quote:
Zeer goeie vraag, en ik had eigenlijk wel verwacht dat ie ook zou komen, toen ik dit opschreef.
quote:
Ik ken bijvoorbeeld op internet voorbeelden van mensen die, desnoods op tamelijk agressieve en beledigende, soms zelfs bedreigende toon mensen met het evangelie in aanraking denken te brengen, maar op een manier die afzichtelijk is en afstotelijk werkt. Gek genoeg noemen mensen dat vaak evangelisatie, waarbij ze de verantwoordelijkheid voor de gevolgen (namelijk dat mensen zich walgend afwenden van het christendom, en van Christus) bij de ander, of zelfs bij God leggen.
Dat is het prototype evangelisatie, en de reden dát het als prototype bekend staat, zegt al genoeg ... <where's that puke smiley when you need it>
quote:
Er zijn mensen die menen dat je evangeliseert door te argumenteren. Die de meest doorwrochte redeneringen op weten te zetten, maar daarbij uit het oog verliezen dat ze als basis een fundament kiezen dat de aangesprokene niet met ze deelt. Is dat evangelisatie?
Nope, lijkt me ook niet. In ieder geval niet nuttig, ook al is het iets minder afstotend dan de eerste manier die je noemde.
quote:
Ik ken ook veel voorbeelden van mensen die uitgingen om "goed" te doen, om door het betonen van naastenliefde het Evangelie zichtbaar te maken, maar die vervolgens daarin zo ver gingen dat van syncretisme sprake was. Een paus die een Koran kust, is dat evangelisatie?
Dat gevaar loop je dan inderdaad. Ik zou i.i.g. persoonlijk nooit een koran kussen, al staan er nog zoveel mooie en ware dingen in. Nou weten wij allebei, dat de paus dat geenszins syncretistisch (of hoe dat heet ...) bedoelde, maar het kan wel zo'n signaal afgeven. Toch denk ik dat 'goed doen' wel een belangrijk onderdeel van evangelisatie is, en altijd geweest is. Bijv. de missionarissen in de derde wereld leefden en leven vaak het evangelie en daar gaat het signaal vanuit, dat ze het zélf serieus nemen, dat het niet zomaar een leuk verhaaltje is.
Verder denk ik dat evangelisatie is: open en bloot voor je eigen geloof uitkomen, getuigen (niet overtuigen). Zo heeft jouw getuigenis mij een eind op weg (terug) naar de RKK gebracht, en mij niet alleen, denk ik. Ook IRL geldt dat - er stond onlangs nog een stuk in het Katholiek Nieuwsblad, waarin de katholieken werden opgeroepen om weer zichtbaar te worden. En dat kan in kleine dingen zijn. Ik schaamde me er eerst voor om een kruisje te slaan in het openbaar, bijv. op het werk voor het eten bidden, in de trein de getijden bidden (komt af en toe niet anders uit) of om te knielen voor het tabernakel. In de RK-kerk waar ik kom doet bijna niemand dat nog. De resultaten zijn er ook, al zijn ze (uiterlijk gezien) maar klein. Wat schetste mijn verbazing, toen vorige week na een uitvaart waar we met ons koor zongen, nog iemand uit het (oudere-jongeren)koor knielde voor het tabernakel. Goed voorbeeld doet goed volgen, blijkbaar. En door dit soort dingen kan het ook makkelijker een gespreksonderwerp worden, waarin je je eigen geloof (en de blijheid daarvan) kunt uitdragen.
Wat verder goed werkt, merk ik, is mensen boeken aanraden waarvan je denkt dat het voldoende bij hun visie past, zodat ze het wel lezen (geen atheïst de KKK geven bijv., of een new-ager een donderprekenboek

), maar daarvan voldoende afwijkt (en richting jouw geloof wijst) om te prikkelen. Daar kun je dan later ook weer over praten. En mensen uitnodigen om met je mee naar de kerk te gaan, ik heb al div. 'kerkdates' met buren, collega's enz. gehad.
quote:
Om het on-topic te houden: wanneer wordt "evangelisatie" zelf schuldig aan de onwetendheid van anderen?
Zoals ik al zei over dat 'prototype van evangelisatie': dat is al véél te veel gebeurd, blijkbaar. Aan het woord 'evangelisatie' kleeft een vieze bijsmaak, en daarom alleen al zou je het nooit zo moeten noemen ...
Hier overigens interessant
leesvoer over evangelisatie - en niet schrikken van de eerste zin, want hier kunnen ook protestanten wat mee (sterker nog: ik heb 'm ook verspreid binnen de VKK!

)
quote:
Je vroeg om een context, niet om een gespreksverslag

Dan vraag ik je bij dezen om een gespreksverslag, zo goed?

Ik ben in ieder geval geïnteresseerd in het antwoord van die bisschop op jouw laatstgenoemde zin

quote:
Met Gods hulp kunnen zélfs katten evangeliseren