quote:
op 13 Aug 2003 16:48:46 schreef Scotfan:
De meeste mensen luisteren naar metal omdat het intense muziek is.
Ik ben ook metalliefhebber. (Niet uitsluitend; ik houd ook van instrumentale jazz en sommige vormen van klassieke muziek, zolang er maar niet bij wordt gezongen)
Ik luister naar metal om verschillende redenen:
1. Er zit veel creativiteit en afwisseling in de metal, in tegenstelling tot veel muziek die je in de top 40 tegenkomt. 99% van de nummers in de R&B zijn bijna niet van elkaar te onderscheiden en lijden aan een chronisch gebrek aan creativiteit.
Ik ben zelf gitarist in een metalband en omdat ik weet hoe moeilijk het is om origineel te zijn, kick ik er ontzettend op als een metalband een bepaalde ongewone maatsoort, harmonie of melodie weet te verzinnen die toch goed klinkt.
2. De muziek wordt live met veel passie en energie gebracht. Je moet een publiek tenslotte toch een beetje in beweging zien te krijgen.
3. Er zit veel emotie in de metal. Muzieksoorten als R&B komen op mij vaak toch wat emotieloos en ongeinteresseerd over, alsof ze het alleen maar voor het geld doen.
Om even in te haken op die eeuwigdurende teksten-bekvechterij:
het is verkeerd om te denken dat het een zonde is om naar metal te luisteren vanwege de teksten. Er is slechts een klein aantal metalbands met een neo-nazistische inslag en deze bands worden door 99% van het metalminnende volk genegeerd, omdat ze daar niets van moeten hebben.
Satanistische teksten worden in de black-metal inderdaad erg vaak gebruikt, maar dat is in de meeste gevallen met de bedoeling om een discussie op gang te brengen over wat er allemaal niet klopt aan wat er in de bijbel wordt verteld. Ze vinden niet dat er een God bestaat, omdat deze God anders niet van die wrede gebeurtenissen in de wereld zou laten gebeuren. (Spreek me trouwens niet op dit punt aan, want ik heb geen zin in een oeverloze discussie over wat er in de bijbel staat. Ik heb de bijbel nooit gelezen, op wat fragmenten na van mensen die stukken uit de bijbel als argument aanhalen op forums).
Er zijn ook enkele death-metal bands die satanistische teksten gebruiken, maar dat is maar een heeeel klein deel van de death-metalbands. De teksten van het merendeel van de death-metal bands gaan over bloederige afgehakte ledematen en dergelijke.
De meeste metalbands geven zelf ook al aan dat deze teksten niet serieus genomen moeten worden. De teksten zijn vaak humoristisch bedoeld.
Een van mijn favoriete bands, Carcass, had ook dit soort teksten, maar dan om een andere reden. Zij waren allen vegetariër en wilden met dit soort teksten de mensen fictief in de positie van de voor de vleesproductie afgeslachte dieren plaatsen. Dit om de mensen te overtuigen van de wreedheid van de vleesproductie.
Verder zijn er ook nog deathmetal en grindcore bands die teksten schrijven over de imperfecties van de maatschappij in het land waar ze vandaan komen.
Neem bijvoorbeeld de grindcore-band Nasum. Zij zingen over dingen als luchtvervuiling en fouten van de regering in hun land. Kortom, maatschappijkritische teksten.
Niet alle metalbands zijn dus bloeddorstige Christenhaters. Dat wou ik hiermee maar even gezegd hebben.