Interessante discussie
Toen ik de topictitel las dacht ik al meteen; ah dat zal wel over metal gaan.
Maar het zijn niet alleen sommige christenen die erop afgeven. Ook veel andere mensen zien metal en metalfans als suicide figuren die zich alleen maar inlaten met van alles en nog wat, als het maar duister en depressief is.
Ik heb wat vrienden die naar metal luisteren, en af en toe sturen ze me iets van Opeth of Fintroll, en daar luister ik best veel naar. Ik vind zelf veel metal gewoon niet mooi (herrie), maar bijv. Tool vind ik echt erg goed.
Tussen metalfans heb je ook een heleboel verschillen. Sommigen zijn uiterst extreem en anti-christelijk, en anderen zijn misschien verlegen jongeren die zo ontzag of respect willen krijgen, omdat het er toch altijd wel duister uitziet.
Het grootste deel bestaat volgens mij uit mensen die tegen veel aspecten van deze maatschappij zijn en juist deze muziek aanhangen omdat ze het mooi vinden, en omdat ze een groep kunnen vormen en tegelijk 'tegen' kunnen zijn. Soms is muziek in mijn ogen geen kwestie van alleen smaak, maar een kwestie van de subcultuur/ het imago eromheen. Je houdt er niet speciaal van omdat je het mooi vind, maar ook om de mensen die er ook van houden.
Ik hou van rock omdat ik het mooi vind, maar ook omdat de mensen die ervan houden een beetje hetzelfde zijn zoals ik, in bepaalde opzichten. Ik vind het juist erg goed als mensen 'tegen' zijn, dan lopen we tenminste niet allemaal achter de massa aan, en dan zijn er tenminste nog mensen die ons wakker schudden of onze blik verscherpen. Dan heb ik het wel over 'tegen' zijn met argumenten of ideeën, niet over tegen zijn om het tegen zijn. En 'tegen' zijn met goede argumenten en een echte ideologie is helemaal niet makkelijk.
Ik ben zelf geen christen, dus ik kan niet zeggen hoe ' wij ' tegen ' jullie ' aankijken. Maar ik denk niks slechts van metalheads...de mensen die ik ken zijn harstikke aardig, terwijl ik ook best wel arrogante 'ik-ben-beter-want-ik-draag-zwart-en-luister-harde-muziek-en-geef-nergens-ene-f*ck-om-mensen' ken, die mij geen blik waardig keuren, terwijl ik zelf ook totaal niet mainstream ben. Dat soort mensen zijn zelf ook absoluut niet open-minded. Maar goed...daar gaat het topic eigenlijk allemaal niet over...ik heb er gewoon wat algemeens over gezegd.
Maar wat mij betreft doen teksten er niet zoveel toe. Je kunt er heel zwaar aan tillen, en ik begrijp dat veel christenen erdoor geraakt worden, maar dat ligt er dus aan hoeveel waarde je ergens aan hecht. Als mensen iets onaardigs zingen over iets dat ik heel hoog acht, dan vind ik dat ook niet leuk. Een tekst valt mij meestal op als hij speciaal is, of bij mijn gemoedstoestand/situatie past...anders luister ik er nooit naar.