Auteur Topic: van Evangelisch naar Gereformeerd  (gelezen 2402 keer)

Laodicea

• Bekijk profiel
van Evangelisch naar Gereformeerd
« Gepost op: juli 07, 2006, 10:41:32 pm »
Ik vang hier op het forum geregeld geluiden op over een zekere uitstroom van (vooral jongere) Gereformeerden naar evangelische kerken. Vaak vindt men dan dat er teveel regeltjes en tradities zijn in de Gereformeerde kerken en wordt men aangetrokken door de wat meer spectaculaire geloofsbeleving bij de Evangelischen. Maar toen ik deze, overigens valselijk, aan Winston Churchill toegeschreven quote zag;

quote:

If you're not a liberal when you're 25, you have no heart. If you're not a conservative by the time you're 35, you have no brain.

bedacht ik me dat er ook wel eens een omgekeerde stroom zou kunnen zijn, mensen die na een tijd bij de Evangelischen te hebben doorgebracht, beseffen dat regeltjes en tradities eigenlijk best wel eens erg nuttig zouden kunnen zijn en de stap (terug) zetten naar één van de Gereformeerde kerken.

Bestaat deze beweging überhaupt? Zijn er cijfers over bekend? Heeft iemand daar ervaringen mee?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 07, 2006, 10:55:34 pm »
Die beweging zie ik vooral binnen de evangelische kerken zelf.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 07, 2006, 10:58:49 pm »

quote:

Pooh schreef op 07 juli 2006 om 22:55:
Die beweging zie ik vooral binnen de evangelische kerken zelf.
Hoe bedoel je? Dat er dan Evangelische stromingen zijn die meer aandacht hebben voor de algemene protestantse traditie en de daar uit voortgekomen manier van Bijbellezen dan anderen, en dat de doorstroming vooral daartussen plaatsvind?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 07, 2006, 11:04:35 pm »
Ik weet niet of er sprake is van doorstroming. Maar de afgelopen 20 jaar zijn veel evangelische kerken veel minder anti-intellectueel geworden, zijn ze zich meer gaan verdiepen in gereformeerde tradities en theologie, et cetera. Of dat bepaalde delen van de evangelische gemeenten zijn, bepaalde stromingen, of dat dat een brede beweging is, en of er daardoor ledenverschuivingen plaatsvinden enzo durf ik niet te zeggen. Het is slechts een globale indruk.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 07, 2006, 11:30:18 pm »

quote:

Pooh schreef op 07 juli 2006 om 23:04:
Ik weet niet of er sprake is van doorstroming. Maar de afgelopen 20 jaar zijn veel evangelische kerken veel minder anti-intellectueel geworden, zijn ze zich meer gaan verdiepen in gereformeerde tradities en theologie, et cetera. Of dat bepaalde delen van de evangelische gemeenten zijn, bepaalde stromingen, of dat dat een brede beweging is, en of er daardoor ledenverschuivingen plaatsvinden enzo durf ik niet te zeggen. Het is slechts een globale indruk.
Hmm... interessant, als ik de geschiedenis van de EO bekijk, dan krijg ik ook die indruk.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 07, 2006, 11:35:15 pm »
Huh? Wat heeft die er nu weer mee te maken?

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 07, 2006, 11:52:06 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 07 juli 2006 om 23:35:
Huh? Wat heeft die er nu weer mee te maken?
Het is toch de Evangelische Omroep? Pooh heeft de indruk dat die beweging die ik schetst zich vooral binnen de evangelische wereld plaatsvind, en ik moet zeggen dat ik daar wel iets van terug meen te zien in de ontwikkeling van de EO.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 08, 2006, 12:15:41 am »
In welke zin zie je dat terug dan?

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 08, 2006, 01:43:38 am »
Zou dat misschien o.a. ook kunnen komen doordat het percentage ex-gereformeerden die nu evangelische kerken is gestegen en ze hun degelijkheid wel meenemen? In mijn gemeente zitten in ieder geval nogal wat ex-gereformeerden. Van GKV, tot gereformeerde gemeente etc.

quote:

Pooh schreef op 07 juli 2006 om 23:04:
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 08, 2006, 08:48:14 am »

quote:

Laodicea schreef op 07 juli 2006 om 23:52:
[...]
Het is toch de Evangelische Omroep? Pooh heeft de indruk dat die beweging die ik schetst zich vooral binnen de evangelische wereld plaatsvind, en ik moet zeggen dat ik daar wel iets van terug meen te zien in de ontwikkeling van de EO.

Je bedoielt dat er meer gesprek is onderling? Misschien lijkt dat ook zo door de dingen die je in visie kunt lezen.
Maar er is wel meer waardering misschien over en weer?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 08, 2006, 09:39:13 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 08 juli 2006 om 00:15:
In welke zin zie je dat terug dan?
Een gevoel wat ik krijg als ik interviews lees van EO'ers van het eerste uur en als ik de programma's van nu vergelijk met die van 20 jaar terug toen ik klein was. Men lijkt wat behoedzamer te zijn, eerst denken, dan doen.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 08, 2006, 09:42:06 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 08 juli 2006 om 08:48:

Je bedoielt dat er meer gesprek is onderling? Misschien lijkt dat ook zo door de dingen die je in visie kunt lezen.
Maar er is wel meer waardering misschien over en weer?

Nou als het om de EO gaat, denk ik dat sowieso wel, hoewel het in theorie een evangelische omroep is, blijkt dat in praktijk veel Christenen zich kunnen herkennen in hun programma's.

Ik denk trouwens dat dat gesprek inmiddels op alle niveau's plaatsvind, hoe moeizaam dat soms gaat. ;)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 08, 2006, 09:43:18 am »

quote:

kajem schreef op 08 juli 2006 om 01:43:
Zou dat misschien o.a. ook kunnen komen doordat het percentage ex-gereformeerden die nu evangelische kerken is gestegen en ze hun degelijkheid wel meenemen? In mijn gemeente zitten in ieder geval nogal wat ex-gereformeerden. Van GKV, tot gereformeerde gemeente etc.
Dat zou ook kunnen inderdaad.

Chrysostomus

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 18, 2006, 11:43:27 pm »
Ik ben iets van 1,0 - 1,5 jaar evangelisch geweest voordat ik gereformeerd werd.

Bij mij hing het vooral aan eraan vast dat er in de gemeente waar ik zat niet zo sterk onderwijs werd gegeven, en de dwaalleer van het arminianisme vierde hoogtij. Toen ik Romeinen 9 las gaf dat voor mij een grote omkeer in mijn denken. Ik werd in de gemeente op dit punt niet echt serieus genomen. Het evangelische beeld van God kon niets beginnen met een God die Jakob liefhad en Ezau haatte.

Ik wist helemaal niet dat gereformeerden ook de verkiezing beleden in de DL. Ik kwam een vriend tegen die toevallig bij de GKV zat. Zo ben ik hier terecht gekomen.

Toch wil ik niet alleen negatief spreken over evangelischen. Ze zijn vaak heel bewust gelovig. De sleur kan een grote valkuil zijn voor de gereformeerden. Termen als verbond en verkiezing kunnen al te gauw een holle klank worden, i.p.v. een verwijzing naar de wonderbaarlijke omgang van de Allerhoogste en de gevallen mens.
« Laatst bewerkt op: juli 18, 2006, 11:45:31 pm door Chrysostomus »

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 15, 2006, 11:38:14 am »
Mijn gereformeerde kriebel wordt steeds sterker.

Van zucht der verlichting
naar de verlichtende blik op toegevoegde waarde van ervaren verzuchting.
Komt omdat mijn gereformeerde broeders en zusters langzamerhand wat behept gaan worden met wat evangelisch aura.
Zoals de toepassing in de praktijk, het christocentrischer preken en de dagelijkse vernieuwing van ons leven die ons dient te bewegen tot een daadwerkelijke navolging van wat JC bedoelde.
Maar de winter zit er aan te komen, niet over een nacht ijs. trouwens het vriest nog niet.

Overigens ben ik wel zo bijgekleurd dat ik voor mezelf niet heel erg meer in een hokje ben te passen. Dat komt door de geestelijke zon die me dagelijks verwarmd zeg maar....

kajem
« Laatst bewerkt op: september 15, 2006, 12:02:47 pm door kajem »
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: september 18, 2006, 10:14:24 am »
Natuurlijk gaan er ook mensen van evangelische naar gereformeerde kerken. Ik en mijn vriendin hebben ook een keuze moeten maken (zij was van een baptistengemeente, ik van de gkv) en uiteindelijk hebben we gekozen voor de gkv. Elders op dit forum heb ik al eens aangegeven wat onze beweegredenen daarvoor waren.

Er zijn nogal wat vooroordelen over en weer. Even generaliserend maar toch vaak wel waar: Waar een lid van de traditionele kerk vaak het beeld heeft dat bij alle evangelische kerken een chaos is in de dienst, waar mensen "in-de-geest" flauwvallen, het een enorme gekte is en men alleen maar blij kan zijn, daar denken veel leden van evangelische kerken dat alle traditionele kerken verplichten dat vrouwen een rok aan en hoed op hebben, dat er alleen maar saaie psalmen worden gezongen, en dat men de 3ve ziet als een soort derde testament van de Bijbel.

Overigens merk ik in beide stromingen een verandering:
Evangelische kerken merken dat structuren best belangrijk kunnen zijn en steeds meer gemeentes zoeken elkaar ook op. Bijvoorbeeld veel baptisten gemeenten sluiten zich aan bij een overkoepelend orgaan. En ook op gebied van leer ziet men steeds meer in dat dat ook heel belangrijk is.
De traditionele kerken (in evangelische kringen vaak de gevestigde kerken genoemd) zien steeds meer in dat krampachtig vasthouden aan eigen leer ook niet goed is. Dat er ook wat meer speling in allerlei dingen kunnen komen. Je ziet dat men openener word.
Verba volant, scripta manent

michielk

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 26, 2006, 10:11:38 pm »

quote:

Laodicea schreef op 07 juli 2006 om 22:41:
bedacht ik me dat er ook wel eens een omgekeerde stroom zou kunnen zijn, mensen die na een tijd bij de Evangelischen te hebben doorgebracht, beseffen dat regeltjes en tradities eigenlijk best wel eens erg nuttig zouden kunnen zijn en de stap (terug) zetten naar één van de Gereformeerde kerken.
Hoe heet die overkoepelende organisatie ook al weer die voor evangelische gemeenten bestaat? Kan er niet opkomen, maar in ieder geval kan je jezelf daar bij aansluiten en die stellen ook een aantal richtlijnen op om als "echt" evangelische gemeente te voorschijn te komen. Bijvoorbeeld alleen volwassendoop wordt erkend.

Daaruit zie ik toch een verandering in de evangelische hoek om ook meer "dogmatisch" bezig te zijn en richtlijnen op te stellen voor evangelische gemeenten. Wat betreft het feitelijk overstappen van de evangelische gemeenten naar andere stromingen weet ik niets.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: september 26, 2006, 10:53:56 pm »
Of er een beweging van Evangelisch naar Gereformeerd is weet ik niet.

Ik merk wel in onze eigen (rkk) kerk dat het aantal protestanten dat katholiek wil worden, vrij hoog is.  Zo ongeveer 7 van de 10 komt van protestantse huize en de overige 3 komen uit het 'niets' zeg maar.

Vooral mensen uit hervormde hoek, maar ook wel gereformeerden. (overigens ook wel eens een enkele moslim, maar dat is echt een uitzondering). Evangelischen die katholiek worden heb ik tot nu toe nog niet meegemaakt. Ik vraag mij ook wel eens af wat hier de oorzaak van is...  :/
« Laatst bewerkt op: september 26, 2006, 10:55:30 pm door St. Ignatius »
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: september 26, 2006, 11:24:50 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 26 september 2006 om 22:53:
Evangelischen die katholiek worden heb ik tot nu toe nog niet meegemaakt. Ik vraag mij ook wel eens af wat hier de oorzaak van is...  :/
Ik heb het wel eens incidenteel zien gebeuren, het gaat dan ook vaak gepaard met een ware copernicaanse wending, terwijl b.v. Hervormden of Gereformeerden die Katholiek worden het eerder als een soort puntjes op de i beschouwen. Waarschijnlijk komt het omdat nogal wat Evangelischen een wereldbeeld hebben dat logisch en rationeel gezien niet houdbaar is, waardoor men zich automatisch vaak voor argumentatie gaat afsluiten. Lees maar eens een bekeringsverhaal van een ex-Evangelische en je begrijpt misschien wat ik bedoel.

Ik heb zelf vaak te maken met iemand die Evangelisch is, en het is soms menselijkerwijs bijna niet te doen om met argumenten door te dringen, soms lijkt het welhaast, als het om de ideologisch gefundeerden gaat, een vorm van hersenspoeling.