(nieuw hier, ik kon het niet laten om ook maar even wat te zeggen.)
het volgende is niet gereformeerd van origine maar zijn wel antwoorden op de vragen van Abri
wedergeboorte:
joh 3,6
6 Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk.
cat. v/a 8, cat. v/a 9: je bent ter wereld gekomen op menselijke wijze. je moeder heeft je gebaard. de wedergeboorte gaat dus niet over de verandering of verbetering van je lichamelijke(vleselijke) leven. rom. 6 wijst op de twee wetten, de wet van het lichaam en de wet van de geest. volgens de eerste wet ben je veroordeeld voor God, de eerste wet laat je eerste leven zien. door het kruis en opstanding van Jezus is er een tweede leven mogelijk.
joh. 6
35 ‘Ik ben het brood dat leven geeft,’ zei Jezus. ‘Wie bij mij komt zal geen honger meer hebben, en wie in mij gelooft zal nooit meer dorst hebben.
Jezus heeft nooit een werelds koninkrijk willen stichtten. dus het leven wat hij bied is niet wat je nu bezit. door jezus te accepteren deel je in zijn opstanding, maar (nog) niet in de lichamelijke opstanding. in plaats daarvan is je geest levend gemaakt.
joh. 4
23 Maar er komt een tijd, en die tijd is nu gekomen, dat wie de Vader echt aanbidt, hem aanbidt in Geest en in waarheid. De Vader zoekt mensen die hem zo aanbidden,
God vraag niet mensen die hard werken (bijvoorbeeld) maar die hem aanbidden met hun geest. het nieuwe geestelijke leven wat je hebt, heb je alleen in Christus.
>
met de hulp van de HG kun je je oude leven laten sterven, dat is, niet meer volgens het principe van de wereld (waar iedereen in geboren word) maar uit de kracht van de Geest. gezicht naar Christus.
vrije wil:
er zijn geen grenzen aan de wil, je dient God of je dient hem niet. zie 1 joh 2, 18 ev.
cat. v/a 34
de macht in de wereld, maar niet in een christen, want een christen leeft niet meer volgens de wereld maar zijn leven is God. ook al merk je niets van dat nieuwe leven.
lichaam/ziel/geest. God begint bij je geest, die maakt Hij nieuw en stelt hij veilig. (geborgen in Christus). in je ziel huizen je gedachten, gevoelens en wil. geloof is een gave van God (en niet een werk van de mens). als je denkt dat je geen geloof hebt, of, zoals je het beschrijft in je introductie, dan ligt dat niet aan God, Hij trekt zijn geschenken niet terug. oude mensen functioneren wel slechter maar dat zegt alleen maar wat over hun lichaam, niet over hun geest. Luc 12, 4-5.
belijdenis en wedergeboorte (cat. v/a 73):
een belijdenis is het effect van de wedergeboorte. niet verwarren met het ritueel 'belijdenis doen'
er is één wedergeboorte, er is ook één geboorte.
cat. v/a 73, 74, 81
doop: de doop is een teken van de afwassing van zonden. toen de israelieten uit de rode zee waren hadden ze hun verleden (hun zonden) achter zich gelaten. dat lag dood op de bodem.
besnijdenis: een teken van de Heilige Geest. heilig(ing) voor God is alleen mogelijk door Jezus en de Geest. de besnijdenis is vervuld door de Heilige Geest. mogelijk gemaakt door Jezus, die heeft de Doop vervult, namelijk de afwassing van zonden door zijn bloed. besnijdenis van het hart...
cat. v/a 96
ik snap ook niet waarom God gezocht word in ideen. of in hout dat toch weer vergaat.
cat. v/a 102
iedere christen is een heilige, ook al vinden ze zelf van niet.
cat. v/a 108
dat is een teken van de relatie van mensen met Christus, als je overspel pleegt is niet christus je Heer maar iemand anders. en daar is God boos om. Ez. 16
cat. v/a 109
Gods geest huist in/bij onze geest. en onze geest huist in ons lichaam. Luc. 11, 24-26
nogmaals, een mens heeft geen twee willen, maar een keus uit twee heren.
een mens is ook niet volmaakt, de HG vernieuwt de innerlijke mens dagelijks.
A&E vonden zichzelf belangrijker dan God. en hun kennis en gevoel belangrijker dan dat van God.
ik hoor het wel.