Auteur Topic: Invulling van de zondag in het buitenland  (gelezen 6020 keer)

gerts

• Bekijk profiel
Invulling van de zondag in het buitenland
« Gepost op: juni 28, 2006, 01:09:43 am »
Ik ben benieuwd hoe jullie de zondag doorbrengen in je vakantie?
  • Hoe vullen jullie je dag in?
  • bezoeken julie een dienst/samenkomst
http://www.croco.zegthallo.nl/homepage/show/676551.gif
    * ik tracht het in te vullen als rustdag. Dit betekend geen grote afstanden met de auto afleggen
    * ik bezoek waarschijnlijk 1 of 2 keer een plaatselijke dienst *-* dit kan een dienst zijn in de plaatselijke taal of in Duitsof Engels
kerkdiensten in het buitenland - nederlandstalig

http://www.croco.zegthallo.nl/homepage/show/944454.gif

Fijne vakantie toegewenst!
Gerts

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 28, 2006, 07:33:10 am »
Zó, ik hoop alleen dat ik niet in die auto of dat vliegtuig hoef plaats te nemen ;)

Ik probeer ook op vakantie naar de mis te gaan (ligt een beetje aan het land of dat gaat - Zuid-Europa geen probleem, maar in Egypte werd het wat moeilijk). Het voordeel is, dat de mis overal dezelfde opbouw heeft, dezelfde lezingen en dat het belangrijkste deel (de dienst van de tafel) altijd begrijpelijk is, wat dus betekent dat het ook prima te volgen is als het in een vreemde taal is. Als ik niet naar de mis kan, maar wel naar een protestantse dienst (bijv. Lutheraans in Scandinavië), dan doe ik dat. Verder besteed ik een deel van de tijd aan bijbellezen - en als ik niet naar de mis ga (of naar een mis in een voor mij onbegrijpelijke taal) besteed ik daarbij extra tijd aan de lezingen van de dag. Mijn getijdengebed doe ik elke dag, dus ook op zondag - dat maakt in principe geen verschil.

En niet reizen .. tja, tot nu toe ben ik altijd met een niet-christelijke reisorganisatie op stap gegaan en dan zit je toch vaak op zondag in de bus, of op excursie enz. Nou heb ik het idee dat katholieken (ook gelovige, bedoel ik dan hè) de zondagsrust anders beleven dan de gemiddelde gereformeerde, en ik vind dit zelf ook niet zo'n probleem.

Overigens zit ik de komende jaren niet met dit probleem, aangezien ik niet meer ver weg op vakantie zal gaan ... (wegens financiële redenen), dus dan lost het zichzelf op (beh. dan als ik in Ned., België of Duitsland ga kamperen, want ook dan moet ik natuurlijk op zondag een kerk zien te vinden)
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2006, 07:37:21 am door wateengedoe2 »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 28, 2006, 08:00:27 am »
wij bleven eigenlijk altijd in Nederland en gingen dan gewoon net als thuis , twee x naar de kerk. En brachten de dag ook gewoon zo door als thuis: rust.
Nu gaan we voor de tweede maal naar Tsjechie en zullen daar twee maal een preek lezen of bandje luisteren. En verder ook gewoon als thuis: rust.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 28, 2006, 11:16:37 am »

quote:

wateengedoe2 schreef op 28 juni 2006 om 07:33:
En niet reizen .. tja, tot nu toe ben ik altijd met een niet-christelijke reisorganisatie op stap gegaan en dan zit je toch vaak op zondag in de bus, of op excursie enz. Nou heb ik het idee dat katholieken (ook gelovige, bedoel ik dan hè) de zondagsrust anders beleven dan de gemiddelde gereformeerde, en ik vind dit zelf ook niet zo'n probleem.
Zonder enige maatgevende pretentie: ik zie het punt van de zondagsrust ook iets anders.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

gerts

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 28, 2006, 12:33:16 pm »
Tsjechie!

Daar ga ik (ook) heen. En wel naar Rovna (West-Bohemen)
Gerts

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 28, 2006, 12:41:51 pm »
Modbreak:
Dit wordt een opsomtopic en geen discussie. Schopje naar Grand Cafe.

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 28, 2006, 03:11:52 pm »
Invulling van de Zondag echt protestants is men in het buitenland is men in paniek; men zou is naar de plaatselijke parochie/gemeente kunnen  gaan .

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 28, 2006, 04:41:32 pm »
Ik ben  niet in paniek hoor in het buitenland. Maar ik ga gewoon niet naar een andere kerk.
Vind ik niet nodig en ik voel me er ook niet geroepen.

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 28, 2006, 05:02:56 pm »
Jij blijft liever in je eigen 'hokje'?
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 28, 2006, 05:47:55 pm »
Ik voel me niet in een hokje zitten. Ik vind dat altijd al een rare uitdrukking.
Maar ik zou ook niet naar die andere kerk(en) gaan als ze hier in Nederland waren.
Dus waarom wel als ik op vakantie ben?
Omdat dan alles mag? Ik wordt daar niet geroepen.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 28, 2006, 05:52:34 pm »

quote:

joepie schreef op 28 juni 2006 om 17:47:
Ik voel me niet in een hokje zitten. Ik vind dat altijd al een rare uitdrukking.
Maar ik zou ook niet naar die andere kerk(en) gaan als ze hier in Nederland waren.
Dus waarom wel als ik op vakantie ben?
Omdat dan alles mag? Ik wordt daar niet geroepen.

Dat begrijp ik niet goed. Als je in je eigen woonplaats/omgeving een kerk moet zoeken, zoek je natuurlijk een kerk die zo goed mogelijk past bij wat jij denkt dat een goede kerk moet zijn. Maar stel dat je in het buitenland zou wonen? Dan zou je toch iets soortgelijks doen? Als je dan tijdelijk in het buitenland te gast bent, maar niet als 'persoonlijke gast' meegaat met je gastheer/vrouw naar hun kerk, dan kun je toch prima een dienst bezoeken van een kerk aldaar? Waarom zou je daar niet 'geroepen' worden? God roept je toch? Ook ver van huis? Wat is er dan mooier dan erachter komen dat er ook ver van huis broers en zussen van je rondlopen, en samen met hen God loven?

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 28, 2006, 06:10:24 pm »

quote:

Sacerdos schreef op 28 juni 2006 om 15:11:
Invulling van de Zondag echt protestants is men in het buitenland is men in paniek; men zou is naar de plaatselijke parochie/gemeente kunnen  gaan .
Wie leest er hier iets over paniek? En ik ben niet protestant en toch denk ik vantevoren na (en zoek op internet) waar ik op vakantie naar de mis, of anders naar een andere kerkdienst kan gaan. Als je pech hebt, sta je anders op die bewuste zondagochtend ineens voor een gesloten deur ... Blijkt de pastoor 15 km verderop de mis te lezen .. een uur geleden.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 28, 2006, 06:11:36 pm »

quote:

Pooh schreef op 28 juni 2006 om 17:52:

[...]

Dat begrijp ik niet goed. Als je in je eigen woonplaats/omgeving een kerk moet zoeken, zoek je natuurlijk een kerk die zo goed mogelijk past bij wat jij denkt dat een goede kerk moet zijn. Maar stel dat je in het buitenland zou wonen? Dan zou je toch iets soortgelijks doen? Als je dan tijdelijk in het buitenland te gast bent, maar niet als 'persoonlijke gast' meegaat met je gastheer/vrouw naar hun kerk, dan kun je toch prima een dienst bezoeken van een kerk aldaar? Waarom zou je daar niet 'geroepen' worden? God roept je toch? Ook ver van huis? Wat is er dan mooier dan erachter komen dat er ook ver van huis broers en zussen van je rondlopen, en samen met hen God loven?
Ik zou ook zeer zeker eerst gaan voor 'eigen' (sterker nog: mijn kerk eist dat van mij en ziet het als een grote zonde als ik niet op zaterdagavond of zondag naar de mis ga, terwijl ik wel de gelegenheid heb). Maar als dat niet kan: ook prima in een andere kerk! Een nadeel zou ik alleen evt. taalmoeilijkheden vinden, zeker in een kerk die vooral gericht is op de preek. Maar ik zou wél gaan, why not?

gerts

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 28, 2006, 10:57:51 pm »
Ik zit niet in een paniek-situatie.
Ik weet van eerdere (groeps-) vakanties
dat het bezoeken van een lokale dienst,
al zou je het niet voor jezelf doen,
de lokale kerkgangers
het inderdaad een bemoediging vinden.

Niks is mooier als met mede-broeders/zusters
God aan te roepen.

Ook in het buitenland
Gerts

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 29, 2006, 08:09:41 am »
Ik zoek niet een kerk die het beste bij mij past, maar daar waar ik weet dat God mij roept.
En dat toets ik dan gewoon aan de hand van artikel 27, 28 en 29 van de Nederlands geloofsbelijdenis. Zo doe ik dat in Nederland en dus ook in het buitenland. Zou raar wezen als ik het daar anders zou doen.
Aangezien ik geen woord Tsjechisch versta ga ik daar zeker niet naar een kerk.

In Amerika ben ik b.v. wel geweest met mijn man, want ik versta wel Engels, en met de kerk waar we heen zijn gegaan onderhoud Nederland kontakten. En zijn het zusterkerken van de GKV.
Maar dat hebben we inderdaad eerst nagekeken in Nederland voor we weg gingen en met de predikanten van de betreffende gemeentes eerst mail kontakt gehad.

Voor mij gelden in de vakantie dezelfde regels als buiten de vakantie.
En ik geloof dat het voor God zeker ook zo is.
Wat ik thuis niet zou doen , doe ik dan ook niet.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 29, 2006, 08:19:33 am »

quote:

joepie schreef op 29 juni 2006 om 08:09:
Aangezien ik geen woord Tsjechisch versta ga ik daar zeker niet naar een kerk.
Tja, ziedaar wat er gebeurt als het woord (ik bedoel niet Jezus Christus, maar de preek) het belangrijkste is in een dienst ... Ik ben naar een mis in het Catalaans geweest, heb van de preek nagenoeg 90% niet kunnen verstaan, maar voelde me uitermate verbonden met God en mijn medegelovigen daar. Juist door de onverstaanbare taal ga je andere dingen oppikken, die er zeker zoveel toe doen. Maar ik begrijp dat dat in een dienst van een uur met een preek van een half uur al een stuk moeilijker wordt ...

gerts

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 29, 2006, 11:23:52 am »
Ik ben Christen. Ik ben gereformeerd.

Ik weet als ik naar een 'katholiek' land ga, ik daar overwegend die kerken daar zal vinden.
Ik geloof dat daar kinderen van God samenkomen.

Ik ben ong. 1.5 jaar geleden naar Duitsland op vakantie geweest.
Ik trof daar een PKN-achtige gemeente aan.
Ik ben blij dat ik die dienst heb mogen meemaken.

Een preek kan ik daarna evt. ook nog wel luisteren.
Alleen een preek maakt nog geen eredienst.

=> Ik ben nog benieuwd hoe jullie de zondag doorbrengen in je vakantie?
Gerts

annemarie

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 29, 2006, 11:54:12 am »
Wij zullen ook dit jaar vermoedelijk weer gewoon naar een kerk gaan die kunnen vinden in de buurt van waar we vertoeven. Hoewel we er geen snars van zullen verstaan (onze kennis van het Tjechisch is 0,0) vinden we fijn om met de christenen van het vakantieland iets van het gemeenschappelijk geloof te delen.

@Joepie: hoe ervaar je dan een vakantie in een land waar geen kerken zijn waar vanuit Nderland contacten mee onderhouden worden? Hoe vul je in zo'n land je zondag in?

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 29, 2006, 02:26:14 pm »
Dat heb ik al geschreven: bandjes mee van kerkdienst uit nederland of preeklezen met gewoon zingen enz.

Ik weet helemaal niet of ik iets gemeenschappelijks aan geloof heb met die mensen.
Ik zie dat helemaal niet zo, ik zou niet weten wat ik dus met ze deel.

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 29, 2006, 02:41:42 pm »
Het geloof in Jezus Christus als redder van de mensheid is toch aardig gemeenschappelijk. In die zin deel je dus het geloof in de Redder.

Of heb je pas iets gemeenschappelijk als ze exact dezelfde liederen als jou zingen, als ze exact dezelfde instrumenten in een kerkdienst hebben, als ze exact dezelfde taal als jou hebben, als je ze 100% kent, als ze in het zelfde straatje als jou denken, enz.
Verba volant, scripta manent

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 29, 2006, 02:46:50 pm »
Bij mij begint het al met de keuze waar ik op vakantie ga. Is daar een kerk in de buurt waar ik terecht kan? (Met ergens terecht kunnen bedoel ik dus dat ik de preek min of meer kan volgen (dus in een taal die ik min of meer versta) en die bij voorkeur zo dicht mogelijk bij gereformeerd zit qua leer.) Alleen in een uiterst geval zou ik overgaan op opnames van een preek (bandje of cd ofzo) of een preek op papier (hetzij van internet, hetzij uit een boekje). In feite wil ik dus dat het uiteindelijk weinig verschil maakt of ik op vakantie ben of niet. Ik wil de gemeenschap meemaken, ik wil Gods Woord horen, ik wil met Gods kerk God groot maken
computerfout: een vreemde een in de byte

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 29, 2006, 04:37:19 pm »

quote:

PietZa schreef op 29 juni 2006 om 14:41:
Het geloof in Jezus Christus als redder van de mensheid is toch aardig gemeenschappelijk. In die zin deel je dus het geloof in de Redder.

Of heb je pas iets gemeenschappelijk als ze exact dezelfde liederen als jou zingen, als ze exact dezelfde instrumenten in een kerkdienst hebben, als ze exact dezelfde taal als jou hebben, als je ze 100% kent, als ze in het zelfde straatje als jou denken, enz.

Ligt er maar aan wat je met : redder der mensheid , bedoeld.

En ik heb iets gemeenschappelijk als we dezelfde geloofstaal spreken.

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 29, 2006, 04:55:14 pm »

quote:

joepie schreef op 29 juni 2006 om 16:37:

Wat is jouw invulling daarvan? Bedoelen mensen uit kerken in het buitenland dan per definitie iets verkeerds? Hoe weet je dat als je die mensen niet spreekt?

quote:

En tot hoever gaat dat? Wanneer is de geloofstaal hetzelfde? Of accepteer je ook geloofsdialecten?
Spreken mensen uit kerken in het buitenland per definitie een andere geloofstaal? En hoe toets je dat als je er niet heen gaat?
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2006, 04:56:20 pm door PietZa »
Verba volant, scripta manent

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 29, 2006, 06:37:44 pm »

quote:

joepie schreef op 29 juni 2006 om 08:09:
Ik zoek niet een kerk die het beste bij mij past, maar daar waar ik weet dat God mij roept.
En dat toets ik dan gewoon aan de hand van artikel 27, 28 en 29 van de Nederlands geloofsbelijdenis. Zo doe ik dat in Nederland en dus ook in het buitenland. Zou raar wezen als ik het daar anders zou doen.

Ik ben 'ns even gaan googelen ... best amusant, die Nederlandse Geloofsbelijdenis ... Uit artikel 29:

"Aangaande de valse kerk, die schrijft zich en haar ordinantiën meer macht en autoriteit toe dan den Woorde Gods, en wil zich aan het juk van Christus niet onderwerpen; zij bedient de Sacramenten niet gelijk Christus in Zijn Woord verordend heeft, maar zij doet daar af en toe, gelijk als het haar goeddunkt; zij grondt zich meer op de mensen dan op Christus; zij vervolgt degenen die heiliglijk leven naar het Woord Gods, en die haar bestraffen over haar gebreken, gierigheid en afgoderijen.
Deze twee kerken zijn lichtelijk te kennen, en van elkander te onderscheiden. "

Ik voel 'm alweer hangen ... En vooral die laatste zin! OK dan, als dat zo simpel is, vandaar al die kerkscheuringen, zeker?  :o

Maar da's misschien een ander topic waard ...

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 29, 2006, 06:41:56 pm »

quote:

Als in 'de tale kanaans'?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 29, 2006, 09:21:05 pm »
Draait het christelijk geloof om 'de taal' die je spreekt?  :?
Ik dacht dat het nog altijd draaide om het erkennen van Jezus Christus als je Verlosser. Waarom mag je je buitenlandse broers en zussen die dat ook doen, niet bezoeken en samen het geloof delen? Als je ergens verrijking van je geloof ervaart, is het wel op dat soort momenten.
Gods Geest overstijgt menselijke talen en culturen.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 29, 2006, 09:23:30 pm »
Geloofstaal is iets totaal anders als taal in het dagelijkse gebruik. Het gaat er om dat je de bijbel hetzelfde leest en verstaat.

(overigens beweer ik hiermee niet dat ik het inhoudelijk met Joepie eens ben)
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2006, 09:24:11 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 29, 2006, 09:31:31 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 29 juni 2006 om 18:37:
Ik voel 'm alweer hangen ...
Wien den schoen past ...  }:|  ;)
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 29, 2006, 09:57:53 pm »

quote:

Liudger schreef op 29 juni 2006 om 21:31:
[...]

Wien den schoen past ...  }:|  ;)

"There are not over a hundred people...who hate the Roman Catholic Church.
There are millions, however, who hate what they wrongly believe to be the Catholic Church"
-Bishop Fulton J. Sheen

:)

Ennys

• Maf VKK-type
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 29, 2006, 10:05:34 pm »
Mwah, ik ga nog met mijn ouders op vakantie, en die gaan in  het buitenmland niet naar de kerk en zouden het waarsch. onzin vinden als ik wel ging...het zij zo, drie weekjes niet overleef ik wel op de eeuwigheid ;)

Hoewel...dit jaar ben ik in Frankrijk (hét Marialand) met Maria Hemelvaart, dan wil ik wel naar de kerk daar ergens...vind het jammer dat ik dan niet naar de VKK kan, maar de RKK is wel een redelijk alternatief. Kan alleen niet ter communie daar, maar wel de feestdag meevieren met de mensen.
Brengt dank aan de ENE, want Hij is goed; Ja, voor eeuwig is Zijn vriendschap!

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juni 29, 2006, 10:07:04 pm »

quote:

Ennys schreef op 29 juni 2006 om 22:05:
Mwah, ik ga nog met mijn ouders op vakantie, en die gaan in  het buitenmland niet naar de kerk en zouden het waarsch. onzin vinden als ik wel ging...het zij zo, drie weekjes niet overleef ik wel op de eeuwigheid ;)

Hoewel...dit jaar ben ik in Frankrijk (hét Marialand) met Maria Hemelvaart, dan wil ik wel naar de kerk daar ergens...vind het jammer dat ik dan niet naar de VKK kan, maar de RKK is wel een redelijk alternatief. Kan alleen niet ter communie daar, maar wel de feestdag meevieren met de mensen.
'k Zou zeker gaan op 15 aug. ja! Laat je ouders maar zeuren, hoor! :) Bij mij staat 't al in mijn agenda, maar ja, dan is het ook verplicht voor mij, dat scheelt (en de enige andere werkdag met verplicht misbezoek in de Ned. kerkprovincie is 1 nov.).

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 29, 2006, 10:18:38 pm »
Ik dacht dat dit topic alleen maar ging om de vraag wat we doen als we in het buitenland op vakantie zijn? Niet of wat wij doen door anderen goed dan wel afgekeurd wordt?
Wat ik doe, doe ik, en wat jij doet doe jij.
Wees bij wat je doet ten volle verzekerd zou ik zeggen.
Dat ben ik ook.

Ennys

• Maf VKK-type
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 29, 2006, 10:21:42 pm »
ehm joepie..ik wil alleen melden dat ik mogelijkerwijs niet zou gaan als mijn ouders erg echt een probleem mee zouden hebben...eert uw vader en uw moeder enzo..Hoewel Jezus natuurlijk oproept je 'wereldse' banden  op te geven voor God, houd ik mijn ouders toch graag te vriend. Maar ik denk dat ik in deze de poot wel stijf ga houden.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juni 29, 2006, 10:22:10 pm »
@ Joepie: ik vind 't alleen jammer dat jij blijkbaar vind dat je met mij (en nog een bups mensen op dit forum) niets gemeenschappelijks hebt in geloofsbeleving. Althans, dat is wat ik (indirect) lees uit je posts. Dat praat niet zo lekker ... Maar ja, aan jouw overtuiging kan ik niet toedoen of afdoen, dus dat probeer ik ook niet.

quote:

Ennys schreef op 29 juni 2006 om 22:21:
ehm joepie..ik wil alleen melden dat ik mogelijkerwijs niet zou gaan als mijn ouders erg echt een probleem mee zouden hebben...eert uw vader en uw moeder enzo..Hoewel Jezus natuurlijk oproept je 'wereldse' banden  op te geven voor God, houd ik mijn ouders toch graag te vriend. Maar ik denk dat ik in deze de poot wel stijf ga houden.
Joepie had het tegen mij... <denk ik :)>
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2006, 10:23:47 pm door wateengedoe2 »

Ennys

• Maf VKK-type
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juni 29, 2006, 11:28:16 pm »
edit: foute
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2006, 11:28:57 pm door Ennys »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juni 29, 2006, 11:34:33 pm »

quote:

elle schreef op 29 juni 2006 om 18:41:

[...]

Als in 'de tale kanaans'?
:o
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juni 30, 2006, 07:52:20 am »

quote:

offtopic:Maak er dan op zijn minst van: 'fout' of 'fouten' :P

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juni 30, 2006, 08:24:26 am »

quote:

wateengedoe2 schreef op 30 juni 2006 om 07:52:
[...]

offtopic:Maak er dan op zijn minst van: 'fout' of 'fouten' :P
Het IS een bijdrage. Wat voor bijdrage? Nou, een foute :)
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

gerts

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juli 01, 2006, 11:57:56 pm »
Voor de bijdrages mijn dank.

De zondag duurt 24 uur. Wat doe je naast het wel of niet naar de kerk gaan?
Gerts

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juli 02, 2006, 08:54:35 am »

quote:

gerts schreef op 01 juli 2006 om 23:57:

De zondag duurt eigenlijk nog wel langer dan dat; van za 16:00u tot ma 0:00u :) Maar ik weet, dat is muggenzifterij :)

- slapen
- eten
- persoonlijke verzorging

Tot zover een redelijk open deur, lijkt me

Verder:

* geloofszaken
- naar de mis
- bijbellezen
- getijden bidden
- meditatie

* ontspanning
- overige boeken lezen (kan met geloof te maken hebben, hoeft niet per se)
- zwemmen, zonnen
- wandelen, fietsen
- (kracht)training
- stadswandeling, rondvaart, museum bezoeken enz.
- gezellig samenzijn met vrienden/reisgenoten

Eigenlijk allemaal relaxte dingen, niet zoveel anders dan andere vakantiedagen. Ik heb er ook geen problemen mee om uit eten te gaan. Een braderie, rommelmarkt enz. met particulieren die één of enkele keren/jaar terugkeert: geen probleem, maar 'gewone' winkels en van die hallen vol met professionele marktlui die rommel verkopen, moesten ze maar dichtgooien op zondag. Veel te werken heb ik niet op vakantie, hooguit af en toe een wasje. Zou ik niet op zondag doen, tenzij mijn schone onderbroeken op zijn  8)
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2006, 08:55:46 am door wateengedoe2 »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juli 02, 2006, 08:41:58 pm »

quote:

gerts schreef op 01 juli 2006 om 23:57:
Voor de bijdrages mijn dank.

Gewoon gezellig samen zijn. met koffie(thee in ons geval) en een lekkere koek.
Veel praten met elkaar, boek lezen, krant lezen, of ander soortige dingen lezen,
warm eten tussen de middag, een dutje doen, thee en wederom naar de kerk.
Uit de kerk brood eten, zingen en daarna spelletjes doen.
Dan is de dag weer om.
Op vakantie zullen we ook nog wel regelmatig een wandeling maken.
En we gaan ook regelmatig bij elkaar op de koffie( thee)

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juli 02, 2006, 11:46:57 pm »
Joepie,

je schreef

quote:

Ik vraag me in gemoede af  :'( ....je bent altijd zo overtuigd dat je het goede inzicht hebt.

heb je je ooit wel eens afgevraagd of navolgende tekst wel eens betrekking kan hebben op jou. Heb je daar uberhaupt over nagedacht.  :Y) Je bent, valt me vaak op, wel erg overtuigd van je gelijk. Ik zou als ik jou was niet gaan kerken in een zendingsgebied waar gebruik wordt gemaakt van andere vormen en taal. sterker nog in die tropische oorden wil een GKV predikant wel eens op zondagmiddag gaan duiken in de baai. Zelf meegemaakt. Zie jij van  Gurp of de marie tussen twee diensten door even naar het strand gaan op een tropische zondagmiddag (even gechargeerd en opgeacht de leeftijd van van Gurp) O-)
Vormen zijn deels cultuurgebonden. En ik weet het gaat je om het Woord. Maar de wereld zou wel erg schraal getroost zijn als het ware evangelie beperkt was tot de kerken die jou norm van toetsing konden doorstaan. Daarom navolgdende. Bij demonen kun je lezen vals leer, bij profeteren de kennelijk ware woordverkondiging, wat betreft die wonderen zou men vele kerkscheuringen kunnen benoemen die onder de noemer wonder Gods als heilzaam en rechtvaardig wordt gekenmerkt. Ik zeg niet dat jij verkeerd zit. ik vraag me alleen af of jij jezelf wel eens de vraag hebt gesteld of jij wel goed zit en het jou niet ontbreekt aan geestelijk inzicht.

15 Pas op voor valse profeten, die in schaapskleren op jullie afkomen maar eigenlijk roofzuchtige wolven zijn. 16 Aan hun vruchten zul je hen herkennen. Men plukt toch geen druiven van doornstruiken of vijgen van distels? 17 Zo draagt elke goede boom goede vruchten, maar een slechte boom draagt slechte vruchten. 18 Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, evenmin als een slechte boom goede vruchten dragen kan. 19 Elke boom die geen goede vruchten draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen. 20 Zo kunnen jullie hen dus aan hun vruchten herkennen.
21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?” 23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!”

Of misschien het navolgende:

23 Wee jullie, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, jullie geven tienden van munt, dille en komijn, maar veronachtzamen wat in de wet zwaarder weegt: recht, barmhartigheid en trouw, terwijl men het een zou moeten doen zonder het andere te laten. 24 Blinde leiders zijn jullie, die uit hun drank de muggen ziften, maar een kameel wegslikken.
25 Wee jullie, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, de buitenkant van bekers en schalen spoelen jullie af, maar de binnenkant blijft vol roofzucht en onmatigheid. 26 Blinde Farizeeër, spoel eerst de binnenkant van de beker om, dan wordt de buitenkant vanzelf ook schoon.
27 Wee jullie, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, jullie lijken op witgepleisterde graven, die er vanbuiten wel fraai uitzien, maar vol liggen met doodsbeenderen en andere onreinheden. 28 Zo lijken ook jullie voor de mensen uiterlijk op rechtvaardigen, terwijl jullie innerlijk vol huichelarij en wetsverachting zijn.
29 Wee jullie, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, jullie bouwen grafmonumenten voor de profeten en versieren de graven van de rechtvaardigen, 30 en jullie zeggen: “Als wij geleefd hadden in de tijd van onze voorouders, zouden wij ons niet zoals zij schuldig hebben gemaakt aan de moord op de profeten.” 31 Daarmee erkennen jullie zelf dat jullie kinderen zijn van hen die de profeten vermoord hebben. 32 Maak de maat van jullie voorouders dan maar vol! 33 Slangen zijn jullie, addergebroed, hoe denken jullie te kunnen ontkomen aan een veroordeling tot de Gehenna?

Wat betreft de eventuele vraag of ik mezelf voorgaande wel eens afvraag. ja, ik vraag me dat voortdurend af. daarom ben ik vanochtend ook naar mijn eigen evangelische gemeente geweest ;)  en vanmiddag weer eens naar mijn oude GKV - gemeente  8) . In beide gevallen een toppertje. :) En in beide gevallen fijne gesprekken na de dienst. Gods geest werkt door kerkmuren heen.  _/-\o_  Ook op vakantie in het buitenland. :)  :*)  8)  d:)b

Kajem
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2006, 11:57:34 pm door kajem »
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

Toeschouwer

• Mijn achternaam is een erfenis
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juli 04, 2006, 07:16:48 pm »
Laat ik de discussie iets breder trekken

Hoe laat je in de vakantie zien dat je christen bent?
Een discussie is als een boot

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juli 04, 2006, 07:37:51 pm »

quote:

Toeschouwer schreef op 04 juli 2006 om 19:16:
Laat ik de discussie iets breder trekken

Hoe laat je in de vakantie zien dat je christen bent?
Net zoals thuis  :+

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juli 04, 2006, 07:47:43 pm »

quote:

Inderdaad.

Toeschouwer

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juli 04, 2006, 08:03:44 pm »
edit:Ga je dan wel met/op vakantie ?
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2006, 06:17:34 pm door Toeschouwer »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juli 04, 2006, 08:11:44 pm »
Ja, ik wel. En God gaat gewoon mee. Die gaat nooit op vakantie.
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2006, 08:12:02 pm door joepie »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juli 04, 2006, 09:05:15 pm »

quote:

Tuurlijk! Morgen naar Brecht, en ja, daar zal ik de zondagsrust úitermate goed aanhouden :P

Met vakantie gaan van mijn christen-zijn doe ik overigens nooit :)
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2006, 09:05:44 pm door wateengedoe2 »

Toeschouwer

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juli 12, 2006, 01:44:34 pm »
Zou je iets secifieker zijn Joepie?

De zondag hier in Nederland wordt anders ingericht omdat de "sleur" meespeelt.

In het buitenland maak je andere keuzes, automatisch

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juli 12, 2006, 01:54:23 pm »
Nee, ik vind er in nederland helemaal geen sleur in zitten.
En we bedenken al voor we op vakantie gaan hoe we de zondag gaan indelen. Dus welke preek gaan we lezen of is het mogenlijk om daar een dienst mee te maken?
We gaan niet zo vaak naar het buitenland maar de enkele keren dat wij er wel geweest zijn, zijn we soms naar de kerk geweest waar er vanuit nederland contact mee is, en anders lezen we een preek en de Bijbel en zingen met elkaar de bijbehorende liederen.
Waarom zou het anders zijn?
God gaat nooit op vakantie en die wil overal gediend worden.
Ook toen het volk Israel door de woestijn trok hadden een gewone zondags rust en waren er ook priesterdiensten enz enz. Dus waarom zouden wij het anders doen omdat het vakantie is?
Ik begrijp dat niet zo.