Auteur Topic: waarheid  (gelezen 21029 keer)

aerandir

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #50 Gepost op: juli 19, 2006, 08:10:36 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 19 juli 2006 om 18:35:
[...]

Ja, waarom aannemen (wat jij blijkbaar doet), dat God een man is? God is geen man en geen vrouw, wat bepaalde schilders er ook van gemaakt mogen hebben.

God wordt traditioneel vaak met 'Hij' en 'Heer' aangesproken, maar dat zegt nog niks. Hij wordt in het OT ook vergeleken met een vrouw die haar kind de borst geeft, en het grammaticale geslacht van div. woorden waarmee God wordt aangeduid, is soms vrouwelijk (bijv. 'Sjechina' = Hebreeuws voor Gods aanwezigheid in de wereld), soms afwezig of dubbelzinnig (bijv. Hebr. 'Elohim', Arabisch 'Allah' - en volgens mij is het Hebreeuwse 'JHWH' ook neutraal, maar dat weet ik niet heel zeker). 'God' an sich is ook geen mannelijk woord. Alleen omdat in polytheïstische godsdiensten goden met mannelijke en vrouwelijke trekken vóórkomen, is het woord 'godin' er tegenover gezet. Maar dat gaat dus om menselijke beelden van God en heeft niets met het geslacht van God de Schepper te maken.

Wat ik bedoel: lijkt het jou niet aannemelijk dat Degene die wij, christenen (en joden en moslims), God noemen, 'gewoon' de Godin is, die jullie aanbidden en die jullie als vrouwelijk willen aanduiden? Is het ook niet aannemelijk, dat God weliswaar vrouwelijke en mannelijke eigenschappen kan hebben, maar niet in het vakje 'man' of 'vrouw' kan worden ingedeeld? In het scheppingsverhaal staat niet voor niets dat Hij de mens schiep naar Zijn evenbeeld als man en vrouw.

Dus in principe kan ik ook in het Christendom Godin zeggen ipv God daar hij onzijdig is.....

Het is niet hetzelfde als wat wij de Godin noemen denk ik omdat wij een Godin EN een god hebben waaruit de andere goden-innen zijn ontstaan

[...]

offtopic:Er zijn 10 mogelijkheden: je begrijpt het binaire systeem, of je begrijpt het niet! :)[/quote]

wateengedoe2

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #51 Gepost op: juli 19, 2006, 08:42:43 pm »

quote:

aerandir schreef op 19 juli 2006 om 20:10:
[...]

Dus in principe kan ik ook in het Christendom Godin zeggen ipv God daar hij onzijdig is.....

Het is niet hetzelfde als wat wij de Godin noemen denk ik omdat wij een Godin EN een god hebben waaruit de andere goden-innen zijn ontstaan
In de traditie van het christendom wordt nooit Godin gezegd, maar in principe zou het kunnen ja. Je zou met de aanduiding Godin precies Dezelfde kunnen aanduiden als ik met God. En ik geloof uit wat ik van je gelezen heb eerlijk gezegd ook wel dat het zo is (het is overigens ook wat mijn Kerk leert, dus dat maakt het voor mij ook alweer wat makkelijker ;)) Maar dat wil niet zeggen, dat ik het eens ben met het beeld dat je van Hem (of Haar) hebt. Want náást God bestaat niets of niemand dat/die aanbiddelijk is, en ik neem aan dat jullie die andere goden en godinnen ook aanbidden (en niet alleen vereren)?

aerandir

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #52 Gepost op: juli 19, 2006, 09:25:09 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 19 juli 2006 om 20:42:
[...]

In de traditie van het christendom wordt nooit Godin gezegd, maar in principe zou het kunnen ja. Je zou met de aanduiding Godin precies Dezelfde kunnen aanduiden als ik met God. En ik geloof uit wat ik van je gelezen heb eerlijk gezegd ook wel dat het zo is (het is overigens ook wat mijn Kerk leert, dus dat maakt het voor mij ook alweer wat makkelijker ;)) Maar dat wil niet zeggen, dat ik het eens ben met het beeld dat je van Hem (of Haar) hebt. Want náást God bestaat niets of niemand dat/die aanbiddelijk is, en ik neem aan dat jullie die andere goden en godinnen ook aanbidden (en niet alleen vereren)?
Je kan inderdaad ook andere goden-innen aanbidden (al zou ik het niet echt bidden willen noemen.....) en vereren... het zijn meer rituelen die je doen naar of voor een bepaalde God of Godin.

Laodicea

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #53 Gepost op: juli 19, 2006, 09:27:49 pm »

quote:

aerandir schreef op 19 juli 2006 om 20:08:
ten eerste vind ik het raar dat het kind moet boeten voor iets wat de ouders hebben gedaan of nagelaten... daar kunnen die kinderen tenslotte niets aan doen de ouders wel dus!

Hoe kan je beloven tot het 1000ste geslacht zijn liefde te bewijzen aangezien je dan nog niet weet wat voor mensen dat weer zijn.....'t kunne wel satanisten worden in de 10e generatie bijvoorbeeld....

Het is haast chantage als jij niet goed bent wreek ik dat op je kinderen en kleinkinderen generaties lang.....best bizar hoor!!! :(

Mjah...
Maar als jij Aids hebt, dan kan je het ook gewoon doorgeven aan je kind, en bovendien geef je hieronder al aan het principe best wel te snappen:

quote:

aerandir schreef op 19 juli 2006 om 01:08:
Ja omdat dat 2 of 3 generatie is (of meer) en mensen houden aan hoe ze opgevoed zijn! vaak uit gewoonte....
Dit lijkt er al aardig op tenminste.

quote:

deze snap ik ff niet  :X  :?
Terwijl het toch zo duidelijk was, als jij loopt te klagen dat die mensen het verkeerde wordt geleerd, leer ze dan het juiste, maar jullie 'geloof' is kennelijk niet goed genoeg in staat om mensen te motiveren om aan zending te doen. Wat weer een teken is dat ze fout zitten voor mij.
« Laatst bewerkt op: juli 19, 2006, 09:28:36 pm door Laodicea »
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #54 Gepost op: juli 20, 2006, 06:42:52 am »

quote:

aerandir schreef op 19 juli 2006 om 21:25:
[...]

Je kan inderdaad ook andere goden-innen aanbidden (al zou ik het niet echt bidden willen noemen.....) en vereren... het zijn meer rituelen die je doen naar of voor een bepaalde God of Godin.
Ik snap het 'nut' van die andere goden en godinnen niet zo. Zijn zij onderdeel van de Godin, komen ze uit Haar voort, of staan ze volledig los van Haar, wat moet ik me er eigenlijk bij voorstellen? Ik kan me niet voorstellen dat als er zoiets groots en geweldigs is als de Godin, je nog maar énige wens zou hebben om iets anders te gaan aanbidden. Je zei ook dat er nog een god naast de Godin bestaat, en dat zij - zeg maar - samen kinderen hebben gekregen. Was de Godin zelf niet in staat om die kinderen alleen voort te brengen/te baren/te scheppen, hoe je het maar wil noemen? Wordt de Godin door jullie gezien als almachtig?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #55 Gepost op: juli 20, 2006, 08:14:34 am »

quote:

[...]

ten eerste vind ik het raar dat het kind moet boeten voor iets wat de ouders hebben gedaan of nagelaten... daar kunnen die kinderen tenslotte niets aan doen de ouders wel dus!

Hoe kan je beloven tot het 1000ste geslacht zijn liefde te bewijzen aangezien je dan nog niet weet wat voor mensen dat weer zijn.....'t kunne wel satanisten worden in de 10e generatie bijvoorbeeld....

Het is haast chantage als jij niet goed bent wreek ik dat op je kinderen en kleinkinderen generaties lang.....best bizar hoor!!! :(

Wat wil je nou? Wil je uitleg hebben over hoe christenen tegen dingen aankijken? Of wil je alleen antwoorden horen die in je straatje passen?

Het gaat om 'hen die Mij haten'. Da's niet vergelijkbaar met 'hen die wel eens uit de snoeppot pikken'. Kom op! Het gaat om een grote schoffering van God, die niet onbestraft kan blijven.

Overigens vind ik het ook een lastige tekst hoor. Maar met de tekst wil ik aangeven dat het niet vreemd is dat 'geloof in de familie blijft'. Het is iets waar God over waakt, en daar doe je als mens verder weinig aan. Tenzij je je resoluut van God afkeert...
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Prutser

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #56 Gepost op: juli 20, 2006, 09:40:43 am »

quote:

[...]

Het idee dat kinderen afhankelijk zijn van de keuzes van hun ouders is niet raar. Wat dacht je van erfenissen, opleidingen die door de ouders betaalt moeten worden, oplettendheid van ouders om ongelukken/blijvend letsel te voorkomen, het genen verhaal die voor een deel de aantrekkelijkheid en intelligentie bepaald.

quote:

Blijkbaar zijn familie banden belangrijker dan in onze huidige maatschappij wordt gedacht. Zelf bekijk ik het meer als oorzaak en gevolg. God wijst ons daar alleen maar op. Net zo als een waarschuwing om niet te stoppen met ademhalen geen chantage kan zijn. Al vermoed ik dat God kinderen wel meer koppelt aan de ouders dan in onze maatschappij wordt gedaan. Er zit mogelijk/waarschijnlijk ook wel iets van een keuze van God in. Maar wie kan God narekenen?

Liudger

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #57 Gepost op: juli 20, 2006, 10:06:23 am »

quote:

Prutser schreef op 20 juli 2006 om 09:40: Blijkbaar zijn familie banden belangrijker dan in onze huidige maatschappij wordt gedacht.
Hear, hear!
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

aerandir

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #58 Gepost op: juli 22, 2006, 02:08:15 am »

quote:

Laodicea schreef op 19 juli 2006 om 21:27:

Mjah...
Maar als jij Aids hebt, dan kan je het ook gewoon doorgeven aan je kind, en bovendien geef je hieronder al aan het principe best wel te snappen:

jakkes wat een nare vergelijking!!! Omdat ik het kind ben van Adolf Hitler (bijv) wil niet zeggen dat ik net zo fout ben!!!!!

quote:

Dit lijkt er al aardig op tenminste.

quote:

Terwijl het toch zo duidelijk was, als jij loopt te klagen dat die mensen het verkeerde wordt geleerd, leer ze dan het juiste, maar jullie 'geloof' is kennelijk niet goed genoeg in staat om mensen te motiveren om aan zending te doen. Wat weer een teken is dat ze fout zitten voor mij.

hahahaha nee wij doen niet aan "zieltjes winnen" zoals jullie inderdaad mensen moeten ZELF willen en zelf gemotiveert zijn!!!!
MIschien is dat inderdaad anders bij jullie dat jullie gemotiveerd moeten worden zoals jij dat zegt!
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2006, 12:52:13 pm door Nunc »

Laodicea

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #59 Gepost op: juli 22, 2006, 09:28:36 am »

quote:

aerandir schreef op 22 juli 2006 om 02:08:
jakkes wat een nare vergelijking!!! Omdat ik het kind ben van Adolf Hitler (bijv) wil niet zeggen dat ik net zo fout ben!!!!!
Als jij een kind was geweest van Adolf Hitler, dan was de kans groot geweest dat je z'n opvolger zou worden, sowieso zou je dan op een bepaalde manier opgevoed worden.

quote:

hahahaha nee wij doen niet aan "zieltjes winnen" zoals jullie inderdaad mensen moeten ZELF willen en zelf gemotiveert zijn!!!!
MIschien is dat inderdaad anders bij jullie dat jullie gemotiveerd moeten worden zoals jij dat zegt!
Tsja, terwijl jullie het bij klagen houden, doen Christenen echt wat om de wereld te veranderen, als je dat bedoelt.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #60 Gepost op: juli 22, 2006, 01:04:51 pm »

quote:

aerandir schreef op 22 juli 2006 om 02:08:
[...]

En dat beweert toch ook niemand? Een kind van Hitler is niet automatisch even slecht als Hitler. Maar de gevolgen van de zonden van pa, houden niet op bij pa. Als pa Hitler iets heel erg slechts doet, dan heeft dat consequenties die niet alleen voor hem gelden, maar ook voor zijn kinderen.

"Die de ongerechtigheden van de vaderen bezoekt aan de kinderen (..)" (uit de tien geboden) is dus (op z'n minst) een heel sterke waarschuwing aan die vaders, dat ze wel twee keer moeten nadenken voordat ze foute keuzes maken, omdat hun keuzes ook heel duidelijk invloed hebben op hun kinderen. Als je als vader gekke dingen doet, moet je niet gek opkijken, als je kinderen daar ook de dupe van worden. God heeft ouders de verantwoordelijkheid gegeven voor kinderen, en dat betekent dus ook dat het fout kan gaan. Het betekent m.i. niet dat de kinderen gestraft worden (zij hebben immers die zonden niet begaan, zie ook Ezechiel 18), maar dat God de consequenties van je daden niet zomaar in het niets laat verdwijnen. Wie zaait zal oogsten, maar ook anderen oogsten daarvan mee.

Het zou een rare wereld worden, als alle negatieve daden alleen consequenties zouden hebben voor de slechterik, ook als die persoon de verantwoordelijkheid had gekregen of genomen voor anderen! Moet God dan ook alle positieve daden alleen beperken tot de 'dader' zelf? Dan kunnen ouders niet meer voor hun kinderen zorgen, en regeringen niet meer voor hun land. Het is niets anders dan 2 kanten van dezelfde medaille: als we willen dat goede daden die we doen ook effect hebben op anderen (bv. onze kinderen) dan moeten we accepteren dat op dezelfde manier ook de slechte daden een effect hebben op anderen.

Overigens staat in de tien geboden nog wel meer. De goede daden van de ouders hebben 'tot in het duizendste geslacht' nog invloed. Dat is nou niet erg logisch. Welke daad heeft er nu effect over 25.000 jaar? Kennelijk vind God het wel voldoende als een paar geslachten de negatieve gevolgen van de daad van een ouder voelen (als waarschuwing), maar versterkt hij de goede daad van een ouder zover dat ze veel langer dan verwacht invloed heeft.

quote:

Een aardige parodie, dat "zieltjes winnen", maar niet meer dan dat. Mensen moeten zelf gemotiveerd zijn om christen te worden. Het is jammer dat je dat "zieltjes winnen" noemt, want dat is het niet.

quote:

Je bedoelt, dat christenen vinden dat ze anderen moeten vertellen van het goede nieuws? Vind je dat negatief? Ik zou het eerder negatief noemen, als je niet de moeite neemt, om anderen vooruit te helpen.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #61 Gepost op: juli 22, 2006, 11:30:13 pm »
Om Nuncs betoog te vervolgen (met het gevaar hem woorden in de mond te leggen):

God niet (er)kennen is verloren gaan. Nu is het zo dat ouders die zich van God afkeren hun kinderen anti-christelijk/anti-godsdienstig zullen opvoeden. Die kinderen zullen dus een met de paplepel ingegoten afkeer van God hebben. Zij houden zich zelf echter nergens mee bezig. Hun kinderen hebben datzelfde, maar zullen al wel weer de neiging hebben geïnterrresseerd te zijn in religie. Zij of hun kinderen zullen zelfs grote interesse tonen voor iets als het Christendom omdat ze er eigenlijk niets vanaf weten.

(men zou kunnen zeggen, een geschiedenis van 50 jaar Nederland)

Gelovigen echter, voeden hun kinderen gelovig op. Zo gaat dat voort door de generaties, behalve bij zij die zich afkeren van God.

Welnu, ik denk dat het zo zit: mensen worden gestraft in hun ongeloof. Niet extra negatief dus. De straf is ook niet onrechtvaardig, omdat het de ouders zijn die het hun kinderen aandoen, niet God. De uiteindelijke straf is dus an God verloren te zijn. Nu zul je zeggen: prima, ieder mag z'n eigen ding doen. We kunnen ouders immers niet dwingen hun kind volgens Christelijke richtlijnen op te voeden. Tegelijk ligt wel die straf daarin. Niet in ziekte, dood, ruzie, haat, enzovoort maar simpelweg in ongeloof.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #62 Gepost op: juli 24, 2006, 06:49:47 am »

quote:

wateengedoe2 schreef op 20 juli 2006 om 06:42:
[...]

Ik snap het 'nut' van die andere goden en godinnen niet zo. Zijn zij onderdeel van de Godin, komen ze uit Haar voort, of staan ze volledig los van Haar, wat moet ik me er eigenlijk bij voorstellen? Ik kan me niet voorstellen dat als er zoiets groots en geweldigs is als de Godin, je nog maar énige wens zou hebben om iets anders te gaan aanbidden. Je zei ook dat er nog een god naast de Godin bestaat, en dat zij - zeg maar - samen kinderen hebben gekregen. Was de Godin zelf niet in staat om die kinderen alleen voort te brengen/te baren/te scheppen, hoe je het maar wil noemen? Wordt de Godin door jullie gezien als almachtig?
Aerandir, zou je hier ook nog even op willen antwoorden (tenzij die goden en godinnen toch ineens geen nut hebben, kun je gelijk stoppen met het aanbidden ervan :))

aerandir

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #63 Gepost op: juli 24, 2006, 09:00:20 pm »

quote:

Laodicea schreef op 22 juli 2006 om 09:28:
Als jij een kind was geweest van Adolf Hitler, dan was de kans groot geweest dat je z'n opvolger zou worden, sowieso zou je dan op een bepaalde manier opgevoed worden.
Daar is kans op maar geen garantie dus oneerlijk om alles over een kan te scheren

quote:

Tsja, terwijl jullie het bij klagen houden, doen Christenen echt wat om de wereld te veranderen, als je dat bedoelt.
Veranderen naar jullie inzicht..... je kan een school of hospitaal neer zetten zonder daarop de Christelijke nadruk op te leggen maar gewoon het geloof van de mensen respecteren , dan help je de mensen inderdaad maar je dringt niets op
« Laatst bewerkt op: juli 24, 2006, 10:36:26 pm door Nunc »

Laodicea

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #64 Gepost op: juli 24, 2006, 10:17:47 pm »

quote:

aerandir schreef op 24 juli 2006 om 21:00:
Daar is kans op maar geen garantie dus oneerlijk om alles over een kan te scheren
Dat doe ik niet, ik schep orde in de chaos, of meer precies, ik probeer de orde van de Schepper te ontwaren.  :Y)

quote:

Veranderen naar jullie inzicht..... je kan een school of hospitaal neer zetten zonder daarop de Christelijke nadruk op te leggen maar gewoon het geloof van de mensen respecteren , dan help je de mensen inderdaad maar je dringt niets op
Nogmaals, zeker tegenwoordig werkt dat niet zo, de bevolking is daar zelf in geinteresseerd. En als je daar problemen mee hebt, dan moeten jullie zelf maar eens wat organiseren in de Derde Wereld, maar dat gebeurt niet.
offtopic:En leer dat quoten nou eens. 8)
« Laatst bewerkt op: juli 24, 2006, 10:18:22 pm door Laodicea »

Nunc

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #65 Gepost op: juli 24, 2006, 10:36:14 pm »

quote:

aerandir schreef op 24 juli 2006 om 21:00:

ik: "kijk uit, je loopt op een treinrails, en dat kan fatale gevolgen hebben"
jij: "Daar is kans op maar geen garantie dus oneerlijk om alles over een kan te scheren"

8)7

ik: "nee natuurlijk is daar geen garantie op, het was een waarschuwing!

Naar mijn beste weten is het geen keiharde wetmatigheid die beschreven wordt in de 10 geboden, maar een waarschuwing, dat je als ouders verantwoordelijkheden hebt, die verder gaan dan alleen jouw eigen leven. Het is dus GEEN garantie, en het is dus ook geen 'alles over één kam scheren'.
« Laatst bewerkt op: juli 24, 2006, 10:36:56 pm door Nunc »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #66 Gepost op: juli 26, 2006, 05:40:21 pm »
@ aerandir

quote:

wateengedoe2 schreef op 20 juli 2006 om 06:42:
[...]

Overheengelezen, geen interesse, of wellicht te moeilijk? Anyway, ik zou een antwoord waarderen, Aerandir!  :)

aerandir

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #67 Gepost op: juli 27, 2006, 01:07:51 am »

quote:

reformist schreef op 18 juli 2006 om 23:41:
Dit topic heet 'waarheid'. En daarin stel jij dat jouw religie waar is. Je komt met allerlei stellingnames die jij als de 'waarheid' bestempelt.

En daarom vraag ik me af: "Waarom?" Waarom is wat jij zegt de waarheid? En als ik zeg dat wat ik vind waar is en wat jij zegt niet. Is dat dan ook een waarheid?

En waarom is dat dan wel of niet de waarheid? Kan jouw waarheid waar zijn en mijn waarheid ook? (Zie mijn vorige post over dat rekensommetje daarover)

/edit Post hiervoor aangepast.
En daar gaat het dus over kunnen er meerdere waarheden bestaan

aerandir

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #68 Gepost op: juli 27, 2006, 01:13:09 am »

quote:

Laodicea schreef op 24 juli 2006 om 22:17:

Dat doe ik niet, ik schep orde in de chaos, of meer precies, ik probeer de orde van de Schepper te ontwaren.  :Y)

Is het jouw taak om orde te scheppen in hetgeen de schepper heeft gecreëerd?

quote:

Nogmaals, zeker tegenwoordig werkt dat niet zo, de bevolking is daar zelf in geinteresseerd. En als je daar problemen mee hebt, dan moeten jullie zelf maar eens wat organiseren in de Derde Wereld, maar dat gebeurt niet.
offtopic:En leer dat quoten nou eens. 8)
Niet helemaal mee eens omdat dan zouden jullie een NON religieus hospitaal of school neer moeten zetten..... dan pas zou je kunnen spreken als mensen zich aan WILLEN sluiten bij het christendom dat het  "vrijwillig"is..... wij zijn door de jaren jamge onmder drukking en onderduiking,vele vernieuwingen helaas nog niet klaar voor maar zoals je merkt duurt dat niet lang meer ook onze religie krijgt steeds meer aanhang ALWWEER
« Laatst bewerkt op: juli 27, 2006, 10:23:30 am door Nunc »

aerandir

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #69 Gepost op: juli 27, 2006, 01:23:25 am »

quote:

Nunc schreef op 24 juli 2006 om 22:36:

[...]

ik: "kijk uit, je loopt op een treinrails, en dat kan fatale gevolgen hebben"
jij: "Daar is kans op maar geen garantie dus oneerlijk om alles over een kan te scheren"

8)7

ik: "nee natuurlijk is daar geen garantie op, het was een waarschuwing!

Naar mijn beste weten is het geen keiharde wetmatigheid die beschreven wordt in de 10 geboden, maar een waarschuwing, dat je als ouders verantwoordelijkheden hebt, die verder gaan dan alleen jouw eigen leven. Het is dus GEEN garantie, en het is dus ook geen 'alles over één kam scheren'.

Een aankomende trein ik wij staand op een spoor (samen ) is gevaar voor ONS BEIDEN!!!

Ik kan het wel gevaarlijk vinden dat jullie die vrij nieuwe christusdom aanhangen...(+/- 2010 jaar jong) terwijl VOOR het Christendom ook al een zeer krachtige religie was (Oude Religie/Natuurreligie)......waar nu nog volkeren in geloven!

10 geboden door wie geschreven??? hoeveel na dood van Christus??

Ik weiger verantwoordelijkheid te nemen wat mij ouders (bij wijze van spreken) hebben fout gedaan OMDAT dat niet wil zeggen dat IK dezelfde fouten maak

Dus waarschuwing...... bij het Chrsitendom wordt je aangerekent op de fouten van je ouders en VOOR ouders daar ht 1aa an duren
« Laatst bewerkt op: juli 27, 2006, 10:17:09 am door Nunc »

aerandir

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #70 Gepost op: juli 27, 2006, 01:32:34 am »

quote:

wateengedoe2 schreef op 26 juli 2006 om 17:40:
@ aerandir

[...]

Overheengelezen, geen interesse, of wellicht te moeilijk? Anyway, ik zou een antwoord waarderen, Aerandir!  :)
De andere Goden en Godinnen komen voort uit de moeder godin en haar gezel die kan je aanroepen om bepaalde zaken gedaan te krijgen (godidin voor oogst.god van oorlog en wraak,Godin van liefde en magie etc.. iedre God of Godin heeft een eigenschap en daarme id dus heel duideluik wie je aan moet spreken...... De grote moeder regeert over het alles maar je kan de andere Goden(innen) aanspreken voor specefieken zaken

Liudger

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #71 Gepost op: juli 27, 2006, 08:11:10 am »

quote:

aerandir schreef op 24 juli 2006 om 21:00:  naar jullie inzicht..... je kan een school of hospitaal neer zetten zonder daarop de Christelijke nadruk op te leggen maar gewoon het geloof van de mensen respecteren , dan help je de mensen inderdaad maar je dringt niets op

Beste Aerandir,

Als je mensen zover krijgt dat ze hospitaalbehandeling aanvaarden, dan heb je onvermijdelijk hun oorspronkelijk geloof al een enorme klap toegedeeld.

Daar staat dan een prachtig nieuw gebouw, maar niemand gaat er naar binnen, als je niet hun geloof in hun eigen medicijnmannen en -vrouwen flink aantast. Als je wilt dat het allemaal goed werkt, moet je ook hun geloof aantasten dat meer van een medicijn alleen maar een goede zaak kan zijn, en mogelijk hun geloof dat je als je bijvoorbeeld een baantje in het hospitaal krijgt, het je plicht is ervoor te zorgen dat je eigen familie flink bevoordeeld wordt bij het verdelen van werkgelegenheid, of voorrang tot behandeling.

Er zijn nog vele andere vormen van geloofsverandering die zo'n hospitaal een steeds zinniger zaak maken. En inbedding in het Christelijk wereldbeeld is volgens ons de meest zinnige benadering voor zo'n hospitaal, of welke instelling dan ook.

Overigens wordt niemand geforceerd zo'n hospitaal binnen te gaan, noch om het Christelijk geloof te aanvaarden. Mogen ze toch echt zelf beslissen, dus ik snap dat opdringen niet zo.
« Laatst bewerkt op: juli 27, 2006, 09:30:42 am door Liudger »
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Nunc

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #72 Gepost op: juli 27, 2006, 10:22:45 am »

quote:

aerandir schreef op 27 juli 2006 om 01:23:
[...]

Een aankomende trein ik wij staand op een spoor (samen ) is gevaar voor ONS BEIDEN!!!
je snapt m'n punt kennelijk niet. Het ging om de zin: "nee natuurlijk is daar geen garantie op, het was een waarschuwing! " Ik denk dat het in de 10 geboden gaat om een sterke waarschuwing richting de ouders, dat hun rottigheid ook effecten op de kinderen kan hebben. Waar jij het hier over hebt, en waarom dat 'ons beiden' relevant is, snap ik niet.

quote:

Ik kan het wel gevaarlijk vinden dat jullie die vrij nieuwe christusdom aanhangen...(+/- 2010 jaar jong) terwijl VOOR het Christendom ook al een zeer krachtige religie was (Oude Religie/Natuurreligie)......waar nu nog volkeren in geloven!

Als je alles wat religieus is en met 'natuur' te maken heeft, onder dezelfde noemer schaart ("paganisme" of "natuurreligie") dan heb je ongetwijfeld gelijk.

Maar laat ik dat ook eens proberen: lang voor het christendom hebben de mensen al één God als hoogste erkend, zelfs al hadden ze er duizenden. Denk maar aan Zeus of Jupiter, etc. Dus ze erkenden in feite allemaal die éne God waar Christenen in geloven. Tja... als je je categorieën maar groot genoeg maakt, past er altijd wel wat in.

quote:

10 geboden door wie geschreven??? hoeveel na dood van Christus??
Jij beweerde elders dat je de bijbel wel had gelezen? Dan zou je toch moeten weten dat de 10 geboden ongeveer 1400 jaar voor Christus geschreven zijn ten tijde van Mozes.

quote:

Ik weiger verantwoordelijkheid te nemen wat mij ouders (bij wijze van spreken) hebben fout gedaan OMDAT dat niet wil zeggen dat IK dezelfde fouten maak

Dus waarschuwing...... bij het Chrsitendom wordt je aangerekent op de fouten van je ouders en VOOR ouders daar ht 1aa an duren

Zei ik dat jij verantwoordelijk was voor de fouten van je ouders? Nee toch? Ik zei dat die ouders verantwoordelijk zijn voor wat ze doen, en dat als ze iets fout doen, dat dat dan ook grote negatieve effecten op de kinderen kan hebben. Durf je dat serieus te ontkennen? (Denk aan aids-babies, incest-slachtoffers, geweld tegen kinderen, 'foute ouders' in een oorlog, etc.......)
« Laatst bewerkt op: juli 27, 2006, 10:33:53 am door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #73 Gepost op: juli 27, 2006, 10:31:21 am »

quote:

aerandir schreef op 27 juli 2006 om 01:13:
[...]

Is het jouw taak om orde te scheppen in hetgeen de schepper heeft gecreëerd?

niet 'orde scheppen', maar orde onderscheiden of orde 'aanbrengen'. Uitzoeken hoe alles gemaakt is, proberen de logica ervan te vatten, wetenschap bedrijven, etc.

quote:

Niet helemaal mee eens omdat dan zouden jullie een NON religieus hospitaal of school neer moeten zetten..... dan pas zou je kunnen spreken als mensen zich aan WILLEN sluiten bij het christendom dat het  "vrijwillig"is.....
Wat is nu weer een 'non religieus hospitaal'? Een ziekenhuis waar ook niet-christenen behandeld worden? De meeste ziekenhuizen zijn als christelijke instelling begonnen (als ik me niet vergis is een ziekenhuis zoals we het nu kennen zelfs een uitvinding van de christenen), maar ze zijn er juist ook voor de niet-christenen.

Wist je dat de christenen, in de romeinse tijd (eerste 3 eeuwen na Christus) zelfs als er een pest-plaag of een andere dodelijke ziekte door de steden trok, in de steden bleven om de zieken - ook de niet-christenen - te verzorgen? Al die heroische aanhangers van oude religies vluchtten allemaal de stad uit naar de kust of naar de bergen waar de lucht nog fris en onbesmet was.

En waarom zou het aansluiten bij het christendom niet vrijwillig zijn? Wat heeft dat nu weer met ziekenhuizen te maken? Denk jij dat het zo gaat: "oh meneer, u bent geen christen, dus dan redden we uw leven niet.... maar als u hier een handtekening zet..." ??

quote:

wij zijn door de jaren jamge onmder drukking en onderduiking,vele vernieuwingen helaas nog niet klaar voor maar zoals je merkt duurt dat niet lang meer ook onze religie krijgt steeds meer aanhang ALWWEER

De oude religie is toch al een eeuw ofzo weer geaccepteerd (sinds de periode van de Romantiek, zo ongeveer)? Was het in die eeuw zo moeilijk om ziekenhuizen op te zetten? Ziekenhuizen in derde-wereld-landen draaien ook gewoon op een miniem budget hoor. Het is niet alsof Christenen ergens grote stapels goud hebben liggen, die ze te pas en te onpas overal kunnen inzetten om mensen om te kopen en te verleiden om christen te worden.

P. Strootman

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #74 Gepost op: juli 30, 2006, 11:00:24 am »
Nunc,

Je schreef op 27-7-06  01 : 03:
'Wat is nu weer een 'non religieus hospitaal'? Een ziekenhuis waar ook niet-christenen behandeld worden? De meeste ziekenhuizen zijn als christelijke instelling begonnen (als ik me niet vergis is een ziekenhuis zoals we het nu kennen zelfs een uitvinding van de christenen), maar ze zijn er juist ook voor de niet-christenen'
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Graaf Hermann Keyserling, een veelzijdig moderne filosoof, schreef eens:'China heeft een tot nu toe de volmaakste vorm van concreet mens-zijn uitgewerkt'
Zouden zij geen ziekenhuizen gehad hebben?
Het christelijke Westen heeft tot nu toe de hoogste prestatiecultuur geschapen, het oude China de hoogste zijnscultuur.
En waarom houden we dat vermeende onderscheid tussen christenen en niet-christenen toch in stand? Het veroorzaakt alleen maar een akelig verdeeldheidsdenken; ik ben christen en jij niet! De bijbel kent dit onderscheid helemaal niet!
En is een 'uitvinding' van de christenen, juist ook voor de niet-christenen? Klinkt dit niet wat autoritair?

Laodicea

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #75 Gepost op: juli 30, 2006, 12:16:08 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 30 juli 2006 om 11:00:
Graaf Hermann Keyserling, een veelzijdig moderne filosoof, schreef eens:'China heeft een tot nu toe de volmaakste vorm van concreet mens-zijn uitgewerkt'
Ik ben benieuwd wat de occulte Romanticus Keyserling gevonden zou hebben van het maoistisch communisme waarin maar weinig concrete ruimte is voor het individuele mens-zijn.

quote:

Die kwaliteit is ronduit slecht:

quote:

bron

Bij een onderzoek van de Wereld Gezondheidsorganisatie naar de staat van de gezondheidszorg in 191 landen, belandde China vier jaar geleden op de 144e plaats. Lager dan een aantal van de armste Afrikaanse landen.

quote:

Het christelijke Westen heeft tot nu toe de hoogste prestatiecultuur geschapen, het oude China de hoogste zijnscultuur.

Het 'oude China' was geen partij voor zowel het communisme als het kapitalisme, ze hoefden alleen nog maar te trappen tegen het vermolmde bouwwerk en het storte in elkaar.

quote:

En waarom houden we dat vermeende onderscheid tussen christenen en niet-christenen toch in stand? Het veroorzaakt alleen maar een akelig verdeeldheidsdenken; ik ben christen en jij niet! De bijbel kent dit onderscheid helemaal niet!
Jawel hoor.

quote:

Luc. 12:51
 Denken jullie dat ik gekomen ben om vrede te brengen op aarde? Geenszins, zeg ik jullie, ik kom verdeeldheid brengen.
Verder kunt u zelf nog wat teksten over verdeeldheid zoeken als u dat wilt.

quote:

En is een 'uitvinding' van de christenen, juist ook voor de niet-christenen? Klinkt dit niet wat autoritair?
Het is niet verplicht hoor.
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2006, 12:22:40 pm door Nunc »

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #76 Gepost op: juli 30, 2006, 03:01:36 pm »

quote:

Sacerdos schreef op 30 juli 2006 om 14:27:
Er is maar een WAARHEID, maar vele onwaarheden .

Je hebt helemaal gelijk, er is maar ÉÉN waarheid!

Die ene waarheid is dat de Here Jezus Christus voor onze zonden gestorven is, daarvoor onmenselijk geleden heeft aan het kruis van Golgotha, na Zijn sterven begraven is, vervolgens opgestaan is uit de dood, en daarmee satan overwonnen heeft!
Door de Here Jezus Christus mogen wij tot God gaan. Jezus is de ENIGE weg tot God!!!

P. Strootman

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #77 Gepost op: juli 30, 2006, 03:28:00 pm »

quote:

Laodicea schreef op 30 juli 2006 om 12:16:
[...]
Ik ben benieuwd wat de occulte Romanticus Keyserling gevonden zou hebben van het maoistisch communisme waarin maar weinig concrete ruimte is voor het individuele mens-zijn.

[...]

[...]

[...]

Het 'oude China' was geen partij voor zowel het communisme als het kapitalisme, ze hoefden alleen nog maar te trappen tegen het vermolmde bouwwerk en het storte in elkaar.

[...]

Jawel hoor.

[...]

[...]

Laodicea,
Ik heb niet beweerd, dat er helemaal geen mis- of achterstanden zijn in China. Maar het algemene oordeel van veel westerse christenen is, dat zulke landen helemaal niets gespresteerd hebben. Leibniz vergeleek de geestelijke en morele situatie in China met die van Europa en kwam tot de volgende conclusie: Onze toestand met zijn hand over hand toenemend zedenverval lijkt mij van zodanige aard, dat het bijna nodig wordt ons Chinese missionarissen te sturen....Daarom geloof ik dat, als een wijs man moest beoordelen welk volk het voortreffelijkst is, deze de goude appel aan de Chinezen zou geven.
Voorts moet het als bekend worden verondersteld, dat in de loop der eeuwen het Confusianisme tot een godsdienstvorm heeft geleid, die richting en inhoud hebben gegeven aan de levens van honderden miljoenen hooggecultiveerde Oosterlingen.
Het was niet mijn bedoeling de toestanden in dit land zodanig te idealiseren, dat de indruk zou rijzen, dat er niets aan te merken zou zijn.  Maar het hardnekkige, negatieve beeld wat vaak wordt verondersteld van de voor- christelijke wijsgerige religies van het Oosten, is verwerpelijk.
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2006, 03:28:55 pm door P. Strootman »

Aafke

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #78 Gepost op: juli 30, 2006, 07:22:34 pm »

quote:

Sacerdos schreef op 30 juli 2006 om 14:27:
Er is maar een WAARHEID, maar vele onwaarheden .

Menselijke waarheid is subjectief.

Goddelijke waarheid kan iemand alleen maar zien wanneer het hem/haar door God Zelf is geopenbaard... en dan nog zal het maar ten dele zijn omdat de mens (nog) niet in staat is deze openbaring volledig te bevatten, tenzij dit gegeven is door God Zelf....

De woorden van Paulus:

1 Kor. 13
12 Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen,
doch straks van aangezicht tot aangezicht.
Nu ken ik onvolkomen,
maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben.
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Laodicea

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #79 Gepost op: juli 30, 2006, 10:31:54 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 30 juli 2006 om 15:28:
Laodicea,
Ik heb niet beweerd, dat er helemaal geen mis- of achterstanden zijn in China. Maar het algemene oordeel van veel westerse christenen is, dat zulke landen helemaal niets gespresteerd hebben. Leibniz vergeleek de geestelijke en morele situatie in China met die van Europa en kwam tot de volgende conclusie: Onze toestand met zijn hand over hand toenemend zedenverval lijkt mij van zodanige aard, dat het bijna nodig wordt ons Chinese missionarissen te sturen....
Meneer Strootman, Leibniz leefde in de 17e eeuw, hoe denkt u dat hij als proto-liberaal over Mao had gedacht? Of over de slechte omstandigheden m.b.t. de mensenrechten in China.

quote:

Daarom geloof ik dat, als een wijs man moest beoordelen welk volk het voortreffelijkst is, deze de goude appel aan de Chinezen zou geven.
Waag ik te betwijfelen.

quote:

Voorts moet het als bekend worden verondersteld, dat in de loop der eeuwen het Confusianisme tot een godsdienstvorm heeft geleid, die richting en inhoud hebben gegeven aan de levens van honderden miljoenen hooggecultiveerde Oosterlingen.
Totdat China open ging voor het Westen, toen stortte het confucianisme als een kaartenhuis in elkaar, dat is gewoonweg een feit.

quote:

Het was niet mijn bedoeling de toestanden in dit land zodanig te idealiseren, dat de indruk zou rijzen, dat er niets aan te merken zou zijn.  Maar het hardnekkige, negatieve beeld wat vaak wordt verondersteld van de voor- christelijke wijsgerige religies van het Oosten, is verwerpelijk.
Wél mag gezegd worden dat het Christendom de snelst groeinde religie is in China, het voorziet kennelijk toch in een behoefte.

P. Strootman

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #80 Gepost op: juli 31, 2006, 09:24:39 am »

quote:

Laodicea schreef op 30 juli 2006 om 22:31:
[...]
Meneer Strootman, Leibniz leefde in de 17e eeuw, hoe denkt u dat hij als proto-liberaal over Mao had gedacht? Of over de slechte omstandigheden m.b.t. de mensenrechten in China.
[...]
Waag ik te betwijfelen.
[...]
Totdat China open ging voor het Westen, toen stortte het confucianisme als een kaartenhuis in elkaar, dat is gewoonweg een feit.
[...]

Wél mag gezegd worden dat het Christendom de snelst groeinde religie is in China, het voorziet kennelijk toch in een behoefte.

Laodicea,

Inderdaad groeit het christendom vrij gemakkelijk in dergelijke landen als China. De kerkelijke leiders, die het christendom in Europa zien wankelen, wijzen er nogal een graag op, dat 'de kerk' in de zendings- en missiegeboeden snel groeit. Maar zij verzuimen erbij te vermelden, dat hele volksstammen niet in staat zijn om het godsdienstige wereldbeeld, zoals het christendom dat leert, op zijn waarheidsgehalte te toetsen. Daar komt nog bij, dat de zendelingen en missionarissen de 'verlossing' niet afhankelijk maken van welke menselijke prestatie dan ook, maar alleen maar geloof vragen. Het christendom staat dan ook bekend, als een extreme geloofsreligie. Ik denk, dat de ontwikkelingen ons gaan leren, dat er bij alle goede bedoelingen van de christenen, ook zeer grote fouten zijn gemaakt. Dus of het allemaal voorziet in een behoefte, valt m.i. te betwijfelen!

Laodicea

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #81 Gepost op: juli 31, 2006, 09:36:52 am »

quote:

P. Strootman schreef op 31 juli 2006 om 09:24:
Laodicea,

Inderdaad groeit het christendom vrij gemakkelijk in dergelijke landen als China. De kerkelijke leiders, die het christendom in Europa zien wankelen, wijzen er nogal een graag op, dat 'de kerk' in de zendings- en missiegeboeden snel groeit. Maar zij verzuimen erbij te vermelden, dat hele volksstammen niet in staat zijn om het godsdienstige wereldbeeld, zoals het christendom dat leert, op zijn waarheidsgehalte te toetsen. Daar komt nog bij, dat de zendelingen en missionarissen de 'verlossing' niet afhankelijk maken van welke menselijke prestatie dan ook, maar alleen maar geloof vragen. Het christendom staat dan ook bekend, als een extreme geloofsreligie. Ik denk, dat de ontwikkelingen ons gaan leren, dat er bij alle goede bedoelingen van de christenen, ook zeer grote fouten zijn gemaakt. Dus of het allemaal voorziet in een behoefte, valt m.i. te betwijfelen!
Het gearceerde lijkt me aantoonbaar niet waar, het is in China niet eenvoudig om Christen te zijn, dus alleen al het openlijk bekennen van je geloof kan je leven al aardig bemoeilijken. Ook is de prestatie die de Christenen b.v. in bepaalde gebieden in Afrika weten te leveren door hele volkstammen kuis te laten leven in de strijd tegen AIDS geen kwestie van alleen geloof. Ook betrekt u het 'Sola fide' dat slechts in bepaalde takken van het Christendom wordt aangehangen nogal eenvoudig op de rest.
Maar zelfs deze laatste groep weet in de 3e wereld tot een opmerkelijke dadendrang te komen.

Nunc

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #82 Gepost op: juli 31, 2006, 11:36:53 am »

quote:

Laodicea schreef op 31 juli 2006 om 09:36:
[...]
Het gearceerde lijkt me aantoonbaar niet waar, het is in China niet eenvoudig om Christen te zijn, dus alleen al het openlijk bekennen van je geloof kan je leven al aardig bemoeilijken. Ook is de prestatie die de Christenen b.v. in bepaalde gebieden in Afrika weten te leveren door hele volkstammen kuis te laten leven in de strijd tegen AIDS geen kwestie van alleen geloof. Ook betrekt u het 'Sola fide' dat slechts in bepaalde takken van het Christendom wordt aangehangen nogal eenvoudig op de rest.
Maar zelfs deze laatste groep weet in de 3e wereld tot een opmerkelijke dadendrang te komen.

Sola Fide heeft hier niks mee te maken. Het betekent dat het niet je werken zijn die je redden, maar het zegt niet dat je als christen geen werken moet doen. Die werken worden uit dankbaarheid gedaan namelijk.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #83 Gepost op: juli 31, 2006, 12:29:01 pm »
"De" waarheid is een niet eksisterende zwarte kat in een donkere kamer. De filosophen en de religieuzen zoeken er naar. De religieuzen roepen voortdurend: "ik heb ze"

Laodicea

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #84 Gepost op: juli 31, 2006, 04:43:40 pm »

quote:

Nunc schreef op 31 juli 2006 om 11:36:
Sola Fide heeft hier niks mee te maken. Het betekent dat het niet je werken zijn die je redden, maar het zegt niet dat je als christen geen werken moet doen. Die werken worden uit dankbaarheid gedaan namelijk.
Dat weet ik wel, maar het ging er mij om dat P. Strootman alles over één kam scheert, terwijl dit in de RKK en OOK toch anders werkt.

quote:

vrolijke schreef op 31 juli 2006 om 12:29:
"De" waarheid is een niet eksisterende zwarte kat in een donkere kamer.
Vanwaar die zekerheid?

quote:

De filosophen en de religieuzen zoeken er naar.
Het postmodernisme gemist?

quote:

De religieuzen roepen voortdurend: "ik heb ze"
En denk je dat dat beperkt blijft tot 'religieuzen'?

P. Strootman

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #85 Gepost op: augustus 01, 2006, 09:13:00 pm »

quote:

Laodicea schreef op 31 juli 2006 om 09:36:
[...]
Het is i.d.v. wel eens nuttig om te vernemen, hoe men in de Aziatische wereld denkt over het christendom. Zo wordt het christendom verweten, dat we het zintuig verloren hebben voor elk kosmisch levensbesef. En ook zelfs vanuit de islam wordt aan het 'christelijke Westen' als de grote ramp van de westers cultuur voorgehouden het verlies van kosmische eenheidsbeleving. In een brochure 'De kosmische betekenis van Christus in de hedendaagste  aziatische theologie', schreef de Aziatischte theoloog, dat een 'Schriftgebonden' Christus, zoals het christendom die leert, nooit inheems kan worden in de Aziatische theologie.  Hij heeft daarin schoon gelijk, want het christendom kent slechts een  aan de Schriftgebonden, VLESELIJKE Christus, maar niet een Christus als Geest, die NIET gebonden is aan de Schrift.

Laodicea

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #86 Gepost op: augustus 01, 2006, 09:42:17 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 01 augustus 2006 om 21:13:
Het is i.d.v. wel eens nuttig om te vernemen, hoe men in de Aziatische wereld denkt over het christendom. Zo wordt het christendom verweten, dat we het zintuig verloren hebben voor elk kosmisch levensbesef. En ook zelfs vanuit de islam wordt aan het 'christelijke Westen' als de grote ramp van de westers cultuur voorgehouden het verlies van kosmische eenheidsbeleving. In een brochure 'De kosmische betekenis van Christus in de hedendaagste  aziatische theologie', schreef de Aziatischte theoloog, dat een 'Schriftgebonden' Christus, zoals het christendom die leert, nooit inheems kan worden in de Aziatische theologie.  Hij heeft daarin schoon gelijk, want het christendom kent slechts een  aan de Schriftgebonden, VLESELIJKE Christus, maar niet een Christus als Geest, die NIET gebonden is aan de Schrift.
Uw discussies met Nunc moeten u toch duidelijk hebben gemaakt dat, ongeacht wat u van de Bijbel vind, dat ook protestanten niet geloven in een Jezus Christus die alleen mens was en geen God. En wat Aziaten vinden, ach, laten we de retoriek even voor wat 'ie is en er wat cijfers bij pakken:

quote:

1986                1996  
Philippines     49.0 (87.6%)  65.5 (91.2%)
India             19.9 (2.6%)    25.3 (2.7%)  
Indonesia      12.6 (7.5%)    19.0 (9.6%)
South Korea  9.5 (23%)        13.2 (29%)
China            2.7 (0.25%)     9.8 (0.8%)
Vietnam         4.0 (6.6%)      6.1 (8%)
Taiwan           1.4 (7.4%)      1.6 (7.4%)  
Sri Lanka        1.2 (7.5%)      1.4 (7.5%)  
Malaysia         1.0 (6.4%)      1.3 (6.4%)
Hong Kong      0.55 (10.0%)  0.54 (8.5%)
Singapore       0.26 (10.3%)  0.38 (12.6%)
Thailand          0.26 (0.5%)   0.37 (0.6%)  
TOTAL             102.4             144.5  
bron
Dat is een toename met de helft in tien jaar tijd! Let ook op de cijfers van China, een verdrievoudiging, en dan gaat men ook nog uit van zeer conservatieve schattingen, waarschijnlijk leven er reeds 50 miljoen Christenen in China, wellicht zelfs 90 miljoen. Ondanks dat ze hier en daar stevig onderdrukt worden door de door u geroemde verlichte krachten groeien ze als kool.

P. Strootman

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #87 Gepost op: augustus 02, 2006, 02:26:45 pm »

quote:

Laodicea schreef op 01 augustus 2006 om 21:42:
[...]

Uw discussies met Nunc moeten u toch duidelijk hebben gemaakt dat, ongeacht wat u van de Bijbel vind, dat ook protestanten niet geloven in een Jezus Christus die alleen mens was en geen God. En wat Aziaten vinden, ach, laten we de retoriek even voor wat 'ie is en er wat cijfers bij pakken:

[...]

bron
Dat is een toename met de helft in tien jaar tijd! Let ook op de cijfers van China, een verdrievoudiging, en dan gaat men ook nog uit van zeer conservatieve schattingen, waarschijnlijk leven er reeds 50 miljoen Christenen in China, wellicht zelfs 90 miljoen. Ondanks dat ze hier en daar stevig onderdrukt worden door de door u geroemde verlichte krachten groeien ze als kool.

Laodicea,
Die cijfers op zichzelf genomen, zeggen niets! Zoals ik al eerder opmerkte, zijn er heel wat van zulke bekeerlingen, die ‘de Waarheid’ van het antiwijsgerige christendom niet op de innerlijke waarde óf onwaarde  kunnen beoordelen. Zoals ik deze week nog las, bloeien in China de kerken boven- en ondergronds, maar men vraagt zich af, of de Chinezen trendy zijn onder het motto: Wat uit het buitenland komt, is beter? Ondertussen maken de missionarissen de Chinese bekeerlingen wijs, dat zij pas christenen zijn, als zij de doop hebben ondergaan. Klinkklare onzin, want dat kunnen we nergens lezen in de bijbel. Paulus, de apostel der niet-joden, leerde in géén geval een waterdoop, want die hij al gedoopt had, kon hij op de vingers van één hand tellen (1 Kor.1). Ook blijkt dat veel kerken in China (gemeenten) theologisch behoudend tot zeer behoudend zijn. Ja, zij zijn nog traditioneler, dan wij hier  zo’n vijftig jaar geleden. Het christelijke, ver opgevoerde zondebesef en de onmacht je hieraan te ontworstelen, zal hun dus kennelijk door de zendelingen zijn bijgebracht. Plus de ‘simpele’ methode (door het geloof alleen), je door Jezus te laten verlossen. Wat we zélf niet kunnen, heeft Hij toch gedaan?
Nee, dan hoor ik liever Takizawa Katsumi, die gelooft dat de Logos/Christus  de existentie mogelijk maakt van ieder mens, ook als hij Jezus van Nazareth níet kent. Hij vindt hiermee de apostel Paulus aan zijn zijde, want die leerde hetzelfde! Ook klinkt nog het verwijt, dat in de zendings- en missietijd (plus het kolonialisme) alle energie werd besteed aan individuele bekeringen, zonder rekening te houden met de geschiedenis en godsdienst, van de betreffende volkeren, waartoe de bekeerlingen behoorden.
Ik denk, Laodicea, dat we gehoor moeten gaan geven aan de oproep, die steeds meer klink, namelijk dat we in onze tijd van religieus en culturele pluralisme, de gelijkwaardigheid van de ‘verschillende ‘ religies moeten gaan erkennen.
Piet S.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #88 Gepost op: augustus 02, 2006, 03:03:10 pm »

quote:

Ondertussen maken de missionarissen de Chinese bekeerlingen wijs, dat zij pas christenen zijn, als zij de doop hebben ondergaan. Klinkklare onzin, want dat kunnen we nergens lezen in de bijbel. Paulus, de apostel der niet-joden, leerde in géén geval een waterdoop, want die hij al gedoopt had, kon hij op de vingers van één hand tellen (1 Kor.1).
Paulus leerde wel degelijk een waterdoop, en inderdaad heeft hij er niet veel met eigen hand gedoopt. Maar nog altijd wel een paar! De enige reden waarom hij blij is dat hij er niet meer zélf heeft gedoopt, is dat daardoor de partijvorming binnen de gemeente nog extra brandstof had gekregen. (zie de context van 1 kor 1). Daarbij is de doop een teken dat je ontvangt als je van niet-christen christen wordt, en inderdaad geen voorwaarde vooraf. Net zomin als dat je in de winkel een kassabon nodig hebt om iets te kopen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #89 Gepost op: augustus 02, 2006, 03:15:58 pm »
Strootmans uitleg strookt idd ook niet helemaal met 1 korinthe 12 vs 13: Wij zijn allen gedoopt in één Geest en zijn daardoor één lichaam geworden, wij zijn allen van één Geest doordrenkt, of we nu uit het Joodse volk of uit een ander volk afkomstig zijn, of we nu slaven of vrije mensen zijn.
Overigens ben ik het met Strootman eens dat je christen kunt zijn zonder gedoopt te zijn. Maar die discussie is hier offtopic.

Ontopic: als ik Strootman goed begrijp, denkt hij dat het succes van de missionarissen in China samenhangt met het feit dat het een westerse boodschap is. Dat je, wanneer je luistert naar de westerse boodschap, vervolgt kunt worden, maakt het het niet minder aantrekkelijk.
Dat lijkt mij nogal een pittige stelling. Ik mis de kennis op daar degelijk op in te gaan.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

P. Strootman

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #90 Gepost op: augustus 02, 2006, 04:24:17 pm »

quote:

E-line schreef op 02 augustus 2006 om 15:03:
[...]

Paulus leerde wel degelijk een waterdoop, en inderdaad heeft hij er niet veel met eigen hand gedoopt. Maar nog altijd wel een paar! De enige reden waarom hij blij is dat hij er niet meer zélf heeft gedoopt, is dat daardoor de partijvorming binnen de gemeente nog extra brandstof had gekregen. (zie de context van 1 kor 1). Daarbij is de doop een teken dat je ontvangt als je van niet-christen christen wordt, en inderdaad geen voorwaarde vooraf. Net zomin als dat je in de winkel een kassabon nodig hebt om iets te kopen.

E-line,
Paulus leerde slecht één doop (Efeze 4.5) en dat kan moeilijk anders zijn dan de doop in Christus. In Galaten 3.27 schreef hij:’Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed’ Dat was dus een daad van de dopeling zélf. Paulus leerde een besnijdenis die níet met mensenhanden geschiedt (Kol.2.11). Zou hij dan wél een doop leren, die met mensenhanden geschiedt? Paulus onderwees geen enkel uiterlijk ritueel, want hij was een apostel van de Geest van Jezus.

P. Strootman

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #91 Gepost op: augustus 02, 2006, 04:28:16 pm »

quote:

elle schreef op 02 augustus 2006 om 15:15:
Strootmans uitleg strookt idd ook niet helemaal met 1 korinthe 12 vs 13: Wij zijn allen gedoopt in één Geest en zijn daardoor één lichaam geworden, wij zijn allen van één Geest doordrenkt, of we nu uit het Joodse volk of uit een ander volk afkomstig zijn, of we nu slaven of vrije mensen zijn.
Overigens ben ik het met Strootman eens dat je christen kunt zijn zonder gedoopt te zijn. Maar die discussie is hier offtopic.

Ontopic: als ik Strootman goed begrijp, denkt hij dat het succes van de missionarissen in China samenhangt met het feit dat het een westerse boodschap is. Dat je, wanneer je luistert naar de westerse boodschap, vervolgt kunt worden, maakt het het niet minder aantrekkelijk.
Dat lijkt mij nogal een pittige stelling. Ik mis de kennis op daar degelijk op in te gaan.

elle,

Sprak Paulus hier niet over dezelfde doop als in Galaten 3.27? Ik dacht van wel! Het heft inderdaad de aanvangelijke verschillen tussen Joden en heidenen, dan ook op.
Liever zou ik zeggen: Je kunt ook geloven zonder gedoopt te zijn.

Nunc

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #92 Gepost op: augustus 02, 2006, 05:13:24 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 02 augustus 2006 om 14:26:
[...]

Laodicea,
Die cijfers op zichzelf genomen, zeggen niets! Zoals ik al eerder opmerkte, zijn er heel wat van zulke bekeerlingen, die ‘de Waarheid’ van het antiwijsgerige christendom niet op de innerlijke waarde óf onwaarde  kunnen beoordelen. Zoals ik deze week nog las, bloeien in China de kerken boven- en ondergronds, maar men vraagt zich af, of de Chinezen trendy zijn onder het motto: Wat uit het buitenland komt, is beter?
ja uiteraard, lekker trendy vervolgd worden. Dat is hip tegenwoordig. Als christen wordt je in bv. Iran vervolgd, dus laten we dat in China ook gaan doen, want zo hoort het kennelijk, als je mee wilt doen in de wereld. En dit is bewust zeer cynisch bedoeld, omdat het m.i. werkelijk complete onzin is, om het op 'trendy' te gooien als verklaringsmodel. Wat verklaard moet worden is juist verre van trendy.

quote:

Ondertussen maken de missionarissen de Chinese bekeerlingen wijs, dat zij pas christenen zijn, als zij de doop hebben ondergaan.

en waarom is dit relevant?

quote:

Klinkklare onzin, want dat kunnen we nergens lezen in de bijbel.

wij anders wel hoor.

quote:

Paulus, de apostel der niet-joden, leerde in géén geval een waterdoop, want die hij al gedoopt had, kon hij op de vingers van één hand tellen (1 Kor.1).

Oh, dus Paulus leerde geen waterdoop, maar foei foei, die stoute Paulus, hij had het toch wel gedaan in Korinte... lastig lastig... had Paulus dan toch ineens 2 verschilende soorten 'dopen'?

Wat in 1 Korinte 1 beschreven wordt door Paulus is RHETORIEK: De Korintiers waren zo in de ban van het 'dopen', dat Paulus bewust de betekenis ervan relativeert. Hij doet zelfs alsof hij het zo onbelangrijk vindt, dat hij zowaar vergeten is wie hij nou precies gedoopt heeft, en doet alsof hij zich het pas al schrijvende herinnert, een mooie klassieke rhetorishe techniek om een boodschap duidelijk te maken: het gaat maar om één Persoon, Jezus. Er is één doop, die zich uit in het symbool van het water, maar die uiteraard niet beperkt blijft tot dat water.

quote:

Ook blijkt dat veel kerken in China (gemeenten) theologisch behoudend tot zeer behoudend zijn. Ja, zij zijn nog traditioneler, dan wij hier  zo’n vijftig jaar geleden. Het christelijke, ver opgevoerde zondebesef en de onmacht je hieraan te ontworstelen, zal hun dus kennelijk door de zendelingen zijn bijgebracht.
juist ja, dus die Christelijke Chinezen willen lekker trendy doen (onder het motto "Wat uit het buitenland komt, is beter?"), door een christendom aan te gaan gaan hangen wat traditioneler is dan wat we hier 50 jaar geleden hadden. Je moet toch wel ontzag gaan krijgen voor die verschrikkelijk slimme chinezen, die aan de ene kant een 'verouderd' traditioneel christendom weten op te duiken wat hier al 50 jaar achterhaald is (waar halen ze dat nu weer vandaan? Niet uit de trendy media of van internet in ieder geval), en voor dat behoudend en traditioneel christendom willen ze dan ook nog eens vervolgd worden, terwijl ze het aan de andere kant gaan aanhangen, omdat het zo lekker trendy en populair is. Juist ja.. Ik geloof hier dus niks van. Dat het 'trendy'-zijn een verklaring kan bieden voor de groei van het christendom, is een onmogelijkheid. Het is een intern volledig INconsistente 'verklaring'.

quote:

Plus de ‘simpele’ methode (door het geloof alleen), je door Jezus te laten verlossen. Wat we zélf niet kunnen, heeft Hij toch gedaan?
inderdaad 'lekker simpel'. Als je ziet, dat ELKE variant op het christendom, die het zogenaamd beter weet, een 'moeilijkere' variant maakt waar je het zelf moet doen, blijkt dat 'lekker simpel' helemaal niet zo 'lekker simpel'. Jezelf compleet en totaal afhankelijk weten van een Ander voor je redding, is zo 'lekker simpel' en makkelijk nog helemaal niet, zoals de geschiedenis keer op keer weer bewijst.

quote:

Nee, dan hoor ik liever Takizawa Katsumi, die gelooft dat de Logos/Christus  de existentie mogelijk maakt van ieder mens, ook als hij Jezus van Nazareth níet kent. Hij vindt hiermee de apostel Paulus aan zijn zijde, want die leerde hetzelfde!

Gek genoeg heb ik Paulus nog nooit in dat kamp gevonden, maar het staat je vrij om me dat nog eens uit te leggen. Ik heb nog wel meer vragen, die we dan ook meteen kunnen behandelen.

quote:

Ook klinkt nog het verwijt, dat in de zendings- en missietijd (plus het kolonialisme) alle energie werd besteed aan individuele bekeringen, zonder rekening te houden met de geschiedenis en godsdienst, van de betreffende volkeren, waartoe de bekeerlingen behoorden.
We hebben het hier over China van de 21ste eeuw, dus niet een kolonisatie, maar gewoon mensen die tot geloof komen in een door en door traditionele chinese samenleving, waar de enige invloeden van het westen te vinden zijn in de vorm van kapitalisme en uitbuiting. De opmerking over "geschiedenis en godsdienst van de betreffende volken (..)" is dus niet relevant, omdat dat helemaal niet op de chinese situatie slaat.

Dus 'op zichzelf genomen' zeggen de cijfers wellicht niks, maar als je kijkt naar de chinese situatie, dan zeggen ze wel degelijk wat: dat 'oude traditionele christenom' wat hier 50 jaar geleden al verouderd was, en waarvoor mensen vervolgd en bespot worden, en wat absoluut niet trendy is, is toch enorm groeiende, terwijl de traditionele 'wijsgierige' stromingen dat kennelijk niet zijn.
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2006, 05:49:55 pm door Nunc »

P. Strootman

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #93 Gepost op: augustus 02, 2006, 07:06:45 pm »
Nunc,

Je mag het best oneens zijn met me, Nunc, maar de toon waarop je reageert getuigt van een enorme irritatie. En dat is jammer. Die irritatie heeft natuurlijk een oorzaak! En ik weet maar al te goed wat die oorzaak is. Bovendien zou ik het een en ander nog best kunnen weerleggen, maar ik zal het maar niet doen.
Piet

Nunc

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #94 Gepost op: augustus 03, 2006, 11:45:43 am »

quote:

P. Strootman schreef op 02 augustus 2006 om 19:06:
Nunc,

Je mag het best oneens zijn met me, Nunc, maar de toon waarop je reageert getuigt van een enorme irritatie. En dat is jammer. Die irritatie heeft natuurlijk een oorzaak! En ik weet maar al te goed wat die oorzaak is. Bovendien zou ik het een en ander nog best kunnen weerleggen, maar ik zal het maar niet doen.
Piet

mijn excuses als de toon te geiriteerd was. Dat was ik wellicht ook, maar dat komt dan ook omdat jij met een 'verklaring' komt ("trendy", etc) die m.i. kant nog wal raakt. Zeker aangezien we dit onderwerp al wel eerder besproken hebben, en je wel vaker een dergelijke 'verklaring' heb geponeerd, zonder verdere verdediging, en anderen je er toen ook al op gewezen hebben, dat ze geen stand kan houden in het licht van de feiten.
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2006, 11:47:08 am door Nunc »

P. Strootman

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #95 Gepost op: augustus 03, 2006, 01:25:08 pm »

quote:

Nunc schreef op 03 augustus 2006 om 11:45:

[...]

mijn excuses als de toon te geiriteerd was. Dat was ik wellicht ook, maar dat komt dan ook omdat jij met een 'verklaring' komt ("trendy", etc) die m.i. kant nog wal raakt. Zeker aangezien we dit onderwerp al wel eerder besproken hebben, en je wel vaker een dergelijke 'verklaring' heb geponeerd, zonder verdere verdediging, en anderen je er toen ook al op gewezen hebben, dat ze geen stand kan houden in het licht van de feiten.

Al goed, Nunc!

Piet

aerandir

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #96 Gepost op: augustus 04, 2006, 12:11:10 am »

quote:

Doarsie schreef op 14 juli 2006 om 08:32:
[...]

Nergens.   (of overal)
 Hij is er altijd al geweest.
en zo ook onze Godin

aerandir

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #97 Gepost op: augustus 04, 2006, 12:21:14 am »

quote:

Liudger schreef op 27 juli 2006 om 08:11:
Beste Aerandir,

Als je mensen zover krijgt dat ze hospitaalbehandeling aanvaarden, dan heb je onvermijdelijk hun oorspronkelijk geloof al een enorme klap toegedeeld.

en waarom zou je HUN geloof een klap willen toedelen?????????

quote:

Daar staat dan een prachtig nieuw gebouw, maar niemand gaat er naar binnen, als je niet hun geloof in hun eigen medicijnmannen en -vrouwen flink aantast. Als je wilt dat het allemaal goed werkt, moet je ook hun geloof aantasten dat meer van een medicijn alleen maar een goede zaak kan zijn, en mogelijk hun geloof dat je als je bijvoorbeeld een baantje in het hospitaal krijgt, het je plicht is ervoor te zorgen dat je eigen familie flink bevoordeeld wordt bij het verdelen van werkgelegenheid, of voorrang tot behandeling.

Misschien zijn die medicijn mannen niet zo slecht nog niet.... daar het wel noodzaak is kan je ook een openbaar hospitaal neerzetten die mensen zijn niet helemaal imbeciel en komen dan toch wel wanneer de eigen medicijnmannen niet genoeg kunnen doen.... en zo niet dan komen ze ook niet naar een christelijk hospitaal

quote:

Er zijn nog vele andere vormen van geloofsverandering die zo'n hospitaal een steeds zinniger zaak maken. En inbedding in het Christelijk wereldbeeld is volgens ons de meest zinnige benadering voor zo'n hospitaal, of welke instelling dan ook.

VOLGENDS jullie ja.... waar blijft dan het respect voor hun manier van leven en respect voor hun geloof???

quote:

Overigens wordt niemand geforceerd zo'n hospitaal binnen te gaan, noch om het Christelijk geloof te aanvaarden. Mogen ze toch echt zelf beslissen, dus ik snap dat opdringen niet zo.
« Laatst bewerkt op: augustus 04, 2006, 09:50:39 am door Nunc »

aerandir

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #98 Gepost op: augustus 04, 2006, 12:29:39 am »

quote:

Nunc,

Je schreef op 27-7-06  01 : 03:
'Wat is nu weer een 'non religieus hospitaal'? Een ziekenhuis waar ook niet-christenen behandeld worden? De meeste ziekenhuizen zijn als christelijke instelling begonnen (als ik me niet vergis is een ziekenhuis zoals we het nu kennen zelfs een uitvinding van de christenen), maar ze zijn er juist ook voor de niet-christenen'
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
inderdaad

aerandir

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #99 Gepost op: augustus 04, 2006, 12:34:05 am »

quote:

Laodicea schreef op 30 juli 2006 om 12:16:

alsof alle Chistelijke landen het zo vreselijk goed doen... ook daar wordt bloed door vergoten.... ieder regime heeft voor en sommige ook veel nadelen

quote:

kan zijn maar qua medische kennis nog steeds mijlen ver van ons verwijderd!!!! ze hebben een kruiden en altanatieve kennis die de westerse wereld de pet te boven gaat!

quote:

Ook het vaticaan had ooit heel veel grond en macht ook dat is ingestort...wat met China is gebeurt heeft niets met geloof te maken dan wel met militaire macht

quote:

Jawel hoor.

[...]

[...]

« Laatst bewerkt op: augustus 04, 2006, 09:54:41 am door Nunc »