Auteur Topic: Ervaringen met pleegkinderen  (gelezen 26612 keer)

jij bent oké

• Bekijk profiel
Ervaringen met pleegkinderen
« Gepost op: juli 05, 2006, 02:28:47 pm »
Op dit moment overwegen we serieus pleegkinderen in ons gezin op te nemen. Wie heeft daar ervaring mee? Zou je het opnieuw doen? Verdient het de voorkeur dat via de SGJ te doen, of maakt dat niet uit?
Waarom ben je er aan begonnen?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 05, 2006, 02:38:47 pm »
Vrienden van mij hebben inmiddels 3 pleegkinderen. Bij pleegkinderen zie je vaak diverse problemen:

1) je hebt de tijdelijke zorg voor vreemde kinderen. Voogdijschap ligt meestal bij de instelling voor pleegzorg. Wanneer de rechter beslist dat de situatie in het ouderlijk huis voldoende verbeterd is, gaan ze weer terug naar de eigen ouders. Wat je plannen ook mogen zijn voor je kinderen, over een half jaar kun je ze 'kwijt' zijn.
2) de echte ouders zijn nog in beeld. Vaak is er een omgangsregeling. De kinderen hebben daardoor een probleem met loyaliteit. Vaak zijn ze loyaler naar de echte ouders, wat je eigen gezin onder druk zet.
3) voorafgaand aan de uithuisplaasting hebben de kinderen ontzettend veel meegemaakt. Daardoor zijn ze beschadigd Soms is dat fysiek, vanwege bijvoorbeeld het gebruik van verdovende middelen van de moeder tijdens de zwangerschap. Soms is dat vooral psychisch, vanwege een hechtingsstoornis. Daardoor zie je vaak op school en in het gezin problemen ontstaan, vanwege asociaal en agressief gedrag.

Dat alles hoef je niet alleen aan te kunnen. Je krijgt professionele hulp vanuit de pleegzorg aangeboden. In het begin wekelijks, en later, als het minder nodig is, minder vaak. Voorafgaand krijg je sowieso een cursus. Meer info daarover vind je bij de pleegzorginstelling bij jou in de buurt.
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2006, 02:39:44 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

another brick

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 05, 2006, 02:50:01 pm »
Ik denk dat het goed is om ook de positieve aspecten van het in huis nemen van pleegkinderen te noemen.
Vrienden van ons hebben naast 4 adoptie-kinderen ook een pleegkind in huis genomen. Het betrof een destijds 3-jarig jongentje dat door zijn ouders aan zijn lot was overgelaten en was achtergelaten in een ziekenhuis. Zij hebben hem liefdevol in hun gezin opgenomen en hoewel ze ook vervelende ervaringen hebben gehad met Jeugdzorg en de rechten van de natuurlijke ouders, zijn ze in de loop van de tijd steeds meer te weten gekomen over de verschikkelijke dingen die hij in zijn jonge leven had meegemaakt. Gelukkig zijn ze er in geslaagd om die jongen een veilige, warme en liefdevolle leefomgeving te geven zodat hij toch heeft kunnen opgroeien tot een redelijk uitgebalanceerde jonge kerel. Volgend jaar hoopt hij eindexamen VWO af te leggen.
Met dit verhaal wil ik aangeven dat er ongetwijfeld heel veel hobbels en tegenslagen op je weg komen als je besluit om pleegkinderen in huis te nemen. Maar vergeet daarbij niet dat je voor dat kind het verschil kunt maken tussen een gebroken gezin en een liefdevol thuis.
en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijke tempel. 1 Petr 2:5

jij bent oké

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 06, 2006, 10:31:39 am »
Volgens mij geven jullie beiden een goed beeld van de mogelijkheden. Je krijgt een kind met enorme bagage, dat je een veilig thuis mag bieden. Zodra het kan, mag je een pleegkind weer afstaan aan de oorspronkelijke ouders. Een van de grote verschillen met adoptie. En inderdaad zal het voor onze eigen (jonge) kinderen wennen zijn, ook als een pleegkind weer z’n koffers pakt.

Toch heeft het ook wel iets moois. Hoe bizar de vergelijking ook, hoeveel joden hebben niet ontroerende herinneringen aan de mensen die hun een schuilplaats boden in de oorlog. En dat met levensgevaar! Wat dat betreft is de drempel voor een pleegkind (of adoptiekind) veel lager. Tel daarbij op de enorme welvaart, waarin je op deze manier andere jonge boefjes laat delen.

Ik reken op een forse bureaucratie van de professionele instellingen. Dat weerhoudt ons er echter niet van om ons heel serieus hier op te oriënteren.
« Laatst bewerkt op: juli 06, 2006, 10:33:24 am door jij bent oké »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 06, 2006, 10:52:19 am »
Ik zou het geweldig vinden als jullie dat zouden doen!
Dat je eigen kinderen hebt, is denk ik mooi meegenomen. Natuurlijk krijg je tot op zekere hoogte scheefgroei, want een pleegkind zal in verhouding meer zorg en aandacht vragen. Eigen kinderen kunnen jaloers worden, pleegkinderen kunnen zich misschien nutteloos en parasieteerders voelen. Maar als je als ouders dat beseft en daar (al dan niet met adviezen van de pleegzorg) een goede weg in kunt vinden, dan kunnen kinderen enorm helpen in de (zelf)acceptatie van pleegkinderen.

Die vrienden van mij hebben die cursus doorlopen (half jaar?) en hebben daarna nog zo'n 4 maanden gewacht op hun eerste 2 kinderen. Struikelblok daarbij was dat zij aangaven als christenen hun pleegkind christelijk op te voeden, terwijl het een atheistische organisatie is. Daar moest dus enige keren over vergaderd worden, maar toen de kogel door de kerk was, hadden ze vrijwel direct pleegkinderen. Na 3 jaar hebben ze besloten dat er ruimte is voor een 3e. Ook daarvoor moet eerst je gezin weer getest worden op draagkracht. Volgens mij heeft dat uiteindelijk 4-5 maanden in beslag genomen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 14, 2006, 12:00:22 am »
Leeft dit topic nog?
Ik doe niet meer mee.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 15, 2006, 09:36:43 am »
Niet echt he? :)
De SGJ raadt dacht ik zelf aan om je niet alleen bij hen in te schrijven maar ook bij regionale pleegzorginstellingen, omdat de kans dan groter is dat je ook daadwerkelijk een kind zult kunnen opvangen.
« Laatst bewerkt op: september 15, 2006, 09:36:57 am door Marloes »
[Prediker 7:29]

nieuw terbregge

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 18, 2006, 04:04:23 pm »
Afgelopen zomer hebben we drie weken een pleegkind in huis gehad. Dat is uitstekend bevallen. En om de discussie aan te zwengelen het volgende:

Alle christenen zouden minsten een keer in hun leven een periode (enkele weken/enkele maanden) een pleegkind op moeten nemen. Dat is een concrete en eenvoudig te realiseren vorm van christelijke naastenliefde.

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 18, 2006, 06:49:57 pm »

quote:

nieuw terbregge schreef op 18 september 2006 om 16:04:
Afgelopen zomer hebben we drie weken een pleegkind in huis gehad. Dat is uitstekend bevallen. En om de discussie aan te zwengelen het volgende:

Alle christenen zouden minsten een keer in hun leven een periode (enkele weken/enkele maanden) een pleegkind op moeten nemen. Dat is een concrete en eenvoudig te realiseren vorm van christelijke naastenliefde.

Daar ben ik (fel  :9 ) op tegen. Er zijn genoeg gezinnen die beslist niet in staat zijn om dat te doen. Genoeg mensen die hun eigen kinderen amper op de rit kunnen houden.

Daarnaast lees ik "elke christen" regels liever niet. We zijn geen farizeers met elkaar neem ik aan.
Ik doe niet meer mee.

nieuw terbregge

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 20, 2006, 04:02:53 pm »
Zou het niet zo kunnen zijn dat pleegkinderen positief werken op het op de rit houden van je eigen kinderen?

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 20, 2006, 06:27:27 pm »

quote:

nieuw terbregge schreef op 20 september 2006 om 16:02:
Zou het niet zo kunnen zijn dat pleegkinderen positief werken op het op de rit houden van je eigen kinderen?
mischien wel heel moeilijk in te schatten
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30

natascha22

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 29, 2007, 07:59:48 pm »
hallo

Ik ben er ook over aan het denken om pleegkinderen in huis te nemen.
ik vraag me alleen of hoe het is als die kinderen weer weggaan na zoveel jaar.hoor je dat een tijdje van tevoren en hebben jullie nog contact nader hand ?
en hoe zal mijn dochtertje er dan op reageren en familie.
graag hoor ik jullie ervaringen.

mvg

Natascha  :)

tomp

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 29, 2007, 08:31:10 pm »
Wij hebben zelf enige tijd een weekendpleegkind gehad (van 11 jr.). Zo'n kind is niet permanent plaatsbaar in een gezin en woont dus in een tehuis, maar het is voor hen goed dat ze in aanraking komen met een gewoon gezin.

Belangrijke voorwaarde voor een pleegkind is : dat je 'over' hebt. Dus dat er in je hart echt ruimte is voor een extra kind. Jullie moeten nl. bereid zijn om er extra tijd en energie in te steken, niet alleen in het pleegkind, maar ook in je eigen kinderen.
Daarnaast moet je veel geven en mag je niets terugverwachten. Dat klinkt misschien wat streng, maar dat bedoel ik met dat 'over' hebben. Onbaatzuchtige liefde. Pin je ook niet vast op een band die je wilt krijgen, maar op wat je het kind kunt meegeven/leren m.b.t. relaties, zelfverzekerdheid en nog vele andere eigenschappen. Dat maakt het ook eenvoudiger voor jezelf.

Als je denk dat je dat kunt/wil, ... doe het dan. Zelfs al is het dan maar in het weekend. Het kind kan zoveel afkijken van een gewone gezinssituatie, dat wordt hem nooit meer afgenomen.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 30, 2007, 12:28:03 am »
Wij zijn pleegouder van een gehandicapt kind dat om meerdere redenen vastliep in het leven.
HEERlijk om te doen.
elke dag weer een uitdaging om deze mens van Godgegeven een plek te bieden.
Mail me maar als je wat wilt weten

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 30, 2007, 09:40:21 am »
Worden er ook pleegkinderen geplaatst in gezinnen zonder kinderen?

Mijn man en ik hebben geen eigen kinderen. Het lijkt zowel hem als mij goed om anderen te helpen met de ruimte die we beschikbaar en wat we verder te bieden hebben als stabiel gezin en daarbij dachten we ook aan pleegkinderen.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 30, 2007, 01:08:38 pm »
@Mellon
Zie andere topic over pleegkinderen, waar Okido een aantal verwijstips geeft.
Het is zeker mogelijk om als ouderloos echtpaar pleegkinderen te krijgen.
Wel is het goed om vooral de tip van Okido over die cursus in overweging te nemen, want je zult wel direct van kinderloos naar een reeds opgroeiend kind gaan, hetgeen best wat veranderingen teweeg brengt.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

baptistboy

• Baptistboy1990
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 26, 2009, 12:03:04 pm »
heey mensen,

ook al is deze discussie een beetje afgerond, toch  vind ik het beangrijk dat er goed nagedacht wordt over het nemen van pleegkinderen of niet. ik ben zelf een pleegkind na het overlijden van mijn moeder ben ik er terrecht gekomen. Nu in september mijn vader overleden is ben ik heel blij dat ik al zo''n goed contact met me pleegouders heb. Als pleegouder moet je echt gemotiveerd zijn, je bent bijna een zendeling namelijk, om voor het kind de liefde te geven die nodig is. En door het pas ouder laten instromen van het kind zit je al gelijk in een andere fase met hem/haar, waardoor aan[assing hoognodig is. Mensen die het willen en die graag een pleegkind willen nemen, lijkt me fantastisch als jullie het doen de kinderen wachten op jullie!! EN hem/haar dan ook nog een christelijke opvoeding kunnen geven is helemaal top, want bij welke (pleeg)ouder kunnen ze beter zijn dan bij God.

Groetjes joshua
joshua musch

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 26, 2009, 08:02:43 pm »

quote:

baptistboy schreef op 26 januari 2009 om 12:03:
heey mensen,

ook al is deze discussie een beetje afgerond, toch  vind ik het beangrijk dat er goed nagedacht wordt over het nemen van pleegkinderen of niet. ik ben zelf een pleegkind na het overlijden van mijn moeder ben ik er terrecht gekomen. Nu in september mijn vader overleden is ben ik heel blij dat ik al zo''n goed contact met me pleegouders heb. Als pleegouder moet je echt gemotiveerd zijn, je bent bijna een zendeling namelijk, om voor het kind de liefde te geven die nodig is. En door het pas ouder laten instromen van het kind zit je al gelijk in een andere fase met hem/haar, waardoor aan[assing hoognodig is. Mensen die het willen en die graag een pleegkind willen nemen, lijkt me fantastisch als jullie het doen de kinderen wachten op jullie!! EN hem/haar dan ook nog een christelijke opvoeding kunnen geven is helemaal top, want bij welke (pleeg)ouder kunnen ze beter zijn dan bij God.

Groetjes joshua

Goed om te lezen!!!
Wij kregen op 5 december van de moeder van onze pleegzoon een sinterklaaspakket over de post.
Met daarbij een mooi verhaal dat Sint en Piet blij waren dat wij voor X wilden zijn als ouders.
Dat doet wel wat !
Mail me maar als je wat wilt weten