quote:
P. Strootman schreef op 02 augustus 2006 om 14:26:[...]
Laodicea,
Die cijfers op zichzelf genomen, zeggen niets! Zoals ik al eerder opmerkte, zijn er heel wat van zulke bekeerlingen, die ‘de Waarheid’ van het antiwijsgerige christendom niet op de innerlijke waarde óf onwaarde kunnen beoordelen. Zoals ik deze week nog las, bloeien in China de kerken boven- en ondergronds, maar men vraagt zich af, of de Chinezen trendy zijn onder het motto: Wat uit het buitenland komt, is beter?
ja uiteraard, lekker trendy
vervolgd worden. Dat is hip tegenwoordig. Als christen wordt je in bv. Iran vervolgd, dus laten we dat in China ook gaan doen, want zo hoort het kennelijk, als je mee wilt doen in de wereld. En dit is bewust zeer cynisch bedoeld, omdat het m.i. werkelijk complete onzin is, om het op 'trendy' te gooien als verklaringsmodel. Wat verklaard moet worden is juist verre van trendy.
quote:
Ondertussen maken de missionarissen de Chinese bekeerlingen wijs, dat zij pas christenen zijn, als zij de doop hebben ondergaan.
en waarom is dit relevant?
quote:
Klinkklare onzin, want dat kunnen we nergens lezen in de bijbel.
wij anders wel hoor.
quote:
Paulus, de apostel der niet-joden, leerde in géén geval een waterdoop, want die hij al gedoopt had, kon hij op de vingers van één hand tellen (1 Kor.1).
Oh, dus Paulus leerde geen waterdoop, maar foei foei, die stoute Paulus, hij had het toch wel gedaan in Korinte... lastig lastig... had Paulus dan toch ineens 2 verschilende soorten 'dopen'?
Wat in 1 Korinte 1 beschreven wordt door Paulus is RHETORIEK: De Korintiers waren zo in de ban van het 'dopen', dat Paulus bewust de betekenis ervan relativeert. Hij doet zelfs alsof hij het zo onbelangrijk vindt, dat hij zowaar vergeten is wie hij nou precies gedoopt heeft, en doet alsof hij zich het pas al schrijvende herinnert, een mooie klassieke rhetorishe techniek om een boodschap duidelijk te maken: het gaat maar om één Persoon, Jezus. Er is één doop, die zich uit in het symbool van het water, maar die uiteraard niet beperkt blijft tot dat water.
quote:
Ook blijkt dat veel kerken in China (gemeenten) theologisch behoudend tot zeer behoudend zijn. Ja, zij zijn nog traditioneler, dan wij hier zo’n vijftig jaar geleden. Het christelijke, ver opgevoerde zondebesef en de onmacht je hieraan te ontworstelen, zal hun dus kennelijk door de zendelingen zijn bijgebracht.
juist ja, dus die Christelijke Chinezen willen lekker
trendy doen (onder het motto "Wat uit het buitenland komt, is beter?"),
door een christendom aan te gaan gaan hangen wat traditioneler is dan wat we hier 50 jaar geleden hadden. Je moet toch wel ontzag gaan krijgen voor die verschrikkelijk slimme chinezen, die aan de ene kant een 'verouderd' traditioneel christendom weten op te duiken wat hier al 50 jaar achterhaald is (waar halen ze dat nu weer vandaan? Niet uit de trendy media of van internet in ieder geval), en voor dat behoudend en traditioneel christendom willen ze dan ook nog eens vervolgd worden, terwijl ze het aan de andere kant gaan aanhangen, omdat het zo lekker trendy en populair is. Juist ja.. Ik geloof hier dus niks van. Dat het 'trendy'-zijn een verklaring kan bieden voor de groei van het christendom, is een onmogelijkheid. Het is een intern volledig INconsistente 'verklaring'.
quote:
Plus de ‘simpele’ methode (door het geloof alleen), je door Jezus te laten verlossen. Wat we zélf niet kunnen, heeft Hij toch gedaan?
inderdaad 'lekker simpel'. Als je ziet, dat
ELKE variant op het christendom, die het zogenaamd beter weet, een 'moeilijkere' variant maakt waar je het zelf moet doen, blijkt dat 'lekker simpel' helemaal niet zo 'lekker simpel'. Jezelf
compleet en totaal afhankelijk weten van een Ander voor je redding, is zo 'lekker simpel' en makkelijk nog helemaal niet, zoals de geschiedenis keer op keer weer bewijst.
quote:
Nee, dan hoor ik liever Takizawa Katsumi, die gelooft dat de Logos/Christus de existentie mogelijk maakt van ieder mens, ook als hij Jezus van Nazareth níet kent. Hij vindt hiermee de apostel Paulus aan zijn zijde, want die leerde hetzelfde!
Gek genoeg heb ik Paulus nog nooit in dat kamp gevonden, maar het staat je vrij om me dat nog eens uit te leggen. Ik heb nog wel meer vragen, die we dan ook meteen kunnen behandelen.
quote:
Ook klinkt nog het verwijt, dat in de zendings- en missietijd (plus het kolonialisme) alle energie werd besteed aan individuele bekeringen, zonder rekening te houden met de geschiedenis en godsdienst, van de betreffende volkeren, waartoe de bekeerlingen behoorden.
We hebben het hier over China van de
21ste eeuw, dus niet een kolonisatie, maar gewoon mensen die tot geloof komen in een door en door traditionele chinese samenleving, waar de enige invloeden van het westen te vinden zijn in de vorm van kapitalisme en uitbuiting. De opmerking over "geschiedenis en godsdienst van de betreffende volken (..)" is dus niet relevant, omdat dat helemaal niet op de chinese situatie slaat.
Dus 'op zichzelf genomen' zeggen de cijfers wellicht niks, maar als je kijkt naar de chinese situatie, dan zeggen ze wel degelijk wat: dat 'oude traditionele christenom' wat hier 50 jaar geleden al verouderd was, en waarvoor mensen vervolgd en bespot worden, en wat absoluut niet trendy is, is toch enorm groeiende, terwijl de traditionele 'wijsgierige' stromingen dat kennelijk niet zijn.