Auteur Topic: GKV vs. CGK  (gelezen 783 keer)

guidovh

• Bekijk profiel
GKV vs. CGK
« Gepost op: april 20, 2003, 02:38:39 pm »
Wat zijn nu exact de verschillen tussen GKV en CGK?
Ik vraag dit omdat ik, als lid van een GKV een lieve vriendin heb, die lid is van een CGK. Wij hebben besloten, dat wij God willen dienen in eenzelfde kerk, of dat nou een GKV, een CGK of een andere kerk is.
Wat mij nu echter nog tegen de borst stuit, zijn de plaatselijke verschillen tussen de kerken.
Binnenkort - heb ik van horen zeggen - zal een van de plaatselijke GKV's bij mij in de omgeving overgaan tot kanselruil en over-en-weer toelaten van leden bij bijv. een avondmaalsviering. Wat houdt dit in de praktijk in? Was ik nou lid geweest van deze naburige GKV, had ik dan een 'avondmaalsbriefje' kunnen halen om in de woonplaats van mijn vriendin in de CGK het Avondmaal te vieren of is dit briefje dan alleen maar 'geldig' binnen mijn eigen woonplaats?

Heeft de CGK, net als de GKV, een avondmaalstafel die alleen toegankelijk voor de eigen kerkleden of mag een ieder die Christus belijdt, aangaan?

Groet, Guido (voor evt. persoonlijke reactie: guidovh@xs4all.nl" class="bbc_email">guidovh@xs4all.nl

Marloes

• Bekijk profiel
GKV vs. CGK
« Reactie #1 Gepost op: april 20, 2003, 03:41:28 pm »
In Groningen is kanselruil en bij elkaar aan het avondmaal gaan ed allang mogelijk. Voor zover ik weet zijn er binnen de CGK grote plaatselijke verschillen; stromingen lopen van bevindelijk (vgl. Gereformeerde Gemeenten) tot orthodox gereformeerd (vgl. Gereformeerd (Vrijgemaakt)).
[Prediker 7:29]

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
GKV vs. CGK
« Reactie #2 Gepost op: april 21, 2003, 04:36:22 pm »
CGK schijnt wat bevindelijker te zijn. Maar als je mij naar mijn eerlijke mening vraagt, ben ik ervan overtuigd dat er alleen een theologisch-kerkelijke elite de verschillen hooghoudt.
Ik zie tussen de GKv en de GKN in sommige gemeentes gigantische verschillen, maar hier in Baambrugge (onder de rook van Amsterdam) bijvoorbeeld zie ik weinig verschil tussen ons in zitten.

Het gaat er m.i. om of 1. de praktijk van het Avondmaal, 2. de prediking, 3. de kerkelijke tucht -in gereformeerde zin wordt toegepast. Veel mensen delen de afkeer van vrijzinnigheid die in vele gemeenten, zelfs helaas in CGK en GKv, opgeld doet.
Ik denk dat die mensen zich moeten verenigen: tegen de Revolutie het Evangelie.
Ps. 111:10

Lutheraansch

• en ook nog een beetje gereform
    • Bekijk profiel
GKV vs. CGK
« Reactie #3 Gepost op: april 28, 2003, 12:00:04 am »

quote:

op 20 Apr 2003 14:38:39 schreef guidovh:

Heeft de CGK, net als de GKV, een avondmaalstafel die alleen toegankelijk voor de eigen kerkleden of mag een ieder die Christus belijdt, aangaan?

Groet, Guido (voor evt. persoonlijke reactie: guidovh@xs4all.nl" class="bbc_email">guidovh@xs4all.nl
Dat verschilt per Chr. Ger. gemeente: er zijn gemeenten die een open avondmaalstafel kennen, maar ook gemeenten waar alleen leden van de plaatselijke gemeenten welkom zijn. In onze gecombineerde CG / NG gemeente is iedereen van harte welkom die Jezus als Heer belijdt en in zijn eigen gemeente gerechtigd is om deel te nemen aan de tafel des HEREN.
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.