Auteur Topic: Geloofsvragen n.a.v. Catechismus  (gelezen 5258 keer)

Abri

• Bekijk profiel
Geloofsvragen n.a.v. Catechismus
« Gepost op: juli 11, 2006, 11:19:50 pm »
Beste mensen,

na een jaar lang catechesatie gevolgd te hebben kwamen onderstaande vragen naar boven. In eerste instantie heb ik ze naar de dominee gemaild, maar daar heb ik helaas nooit reactie op gekregen.

Mijn geloof staat op dit moment een beetje stil, en ja dat is achteruitgang. Daarom wil ik het door middel van vragen wat meer laten leven.

Als u uw visie op deze vragen geeft zou ik erg dankbaar zijn!

In afwachting,
Adri

---------------------------------------

Waarom schiep God de mens?
In Emmeloord zei ik nog: omdat God geen robotjes wil die Hem dienen, maar mensen die echt zelf kiezen voor Hem.
Dat snap ik niet helemaal en dat heeft vooral te maken met DL 3/4 art 14, dat de HG het geloof in mensen werkt. (zelfs de wil om te geloven). God weet nu al wie Hem gaan dienen, en geeft ook de Geest aan mensen die hij heeft uitgekozen. Het verhaal van die robots of een grote filtering ofzo gaat nu een beetje langs me heen. Zie ik iets over het hoofd?

N.a.v. Cat vraag 8: Hoezo is de mens ná opnieuw geboren te worden wel bekwaam tot iets goeds?
Dus we zijn gigantisch bedorven, tenzij we opnieuw geboren zijn. Zijn mensen die wedergeboren zijn minder verdorven / zondig?

N.a.v. Cat vraag 9: Waarom zijn Adam en Eva en de huidige mens één pot nat?
Waarom vallen wij onder de straf die eigenlijk alleen op A&E zou moeten komen? Zij hadden toch de vrije wil om die vrucht niet te pakken? Waarom worden wij veroordeeld op grond van hun keuze?

N.a.v. Cat vraag 14: Dieren leiden toch ook onder de zondeval?
Hier staat dat God geen ander schepsel wil straffen voor de schuld in het paradijs door A&E. Toch is overal in de schepping te zien dat er zonde is. Dus hoezo ‘geen ander schepsel’?

N.a.v. Cat vraag 27: Hier staat dat ook droogte, ziekte en armoede van Gods vaderhand komen, maar deze komen toch van de duivel?

Over de vrije wil: Heeft de mens een vrije wil? Wat is zijn vrije wil? Waar liggen de grenzen zijn vrije wil?

N.a.v. Cat vraag 34: Hoezo naar álle macht van de duivel?
Het is toch duidelijk te zien dat de duivel nog macht heeft in de wereld?

N.a.v. Cat vraag 34: Wat is volgens u de ziel die in de Bijbel en de Catechismus wordt bedoeld?
Is het je geest? Denkt u trouwens dat je gedachten ook ergens in de hersenen worden opgeslagen? Dus hoe je je voelt, wie je kent en wat je bij die personen voelt. Je geloof, je humeur? Is het zo dat bij demente mensen het geloof verzwakt, omdat bepaalde schakels wegvallen?

N.a.v. Cat vraag 71 en Hand 22 vers 16: Wordt Paulus hier wedergeboren?
Heeft verder niet zoveel met de vraag te maken, maar ik snap dat wedergeboren niet zo. Het klinkt zo vaag, net als ‘het licht gezien hebben’.

Is wedergeboren worden niet hetzelfde als belijdenis doen?
Zo nee, wat is dan het verschil? Komt het één van de Geest en het ander vanuit de mens ofzo?

N.a.v. Cat vraag 73: Ja dit maakt het helemaal vaag!
Als de doop een wedergeboorte is, wat is een wedergeboorte bij iemand van 24 bijvoorbeeld dan anders dan een doop? En als er geen verschil is, waarom wordt iemand dan meerdere keren ‘wedergeboren’?

N.a.v. Cat vraag 74: Als het een kopie van het oude verbond zou zijn, met het enige verschil dat er nu doop is, zouden dan niet alleen de jongens gedoopt moeten worden?

N.a.v. Cat vraag 81: Waarom wordt er niet over belijdenis gesproken?
In de kerk komt het over alsof deze twee bijna niet van elkaar los te koppelen zijn.

N.a.v. Cat vraag 96: Is ‘God’ ook met ‘Jezus’ te wisselen?
Zo ja, hoe zit het dan met films als ‘the passion’ en het briefje dat in de kerk hing?
Zo nee, waarom niet? En in hoeverre was Jezus dan God op aarde?

N.a.v. Cat vraag 102: Wat / wie zijn heiligen?

N.a.v. Cat vraag 108: Waarom is het huwelijk heilig?

N.a.v. Cat vraag 109: Hoezo is ons lichaam een tempel van de Heilige Geest?
De HG is toch geestelijk? Hoe kan het dan in je lichaam zitten?

Als alle mensen van nature ‘kinderen des toorns’ zijn en de HG geeft ‘de wil’ om te geloven, wat voor rol speelt de eigen wil van de mens dan nog?

Als een mens volmaakt is en een eigen wil heeft, kan het dan verkeerde keuzes maken? Zo ja, is alleen volmaakt zijn niet genoeg? Zo nee, Waarom ging het bij A&E fout?

N.a.v. DL II veroordeling dwaaleer punt 6: Onderbouwing?
Ik zie nergens een onderbouwing van de kritiek die op deze ‘dwaalleer’ wordt geuit. Klopt dat, of zie ik iets over hoofd?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 11, 2006, 11:37:00 pm »
Modbreak:
Topic verplaatst naar GL

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 12, 2006, 12:26:03 am »
Citaat

In Emmeloord zei ik nog: omdat God geen robotjes wil die Hem dienen, maar mensen die echt zelf kiezen voor Hem.
Dat snap ik niet helemaal en dat heeft vooral te maken met DL 3/4 art 14, dat de HG het geloof in mensen werkt. (zelfs de wil om te geloven). God weet nu al wie Hem gaan dienen, en geeft ook de Geest aan mensen die hij heeft uitgekozen. Het verhaal van die robots of een grote filtering ofzo gaat nu een beetje langs me heen. Zie ik iets over het hoofd?[eine quote]

lees eens wat mozes zegt in deuteronomium 30 vers 11 tot 20 over kiezen en de gevolgen van wel of niet. deuteronomium is de herhaling van de wet. Mozes houdt het volk nog een keer een spiegel voor.

kajem
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 12, 2006, 07:36:40 am »
Abri, jammer dat je van de Dominee geen antwoord hebt gekregen.
Maar zou het niet handiger zijn om dan in ieder geval vraag oor vraag te doen?
Nu zijn het er zoveel dat je al snel allerlei antwoorden krijgt (hopelijk) die door elkaar heen lopen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 12, 2006, 09:30:02 am »
Wiehiew! Abri, dat zijn een stel pittige vragen. Je denk stevig na over wat en waarom je gelooft, dat is goed!
Geen wonder dat de dominee niet reageerde: het antwoord op de meeste vragen is iig te lang en lastig om per mail af te doen. Al had 'ie natuurlijk wel even van zich moeten laten horen. Ook ik heb geen pasklaar antwoord op je meeste vragen. Ik denk dat als je alles zou willen weten, je een theologische studie moet gaan doen (wat niet per se hetzelfde is als een predikantenopleiding). ;)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Abri

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 12, 2006, 10:52:30 am »
Bedankt voor jullie (snelle) antwoorden.
Ik zie nu in dat het niet handig is om zoveel in 1 post te stoppen.

De vragen zal ik nu stuk voor stuk gaan posten. (niet tegelijk hoor.. ; -) )

Bedankt voor jullie tijd tot dusver!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 12, 2006, 11:31:38 am »
Ik zou beginnen met 1 of 2 heel voor jou belangrijke vragen. Discussie kost nogal wat tijd, en 16 discussies tegelijk voeren zal niet lukken.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

jij bent oké

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 12, 2006, 11:35:05 am »
Je stelt een aantal belangrijke vragen! Maar is niet een van de kernvragen deze: Vertrouw je dat God jouw Vader is?

Als het antwoord hierop ja is, neem dan de tijd voor deze vragen. Ik heb zelf erg veel gehad aan de serie van ds C. Bijl over de Catechismus.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 12, 2006, 12:30:32 pm »

quote:

Abri schreef op 11 juli 2006 om 23:19:
Beste mensen,

na een jaar lang catechesatie gevolgd te hebben kwamen onderstaande vragen naar boven. In eerste instantie heb ik ze naar de dominee gemaild, maar daar heb ik helaas nooit reactie op gekregen.

Mijn geloof staat op dit moment een beetje stil, en ja dat is achteruitgang. Daarom wil ik het door middel van vragen wat meer laten leven.

In afwachting,
Adri

N.a.v. Cat vraag 8: Hoezo is de mens ná opnieuw geboren te worden wel bekwaam tot iets goeds?
Dus we zijn gigantisch bedorven, tenzij we opnieuw geboren zijn. Zijn mensen die wedergeboren zijn minder verdorven / zondig?

Het is heel goed om jezelf die vragen te stellen en niet alles klakkeloos over te nemen. Doe het biddend en vraag om de hulp van de Heilige Geest. Ik vind het ook heel eerlijk om toe te geven dat je geloof op een laag pitje staat, maar dat je naar opleving ervan verlangt.

Ik wil graag vanuit de bijbel ingaan op deze vragen. Maar liever op een later tijdstip, zodat ik dat in alle rust kan doen. Op één vraag wil ik alvast ingaan.

Door wedergeboorte ontvang je Gods Geest. Het bekende verhaal met Nicodemus laat zien wat wedergeboorte is. Onze eerste geboorte is niet in orde. Daarom moeten we ons leven aan Christus geven. Hem de leiding erover geven.

Volgens 2 Kor. 5  ben je door je wedergeboorte in Gods ogen een nieuwe schepping:

quote:

17 Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen.

quote:

Galaten 2 : 20
20 Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven.
Dat wat Christus gedaan heeft word je toegerekend. Christus leeft in je en zo ben je aangenaam voor God. Dat gaat ook consequenties hebben voor je daden. Er komt een proces van heiligmaking op gang. Gods Geest gaat je overtuigen van zonde. Hij waarschuwt je. Je bent nog een zondig mens, maar de zonde hoeft niet meer de baas over je te zijn. Je bent er geen slaaf meer van. Door Christus kun je er vrij van worden.

quote:

Gen. 4:7
Moogt gij het niet opheffen, indien gij goed handelt? Doch indien gij niet goed handelt, ligt de zonde als een belager aan de deur, wiens begeerte naar u uitgaat, doch over wie gij moet heersen.
Vraag gerust verder!
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2006, 12:33:22 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 13, 2006, 12:15:58 am »

quote:

Beste mensen,

In afwachting,
Adri

Dat snap ik niet helemaal en dat heeft vooral te maken met DL 3/4 art 14, dat de HG het geloof in mensen werkt. (zelfs de wil om te geloven). God weet nu al wie Hem gaan dienen, en geeft ook de Geest aan mensen die hij heeft uitgekozen. Het verhaal van die robots of een grote filtering ofzo gaat nu een beetje langs me heen. Zie ik iets over het hoofd?

Het is heel belangrijk om Efeze 1 in dit verband te lezen. Alles gaat via Christus. De mensheid vormt volgens de bijbel één groot lichaam. Het hoofd van dat lichaam is Adam. Als we Christus aannemen als Verlosser en Leidsman, behoren we tot een ander lichaam, waarvan Christus het hoofd is. We zijn uitverkoren in Christus! Dat betekent niet dat God vroeger al opgetekend had welke mensen er tot geloof zouden komen. Je behoort tot het lichaam van Christus "door geloof". Omdat we van Christus zijn hebben we ook deel aan alles wat van Hem is. Al in het O.T. (Jes. 42 vs 1) wordt Jezus als de uitverkorene van God bestempeld.

quote:

1 Hier is mijn dienaar, hem zal ik steunen,
hij is mijn uitverkorene, in hem vind ik vreugde,
ik heb hem met mijn geest vervuld.

In Matheus 12:18 wordt deze tekst aangehaald.
Math. 3: 17 dit staat ook in Markus 1 : 11

quote:

En uit de hemel klonk een stem: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in hem vind ik vreugde.’
Markus 9:7 Hier zegt God (en dit is heel belangrijk voor de uitverkiezing):

quote:

Toen viel de schaduw van een wolk over hen, en uit de wolk klonk een stem: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, luister naar hem!’
Jezus is de geliefde, de uitverkorene. Als wij Hem aannemen zijn wij met Hem uitverkoren.
Hiermee is niet alles gezegd. Maar voorlopig is dit iets om over na te denken.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Chrysostomus

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 19, 2006, 12:34:04 am »
He Abri,

Je hebt een groot aantal vragen. Het is nu niet zinvol om hierop te reageren, want deze tread wordt dan erg ondoorzichtig, mensen gaan erop reageren en van mening verschillen op puntjes etc.

Daarom wil ik je het volgende advies geven naast de adviezen die al gegeven zijn.

Probeer iemand in de gemeente waar je cathechesatie volgde te vinden die de tijd voor je wil en kan nemen. Misschien dat de dominee die mail niet goed ontvangen heeft of dat het hem ontschoten is. Veel predikanten hebben het erg druk. Als ik jou was zou ik hem bellen, dan weet je gelijk of hij je kan helpen of niet. Anders kun je ook een ouderling of iemand anders proberen te vragen. Ik hoop dat dit in jouw situatie goed mogelijk is.

Dan nog twee dingen die al min of meer zijn genoemd.

* Neem de tijd om op zoek te gaan. Lees je Bijbel en ontdekt de grote lijnen in de Bijbel. Lees bijvoorbeeld de evangelieën eens door. En wees niet bang als iets je een keer niet duidelijk is. Richt je aandacht eerst op hoofdzaken.

* Bid maar tot God en zeg dat je moeite hebt met bepaalde geloofszaken. Bijvoorbeeld: "God, ik heb een heleboel vragen en weet soms echt niet hoe af wat, maar wilt u mij naar mij toe leiden."

In de Bijbel staat dat God een beloner is van wie hem zoeken. (Hebr. 11:6) Bij Jezus zul je hem vinden. Geloof je dat?

Laat me maar horen of je er wat mee kunt.
« Laatst bewerkt op: juli 19, 2006, 12:38:07 am door Chrysostomus »

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 27, 2006, 04:33:00 pm »
ik weet niet of mijn reaktie hier aanvaard word. Als het niet mag dan wissen julie het maar.

Waarom vallen wij onder de straf die eigenlijk alleen op A&E zou moeten komen? Zij hadden toch de vrije wil om die vrucht niet te pakken? Waarom worden wij veroordeeld op grond van hun keuze?

A&E aten van de vrucht van kennis. Lees: ze begonnen zich gedachten te maken. De "straf" hiervoor is: je onschuld is weg, je maakt fouten.
Nu kun je nooit meer zo doen alsof je je geen gedachte maakt. Het is zo, alsof je een tekst ziet. Je kunt hem nooit zo bekijken alsof je niet kunt lezen. Dieren hebben hier geen problemen mee

N.a.v. Cat vraag 14: Dieren leiden toch ook onder de zondeval?
Hier staat dat God geen ander schepsel wil straffen voor de schuld in het paradijs door A&E. Toch is overal in de schepping te zien dat er zonde is. Dus hoezo ‘geen ander schepsel’?
« Laatst bewerkt op: juli 27, 2006, 06:27:56 pm door Zijnkind »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 27, 2006, 08:13:58 pm »

quote:

over Adam&Eva is al talloze keren gediscussieerd, o.a. hier: Nunc in "Contradictie rond de boom van kennis"

A&E worden (voor zover ik het kan overzien) niet gestraft omdat ze een eigen wil hebben, maar omdat ze eigen baas willen zijn! En aangezien zo ongeveer elk mens die keuze wel eens maakt, om niet naar God te luisteren, maar eigen baas te zijn, verbaast het mij niet dat er een link ligt tussen Adam en ons. Daarnaast lijkt het erop, dat God de mensheid als collectief beschouwt, en Adam, onze eerste verantwoordiger, heeft dan ook een verantwoordelijkheid gehad voor het collectief. Maar daar staat ook tegenover, dat God óók collectief kijkt, als het om verzoening gaat. Alleen Jezus was zonder zonden en rechtvaardig voor de Vader, maar omdat Hij namens ons gekruisigd werd, is Hij onze vertegenwoordiger bij de Vader.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 19, 2006, 04:18:33 pm »
Modbreak:
Berichten (en reacties erop) verwijderd die de Richtlijnen Gereformeerd Leven overtraden. Gereformeerd Leven is het sub-forum waarin de belijdenis geschriften NIET ter discussie staan. Dat kan in andere sub fora als Christelijk Leven en Levensbeschouwing.
« Laatst bewerkt op: september 19, 2006, 04:18:46 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

zoekendechristen

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 25, 2006, 04:32:00 pm »
Beste Abri,

Antw. Ja, wedergeboren mensen gaan minder zonden doen maar worden in hun eigen ogen een steeds groter zondaar. Ook zullen ze dit niet van zichzelf zeggen maar door God en andere mensen word dit wel opgemerkt. Ze zijn niet zonder zonde maar hebben er wel een hekel aan.

N.a.v. Cat vraag 27: Hier staat dat ook droogte, ziekte en armoede van Gods vaderhand komen, maar deze komen toch van de duivel?

Straffen van God worden veelvuldig in de Bijbel beschreven. Wedergeboren mensen ervaren dit ook zo. God laat de duivel soms ook toe om mensen te beproeven (Job).

Is wedergeboren worden niet hetzelfde als belijdenis doen?
Zo nee, wat is dan het verschil? Komt het één van de Geest en het ander vanuit de mens ofzo?
Nee, wedergeboorte begint altijd bij de roeping van de mens door het woord van God. Dit kan zijn bijbellezen of de preek of andere genade middelen. Dit kunnen wij niet forceren of zelf werken, we kunnen er alleen om bidden (Zoekt en gij zult vinden). Dit zegt Jezus ook in johannes 6: Niemand kan tot mij komen tenzij de Vader hem trekt (uit de zonde) Als Gods Geest een mens gaat wederbaren dan begint dit altijd met een besef van Godsgemis en zonde en schuld. In die weg wil God zich aan de mens openbaren en de mens zal God dan ook dankbaar zijn voor die redding en het ware geloof krijgen in Christus DL art 10 zegt:

Het geloof is dus een gave van God1. Dat wil niet zeggen dat God het de mens aanbiedt, die met dit aanbod vervolgens doen kan wat hij wil, maar dat Hij het metterdaad de mens schenkt, ingeeft en instort. Evenmin is het zo, dat God alleen maar de kracht om te geloven zou geven en daarna de toestemming of het daadwerkelijk geloven verwacht van de vrije wil van de mens. Want Hij die zowel het willen als het werken in ons werkt2, ja alles in allen tot stand brengt, Hij is het immers die zowel de wil om te geloven als het geloof zelf in de mens bewerkt.

1 Ef. 2:8. 2 Fil. 2:13.
. Belijdenis doen is belijdenis doen van deze genade die je door God geschonken is.

Doop is ook geen wedergeboorte!!! Alleen een belofte dat God het bij je wil doen! Maar daar zit een eis aan vast. Het houden van de wet. Als mens kunnen wij dit niet maar we moeten het wel (HC 3). Alleen door wedergeboorte krijgen wij deel aan Christus die de eis en de schuld dan op zich neemt.

vr. gr.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: september 25, 2006, 04:45:06 pm »

quote:

De Kerkvaderen zeiden van wel, dat zal toch bij Gereformeerden niet anders zijn?

link

Modbreak:
Artikel geknipt. Er mag wel geciteerd worden uit andere sites, maar het volledig overnemen van artikelen onder copyright is niet toegestaan. Bovendien is de voertaal hier Nederlands.
« Laatst bewerkt op: september 25, 2006, 04:52:06 pm door Pooh »
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 25, 2006, 05:45:03 pm »

quote:

Laodicea schreef op 25 september 2006 om 16:45:
[...]

De Kerkvaderen zeiden van wel, dat zal toch bij Gereformeerden niet anders zijn?

link

doop is 'invoegen' in het verbondsvolk. Als een kind gedoopt wordt, verschilt dat nog wel met als een volwassene gedoopt wordt (omdat hij/zij van 'buiten' komt). Als je als nederlander geboren wordt, heb je je nederlanderschap bij gratie van je ouders (en natuurlijk omdat de wet zo in elkaar zit). Je kunt dat nederlanderschap natuurlijk wel bewust verwerpen, zoals je dat ook met de doop kunt doen. Als je 'van buiten' komt, moet je het nederlanderschap op volwassen leeftijd verkrijgen, net als de doop, en in dat geval moet je er actief moeite voor doen en lijkt me dat je dan de doop wel als moment van 'wedergeboorte' kunt beschouwen (in de zin zoals het hier gebruikt wordt). Maar de doopshandeling zelf is alleen een teken van invoeging in het verbond.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: september 25, 2006, 06:14:07 pm »

quote:

Nunc schreef op 25 september 2006 om 17:45:
doop is 'invoegen' in het verbondsvolk. Als een kind gedoopt wordt, verschilt dat nog wel met als een volwassene gedoopt wordt (omdat hij/zij van 'buiten' komt). Als je als nederlander geboren wordt, heb je je nederlanderschap bij gratie van je ouders (en natuurlijk omdat de wet zo in elkaar zit). Je kunt dat nederlanderschap natuurlijk wel bewust verwerpen, zoals je dat ook met de doop kunt doen. Als je 'van buiten' komt, moet je het nederlanderschap op volwassen leeftijd verkrijgen, net als de doop, en in dat geval moet je er actief moeite voor doen en lijkt me dat je dan de doop wel als moment van 'wedergeboorte' kunt beschouwen (in de zin zoals het hier gebruikt wordt). Maar de doopshandeling zelf is alleen een teken van invoeging in het verbond.
Ok, omdat we hier in GL zitten, concludeer ik dan denk ik maar dat we daar anders over denken. :) Maar hoe duidt jij dan bv. dat laatste citaat van Augustinus? Die lijkt me vrij duidelijk dat ook het kind herboren is door de doop.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: september 25, 2006, 06:29:51 pm »

quote:

Laodicea schreef op 25 september 2006 om 18:14:
[...]
Ok, omdat we hier in GL zitten, concludeer ik dan denk ik maar dat we daar anders over denken. :) Maar hoe duidt jij dan bv. dat laatste citaat van Augustinus? Die lijkt me vrij duidelijk dat ook het kind herboren is door de doop.

als de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen, dan is er toch iets bijzonders aan de hand met mensen die als kind gedoopt zijn. Immers, Jezus zegt tegen Nicodemus óók dat wie niet wedergeboren is, het koninkrijk niet in kan gaan, en Nicodemus was zeker wel besneden. Vandaar dat ik denk dat de zaken voor wie als kind bij het verbond is gevoegd, iets anders liggen. Uiteraard is de doop het teken van het sterven en wedergeboren zijn in Christus, maar een kind heeft dat niet 'concreet' kunnen maken en dat is nu juist wel waar Jezus op duidt als Hij met Nicodemus praat: je kunt kennelijk besneden zijn, maar toch het koninkrijk missen. En met de doop ipv de besnijdenis kun je dus kennelijk het koninkrijk missen, terwijl je toch gedoopt bent. Je hoorde eerst wel (als kind) bij het verbond (oud -> besnijdenis, nieuw -> doop, dus eigenlijk hoor je erbij via Jezus' dood en opstanding), maar later keer je dat verbond de rug toe.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: september 25, 2006, 09:28:00 pm »

quote:

Nunc schreef op 25 september 2006 om 18:29:
als de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen, dan is er toch iets bijzonders aan de hand met mensen die als kind gedoopt zijn. Immers, Jezus zegt tegen Nicodemus óók dat wie niet wedergeboren is, het koninkrijk niet in kan gaan, en Nicodemus was zeker wel besneden. Vandaar dat ik denk dat de zaken voor wie als kind bij het verbond is gevoegd, iets anders liggen. Uiteraard is de doop het teken van het sterven en wedergeboren zijn in Christus, maar een kind heeft dat niet 'concreet' kunnen maken en dat is nu juist wel waar Jezus op duidt als Hij met Nicodemus praat: je kunt kennelijk besneden zijn, maar toch het koninkrijk missen. En met de doop ipv de besnijdenis kun je dus kennelijk het koninkrijk missen, terwijl je toch gedoopt bent. Je hoorde eerst wel (als kind) bij het verbond (oud -> besnijdenis, nieuw -> doop, dus eigenlijk hoor je erbij via Jezus' dood en opstanding), maar later keer je dat verbond de rug toe.

Ik denk dat Jezus dat tegen Nicodemus zei omdat met de komst van Jezus automatisch de besnijdenis af had gedaan. Het had dus weinig zin spiritueel gezien om besneden te zijn.

En dat je als gedoopte tóch je redding kan verliezen, je weet hoe wij daar over denken. ;) Past dan wel weer goed bij dit vers trouwens.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: september 27, 2006, 10:35:03 am »

quote:

Laodicea schreef op 25 september 2006 om 21:28:
[...]

Ik denk dat Jezus dat tegen Nicodemus zei omdat met de komst van Jezus automatisch de besnijdenis af had gedaan. Het had dus weinig zin spiritueel gezien om besneden te zijn.

En dat je als gedoopte tóch je redding kan verliezen, je weet hoe wij daar over denken. ;) Past dan wel weer goed bij dit vers trouwens.
besnijdenis heeft afgedaan volgens de RKK?

quote:

Second, the Catholic Church neither "prohibit baptized Jews from obeying Torah nor "insist that Jews retain their identity even in the church." There is no canon law one way or the other on this question. And the church officially since the Second Vatican Council (and perhaps since the rejection of Marcionism in the second century) rejects the notion that the church "has fundamentally superseded God's covenant with Israel." God's covenant with the Jews has "never been revoked by God," and will remain valid until the end of the present era in which we await the second coming and Jews await the

first coming of the one Messiah of Israel and humanity. It is not then a question of the church "insisting" on or "prohibiting" these matters, but of the church acknowledging the divine right of Jews, whether baptized or Torah observant, to work out for themselves the implications of God's election of them as "the people of God."

De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: september 27, 2006, 12:24:12 pm »

quote:

Wat mijnheer Fisher zegt, is niet helemaal conform de Kerkleer, er is dan ook terecht kritiek op gekomen, zie hier en hier. Veel meer kan ik er ook niet over zeggen in dit subforum. :)

nBT

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: september 29, 2006, 03:24:27 pm »
(nieuw hier, ik kon het niet laten om ook maar even wat te zeggen.)
het volgende is niet gereformeerd van origine maar zijn wel antwoorden op de vragen van Abri

wedergeboorte:
joh 3,6
6 Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk.

cat. v/a 8, cat. v/a 9: je bent ter wereld gekomen op menselijke wijze. je moeder heeft je gebaard. de wedergeboorte gaat dus niet over de verandering of verbetering van je lichamelijke(vleselijke) leven. rom. 6 wijst op de twee wetten, de wet van het lichaam en de wet van de geest. volgens de eerste wet ben je veroordeeld voor God, de eerste wet laat je eerste leven zien. door het kruis en opstanding van Jezus is er een tweede leven mogelijk.

joh. 6
35 ‘Ik ben het brood dat leven geeft,’ zei Jezus. ‘Wie bij mij komt zal geen honger meer hebben, en wie in mij gelooft zal nooit meer dorst hebben.

Jezus heeft nooit een werelds koninkrijk willen stichtten. dus het leven wat hij bied is niet wat je nu bezit. door jezus te accepteren deel je in zijn opstanding, maar (nog) niet in de lichamelijke opstanding. in plaats daarvan is je geest levend gemaakt.

joh. 4
23 Maar er komt een tijd, en die tijd is nu gekomen, dat wie de Vader echt aanbidt, hem aanbidt in Geest en in waarheid. De Vader zoekt mensen die hem zo aanbidden,

God vraag niet mensen die hard werken (bijvoorbeeld) maar die hem aanbidden met hun geest. het nieuwe geestelijke leven wat je hebt, heb je alleen in Christus.

>
met de hulp van de HG kun je je oude leven laten sterven, dat is, niet meer volgens het principe van de wereld (waar iedereen in geboren word) maar uit de kracht van de Geest. gezicht naar Christus.

vrije wil:
er zijn geen grenzen aan de wil, je dient God of je dient hem niet. zie 1 joh 2, 18 ev.

cat. v/a 34
de macht in de wereld, maar niet in een christen, want een christen leeft niet meer volgens de wereld maar zijn leven is God. ook al merk je niets van dat nieuwe leven.
lichaam/ziel/geest. God begint bij je geest, die maakt Hij nieuw en stelt hij veilig. (geborgen in Christus). in je ziel huizen je gedachten, gevoelens en wil. geloof is een gave van God (en niet een werk van de mens). als je denkt dat je geen geloof hebt, of, zoals je het beschrijft in je introductie, dan ligt dat niet aan God, Hij trekt zijn geschenken niet terug. oude mensen functioneren wel slechter maar dat zegt alleen maar wat over hun lichaam, niet over hun geest. Luc 12, 4-5.

belijdenis en wedergeboorte (cat. v/a 73):
een belijdenis is het effect van de wedergeboorte. niet verwarren met het ritueel 'belijdenis doen'
er is één wedergeboorte, er is ook één geboorte.

cat. v/a 73, 74, 81
doop: de doop is een teken van de afwassing van zonden. toen de israelieten uit de rode zee waren hadden ze hun verleden (hun zonden) achter zich gelaten. dat lag dood op de bodem.
besnijdenis: een teken van de Heilige Geest. heilig(ing) voor God is alleen mogelijk door Jezus en de Geest. de besnijdenis is vervuld door de Heilige Geest. mogelijk gemaakt door Jezus, die heeft de Doop vervult, namelijk de afwassing van zonden door zijn bloed. besnijdenis van het hart...

cat. v/a 96
ik snap ook niet waarom God gezocht word in ideen. of in hout dat toch weer vergaat.

cat. v/a 102
iedere christen is een heilige, ook al vinden ze zelf van niet.

cat. v/a 108
dat is een teken van de relatie van mensen met Christus, als je overspel pleegt is niet christus je Heer maar iemand anders. en daar is God boos om. Ez. 16

cat. v/a 109
Gods geest huist in/bij onze geest. en onze geest huist in ons lichaam. Luc. 11, 24-26

nogmaals, een mens heeft geen twee willen, maar een keus uit twee heren.
een mens is ook niet volmaakt, de HG vernieuwt de innerlijke mens dagelijks.
A&E vonden zichzelf belangrijker dan God. en hun kennis en gevoel belangrijker dan dat van God.

ik hoor het wel.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: september 29, 2006, 03:36:25 pm »
nBT ben toch wel benieuwd wat jij als niet-gereformeerd ziet in je verhaal. JE zegt het zo nadrukkelijk in het begin dat het wel niet gereformeerd zal zijn......
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: september 29, 2006, 03:39:07 pm »

quote:

HenkG schreef op 29 september 2006 om 15:36:
nBT ben toch wel benieuwd wat jij als niet-gereformeerd ziet in je verhaal. JE zegt het zo nadrukkelijk in het begin dat het wel niet gereformeerd zal zijn......
Dit lijkt me niet Gereformeerd:

quote:

nBT schreef op 29 september 2006 om 15:24:
vrije wil:
er zijn geen grenzen aan de wil, je dient God of je dient hem niet. zie 1 joh 2, 18 ev.

nBT

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: september 29, 2006, 11:38:12 pm »

quote:

HenkG schreef:
het is grotendeels gebaseerd is op het werk van Watchman Nee. ik was enigzins terughoudend over de openhied van dit forum, vandaar de waarschuwing.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: september 29, 2006, 11:40:01 pm »

quote:

nBT schreef op 29 september 2006 om 23:38:
het is grotendeels gebaseerd is op het werk van Watchman Nee. ik was enigzins terughoudend over de openhied van dit forum, vandaar de waarschuwing.
Ik ben zelf Katholiek en ik moet zeggen dat ze hier heel tolerant zijn t.o.v. van andere geluiden, zolang het maar inhoudelijk is. Alleen het subforum GL is wat strenger, en terecht overigens. :)

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: september 30, 2006, 03:33:35 pm »

quote:

Laodicea schreef op 29 september 2006 om 15:39:
[...]

Dit lijkt me niet Gereformeerd:

[...]

Verklaar.....

nBT: er is niets mis met de lectuur van Watchman Nee hoor. Weet dat in gereformeerde kringen deze man ook zeer gewaardeerd wordt!
« Laatst bewerkt op: september 30, 2006, 03:36:33 pm door HenkG »
JHWH = Ik ben

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: september 30, 2006, 03:38:48 pm »
over Watchman Nee is er wel een boekje geschreven door twee gereformeerde predikanten: Alles in Christus - de wissel om bij Watchman Nee?.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: september 30, 2006, 03:55:31 pm »
Watchman Nee is ook niet gereformeerd maar een pinksterman hij sprak in tongen enz. Bij de vergadering van gelovigen word hij als broeder erkent.

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: september 30, 2006, 09:40:57 pm »
...En zo blijven iedereen maar in hokjes en vakjes duwen....hetgeen de eenheid niet bepaald bevordert. En het is toch de bedoeling dat we elkaar vinden in eenheid bij God? Door steeds maar weer verschillen te benadrukken, zal dat nooit gebeuren. Als je het werk van Watchman Nee gelezen hebt, dan weet je dat het iemand is die veel heeft geleerd over relatie met God dwars door verdrukking heen. Een broer voor mij!
JHWH = Ik ben

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: oktober 01, 2006, 04:26:45 pm »

quote:

Hét speerpunt van de Reformatie was dat de mens geen vrije wil heeft.

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: oktober 01, 2006, 06:32:04 pm »
Geen grenzen aan de wil lijkt me iets anders als een vrije wil.
Is het niet Jezus Zelf die zegt dat wij als we oprecht geloven zeer grote dingen kunnen, die mensen niet voor mogelijk houden? Daarmee zegt Hij dus dat de wil onbegrensde mogelijkheden heeft. Toch?
JHWH = Ik ben

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: oktober 01, 2006, 06:50:03 pm »
Nee daar zegt Hij mee dat geloof onbegrensde mogelijkheden geeft.

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: oktober 02, 2006, 08:13:39 pm »
En is de wil dan niet verbonden met geloven?
JHWH = Ik ben

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: oktober 02, 2006, 10:00:37 pm »
Dit zegt Luther erover in de befaamde briefwisseling met Erasmus:

quote:

U hebt, in tegenstelling tot al die anderen, als enige het cruciale punt, dat, waar het werkelijk om gaat, aangepakt. U hebt me niet verveeld met al die irrelevante zaken over het pausdom, vagevuur, aflaat en zo meer – eerder kleinigheden dan echte kwesties – waarmee bijna iedereen tot nu toe geprobeerd heeft mij (zonder succes) naar de keel te vliegen; u en u alleen hebt gezien waar het allemaal om draait en u op het kernpunt geconcentreerd.
En dat kernpunt is dus de vrije wil. Verder schreef hij nog:

quote:

Aldus is de menselijke wil, als ware hij een beest tussen beide in. Indien God hem berijdt, wil en gaat hij waarheen God wil. (...) Indien Satan hem berijdt, wil en gaat hij gelijk Satan wil. En het ligt niet in de macht van zijn eigen wil te kiezen, noch voor welke berijder hij gaan wil, noch welke hij zoeken wil. Maar de berijders zelf maken in strijd uit, wie hem voor eeuwig zal bezitten.
Maar in de praktijk bleef Luther wat vaag over de consequenties van het ontkennen van de vrije wil. Calvijn echter niet, die heeft het thema helemaal uitgewerkt in zijn Institutie, vooral hier en hier.

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: oktober 03, 2006, 04:21:06 pm »
Je hebt een wil, of je nu wilt of niet. En tegelijk een verantwoordelijkheid om keuzes te maken. Maar dat is iets anders dan de vrije wil.
JHWH = Ik ben

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: oktober 03, 2006, 05:06:29 pm »

quote:

HenkG schreef op 03 oktober 2006 om 16:21:
Je hebt een wil, of je nu wilt of niet. En tegelijk een verantwoordelijkheid om keuzes te maken. Maar dat is iets anders dan de vrije wil.

Ik heb het idee dat in 'vrije wil' discussies van een semantisch verschil een theologisch verschil gemaakt wordt.
Je kunt pas over vrije wil discussiëren als je samen hebt afgesproken wat je met 'vrije wil' bedoelt.
Mepukori uit Ghana kan niet lopen en geen Flash, WMV, DOC, RealMedia, WMA, ASX of ASF gebruiken.
 Doneer nu of gebruik een ander formaat.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: oktober 03, 2006, 06:13:49 pm »

quote:

HenkG schreef op 03 oktober 2006 om 16:21:
Leg eens uit.

quote:

reformist schreef op 03 oktober 2006 om 17:06:
Ik heb het idee dat in 'vrije wil' discussies van een semantisch verschil een theologisch verschil gemaakt wordt.
Ik denk helaas van niet.

quote:

Je kunt pas over vrije wil discussiëren als je samen hebt afgesproken wat je met 'vrije wil' bedoelt.
In het kort; autonomie voor de mens. Dus niet dat God personen van tevoren heeft beschikt om verdoemd te zijn, dat er voor de mens keuze is. Door die keuzes ontstaat ook verantwoordelijkheid én schuld. Hoe onvrijer de wil, hoe onschuldiger de mens.