Auteur Topic: Hoe leert Koerok God kennen? (afgesplitst)  (gelezen 26387 keer)

diak2b

• Bekijk profiel
Hoe leert Koerok God kennen? (afgesplitst)
« Gepost op: juni 29, 2006, 04:55:32 pm »

quote:

Koerok schreef op 29 juni 2006 om 16:50:
[...]
Ja mag uiteraard stellen dat het waar is, maar niet net doen alsof dat ook voor mij een uitgemaakte zaak is. Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar zo kwam het over.

[...]
Ik ben benieuwd....

Misschien een aardige voor een nieuw topic:"hoe leert Koerok God kennen? Laat iedereen maar aangeven hoe dat zou moeten, en jij probeert het allemaal, en vertelt ons of het hielp. Is dat wat?

Modbreak:
Afgesplitst uit Hypothetische vraag
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2006, 06:58:15 pm door E-line »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 29, 2006, 05:04:59 pm »

quote:

diak2b schreef op 29 juni 2006 om 16:55:
Misschien een aardige voor een nieuw topic:"hoe leert Koerok God kennen? Laat iedereen maar aangeven hoe dat zou moeten, en jij probeert het allemaal, en vertelt ons of het hielp. Is dat wat?
Zolang ik enigszins bij machte ben het uit te voeren ben ik akkoord.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 29, 2006, 05:15:08 pm »

quote:

Koerok schreef op 29 juni 2006 om 17:04:
[...]
Zolang ik enigszins bij machte ben het uit te voeren ben ik akkoord.
Dat is een hele stap, Koerok!  d:)b

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 29, 2006, 06:40:34 pm »

quote:

Dit antwoord geef hoop, want het geeft aan dat deze van de vier mogelijkheden waarschijnlijk op jou van toepassing is. Klopt dat? Beh. de laatste mogelijkheid (je wilt Hem leren kennen en je kunt het ook) lijkt me dit de beste optie  :)

Dan begin ik over je signature: ik meen daar enige oubolligheid in jouw godsbeeld (en interpretatie van de bijbel of hoe jij denkt dat 'de' christenen de bijbel interpreteren) uit te halen. Wat hebben mensen die de bijbel extreem letterlijk nemen met God te maken of nauwkeuriger gezegd (voordat de hele goegemeente over me heenvalt ;)): met Zijn contact met jou? God leer je makkelijker kennen, als je eerst je vooringenomenheid en vooroordelen over Hem laat varen.

quote:

Els schreef op 29 juni 2006 om 17:15:
[...]
Dat is een hele stap, Koerok!  d:)b
Jep, inderdaad! Ik hoop dat je in ieder geval je signature over dat creationisme en wat God daarmee van doen heeft onder de loep wilt nemen. Da's toch al een stuk makkelijker dan dat je de komende 3 maanden elke zondag naar de kerk moet van ons, niet? :D
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2006, 06:47:57 pm door wateengedoe2 »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 29, 2006, 06:54:07 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 29 juni 2006 om 18:40:
Da's toch al een stuk makkelijker dan dat je de komende 3 maanden elke zondag naar de kerk moet van ons, niet? :D

Da's al heel makkelijk, Nunc en ik nodigen hem iig uit voor onze trouwdienst, eventueel kunnen we hem vóór die tijd ook wel meeslepen hoor... van hem naar de kerk is niet erg ver (10 min fietsen ofzo)  O-)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 29, 2006, 07:08:12 pm »

quote:

E-line schreef op 29 juni 2006 om 18:54:

[...]

Da's al heel makkelijk, Nunc en ik nodigen hem iig uit voor onze trouwdienst, eventueel kunnen we hem vóór die tijd ook wel meeslepen hoor... van hem naar de kerk is niet erg ver (10 min fietsen ofzo)  O-)

Ah, jij kent hem IRL? Ja, dat maakt 't wel makkelijker ja.

Dus sorry Koerok, het wordt én je sig onder de loep nemen, én naar de kerk! :D

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 29, 2006, 07:16:47 pm »
Oh nee, en ik BEN al zo vaak naar de kerk geweest!
Zucht.... :)

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 29, 2006, 07:20:27 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 29 juni 2006 om 18:40:
Dan begin ik over je signature: ik meen daar enige oubolligheid in jouw godsbeeld (en interpretatie van de bijbel of hoe jij denkt dat 'de' christenen de bijbel interpreteren) uit te halen. Wat hebben mensen die de bijbel extreem letterlijk nemen met God te maken of nauwkeuriger gezegd (voordat de hele goegemeente over me heenvalt ;)): met Zijn contact met jou? God leer je makkelijker kennen, als je eerst je vooringenomenheid en vooroordelen over Hem laat varen.
Geloof me (;)), ik heb meerdere godsbeelden onder de loep genomen. Wellicht niet uitvoerig genoeg, maar helemaal groen ben ik nu ook weer niet. Die opmerking over creationisme komt van wijlen stand-up comedian Bill Hicks en ik vond hem gewoon leuk. Op een andere site gebruik ik ook een van hem: "I don't mean to sound bitter, cold or cruel, but I am, so that's how it comes out."
Welke heb je liever? ;)
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2006, 07:20:56 pm door Koerok »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 29, 2006, 07:22:25 pm »

quote:

Koerok schreef op 29 juni 2006 om 19:16:
Oh nee, en ik BEN al zo vaak naar de kerk geweest!
Zucht.... :)

Dat was wel een andere kerk  8)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 29, 2006, 07:23:44 pm »
Oh, don't get me wrong, ik vin'm ook grappig! Maar was een beetje bang dat dit 'het' wel zo'n beetje was m.b.t. God bij jou. Ik heb al zóveel atheïsten en agnosten de meest geijkte dingen over Hem horen zeggen - die meer tegen een bekrompen godsbeeld aanschoppen dan tegen God Zelf. Dus vergeef me als ik jou daar ook voor aanzag :)

En die andere is ook wel grappig, mag je van mij best nemen .. Zijn de mensen gelijk gewaarschuwd :P

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 29, 2006, 07:39:46 pm »
Edit; bij nader inzien trek ik mijn reactie terug.
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2006, 10:39:07 pm door Aafke »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 29, 2006, 07:55:20 pm »

quote:

Aafke schreef op 29 juni 2006 om 19:39:
Eerlijk gezegt voel ik me zeer ongemakkelijk hierbij, jaren geleden met m'n grote 'forum-mond' al zoveel geschreven, geprobeerd.. en zeggen wat hij moet doen..?
offtopic:Ken jij koerok óók al IRL? <weg2 valt van de ene verbazing in de andere :)>

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 29, 2006, 07:57:38 pm »

quote:

Aafke schreef op 29 juni 2006 om 19:39:
Ehmmmmm... een spontaan idee wat bij me opkomt, ooit was het eens de bedoeling om samen met een groepje naar de Achelse Kluis te gaan, is er nooit van gekomen.
Zou het een idee zijn om samen met een groepje... eens naar de mooiste Kerk van Nederland te gaan in Den bosch. Ruiken, proeven, luisteren... en daarna samen ergens iets drinken. Ik heb je al eens ontmoet, zou het leuk vinden om dat nog weer eens over te doen. :)
Nu ff ontopic: weet je, natuurlijk heeft God met iedereen een andere weg, dus zo'n 'bekeertopic' is wel heel erg silly. Maar van de andere kant, God heeft wél instrumenten nodig en that's us (o.a.), dus ... De Achelse Kluis, dat is een mooi idee! Heb je het onderwerp over The Monastery gelezen? Daar was iemand die echt totáál niks nie bezig was met geloof (en ook nog eens alles deed wat God verboden heeft) en die is ontzéttend geraakt in het klooster. Of idd, Den Bosch kan ook, maar laat je dat proeven nog wel ff achterwege? :)
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2006, 08:13:21 pm door wateengedoe2 »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 29, 2006, 10:34:11 pm »

quote:

diak2b schreef op 29 juni 2006 om 16:55:
[...]

Modbreak:
Afgesplitst uit Hypothetische vraag
Zéér ontopic, lees je mail. :P
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 29, 2006, 10:55:34 pm »
Zomaar wat linkjes die Koerok wellicht heel aardig vind om te lezen:

Wat stukken van filosoof Alvin Plantinga (gereformeerd, maar verbonden aan een Katholieke universiteit).

Stichting Apologetique (goede artikelen, maar beroerde opmaak van de site)

A Christian Thinktank

De Summa theologica van Thomas v. Aquino.

Science & theology news, artikelen op het breukvlak tussen (natuur)wetenschap en theologie.

New Advent, een katholieke on-line encyclopedie.

Dit kon ik me zo 123 bedenken, allemaal links met een rationele inslag. :)
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2006, 11:29:25 pm door Laodicea »
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 29, 2006, 11:06:06 pm »
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2006, 10:39:22 pm door Aafke »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 29, 2006, 11:10:21 pm »
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2006, 10:39:36 pm door Aafke »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 29, 2006, 11:18:34 pm »

quote:

Aafke schreef op 29 juni 2006 om 23:10:
Ok, maar er komen ook mensen in een klooster of in een kerk en het doet ze helemaal niets. Rara.. hoe kan dat..? Ik heb geen antwoord.
En over dat proeven, proeven kan op verschillende manieren.. daar ben je niet altijd je mond voor nodig. ;)
Ik denk persoonlijk dat mocht Koerok ooit overtuigd raken van het bestaan van God, dat dat dan door argumenten vanuit een holistisch rationeel perspectief zal komen. :)
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2006, 11:18:58 pm door Laodicea »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 29, 2006, 11:29:01 pm »

quote:

diak2b schreef op 29 juni 2006 om 16:53:
Waarheid is geen functie van persoonlijke voorkeuren.
En oh ja, waarom het Christendom de beste bondgenoot is in de strijd tegen het (kennis)relativisme (Nietzsche, Feyerabend eat your heart out  :r ); De Pauselijke encycliek Fides et ratio.  O-)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 30, 2006, 07:48:18 am »

quote:

Aafke schreef op 29 juni 2006 om 23:10:
[...]

Ok, maar er komen ook mensen in een klooster of in een kerk en het doet ze helemaal niets. Rara.. hoe kan dat..? Ik heb geen antwoord.
Da's waar, ik weet 't ook niet. Mja, God raakt mensen op verschillende manieren. Bij mij is het helemaal buiten de kerk om gegaan - anderen worden juist wel weer in de kerk geraakt, en anderen juist weer in een rationele discussie enz. enz.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 30, 2006, 08:26:41 am »
Niet om te zeuren, maar dit topic ontspoort in bespiegelingen. Mag ik, als min of meer TS, een procedure voorstel doen? Iedereen begint met een bijdrage "Hoe leert Koerok God kennen", en gaat daarna hooguit in discussie met Koerok ter toelichting, of over de resultaten. NIET met elkaar over wat beter is, of waarom iets niet werkt.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 30, 2006, 08:37:21 am »
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2006, 10:39:52 pm door Aafke »

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 30, 2006, 09:27:30 am »
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2006, 10:40:03 pm door Aafke »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 30, 2006, 09:38:19 am »

quote:

Aafke schreef op 30 juni 2006 om 09:27:
Weet niet waarom maar dit topic laat me niet los....

Wat ik tegen Koerok zou willen zeggen is het volgende, ga eens met diak2b aan de keukentafel zitten. Kijk elkaar in de ogen en praat met elkaar over geloof, over God, over de Kerk, over het mens-zijn, ga eventueel eens met hem mee naar een H.Mis.
Niet hier op een forum waar ieder een kan meekijken, waar je je misschien ongemakkelijk bij voelt.
Mja, dat heb ik ook een beetje, aan de ene kant ben ik helemaal niet zo'n evangeliseerder, maar je zou het mensen toch zo graag gunnen. :)

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 30, 2006, 10:03:17 am »
Ik zou me pas ongemakkelijk voelen met Diak2b aan de keukentafel (wat niet wil zeggen dat ik dat nooit zal doen). :)

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 30, 2006, 10:05:50 am »
O, en Aaf, check jij je mail eens ff.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 30, 2006, 10:07:10 am »
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2006, 10:40:21 pm door Aafke »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 30, 2006, 10:26:16 am »
Modbreak:
Hoort niet meer in LB thuis --> GC
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 30, 2006, 10:51:52 am »
Imho is het een kwestie van je er echt voor open stellen..
God is een God die zich wil openbaren. Durf je eigen ideeen aan de kant te zetten en Hem "uit te dagen" zich te openbaren. Dat wil niet zeggen dat je een wonder te zien krijgt ofzo (alhoewel dat niet uitgesloten is ) Maar als je Hem de ruimte geeft weet ik zeker dat Zijn Geest aan het werk gaat.. :)

Ik weet ook niet of je je daar gemakkelijk bij zult voelen aangezien je op mij over komt als iemand van reden/verstand.. Maar dat zul je in dit geval denk ik toch ff aan de kant moeten zetten want God laat zich niet beredeneren  :)
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 30, 2006, 11:06:52 am »

quote:

Joesoef schreef op 30 juni 2006 om 10:51:
Imho is het een kwestie van je er echt voor open stellen..
God is een God die zich wil openbaren. Durf je eigen ideeen aan de kant te zetten en Hem "uit te dagen" zich te openbaren. Dat wil niet zeggen dat je een wonder te zien krijgt ofzo (alhoewel dat niet uitgesloten is ) Maar als je Hem de ruimte geeft weet ik zeker dat Zijn Geest aan het werk gaat.. :)
En dus ontstaat er een fijn gevoel wat ik dan vervolgens moet interpreteren als God?

quote:

Ik weet ook niet of je je daar gemakkelijk bij zult voelen aangezien je op mij over komt als iemand van reden/verstand..
Ja, maar dat is Diak2b ook, om maar eens iemand te noemen...

quote:

Maar dat zul je in dit geval denk ik toch ff aan de kant moeten zetten want God laat zich niet beredeneren  :)
En dus komt het aan op gevoel imho, en daar ben ik, als het gaat om het vergaren van kennis (het al dan niet bestaan van God), niet zo'n fan van.
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2006, 11:07:20 am door Koerok »

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juni 30, 2006, 11:09:01 am »
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2006, 10:40:37 pm door Aafke »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 30, 2006, 11:20:07 am »

quote:

Koerok schreef op 30 juni 2006 om 11:06:
[...]
En dus ontstaat er een fijn gevoel wat ik dan vervolgens moet interpreteren als God?
Nee... Waar geloof is een zeker weten waardoor je alles voor betrouwbaar houdt wat je nu tot op zekere hoogte belachelijk vindt. (Vrij naar antwoord 21 vd catechismus)
En dat zekere weten begint te groeien als je God daarom vraagt.
Alleen zie ik tenminste 2 obstakels, als je er zo rationeel mee omgaat.
1) zoiets betekent dat je je oude (humanistische) 'zekerheden' zal gaan laten varen. Durf je dat?
2) je geeft het heft uit handen en laat Iemand anders je leven gaan beheersen. Durf je dat?

En of dat allemaal wel zo fijn is, zoals al die christenen beweren, moet je nog maar afwachten. En ik weet dat je voorbeelden in je omgeving hebt (gehad) van niet zulke fijne betrouwbare christenen, dus zou ik twijfel op dat punt prima snappen.

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 30, 2006, 11:20:33 am »

quote:

Waar zeg ik dat ? Ik zeg dat God zich wel zal openbaren.. Hoe Hij dat doet weet ik niet.. Het gaat er om dat Hij jou zal overtuigen..

quote:

En dus komt het aan op gevoel imho, en daar ben ik, als het gaat om het vergaren van kennis (het al dan niet bestaan van God), niet zo'n fan van.

Ik zeg dat je je eigen redenatie aan de kant moet zetten..
Het al dan niet bestaan van God lijkt me vrij essentieel, maar daar zal je je wel voor open moeten stellen en je niet aan je eigen "regeltjes" vasthouden

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juni 30, 2006, 11:24:04 am »

quote:

Aafke schreef op 30 juni 2006 om 08:37:
[...]

Goed, ok...

Mag ik jou dan als TS-zijnde dat een voorstel doen. Begin eens met een bijdrage "Hoe leert Koerok God kennen".

Voorstel afgewezen :)

Één tegelijk, lijkt me. Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen van Koerok met de methode "stel je er voor open". Volgens mij is Koerok nog bezig te bespreken wat hij dan precies moet doen, dus van ervaringen lijkt me nog geen sprake.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juni 30, 2006, 11:57:46 am »

quote:

Dat kan ik me ergens wel voorstellen, maar alle kennis die echt van belang is begint bij het gevoelsmatige, pas later laat zich dat rationeel plooien.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juni 30, 2006, 12:08:44 pm »

quote:

Joesoef schreef op 30 juni 2006 om 11:20:
[...]

Waar zeg ik dat ? Ik zeg dat God zich wel zal openbaren.. Hoe Hij dat doet weet ik niet.. Het gaat er om dat Hij jou zal overtuigen..
En zit het er in dat dat op afzienbare termijn gebeurt, of moet Koerok rekening houden met de mogelijkheid dat dit tot vlak voor zijn dood kan duren? Kortom, wacht God ook wel eens tientallen jaren met iets van zich laten horen?

quote:

Ik zeg dat je je eigen redenatie aan de kant moet zetten..
Het al dan niet bestaan van God lijkt me vrij essentieel, maar daar zal je je wel voor open moeten stellen en je niet aan je eigen "regeltjes" vasthouden
Hoe moet Koerok dat concreet doen? "Je openstellen" klinkt natuurlijk heel mooi, maar ik krijg niet de indruk dat Koerok weet wat hij nu moet doen, eerlijk gezegd.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juni 30, 2006, 12:09:11 pm »
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2006, 10:40:55 pm door Aafke »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juni 30, 2006, 12:09:41 pm »

quote:

[...]
Ja, maar dat is Diak2b ook, om maar eens iemand te noemen...
Maak je geen zorgen, zo zijn er (ook hier) meer. Maar één methode tegelijk he, heb je het advies van Joesoef al opgevolgd?

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juni 30, 2006, 12:11:07 pm »
Het wordt nu al vrij psychologisch. Wat is zeker weten, hoe uit zich dat bij jezelf? Is dat ook een gevoel? Ik vind dat moeilijk. Ik heb alleen mezelf, de werkelijkheid die zich aan me opdringt via mijn zintuigen en idd, daarnaast ben ik ook nog een vat vol gevoelens en emoties. Zeker weten zit voor mij heel erg op het vlak van: dit is realiteit omdat het zichtbaar/tastbaar is of omdat het logisch afleidbaar is binnen een bepaald systeem (1 + 1 = 2). Maar wat dan feitelijk de sensatie 'zeker weten' behelst (leuk woord?), dat blijft mijns inziens wat onduidelijk. Tot zover even wat gedachten.

Wat concreter:
Als ik dat verstand dan even moet uitschakelen, wat blijft er dan nog meer over dan gevoel? Persoonlijk sta ik op het standpunt: Niets! Andere zaken dan gevoel en verstand bestaan er niet, maar ik ben zeer benieuwd naar de mening en vooral natuurlijk de beargumentatie van mensen die daar anders over denken.
Kortom: wat bedoelen mensen met de opmerking dat god zich manifesteert als een zeker weten, en toon dan ook even aan dat het hier niet gaat om een gevoel of emotie.
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2006, 12:15:38 pm door Koerok »

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juni 30, 2006, 12:14:19 pm »

quote:

diak2b schreef op 30 juni 2006 om 12:09:
Maar één methode tegelijk he, heb je het advies van Joesoef al opgevolgd?
Nou, je voelt het waarschijnlijk al aankomen: definieer 'openstellen' (en dat zeg ik uiteraard richting Joesoef). Hoe doe je dat? Ik zou dat echt niet weten hoor. Ik heb overigens ook niet de indruk dat ik dichtzit, om maar eens wat te noemen. Volgens mij ben ik een vrij open iemand, zeker als ik me op m'n gemak voel. Ik sta dan ook wagenwijd open op dit moment. :)
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2006, 12:14:30 pm door Koerok »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juni 30, 2006, 01:00:04 pm »

quote:

Koerok schreef op 30 juni 2006 om 12:14:
[...]
Nou, je voelt het waarschijnlijk al aankomen: definieer 'openstellen' (en dat zeg ik uiteraard richting Joesoef). Hoe doe je dat? Ik zou dat echt niet weten hoor. Ik heb overigens ook niet de indruk dat ik dichtzit, om maar eens wat te noemen. Volgens mij ben ik een vrij open iemand, zeker als ik me op m'n gemak voel. Ik sta dan ook wagenwijd open op dit moment. :)
Vandaar dat ik met interesse het vervolg van dit experiment afwacht, en zeker ook de uitleg van wat je nu precies geacht wordt te doen.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juni 30, 2006, 01:01:50 pm »
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2006, 10:41:12 pm door Aafke »

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juni 30, 2006, 01:08:15 pm »

quote:

Koerok schreef op 30 juni 2006 om 12:14:
 Ik sta dan ook wagenwijd open op dit moment. :)
Dat is een heeeeel goed begin, Koerok. Laat je verrassen!

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juni 30, 2006, 01:09:10 pm »
Als je openstaat voor de mogelijkheid dat God bestaat, ben je geen atheïst meer, Koerok, maar een agnost...
Verder denk ik dat je inderdaad (wat al eerder gezegd is) niet je eigen voorwaarden moet stellen aan hoe God jou zou moeten overtuigen van zijn bestaan. Dus niet 'alleen als er voor mijn ogen een wonder gebeurt', of iets dergelijks. Áls God bestaat, kán Hij het wel op die manier doen, maar Hij is niet aan jouw voorwaarden gebonden. Hij kan er ook voor kiezen het op een minder spectaculaire manier te doen. Bijvoorbeeld gewoon door stapje voor stapje je vooroordelen over geloof af te breken, door de houding van en gesprekken met christenen in je omgeving.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juni 30, 2006, 01:17:23 pm »

quote:

Koerok schreef op 30 juni 2006 om 12:11:
Het wordt nu al vrij psychologisch. Wat is zeker weten, hoe uit zich dat bij jezelf? Is dat ook een gevoel?
Het gekke is dat als God bestaat, dit een zeker weten is, anders is het inderdaad slechts een gevoel, maar dan bestaat er ook geen enkel zeker weten.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juni 30, 2006, 01:24:13 pm »
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2006, 10:41:25 pm door Aafke »

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juni 30, 2006, 01:30:08 pm »

quote:

Nou, je voelt het waarschijnlijk al aankomen: definieer 'openstellen' (en dat zeg ik uiteraard richting Joesoef)

Daarmee bedoel ik: Dat je niet zelf een plan hebt hoe het moet gaan, of van te voren al zoiets hebben van: het zal toch wel niet gebeuren..

Je kan het gewoon aan Hem vragen toch ? Ik neem aan dat je het niet leuk zou vinden dat Hij echt bestaat en jij er niet in geloofd ?

quote:

Jeremia 29:13
Jullie zullen mij zoeken en ook vinden, als jullie mij tenminste met hart en ziel zoeken.

Dat is 1 van de vele teksten waarin Hij beloofd dat Hij zich zal laten vinden..
Op zulke teksten kan je een beroep doen als je bidt.. Om het maar simpel te zeggen: Beloofd is beloofd ;)

Wat je zou kunnen proberen is er gewoon voor te bidden. Het voor hem neerleggen dat je moeite hebt om het te geloven. God weet echt wel hoe je bent en dus ook dat je het liever met je verstand beredeneerd :)

Dat is tenminste wat ik gedaan heb, ik was/ben ook altijd vrij sceptisch.. Maar desondanks heeft God mij toch overtuigd.. :cheer:

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juni 30, 2006, 02:39:04 pm »
Joes, je begint wel een beetje een blije evangelicaal te lijken hoor. :P

Koerok, wat ik tegen heb op het geloof afdoen als een gevoel, is dat een gevoel onderhevig is aan emoties. Klinkt een beetje als: 'ben je blij, dan geloof je. Ben je teleurgesteld of depri, dan twijfel je/geloof je dus niet.'
Het 'zeker weten' is tot op zekere hoogte ook een gevoel natuurlijk, en tijdens je geloofsleven hebben emoties echt wel hun weerslag op je relatie met God. Het zeker weten is alleen veel basaler dan een gevoel. Dat komt omdat het niet afhangt van wat hormoontjes in je lichaam of hersenen, maar van de aanwezigheid van de Heilige Geest.
Da's voor mij natuurlijk makkelijk om te zeggen, ik geloof al. Flauwe tegenvraag is natuurlijk: 'oja? en waar zit die HG dan?', en dan zouden we in een circelredenering belanden (ik weet dat ik de HG heb, want dat vertelt Hij me).

Je hebt je in het christelijk geloof verdiept, je stelt je helemaal open voor een God, zeg je.
Ik waag dat laatste te betwijfelen. Ik merk bij mijzelf dat ik in weerwil van allerlei wetenschappelijke feiten zo nu en dan dingen geloof (zeker weet) die niet kunnen kloppen. Naar menselijke maatstaven tenminste. Dat is geen kwestie van je verstand op nul zetten en je overgeven aan vage gevoelens. Dat is, naar mijn mening, in je redeneringen meenemen dat er factoren zijn waarom de wetenschap geen vat heeft. Ik vraag me af of je bereid bent om ook daarvoor open te staan. Dat God jouw visie op de wetenschap en de werkelijkheid zal veranderen.

Ik ben niet dom en ook niet geheel verstoken van enige logica. Ik zet mijn verstand niet graag op nul (zou dat wel eens vaker willen kunnen, eigenlijk). Desondanks ervaar ik God op zo'n manier in mijn leven dat ik niet om Hem heen kan. Dat gaat verder dan wat vage gevoelens. Het zorgt dat ik dingen anders ben gaan zien dan rationeel verklaarbaar zijn. Het is vanzelfsprekend geworden dat er een onmeetbare Factor in mijn leven aanwezig is. Word ik daar nu een innerlijk verscheurd mens door? Niet echt. Uiteindelijk voel (;) )ik me heel prettig bij de huidige situatie.
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2006, 06:38:02 pm door elle »

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juni 30, 2006, 03:43:09 pm »

quote:

Joes, je begint wel een beetje een blije evangelicaal te lijken hoor
Can't help it.. ;)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juni 30, 2006, 03:47:04 pm »
En, Koerok, heb je het te pakken?