Auteur Topic: Huwelijk  (gelezen 15880 keer)

Aafke

• Bekijk profiel
Huwelijk
« Reactie #100 Gepost op: juli 29, 2006, 02:04:38 pm »

quote:

Een huwelijk is een onverbreekbaar verbond tussen één man en één vrouw, waarin het beeld van Christus en Zijn Bruid (de Kerk) zichtbaar is... of zichtbaar gemaakt kan worden.
Gebaseerd op geloof in elkaar, hoop voor en met elkaar, onvoorwaardelijke liefde en trouw... in lief en leed, in tijden van voorspoed en tegenslag.
Een huwelijk wat in Zijn Naam vrucht mag en kan dragen... zowel lichamelijk als geestelijk.
Het elkaar bekennen, naakt zonder schaamte voor elkaar open staan...

Dat is m.i. een huwelijk, gemakkelijk.. nee. Iets wat alles kost en waar een leven lang aan gewerkt moet/mag worden. Na bijna 16 jaar huwelijk ken ik enkele pieken en enkele diepe, zeer diepe dalen. Maar weet dat in en door Jezus het mogelijk is om elkaar van harte lief te hebben en voor elkaar te gaan.. ook als er verdriet, moeite en zorg is.
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Laodicea

• Bekijk profiel
Huwelijk
« Reactie #101 Gepost op: juli 29, 2006, 06:23:35 pm »

quote:

E-line schreef op 29 juli 2006 om 13:41:
Mijn punt is, dat Diak de protestantse tucht sowieso wegzet, naar het schijnt op basis van ontspoorde praktijk - dat mogen wij met Rooms-katholieke kwesties ook niet doen: op basis van de praxis de leer afwijzen.
Dit ben ik wel met je eens, ik ben geen Gereformeerde, maar ze kunnen beter een fenomeen hebben als tucht, waarbij men bij gebrek aan een Kerk (zoals de Katholiek dat verstaat), elkaar moet de maat nou eenmaal moet nemen, dan helemaal niets, dat is nog veel erger, ik ben wat dat betreft, onder het mom van een kleiner kwaad tegenover een groter kwaad, een groot voorstander van tucht onder de gereformeerden.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Aafke

• Bekijk profiel
Huwelijk
« Reactie #102 Gepost op: juli 29, 2006, 08:13:14 pm »

quote:

Laodicea schreef op 29 juli 2006 om 18:23:
Dit ben ik wel met je eens, ik ben geen Gereformeerde, maar ze kunnen beter een fenomeen hebben als tucht, waarbij men bij gebrek aan een Kerk (zoals de Katholiek dat verstaat), elkaar moet de maat nou eenmaal moet nemen, dan helemaal niets, dat is nog veel erger, ik ben wat dat betreft, onder het mom van een kleiner kwaad tegenover een groter kwaad, een groot voorstander van tucht onder de gereformeerden.
Ik heb ook het gevoel dat diak2b de tucht binnen een bepaalde groep mensen niet wegzet/afwijst. Maar kan daar uiteraard naast zitten.

Het wordt anders wanneer het toegepast wordt vanuit de éne groep richting de ander. Bijv. een GKv-er richting PKN-er of PKN-er richting een Bapt. dat werkt niet en geeft, denk ik direct de gebrokenheid, verdeeldheid binnen het protestantisme weer.

Op fora zie je dat helemaal duidelijk worden vooral wanneer dit soort onderwerpen ter sprake komen. Maar nogmaals, ik kan er naast zitten en het verkeerd begrepen hebben.

Ik denk dat tucht/vermaning zoals E-line het noemde, uit liefde binnen de GKV alleen maar goed is, is leiding ten goede... En dan ook nog eens in real-live, onder 4 ogen (of met meerdere mensen) niet op een openbaar forum.
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2006, 08:15:09 pm door Aafke »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

diak2b

• Bekijk profiel
Huwelijk
« Reactie #103 Gepost op: juli 29, 2006, 10:49:02 pm »

quote:

E-line schreef op 29 juli 2006 om 13:17:
Diak, ik vind de toon waarop je de tucht onder protestanten onderling neerzet, niet echt geweldig.
Dat vind ik spijtig, want ik probeer er niemand mee te kwetsen. Dat neemt niet weg dat ik zeg wat ik te zeggen heb, of niets zeg. En zoals eerder aangegeven, ik zal over dit onderwerp niets meer zeggen. Laodicea legt, al dan niet bewust, verderop de vinger in de etterende wonde: "je moet toch wat". Met een ontspoorde praxis heeft mijn commentaar totaal niets te maken, het spijt me als ik die indruk gewekt heb.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

• Bekijk profiel
Huwelijk
« Reactie #104 Gepost op: juli 29, 2006, 10:50:46 pm »

quote:

Aafke schreef op 29 juli 2006 om 20:13:
[...]

Ik heb ook het gevoel dat diak2b de tucht binnen een bepaalde groep mensen niet wegzet/afwijst. Maar kan daar uiteraard naast zitten.
Dat zit je. Mijn standpunt is een wat minder berustende uitwerking van de kwestie die Laodicea aanstipt.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Huwelijk
« Reactie #105 Gepost op: juli 30, 2006, 12:26:03 am »
Diak, je hebt niets van mijn post en standpunt begrepen. Je misplaatste opmerkingen over mijn moderator zijn onderstrepen dat nog eens. En waar zou ik gesteld hebben dat tucht bedoeld is om de maat te nemen? Verre van dat!!!

Nog maar een poging...Het is inderdaad zo dat alle zonden, dingen die misgaan of hoe je het ook wilt noemen een gevolg zijn van een groter geheel. In die zin is alles wat tegen Gods oorspronkelijke bedoeling is, niet acceptabel. En ja, ik ben ervan overtuigd dat God niet voor niets een vrouw als hulp voor adam schiep.

Maar net zozeer ben ik ervan overtuigd dat je nooit je gegeven woord mag verbreken in geval van echtscheiding bv. Ik ben gescheiden zoals je misschien weet maar tegen mijn wil. Ondanks dat ik er niets aan kan doen ben ik dus in gebreke tov God. In die zin kan ik me dus goed indenken hoe het moet zijn om met een geaardheid om te moeten gaan die je niet gekozen heb.

En het vervolg zal nooit bevredigen. Mijn ex heeft een ander...verzoening is dus onmogelijk. Jezus zegt dan wel dat het overspel is maar zelfs dat is niet "zoals het in den beginne was". Oftewel, zelfs dat excuus is voor God onacceptabel.
Net zo kan een homo alleen blijven maar dat is niet bevredigend. Een mens heeft behoefte aan liefde. Naast liefde van God ook liefde van de medemens. Maar dat laatste is bijna niet in te vullen in het geval van een christelijke homofiel.

Ik kan hertrouwen en het misschien nog bijbels onderbouwen. Maar tov God blijft er iets van gebrokenheid staan.
Een homo kan gaan samenwonen en het misschien nog bijbels onderbouwen. Maar er blijft iets van gebrokenheid staan.

Ik eindigde een eerder bericht met de constatering dat nu de grote kracht van het christelijk geloof  om de hoek komt kijken met een God die die gebrokenheid zelf wegneemt omdat wij dat niet kunnen.

Hopelijk is het beeld van de wetticistische moderator wat genuanceerd.
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2006, 01:00:29 am door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Sacerdos

• Bekijk profiel
Huwelijk
« Reactie #106 Gepost op: juli 30, 2006, 12:35:43 am »
Is de realiteit niet een ---------huwelijk-------------zolang het  zal duren, en het huwelijk van Napoleon zijn uitvinding is niet meer dan een economisch contract wat af gesloten wordt op het stadhuis. En een huwelijk is wel iets anders dan dat.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
Huwelijk
« Reactie #107 Gepost op: juli 30, 2006, 01:42:18 am »
Over vermanen:

Misschien col 3 over elkaar ?

12 Omdat God u heeft uitgekozen, omdat u zijn heiligen bent en hij u liefheeft, moet u zich kleden in innig medeleven, in goedheid, bescheidenheid, zachtmoedigheid en geduld. 13 Verdraag elkaar en vergeef elkaar als iemand een ander iets te verwijten heeft; zoals de Heer u vergeven heeft, moet u elkaar vergeven. 14 En bovenal, kleed u in de liefde, dat is de band die u tot een volmaakte eenheid maakt. 15 Laat in uw hart de vrede van Christus heersen, want daartoe bent u geroepen als de leden van één lichaam. Wees ook dankbaar. 16 Laat Christus’ woorden in al hun rijkdom in u wonen; onderricht en vermaan elkaar in alle wijsheid, zing met heel uw hart psalmen en hymnen voor God en liederen die de Geest u vol genade ingeeft. 17 Doe alles wat u zegt of doet in de naam van de Heer Jezus, terwijl u God, de Vader, dankt door hem.

Maar ook over hoe e.e.a verdeeld is in 1 petrus 5?

1 Ik doe een beroep op de oudsten onder u. Als uw mede-oudste en als ooggetuige van Christus’ lijden, en omdat ik evenals u zal delen in de luister die binnenkort zal worden geopenbaard, vraag ik u: 2 Hoed Gods kudde waarvoor u de verantwoordelijkheid hebt, houd goed toezicht – niet gedwongen maar vrijwillig, zoals God dat wil, en niet om er zelf beter van te worden maar met belangeloze toewijding. 3 Stel u niet heerszuchtig op tegenover de kudde die aan u is toevertrouwd, maar geef het goede voorbeeld. 4 Dan zult u wanneer de hoogste herder verschijnt de krans van de luister ontvangen, die nooit verwelkt. 5 En u, jongeren, moet van uw kant het gezag van de oudsten erkennen. Overigens, in de omgang met elkaar moet ieder van u altijd de minste willen zijn, want God keert zich tegen hoogmoedigen, maar aan nederigen schenkt hij zijn genade. 6 Onderwerp u dus nederig aan Gods hoge gezag, dan zal hij u op de bestemde tijd een eervolle plaats geven. 7 U mag uw zorgen op hem afwentelen, want u ligt hem na aan het hart.

maar aan oudsten worden wel de nodige eisen aan gesteld in 1tim 3

1 Het is een waar woord: als iemand opziener wil worden, is dat een eerzaam streven. 2 Een opziener moet onberispelijk zijn. Hij kan slechts de man van één vrouw zijn en hij moet sober, bezonnen, gematigd, gastvrij en een goede leraar zijn. 3 Hij mag niet te veel drinken of driftig zijn, maar hij moet vredelievend en vriendelijk zijn, en niet geldzuchtig. 4 Hij moet zijn huisgezin goed leiden en op een waardige manier gezag over zijn kinderen uitoefenen. 5 Als iemand geen leiding kan geven aan zijn huisgezin, hoe zou hij dan voor de gemeente van God kunnen zorgen? 6 Hij mag ook niet iemand zijn die net bekeerd is; anders raakt hij verblind en valt hij ten prooi aan de duivel. 7 Verder moet hij buiten de gemeente een goede reputatie hebben, zodat hij niet in opspraak komt en door de duivel wordt gestrikt.

en intussen wordt er wel wat verwacht van de kudde in 1 petrus 3

8 Tot slot vraag ik u: Wees allen eensgezind, leef met elkaar mee, heb elkaar lief als broeders en zusters, wees barmhartig en bereid de minste te zijn. 9 Vergeld geen kwaad met kwaad, en als u wordt uitgescholden, scheld dan niet terug; zegen juist, opdat u ook zelf zegen ontvangt, want daartoe bent u geroepen. 10 Immers: ‘Wie het leven liefheeft en gelukkig wil zijn, moet geen laster of leugens over zijn lippen laten komen, 11 hij moet het kwaad uit de weg gaan en het goede doen, en voortdurend vrede nastreven. 12 Want de Heer verliest de rechtvaardigen niet uit het oog en luistert naar hun gebeden, maar hij keert zich tegen wie kwaad doen.’

Kortom, wij worden niet geacht mee te doen aan verdachtmaking en zwartpraterij over medebroeders en zusters, ook al zijn ze homosexueel. Je mag elkaar onderrichten en vermanen in wijsheid. Maar daaraan ligt de navolgende WEDERZIJDSE grondhouding ten grondslag vermeld in jacobus:

19 Geliefde broeders en zusters, onthoud dit goed: ieder mens moet zich haasten om te luisteren, maar traag zijn om te spreken, traag ook in het kwaad worden. 20 Want de woede van een mens brengt niets voort dat in Gods ogen rechtvaardig is. 21 Wees daarom zachtmoedig en leg alle verdorvenheid en elk denkbaar wangedrag af. En aanvaard zo de boodschap die in u is geplant en die u kan redden. 22

Maar we moeten ook niet net doen of we blind zijn. We mogen wel degelijk iemand redden die op het verkeerde spoor zit:

jak 5

19 Broeders en zusters, als een van u afdwaalt van de waarheid en een ander laat hem daarheen terugkeren, 20 dan mag hij weten: wie een zondaar van het dwaalspoor terugbrengt, redt hem van de dood en wist tal van zonden uit.

kajem

quote:

Met deze gedachte kan ik al heel wat meer. Praktisch zit er wel nog een punt: ik vrees dat zich hier een verschil in kerk/gemeente-verstaan tussen katholiek en protestant wreekt. Ik geloof pertinent niet dat het aan de leken is elkaar te vermanen. Ouders voeden hun kinderen op, en zo voedt ook onze moeder, de Kerk, haar kinderen op. De kinderen hebben maar uiterst beperkt een taak in het elkaar opvoeden. Mogelijk dat dit verschil van verstaan maakt dat ik weat heftig reageerde.
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2006, 08:27:07 am door kajem »
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

Aafke

• Bekijk profiel
Huwelijk
« Reactie #108 Gepost op: juli 30, 2006, 08:28:05 am »

quote:

diak2b schreef op 29 juli 2006 om 22:50:
Dat zit je. Mijn standpunt is een wat minder berustende uitwerking van de kwestie die Laodicea aanstipt.

Kan je dat uitleggen, begrijp d'r nu niets meer van.

Laodicea schreef:

quote:

Bedoel jij datgene wat ik even vet heb gemaakt in Laodicea's woorden..?
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2006, 08:45:07 am door Aafke »

Laodicea

• Bekijk profiel
Huwelijk
« Reactie #109 Gepost op: juli 30, 2006, 09:42:47 am »

quote:

Zijnkind schreef op 30 juli 2006 om 00:26:
Net zo kan een homo alleen blijven maar dat is niet bevredigend. Een mens heeft behoefte aan liefde. Naast liefde van God ook liefde van de medemens. Maar dat laatste is bijna niet in te vullen in het geval van een christelijke homofiel.

Op zich kan de oproep tot kuisheid ook juist erg bevrijdend werken, uiteindelijk is de sexuele fase ook maar en fase denk ik. Altijd als er in interviews van nonnentjes of broeders gevraagd wordt of ze sexualiteit missen, dan krijg je steevast antwoorden als:"Ik mag zoveel liefde ontvangen e.d."

Ik kan het niet helemaal onderbouwen, maar volgens mij is een homo niet in gebreke als hij of zij zijn of haar geaardheid niet praktiseert. Althans niet op dit vlak, want mensen blijven zondaren.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Liudger

• Bekijk profiel
Huwelijk
« Reactie #110 Gepost op: juli 30, 2006, 10:03:40 am »

quote:

diak2b schreef op 29 juli 2006 om 11:06:
Met deze gedachte kan ik al heel wat meer. Praktisch zit er wel nog een punt: ik vrees dat zich hier een verschil in kerk/gemeente-verstaan tussen katholiek en protestant wreekt. Ik geloof pertinent niet dat het aan de leken is elkaar te vermanen. Ouders voeden hun kinderen op, en zo voedt ook onze moeder, de Kerk, haar kinderen op. De kinderen hebben maar uiterst beperkt een taak in het elkaar opvoeden. Mogelijk dat dit verschil van verstaan maakt dat ik weat heftig reageerde.

Inderdaad, het verschil tussen een Kerk gezien als iets anders dan, gescheiden van, de leken, en de kerk als het geheel van haar leden.

Tucht door wie?

quote:

De roeping én het recht om opzicht en tucht te oefenen is niet aan een `geestelijkheid', een `hiërarchie' gegeven die hoog bóven de gemeente zou zweven en in feite los van de gemeente zou staan. Tegenover die rooms-clericalistische opvatting heeft de reformatie van de 16e eeuw en heeft inzonderheid Calvijn volgens de Heilige Schrift radicaal positie gekozen. F.L.Rutgers vat het reformatorische en Schriftuurlijke gevoelen bondig en klaar als volgt samen: „De kerkelijke tucht, die in dienst van de Koning der Kerk te gebruiken is, en die geconcentreerd is in de macht tot excommunicatie, berust bij de Kerk zelve, d.i. bij de gelovigen die haar samenstellen" .1)
Een reformatorisch beginsel!  
Tucht is iemand de maat nemen. Of het nou door de RKK of door de gemeente, of de eerste aanzet door een individuele gelovige betreft. Het is een moeilijke opdracht waar niemand met plezier aan zal gaan staan. Maar het is ons wel opgedragen, en er zijn goede bijbelse gronden om aan te nemen, dat het aan alle gelovigen is opgedragen.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Zijnkind

• Bekijk profiel
Huwelijk
« Reactie #111 Gepost op: juli 30, 2006, 11:06:00 am »

quote:

Laodicea schreef op 30 juli 2006 om 09:42:
Ik kan het niet helemaal onderbouwen, maar volgens mij is een homo niet in gebreke als hij of zij zijn of haar geaardheid niet praktiseert. Althans niet op dit vlak, want mensen blijven zondaren.
Is dat ook niet per individu verschillend? Ik zou het trouwens niet over "in gebreke" hebben. Liefde ontvangen van de medemens hoeft idd niet perse seksualiteit in te houden. Paulus bleef ook alleen en hoewel hij het over een doorn in het vlees heeft zie ik toch vooral een gedreven en door mensen geliefde dienaar van Christus aan het werk.
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2006, 11:11:27 am door Zijnkind »

Laodicea

• Bekijk profiel
Huwelijk
« Reactie #112 Gepost op: juli 31, 2006, 09:15:03 am »

quote:

Zijnkind schreef op 30 juli 2006 om 11:06:
Is dat ook niet per individu verschillend?
Dat is zo.

quote:

Dat is het, ik geloof zonder meer dat jij in alle oprechtheid probeert te doen wat jij denkt dat God van jou vraagt en ook jezelf niet ontziet. :)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Huwelijk
« Reactie #113 Gepost op: juli 31, 2006, 12:48:06 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 30 juli 2006 om 11:06:
(..) Paulus bleef ook alleen en hoewel hij het over een doorn in het vlees heeft zie ik toch vooral een gedreven en door mensen geliefde dienaar van Christus aan het werk.
offtopic:Die 'doorn in het vlees' waar Paulus het over heeft, gaat hoogstwaarschijnlijk helemaal niet over zijn 'celibaat' of zelfs over z'n vermeende homosexualiteit. Zeer waarschijnlijk is, dat het ging om zijn slechte retorische verbale kwaliteiten, omdat hij dat onderwerp vlak ervoor (2 kor. 10:10) al behandelt (http://www.tektonics.org/lp/paulthorn.html). Een mogelijke andere optie is, dat het om z'n ogen ging, omdat hij in Galaten 4:15 opmerkt dat de Galatiers -als het mogelijk was- hun ogen zouden hebben uitgerukt en aan Paulus gegeven. Maar dat kan natuurlijk ook simpelweg beeldspraak geweest zijn, en niet omdat Paulus slechte ogen had.

diak2b

• Bekijk profiel
Huwelijk
« Reactie #114 Gepost op: juli 31, 2006, 02:50:28 pm »

quote:

Diak, je hebt niets van mijn post en standpunt begrepen. [...]
Jep, enorm.  :w

Laodicea

• Bekijk profiel
Huwelijk
« Reactie #115 Gepost op: juli 31, 2006, 03:25:47 pm »

quote:

Dat vind ik een beetje flauw, je moet altijd naar de context kijken.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Huwelijk
« Reactie #116 Gepost op: juli 31, 2006, 03:43:17 pm »
Nunc,

offtopic:Ik heb ooit eens begrepen dat die doorn zou slaan op zijn verleden als verdrukker van de christenen. Dat satan hem eraan herinnerd en zo probeerd onderuit te halen door Paulus te laten twijfelen aan zijn kunde en motieven.
Maar goed, ik noemde het om aan te geven dat Paulus ook maar een mens was en net als wij moeite moet hebben gehad met dat alleen zijn.
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2006, 03:44:27 pm door Zijnkind »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Huwelijk
« Reactie #117 Gepost op: juli 31, 2006, 06:09:19 pm »
Modbreak:
Dit topic staat in BF maar gaat eigenlijk niet sec over de teksten uit de Bijbel over het huwelijk die behandeld worden.
Er worden veel nuttige opmerkingen gemaakt vanuit andere meer theologisch/kerkelijke invalshoeken. Aangezien die reacties buiten de hier geldende policy vallen, wordt dit topic in z'n geheel verplaatst naar Christelijk Leven.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

diak2b

• Bekijk profiel
Huwelijk
« Reactie #118 Gepost op: juli 31, 2006, 08:08:10 pm »

quote:

Laodicea schreef op 31 juli 2006 om 15:25:
[...]

Dat vind ik een beetje flauw, je moet altijd naar de context kijken.
Het is niet snel goed he. Zijnkind hoopt ergens op, ik bevestig dat, en dan is dat weer flauw.  :w

Laodicea

• Bekijk profiel
Huwelijk
« Reactie #119 Gepost op: juli 31, 2006, 08:56:37 pm »

quote:

diak2b schreef op 31 juli 2006 om 20:08:
[...]
Het is niet snel goed he. Zijnkind hoopt ergens op, ik bevestig dat, en dan is dat weer flauw.  :w
Ik dacht dat je het cynisch bedoelde door dat zwaaihandje.

Ik vind het gewoon jammer als mensen die voorzover ik het kan beoordelen, het goed menen, zo langs elkaar heen praten, waarbij de toon steeds feller wordt.
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2006, 09:15:29 pm door Laodicea »

Laodicea

• Bekijk profiel
Huwelijk
« Reactie #120 Gepost op: augustus 03, 2006, 11:12:47 pm »

quote:

Aafke schreef op 27 juli 2006 om 16:03:
Goed, nu de volgende vraag die hier uit voortvloeit. Wat te doen wanneer je lid bent van een kerk (PKN) die het "huwelijk" opensteld voor mensen van hetzelfde geslacht, maar dit geen huwelijk noemt (struisvogelpolitiek?).

Zoals beloofd, mijn korte reflectie; laat dat, wat jij zo goed als dat je dat menselijkerwijs kan bepalen, waarheid is, de leidraad zijn, overal en altijd. Jezus Christus is écht aan het kruis gestorven, dat is een feit en daarom heeft dat ook z'n sporen nagelaten in de geschiedenis, in de eerste plaats is de Bijbel daar het meest duidelijk over, maar op plaatsen waar de Bijbel dat niet is, doet de empirie z'n werk. Én veel bidden natuurlijk.

Ik zou deze beslissing van de PKN niet het struikelblok laten zijn. :)

Aafke

• Bekijk profiel
Huwelijk
« Reactie #121 Gepost op: augustus 04, 2006, 08:27:54 am »
Dank je voor je antwoord. :)

Laodicea

• Bekijk profiel
Huwelijk
« Reactie #122 Gepost op: augustus 04, 2006, 10:04:29 am »

quote:

Graag gedaan. :)

joepie

• Bekijk profiel
Huwelijk
« Reactie #123 Gepost op: augustus 04, 2006, 10:11:03 am »
Voor mij zou dat wel een struikelblok zijn.
Dan zou ik weer kijken naar wat de NGB zegt over ware kerk van Christus zijn, en mijn lidmaatschap van die kerk moeten opzeggen.
Want zodra een kerk afwijkt van Gods woord dan houd die kerk op te zijn de ware kerk.
En aangezien je verplicht bent je te voegen bij de ware kerk, kun je daar dus geen lid meer van zijn.
Dat zou de logische gevolgtrekking moeten zijn.

Nadat je de kerkenraad hebtgewezen op hun dwaling, met de mogelijkheid om zich alsnog te bekeren. Maar als ze volharden....

Vivine

• Bekijk profiel
Huwelijk
« Reactie #124 Gepost op: augustus 17, 2006, 04:18:26 pm »
Als een christen er op een bepaalde leeftijd achterkomt dat hij/zij op personen van hetzelfde geslacht valt, moet deze persoon zijn gevoelens dan onderdrukken? Of mag hij/zij wel van personen van hetzelfde geslacht houden, maar er geen seks mee hebben?
Het zou niet eerlijk zijn te gaan pretenderen toch hetroseksueel te zijn, maar het is ook niet eerlijk om nooit meer seks te mogen hebben omdat je toevallig homoseksueel bent (vind ik).

'Mensen met een sterke voorkeur voor het andere geslacht zijn tot kuisheid geroepen.' Bij zulk soort stellingen komt altijd weer in me op;  wie heeft het recht anderen dat soort dingen op te leggen? Ik heb een tijdje God beschouwt als een soort sadist; wie is Hij om miljarden mensen zijn wil op te leggen en het mensen zo ontzettend moeilijk te maken, om er daarnaar nog over te gaan oordelen ook?
Ik weet dat dat een onredelijke gedachte is, en God heeft de mens een vrije wil gegeven. Maar  het is toch zo vreemd dat God de 'baas' is over alles. En wat is het uiteindelijke doel van dat alles? (dit is offtopic...)

Alleen geen seks mogen hebben omdat het niet leidt tot het krijgen van kinderen vind ik geen goede reden. Veel christenen gebruiken volgens mij wel condooms, dus dan leidt dat ook niet tot nageslacht, en zouden ze eigenlijk ook geen seks mogen hebben. Maar toch hebben sommigen seks met condoom (of andere anticonceptiemiddelen), en daarbij ook nog commentaar op homoseksualiteit.  

Ik denk dat seks tussen homoseksuelen/homofielen wel geoorloofd zou kunnen zijn, als men elkaar trouw blijft en dat het dus niet alleen om de seks gaat, maar ook vanuit liefde. Om ze dan via de kerk te laten trouwen vind ik niet per se nodig, als dat in strijd is met opvattingen of bijbelteksten. Maar een relatie tussen twee personen van hetzelfde geslacht, die hun leven samen doorbrengen, dat moet men wel respecteren/accepteren vind ik.

Als in het OT polygamie gangbaar was, waarom zijn christenen daar nu dan tegen? (miss heb ik het fout, maar ik dacht dat christenen nu alleen monogamie als geoorloofd zien) Waarom kan dan de mening ten opzichte van homoseksualiteit ook niet wat versoepeld worden?

Dit is mijn eerste poging tot iets te schrijven in dit serieuzere gedeelte van het forum, de discussies zijn hier allemaal van zulk een hoog niveau. :P Ik denk dat er een heleboel commentaar te geven valt op mijn opmerkingen, omdat ik zelfs de bijbel niet eens gelezen heb (ben ook niet gelovig), maar ik ben wel erg geinteresseerd in dit soort kwesties, ben ook pas 19 en niet religieus opgevoed, en de bijbel lezen is niet iets dat alle (ongelovige)jeugd van tegenwoordig zomaar doet.
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2006, 04:25:49 pm door Vivine »

Laodicea

• Bekijk profiel
Huwelijk
« Reactie #125 Gepost op: augustus 17, 2006, 10:59:59 pm »
Pepperdep, ik zet je bijdrage even in het andere topic, anders is het zo zonde dat je eerste serieuze bijdrage verloren gaat omdat de discussie in dit topic 'dood' is. ;)