quote:
mariecke schreef op 16 mei 2006 om 22:36:vraag 1 Wat vinden jullie van de volgende situatie
vraag 2 Wat is wijsheid
Onze zoon van 17 heeft verkering met een meisje van 16. Nu al bijn 1,5 jaar. Zij heeft psychische problemen (gehad) en het gaat op zich wel beter met haar maar dit komt ook door de verkering waaruit ze zekerheid haalt.
Haar ouders vinden het natuurlijk fijn dat het beter met haar gaat maar wij zien een ongezonde (in onze ogen) afhankelijkheid van onze zoon. Dit uit zich op de volgende manier: ze moet altijd bij hem zijn anders gaat ze 'door het lint'. .....
Het is helaas voor mij, voor ons als ouders van twee zonen, een herkenbare ervaring van zo'n 7 jaar geleden. Onze oudste zoon was toen 18 jaar en hij kreeg via school zijn eerste vriendin. Voor hem spannend, voor ons ook en alles een geheel nieuwe ervaring!
Al snel bleek dat onze zoon, hulpvaardig als hij is van karakter, eerder een hulpverleningsrelatie met dat meisje aan was gegaan, dan dat er primair sprake was van een gezonde liefde tussen een jongen en een meisje. Zij had diverse ernstige psychische en sociale problemen, o.a. anorexia nervosa en bij haar hartsvriendin dreigden zelfs zelfmoordneigingen. Voor ons volwassenen te zware problematiek, laat staan voor een jongen van 18 en een meisje van 17 jaar.
Deze eerste “vriendin” van onze zoon had de ziekelijke neiging om onze zoon 7x24 uur per week voor zich te claimen. Bijvoorbeeld bij ons thuis de maaltijd samen met hen gebruiken, was te veel voor het meisje. Dus werd er in allerlei situaties gemanipuleerd dat ze net voor óf na ons aan tafel gingen.
Omdat onze zoon zich een “gevange” van het meisje voelde, heeft hij de relatie na een jaar beëindigd. Nu, zo'n 6 jaar later, heeft ze nog steeds spullen van onze zoon in bezit die ze weigert terug te geven. Met het zieke idee dat ze dan tenminste nog voor deel onze zoon bezit.
Mijn vrouw en ik zijn daarna, te laat dus, in de bibliotheek gestuit op het boek “Als liefde een obsessie wordt en twee levens dreigt te verwoesten” door Susan Forward en Craig Buck, ISBN 90 2153 6838, Utrecht 2002. Hadden we het boek maar gelezen vóór de eerste relatie van onze kinderen!
Er was bij de in het boek beschreven gevallen zo’n herkenning bij ons, allerlei onbegrepen situaties uit dat verschrikkelijke jaar 1999-2000 van “verkering” kregen een verklaring.
Wat aanvankelijk enkele weken of maanden lang op echte liefde lijkt en dat ook echt is, ontaardt sluipenderwijs in een verhouding van achterdochtige bezitsdrift en machtsuitoefening op basis van chantage.
Onderschat de gevolgen van een zo ziekelijke relatie niet! Nog geregeld heeft onze zoon, nota bene na 7 jaar, geregeld last van ongezonde gevoelens en standpunten die toen zijn ontstaan. Het lezen van bijv. genoemd boek en het hebben van een diepgaande en open dialoog met je zoon over de relatie die hij heeft met dat meisje, lijkt me zeer wenselijk!
Sterkte!
Hendrik