quote:
De school heeft er iets meer. Een paar honderd.

Verder vind ik dit meer een opmerking voor de-moderne-mens-van-tegenwoordig dan voor een gelukkig-gereformeerde.
Ik als gelukkig-christen (gelukkig-niet-gereformeerde klinkt zo gek) zie kinderen als een geschenk van God waarmee Hij ons toevallig rijkelijk heeft bedeeld. Dus over 'ik kies voor zoveel kinderen' wil ik het principieel niet eens hebben.
quote:
Ik snap best dat het met acht kinderen drukker is dan met twee kinderen, maar als je acht kinderen wilt,
Pardon? Dit snap ik dus niet goed en je trekt allerlei conclusies die je niet kunt trekken omdat je niets weet van mijn omstandigheden in dezen.
quote:
dan hoort papiertjes invullen en meer van dit soort dingen gewoon bij de consequenties van het hebben van kinderen.
Ik maak onderscheid tussen logische dingen die natuurlijk moeten en dingen die niet perse logisch zijn dat het allemaal zou moeten. Op zich is er niets op tegen om een leuk blad te maken voor een ander kind - alleen soms is het lopende band werk. En dat is meer wat je constateert en het was meer een leuke opsomming voor mijzelf om eens te zien wat er nu allemaal langs kwam de laatste week, dan dat het zo'n vreselijke last is dat ik er overspannen van zou worden (dan zijn daar andere problemen die er ook zijn meer van toepassing maar we hebben ook nog een Vader in de hemel die ik zo vertrouw dat ik weet dat Hij alles in zijn hand houdt, al zien we als mens niet overal de bedoeling van)
quote:
Op mij komt het een beetje over als: ik heb kinderen, ik heb het er druk mee, ik vind het wel leuk, maar zoveel werk ervan niet zo. En dat komt door de school. Dus de 'schuld' (voor zover je dat kunt zeggen) van dat extra werk ligt bij de school.
Vat dit topic niet te zwaar op zou ik zeggen.
quote:
Dat vind ik gewoon een rare (en vooral kromme) redenering. Van kinderen heb je werk, van veel kinderen heb je veel werk en als christen-ouder vind ik niet dat je je verantwoordelijkheid op een ander (crèche etcetera) moet afschuiven.
Mijn kind gaat niet naar de crèche.
Mijn kinderen zijn daar ook nooit geweest. Ik ben nog steeds gewoon thuis. Je draaft een beetje door denk ik.

quote:
Veel kinderen hebben lijkt mij ook hardstikke leuk, maar als ik al zie hoeveel werk het is om maar één kind op te voeden dan weet ik ook dat het niet eerlijk tegenover die andere kinderen zou zijn als ik veel kinderen zou hebben die ik niet voldoende aandacht zou kunnen geven en waarbij ik niet zo betrokken zou kunnen zijn.
Er is nog wel iets tussen 1 en veel kinderen. Ervaring: kinderen houden elkaar bezig en voeden elkaar op. (o.a.)
quote:
Kinderen zijn een zegen op je relatie die je van God krijgt. In plaats dat je van alles ziet als iets dat 'moet', kun je ook proberen te kijken naar alle dingen die je 'mag'. Je mag op allerlei manieren betrokken zijn bij je kind.
Mee eens. Ik zou er snel wat meer 'nemen' als ik jou was - je redenering lezende.....

quote:
Ik vind het getuigen van ondankbaarheid als je dan vervolgens over van alles ('veel werk hebben van' gaat klagen). Want zo komt de openingspost wel over, en gezien de reacties niet alleen op mij.
Dit is niet persoonlijk richting Priscilla en Aquila of wie dan ook bedoeld. Maar het lijkt tegenwoordig zo te zijn alsof kinderen allerlei 'lasten' met zich meebrengen en ook bijvoorbeeld op huishoudelijk werk lijkt neergekeken te worden.
Ik ken iemand die huishoudelijk werk vreselijk vindt. En ze klaagt en klaagt maar dat ze haar gezin en het huishouden moet runnen. Kortom, ze houdt wel van de 'leuke' dingen van haar leven, maar klaagt ontzettend over de 'nadelen': Ze houdt niet van tuinieren zegt ze, ze houdt niet van strijken, ze houdt hier niet van en daar niet van. Ik heb toen gezegd dat als ze er zo'n verschrikkelijke hekel aan heeft, ze er beter aan doet om een tuinman en een huishoudster aan te nemen. Dan krijg je dat allemaal van de Heer, een mooi huis, een lieve man, leuke kinderen, huishouden, mooie tuin en dan erover klagen. Dat vind ik echt ondankbaar. Sorry als dat verkeerd overkwam, en misschien had ik niet zo moeten reageren. Maar het eerste bericht klonk gewoon precies netzo als die kennis van ons die op dezelfde toer klaagt over de 'lasten' van getrouwd zijn en moeder zijn etcetera.
Ik denk dat je deze ervaringsbril op had toen je mijn post las....
Maar ik begrijp nu waarom je mijn OP zo opvatte.....
Je hoort mij trouwens nietr klagen over bergen was en het gras dat gemaaid moet worden en nummer zes die nu naar de zwemles gaat.
Dat zijn nl de vanzelfsprekende dingen die erbij komen.
Maar je mag best eens wat bespreken.
Ik kan ook een topic openen om te bespreken hoe je in je huwelijk met elkaar om moet gaan.
En: oh, mijn man doet het niet altijd zoals ik het zou willen, wat moet ik daaraan doen?
Dan zeg je toch ook niet:
wees blij dat je een man hebt - dus verder niet zeuren.