Auteur Topic: Sola gratia vs. Goede werken.  (gelezen 6760 keer)

diak2b

• Bekijk profiel
Sola gratia vs. Goede werken.
« Reactie #50 Gepost op: juni 25, 2006, 06:14:16 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 juni 2006 om 15:30:

[...]

En dat bedoel ik dus: Christenen ZIJN de kerk. Dus je kunt niet zeggen: eerst komt zijn Kerk en dan de andere christenen.
Het lukte me net anders vrij aardig. Ik geloof namelijk niet dat je gelijk hebt, hoe stellig je het ook beweert. Ik begrijp dat de meeste christenen buiten de Kerk geloven dat "Kerk = alle christenen", maar dat geloof ik dus niet. En je vroeg er zelf om, als je geen andere visies wil horen, vraag ze dan niet.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: juni 25, 2006, 09:44:53 pm »

quote:

diak2b schreef op 25 juni 2006 om 18:14:
[...]
Het lukte me net anders vrij aardig. Ik geloof namelijk niet dat je gelijk hebt, hoe stellig je het ook beweert. Ik begrijp dat de meeste christenen buiten de Kerk geloven dat "Kerk = alle christenen", maar dat geloof ik dus niet. En je vroeg er zelf om, als je geen andere visies wil horen, vraag ze dan niet.

Vaak zet ik overal m.i. bij. Soms vergeet ik dat. Andere keren ben jij ook vrij stellig. :P
Grappig dat de GKV toch van het predikaat ware kerk af wil en dat de RKK het toch wel is jouws inziens. ;)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: juni 25, 2006, 09:49:38 pm »

quote:

Fleur schreef op 24 juni 2006 om 11:29:
[...]

De Kerk is géén menselijke instelling; zij is gesticht door Jezus (toegegeven, Jezus was mens, maar ook God, en dat is hier nét even wat belangrijker ;)). Jezus zelf heeft Petrus als hoofd der Kerk aangewezen. De Kerk gelooft dat de opvolgers van Petrus nog steeds de plaatsbekleders van Christus op aarde mogen zijn, in eenheid met de andere bisschopen, op grond van de apostolische successie. Dit is een goddelijke instelling.
Volgens de eigen woorden van Petrus gaat het om een "geestelijke tempel", dat is niet hetzelfde als een menselijke organisatie. In deze woorden komt ook duidelijk naar voren waarop ons vertrouwen zich moet baseren. (1 Petrus 2)

quote:

4 Voeg u bij hem, bij de levende steen die door de mensen werd afgekeurd maar door God werd uitgekozen om zijn kostbaarheid, 5 en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijke tempel. Vorm een heilige priesterschap om geestelijke offers te brengen die God, dankzij Jezus Christus, welgevallig zijn. 6 In de Schrift staat immers: ‘In Sion leg ik een hoeksteen die ik heb uitgekozen om zijn kostbaarheid; wie daarop vertrouwt, komt niet bedrogen uit.’ 7 Kostbaar is hij voor u, die erop vertrouwen. Voor wie er niet op vertrouwen, geldt echter: ‘De steen die de bouwers afkeurden is de hoeksteen geworden.’

quote:

Waanzin. Althans, het eerste. Het laatste (vragen om de leiding van de Geest) is iets wat ik je gaarne nazeg. Maar je eigen inzichten opzijzetten, wat is dat nu voor iets? Welke mens kan dat? Precies dát is de reden dat ik het zo mooi vind dat de Kerk (begeleid door de Geest, gedragen door de gebeden van vele, vele gelovigen!!!) de Bijbel uitlegt. Als iedereen dat zelf maar doet, krijg je immers onherroepelijk verdeeldheid!
Ik kan je niet volgen. Je vraagt iets bovenmenselijks als je de eis stelt dat mensen a.h.w. boven zichzelf uitstijgen bij het lezen van de Bijbel. Niemand kan de Bijbel onbevooroordeeld lezen, niemand kan zijn achtergrond en de opvoeding die hij heeft genoten en de traditie waarin hij staat, uitwissen als hij de Bijbel leest.

Ik begrijp dat je dit moeilijk en zelfs onmogelijk vindt. Maar God zegt op meerdere plaatsen in de bijbel dat ons denken vernieuwd moet worden. Dat kan alleen maar als je bereid bent je eigen opvattingen zo nodig in te leveren. Gelukkig is het de Heilige Geest die dit in ons tot stand wil brengen, want mensen kunnen dat inderdaad niet.
(Ez. 18:31, Luc. 17:33, 2 Cor. 4:16, Col.3:10)

quote:

Rom. 12
2 En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juni 26, 2006, 12:16:49 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 juni 2006 om 21:44:

[...]

Vaak zet ik overal m.i. bij. Soms vergeet ik dat. Andere keren ben jij ook vrij stellig. :P
Grappig dat de GKV toch van het predikaat ware kerk af wil en dat de RKK het toch wel is jouws inziens. ;)

Nee, laat me dan nog even doorgaan met duidelijk en nauwkeurig zijn. Ik vind de hele term "ware kerk" onzinnig. Het suggereert namelijk dat er meerdere kerken zijn en ik geloof dat niet. Ik geloof dat Jezus Christus één Kerk heeft gevestigd. Waar je die Kerk precies moet vinden, ik weet het niet. Maar ik ben er volstrekt van overtuigd dat die Kerk in ieder geval slechts te vinden is in die instituties, organisaties, verbanden, etc., die staan in de apostolische successie, en die de bisschop van Rome erkennen als patriarch, en degene die zit op de apostolische zetel van Petrus. Of zich dat beperkt tot die organisaties, instituties, particuliere kerken, etc., die Rooms katholiek zijn, weet ik niet. Ik denk het niet. Ik geloof dat ook de Oosters/Byzantijns/Grieks/Russisch/Servisch/etc./etc. Orthodoxe kerken, en de Oud Katholieke kerken daartoe behoren. Grofweg dat wat Sacerdos vermoedelijk bedoelt als hij het heeft over de katholieke kerk zonder voorvoegsel. Als ik heel nauwkeurig formuleer zal ik de geloofsgemeenschappen uit het schisma van chalcedon, het engelse schisma, de reformatie, en de 19e/20e eeuwse bewegingen dan ook niet als "kerk" aanduiden. Dat ik dat meestal toch doe, is voor het gemak, en de aansluiting met gangbaar taalgebruik.

Voorts: ik beoog stelligheid waar het om feiten gaat, en duidelijkheid waar het om meningen en geloof gaat. Ik waag te beweren dat ik daar tamelijk nauwgezet in ben. Ik merk van die nauwgezetheid bij jou zo weinig, dat ik, zoals al veel vaker aangegeven, geen zin heb in inhoudelijke discussies. Je wekt bij mij de indruk dat je eigen gelijk toch al vast staat. Niks mis mee, maar dan zijn we wel snel klaar.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: juni 26, 2006, 12:17:37 am »

quote:

Adinomis schreef op 25 juni 2006 om 21:49:
[...]

Volgens de eigen woorden van Petrus gaat het om een "geestelijke tempel", dat is niet hetzelfde als een menselijke organisatie. In deze woorden komt ook duidelijk naar voren waarop ons vertrouwen zich moet baseren. (1 Petrus 2)
De Kerk is, ook in de katholieke theologie, géén menselijke organisatie.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: juni 26, 2006, 04:13:15 pm »

quote:

diak2b schreef op 25 juni 2006 om 11:51:
[...]
Het is dat je het zo expliciet vraagt: ik denk dat Hij inderdaad éérst Zijn Kerk tot zich zou verzamelen, en zou oordelen, ja. Maar ik denk ook dat de andere christenen vrij vlotjes daarna aan de beurt zijn.

Of de volgorde belangrijk is weet ik niet. God gaf ons mensen 'tijd' / 'beweging in de tijd' omdat we dat als mensen-zijnde nodig hebben. Het is ons gegeven.

Of het dan, op dat moment van belang is weet ik niet....

Wel lees ik dat Paulus schrijft dat alle mensen ge(be)oordeeld worden volgens het evangelie, door Christus Jezus. (Rom. 2) Of ik moet verkeerd begrijpen wat Paulus hier schrijft, maar ik kan het tot nu toe niet anders zien/geloven dat iedereen, elk mens (gelovig of niet) ge(be)oordeeld wordt door God (Christus)

Citaat: Geloofsboek.
Het oordeel bij het einde der tijden vindt zijn eerste realisatie, zo leert de traditie, bij het onmiddelijke oordeel, op het ogenblik dat de mens sterft. Deze overgang van tijd naar eeuwigheid is de laatste 'crisis' van een mensenleven. In dit sterven komt een mens oog in oog te staan met zijn Schepper. En in dat licht krijgt hij een laatste kans: voor of tegen het goede, voor of tegen God. Wat een mens dan in feite zal kiezen, wordt in dit leven voorbereid.

Deze wetenschap maakt mij klein en dat ik vol vertrouwen wil uitzien naar Hem....
« Laatst bewerkt op: juni 26, 2006, 04:14:23 pm door Aafke »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: juni 26, 2006, 04:30:41 pm »

quote:

Aafke schreef op 26 juni 2006 om 16:13:
[...]

Of de volgorde belangrijk is weet ik niet. God gaf ons mensen 'tijd' / 'beweging in de tijd' omdat we dat als mensen-zijnde nodig hebben. Het is ons gegeven.

Of het dan, op dat moment van belang is weet ik niet....
Ik ook niet. Maar P&A stelde een tamelijk expliciete vraag over de Kerk, dus daar heb ik antwoord op gegeven.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: juni 28, 2006, 09:27:13 am »
Modbreak:
Beledigend bericht verwijderd en de reactie daarop
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: juli 02, 2006, 10:47:48 pm »
Twee interessante en op elkaar aansluitende stukjes van Broeder Clemens Maria over genade die goed bij het onderwerp aansluiten.

Wie was Pelagius?
Hoe vrij zijn wij onder Gods genade?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: juli 03, 2006, 11:37:56 pm »
Ik spam 'em hier ook maar even;

GEMEENSCHAPPELIJKE VERKLARING OVER DE RECHTVAARDIGINGSLEER DOOR DE ROOMS KATHOLIEKE KERK EN LUTHERSE WERELD FEDERATIE.

Wat ik me dan afvraag, in hoeverre verschillen de Lutheranen dan van de gereformeerden m.b.t. de rechtvaardigingsleer?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: juli 04, 2006, 12:38:31 am »

quote:

Laodicea schreef op 03 juli 2006 om 23:37:
Ik spam 'em hier ook maar even;

GEMEENSCHAPPELIJKE VERKLARING OVER DE RECHTVAARDIGINGSLEER DOOR DE ROOMS KATHOLIEKE KERK EN LUTHERSE WERELD FEDERATIE.

Wat ik me dan afvraag, in hoeverre verschillen de Lutheranen dan van de gereformeerden m.b.t. de rechtvaardigingsleer?
ZO weinig dat ze samen in de PKN plaatsnamen. Nou ja, dat waren dan weer niet de echte gereformeerden, neem ik aan?

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: juli 04, 2006, 09:57:07 am »

quote:

diak2b schreef op 04 juli 2006 om 00:38:
[...]
ZO weinig dat ze samen in de PKN plaatsnamen. Nou ja, dat waren dan weer niet de echte gereformeerden, neem ik aan?
Het kan natuurlijk zijn dat ze het op dit punt wel eens waren, maar op andere punten die nog veel belangrijker waren niet.

Om mijn eigen positie hier helder te houden, ik ben, als buitenstaander, tegen de PKN fusie.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: juli 04, 2006, 09:58:50 am »

quote:

Laodicea schreef op 04 juli 2006 om 09:57:
[...]
Het kan natuurlijk zijn dat ze het op dit punt wel eens waren, maar op andere punten die nog veel belangrijker waren niet.

Om mijn eigen positie hier helder te houden, ik ben, als buitenstaander, tegen de PKN fusie.
:) ok, om mijn positie ook helder te houden, ik ben als buitenstaander, buitenstaander. :P

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: juli 04, 2006, 10:06:42 am »

quote:

Laodicea schreef op 04 juli 2006 om 09:57:

Dat helpt.. je mag niet eens democratisch mee stemmen... :?  :P

Sorry, ik word meling.. :X
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: juli 04, 2006, 10:08:38 am »

quote:

diak2b schreef op 04 juli 2006 om 09:58:
[...]
:) ok, om mijn positie ook helder te houden, ik ben als buitenstaander, buitenstaander. :P
Tja, dat is eigenlijk het meest verstandig natuurlijk, maar ik kan het niet helpen dat ik er nogal een sterke mening over heb. :D