quote:
biblebook schreef op 22 januari 2007 om 05:33:Beste Diak2b,
We spreken niet meer over de wet van Mozes, deze is immers door Christus afgeschafd omdat zij geen uitwerking had op het voolk Israël. Ik heb in een voorgaande posting uitgelegd waarom de Sabbat en dus oo, de overige geboden, van van belang zijn voor de gelovige van vandaag. De geboden en dus de wet is niet een regelgeving die we pas bij Mozes ervaren maar die er altijd vanaf de Schepping is geweest. Immers als wij ons voorbereiden op het Nieuwe Koninkrijk, dat niet van deze aarde is, dan bereiden wij ons ook voor op een Nieuwe grondwet.
Ja, zoiets meende ik al te begrijpen. Maar even voor de helderheid, de tien geboden dus wel, en de rest niet? Waaruit volgt dat die tien geboden er al waren vanaf de schepping?
quote:
Als wij op deze aarde gaan emigreren naar een ander land, zoals ik naar België, dan moeten wij een andere wet aannemen en leren erkennen.
Gewoon hetzelfde principe. Want eerlijke gezegd er is een dag en nacht verschil tussen de interepetatie van "democratie" in Nederland en in België. Dat zelfde geld dan ook voor de bestuurlijke- en sociale wetten. Ik zou zeggen, blij lekker in Holland wonen.
Dank voor je ongevraagde emigratie-advies, maar zullen we het maar gewoon ter zake houden?
quote:
Waarom het heel erg fout ging met de Joden van het OT Israël ligt besloten in het feit dat zij de Schriften niet Geestelijk bestudeerden in het licht van het zedelijke doel van God, maar naar menselijke maatstaven en aards-burgelijke wetten. Die fout maken vele Christenen vandaag de dag weer, als ik zo de strijd tussen de verschillende Synodes bestudeer.
Ik geloof je direct. Ik ben totaal niet op de hoogte van wat synodes elkaar zoal aandoen.
quote:
De Sabbat én de overige geboden zijn de maatstaven en basis voor en van een Christelijk leven in Geestelijke zin en kan de trouwe navolger er van, in Christus én geleid door de Heilige Geest een getuigenis voor de wereld zijn.
ok, mooi, maar ik heb nog niet echt duidelijk waarom de sabbat zo centraal staat, waarom "de overige geboden" beperkt is tot de tien geboden, en waarom de rest irrelevant is. Kan je dat nog verder uitleggen?
quote:
Nergens leert Christus dat mensen afwijkende geboden en wetten moeten maken. Die heidense aanbidding en dagen slopen de eerste gemeente binnen, nà de dood van de laatste discipelen van Christus.
Is dat zo? Interessant. Welke bronnen hanteer je hiervoor?
quote:
De RK verbond de kerk met de Staat
Dat lijkt me ietwat onjuiste interpretatie van de geschiedenis. Wel juist, is dat de Romeinse staat vanaf Constantijn een zekere voorkeur aan de katholieke Kerk gaf, ten opzichte van andere religies.
quote:
en zo werd zij een wereldse Kerkstaat
Grote stappen, snel thuis, maar nauwelijks een acurate samenvatting van enkele eeuwen geschiedenis. De enige kerkelijke staat die we ooit gezien hebben, is overigens een gebied in Italië, dat diende als inkomstenbron voor de paus.
quote:
en staat dus niet in het licht van Christus waarbij dus de ZON dag een dag van aanbidding van de zon geworden is
Echt waar? Ik hoor er van op. Je hebt, neem ik aan, een bron hiervoor?
quote:
met een afleiding, menende dat Chtistus de geboden van Zijn Rijk én Zijn Vader veranderd zou hebben. (de RK erkend de ZON dag als dag van aanbidding van de zon)
Ja, natuurlijk, zonder twijfel. Hoewel, heb je een bron? Ik bedoel, een bron die iets betrouwbaarder is dan je dikke duim?
quote:
Zelfs de verschillende Synodes
welke synodes heb je het toch over?
quote:
erkennen dat het de mens geweest is die gekozen heeft voor de zondag, zoals de RK dat zo formuleert. Daarmee is dus de Sabbath niet afgeschafd maar heeft men Christus onttroond en zichzelf iets wijs gemaakt dat, in Geestelijk opzicht, helemaal niet kan.
Niet? Waarom niet? Kan je dat beargumenteren, met feiten staven, je weet wel, de kernwaarden van een zindelijke discussie? Of ben je de volgende die met wat gefabriceerde fantasietjes meent een stelling te kunnen verdedigen? Mag hoor, is een traditie die hier wel vaker gevolgd wordt, maar het zou prettig zijn als je dat dan even aangeeft. Scheelt weer in serieus nemen.
quote:
Men verstaat blijkbaar niet dat, door het "kiezen" voor de 1e dag der week, men ook een andere "meester" heeft gekozen waaraan de Indentiteit maar vooral ook de autoriteit van de ZON dag gekoppeld is.
Als een predikant ( W. Wierenga) op het matje geroepen wordt omdat hij op de één of andere manier de Sabbath (waar Christus notaben Heer over is) spraakmakend heeft voorgehouden aan zijn kerkgemeente, dan is er toch welk het e.e.a. aan de hand.
Je had het toch over de katholieke Kerk? Die kent geen predikanten hoor.
quote:
Iets abnormaals, niet vanuit het zichtspunt van Christus of het levende Schriftwoord danwel Pastor Wierenga, maart vanuit de Synode (-s) die menselijke grenzen hebben opgeworpen tegen het vrije Schriftwoord.
Is je gehussel met termen uit de protestantse kerktraditie en uit de katholieke Kerk exemplarisch voor de kracht van je argumenten? Niet om te zeuren hoor, maar ik vind het wel prettig te weten of het de bedoeling is je serieus te nemen.
quote:
God Geest gaat waar Hij wil, als een wind en zal de mensen volgens de wet en geboden van God bedouwen en niet met menselijke voorschriften of beperkingen danwel, op schrift gestelde "wetenschappelijke" en dus falende voorschriften uit bijv. 1625 vanuit Dordrecht of Amersfoort, lastig te vallen.
Wat was er in 1625 te doen in Dordrecht en Amersfoort? Je hebt het nu weer over de reformatie, of niet? Beetje verwarrend hoor, als dat gestrooi met toch tamelijk onderscheiden domeinen.
quote:
Als Gods Rijk niet van deze aarde is dan zal de Heilige Geest van het Rijk van Christus er wel voor zorgen dat de mens door Gods ware Liefde bedouwd zal worden. Nog altijd op basis van de altroos durende wet van God.
De uitleg van de diverse Synodes is gebaseerd op exact dezelfde gronden dan die welke de RK in de afgelopen eeuwen heeft uitgelegd.
Eeeehhh, en nu in normaal Nederlands? Wat wil je zeggen?
quote:
Het is vooral een mystiek verschijnsel.
Eh, aha. En dus?
quote:
Wel, Gods geboden zijn niet mystiek nog weg te moffelen onder menselijk ideeën van hoe God aan te sturen zou moeten zijn. Gods Autoriteit staat boven alles en iedereen.
Je meent het.
quote:
Het probleem voor de Joden van het OT maar ook voor vele christenkerken vinden we terug in Handelingen 13:27 "Want die te Jeruzalem wonen en hun oversten hebben Hem niet erkend en zij hebben de uitspraken der profeten, die elke Sabbat worden voorgelezen, door hun oordeel vervuld."
Ja/ En wat is je punt?
quote:
En waarom niet?
Waarom wat niet?
quote:
Omdat zij door de afwijzing en eigen interepetatie, en dus de uitvoering en erkenning van Gods wet en geboden, niet recht tegenover God konden staan, zelfs niet nadat God de Vader Zijn Zoon Christus als Meester en voorbeeld gezonden had.
Ah ja. Want wat jij schrijft, dat is niet je eigen interpretatie, maar die van, wie precies?
quote:
En zo is het dus blijkbaar vandaag de dag nog net zo! Moet u eens over nadenken wat de Heilige Schrift hier aangeeft.
Ik breek er mijn hoofd al over wat jij bedoelt. Je gehutsefluts met feiten, met zaken de reformatie betreffende en zaken de katholieke Kerk betreffendem, met zaken die vrij nadrukkelijk uit een wel erg fantasierijke dikke duim komen, en met teksten waar ik geen touw aan kan vastknopen, maken niet echt dat je punt zeg maar, kom hoe heet het, helder, ja, helder is het woord, wordt.
quote:
Wij kunnen alleen groeien in de Gerechtigheid van Christus als wij trouw Zijn voorbeeld navolgen, dus ook inzake de geboden. Niet door eigen kracht maar door de werking van de Heilige Geest.
Recent Zijn vlees nog gegeten? Of zijn bloed gedronken?
quote:
Dat wat door Christus is afgeschafd namelijk datgene wat aan het Kruis genageld is vinden we in Collessenzen 2:13-14 dat leert:
"Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met hem, toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschomd, door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door aan het kruis te nagelen".
aha
quote:
Wie nu de tekst juist leest
Kortom, wie jouw persoonlijke interpretatie volgt. Dat is wel curieus, van iemand die net nog betoogde tegen persoonlijke interpretaties.
quote:
en en ziet dat het bewijsstuk dat door zijn inzettingen is weggenomen tegen ons getuigde en ons bedreigde...
kan dus weten dat het hier om de Joodse wetten en inzettingen die Mozes had geboden.
jaaaaa ja. Nee, tuurlijk joh.
quote:
Want als we hier tegenover Gods wet zetten, dan zien we het onderscheidt en het feit bewezen dat Gods wet een altoos durend verbondsbepalende wet is zoals ook de Sabbat is in de essentie van Indentieteits teken.
OK, ik noteer even: wetten zoals opgenomen in boeken van Mozes zijn NIET Gods wetten. Ergo, die boeken zijn niet Gods woord. Ergo, de Bijbel kan nooit beschouwd worden als behept met Gods gezag. Ergo, je hele redenering is een kaartenhuis bij windkracht 10.
quote:
Gods wet is door Hem op stenen tafelen geschreven, en bewaard in de Ark des verbonds, dat de eeuwigheidswaarde er van aanduidt.
Waar is die ark trouwens? Ik neem aan dat God daar wel een beetje op gepast heeft?
quote:
De Wets tafelen liggen, ter bewijsvoering, in de Hemel in de Ark,
Aaah, in de hemel! Handig. Wanneer en hoe is de ark precies naar de hemel gebracht? En waarom? En hoe weet je dat? De dikke duim weer, of echte bronnen?
quote:
waarbij het Sabbatsgebod een speciale aanduiding zal hebben, opdat de verlosten straks bij hun intrede in het hemels Jeruzalem de bewijslast van Gods eeuwig Verbond, onverandert, zullen zien en erkennen dat Gods geboden nooit verandert zijn of aan verandering onderhevig zouden zijn geweest.
En weer die nadruk op de Sabbat, het is wat. En zou je nu misschien eens een bron kunnen geven?