Auteur Topic: "Laat zien dat je christen bent...."  (gelezen 3052 keer)

porcupine

• Bekijk profiel
"Laat zien dat je christen bent...."
« Gepost op: juni 24, 2006, 02:41:58 pm »
"....wordt lid van de EO!"

Wat vinden jullie van deze pr-campagne van de EO?

Zelf vind ik dat nogal rare ideeen oproept over de betekenis van het christenzijn. Zou het lidmaatschap van een omroeporganisatie aantonen dat je christen bent? Is het dan de bedoeling dat je in het vervolg niet getuigd van je geloof in Christus, maar van je lidmaatschap van de EO, alsof dat meer betekenis heeft in de wereld?

Als ongelovige zou ik me dit soort vragen wel stellen, en wat zijn dan de consequenties?

Wat zegt deze reclamespot over de christelijkheid van de EO?

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 24, 2006, 07:45:39 pm »

quote:

porcupine schreef op 24 juni 2006 om 14:41:

Zelf vind ik dat nogal rare ideeen oproept over de betekenis van het christenzijn. Zou het lidmaatschap van een omroeporganisatie aantonen dat je christen bent? Is het dan de bedoeling dat je in het vervolg niet getuigd van je geloof in Christus, maar van je lidmaatschap van de EO, alsof dat meer betekenis heeft in de wereld?

Als ongelovige zou ik me dit soort vragen wel stellen, en wat zijn dan de consequenties?

Wat zegt deze reclamespot over de christelijkheid van de EO?

Persoonlijk houd ik niet van zulke slagzinnen. Dat komt omdat de suggestie gewekt wordt dat je zonder EO-lidmaatschap je christen-zijn niet (goed) kunt laten zien.
Aan de andere kant: als je geen christen bent word je ook geen lid van de EO.
En verder: Christenen mogen de wereld laten zien dat ze christen zijn. Dat hoeft niet per se door het lidmaatschap van de EO, maar als uitvloeisel van jouw christen-zijn is het lidmaatschap bijna vanzelfsprekend.
De consequenties voor ongelovigen? Geen lid worden, omdat het lidmaatschap van de EO wordt geassocieerd met geloven. En dat is iets dat ongelovigen beslist niet willen.
Tenslotte: deze reclamespot zegt niets maar dan ook he-le-maal niets over de christelijkheid van de EO! In de eerste plaats omdat het in mijn ogen nogal twijfelachtig is of organisaties christelijk kunnen zijn. En in de tweede plaats omdat het gehalte van de inhoud (in het geval van de EO: de programma's) bepalend zijn voor wat je christelijk zou kunnnen noemen. En dus niet een reclamespot.
« Laatst bewerkt op: juni 24, 2006, 07:46:53 pm door alfasierra »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 24, 2006, 09:00:33 pm »

quote:

alfasierra schreef op 24 juni 2006 om 19:45:
Aan de andere kant: als je geen christen bent word je ook geen lid van de EO.

Hoogstwaarschijnlijk niet, behalve als je hun TV-gids goed vindt.

quote:

maar als uitvloeisel van jouw christen-zijn is het lidmaatschap bijna vanzelfsprekend.

Euhm, ik denk dat ik dan toch éérder lid zou worden van de Ketterse Radio Omroep ... Mja, ik kijk bijna geen TV, dus heb mijn abo op de TV-gids (was idd de Mikrogids) maar opgezegd ...

quote:

De consequenties voor ongelovigen? Geen lid worden, omdat het lidmaatschap van de EO wordt geassocieerd met geloven. En dat is iets dat ongelovigen beslist niet willen.
Wat al wel voldoende zegt over de KRO (helaas), want daar heeft niemand een probleem om er lid van te worden, aangezien de Mikrogids oh zo goed is (vooral qua filmrecensies) en ook oh zo goedkoop ... en aangezien de KRO weinig religieus uitdraagt :(

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 24, 2006, 09:19:50 pm »

quote:

Ik bedoel dat de consequentie van de vragen die deze reclame oproept zou kunnen zijn, dat er een ontzettend fout beeld wordt neergezet van de christelijke identiteit. Namelijk dat die rare omroep ook nog eens meent dat ze leden kunnen werven, door aanspraak te doen op de drang van christenen om zich te profileren.
Oftewel, dat de drang van christenen om zich te profileren zo sterk is dat daar makkelijk misbruik van gemaakt kan worden om zo'n goedkope manier.
Oftewel dat christenen sukkels zijn die elkaar een poot uitdraaien.
« Laatst bewerkt op: juni 24, 2006, 09:24:49 pm door porcupine »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 24, 2006, 09:27:18 pm »
Het vervelende is ook nog eens een keer dat ze de grote meerderheid der Christenen weliswaar niet letterlijk uitsluiten, maar ze staan er toch wat argwanend tegenover.

Verder sta ik er een beetje dubbel tegenover, aan de ene kant is deze reclame wat lomp, daar hebben ze nu eenmaal een handje van. Aan de andere kant hebben ze wel een punt dat we ons als Christenen beter dienen te organiseren, ook op omroepgebied. De EO is een vereniging en als er dus maar genoeg 'verstandige' Christenen lid gaan worden, dan zal de volgende reclame actie wellicht een meer handige aanpak kennen. :P
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 25, 2006, 12:20:38 am »

quote:

Laodicea schreef op 24 juni 2006 om 21:27:
(...)als er dus maar genoeg 'verstandige' Christenen lid gaan worden, dan zal de volgende reclame actie (...)
waarmee je zegt dat iedereen die deze reclame maar niks vindt lid zou moeten worden...?;)
« Laatst bewerkt op: juni 25, 2006, 12:20:56 am door alfasierra »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 25, 2006, 12:24:55 am »

quote:

alfasierra schreef op 25 juni 2006 om 00:20:
[...]
waarmee je zegt dat iedereen die deze reclame maar niks vindt lid zou moeten worden...?;)
Als je wilt dat er wat aan verandert, dan zou dat wel een goede oplossing zijn inderdaad. Het doet me trouwens wel denken aan die aktie van Diak2b, die als Katholiek lid geworden is van de Christenunie, eigenlijk net zoiets. :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 25, 2006, 12:26:38 am »

quote:

porcupine schreef op 24 juni 2006 om 21:19:
[...]
(...)Oftewel, dat de drang van christenen om zich te profileren zo sterk is dat daar makkelijk misbruik van gemaakt kan worden om zo'n goedkope manier.
Dat zal nog wel meevallen. Als die drang werkelijk zo groot zou zijn was er vast geen wervings-actie nodig.

quote:

Oftewel dat christenen sukkels zijn die elkaar een poot uitdraaien.
Noem je dat zo als je aan werving doet binnen je doelgroep? Dan zou ik heel wat lidmaatschappen en abonnementen vanwege ethische redenen moeten opgeven.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 25, 2006, 12:19:35 pm »

quote:

Laodicea schreef op 25 juni 2006 om 00:24:
[...]

Als je wilt dat er wat aan verandert, dan zou dat wel een goede oplossing zijn inderdaad. Het doet me trouwens wel denken aan die aktie van Diak2b, die als Katholiek lid geworden is van de Christenunie, eigenlijk net zoiets. :)
Eh, nee. Ik ben geen lid van de CU vanwege hun wat anti-paapse achterban, en partijregels. Ik ben lid geworden vanwege het ontbreken van een katholieke partij + het feit dat ik het voor meer dan 90% eens ben met de politiek die de CU voorstaat. Sorry :)
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 25, 2006, 12:31:00 pm »

quote:

alfasierra schreef op 25 juni 2006 om 00:26:
[...]
Noem je dat zo als je aan werving doet binnen je doelgroep? Dan zou ik heel wat lidmaatschappen en abonnementen vanwege ethische redenen moeten opgeven.
Het gaat mij niet om werving binnen de doelgroep, maar om de manier waarop die werving gebeurt. Namelijk dat het wordt voorgesteld alsof je met het lidmaatschap van de EO je profileert als christen in de wereld. Dan zeg ik, je kunt ook gewoon de bijbel (of CV-koers  :+ ) op tafel leggen.
« Laatst bewerkt op: juni 25, 2006, 12:32:24 pm door porcupine »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 25, 2006, 01:35:30 pm »

quote:

diak2b schreef op 25 juni 2006 om 12:19:
Eh, nee. Ik ben geen lid van de CU vanwege hun wat anti-paapse achterban, en partijregels. Ik ben lid geworden vanwege het ontbreken van een katholieke partij + het feit dat ik het voor meer dan 90% eens ben met de politiek die de CU voorstaat. Sorry :)

Mja...
Wat ik eigenlijk bedoelde was meer algemeen, als je wat wilt veranderen, dan zal je compromissen moeten sluiten, ik ben het zelf ook voor ongeveer 90% met de EO eens, maar dit soort reclamecampagnes vind ik ook maar niets. :)

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 25, 2006, 02:11:56 pm »

quote:

Echt vreselijk! De EO, de omroep die eigenlijk al jaren niets meer aan evangelisatie doet maar een beetje preekt voor eigen parochie en soetsappige familie programma's uitzendt, gebruikt nu de naam van Christus om leden te werven zodat zij kunnen blijven uitzenden.
Erg goedkoop en misleidend...

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 25, 2006, 03:27:44 pm »

quote:

Macguinness schreef op 25 juni 2006 om 14:11:
[...]

Echt vreselijk! De EO, de omroep die eigenlijk al jaren niets meer aan evangelisatie doet maar een beetje preekt voor eigen parochie en soetsappige familie programma's uitzendt, gebruikt nu de naam van Christus om leden te werven zodat zij kunnen blijven uitzenden.
Erg goedkoop en misleidend...

Dit zegt meer over jouw mening inzake de inhoud van de programma's dan over de pr-campagne.
Natuurlijk zal iedere omroep zijn wervingsactiviteiten houden met het oog op het uitzenden van programma's. Daar is op zichzelf niets verkeerd aan. Het zou raar zijn wanneer je als omroep leden werft om andere redenen dan om programma's te maken.
Je komt in aanmerking voor de herkansing.

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 25, 2006, 07:47:33 pm »
Ik heb de EO niet nodig om te laten zien dat ik christelijk ben. Domme reclame campagne.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 26, 2006, 12:56:02 am »
En als ik lid word, aan wie laat ik dan zien dat ik christen ben? Aan de EO? Aan mijn buurman? Aan de televisiekijker? De leus is sowieso niet sterk.

Gods eigen omroep zou wel wat bescheidener mogen zijn.
« Laatst bewerkt op: juni 26, 2006, 12:56:20 am door Pulpeet »

Ennys

• Maf VKK-type
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 26, 2006, 11:08:49 am »
Als je lid wordt van de eo krijg je toch zo'n vis om op je auto te plakken? Daarmee laat je vrij duidleijk zien dat je christen bent. Maar ik vind het toch een stomme reclame. Alsof er geen christendom bestaat buiten EO kringen. Tis mij veel te popijopie en te blij, die EO. En massa-evenementen als hun jongerendag kan ik ook niet echt waarderen...
Brengt dank aan de ENE, want Hij is goed; Ja, voor eeuwig is Zijn vriendschap!

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 26, 2006, 11:10:56 am »
Die autovissen worden ook (illegaal?) verkocht bij christelijke boekwinkels geloof ik..

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 26, 2006, 11:12:08 am »
Huh? Heeft de EO een patent op die vissen!?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 26, 2006, 11:52:47 am »
Die vissen zijn al van tien of twintig jaar geleden...  8)7

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 26, 2006, 12:53:20 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 26 juni 2006 om 11:52:
Die vissen zijn al van tien of twintig jaar geleden...  8)7
* Pinkeltje zat meer aan 2000 jaar geleden te denken  :+
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 26, 2006, 01:55:53 pm »

quote:

alfasierra schreef op 25 juni 2006 om 15:27:
[...]

Dit zegt meer over jouw mening inzake de inhoud van de programma's dan over de pr-campagne.
Natuurlijk zal iedere omroep zijn wervingsactiviteiten houden met het oog op het uitzenden van programma's. Daar is op zichzelf niets verkeerd aan. Het zou raar zijn wanneer je als omroep leden werft om andere redenen dan om programma's te maken.
Je komt in aanmerking voor de herkansing.

Nou, vooruit dan maar, in de herkansing. :)
Als je moet laten zien dat je christen bent door lid te worden van de EO dan zou de EO voornamelijk evangeliserende programma's moeten uitzenden, programma's die over het evangelie gaan, over Jezus. En dat is niet zo.
De meeste programma's zouden net zo goed door niet Evangelische omroepen kunnen worden uitgezonden.
Vandaag bij de EO:

09:30 That's the Question  
12:00 blinQ  
16:30 Rail Away  
16:40 blinQ  
18:30 That's the Question  
19:30 Ingang Oost  

Een niet-christen die vandaag naar de EO kijkt hoort en ziet maar zeer weinig over het evangelie.
Dus hoe laat de EO vandaag zien dat-ie christen is?  O-)

Reintje

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 26, 2006, 09:50:46 pm »
Wat is er mis met de EO dan? (Verbaasde blik)

Dat er niet zoveel ge-evangeliseerd wordt -op primetime- is niet omdat de EO dat niet wil, maar omdat de net-manager dat eenvoudig weg niet uitzendt.  Later op de avond, als de kijkcijfers er niet toe doen, mag dat wel.

Ik mis Henk Binnendijk wel, maar zijn programma's zouden nu pas na middernacht uitgezonden mogen worden. :'(  Al die medische programma's hoeven van mij ook niet, maar liever min of meer integer bij de EO dan met toeters en bellen bij de commercielen. Ik vind Ingang Oost in elk geval respectvol omgaan met mensen, Rail Away: daar zie je toch heel wat plaatjes van God's mooie schepping, BlinQ heb ik geen mening over want dat is voor jongeren, That's the Question, ach ja, een christen mag natuurlijk alleen evangeliseren en niet ontspannen.

Wat ik van de slogan vindt? 'Zien' en tv-kijken zal de gedachte zijn. De EO laat zien....

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 26, 2006, 10:23:50 pm »
Ik vind trouwens sowieso dat de publieke omroepen wel afgeschaft mogen worden.

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 26, 2006, 11:28:22 pm »

quote:

Macguinness schreef op 26 juni 2006 om 13:55:
[...]

Nou, vooruit dan maar, in de herkansing. :)

Dus hoe laat de EO vandaag zien dat-ie christen is?  O-)

Ik begrijp de vraag, en deel je onvrede. Maar nu de pr-campagne; wat vind je daar dan van? Even afgezien van het feit dat de EO wel of niet laat laat zien wat er christelijk aan is, want het gaat er niet om wat de EO laat zien, maar wat jij als christen laat zien.
Eigenlijk kan ik het antwoord wel raden, maar ik 'hoor' het liever van jou dan dat ik zelf jou onvrede vertaal naar wat ik denk dat jou mening is.

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 26, 2006, 11:29:54 pm »

quote:

porcupine schreef op 25 juni 2006 om 12:31:
[...]

Het gaat mij niet om werving binnen de doelgroep, maar om de manier waarop die werving gebeurt. Namelijk dat het wordt voorgesteld alsof je met het lidmaatschap van de EO je profileert als christen in de wereld. Dan zeg ik, je kunt ook gewoon de bijbel (of CV-koers  :+ ) op tafel leggen.
Maar dat kan ik slecht verbinden met 'sukkels' en 'poot uitdraaien'.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 27, 2006, 09:43:32 am »
Allemaal leuk en aardig, maar ik ben wel benieuwd of de mensen die zo ontevreden zijn over de EO het 'beter' zouden doen, onder de omstandigheden waaronder de EO moet werken (netmanager etc.)

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 27, 2006, 02:35:50 pm »

quote:

alfasierra schreef op 26 juni 2006 om 23:28:
 Maar nu de pr-campagne; wat vind je daar dan van?

Nog maar een keer dan: Echt vreselijk... Mensen een schuldgevoel aanpraten, laat zien dat je christen bent hoor, wordt je geen lid, nou dan zal je wel geen goed christen zijn. Zo komt dat bij mij over, maar wat ze er precies mee bedoelen moet je aan de EO vragen.

En wat betreft het uitzenden van evangeliserende programma's die niet op primetime kunnen, dat kan toch prima na middernacht? Wellicht score je dan niet met de kijkcijfers, maar het is misschien wel een goed alternatief voor al die 0900 telefoonreclames die de hele nacht doorgaan, blijkbaar kijken er nog genoeg mensen snachts, en behoren die mensen wel juist tot de doelgroep, je hoeft niet te evangeliseren voor eigen publiek, maar juist voor de mensen die Jezus niet kennen, en dat kan de EO best wel, ook snachts... :)

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 27, 2006, 05:41:42 pm »

quote:

Laodicea schreef op 26 juni 2006 om 22:23:
Ik vind trouwens sowieso dat de publieke omroepen wel afgeschaft mogen worden.
Mee eens. Misschien 1 zender die actualiteit / nieuws uitzend enzo. Naar de rest kijk ik toch niet.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 27, 2006, 10:24:25 pm »

quote:

Macguinness schreef op 27 juni 2006 om 14:35:
En wat betreft het uitzenden van evangeliserende programma's die niet op primetime kunnen, dat kan toch prima na middernacht? Wellicht score je dan niet met de kijkcijfers, maar het is misschien wel een goed alternatief voor al die 0900 telefoonreclames die de hele nacht doorgaan, blijkbaar kijken er nog genoeg mensen snachts, en behoren die mensen wel juist tot de doelgroep, je hoeft niet te evangeliseren voor eigen publiek, maar juist voor de mensen die Jezus niet kennen, en dat kan de EO best wel, ook snachts... :)

Elke nacht van 12 tot 1 uur heb je De Randen van de Nacht op radio 2 en zo'n 40 keer in het seizoen op vrijdagavond laat Helpdesk-Live op Nederland 1 (althans, tot nu toe). Allebei een bel- en meepraatprogramma, precies voor het publiek en met het doel wat jij hier omschrijft...
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2006, 10:24:52 pm door Mezzamorpheus »

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 28, 2006, 10:58:49 am »
Da's mooi, hopelijk worden er mensen door geraakt...

Reintje

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juni 28, 2006, 11:32:38 am »
Als je de cijfers van Nazorg bekijkt worden er heel wat mensen door geraakt.