zijn schepping.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #38 Gepost op: juni 12, 2006, 01:58:44 pm »

quote:

Aafke schreef op 12 juni 2006 om 11:30:
[...]

Weet je zeker dat dat zo is?

Ja.
Als alles nog OK zou zijn, zou de 'onzichtbare kerk' (alle gelovigen - of ze nu naar de RKK gaan of een ander kerk of groep - of dat ze zelfs helemaal niet naar een kerk gaan: alle wedergeborenen die geloven in Christus Jezus als hun persoonlijk Redder) samenvallen met de kerk die je hier zichtbaar op aarde ziet.
Alle gelovigen in bv de stad Utrecht zouden zondags naar één kerkgemeenschap gaan - er zouden geen ongelovigen meer tussen zitten.
Dan valt het Lichaam van Christus geheel samen met wat je in de kerk hebt zitten aan gelovigen.

quote:

Dat is een protestantse visie. Is het waar wat je schrijft?

Als het niet waar zou zijn, zeg je hiermee dat er alleen gelovigen zitten in de kerk die jij als de ware kerk ziet. (voor jou op dit punt de RKK begrijp ik)
Een stap verder zou dan zijn dat er geen ongelovigen in die kerk zijn maar dat ieder een persoonlijke relatie met Christus heeft en kan belijden dat Hij zijn/haar verlosser is.
Want de gemeente van Christus bestaat uit gelovigen en niet uit ongelovigen.

quote:

Precies. En wie werden er de Kerk uitgezet. Waren dat niet Luther, Calvijn en hun volgelingen.

De grote scheuring tijdens de Reformatie.

Hier snap je mij toch niet helemaal of maak je een denkfout.
Als iemand dwaalleer heeft of grove zonden moet je die de kerk uitzetten als er geen berouw en verandering is. Dat is de taak van Gods gemeente op aarde zodat ze feest kunnen vieren niet met oud zuurdeeg, noch met zuurdeeg van slechtheid en boosheid, maar met het ongezuurde brood van reinheid en waarheid. (1 Kor. 5:8 )

En wat was de reden dat Luther etc de kerk werden uitgezet? Zij gaven aan waar het fout zat en worden de kerk uitgezet. Wat is er toen gedaan met hun terechte kritiek op de kerk van die tijd waar grove dwaalleer was?

quote:

Precies, kan de protestantse kerk als geheel (of iedere protestant als enkeling) herstel zoeken en terugkeren?
Hoezo kun je herstel zoeken als je niet op de punten waarop je de kritiek uitte, verkeerd zat maar juist aanwees war het fout zat? Dat is toch een heel andere situatie dan dat iemand die samenleeft met de vrouw van z'n vader wegens het niet opgeven van deze zonde door de gemeente die dit erkent als zonde, buiten de gemeenschap wordt geplaatst? (even het voorbeeld van de gemeente van Korinthe)

quote:

Als je kunt verstaan wat ik schreef begrijp je het denk ik al wel. Ik geloof dat de RKK de Ware Kerk is. Wat niet wil zeggen dat er in protestantse kerken geen waarheid, niets goeds te vinden is. Dat is er namelijk zeer zeker wel.

Je gaat terug naar een begin. Ik zou zeggen: ga terug naar de eerste gemeente - het allereerste begin.
Daar zie je een heleboel dingen die verder in de kerkgeschiedenis er niet meer zijn.

Over de Reformatie:
Je bedoelt dat er geen afscheiding had mogen zijn? Hoe had het dan gemoeten?

quote:

Precies, één van de kenmerken van het protestantisme.

Heeft de RKK niet het andere uiterste dan? Eénheid eventueel ten koste van de waarheid?
Het principe van 2 Tim 2 is namelijk dat je als je zelf hebt moeten gaan omdat er geen herstel in de gemeenschap zelf meer mogelijk was, je dan moet zoeken naar mensen en samen verder moet gaan met gelovigen die ook rein willen blijven en zich hebben afgescheiden van het grote geheel wat niet wil afrekenen met zonden en dwaalleer.
Dus automatisch komt er dan in beeld dat er twee 'kerken' naast elkaar bestaan.

Dat dit afscheiden dan vervolgens steeds verder gaat is geen getuigenis, maar je kunt niet zeggen dat het afscheiden van een kerk met dwaalleer, niet zou mogen. Het is een bijbelse opdracht.
Een verkeerde manier van afscheiden is als je dit doet op verkeerde gronden. Bijzaken die niet belangrijk genoeg zijn om je dan te gaan afscheiden.
Het kan ook een aanleiding zijn om eindelijk van die vervelende broeder en zuster met die aparte overtuiging waar ik niet tegen kan, af te zijn. Of je favoriete leraar te volgen. Dat is een vleselijke reden en volstrekt af te keuren.
Hier zie je al de kiem ook in de gemeente van Korinthe. (Ik ben van Paulus en ik van Apollos  )

quote:

Kan me helemaal vinden in wat je hier schrijft. Ben dan ook blij met jou reacties.

Dank je wel. :)
Persoonlijk denk ik opgrond van dit stukje en ook op grond van 2 Tim 2 dat er geen zichtbare ware kerk van God op aarde meer te vinden is.

quote:

Overigens is het misschien nog goed om te vertellen hoe ik persoonlijk op dit moment de Kerk zie.

Als Middel om tot God te komen om Hem beter te kunnen leren kennen, niet als doel.
De Sacramenten als heilsmiddelen/genademiddelen om actief een relatie met Hem te onderhouden.
Persoonlijk heb ik moeite om bepaalde handelingen als heilbrengend te zien.

quote:

De Bijbel als Middel om Hem beter te leren kennen.
De Leer van Christus om te volgen omdat Hij het Zijn discipelen leerde, om deze te doen (lees bijv. Matt. 28 de laatste verzen)
Mee eens :)

quote:

Er is Iets/Iemand die boven de Kerk staat. Het Hoofd is waar je door Genade alleen ingelijfd kunt worden. Een mystiek gebeuren.
Bij de RKK heeft toch de Paus die positie: plaatsvervanger van Christus op aarde.
In de bijbel lees ik echter dat de Heilige Geest die plaats toekomt.

quote:

Er is geen heil buiten de Kerk,
Die formulering is wat ingewikkeld: ik zou zeggen: niet buiten Christus om. En dan zegt Gods woord dat je tot één Lichaam bent gedoopt. Dat je dan automatisch bij de Gemeente hoort.

quote:

het is ondenkbaar dat God buiten Christus om.. buiten Zijn Kerk om handeld met Zijn schepping.

Mee eens. Maar om dan RKK te zeggen. Dat is net zo krom als er een ander etiketje op te plakken: de GKV of de Baptisten.

De tendens die ik beschrijf, zie je ook terug in de gelijkenissen in Matt 13 over zaaier en de boze die onkruid er tussen zaait. Het moet samen opgroeien maar is niet de bedoeling van God geweest dat het zo zou gaan. Zo zie je hier op aarde geen zuivere gemeente meer. Maar is het vermengd met ongelovigen en zijn er vele akkers waar men claimt de ware akker te zijn. Terwijl het geheel van de gelovigen vermengd is met een boel onkruid.
« Laatst bewerkt op: juni 12, 2006, 02:24:33 pm door Priscilla en Aquila »

Laodicea

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #39 Gepost op: juni 12, 2006, 05:01:01 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 juni 2006 om 13:58:
Hier snap je mij toch niet helemaal of maak je een denkfout.
Als iemand dwaalleer heeft of grove zonden moet je die de kerk uitzetten als er geen berouw en verandering is. Dat is de taak van Gods gemeente op aarde zodat ze feest kunnen vieren niet met oud zuurdeeg, noch met zuurdeeg van slechtheid en boosheid, maar met het ongezuurde brood van reinheid en waarheid. (1 Kor. 5:8 )

En wat was de reden dat Luther etc de kerk werden uitgezet? Zij gaven aan waar het fout zat en worden de kerk uitgezet. Wat is er toen gedaan met hun terechte kritiek op de kerk van die tijd waar grove dwaalleer was?
Men heeft het concilie van Trente gehouden en men erkent dat de Kerk toen fouten heeft gemaakt Overigens was er al langer een hervormingsbeweging aan de gang, maar het heeft vooral met het gedrag van Luther en vooral Calvijn te maken gehad dat er een scheuring kwam, dat kan je bijvoorbeeld mooi terug zien in de briefwisseling tussen Luther en Erasmus.

quote:

Je gaat terug naar een begin. Ik zou zeggen: ga terug naar de eerste gemeente - het allereerste begin.
Daar zie je een heleboel dingen die verder in de kerkgeschiedenis er niet meer zijn.
Dat is eigenlijk ook een vorm van wetticisme lijkt me, je kunt de situatie van de vroege Christenen niet bevriezen in de tijd. Dat zou betekenen dat God vanaf Nicea tot aan de Reformatie op vakantie is geweest?

quote:

Over de Reformatie:
Je bedoelt dat er geen afscheiding had mogen zijn? Hoe had het dan gemoeten?
In de Kerk blijven en je tijd afwachten, dat hebben velen ook gedaan en het wachten werdt beloond door Trente.

quote:

Heeft de RKK niet het andere uiterste dan? Eénheid eventueel ten koste van de waarheid?
Het principe van 2 Tim 2 is namelijk dat je als je zelf hebt moeten gaan omdat er geen herstel in de gemeenschap zelf meer mogelijk was, je dan moet zoeken naar mensen en samen verder moet gaan met gelovigen die ook rein willen blijven en zich hebben afgescheiden van het grote geheel wat niet wil afrekenen met zonden en dwaalleer.
Dus automatisch komt er dan in beeld dat er twee 'kerken' naast elkaar bestaan.
Nee, dat hoeft niet, als ik vind dat er in de parochie van Assen allerlei misstanden zijn, dan ga ik ter kerke in een andere parochie, maar dan verlaat ik de Kerk niet.

quote:

Dat dit afscheiden dan vervolgens steeds verder gaat is geen getuigenis, maar je kunt niet zeggen dat het afscheiden van een kerk met dwaalleer, niet zou mogen. Het is een bijbelse opdracht.
Nee, want er wordt in de Bijbel slechts van een Kerk gesproken in enkelvoud.

quote:

Persoonlijk heb ik moeite om bepaalde handelingen als heilbrengend te zien.
Ik heb zelf een blinde hoek voor rituelen, gevoelsmatig zou ik zeggen dat het allemaal pertinente onzin is, maar m'n gevoel zit wat dat betreft wel vaker fout. Ergo: Je gevoel kan er naast zitten.

quote:

Bij de RKK heeft toch de Paus die positie: plaatsvervanger van Christus op aarde.
In de bijbel lees ik echter dat de Heilige Geest die plaats toekomt.
Dit klopt niet wat jullie zeggen, en dat hadden jullie kunnen weten!http://images.fok.nl/s/nooo.gif

quote:

Mee eens. Maar om dan RKK te zeggen. Dat is net zo krom als er een ander etiketje op te plakken: de GKV of de Baptisten.
Niet helemaal, de RKK is nu eenmaal de oorspronkelijke Kerk.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #40 Gepost op: juni 12, 2006, 06:05:58 pm »

quote:

Laodicea schreef op 12 juni 2006 om 17:01:
de RKK is nu eenmaal de oorspronkelijke Kerk.

O ja? Waar staat dat? Ik meen dat de "oorspronkelijke kerk" de allereerste Christenen betreft.
Waarom "claimt" de RKK  dat zij daaruit voortgekomen is?

Zij waren eerder dan Luther en Calvijn, die ook een kerkleer met hiaten verkondigden, maar so what?

Welke "kerk" vandaag de dag is puur Bijbels?

Is het wel noodzakelijk voor ons om ons bij een "kerk" aan te sluiten?

Laodicea

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #41 Gepost op: juni 12, 2006, 06:19:48 pm »

quote:

Heidi schreef op 12 juni 2006 om 18:05:
O ja? Waar staat dat? Ik meen dat de "oorspronkelijke kerk" de allereerste Christenen betreft.
Waarom "claimt" de RKK  dat zij daaruit voortgekomen is?
Dat is niet echt een controversiële stelling hoor. En de RKK is daar nu juist niet uit voortgekomen, het is nog steeds dezelfde Kerk

quote:

Zij waren eerder dan Luther en Calvijn, die ook een kerkleer met hiaten verkondigden, maar so what?
Ze was niet zozeer eerder alswel altijd gebleven, dat is toch net iets anders.

quote:

Welke "kerk" vandaag de dag is puur Bijbels?
In elk geval niet de RKK, zij erkent dat de Bijbel in een context past waar je haar niet zomaar uit kan trekken. En wat mij betreft heeft ze daar wel gelijk in gekregen, het Sola Scriptura ad absurdum heeft tot nogal wat excessen geleid, zoals bijvoorbeeld het jonge aarde creationisme en de talloze delingen, plus het feit dat iedereen weer wat anders in de Bijbel meent te lezen.

quote:

Is het wel noodzakelijk voor ons om ons bij een "kerk" aan te sluiten?
Nee, het is ook niet noodzakelijk om Christen te worden, je hebt een vrije wil.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #42 Gepost op: juni 12, 2006, 07:06:58 pm »

quote:

Laodicea schreef op 12 juni 2006 om 18:19:
Nee, het is ook niet noodzakelijk om Christen te worden, je hebt een vrije wil.
Sarcastische post dus?

Laodicea

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #43 Gepost op: juni 12, 2006, 09:43:40 pm »

quote:

Iets te sarcastisch wellicht. Het punt is meer dat als je Christen wordt, je je automatisch aansluit bij een genootschap. En hoe je dit uiteindelijk concretiseert, daar heeft eenieder z'n mening over, maar Jezus zei wel dat we bijelkaar moesten blijven. Meer menselijk gesproken is het ook nog eens zo dat mensen elkaar aanvullen en elkaar nodig hebben, dus dat gebod om bijelkaar te blijven, om je plek te vinden binnen het Lichaam van Christus heeft ook veel praktisch nut.

cyber

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #44 Gepost op: juni 12, 2006, 10:37:03 pm »
Aafke,

Met wie, wat of welke groep bedoel jij met de 'protestanten' ??
b.v
de PKN = Protestante Kerk Nederland,
of
andere gereformeerden buiten de PKN
of
de traditionele kerken in het algemeen,
of
de evangelischen en andere niet traditionele groepen, die noemen zichzelf ook vaak protestant, terwijl ze historisch gezien nazaten zijn van de dopersen.
Vandaar mijn vraag dus, om verwarring te voorkomen :)

Ik ben gereformeerd, GKv, voor de duidelijkheid :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #45 Gepost op: juni 12, 2006, 11:27:38 pm »

quote:

Laodicea schreef op 12 juni 2006 om 17:01:

[...]
Nee, dat hoeft niet, als ik vind dat er in de parochie van Assen allerlei misstanden zijn, dan ga ik ter kerke in een andere parochie, maar dan verlaat ik de Kerk niet.
Dan is het nog 'aan te pakken. Ik heb het echter over een situatie waarin het kwaad-bv de dwaalleer- overal wordt aangetroffen en je dus niet even een andere parochie kan opzoeken waar het nog wel OK is.

quote:

Nee, want er wordt in de Bijbel slechts van een Kerk gesproken in enkelvoud.

Omdat HET lichaam van Christus maar één lichaam is maar in de praktijk zijn er nu verschillende kerken. Daar kun je niet omheen. Dit begon al in de kiem in Korinthe waar de één zei ik ben van paulus en ik van Apollos.

quote:

Ik heb zelf een blinde hoek voor rituelen, gevoelsmatig zou ik zeggen dat het allemaal pertinente onzin is, maar m'n gevoel zit wat dat betreft wel vaker fout. Ergo: Je gevoel kan er naast zitten.
Daar heb ik het ook niet over.

quote:

Dit klopt niet wat jullie zeggen, en dat hadden jullie kunnen weten![afbeelding]

Hoezo?
Zie de katechismus van de RKK:
882
De paus, bisschop van Rome en opvolger van Petrus, 'is het blijvend en zichtbaar beginsel en fundament van de eenheid, zowel van de bisschoppen als van
de menigte van de gelovigen'.1 'De paus van Rome immers heeft, juist krachtens zijn ambt als plaatsvervanger van Christus en herder over de gehele kerk,
de volledige, hoogste en universele macht, die hij altijd vrij kan uitoefenen'.

quote:

Niet helemaal, de RKK is nu eenmaal de oorspronkelijke Kerk.

Dus de eerste gemeente uit handelingen was al de katholieke kerk?
Formuleer dan eerst eens wat je onder de katholieke kerk verstaat, wat het specifieke ervan is. Die is nl wel heel anders dan in handelingen wordt beschreven.
« Laatst bewerkt op: juni 12, 2006, 11:30:20 pm door Priscilla en Aquila »

stekeltje

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #46 Gepost op: juni 12, 2006, 11:48:28 pm »
Ik ben benieuwd naar een bijbeltekst waarin ons als lid van een kerk wordt opgeroepen de kerk te verlaten en een nieuwe kerk te stichten...

Ik ken eigenlijk alleen maar teksten de andere kant op, roep tot eenheid (hogepriesterlijk gebed), oproep van Paulus om ondanks meningsverschillen 'ik ben van Paulus, ik ben van (vul maar in)', toch één te blijven.

Maar misschien heb ik wat gemist. En roept de Bijbel op tot scheuren. Ben benieuwd. :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #47 Gepost op: juni 13, 2006, 12:38:03 am »

quote:

stekeltje schreef op 12 juni 2006 om 23:48:
Ik ben benieuwd naar een bijbeltekst waarin ons als lid van een kerk wordt opgeroepen de kerk te verlaten en een nieuwe kerk te stichten...

De gemeente wordt niet alleen vergeleken met een lichaam, maar ook met een huis.

2 Tim 2: Een ieder, die de naam des Heren noemt, breke met de ongerechtigheid. 20 Doch in een groot huis zijn niet alleen voorwerpen van goud en van zilver, maar ook van hout en van aardewerk, en wel deels met eervolle, deels met minder eervolle bestemming; 21 indien iemand zich nu hiervan gereinigd heeft, zal hij een voorwerp zijn met eervolle bestemming, geheiligd, bruikbaar voor de eigenaar, voor iedere goede taak gereed.

Als je je afscheid, blijft er nog steeds één Gemeente van Christus bestaan. Maar het is uiterlijk gezien niet meer een éénheid.

Degenen die breken met de ongerechtigheid worden in de volgende verzen opgeroepen de éénheid te zoeken: jaag naar gerechtigheid, vrede met hen die de Heer aanroepen uit een rein hart met degenen die ook gebroken hebben met de ongerechtigheid.

Dus éénheid mag er alleen maar zijn met gelovigen die niet bewust in zonde of dwaalleer (blijven) leven.

quote:

Ik ken eigenlijk alleen maar teksten de andere kant op, roep tot eenheid (hogepriesterlijk gebed), oproep van Paulus om ondanks meningsverschillen 'ik ben van Paulus, ik ben van (vul maar in)', toch één te blijven.

Maar misschien heb ik wat gemist. En roept de Bijbel op tot scheuren. Ben benieuwd. :)

Ik zou het noemen: afscheiden als er dwaalleer in het spel is.
Dus niet: scheur maar raak, zoals jij het nu doet overkomen. En heb trouwens gezegd dat er vaak afscheidingen zijn geweest met verkeerde motieven. Zo'n scheuring is nooit goed te praten.
Maar dan moet je even mijn vorige posts lezen.
Hierboven heb ik een tekst genoemd uit het NT. Maar het OT geeft ook dit principe aan.

Biblija doet het even niet dus ik zal morgen de teksten aanvullen hierover.

stekeltje

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #48 Gepost op: juni 13, 2006, 12:45:56 am »
Als ik jouw teksten zo lees, moet je eerst voor jezelf een interpretatie maken wat je zelf denkt wat het is, en daar trek je dan conclusies uit. Bijvoorbeeld:

quote:

Als je je afscheid, blijft er nog steeds één Gemeente van Christus bestaan. Maar het is uiterlijk gezien niet meer een éénheid.

Dat is een aanname die je niet rechtstreeks uit de door jouw aangehaalde tekst kan halen. Je kunt net zo goed zeggen dat er één Gemeente van Christus is, dit wordt ook aangeduid met 'de Kerk' en dat je jezelf daarvan niet mag afsnijden, vergelijk Paulus' vergelijking met de Lichaam (dat is de Kerk) en wij zijn als christenen de 'lichaamsdelen'.

Ik snap best dat jij de Bijbel anders leest dan Laodicea, maar het kan nooit zo zijn dat hij ongelijk heeft omdat hij de Bijbel niet volgens jouw leesregels leest. Wie zegt dat zijn danwel jouw 'leesregels' kloppen? Je kunt dan aankomen met ladingen teksten, maar die zeggen op zichzelf helemaal niets.

De Bijbel is één groot geheel, en dient ook als zodanig gelezen te worden. Teksten staan nooit op zichzelf maar altijd in context met dat grote geheel. Je zult in de Bijbel geen letterlijke teksten aantreffen die oproepen tot afscheiding na dwaalleer ofzo. Of dat je je mag afscheiden na misstanden in de 'leiding' van dat Instituut. Je kunt wel via allerlei omwegen interpreteren dat jij vindt dat je aan de hand van zo'n tekst zoiets kan zeggen, maar dan is het nog maar zeer de vraag of de schrijver (in dit geval Paulus) datgene ook inderdaad zo bedoelde. We kunnen het hem helaas niet meer vragen.

Er is wel een boek waarin dat soort ideeën gepropageerd worden, een boek uit de tijd van de Reformatie. Interessant boek wel: Thomas Hobbes - Leviathan. Het idee heet 'sociale contracttheorie'.

En dan noem je een dwaalleer een reden om te vertrekken. En dan richt je een nieuwe kerk op. En als daar dwaalleer voorkomt, richt je weer een nieuwe kerk, en als daar na één of twee generaties dwaalleer opduikt dan, nou ja... :?
Ik vraag me af of Christus dat doel voor ogen had, toen hij met Pinksteren de Kerk stichtte. Ik bedoel, vooral als je het Hogepriesterlijk gebed leest, kan ik het me haast niet voorstellen. Dus ik zou persoonlijk erg voorzichtig zijn met scheuren en boven alles proberen voorgaande scheuringen ongedaan te maken door te blijven praten.

En herhaaldelijk een karikatuur maken van andermans kerk (dat zie ik vaak, ik heb me er zelf in het verleden ook schuldig aan gemaakt), dat draagt niet bij tot een dialoog, integendeel, zoiets loopt vaak uit in een 'wij-zij' loopgravenoorlog waarvan ik denk dat we er de H. Geest alleen maar mee bedroeven ipv dat we Hem er een plezier mee doen.
« Laatst bewerkt op: juni 13, 2006, 12:50:30 am door stekeltje »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #49 Gepost op: juni 13, 2006, 09:31:53 am »

quote:

stekeltje schreef op 13 juni 2006 om 00:45:

En herhaaldelijk een karikatuur maken van andermans kerk (dat zie ik vaak, ik heb me er zelf in het verleden ook schuldig aan gemaakt), dat draagt niet bij tot een dialoog, integendeel, zoiets loopt vaak uit in een 'wij-zij' loopgravenoorlog waarvan ik denk dat we er de H. Geest alleen maar mee bedroeven ipv dat we Hem er een plezier mee doen.

Een karikatuur maken van wat ik hier gewoon wil bespreken, bevordert de discussie ook niet.
En dan de Heilige Geest erbij halen is iets wat je zelf ook nooit prettig vindt: dan heeft een ander per definitie ongelijk.

Ik heb nog niet veel commentaar gehad van de TS over een niet respectvol bejegenen van haar overtuiging.
Discussie betekent sowieso toch dat je verschillende inzichten hebt en er door gesprek achter proberen te komen wat een ander bedoelt.
Dat is het enige wat ik doe. Als dit je niet bevalt, heb ik liever dat je niet meer reageert op mij.

Soms heb je even iets meer posts nodig om te begrijpen wat de ander bedoelt en dat hoeft geen disrespect te zijn. Er kan nog een heleboel worden duidelijk gemaakt en misschien blijven sommige overtuigingen verder bij elkaar vandaan dan je zou wensen; prettiger is het om het eens te zijn maar dat kan jammer genoeg niet altijd.

Aafke moet nog steeds zelf reageren op wat ik haar schreef.
.
Laodicea kan ook prima zelf uitleggen waarom hij/zij de Paus bv niet als plaatsvervanger van Christus op aarde ziet. (iets wat we verschillend zien en waarvan ik benieuwd ben wat de redenen zijn om die overtuiging te hebben)
Daar wacht ik dan maar op

Mijn vorige post moest ik nog aanvullen. Misschien is het handig om daar op te wachten met reageren?
(Een nieuwe kerk oprichten is iets wat aan de buitenkant zo lijkt. En over scheuringen heb ik ook gezegd dat er vele redenen zijn die niet goed zijn om erom uit elkaar te gaan. En vaak spelen dat soort dingen een rol en dat is ten sterkste af te keuren.
DE kerk kun je natuurlijk nooit 'vanaf scheuren'.)
« Laatst bewerkt op: juni 13, 2006, 09:36:31 am door Priscilla en Aquila »