Auteur Topic: Is Gereformeerd onderwijs nog op peil? (Bijbels onderwiijs)  (gelezen 4140 keer)

Toeschouwer

• Mijn achternaam is een erfenis
    • Bekijk profiel
Is Gereformeerd onderwijs nog op peil? (Bijbels onderwiijs)
« Gepost op: juni 13, 2006, 03:03:23 pm »
Naar aanleiding van het bericht uit reformanda over de kwaliteit van het Gereformeerd onderwijs

Lijkt mij goed om aan het eind van het schooljaar
ons onderwijs te evalueren.
Is het (nog) op zo'n peil
als wat je er van mag verwachten?

Met onderwijs bedoel ik het onderwijs op het
  • basis-onderwijs
  • voortgezet onderwijs
  • MBO-onderwijs
  • hogeschool
  • universiteit
Wat wil ik met deze discussie bereiken

• formuleren van basisverwachting
  • Waarin overtreft het onderwijs zich
  • Waarin schiet het onderwijs tekort
  • Waarin doen wij onze kinderen/jeugd/jongeren tekort?
  • (uitgaande van het artikel uit de reformanda)
Een discussie is als een boot

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 13, 2006, 08:00:27 pm »

quote:

Zo op het eerste gezicht een zinvolle discussie. Echter het tussen haakjes geplaatste geeft meteen al een explosieve lading;
over de uitgangspunten zullen de meningen niet veel verschillen: onderwijs gebaseerd op Schrift en belijdenis.
de verschillen tekenen zich daara meteen af:
* Wie meent onvoorwaardelijk schriftgetrouw te zijn (volgens de een) of meent de wijsheid in pacht te hebben (volgens de ander) verdraagt geen interpretatieverschillen en stelt zich daarmee nogal vasteberaden (in de ogen van de een) of arrogant (in de ogen van de ander) op.
* Wie worstelt met de Waarheid vraagt ruimte om verschillen in denken van elkaar te aanvaarden en stelt zich weinig standvastig (in de ogen van de een) of bescheiden (in de ogen van de ander) op.

De kunst is om deze discussie te voeren zonder dat de vooraf ingenomen stellingen (lees: Reformanda-standpunten) een rol spelen. Veel succes gewenst.
« Laatst bewerkt op: juni 13, 2006, 08:01:00 pm door alfasierra »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 13, 2006, 09:25:08 pm »
Dat blad Refomanda is toch van die enigzins sektarische dubbel-vrijgemaakten? Dat lijkt me niet bepaald het meest voor de hand liggende uitgangspunt.

Overigens denk ik dat de kwaliteit van de gemiddelde gereformeerde basisscholen erg goed is, zeker in vergelijking met het Openbaar onderwijs. Qua aandacht voor het Christendom scoren ze ook beter dan de meeste Katholieke scholen. d:)b
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

annemarie

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 13, 2006, 10:43:34 pm »
Over het algemeen ben ik redelijk tevreden met het onderwijs op de gereformeerde scholen. (basis en voortgezet onderwijs) Maar het kan altijd beter.
Zo mis ik bijvoorbeeld op het voortgezet onderwijs vieringen met Pasen/Pinksteren etc. Terwijl dat voor mij dingen zijn die echt op een gereformeerde school thuis horen.

Ook heb ik wel eens de indruk dat het moeilijk wordt gevonden om kritisch naar elkaar te zijn en elkaar aan te spreken. Het naast collega zijn op school ook broeder en zuster in gemeente zijn en daarbij elkaar dus dagelijks tegenkomend, bijvoorbeeld overdag als collega of docent en 's avonds als ouderling op huisbezoek, kan best benauwend zijn.

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 13, 2006, 11:48:01 pm »
Het dubbele gevoel van docent-broeder-ouderling-commissielid-ennoemmaarop wordt veroorzaakt door de krampachtige houding die 'we' tegenover elkaar innemen, en heeft verder weinig te maken met de kwaliteit van het (gereformeerde) onderwijs. Het klimaat kan daardoor ook worden aangetast (hetgeen bijvoorbeeld te zien is in het boek 'Jij mag nablijven' van Ireen v Engelen) met alle schadelijke gevolgen van dien.
Mijn ervaring als docent levensbeschouwing op een van oorsprong christelijke school, aangestuurd door de RK scholenorganisatie (Carmelieten) levert iig een beeld op dat er op het terrein van levensbeschouwing/godsdienstonderwijs door het gereformeerd onderwijs nog een forse achterstand is in te halen.
In een wereld die door andere culturen en religies getekend wordt is het juist voor gereformeerden noodzakelijk om grondige kennis te hebben van, en als het kan een behoorlijk inzicht verkrijgen in die andere culturen en godsdiensten. Vwb de kennis worden er wel zinvolle modules gebruikt. Het verkrijgen van inzicht (en respect!) in andere godsdiensten wordt al een stuk lastiger met een eenzijdig samengesteld leerlingenbestand. Hoe wil je de kerkleden-van-de-toekomst bekwamen om het gesprek met de buren-met-andere-religie te voeren? Dit is een aspect waar het geref onderwijs gaten laat vallen in de toerusting van de gereformeerde jeugd.
Schriftgetrouw betekent dat niet alleen de leerstukken als leerstof gehanteerd worden, maar ook de praktijk van het christen-zijn wordt vorm gegeven. Inclusief toerusting van de jeugd van de kerk.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 13, 2006, 11:52:47 pm »

quote:

alfasierra schreef op 13 juni 2006 om 23:48:
Het dubbele gevoel van docent-broeder-ouderling-commissielid-ennoemmaarop wordt veroorzaakt door de krampachtige houding die 'we' tegenover elkaar innemen, en heeft verder weinig te maken met de kwaliteit van het (gereformeerde) onderwijs. Het klimaat kan daardoor ook worden aangetast (hetgeen bijvoorbeeld te zien is in het boek 'Jij mag nablijven' van Ireen v Engelen) met alle schadelijke gevolgen van dien.
Mijn ervaring als docent levensbeschouwing op een van oorsprong christelijke school, aangestuurd door de RK scholenorganisatie (Carmelieten) levert iig een beeld op dat er op het terrein van levensbeschouwing/godsdienstonderwijs door het gereformeerd onderwijs nog een forse achterstand is in te halen.
In een wereld die door andere culturen en religies getekend wordt is het juist voor gereformeerden noodzakelijk om grondige kennis te hebben van, en als het kan een behoorlijk inzicht verkrijgen in die andere culturen en godsdiensten. Vwb de kennis worden er wel zinvolle modules gebruikt. Het verkrijgen van inzicht (en respect!) in andere godsdiensten wordt al een stuk lastiger met een eenzijdig samengesteld leerlingenbestand. Hoe wil je de kerkleden-van-de-toekomst bekwamen om het gesprek met de buren-met-andere-religie te voeren? Dit is een aspect waar het geref onderwijs gaten laat vallen in de toerusting van de gereformeerde jeugd.
Schriftgetrouw betekent dat niet alleen de leerstukken als leerstof gehanteerd worden, maar ook de praktijk van het christen-zijn wordt vorm gegeven. Inclusief toerusting van de jeugd van de kerk.
Moet je niet eerst beginnen met een zelfbewust orthodoxie te onderwijzen? Alleen als je stevig in je eigen religie staat kan je vriendelijk tegenover de vreemde religie staan.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 14, 2006, 01:50:58 am »
Ik vind zelf gereformeerd onderwijs maar tot bepaalde hoogte belangrijk..... ideaal zou in mijn optiek zijn:

Basisschool: Gereformeerd onderwijs
Voortgezet onderwijs: Christelijk onderwijs (breder christelijk, beetje het CHE-idee)
Beroepsopleiding: Seculiere hogeschool.

Reden: Kennis van de gereformeerde leer, geschiedenis etc is wel belangrijk. ALs je voortgezet onderwijs gaat volgen vangen vereniging / cathechisatie en de kerkdiensten dit op. Breed christelijk onderwijs is dan belangrijk omdat je ontdekt dat er meer is dat de vrijgemaakte christenen... iets wat ik natuurlij feitelijk altijd wist maar pas echt ontdekte toen ik voor jeugdkerken met ze in contact kwam. Juist verschillen leiden dan tot nadenken over dingen, tot het je verdiepen in de bijbel etc... in plaats van gewoon over te nemen wat je altijd hoort. Daarnaast is school ook voorbereidend op het werkveld en velen komen daar niet in een vrijgemaakte omgeving terecht. Ik weet nog dat mijn overstap van vrijgemaakte Havo naar seculiere hogeschool heel vreemd was... dat ondervang je al ene beetje door bij hoger onderwijs met andere christenen op school te zitten, dan wen je aan het feit dat niet iedereen hetzelfde gelooft als jij doet... maar leer je ook overeenkomsten echt waarderen. Seculiere hogeschool lijkt me goed omdat je daarna ivaak in een seculier werkveld terecht komt... en het goed is dat je daar ook op voorbereid bent. Bovendien moet je op je 17e ook wel een beetje in de wereld kunnen staan, je denken is al een beetje gevormd en je kan niet altijd in je veilige christelijke wereldje blijven, dat is niet reeel en volgens mij ook niet de bedoeling. Natuurlijk wel goed als er vanuit de kerk bijvoorbeeld jongerenpastoraat is of een jeugdouderling waar je als je hier problemen mee ondervindt, bij terecht kan.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 14, 2006, 09:30:43 am »

quote:

Laodicea schreef op 13 juni 2006 om 23:52:
[...]

Moet je niet eerst beginnen met een zelfbewust orthodoxie te onderwijzen? Alleen als je stevig in je eigen religie staat kan je vriendelijk tegenover de vreemde religie staan.
Jazeker! Eerst de eigen beginselen. Maar daar vooral niet blijven steken. En kennis van andere godsdiensten behoort te leiden tot 'begrip' en respect voor wat anderen geloven. Anders wordt het gesprek nooit wat en laat je teveel kansen liggen om anderen het goede nieuws van redding en bevrijding te brengen. En dat laatste heb ik gemist op de gereformeerde scholen, zowel het VO als het G-HBO.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 14, 2006, 09:45:22 am »
Het godsdientstonderwijs (begin jaren '90) heb ik beleefd als: duidelijk de verschillen aanwijzen, en de tekortkomingen. En dat ten tijde van wanneer het speelde. Daar heb een erg nare bijsmaak aan overgehouden: ik kreeg daardoor geen objectieve visie mee op andersgelovigen. En het onderwijs over bijv. de RK stokte bij 1650, terwijl de kerk nadien ook een behoorlijke ontwikkeling heeft doorgemaakt.
Dat ik het onderwijs zo heb beleefd zal deels aan mij hebben gelegen: ik was gevoelig voor kritiek, en alles dat bekritiseerd werd was dus fout. Terwijl een kritische houding wel onderdeel van je opleiding hoort te zijn. Ik denk dat er daarnaast echt structureel ook iets niet goed zat.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 14, 2006, 10:01:17 am »

quote:

elle schreef op 14 juni 2006 om 09:45:
Het godsdientstonderwijs (begin jaren '90) heb ik beleefd als: duidelijk de verschillen aanwijzen, en de tekortkomingen. En dat ten tijde van wanneer het speelde. Daar heb een erg nare bijsmaak aan overgehouden: ik kreeg daardoor geen objectieve visie mee op andersgelovigen. En het onderwijs over bijv. de RK stokte bij 1650, terwijl de kerk nadien ook een behoorlijke ontwikkeling heeft doorgemaakt.
Dat ik het onderwijs zo heb beleefd zal deels aan mij hebben gelegen: ik was gevoelig voor kritiek, en alles dat bekritiseerd werd was dus fout. Terwijl een kritische houding wel onderdeel van je opleiding hoort te zijn. Ik denk dat er daarnaast echt structureel ook iets niet goed zat.
Nou is het ook praktisch onmogelijk om objectief onderwijs te geven, maar niettemin is het jammer als tegenstelling zoals b.v. gereformeerd-katholiek kunstmatig worden uitvergroot. Dat is niet nodig, de waarheid moet genoeg zijn.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 14, 2006, 11:44:33 am »
Op zich vind ik de 2-deling kerkgeschiedenis-godsdienstonderwijs waardevol.
Ik vraag me alleen af of het godsdienstonderwijs op de middelbare school thuishoort. Het lijkt me veel meer de taak van de kerk om zich daarmee bezig te houden. Het is nu een beetje dubbelop: catechesatie van de kerk en godsdienst op school. Wat is de meerwaarde van het godsdienstonderwijs op school?

Kerkgeschiedenis is wel nuttig, mits objectief. Zo leer je je kerkelijke roots waarderen (positief en negatief). Gevaar is dat je alleen naar je eigen geschiedenis kijkt, terwijl het heel leerzaam is om naar de geschiedenis van elke kerk te kijken. Na afloop van de middelbare school had ik geen idee waar die evangelischen en baptisten vandaan kwamen ('uit amerika', maar dat het oorspronkelijk arminianen zijn weet je dan niet), of wat methodisten zijn, of zelfs dat er gergemmers ea refo's bestaan en waarom. Zelfde geldt voor de heel oude kerk: Augustinus, Thomas a Kempis en concilie's als Nicea kende ik wel, maar het schisma waar de huidige oorsters orthodoxe kerken uit zijn voortgekomen werd maar matig behandeld, laat staan dat er uitgelegd werd hoe die kerken er nu voor staan. Dat vind ik jammer.

Wellicht kun je het godsdienstonderwijs op school dus vervangen voor iets als 'christelijke stromingen in de wereld', mits dat dan gecompenseerd word door de kerk. Nadeel daarbij: bij catechesatie wordt geen onderscheid gemaakt op niveau: LBO-ers en VWO-ers krijgen hetzelfde onderwijs.

Of, en hoeveel men zou moeten leren over heel andere geloven weet ik niet. Dat je wat aandacht geeft aan de islam, omdat men in de huidige maatschappij daar toch mee geconfronteerd wordt, lijkt me verstandig. Maar wellicht kan dat beter bij maatschappijleer ofzo.
Ziet iemand een plaats voor onderwijs over buddhisme, new age en wicca ea?
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2006, 01:09:07 pm door elle »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 14, 2006, 11:59:12 am »

quote:

elle schreef op 14 juni 2006 om 11:44:

Ja! Naar mijn idee is dat precies het verschil tussen godsdienstonderwijs en catechese. Op school zou je een brede, maatschappij-georienteerde visie op godsdienst in het algemeen moeten krijgen. Kernvragen: Wie gelooft er wat op deze wereld, hoe is dat onstaan, hoe geven mensen vorm aan hun geloof, hoe hangt geloof en cultuur samen, en hoe gaan we daar nu in onze maatschappij mee om? Op een christelijke school doe je dat vanuit christelijk perspectief, maar juist op een christelijke school zou je naar buiten moeten leren kijken.

Catechese is het omgekeerde, met als kernvragen: Wat geloven wij, wat geloof ik, hoe is dat ontstaan, hoe geef ik dat vorm en hoe ga ik om met de maatschappij?
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2006, 12:00:22 pm door Pooh »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 14, 2006, 01:07:49 pm »
Zie jij ook een rol voor catechese op school?

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 14, 2006, 01:26:18 pm »

quote:

Laodicea schreef op 13 juni 2006 om 23:52:
[...]

Het probleem is dat als je te stevig in je eigen vorm van christelijke religie staat, je ook afwijzend tegenover andere christenen kan staan. Ik zag vroeger evangelischen bijvoorbeeld als halve christenen, ze deden aan volwassendoop en dat is slecht want alleen de kinderdoop is goed... want dat heb je altijd gehoord... Op zo'n manier kan specifiek vrijgemaakt onderwijs ook lijden tot hokjesvorming en zorgen voor een negatieve visie op andere christelijke stromingen.

Vroeger probeerde ik een vriendin van me uit een baptistengemeente te overtuigen waarom het protestantse geloof veel beter was en waarom ze fout bezig was omdat ze zich als volwassene liet dopen... Later, toen ik meer in contact raakte met die mensen ben ik daarin (tot haar verbazing :)) totaal veranderd. Kijk, hier wordt gepraat over het objectiviteit... en dat valt niet mee als je onderwijs beperkt tot een bepaalde stroming.... Is het niet veel beter en leerzamer om christenen uit die verschillende stromingen juist bij elkaar op school te hebben, met elkaar in contact te brengen zodat ze elkaars manier van denken en doen gaan begrijpen?
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2006, 01:28:35 pm door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

annemarie

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 14, 2006, 02:38:32 pm »
[ Is het niet veel beter en leerzamer om christenen uit die verschillende stromingen juist bij elkaar op school te hebben, met elkaar in contact te brengen zodat ze elkaars manier van denken en doen gaan begrijpen?[/quote]

Gelukkig is tegenwoordig het gereformeerde onderwijs niet meer alleen voor vrijgemaakten. Hoewel nog lang niet de meeste christelijke stromingen vertegenwoordigd zijn is het wel een stuk opener dan vroeger.

Hoe je leert tegen andere kerken aan te kijken is niet iets dat je alleen op school leert maar zeker ook van je ouders meekrijgt.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 14, 2006, 03:41:38 pm »

quote:

annemarie schreef op 14 juni 2006 om 14:38:
[ Is het niet veel beter en leerzamer om christenen uit die verschillende stromingen juist bij elkaar op school te hebben, met elkaar in contact te brengen zodat ze elkaars manier van denken en doen gaan begrijpen?

Gelukkig is tegenwoordig het gereformeerde onderwijs niet meer alleen voor vrijgemaakten. Hoewel nog lang niet de meeste christelijke stromingen vertegenwoordigd zijn is het wel een stuk opener dan vroeger.

Hoe je leert tegen andere kerken aan te kijken is niet iets dat je alleen op school leert maar zeker ook van je ouders meekrijgt.[/quote]

Hm ja op zich wel, maar veel ouders hebben daar weer niet veel ervaring mee volgens mij. Ik heb het dan in mijn opvoeding ook niet echt meekregen en ik ben daarin denk ik niet de enige.

Juist diversiteit zet je aan het nadenken over je eigen identiteit en achtergrond, het voorkomt dat dit een gewoonte wordt, iets wat nou eenmaal zo is omdat je ouders het ook zijn, zonder dat je veel stilstaat bij het waarom.
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2006, 03:42:31 pm door Marnix »

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 14, 2006, 09:59:59 pm »

quote:

Pooh schreef op 14 juni 2006 om 11:59:

[...]

Ja! Naar mijn idee is dat precies het verschil tussen godsdienstonderwijs en catechese. Op school zou je een brede, maatschappij-georienteerde visie op godsdienst in het algemeen moeten krijgen. Kernvragen: Wie gelooft er wat op deze wereld, hoe is dat onstaan, hoe geven mensen vorm aan hun geloof, hoe hangt geloof en cultuur samen, en hoe gaan we daar nu in onze maatschappij mee om? Op een christelijke school doe je dat vanuit christelijk perspectief, maar juist op een christelijke school zou je naar buiten moeten leren kijken.
En het hele onderwijs op de school zal daarom vanuit de identiteit vorm behoren te krijgen: waardengericht onderwijs, waarbij in ieder team een docent Levensbeschouwing/Godsdienst een centrale rol behoort te spelen. Dan krijgt de identiteit ook meer vorm in andere vakken vakken.

quote:

Catechese is het omgekeerde, met als kernvragen: Wat geloven wij, wat geloof ik, hoe is dat ontstaan, hoe geef ik dat vorm en hoe ga ik om met de maatschappij?
Er zal wellicht een zekere overlapping zijn, omdat de catechese ook bedoeld is voor de jeugd die geen levensbeschouwing/godsdienst op school krijgt.
Overigens: dat Godsdienst in het examenpakket kan worden opgenomen geeft al een heel andere status aan het godsdienstonderwijs. En dan klemt het des te meer hoe je de identiteitsbepalende vakken vorm geeft.
Hoe staat het met de verhouding school-kerk? Zijn de terreinen wel afgebakend? Verwacht 'de kerk' specifieke dingen van de gereformeerde school en andersom?
Daar kan de gereformeerde school de kwaliteit nog structureel verbeteren.

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 14, 2006, 10:06:59 pm »

quote:

elle schreef op 14 juni 2006 om 11:44:

Ja, natuurlijk. Op de GH (Zwolle, opl Godsdienstleraar) is daar aandacht voor.

Maar ook op het VO: Zonder kennis (van andere levensbeschouwingen) geen inleving, en zonder inleving geen contact, en zonder contact geen Boodschap. Kans gemist! Maar ook: van andere religies kun je in de meeste gevallen wezenlijke dingen leren die stimulerend werken voor jouw eigen geloofsbeleving.
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2006, 10:07:27 pm door alfasierra »

Tukkertje

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 16, 2006, 12:05:21 am »
Door het volgen van gereformeerd/ goed christelijk onderwijs, mis je uitzonderlijk veel evangelisatiemomenten. Wat zou NL er toch anders zien als de christenen veel meer zichtbaar en actief waren op (openbare) scholen en kinderen en ouders lieten zien wat Jezus voor hen wil betekenen. Nee, jezelf op/afsluiten op je eigen school...das lekker bijbels  :?

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 16, 2006, 12:36:33 pm »

quote:

Tukkertje schreef op 16 juni 2006 om 00:05:
Door het volgen van gereformeerd/ goed christelijk onderwijs, mis je uitzonderlijk veel evangelisatiemomenten. Wat zou NL er toch anders zien als de christenen veel meer zichtbaar en actief waren op (openbare) scholen en kinderen en ouders lieten zien wat Jezus voor hen wil betekenen. Nee, jezelf op/afsluiten op je eigen school...das lekker bijbels  :?

Ik denk dat ik mijn geloof kwijt geraakt zou zijn als ik op een opebare school had gezeten. Ik was destijds heel onzeker. Ik denk als ouders een keuze maken dat ze niet hun kinderen moeten dwingen te evangeliseren. Des te meer omdat ze vaak nog moeten kiezen. En er blijven door het spelen op straat, de sportvereniging etc. nog evangelisatie momenten over.

groet

Meindert

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 16, 2006, 11:24:54 pm »
Volgens mij is geloofsopvoeding/geloofsonderwijs in de eerste plaats een zaak van thuis. Wat op school kan worden gegeven is extra. De eerste inbedding van het geloof van een kind vindt plaats tussen 3 en 8 jaar. Daar wordt een belangrijke basis gelegd betreffende het weten van en over de bijbel.
Geloofsopvoeding is voorleven, voorlezen, met elkaar praten. het vorm geven binnen een raamwerk / te ontwikkelen levensstijl. de school is daar een extra ondersteuning in.
Het geloof wordt pas beproefd in de maatschappij. Daar doe je je antivirussen op doordat je voor onverwachte vraagstukken komt te staan. Dan dien je terug te kunnen vallen op een christelijke thuisbasis, een christelijk geloofsfundament en niet op de docent van het voortgezet onderwijs. Maar alles door de kracht van jezus Christus.
Gereformeerd onderwijs, zo je wilt christelijk onderwijs is een gave van God, een mogelijkheid er gebruik van te maken in de vrijheid die we nog steeds hebben.
gereformeerd / christelijk onderwijs is geen extra garantie dat het je kind wel gaat op geloofsgebied. Het is mee genomen. Het ontwikkelen van een christenleven is een zaak van God de vader die werkt door zijn Heilige Geest. Deze openbaart de Waarheid. Het is zaak vertrouwen te stellen op de Heer en niet op het fenomeen gereformeerd onderwijs op zich zelf.
Wanneer in Hem het vertrouwen biddend en in wederzijdse liefde voor de naaste  op wordt gesteld (ook naar die cgk/ngk/nv onderwijzer). Dan zit het met de kwaliteit van gereformeerd onderwijs voor de toekomst wel goed. Dan is er een geode basis voor (laat ik zeggen) fundamenteel christelijk onderwijs, zo je wilt uiteraard op gereformeerde grondslag.

kajem

quote:

Meindertd schreef op 16 juni 2006 om 12:36:
[...]

Ik denk dat ik mijn geloof kwijt geraakt zou zijn als ik op een opebare school had gezeten. Ik was destijds heel onzeker. Ik denk als ouders een keuze maken dat ze niet hun kinderen moeten dwingen te evangeliseren. Des te meer omdat ze vaak nog moeten kiezen. En er blijven door het spelen op straat, de sportvereniging etc. nog evangelisatie momenten over.

groet

Meindert
« Laatst bewerkt op: juni 16, 2006, 11:49:07 pm door kajem »
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

Toeschouwer

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 19, 2006, 05:03:02 pm »
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.

De reacties zijn uiteenlopend.

• Het aandacht besteden aan christelijke feestdagen op het voortgezet onderwijs.
  • Doceren/ontvangen Gereformeerd onderwijs (zoals vewoord door Marnix)
  • Kwaliteit van het gereformeerd onderwijs
  • Je/De (collega-)docent treffen in je kerkelijke gemeente
  • Wat doceer je
  • Bijbels onderwijs thuis
  • Bijbels onderwijs door de kerk
  • Kennis maken met andere religies
Graag zou ik in ieder geval verder met jullie willen praten/discuseren over de bovenstaande punten.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 19, 2006, 05:23:12 pm »
Doorgaans is het de TS die begint. Nu de TS een doorstart maakt: wat vindt die eigenlijk zelf?
(Overigens: ik heb geen uitspraken in/van de reformanda over het gereformeerde onderwijs kunnen vinden.)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 19, 2006, 05:30:01 pm »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 19, 2006, 05:54:57 pm »
offtopic:Laat ik nou net niet bij de Varia gekeken hebben...
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2006, 05:55:17 pm door elle »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 19, 2006, 06:05:51 pm »

quote:

Meindertd schreef op 16 juni 2006 om 12:36:

groet

Meindert
Sterker nog, ik heb openbaar onderwijs gevolgd, en dat heeft inderdaad er voor gezorgd dat ik mijn geloof kwijtraakte.

Toeschouwer

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 19, 2006, 06:42:33 pm »

quote:

elle schreef op 19 juni 2006 om 17:23:
Doorgaans is het de TS die begint. Nu de TS een doorstart maakt: wat vindt die eigenlijk zelf?
...............(quote]

Daar kom ik nu aan toe. Eerst wat helderheid (ook voor mijzelf) geschept.

• Het aandacht besteden aan christelijke feestdagen op het voortgezet onderwijs.
    * Toeschouwer : toen ik op het voortgezet onderwijs zat, werd hier (volgens mij) ook weinig tot geen aandacht besteed. Maar als je mij nu vraagt wat ze eraan hadden moeten doen: weet ik het op dit moment niet.
    • Doceren/ontvangen Gereformeerd onderwijs (zoals vewoord door Marnix).
    * Toeschouwer : wil het voorleggen aan een ervaringsdeskundige die het voortgezet onderwijs op een papieren RK-school heeft voltooid
    • Je/De (collega-)docent treffen in je kerkelijke gemeente.
    * Toeschouwer heeft van een leerkracht (begin 20) op het basisonderwijs gehoord
    heeft moeite om (gemeente-)avonden te bezoeken georganiseerd door kerkleden waarvan de kinderen bij haar op schoolzitten.
    (daarin herkende ik het bericht van Annemarie)

* Toeschouwer kan zijn mening/antwoord niet geven op de vragen waar hij dit topic mee gestart is.
    Ik heb op dit moment geen "connecties" met het (gereformeerd) onderwijs
    Daarin ben ik afhankelijk van jullie input.

Graag zou ik in ieder geval verder met jullie willen praten/discuseren over de bovenstaande punten.
Onderstaande punten kom ik nog terug, ik ga eerst eten koken en veroberen
  • Wat doceer je
  • Reformanda-artikelen lezen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 19, 2006, 08:02:23 pm »

quote:

Laodicea schreef op 19 juni 2006 om 18:05:
[...]

Sterker nog, ik heb openbaar onderwijs gevolgd, en dat heeft inderdaad er voor gezorgd dat ik mijn geloof kwijtraakte.
Maak je geen zorgen, met katholiek onderwijs was hetzelfde gebeurd.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Tukkertje

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 19, 2006, 10:03:05 pm »

quote:

Laodicea schreef op 19 juni 2006 om 18:05:
[...]

Denk eerder dat het door jezelf komt

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 19, 2006, 10:07:04 pm »
@ Laodicea: Maar je hebt het wel weer terug als ik me niet vergis. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juni 19, 2006, 10:17:04 pm »

quote:

Toeschouwer schreef op 19 juni 2006 om 17:03:

Misschien niet geheel overbodig om het eerst eens te zijn over de vraag naar het waarom van geredormeerd onderwijs. Anders loop je het risico dat we langs elkaar heen gaan discussieren.
Wat zie je zelf als doel van gereformeerd onderwijs, Toeschouwer?

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 19, 2006, 10:35:36 pm »

quote:

diak2b schreef op 19 juni 2006 om 20:02:
Maak je geen zorgen, met katholiek onderwijs was hetzelfde gebeurd.
Misschien, ik heb wel Katholiek basisonderwijs gevolgd, maar tegen de tijd dat ik min of meer zelfstandig begon na te denken, zat ik op het Openbaar onderwijs, en daar werd toch wel vaak een persiflage van het Christelijk geloof neergezet.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 19, 2006, 10:36:30 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 19 juni 2006 om 22:07:
@ Laodicea: Maar je hebt het wel weer terug als ik me niet vergis. :)
:ja:

quote:

Tukkertje schreef op 19 juni 2006 om 22:03:
Denk eerder dat het door jezelf komt
Vertel

Tukkertje

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juni 20, 2006, 09:33:57 am »

quote:

Ik kan begrijpen dat je beinvloedt wordt door je omgeving. Maar om je omgeving (dus niet omstandigheden) de schuld te geven dat je het geloof bent/was kwijt geraakt is niet juist.
Ik neem aan dat het je eigen keuze was en dat je niet gedwongen bent.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juni 20, 2006, 01:24:01 pm »

quote:

Tukkertje schreef op 20 juni 2006 om 09:33:
Ik kan begrijpen dat je beinvloedt wordt door je omgeving. Maar om je omgeving (dus niet omstandigheden) de schuld te geven dat je het geloof bent/was kwijt geraakt is niet juist.
Ik neem aan dat het je eigen keuze was en dat je niet gedwongen bent.
Mwoh, het heeft weinig te maken met de schuld geven, dat zou inhouden dat men het bewust deed, ik denk dat men het echt geloofde (of niet geloofde om specifieker te zijn). Wél stelt men het altijd zo voor dat het Openbaar onderwijs opvoedt tot mensen die een weloverwogen keuze kunnen maken, en ik denk dat daar wel het één en ander op af valt te dingen.

Misschien zou je wél kunnen zeggen dat ik vroeger als kind nooit geloofd heb, of dat het meer een soort verlengde van het Sinterklaasgeloof was.

Toeschouwer

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juni 20, 2006, 05:00:17 pm »

quote:

(vervolg)
  • Waarom gereformeerd onderwijs
* Toeschouwer : als verlengde van de opvoeding thuis, vertrouwd/beschermd onderwijs.
  • doel van gereformeerd onderwijs
* Toeschouwer : kinderen leren om gereformeer/christen te zijn
* Toeschouwer : daar hoop ik samen met jullie uit te komen
* Toeschouwer : lezen uit de bijbel en erover praten. samen bidden en laten bidden,
* Toeschouwer : kinder bijbelklas, maar ook vooral kerkdiensten bezoeken, leren luisteren
* Toeschouwer : Vanaf/vanuit het voortgezet onderwijs zou hier best aandacht aan besteed mogen worden
  • Wat doceer je
* Toeschouwer : deze vraag komt voort uit in hoeverre je op het voortgezet onderwijs aan Godsdiens/Kerkgeschiedenis/Levensbeschouwing dient te doen. Ik ben van mening dat er minstens 2 uur aandacht aan besteed dient te worden.

* De gelinkte Reformanda-artikelen heb ik gelezen, daar zal ik later op terug komen. *

Toeschouwer

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juli 02, 2006, 12:08:18 am »
Zouden jullie een kleine bijdrage achter willen laten? Ik zou het jammer vinden als ik de laatste ben die reageert op m'n eigen topic.

Alvast bedankt.

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juli 02, 2006, 11:23:10 pm »

quote:

elle schreef op 19 juni 2006 om 17:23:
(...)
Jouw mening daagt wellicht anderen uit om verder te discussieren. Als we alleen maar op elkaar reageren zonder dat je bv zelf het waarom van gereformeerd onderwijs formuleert

quote:

alfasierra schreef op 19 juni 2006 om 22:17:
[...]

Misschien niet geheel overbodig om het eerst eens te zijn over de vraag naar het waarom van geredormeerd onderwijs. Anders loop je het risico dat we langs elkaar heen gaan discussieren.
Wat zie je zelf als doel van gereformeerd onderwijs, Toeschouwer?
is het niet zo verbazend dat de discussie verzandt.

Toeschouwer

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juli 04, 2006, 07:31:16 pm »
Onderstaande bericht is geplaatst op maandag 19 juni 2006 18:42:

* Toeschouwer kan zijn mening/antwoord niet geven op de vragen waar hij dit topic mee gestart is.
Ik heb op dit moment geen "connecties" met het (gereformeerd) onderwijs
Daarin ben ik afhankelijk van jullie input.

==>> Was handig geweest als ik dat ook vermeld had bij de start van dit topic.
Met behulp van jullie reacties hoop ik mijn conclusie te kunnen trekken
.

annemarie

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juli 04, 2006, 10:15:32 pm »
Ik kan wel wat zeggen over hoe het nu op de gereformeerde scholen-waar ons kroost naar school gaat- toegaat wat betreft de godsdienstlessen, misschien dat je dan aan de hand daarvan een bepaalde kwaliteitsgraad kunt bepalen.

De kinderen op de lagere school krijgen bijbelles waarbij het vooral gaat over bijbelkennis. Feitenkennis zeg maar. Daarbij leren zij iedere week een psalm uit het hoofd en ook regelmatig een lied uit een andere bundel. Het is een beetje afhankelijk van degene die voor de klas staat of er daarnaast nog meer christelijke liederen worden gezongen/aangeleerd, bijv. uit de YfC bundel. Dit jaar was er in het kader van de jaarlijkse thema week een bezoek aan een moskee. Welke groepen daar precies naar toe zijn geweest, weet ik niet, in ieder geval groep 7.
Natuurlijk wordt iedere dag begonnen met een bijbelverhaal en gebed en wordt de dag ook gesloten met een dankgebed. En natuurlijk wordt er bij het eten gebeden, gedankt en een stukje uit de bijbel gelezen. Iedere week wordt er centraal (alle groepen bijelkaar) begonnen met een weekopening en op vrijdagmiddag afgesloten met een weeksluiting. Daarin wordt gebeden en bijbelgelezen. Met de verschillende christelijke feestdagen wordt er steeds meer gedaan om ook op school daar op een bijzondere wijze aandacht aan te schenken.

De thema week die jaarlijks terugkeert wordt altijd afgesloten met een zangavond waar allerhande christelijke liederen worden gezongen en voorgedragen.

Op de vervolgschool wordt er zoveel mogelijk iedere dag* begonnen met gebed en geeindigd met dankgebed en bij t eten ook. In de onderbouw staan bepaalde bijbelboeken/ bijbelse personen centraal bij de godsdienstlessen. Achergronden, uitspraken etc. worden belicht. Tijdens de godsdienstlessen staat vanaf ongeveer de 3e klas kerkgeschiedenis centraal. Daarbij komen veel aspecten aan bod. Zoals bijvoorbeeld volwassendoop. Bij deze onderwerpen wordt de 'gereformeerde leer' uitgelegd maar niet opgelegd. Het is de bedoeling dat de jongelui daar zelf een mening over gaan vormen.

Afgelopen kerst was er voor het eerst iets van een soort gezamelijke kerstviering-praise-sing-in.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Stel maar vragen als iets je niet duidelijk is...

*het ligt wel aan het rooster, over het algemeen wordt er het 1e en 2e uur met gebed begonnen.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juli 05, 2006, 10:34:14 am »
Ik moet oppassen om uberhaupt nog wat te zeggen over bijzonder onderwijs, want doorgaans komt daar alleen maar ruzie van :), maar toch even een 'neutraal' vraagje.

quote:

annemarie schreef op 04 juli 2006 om 22:15:
Bij deze onderwerpen wordt de 'gereformeerde leer' uitgelegd maar niet opgelegd. Het is de bedoeling dat de jongelui daar zelf een mening over gaan vormen.
Waarom wordt hier wel voor de neutrale aanpak gekozen, terwijl dat niet wordt gedaan bij de meer fundamentele kwestie of God uberhaupt wel bestaat?

Modbreak:
Even een aandachtspuntje nav deze vraag; In dit sub-forum (Gereformeerd Leven) wordt het bestaan van God niet in twijfel getrokken.
Er mag wel over keuzes in onderwijs methodieken gesproken worden.
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2006, 10:38:11 am door Zijnkind »
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Toeschouwer

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juli 07, 2006, 08:59:59 am »
Annemarie,

Zo ben ik dat ook gewend van toen ik op school zat.
Ik ben naar mijn mening daar niet in tekort geschoten.
En dat is +/-15 jaar geleden.

Met deze informatie zou ik zeggen: Het Gereformeerd Onderwijs is goed.

Maar om een goed beeld te kunnen krijgen hoop ik op meer reacties.

jij bent oké

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juli 07, 2006, 02:26:09 pm »
Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar mijn ervaringen met de gereformeerde basisschool in Berkel en Rodenrijs zijn zeer positief. Goede sfeer, goed (bijbels) onderwijs, goede leerkrachten en directeur, wat wil je nog meer?

bertmollema

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juli 10, 2006, 12:19:31 pm »

quote:

Tukkertje schreef op 16 juni 2006 om 00:05:

Als je in de leeftijd 12-16 zit, kun je je afvragen of je geloofsleven dan al ver genoeg is ontwikkeld om het op te kunnen nemen tegen bv. 20 klasgenoten die niet geloven in discussie, levensvorm, denkwijze etc.

Deze opmerking snijdt dus weinig hout.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juli 10, 2006, 01:47:12 pm »
De leeftijdscategorie waar jij over spreekt is juist de leeftijdscategorie van persoonlijke en fysieke verandering naar eigenheid. Men is geneigd zelf te ontdekken en de invloed van de autoriteit / gezag heeft slechts een beperkte invloed. In tegendeel, men zet zich daar zeer tegen af.
Tenzij je zeer geforceerde regels en afspraken hanteerd. Deze zijn echter vaker noodzakelijk wanneer in de jaren daarvoor niet verder is gekomen dan de afhankelijkheid van een kind t.o.v. de ouder / kerk te bevestigen.
Vanaf 12/13 jaar is het juiste noodzakelijk ze te laten ervaren dat de afhankelijkheid van jou als ouder eens op houdt. Zo is het ook met schoolgang en geref. onderwijs.
Het is niet gezond de jeugd tot aan hun 18e louter te laten groeien in een gereformeerde omgeving. Ik schrijf hier LOUTER !! Het is zaak je kinderen rond hun 12e / 13e al zover te hebben dat ze kunnen verwoorden wat het betekend christen te zijn in de dagelijkse praktijk.
Daarbij komt dat je geloofsleven niet slechts afhankelijk is van de theorie die je dient te kunnen verdedigen, maar in de eerste plaats of dat geloofsleven door het voorleven van de ouders in het hart van de kinderen is ingedaald. Het is overigens niet het technische trucje van het voorleven, bijbellezen, bidden, kerkgang.
Kinderen hebben een zeer scherp oog. Ik bedoel met voorleven je door JC en zijn HG laten leiden in een leven wandelend met JC. Daar kan geen vraag en antwoord nr zoveel tegen op wanneer deze louter vanuit de kennis en theorie wordt opgezegd.

kajem

quote:

bertmollema schreef op 10 juli 2006 om 12:19:
[...]

Als je in de leeftijd 12-16 zit, kun je je afvragen of je geloofsleven dan al ver genoeg is ontwikkeld om het op te kunnen nemen tegen bv. 20 klasgenoten die niet geloven in discussie, levensvorm, denkwijze etc.

Deze opmerking snijdt dus weinig hout.
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

gerts

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: augustus 24, 2006, 03:16:36 pm »
zoekresultaat naar onderwijs (Gereformeerd/Christelijk)

Ik hoop dat we (alsnog) in deze discussie er achter kunnen komen wat we van ons onderwijs verwachten.
Gerts

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: augustus 24, 2006, 04:05:26 pm »
Modbreak:
Nutteloze schop.