Joepie,
je schreef
quote:
Ligt er maar aan wat je met : redder der mensheid , bedoeld.
En ik heb iets gemeenschappelijk als we dezelfde geloofstaal spreken.
Ik vraag me in gemoede af

....je bent altijd zo overtuigd dat je het goede inzicht hebt.
heb je je ooit wel eens afgevraagd of navolgende tekst wel eens betrekking kan hebben op jou. Heb je daar uberhaupt over nagedacht.

Je bent, valt me vaak op, wel erg overtuigd van je gelijk. Ik zou als ik jou was niet gaan kerken in een zendingsgebied waar gebruik wordt gemaakt van andere vormen en taal. sterker nog in die tropische oorden wil een GKV predikant wel eens op zondagmiddag gaan duiken in de baai. Zelf meegemaakt. Zie jij van Gurp of de marie tussen twee diensten door even naar het strand gaan op een tropische zondagmiddag (even gechargeerd en opgeacht de leeftijd van van Gurp)
Vormen zijn deels cultuurgebonden. En ik weet het gaat je om het Woord. Maar de wereld zou wel erg schraal getroost zijn als het ware evangelie beperkt was tot de kerken die jou norm van toetsing konden doorstaan. Daarom navolgdende. Bij demonen kun je lezen vals leer, bij profeteren de kennelijk ware woordverkondiging, wat betreft die wonderen zou men vele kerkscheuringen kunnen benoemen die onder de noemer wonder Gods als heilzaam en rechtvaardig wordt gekenmerkt. Ik zeg niet dat jij verkeerd zit. ik vraag me alleen af of jij jezelf wel eens de vraag hebt gesteld of jij wel goed zit en het jou niet ontbreekt aan geestelijk inzicht.
15 Pas op voor valse profeten, die in schaapskleren op jullie afkomen maar eigenlijk roofzuchtige wolven zijn. 16 Aan hun vruchten zul je hen herkennen. Men plukt toch geen druiven van doornstruiken of vijgen van distels? 17 Zo draagt elke goede boom goede vruchten, maar een slechte boom draagt slechte vruchten. 18 Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, evenmin als een slechte boom goede vruchten dragen kan. 19 Elke boom die geen goede vruchten draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen. 20 Zo kunnen jullie hen dus aan hun vruchten herkennen.
21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?” 23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!”
Of misschien het navolgende:
23 Wee jullie, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, jullie geven tienden van munt, dille en komijn, maar veronachtzamen wat in de wet zwaarder weegt: recht, barmhartigheid en trouw, terwijl men het een zou moeten doen zonder het andere te laten. 24 Blinde leiders zijn jullie, die uit hun drank de muggen ziften, maar een kameel wegslikken.
25 Wee jullie, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, de buitenkant van bekers en schalen spoelen jullie af, maar de binnenkant blijft vol roofzucht en onmatigheid. 26 Blinde Farizeeër, spoel eerst de binnenkant van de beker om, dan wordt de buitenkant vanzelf ook schoon.
27 Wee jullie, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, jullie lijken op witgepleisterde graven, die er vanbuiten wel fraai uitzien, maar vol liggen met doodsbeenderen en andere onreinheden. 28 Zo lijken ook jullie voor de mensen uiterlijk op rechtvaardigen, terwijl jullie innerlijk vol huichelarij en wetsverachting zijn.
29 Wee jullie, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, jullie bouwen grafmonumenten voor de profeten en versieren de graven van de rechtvaardigen, 30 en jullie zeggen: “Als wij geleefd hadden in de tijd van onze voorouders, zouden wij ons niet zoals zij schuldig hebben gemaakt aan de moord op de profeten.” 31 Daarmee erkennen jullie zelf dat jullie kinderen zijn van hen die de profeten vermoord hebben. 32 Maak de maat van jullie voorouders dan maar vol! 33 Slangen zijn jullie, addergebroed, hoe denken jullie te kunnen ontkomen aan een veroordeling tot de Gehenna?
Wat betreft de eventuele vraag of ik mezelf voorgaande wel eens afvraag. ja, ik vraag me dat voortdurend af. daarom ben ik vanochtend ook naar mijn eigen evangelische gemeente geweest

en vanmiddag weer eens naar mijn oude GKV - gemeente

. In beide gevallen een toppertje.

En in beide gevallen fijne gesprekken na de dienst. Gods geest werkt door kerkmuren heen.

Ook op vakantie in het buitenland.
Kajem