quote:
Nee, laat me dan nog even doorgaan met duidelijk en nauwkeurig zijn. Ik vind de hele term "ware kerk" onzinnig. Het suggereert namelijk dat er meerdere kerken zijn en ik geloof dat niet. Ik geloof dat Jezus Christus één Kerk heeft gevestigd. Waar je die Kerk precies moet vinden, ik weet het niet. Maar ik ben er volstrekt van overtuigd dat die Kerk in ieder geval slechts te vinden is in die instituties, organisaties, verbanden, etc., die staan in de apostolische successie, en die de bisschop van Rome erkennen als patriarch, en degene die zit op de apostolische zetel van Petrus. Of zich dat beperkt tot die organisaties, instituties, particuliere kerken, etc., die Rooms katholiek zijn, weet ik niet. Ik denk het niet. Ik geloof dat ook de Oosters/Byzantijns/Grieks/Russisch/Servisch/etc./etc. Orthodoxe kerken, en de Oud Katholieke kerken daartoe behoren. Grofweg dat wat Sacerdos vermoedelijk bedoelt als hij het heeft over de katholieke kerk zonder voorvoegsel. Als ik heel nauwkeurig formuleer zal ik de geloofsgemeenschappen uit het schisma van chalcedon, het engelse schisma, de reformatie, en de 19e/20e eeuwse bewegingen dan ook niet als "kerk" aanduiden. Dat ik dat meestal toch doe, is voor het gemak, en de aansluiting met gangbaar taalgebruik.
Voorts: ik beoog stelligheid waar het om feiten gaat, en duidelijkheid waar het om meningen en geloof gaat. Ik waag te beweren dat ik daar tamelijk nauwgezet in ben. Ik merk van die nauwgezetheid bij jou zo weinig, dat ik, zoals al veel vaker aangegeven, geen zin heb in inhoudelijke discussies. Je wekt bij mij de indruk dat je eigen gelijk toch al vast staat. Niks mis mee, maar dan zijn we wel snel klaar.