Auteur Topic: Waarom de zondag i.p.v. de sabbath?  (gelezen 21759 keer)

Laodicea

• Bekijk profiel
Waarom de zondag i.p.v. de sabbath?
« Reactie #50 Gepost op: oktober 07, 2006, 10:38:10 pm »

quote:

Liudger2 schreef op 07 oktober 2006 om 00:47:
Ik neem aan dat je bij Joh 20:26 er vanuit gaat dat 8 dagen inclusief de beide uiteinden is?
Met een week wordt hier zeven dagen bedoeld toch?

quote:

Hoe dan ook, ik vind dat deze 'voorkeur van Jezus' voor zondag helemaal niets zegt over hoe we met de Sabbath om dienen te gaan. Jezus heeft verder wel degelijk wat over het vierde gebod gezegd (je Marcus citaat), en daaruit bleek van geen kanten dat hij het onbelangrijk vond of af wilde schaffen. Hij plaatste het alleen in context.
Hij zegt dat de Sabbath er is voor de mens, Zijn discipelen begrepen het in ieder geval wel zo dat men er niet meer aan gehouden was. Mocht je het interessant vinden, ik heb nog een artikeltje opgesnort dat gaat over de Wet, en de Sabbath komt er ook in voor. Ik vind het zelf ook nog een knap ingewikkeld stukje denkwerk. :D

Ik vind trouwens dat de Sabbathisten wel aardig wat overeenkomsten vertonen met de Ebionieten.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: oktober 09, 2006, 08:14:21 am »

quote:

Laodicea schreef op 07 oktober 2006 om 22:38:
Met een week wordt hier zeven dagen bedoeld toch?

Ah, maar in mijn NBG71 vertaling staat niet 'een week' maar '8 dagen'. Ik meen ergens gelezen te hebben dat toendertijd men veelal inclusief telde.

quote:

Hij zegt dat de Sabbath er is voor de mens, Zijn discipelen begrepen het in ieder geval wel zo dat men er niet meer aan gehouden was.

Dat vind ik een te grote sprong voor mijn polsstok.

Dat de Sabbath voor de mens bedoeld is, is iets heel anders dan dat men er niet meer aan gehouden is.  Op het eerste gezicht lijkt deze uitspraak alleen maar bedoeld om een neiging tegen te gaan door overmatig regelgeven de Sabbath tot een last ipv een rust te maken. Als ik naar Handelingen kijk, dan waren er nog een aantal andere apostelen dan Paulus, die de Thora, althans voor Joodse Christenen, wel degelijk hoog hielden.

quote:

Mocht je het interessant vinden, ik heb nog een artikeltje opgesnort dat gaat over de Wet, en de Sabbath komt er ook in voor. Ik vind het zelf ook nog een knap ingewikkeld stukje denkwerk. :D
Interessant, zeker. Ik zeg niet overal ja en amen op. Wel eens met de stelling dat Thora specifiek voor het Joodse volk bedoeld was, maar daarmee is voor mij de kous nog niet af. Herken de beschrijving van Protestantse worsteling met Thora niet zo, maar dat kan best gebrek aan kennis van mij zijn. Zie niet goed in wat de Bijbelse basis van het begrip Natuurwet is (c.q. of die bestaat). Meer denkwerk van mijn kant nodig  ;)
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: oktober 09, 2006, 08:15:32 am »

quote:

Liudger2 schreef op 07 oktober 2006 om 00:04:
1. In de synodale gereformeerde kerken die ik vroeger met mijn ouders/grootouders bezocht, werd de Zondagsrust altijd volstrekt geidentificeerd met de Sabbath, en met de handhaving van het vierde gebod. Het is pas op dit forum dat ik geconfronteerd ben met het idee dat Zondag en Sabbath heel verschillende zaken zijn. Mijn grootouders' gedachtengoed werd zo'n 80-90 jaar terug gevormd, toen 'vrijgemaakt' nog niet bestond. Hoe kan dit  (Sabbath iets anders dan Zondagsrust) dan altijd gereformeerd gedachtengoed zijn geweest?
Dit is voor niemand hier herkenbaar?

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: oktober 09, 2006, 09:19:10 am »

quote:

Liudger schreef op 09 oktober 2006 om 08:15:
[...]

Ja, ook ik heb het zo geleerd en leer dat nog steeds.
Gisteren een schitterende preek gehoord over zondag 38 die gaat over het vierde gebod.
Zou hem zo hier neer willen zetten zodat het duidelijk is voor iedereen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: oktober 09, 2006, 11:31:15 am »

quote:

Liudger schreef op 09 oktober 2006 om 08:15:
[...]

Ja. :) Synodale grootouders..... :P en de afschaduwing is iets wat Calvijn wel ziet maar je toch in de kerk weinig over hoorde. Het was altijd: de zaterdag / sabbath is nu de zondag.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: oktober 09, 2006, 11:57:55 am »

quote:

Liudger schreef op 09 oktober 2006 om 08:14:
[...]

Ah, maar in mijn NBG71 vertaling staat niet 'een week' maar '8 dagen'. Ik meen ergens gelezen te hebben dat toendertijd men veelal inclusief telde.
Zo niet, dan was "op de derde dag" verrijzen ook wat lastig.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Marc Knoop

• De toekomst is mooi.
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: oktober 21, 2006, 09:52:47 am »
Genesis spreekt over dag 7 als rustdag, vandaar.
Marc Knoop

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: oktober 21, 2006, 10:16:17 am »

quote:

Marc Knoop schreef op 21 oktober 2006 om 09:52:
Genesis spreekt over dag 7 als rustdag, vandaar.
En de zondag is de eerste dag van de week, dus...

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: oktober 26, 2006, 10:18:45 am »
Ik heb vlug door dit draadje heen gescrolled. Gezien mijn achtergrond wilde ik er eerst niet op reageren, maar ik kan het niet laten. Uitgangspunt neem ik even een post van Liudger:

quote:

Liudger2 schreef op 07 oktober 2006 om 00:04:
Vier puntjes:

1. In de synodale gereformeerde kerken die ik vroeger met mijn ouders/grootouders bezocht, werd de Zondagsrust altijd volstrekt geidentificeerd met de Sabbath, en met de handhaving van het vierde gebod. Het is pas op dit forum dat ik geconfronteerd ben met het idee dat Zondag en Sabbath heel verschillende zaken zijn. Mijn grootouders' gedachtengoed werd zo'n 80-90 jaar terug gevormd, toen 'vrijgemaakt' nog niet bestond. Hoe kan dit  (Sabbath iets anders dan Zondagsrust) dan altijd gereformeerd gedachtengoed zijn geweest?

Ik heb niet de wijsheid in pacht, en ik sta ook niet achter alle info die op het internet te vinden is (understatement), maar kort door de bicht kun je zeggen dat de kerk de zondag later als rustdag heeft ingevoerd.

http://home.versatel.nl/gemeente.van.god/pasen.html

"Een definitieve regeling van het dispuut was een der redenen die Constantijn ertoe bewoog in 325 het Concilie van Nicea bijeen te roepen. Toentertijd waren de Syriërs en de Antiochiërs nog de enige verdedigers van de viering op de 14e dag. De beslissing van het concilie was unaniem dat Pasen op zondag gehouden moest worden, en wel in de gehele wereld op dezelfde zondag, en dat 'niemand voortaan de verblindheid der Joden mocht navolgen'. [Dat wil in duidelijke taal zeggen, dat de kerk van Rome besliste dat het niemand was toegestaan de weg van Christus te volgen, de weg van de ware christelijke Gemeente!]
"… De weinigen die zich naderhand afscheidden van de eenheid van de kerk [van Rome], en zich aan de 14e dag bleven houden, werden 'Quartodecimani' genoemd, en het geschil zelf staat bekend als de 'Quartodecimaanse' controverse."

Deze pagina gaat met name over Pasen, maar deze groep heeft iets soortgelijks over de sabbat. Over de inhoudelijke argumenten kun zeker discusseren, maar ze hebben wel hun werk gedaan vwb de historie, dat is dan wat mij betreft ook de enige reden om hen te citeren, dus niet schrift inhoudelijk.

quote:

2. Is de scheiding tussen de twee niet sterk beinvloed door het zich snel ontwikkelende  antagonisme tussen Jodendom en Christendom, en in feite niet zozeer door Jezus' voorkeuren?

Dat denk ik ook

quote:

3. Jezus zei niet dat de Sabbath niet meer gehouden hoefde te worden, Hij zei alleen maar iets over hoe de Sabbath gehouden diende te worden. Naar mijn gevoel heeft Hij de Sabbath helemaal niet afgeschaft.

Eens

quote:

4. Mijn katholieke schoonouders gaan bij voorkeur naar de mis op zaterdagavond - de Sabbath! Ik vraag me af of ze dat beseffen, en wat daar achter zit.

Ik vind het een mooi idee, maar het behoeft enige nuancering. Het is pas sinds de laatste eeuw dat de datum wisseling om 24.00 plaats vindt. Dat was daarvoor om 18.00 Met andere worden, uitgaande van een dagwisseling om 18.00 is de 'zaterdagavond mis' dus gewoon zondag.
Uitstapje; van daar dat sinterklaas op 5 dec 's avonds gevierd wordt, terwijl hij 6 december jarig is.

Algemeen:
Persoonlijk geloof ik dat de Shabbath de zevende dag, en dus zaterdag is. Ik geloof ook dat Jezus dit niet heeft afgeschaft, maar Jezus sprak tegen Joden, en was zelf een Jood.
Ik heb zelf een tijd strikt geleefd volgens de wet, ook vwb de shabbath, en daarmee heb ik de verlossing destijds uit het oog verloren. De Torah (betekent zoveel als instructie) is iets goeds en iets moois, maar als het gemaakt wordt tot wet, dan zijn we er denk ik niet goed mee bezig. De Geest maakt vrij en de letter maakt dood. Ik heb ervaren dat God wil dat je tijd voor Hem neemt. Elke dag. Ik heb ervaren dat Hij het geweldig vind als je hem een hele dag zoekt, maar welke dag, is minder belangrijk Het gaat om je hart, daar kijkt Hij naar, en niet of je het op zaterdag of zondag doet (dat ik dat nog eens zou zeggen).

Wees vrij en laat je leiden door de Geest. Hij zal de wil van God in je openbaren en vertellen wat te doen en niet te doen.
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: oktober 27, 2006, 10:13:56 am »

quote:

Chaveriem schreef op 26 oktober 2006 om 10:18:
Ik heb niet de wijsheid in pacht, en ik sta ook niet achter alle info die op het internet te vinden is (understatement), maar kort door de bicht kun je zeggen dat de kerk de zondag later als rustdag heeft ingevoerd.

Dat is mij tegenwoordig wel bekend (met de kanttekening dat dat al best wel eens hier en daar vrij vroeg (1e eeuw) kan zijn geweest).

Waar het mij om gaat is dat het in ieder geval in mijn jeugd en daarvoor bepaald niet zo gebracht werd. Er werd gewoon een '=' tussen Zondag en Sabbath neergezet. Ik vroeg me af of anderen, met name de GKVers en andere gereformeerden, dat ook zo ervaren hadden.

Helaas, weinig reactie gehad op deze vraag.

quote:

Ik vind het een mooi idee, maar het behoeft enige nuancering. Het is pas sinds de laatste eeuw dat de datum wisseling om 24.00 plaats vindt. Dat was daarvoor om 18.00 Met andere worden, uitgaande van een dagwisseling om 18.00 is de 'zaterdagavond mis' dus gewoon zondag.
Uitstapje; van daar dat sinterklaas op 5 dec 's avonds gevierd wordt, terwijl hij 6 december jarig is.

Interessant, wist ik niet  :)

quote:

Algemeen:
Persoonlijk geloof ik dat de Shabbath de zevende dag, en dus zaterdag is. Ik geloof ook dat Jezus dit niet heeft afgeschaft, maar Jezus sprak tegen Joden, en was zelf een Jood.
Ik heb zelf een tijd strikt geleefd volgens de wet, ook vwb de shabbath, en daarmee heb ik de verlossing destijds uit het oog verloren. De Torah (betekent zoveel als instructie) is iets goeds en iets moois, maar als het gemaakt wordt tot wet, dan zijn we er denk ik niet goed mee bezig. De Geest maakt vrij en de letter maakt dood. Ik heb ervaren dat God wil dat je tijd voor Hem neemt. Elke dag. Ik heb ervaren dat Hij het geweldig vind als je hem een hele dag zoekt, maar welke dag, is minder belangrijk Het gaat om je hart, daar kijkt Hij naar, en niet of je het op zaterdag of zondag doet (dat ik dat nog eens zou zeggen).

Wees vrij en laat je leiden door de Geest. Hij zal de wil van God in je openbaren en vertellen wat te doen en niet te doen.
Ik zie de OT wet niet als wet, maar wel als duidelijke vingerwijzingen voor wat God belangrijk vindt. Daarbij is het idee van 'een' rustdag volgens mij belangrijker dan 'welke' dag dat dan is.  Toch vind ik het jammer dat het historisch zo gelopen is dat er bewust is gewerkt aan het vergroten van de kloof met het Jodendom.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: oktober 27, 2006, 10:36:44 am »

quote:

Liudger schreef op 27 oktober 2006 om 10:13:
Er werd gewoon een '=' tussen Zondag en Sabbath neergezet. Ik vroeg me af of anderen, met name de GKVers en andere gereformeerden, dat ook zo ervaren hadden.

Met de viering van de zondag wordt de opstanding van de HEERE Jezus Christus herdacht. De betekenis van de zondag is daarmee een geheel andere dan de betekenis van de Sabbath.

quote:

Ik zie de OT wet niet als wet, maar wel als duidelijke vingerwijzingen voor wat God belangrijk vindt. Daarbij is het idee van 'een' rustdag volgens mij belangrijker dan 'welke' dag dat dan is.
Ben ik helemaal met je eens! Vanuit de schepping gééft God ons notabene een rustdag. Waarom? Omdat Hij dat noodzakelijk voor ons vindt. Welke dag dat dan is, maakt niet uit. Stel...je werkt van woensdag tot en met maandag en de dinsdag daarna ben je vrij. Dan is die dinsdag na je werkdagen je rustdag.

Wij leven niet onder de OT wetten en regeltjes. Christus heeft ons de vrijheid in Hem gegeven!

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: oktober 27, 2006, 11:17:42 am »

quote:

Heidi schreef op 27 oktober 2006 om 10:36:
[...]

Met de viering van de zondag wordt de opstanding van de HEERE Jezus Christus herdacht. De betekenis van de zondag is daarmee een geheel andere dan de betekenis van de Sabbath.

[...]

Ben ik helemaal met je eens! Vanuit de schepping gééft God ons notabene een rustdag. Waarom? Omdat Hij dat noodzakelijk voor ons vindt. Welke dag dat dan is, maakt niet uit. Stel...je werkt van woensdag tot en met maandag en de dinsdag daarna ben je vrij. Dan is die dinsdag na je werkdagen je rustdag.

Wij leven niet onder de OT wetten en regeltjes. Christus heeft ons de vrijheid in Hem gegeven!

Maar om Gods gemeente de gelegenheid te geven elkaar en Hem te ontmoeten hebben we verstand mee gekregen om dit te ordenen en organiseren.
Daartoe een vaste feestdag per week om versnippering te voorkomen.
Dat daartoe de zondag een aangewezen moment is is een gave van God.
Inderdaad is de sabbathdag nooit afgeschaft. Dat klopt. Jezus heeft ook nooit ontkent Jood te zijn en zo is ook in de schrift gesteld dat Het Joodse volk tot het einde der tijden Zijn volk zal blijven tot het moment dat de bedekking wordt weg genomen en ze Jezus Christus zullen aannemen als hun Verlosser.
In de vervulling van de wet behoud het Joodse volk zijn plaats en wordt de bekeerde heidenen niet het juk opgelegd van de wet.

handelingen 15

4 Bij hun aankomst in Jeruzalem werden ze verwelkomd door de apostelen en de oudsten en door de rest van de gemeente. Ze brachten verslag uit van alles wat God door hen tot stand had gebracht. 5 Enkele gelovigen die tot de partij van de Farizeeën behoorden, gaven echter te verstaan dat ook de niet-Joodse gelovigen dienden te worden besneden en opdracht moesten krijgen zich aan de wet van Mozes te houden.
6 De apostelen en de oudsten kwamen bijeen om nader op deze zaak in te gaan. 7 Toen het tot een hevige woordenstrijd kwam, stond Petrus op en zei: ‘Broeders, u weet dat God mij al in het begin uit uw midden heeft gekozen om de boodschap van het evangelie onder de heidenen te verspreiden en hen tot geloof te brengen. 8 God, die weet wat er in de mensen omgaat, heeft blijk gegeven van zijn vertrouwen in de heidenen door hun de heilige Geest te schenken, zoals hij die ook aan ons geschonken heeft. 9 Hij heeft geen enkel onderscheid gemaakt tussen ons en hen, want hij heeft hen door het geloof innerlijk gereinigd. 10 Waarom wilt u God dan trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wijzelf konden dragen? 11 Nee, we geloven dat we alleen door de genade van de Heer Jezus gered kunnen worden, op dezelfde wijze als zij.’ 12 Daarop zwegen alle aanwezigen, en men luisterde naar Barnabas en Paulus, die vertelden welke grote tekenen en wonderen God door hen onder de heidenen had verricht. 13 Toen ze waren uitgesproken, nam Jakobus het woord. Hij zei: ‘Broeders, luister. 14 Simeon heeft uiteengezet hoe God zelf het plan heeft opgevat om uit de heidenen een volk te vormen dat zijn naam vereert. 15 Dat stemt overeen met de woorden van de profeten; er staat immers geschreven: 16 “Dan keer ik terug op mijn schreden. Ik zal het vervallen huis van David herbouwen, uit het puin zal ik het weer opbouwen. Ik zal dit huis doen herrijzen, 17-18 zodat de mensen die overgebleven zijn de Heer zullen zoeken, evenals alle heidenen over wie mijn naam is uitgeroepen. Zo spreekt de Heer, die dit van oudsher heeft aangekondigd.” [17–18] 18
19 Daarom ben ik van mening dat we de heidenen die zich tot God bekeren geen al te zware lasten moeten opleggen, 20 maar dat we hun moeten schrijven dat ze zich dienen te onthouden van wat door de afgodendienst bezoedeld is, van ontucht, van vlees waar nog bloed in zit en van het bloed zelf. 21 In haast elke stad wordt de wet van Mozes immers al sinds mensenheugenis verkondigd en op iedere sabbat in de synagogen voorgelezen.’
22 Daarop besloten de apostelen en de oudsten in overleg met de hele gemeente enkele afgevaardigden met Paulus en Barnabas mee te zenden naar Antiochië. De keuze viel op twee leiders uit de gemeente: Judas, wiens bijnaam Barsabbas luidde, en Silas. 23 Men gaf hun een brief mee met de volgende inhoud:
‘Van de apostelen en de oudsten. Aan hun broeders en zusters in Antiochië, Syrië en Cilicië die uit de heidense volken afkomstig zijn: gegroet! 24 Wij hebben vernomen dat enkelen van ons u een bezoek hebben gebracht – zonder dat wij hun dat hadden opgedragen – en dat hun uitspraken aanleiding zijn geweest tot verwarring en verontrusting. 25 Daarom hebben we eensgezind besloten enkele broeders naar u toe te zenden in het gezelschap van onze geliefde Barnabas en Paulus, 26 mensen die hun leven op het spel hebben gezet voor de naam van onze Heer Jezus Christus. 27 We hebben Judas en Silas afgevaardigd, en zij zullen de inhoud van deze brief mondeling toelichten. 28 In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: 29 onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed.’
30 Ze namen afscheid en vertrokken naar Antiochië, en nadat ze daar de gemeente hadden bijeengeroepen, overhandigden ze de brief. 31 Toen de brief was voorgelezen, verheugde de gemeente zich over de bemoedigende inhoud. 32 Judas en Silas, die zelf ook profeten waren, hielden een lange toespraak waarin ze de gelovigen bemoedigden en sterkten. 33 Ze brachten enige tijd in Antiochië door en werden toen met een vredeswens door de gelovigen teruggezonden naar degenen die hen hadden afgevaardigd. (15:33) Andere handschriften hebben een extra vers: ‘[34] Maar Silas besloot daar te blijven.’ Weer andere handschriften hebben: ‘[34] Maar Silas besloot bij hen te blijven; alleen Judas vertrok.’34 35 Paulus en Barnabas bleven in Antiochië, waar ze met nog vele anderen de boodschap van de Heer onderwezen en verkondigden.

kajem
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2006, 11:20:08 am door kajem »
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: oktober 27, 2006, 11:36:46 am »

quote:

Chaveriem schreef op 26 oktober 2006 om 10:18:
En voor de volledigheid, de katholieke Kerk is van dat idee nooit afgestapt. Sint Nicolaas, offtopic:een katholieke heilige die het gek genoeg inderdaad ook tot veel protestante en niet-christelijke gezinnen geschopt heeft, en zelfs tot kerstman in de angelsaksische wereld, dankt zijn feest overigens waarschijnlijk aan zijn rol als patroon van Amsterdam wordt herdacht op 6 december (nog steeds overigens), en op de avond vooraf heb je de zgn Vigilie-viering. Vigilie-vieringen zijn nog steeds de gewoonte bij grote feestdagen.

quote:

Lijkt me ook. Alle berichten ten spijt, de zondag is dan ook de eerste dag van de week, niet de laatste. Alleen in tijden waarin werken de norm is, en God de afsluiter, is de maandag de eerste dag. In Succes-agenda's bijvoorbeeld.

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: januari 19, 2007, 02:13:19 am »
Het is hetzelfde soort verhaal als dat we bij kerst en pasen allerlei uitingen aan hebben gepast aan Germaanse rituelen.
Zo gold in de weekkalender ook nog eens de zon als de heerser of het mannelijke. Je had om die reden dus al niet een dag kunnen wijden aan Saturnus (zaterdag) want het denken van toen geloofde in en zocht naar een symboliek-achtige harmonie tussen van alles. Zo was astrologie ook nog iets wat bijvoorbeeld met kruiden in verband werd gebracht en dat zijn dingen die nu eigenlijk niet meer officieel worden gehanteerd door de wetenschap. Je kon zo'n harmonie heel lastig verstoren zonder de gevestigde orde tegen je in het harnas te jagen. De Joden lijken wel een uitzondering qua astrologie en kalender want iedereen om hen heen deed er aan, en ook de polytheïstische culturen van het Nabije Oosten waar Abraham vandaan kwam, brachten hun goden in verband met de hemellichamen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: januari 19, 2007, 01:14:29 pm »

quote:

Divinespark schreef op 19 januari 2007 om 02:13:
Het is hetzelfde soort verhaal als dat we bij kerst en pasen allerlei uitingen aan hebben gepast aan Germaanse rituelen.
Zo gold in de weekkalender ook nog eens de zon als de heerser of het mannelijke. Je had om die reden dus al niet een dag kunnen wijden aan Saturnus (zaterdag) want het denken van toen geloofde in en zocht naar een symboliek-achtige harmonie tussen van alles. Zo was astrologie ook nog iets wat bijvoorbeeld met kruiden in verband werd gebracht en dat zijn dingen die nu eigenlijk niet meer officieel worden gehanteerd door de wetenschap. Je kon zo'n harmonie heel lastig verstoren zonder de gevestigde orde tegen je in het harnas te jagen. De Joden lijken wel een uitzondering qua astrologie en kalender want iedereen om hen heen deed er aan, en ook de polytheïstische culturen van het Nabije Oosten waar Abraham vandaan kwam, brachten hun goden in verband met de hemellichamen.
Klinkt erg algemeen allemaal. Over welke periode, welke cultuur, welke feiten heb je het, en wat zijn je bronnen?

biblebook

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: januari 20, 2007, 05:59:42 pm »
Er is voor de zondagviering vanuit het Levende Schriftwoord geen enkele reden nog een bewijs dat Gods geboden verandert zijn. Jezus roept in Openbaringen op tot terugkeer tot de fundamenten van Gods Levende Wet. In de boodschap van de 3 engelen uit Openbaring 14 mag blijken waarom. Bovendien leert Openbaring 13 ons duidelijk wie er in het boek des levens geschreven is en waarom.

De zondagviering door de -meeste- Protestantse kerken komt voort uit de RK kerk.
Modbreak:
Offtopic-deel verwijderd
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2007, 06:08:07 pm door Pooh »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: januari 20, 2007, 08:08:28 pm »

quote:

biblebook schreef op 20 januari 2007 om 17:59:
Er is voor de zondagviering vanuit het Levende Schriftwoord geen enkele reden nog een bewijs dat Gods geboden verandert zijn. Jezus roept in Openbaringen op tot terugkeer tot de fundamenten van Gods Levende Wet. In de boodschap van de 3 engelen uit Openbaring 14 mag blijken waarom. Bovendien leert Openbaring 13 ons duidelijk wie er in het boek des levens geschreven is en waarom.

De zondagviering door de -meeste- Protestantse kerken komt voort uit de RK kerk.
Modbreak:
Offtopic-deel verwijderd

in de reformatie stond een goed artikel vond ik, online te lezen.

http://www.dereformatie.nl/

archief 13 januari
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2007, 08:11:14 pm door grondig christelijk »

biblebook

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: januari 21, 2007, 02:45:14 pm »
Geachte grondig christelijk,

Ik heb , tot nu toe, tevergeefs getracht het door u aangeduide artikel te vinden, dat online- gelezen kan worden. Kunt u het mij uitleggen?

Dank en groet

Biblebook

biblebook

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: januari 21, 2007, 03:07:42 pm »
geloof van HARTE,

Ik denk dat het, vanuit Christus`voorbeeld juist een getuigenis van Hem en Zijn Rijk is, dal we trouw de geboden eerbiedigen en zeker het 4e gebod. Als wij menen elke dag tot een "rustdag" te kunnen bepalen, maar die niet in relatie tot Gods gezegende en geheiligde (7= een heilig getal voor God) dan zijn wij geen voorbeeld van Christus noch van een mens met een Goddelijke wens en wil Hem na te volgen. Elke dag is een wereldse dag, niemand zal daar een voorbeeld in zien, evenals de wereld een voorbeeld van een wettische Sabbat van Christus zou zien.

De zondag is een doctrine die niet vanuit de Bijbel onderwezen wordt maar behoord tot de wijn van het Grote Babylon. De wijn (onderwijzing) die gemend is met heidense fundamenten. Indien we elke dag een dienst ter ere van Christus onderhouden maakt van die dagen nog geen Sabbat, maar is zo`n dienst ook beslist niet verkeerd. Bovendien is de Bijbelse inzichtelijkheid van een week als volgt:

Sabbat
1e dag na de Sabbat
2e dag na de Sabbat
3e dag na de Sabbat
4e dag na de Sabbat
5e dag na de Sabbat
6e dag na de Sabbat
SABBAT de 7e  dag = 7 is een Heilig getal voor God en Christus zoals de Sabbat zelf ook
omschreven wordt. het is de dag van eerbiediging van de Schepping als ook de herinnering + het feit dat we de Indentiteit van het Hemels Koninkrijk erkennen en vieren als deelgenoot er van. Wie de zondag eerbiedigt erkent zijn Indentiteit als van een Romeinse Staat ( 2e Romeinse rijk) in de geestelijke aspiratie van haar religie, die niet van God is...dus.

Men ontzegt zichzelf, als christen, veel zegeningen en heilige bedouwing door God zelf, indien men "over Zijn Sabbatten loopt". Het resultaat er van zal in het "loon" dat Christus voor ieder mens met zich meedraagt, zichtbaar zijn. Immers de Sabbat is deel van het oordeel, en het ontbreken van één wetsgebod, maakt allen ongeldig in de veronderstelling dat men Gods geboden onderhoudt maar zichzelf misleid door ze allen te overtreden, juist omdat men de spil ( de as) waar het de morele wet betreft, geheel overtreedt, zonder het te beseffen.

Wie één tittel of jota meent te vinden van de wet der geboden die afgeschaft of veranderd is, zal die nergens vinden, in de gehele Bijbel niet, zo leert Christus. En als wij menen in dat opzicht boven Christus te staan dan laten wij ons of misleiden of we menen inderdaad boven de Allerhoogste te staan.

Bovendien leert de Scheppingsorde van de Scheppinsgweek ons dat er nergens over de aanbidding anders dan de 7e dag wordt gesproken, exact zoals de laatste oproep van Openbaring 14 in die zelfde orde wordt weergeven. Openbaring 14:6-10
De zondag is dus een naamdag van de aanbidding die het weergeeft. Ook de RK kerk is daar duidelijk in, de zondag is de dag der aanbidding van de zon.

groet

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: januari 21, 2007, 03:10:18 pm »

quote:

biblebook schreef op 21 januari 2007 om 15:07:
geloof van HARTE,

Ik denk dat het, vanuit Christus`voorbeeld juist een getuigenis van Hem en Zijn Rijk is, dal we trouw de geboden eerbiedigen en zeker het 4e gebod. Als wij menen elke dag tot een "rustdag" te kunnen bepalen, maar die niet in relatie tot Gods gezegende en geheiligde (7= een heilig getal voor God) dan zijn wij geen voorbeeld van Christus noch van een mens met een Goddelijke wens en wil Hem na te volgen. Elke dag is een wereldse dag, niemand zal daar een voorbeeld in zien, evenals de wereld een voorbeeld van een wettische Sabbat van Christus zou zien.

De zondag is een doctrine die niet vanuit de Bijbel onderwezen wordt maar behoord tot de wijn van het Grote Babylon. De wijn (onderwijzing) die gemend is met heidense fundamenten. Indien we elke dag een dienst ter ere van Christus onderhouden maakt van die dagen nog geen Sabbat, maar is zo`n dienst ook beslist niet verkeerd. Bovendien is de Bijbelse inzichtelijkheid van een week als volgt:

Sabbat
1e dag na de Sabbat
2e dag na de Sabbat
3e dag na de Sabbat
4e dag na de Sabbat
5e dag na de Sabbat
6e dag na de Sabbat
SABBAT de 7e  dag = 7 is een Heilig getal voor God en Christus zoals de Sabbat zelf ook
omschreven wordt. het is de dag van eerbiediging van de Schepping als ook de herinnering + het feit dat we de Indentiteit van het Hemels Koninkrijk erkennen en vieren als deelgenoot er van. Wie de zondag eerbiedigt erkent zijn Indentiteit als van een Romeinse Staat ( 2e Romeinse rijk) in de geestelijke aspiratie van haar religie, die niet van God is...dus.

Men ontzegt zichzelf, als christen, veel zegeningen en heilige bedouwing door God zelf, indien men "over Zijn Sabbatten loopt". Het resultaat er van zal in het "loon" dat Christus voor ieder mens met zich meedraagt, zichtbaar zijn. Immers de Sabbat is deel van het oordeel, en het ontbreken van één wetsgebod, maakt allen ongeldig in de veronderstelling dat men Gods geboden onderhoudt maar zichzelf misleid door ze allen te overtreden, juist omdat men de spil ( de as) waar het de morele wet betreft, geheel overtreedt, zonder het te beseffen.

Wie één tittel of jota meent te vinden van de wet der geboden die afgeschaft of veranderd is, zal die nergens vinden, in de gehele Bijbel niet, zo leert Christus. En als wij menen in dat opzicht boven Christus te staan dan laten wij ons of misleiden of we menen inderdaad boven de Allerhoogste te staan.

Bovendien leert de Scheppingsorde van de Scheppinsgweek ons dat er nergens over de aanbidding anders dan de 7e dag wordt gesproken, exact zoals de laatste oproep van Openbaring 14 in die zelfde orde wordt weergeven. Openbaring 14:6-10
De zondag is dus een naamdag van de aanbidding die het weergeeft. Ook de RK kerk is daar duidelijk in, de zondag is de dag der aanbidding van de zon.

groet
Goede Biblebook, is wat je zegt mutatis mutandis ook waar voor alle andere geboden die we kunnen terugvinden in de boeken van Mozes?

biblebook

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: januari 21, 2007, 04:18:19 pm »
Hallo voorbeeld,

U schreef;

#Goede Biblebook, is wat je zegt mutatis mutandis ook waar voor alle andere geboden die we kunnen terugvinden in de boeken van Mozes?#

De geboden in de relatie tot Mozes zijn afgeschafd. Immers de Theocratie van Israël werd ongedaan gemaakt, door ongehoorzaamheid, inclusief het feit dat het volk werd verspreid door Christus en de wet, voor hen ook! De wet van Mozes is, met het volk Israël van het OT aan het kruishout genageld.

Door Gods Geest regeert Christus nu in elk hart persoonlijk van hen die Hem hebben aangenomen en zich bereid zijn zich aan Hem ook te onderwerpen =navolgen.
(Col. 1:13,26,27 en 3:4 /Joh. 3:14 /5:11-13 / Joh. 3:3,7. Fil. 3:20 /Hebr.12:23 en Efeziërs 2:6) Het Koninkrijk is dus "nabij gekomen" omdat het deel wordt van het besneden hart (Matt.3:2 en 4:17). paulus spreekt daar breed over in handelingen 20:25 en 28:23-31)

"Levend Schriftwoord", en "Leven" in het algemeen staan synoniem voor het Koninkrijk van God en dus, ingevolge, dan ook de Geboden (wet) in datzelfde Geestelijke aspect van het bekeerde Leven (Markus 9:45-47 en Mattheus 18:9). De wet wordt dan naar de gewoonte geleerd en is de beschermende basis voor de zekerheid van een veranderd mens en basis voor het opvolgen van de "leefregels" uit Liefde in dat Hemels Koninkrijk. We bereiden ons voor, we leven er nog niet. De Sabbat is deel van het oordeel omdat zij del is van de Gerechtigheid van Christus, van het Koninkrijk dat Hij (en dan ook wij) vertegenwoordigen.

Met andere woorden Mozes wet op stenen geschreven bevindt zich niet meer onder de mens, maar in de Ark in het Heilige der Heilige in de Hemel. Het Koninkrijk van Jezus wordt nu Geestelijk vervuld, die ingewonnen wordt op ervaring  berustende kennis van en door de inwonende Christs (Heilige Geest) en deze daadwerkelijk bezitten (Geestelijk besneden zijn) om de vervulling er van nu al in het heden ten volle op prijs te kunnen -leren- stellen en zo standvastigheid te bewerkstelligen in het persoonlijke "leven" met Christus. Het doel van profetie is altijd zedelijk, de norm dus ook! De wet is dus de Geestelijke, zedelijke norm van Christus`profetie. Gods volk heeft dan ook de Gave der profetie vanuit die basis; Christus aanbidding door de Heilige Geest. Het Overblijfsel zal dus altijd die gave bezitten.  (Openbaring 12:17 en 19:10)
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2007, 04:50:03 pm door biblebook »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: januari 21, 2007, 05:05:19 pm »

quote:

biblebook schreef op 21 januari 2007 om 14:45:
Geachte grondig christelijk,

Ik heb , tot nu toe, tevergeefs getracht het door u aangeduide artikel te vinden, dat online- gelezen kan worden. Kunt u het mij uitleggen?

Dank en groet

Biblebook

naar de website
naar archief
naar nieuw register
naar 13 januari 2007
zoek artikel
klik op lezen
lezen

biblebook

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: januari 21, 2007, 06:00:52 pm »
Met dank!

Ik heb het artikel gevonden en zal het rustig doorlezen, daarna zal ik een antwoord geven aangaande hetgeen in overeenstemming kan zijn met de 3 engelenboodschap uit Openbaring 14, waarin Christus Zelf, door Johannes, oproept om de geboden -wederom- tot fundament van Zijn voorbeeld, in de Geest van Zijn Vader en onze Vader, te eerbiedigen. Wie Mij lief heeft, onderwijst Christus, houdt Mijn geboden, die ook de geboden van Mijn en u Vader zijn.
Jezus leert ons dat omdat de 7 plagen spoedig over de wereld zullen komen.

Gaat uit van haar (het grote Babylon) opdat gij geen deel hebt aan haar plagen.

De grondslag van de laatste 3 oproepen die met luide stem verkondigd worden, vanuit het " midden van de hemel", dus aan alle volk, taal, stem en natie. Niemand, die zich navolger van Christus profileert, zal later kunnen zeggen dat hij of zij die laatste oproep niet heeft gehoord.

In ieder geval staan er een aantal onjuistheden in, zoals bijvoorbeeld de uitspraak van Walaeus, die meent dat de viering van de zondag deels het 4e gebod dekt. Dat kan  helemaal niet want alleen de Sabbat van het 4e gebod wordt door God gezegend en geheiligd.
Indien ook de 1e dag der week (notabene de ZON dag) daartoe deel zou zijn geweest dan had God dat er Zelf wel bijgeschreven. Gods wetten veranderen niet, het is de mens die van Gods geboden en wetten, menselijke maakt om zo aan de verantwoording van Christus te ontkomen. Er staat ook nergens dat één van de 7 dagen gevierd moet worden.
De 7e dag dient "gevierd" te worden het is God die de autoriteit sraagt van de Bijbel én de geboden, niet de mens.

Christus en zijn volgelingen spraken en spreken nog altijd over de 1e dag na de Sabbat, de 2e sag na de Sabbat enz. Dus de Sabbat is een aparte dag, zoals God Zelf heeft aangeduidt. Indien Christus ook de 1e dag als een gezegende en geheiligde dag vanuit het Koninrijk had moeten aankondigen, dan was Zijn wijn van een  anderez kwaliteit zijn.
Wijn staat voor onderwijzing. Wel, de wijn van babylon kan natuurlijk nooit met de wijn van Christus vermengd zijn. Notabene leert Christus ook dat we de wijn in nieuwe zakken moeten doen. Met andere woorden; afstappen van onreine en ongeestelijke doctrines aangaande van Zijn wetgeving.

groet
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2007, 06:24:00 pm door biblebook »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: januari 21, 2007, 09:22:59 pm »

quote:

Voorbeeld?

quote:

De geboden in de relatie tot Mozes zijn afgeschafd. Immers de Theocratie van Israël inclusief het volk werden verspreid door Christus en de wet, voor hen ook! De wet vqn Mozes is, met het volk israël van het OT aan het kruishout genageld.
Helder.

quote:

De Sabbat is deel van het oordeel omdat zij del is van de Gerechtigheid van Christus, van het Koninkrijk dat Hij (en dan ook wij) vertegenwoordigen.
En waarom geldt dat wel voor de Sabbat en niet voor de rest van de tien geboden, laat staan de rest van de wetgeving van Mozes?

biblebook

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: januari 22, 2007, 05:33:49 am »
Beste Diak2b,

We spreken niet meer over de wet van Mozes, deze is immers door Christus afgeschafd omdat zij geen uitwerking had op het voolk Israël. Ik heb in een voorgaande posting uitgelegd waarom de Sabbat en dus oo, de overige geboden, van van belang zijn voor de gelovige van vandaag. De geboden en dus de wet is niet een regelgeving die we pas bij Mozes ervaren maar die er altijd vanaf de Schepping is geweest. Immers als wij ons voorbereiden op het Nieuwe Koninkrijk, dat niet van deze aarde is, dan bereiden wij ons ook voor op een Nieuwe grondwet.

Als wij op deze aarde gaan emigreren naar een ander land, zoals ik naar België, dan moeten wij een andere wet aannemen en leren erkennen.
Gewoon hetzelfde principe. Want eerlijke gezegd er is een dag en nacht verschil tussen de interepetatie van "democratie" in Nederland en in België. Dat zelfde geld dan ook voor de bestuurlijke- en sociale wetten. Ik zou zeggen, blij lekker in Holland wonen.

Waarom het heel erg fout ging met de Joden van het OT Israël ligt besloten in het feit dat zij  de Schriften niet Geestelijk bestudeerden in het licht van het zedelijke doel van God, maar naar menselijke maatstaven en aards-burgelijke wetten. Die fout maken vele Christenen vandaag de dag weer, als ik zo de strijd tussen de verschillende Synodes bestudeer.  De Sabbat én de overige geboden zijn de maatstaven en basis voor en van een Christelijk leven in Geestelijke zin en kan de trouwe navolger er van, in Christus én geleid door de Heilige Geest een getuigenis voor de wereld zijn.

Nergens leert Christus dat mensen afwijkende geboden en wetten moeten maken. Die heidense aanbidding en dagen slopen de eerste gemeente binnen, nà de dood van de laatste discipelen van Christus. De RK verbond de kerk met de Staat en zo werd zij een wereldse Kerkstaat en staat dus niet in het licht van Christus waarbij dus de ZON  dag een dag van aanbidding van de zon geworden is met een afleiding, menende dat Chtistus de geboden van Zijn Rijk én Zijn Vader veranderd zou hebben. (de RK erkend de ZON dag als dag van aanbidding van de zon)

Zelfs de verschillende Synodes erkennen dat het de mens geweest is die gekozen heeft voor de zondag, zoals de RK dat zo formuleert. Daarmee is dus de Sabbath niet afgeschafd maar heeft men Christus onttroond en zichzelf iets wijs gemaakt dat, in Geestelijk opzicht, helemaal niet kan.

Men verstaat blijkbaar niet dat, door het "kiezen" voor de 1e dag der week, men ook een andere "meester" heeft gekozen waaraan de Indentiteit maar vooral ook de autoriteit van de ZON dag gekoppeld is.
Als een predikant ( W. Wierenga) op het matje geroepen wordt omdat hij op de één of andere manier de Sabbath (waar Christus notaben Heer over is) spraakmakend heeft voorgehouden aan zijn kerkgemeente, dan is er toch welk het e.e.a. aan de hand.
Iets abnormaals, niet vanuit het zichtspunt van Christus of het levende Schriftwoord danwel Pastor Wierenga, maart vanuit de Synode (-s) die menselijke grenzen hebben opgeworpen tegen het vrije Schriftwoord. God Geest gaat waar Hij wil, als een wind en zal de mensen volgens de wet en geboden van God bedouwen en niet met menselijke voorschriften of beperkingen danwel, op schrift gestelde "wetenschappelijke" en dus falende voorschriften uit bijv. 1625 vanuit Dordrecht of Amersfoort, lastig te vallen.

Als Gods Rijk niet van deze aarde is dan zal de Heilige Geest van het Rijk van Christus er wel voor zorgen dat de mens door Gods ware Liefde bedouwd zal worden. Nog altijd op basis van de  altroos durende wet van God.
De uitleg van de diverse Synodes is gebaseerd op exact dezelfde gronden dan die welke de RK in de afgelopen eeuwen heeft uitgelegd. Het is vooral een mystiek verschijnsel.
Wel, Gods geboden zijn niet mystiek nog weg te moffelen onder menselijk ideeën van hoe God aan te sturen zou moeten zijn. Gods Autoriteit staat boven alles en iedereen.

Het probleem voor de Joden van het OT maar ook voor vele christenkerken vinden we terug in Handelingen 13:27 "Want die te Jeruzalem wonen en hun oversten hebben Hem niet erkend en zij hebben de uitspraken der profeten, die elke Sabbat worden voorgelezen, door hun oordeel vervuld."

En waarom niet? Omdat zij door de afwijzing en eigen interepetatie, en dus de uitvoering en erkenning van Gods wet en geboden, niet recht tegenover God konden staan, zelfs niet nadat God de Vader Zijn Zoon Christus als Meester en voorbeeld gezonden had.

En zo is het dus blijkbaar vandaag de dag nog net zo! Moet u eens over nadenken wat de Heilige Schrift hier aangeeft. Wij kunnen alleen groeien in de Gerechtigheid van Christus als wij trouw Zijn voorbeeld navolgen, dus ook inzake de geboden. Niet door eigen kracht maar door de werking van de Heilige Geest.

Aangaande de wet:

Exodus 20:1-17
Mattheus 5:17-20
Prediker 12:13,14 en Jakobus 2:8-12 (aangaande de wet als basis voor het oordeel)
Johannes 15:10 (aangaande het voorbeeld van Christus in trouw aan de wet, voor ons)

Ten aanzien van de strijd aangaande het geheiligde en gezegende  Sabbatsgebod, had God ook hier al een vooruitziende blik, want Hij geeft dat aan in Daniël 7:25.

Dat wat door Christus is afgeschafd namelijk datgene wat aan het Kruis genageld is vinden we in Collessenzen 2:13-14 dat leert:

"Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met hem, toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschomd, door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door aan het kruis te nagelen".

Wie nu de tekst juist leest en en ziet dat het bewijsstuk dat door zijn inzettingen is weggenomen tegen ons getuigde en ons bedreigde...

kan dus weten dat het hier om de Joodse wetten en inzettingen die Mozes had geboden.

Want als we hier tegenover Gods wet zetten, dan zien we het onderscheidt en het feit bewezen dat Gods wet een altoos durend verbondsbepalende wet is zoals ook de Sabbat is in de essentie van Indentieteits teken.

Gods wet is door Hem op stenen tafelen geschreven, en bewaard in de Ark des verbonds, dat de eeuwigheidswaarde er van aanduidt. De Wets tafelen liggen, ter bewijsvoering, in de Hemel in de Ark, waarbij het Sabbatsgebod een speciale aanduiding zal hebben, opdat de verlosten straks bij hun intrede in het hemels Jeruzalem de bewijslast van Gods eeuwig Verbond, onverandert, zullen zien en erkennen dat Gods geboden nooit verandert zijn of aan verandering onderhevig zouden zijn geweest.

Groet
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2007, 11:09:28 am door biblebook »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: januari 22, 2007, 10:26:46 am »

quote:

biblebook schreef op 22 januari 2007 om 05:33:
Nergens leert Christus dat mensen afwijkende geboden en wetten moeten maken. Die heidense aanbidding en dagen slopen de eerste gemeente binnen, nà de dood van de laatste discipelen van Christus. De RK verbond de kerk met de Staat en zo werd zij een wereldse Kerkstaat en staat dus niet in het licht van Christus waarbij dus de ZON  dag een dag van aanbidding van de zon geworden is met een afleiding, menende dat Chtistus de geboden van Zijn Rijk én Zijn Vader veranderd zou hebben. (de RK erkend de ZON dag als dag van aanbidding van de zon)

Citeer eens uit een Kerkelijk document dat wij de zon aanbidden dan?

Verder klopt het niet dat men pas vieringen hield op zondag in de tijd van Constantijn, sterker nog, we hebben zelfs bronnen uit de tijd dat de apostel Johannes nog leefde, die overduidelijk stellen dat men op de zondag bijeenkwam, om dat het de dag van de Opstanding was.

quote:

The Didache
"But every Lord’s day . . . gather yourselves together and break bread, and give thanksgiving after having confessed your transgressions, that your sacrifice may be pure. But let no one that is at variance with his fellow come together with you, until they be reconciled, that your sacrifice may not be profaned" (Didache 14 [A.D. 70]).
bron

quote:

The Letter of Barnabas

"We keep the eighth day [Sunday] with joyfulness, the day also on which Jesus rose again from the dead" (Letter of Barnabas 15:6–8 [A.D. 74]).
bron

quote:

Ignatius of Antioch

"[T]hose who were brought up in the ancient order of things [i.e. Jews] have come to the possession of a new hope, no longer observing the Sabbath, but living in the observance of the Lord’s day, on which also our life has sprung up again by him and by his death" (Letter to the Magnesians 8 [A.D. 110]).
bron

quote:

Justin Martyr

"[W]e too would observe the fleshly circumcision, and the Sabbaths, and in short all the feasts, if we did not know for what reason they were enjoined [on] you—namely, on account of your transgressions and the hardness of your heart. . . . [H]ow is it, Trypho, that we would not observe those rites which do not harm us—I speak of fleshly circumcision and Sabbaths and feasts? . . . God enjoined you to keep the Sabbath, and imposed on you other precepts for a sign, as I have already said, on account of your unrighteousness and that of your fathers . . ." (Dialogue with Trypho the Jew 18, 21 [A.D. 155]).

"But Sunday is the day on which we all hold our common assembly, because it is the first day on which God, having wrought a change in the darkness and matter, made the world; and Jesus Christ our Savior on the same day rose from the dead" (First Apology 67 [A.D. 155]).
bron

quote:

Tertullian

"[L]et him who contends that the Sabbath is still to be observed as a balm of salvation, and circumcision on the eighth day . . . teach us that, for the time past, righteous men kept the Sabbath or practiced circumcision, and were thus rendered ‘friends of God.’ For if circumcision purges a man, since God made Adam uncircumcised, why did he not circumcise him, even after his sinning, if circumcision purges? . . . Therefore, since God originated Adam uncircumcised and unobservant of the Sabbath, consequently his offspring also, Abel, offering him sacrifices, uncircumcised and unobservant of the Sabbath, was by him [God] commended [Gen. 4:1–7, Heb. 11:4]. . . . Noah also, uncircumcised—yes, and unobservant of the Sabbath—God freed from the deluge. For Enoch too, most righteous man, uncircumcised and unobservant of the Sabbath, he translated from this world, who did not first taste death in order that, being a candidate for eternal life, he might show us that we also may, without the burden of the law of Moses, please God" (An Answer to the Jews 2 [A.D. 203]).
bron

quote:

The Didascalia

"The apostles further appointed: On the first day of the week let there be service, and the reading of the holy scriptures, and the oblation [sacrifice of the Mass], because on the first day of the week [i.e., Sunday] our Lord rose from the place of the dead, and on the first day of the week he arose upon the world, and on the first day of the week he ascended up to heaven, and on the first day of the week he will appear at last with the angels of heaven" (Didascalia 2 [A.D. 225]).
bron

quote:

Origen

"Hence it is not possible that the [day of] rest after the Sabbath should have come into existence from the seventh [day] of our God. On the contrary, it is our Savior who, after the pattern of his own rest, caused us to be made in the likeness of his death, and hence also of his resurrection" (Commentary on John 2:28 [A.D. 229]).
bron

quote:

Victorinus

"The sixth day [Friday] is called parasceve, that is to say, the preparation of the kingdom. . . . On this day also, on account of the passion of the Lord Jesus Christ, we make either a station to God or a fast. On the seventh day he rested from all his works, and blessed it, and sanctified it. On the former day we are accustomed to fast rigorously, that on the Lord’s day we may go forth to our bread with giving of thanks. And let the parasceve become a rigorous fast, lest we should appear to observe any Sabbath with the Jews . . . which Sabbath he [Christ] in his body abolished" (The Creation of the World [A.D. 300]).
bron
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

biblebook

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: januari 22, 2007, 11:13:15 am »
Beste Laocidea,

Met de bewijslast van de zonaanbidding nog even geduld. U haalde eveneens aan dat "men" nog voor Constatijn op de 1e dag der week samenkwam, de zondag.

Het is niet verkeerd om elke dag met God te verkeren of een dienst te verzorgen, maar er is maar één Sabbat en dus ook maar één 7e dag. God heeft het 4e gebod, de Sabbat zelf geheiligd en gezegend. Dat is niet voor niets. De Heilige Schrift duidt er nergens op dat er een andere dag door God, gezegend of geheiligd is. Wie over de Sabbat loopt, loopt ook over alle andere geboden.

Je haalt ook nog de volgende zaken aan:

The Didache
"But every Lord’s day . . . gather yourselves together and break bread, and give thanksgiving after having confessed your transgressions, that your sacrifice may be pure. But let no one that is at variance with his fellow come together with you, until they be reconciled, that your sacrifice may not be profaned" (Didache 14 [A.D. 70]).
bron
quote:

The Letter of Barnabas

"We keep the eighth day [Sunday] with joyfulness, the day also on which Jesus rose again from the dead" (Letter of Barnabas 15:6–8 [A.D. 74]).
bron
quote:

Ignatius of Antioch

"[T]hose who were brought up in the ancient order of things [i.e. Jews] have come to the possession of a new hope, no longer observing the Sabbath, but living in the observance of the Lord’s day, on which also our life has sprung up again by him and by his death" (Letter to the Magnesians 8 [A.D. 110]).
bron
quote:

Justin Martyr

"[W]e too would observe the fleshly circumcision, and the Sabbaths, and in short all the feasts, if we did not know for what reason they were enjoined [on] you—namely, on account of your transgressions and the hardness of your heart. . . . [H]ow is it, Trypho, that we would not observe those rites which do not harm us—I speak of fleshly circumcision and Sabbaths and feasts? . . . God enjoined you to keep the Sabbath, and imposed on you other precepts for a sign, as I have already said, on account of your unrighteousness and that of your fathers . . ." (Dialogue with Trypho the Jew 18, 21 [A.D. 155]).

"But Sunday is the day on which we all hold our common assembly, because it is the first day on which God, having wrought a change in the darkness and matter, made the world; and Jesus Christ our Savior on the same day rose from the dead" (First Apology 67 [A.D. 155]).
bron
quote:

Tertullian

"[L]et him who contends that the Sabbath is still to be observed as a balm of salvation, and circumcision on the eighth day . . . teach us that, for the time past, righteous men kept the Sabbath or practiced circumcision, and were thus rendered ‘friends of God.’ For if circumcision purges a man, since God made Adam uncircumcised, why did he not circumcise him, even after his sinning, if circumcision purges? . . . Therefore, since God originated Adam uncircumcised and unobservant of the Sabbath, consequently his offspring also, Abel, offering him sacrifices, uncircumcised and unobservant of the Sabbath, was by him [God] commended [Gen. 4:1–7, Heb. 11:4]. . . . Noah also, uncircumcised—yes, and unobservant of the Sabbath—God freed from the deluge. For Enoch too, most righteous man, uncircumcised and unobservant of the Sabbath, he translated from this world, who did not first taste death in order that, being a candidate for eternal life, he might show us that we also may, without the burden of the law of Moses, please God" (An Answer to the Jews 2 [A.D. 203]).
bron
quote:

The Didascalia

"The apostles further appointed: On the first day of the week let there be service, and the reading of the holy scriptures, and the oblation [sacrifice of the Mass], because on the first day of the week [i.e., Sunday] our Lord rose from the place of the dead, and on the first day of the week he arose upon the world, and on the first day of the week he ascended up to heaven, and on the first day of the week he will appear at last with the angels of heaven" (Didascalia 2 [A.D. 225]).
bron
quote:

Origen

"Hence it is not possible that the [day of] rest after the Sabbath should have come into existence from the seventh [day] of our God. On the contrary, it is our Savior who, after the pattern of his own rest, caused us to be made in the likeness of his death, and hence also of his resurrection" (Commentary on John 2:28 [A.D. 229]).
bron
quote:

Victorinus

"The sixth day [Friday] is called parasceve, that is to say, the preparation of the kingdom. . . . On this day also, on account of the passion of the Lord Jesus Christ, we make either a station to God or a fast. On the seventh day he rested from all his works, and blessed it, and sanctified it. On the former day we are accustomed to fast rigorously, that on the Lord’s day we may go forth to our bread with giving of thanks. And let the parasceve become a rigorous fast, lest we should appear to observe any Sabbath with the Jews . . . which Sabbath he [Christ] in his body abolished" (The Creation of the World [A.D. 300]).

Het gaat er niet om een excuss te vinden om de Sabbat te overlopen, zoals de schrijvers van al deze mooie proza, beweren of menen te weten. Ik heb een overzicht waarin de diverse Synodes zich verontschuldigen om de Sabbat van het 4e gebod te onderhouden.
Aan de geleerdheid van wereldse professoren behoren zij geen voorbeeld te nemen. Calvijn was een Godsgeleerde man, toch maakte hij geen hout van het boek Openbaringen en vermeed de discussie er over. Ook geen voorbeeld van wat Christus ons voorhoudt.

Over de Sabbat

De Sabbat van de 7e dag werd door God aan de egehele mensheid gegeven op de laatste dag  van de scheppingsweek. Opgenomen in de Tien geboden werd deze geheiligde en gezegende daag bijzonder aangevallen en ontkend door de vijanden van God, maar door Jezus Christus trouw onderhouden als een Geestelijk moment van Zijn Liefde voor de mensheid en Zijn Vader.

Wat leert nu de Bijbel over de Sabbat, het 4e gebod.
We weten als christenen dat wie één gebod -bewisyt- overtreed, schuldig is aan alle geboden. Even bij de les blijven.......wie er één bewust overtreed is schuldig aan alle!

Echter;

God heiligde de Sabbat in de Scheppingsweek Genesis 2:1-3
God herhaalde en bestendigde de Sabbat, door de Wet Exodus 20:8-11 en Deuteronomium
5:12-15
Gods Sabbat geldt voor alle mensen, niet voor de Joden alleen Jesaja 56:6-8 en Marcus 2:27
Jezus gaf en geeft het juiste voorbeeld van Sabbatvieren Lucas 4:16
Jezus volgelingen hielden de Sabbat ook na de kruisiging Lucas 23:55-57
De Sabbat duurt van vrijdagavond zonsondergang tot zaterdagavond zonsondergang.
Leviticus 23:32 en Marcus 1:32

De Sabbat is een bijzonder teken van onze relatie met Christus en de Vader door de Heilige Geest Exodus 31:13-18
Door het onderhouden van de Sabbat in de Geestelijke betekenis  van Christus tonen wij onze trouw aan God Ezechiël 20:12-20
Het is het moment, de dag, om God nog beter te leren kennen want Christus is mét Zijn Vader dan ook in ons midden, zoals Hij altijd naar de gewoonte heeft gedaan Jesaja 58:13-15.
Jezus Christus leert ons wat goede werken op de Sabbat inhouden en is dar het voorbeeld voor ons van Mattheus 12:1-12.
Het herstel van de Sabbatswaarheid is een onderdeel van de boodschap van de kerk in de eindtijd Exodus 20:11 en Openbaring 14:7

Geen reden dus om een heidense dag van zon aanbidding boven die van een Liefhebbende God te onderhouden, die de dag van Zijn relatie met de kerk, geheiligd en gezegend heeft.

Als Christus terug komt zal geen mens, die willens en wetens Gods 4e gebod heeft overtreden, geen enkel excuus hebben aangaande de afwijzing van dat gebod. Het is zelfs maar de vraag of de wet, die voor overtreders geldt nog dan wel toepasbaar is. Want God leert dat wie niet geoordeel kunnen naar de wzet, er geen wet is.
Hij leert ons gelukkkig ook dat er mensen zijn die de wet naar "nature doen".

Aangaande de rest, kom ik nog terug!

groet
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2007, 11:39:51 am door biblebook »

biblebook

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: januari 22, 2007, 12:05:29 pm »
Kajem schreef:

quote:

kajem schreef op 06 oktober 2006 om 00:01:
Vanavond een verklaring gehoord. De christenen kwamen na de sabbath bij elkaar. In eerste instantie soms op de zaterdagavond. Maar omdat in het romeinse rijk de zondag een vrije dag was verlegde zich dit naar de zondag omdat dit eenvoudig gemakkelijker was.
[...]

In het Rijk van Constatijn werd de zondag naast de Sabbat meer en meer dé dag van rust op grond van sociale- en economische welgesteldheid. Men moest immers zuinig zijn op het slavenvolk.

Dit leert de RK Catechismus over de zondagviering.

1524

Om de feestelijkheid en de rust van de zondag tot zijn recht te doen komen, heeft men in vroeger tijden de term 'slafelijk werk' gebruikt om te zeggen wat op die dag niet mocht gebeuren. Bedoeld werd het harde materiële zwoegen: spitten, smeden, een zware machine bedienen enz. (Het woord 'slafelijk' doet ons niet sympathiek aan. Maar bedenken wij wat een sociale bescherming het voor slaven en handen landarbeiders betekend heeft, dat zij één dag per week van de kerk niet mochten werken.)

Het is dus de Kerk die bepaald dat er één dag niet gewerkt mag worden. In België is de zondag een "wettelijke" rust- of feestdag. Net zoals in het Romeinse rijk van destijds is de zondag dus nog steeds een economsiche rustdag en niet een dag, gebaseerd op Christus en de Heer die Hij is over de Sabbat. Nergens staat er in artikel 1524 dat Christus het is die de zondag heeft verordend of in Zijn Naam de zondag ook een werkelijke Geestelijke rustdag is. Als ik tussen 05.00 en 0.900 in mijn woonplaats rodnwandel dan zijn mensen hier bezig om inkopen te doen op de markt, bakker of beenhouwer, omdat zij door de weeks over het algemeen daar geen tijud voor hebben. Over een "wettelijke rustdag" gesproken, in het 2e Romeinse Rijk (benen en voeten van het beeld van Nebukadnessar)      

1525

Werk dat er minder zwaar uitziet, zoals tekenen, rekenen enz. mocht wel.
In deze tijd gaan deze dingen steeds meer dooreen lopen. Als regel mag gelden: wat de algemene zondagssfeer verstoort, moet men achterwege laten. De zondagsrust is namelijk een sociale, dus gemeenschappelijke werkelijkheid.   

Christus leert dat de Sabbat een rustdag is om gemeenschap te hebben met Hem in nauwe relatie met onze gemeenschappelijke Hemelse Vader. Groeien in kennis en hernieuwing van de Geestelijke krachten opm het dienstwerk voort te zetten. Hier in de RK catechismus wordt gesproken over een sociale en gemeenschappelijke werkelijkheid. Heeft dus met de politiek-)economische Kerk te maken, niet met Christus, die geen Heer is over de ZON dag.   

Hier in artikel 1526 leren we dat de zondag helemaal niets met Christus te maken heeft, maar dat te doen wat de Kerk beveelt. De Kerk is belangrijk, want zij is de vormgever van de maatschappij in het Romeinse rijk. Zij is de geestelijke verantwooredelijke voor de mensheid, het land ( zit aan de wateren der wereld) Ook hier geen verwijzing naar Christus op grond van een gezegende of geheiligde dag -in Christus. Dat ka n ook niet, want dat staat ook nergens in de Bijbel.

1526

Zondag viert men niet in zijn eentje, maar per gezin, per land. Bepaald tuinierswerk met bemodderde laarzen zal de sfeer misschien wel verstoren, ander gezellig bezig zijn in zijn tuin wellicht weer niet. En voor kinderen ligt het weer anders dan voor volwassenen. De grens wordt hier getrokken door ons gezond verstand en dat van anderen.

1527

Van anderen? Moet ik dan rekening houden met de opvattingen van anderen? Ja, waarom niet? Tenzij er echt dwaze dingen geëist worden, zoals zij doen die hierin het juk van het oude verbond nog willen dragen.
Men verlegge dus wat niet op de zondag past, naar de zaterdag.

Hier in punt 1527 wordt wel heel erg gespot met Christus, die immers Heer is over de Sabbat. Mensen die blijkbaar de Sabbat onderhouden, zijn bezig met het Oude Verbond, met het OT, met de Joodse wetten zoals deze nu  nog voor veel Joden in de wereld gelden.
Voor mij spotten met twee zaken. Ergo, zij die op Geestelijke gronden de Sabbat onderhouden in het voorbeeld van Christus zijn Geestelijke Joden. Blijkbaar erkent de Catechismus de Geestelijke Jood, en dus Christus niet op grond van het 4e gebod.      

1528

De zondag kan aldus de dag worden waarin men zijn leven en zijn vreugde kan verdiepen. Behalve de eucharistie is er misschien een woordliturgie of doop in de middag.

Staat er in punt nog een verwijzing naar Christus of een aardig woord om de Bijbel eens ter hand te nemen?      

1529

Zondag kan een dag zijn om een boek te grijpen dat wat dieper gaat, om een vriend op te zoeken, om samen te zijn met vrouw en kinderen, een tocht met hen te maken, enz. Het is de dag waarop een vader misschien eens rustig naar zijn zoon of dochter kan luisteren. Waarop de vrouw oog heeft voor haar man. Niet een dag van: 'deze dag is lekker helemaal voor mij: breng mijn pantoffels'. (Wie zich zo instelt, vindt alleen teleurstelling omdat alles hem stoort).
Het is eerder juist een dag van open staan en attentie. Van een andere veerkracht dan door de week. Heel bijzonder de veerkracht van de liefde. 'Waar liefde is en genegenheid, daar is God'.   

Genegenheid of Liefde zoals God ons leert is niet de maatstaf van één dag alleen. De Sabbat is er voor de mens en niet andersom. De liefde die zovele trouwe christenen maar ook niet christenen   openbaren aan de wereld staat los van de zondag of de Sabbat. De Sabbat is er niet om zelfgerechtigheid te tonen zoals de Farizeeën aan Christus voorhielden. Zij vervolgden Christus omdat Hij de gezegende en geheiligde aspecten van Zijn Vader en Rijk er in legde en openbaarde. Jezus werkte op Sabbat zoals Hij altijd al deed, echter Hij spitste Zijn Dienstwerk toe op een gezamelijk doel met Zijn Vader, namelijk de mens centraal te stellen van Zijn aanwezigheid en bijzondere herdenking aan de Schepping en gemeenschap met alle mensen en hen te onderwijzen (Wijn) dat ongegist was en van de zuiverste kennis aangaanbde het Evangelie voorzien was.

Groet

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: januari 22, 2007, 12:09:53 pm »
Biblebook, ik lees in deze catechismus helemaal NIETS over het vereren van de zon op zondag.
Het naamgeven van de dagen was volgens mij sowieso geen katholieke aangelegenheid. De maan wordt toch ook niet aanbeden op maandag, en evenmin Wodan op woensdag?
Bombus terrestris Reginae

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: januari 22, 2007, 01:13:52 pm »

quote:

biblebook schreef op 22 januari 2007 om 05:33:
Beste Diak2b,

We spreken niet meer over de wet van Mozes, deze is immers door Christus afgeschafd omdat zij geen uitwerking had op het voolk Israël. Ik heb in een voorgaande posting uitgelegd waarom de Sabbat en dus oo, de overige geboden, van van belang zijn voor de gelovige van vandaag. De geboden en dus de wet is niet een regelgeving die we pas bij Mozes ervaren maar die er altijd vanaf de Schepping is geweest. Immers als wij ons voorbereiden op het Nieuwe Koninkrijk, dat niet van deze aarde is, dan bereiden wij ons ook voor op een Nieuwe grondwet.
Ja, zoiets meende ik al te begrijpen. Maar even voor de helderheid, de tien geboden dus wel, en de rest niet? Waaruit volgt dat die tien geboden er al waren vanaf de schepping?

quote:

Als wij op deze aarde gaan emigreren naar een ander land, zoals ik naar België, dan moeten wij een andere wet aannemen en leren erkennen.
Gewoon hetzelfde principe. Want eerlijke gezegd er is een dag en nacht verschil tussen de interepetatie van "democratie" in Nederland en in België. Dat zelfde geld dan ook voor de bestuurlijke- en sociale wetten. Ik zou zeggen, blij lekker in Holland wonen.
Dank voor je ongevraagde emigratie-advies, maar zullen we het maar gewoon ter zake houden?

quote:

Waarom het heel erg fout ging met de Joden van het OT Israël ligt besloten in het feit dat zij  de Schriften niet Geestelijk bestudeerden in het licht van het zedelijke doel van God, maar naar menselijke maatstaven en aards-burgelijke wetten. Die fout maken vele Christenen vandaag de dag weer, als ik zo de strijd tussen de verschillende Synodes bestudeer.
Ik geloof je direct. Ik ben totaal niet op de hoogte van wat synodes elkaar zoal aandoen.

quote:

De Sabbat én de overige geboden zijn de maatstaven en basis voor en van een Christelijk leven in Geestelijke zin en kan de trouwe navolger er van, in Christus én geleid door de Heilige Geest een getuigenis voor de wereld zijn.
ok, mooi, maar ik heb nog niet echt duidelijk waarom de sabbat zo centraal staat, waarom "de overige geboden" beperkt is tot de tien geboden, en waarom de rest irrelevant is. Kan je dat nog verder uitleggen?

quote:

Nergens leert Christus dat mensen afwijkende geboden en wetten moeten maken. Die heidense aanbidding en dagen slopen de eerste gemeente binnen, nà de dood van de laatste discipelen van Christus.
Is dat zo? Interessant. Welke bronnen hanteer je hiervoor?

quote:

De RK verbond de kerk met de Staat
Dat lijkt me ietwat onjuiste interpretatie van de geschiedenis. Wel juist, is dat de Romeinse staat vanaf Constantijn een zekere voorkeur aan de katholieke Kerk gaf, ten opzichte van andere religies.

quote:

en zo werd zij een wereldse Kerkstaat
Grote stappen, snel thuis, maar nauwelijks een acurate samenvatting van enkele eeuwen geschiedenis. De enige kerkelijke staat die we ooit gezien hebben, is overigens een gebied in Italië, dat diende als inkomstenbron voor de paus.

quote:

en staat dus niet in het licht van Christus waarbij dus de ZON  dag een dag van aanbidding van de zon geworden is
Echt waar? Ik hoor er van op. Je hebt, neem ik aan, een bron hiervoor?

quote:

met een afleiding, menende dat Chtistus de geboden van Zijn Rijk én Zijn Vader veranderd zou hebben. (de RK erkend de ZON dag als dag van aanbidding van de zon)
Ja, natuurlijk, zonder twijfel. Hoewel, heb je een bron? Ik bedoel, een bron die iets betrouwbaarder is dan je dikke duim?

quote:

Zelfs de verschillende Synodes
welke synodes heb je het toch over?

quote:

erkennen dat het de mens geweest is die gekozen heeft voor de zondag, zoals de RK dat zo formuleert. Daarmee is dus de Sabbath niet afgeschafd maar heeft men Christus onttroond en zichzelf iets wijs gemaakt dat, in Geestelijk opzicht, helemaal niet kan.
Niet? Waarom niet? Kan je dat beargumenteren, met feiten staven, je weet wel, de kernwaarden van een zindelijke discussie? Of ben je de volgende die met wat gefabriceerde fantasietjes meent een stelling te kunnen verdedigen? Mag hoor, is een traditie die hier wel vaker gevolgd wordt, maar het zou prettig zijn als je dat dan even aangeeft. Scheelt weer in serieus nemen.

quote:

Men verstaat blijkbaar niet dat, door het "kiezen" voor de 1e dag der week, men ook een andere "meester" heeft gekozen waaraan de Indentiteit maar vooral ook de autoriteit van de ZON dag gekoppeld is.
Als een predikant ( W. Wierenga) op het matje geroepen wordt omdat hij op de één of andere manier de Sabbath (waar Christus notaben Heer over is) spraakmakend heeft voorgehouden aan zijn kerkgemeente, dan is er toch welk het e.e.a. aan de hand.
Je had het toch over de katholieke Kerk? Die kent geen predikanten hoor.

quote:

Iets abnormaals, niet vanuit het zichtspunt van Christus of het levende Schriftwoord danwel Pastor Wierenga, maart vanuit de Synode (-s) die menselijke grenzen hebben opgeworpen tegen het vrije Schriftwoord.
Is je gehussel met termen uit de protestantse kerktraditie en uit de katholieke Kerk exemplarisch voor de kracht van je argumenten? Niet om te zeuren hoor, maar ik vind het wel prettig te weten of het de bedoeling is je serieus te nemen.

quote:

God Geest gaat waar Hij wil, als een wind en zal de mensen volgens de wet en geboden van God bedouwen en niet met menselijke voorschriften of beperkingen danwel, op schrift gestelde "wetenschappelijke" en dus falende voorschriften uit bijv. 1625 vanuit Dordrecht of Amersfoort, lastig te vallen.
Wat was er in 1625 te doen in Dordrecht en Amersfoort? Je hebt het nu weer over de reformatie, of niet? Beetje verwarrend hoor, als dat gestrooi met toch tamelijk onderscheiden domeinen.

quote:

Als Gods Rijk niet van deze aarde is dan zal de Heilige Geest van het Rijk van Christus er wel voor zorgen dat de mens door Gods ware Liefde bedouwd zal worden. Nog altijd op basis van de  altroos durende wet van God.
De uitleg van de diverse Synodes is gebaseerd op exact dezelfde gronden dan die welke de RK in de afgelopen eeuwen heeft uitgelegd.
Eeeehhh, en nu in normaal Nederlands? Wat wil je zeggen?

quote:

Het is vooral een mystiek verschijnsel.
Eh, aha. En dus?

quote:

Wel, Gods geboden zijn niet mystiek nog weg te moffelen onder menselijk ideeën van hoe God aan te sturen zou moeten zijn. Gods Autoriteit staat boven alles en iedereen.
Je meent het.

quote:

Het probleem voor de Joden van het OT maar ook voor vele christenkerken vinden we terug in Handelingen 13:27 "Want die te Jeruzalem wonen en hun oversten hebben Hem niet erkend en zij hebben de uitspraken der profeten, die elke Sabbat worden voorgelezen, door hun oordeel vervuld."
Ja/ En wat is je punt?

quote:

En waarom niet?
Waarom wat niet?

quote:

Omdat zij door de afwijzing en eigen interepetatie, en dus de uitvoering en erkenning van Gods wet en geboden, niet recht tegenover God konden staan, zelfs niet nadat God de Vader Zijn Zoon Christus als Meester en voorbeeld gezonden had.
Ah ja. Want wat jij schrijft, dat is niet je eigen interpretatie, maar die van, wie precies?

quote:

En zo is het dus blijkbaar vandaag de dag nog net zo! Moet u eens over nadenken wat de Heilige Schrift hier aangeeft.
Ik breek er mijn hoofd al over wat jij bedoelt. Je gehutsefluts met feiten, met zaken de reformatie betreffende en zaken de katholieke Kerk betreffendem, met zaken die vrij nadrukkelijk uit een wel erg fantasierijke dikke duim komen, en met teksten waar ik geen touw aan kan vastknopen, maken niet echt dat je punt zeg maar, kom hoe heet het, helder, ja, helder is het woord, wordt.

quote:

Wij kunnen alleen groeien in de Gerechtigheid van Christus als wij trouw Zijn voorbeeld navolgen, dus ook inzake de geboden. Niet door eigen kracht maar door de werking van de Heilige Geest.
Recent Zijn vlees nog gegeten? Of zijn bloed gedronken?

quote:

Dat wat door Christus is afgeschafd namelijk datgene wat aan het Kruis genageld is vinden we in Collessenzen 2:13-14 dat leert:

"Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met hem, toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschomd, door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door aan het kruis te nagelen".
aha

quote:

Wie nu de tekst juist leest
Kortom, wie jouw persoonlijke interpretatie volgt. Dat is wel curieus, van iemand die net nog betoogde tegen persoonlijke interpretaties.

quote:

en en ziet dat het bewijsstuk dat door zijn inzettingen is weggenomen tegen ons getuigde en ons bedreigde...

kan dus weten dat het hier om de Joodse wetten en inzettingen die Mozes had geboden.
jaaaaa ja. Nee, tuurlijk joh.

quote:

Want als we hier tegenover Gods wet zetten, dan zien we het onderscheidt en het feit bewezen dat Gods wet een altoos durend verbondsbepalende wet is zoals ook de Sabbat is in de essentie van Indentieteits teken.
OK, ik noteer even: wetten zoals opgenomen in boeken van Mozes zijn NIET Gods wetten. Ergo, die boeken zijn niet Gods woord. Ergo, de Bijbel kan nooit beschouwd worden als behept met Gods gezag. Ergo, je hele redenering is een kaartenhuis bij windkracht 10.

quote:

Gods wet is door Hem op stenen tafelen geschreven, en bewaard in de Ark des verbonds, dat de eeuwigheidswaarde er van aanduidt.
Waar is die ark trouwens? Ik neem aan dat God daar wel een beetje op gepast heeft?

quote:

De Wets tafelen liggen, ter bewijsvoering, in de Hemel in de Ark,
Aaah, in de hemel! Handig. Wanneer en hoe is de ark precies naar de hemel gebracht? En waarom? En hoe weet je dat? De dikke duim weer, of echte bronnen?

quote:

waarbij het Sabbatsgebod een speciale aanduiding zal hebben, opdat de verlosten straks bij hun intrede in het hemels Jeruzalem de bewijslast van Gods eeuwig Verbond, onverandert, zullen zien en erkennen dat Gods geboden nooit verandert zijn of aan verandering onderhevig zouden zijn geweest.
En weer die nadruk op de Sabbat, het is wat. En zou je nu misschien eens een bron kunnen geven?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: januari 22, 2007, 01:21:29 pm »

quote:

biblebook schreef op 22 januari 2007 om 11:13:
Beste Laocidea,

Met de bewijslast van de zonaanbidding nog even geduld.
Wat gek, je veroorlooft je dus bijzonder beledigende flauwekul, maar als er om bronnen wordt gevraagd heb je die niet ter beschikking? Niet dat het de eerste keer is hoor, dat ik hier onzin heb zien beweren over de katholieke Kerk, waarbij vragen om bronnen wel erg onwelkom bleek (omdat die bronnen leugenachtige fabricaties waren, bleek al snel, maar dat mag de pret niet drukken). Aangenomen dat jij het vals getuigen niet tot hobby hebt gemaakt, neem ik toch aan dat je met een ijzersterke bron klaar zit, als je dit soort dingen schrijft?

quote:

Het gaat er niet om een excuss te vinden om de Sabbat te overlopen, zoals de schrijvers van al deze mooie proza, beweren of menen te weten. Ik heb een overzicht waarin de diverse Synodes zich verontschuldigen om de Sabbat van het 4e gebod te onderhouden.
En weer die synodes. "diverse synodes" klinkt heel spannend, maar als bronvermelding is het niet echt serieus te nemen he? Noem je bronnen gewoon.

quote:

Calvijn was een Godsgeleerde man
Nee, zoals zelfs de grootste Calvijnknuffelaar met alle plezier zal willen erkennen, dat was Calvijn niet. Hij was een jurist, qua geleerdheid, en qua theologie op zijn best een goede autodidact. Ga je altijd zo slordig met je feiten om?

quote:

, toch maakte hij geen hout van het boek Openbaringen en vermeed de discussie er over. Ook geen voorbeeld van wat Christus ons voorhoudt.
Nu kan men mij moeilijk al te grote sympathie voor Calvijn verwijten, maar vind je het niet nodig om dit soort aantijgingen een beetje te onderbouwen of van bronnen te voorzien?

Phaedrus

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: januari 22, 2007, 01:47:23 pm »

quote:

Laodicea schreef op 15 juli 2006 om 09:51:
[...]
Verder herhaalt Jezus elk gebod van de 10 geboden;

Het 5e t/m 10e gebod in Mat. 19:17:19.
Het 1e en 2e gebod in Mat. 4:10.
Het 3e gebod in Mat. 5:34.

Alleen het 4e gebod wordt door Hem niet herhaald, sterker nog, in Marcus 2:27 is Jezus heel duidelijk over de Sabbath.
[...]
Hij is dus heel duidelijk over alle geboden, en corrigeert de verkeerde interpretatie  van het vierde gebod. Een correctie die de GKV betreffende de zondag ook wel nodig hadden.
één fout is kenmerk van het ware.

biblebook

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: januari 22, 2007, 05:26:13 pm »
Hallo Diak2b,

Waaruit zou moeten blijken dat de 10 geboden reeds bij de schepping waren ingesteld?

Sorry beste vriend maar als het gaat over Gods Koninkrijk dan is het toch logisch dat de 10 geboden, waar Jezus het toonbeeld van was een hemels gegeven is. Ik heb duidelijk de Bijbelse verzen aangegeven waar we de bevestiging van de geboden kunnen vinden.
Voor het gemak zal ik er enkele nogmaals herhalen. Kun je nu lezen of niet!

Gods wet is een eeuwige uitdrukking van zijn liefde en wil.

Zijn wet is uitgedrukt in de 10 geboden Exodus 20:1-17
Zijn wet heeft ook niet afgedaan Mattheus 5:17-20
De wet is basis van Gods Oude - en Nieuwe verbond Deuteronomium 28:1-14 en Hebreeën 8:8-10
De wet -de 10 geboden- zijn ALLE tien basis van het oordeel Prediker 12:13-14 en Jakobus 2:8-12
Christus`leven TOONT AAN wat GEHOORZAAMHEID aan Gods wil inhoudt. Johannes 15:10

De rest Diak2b komt dan nog wel. Bestudeer eerst maar eens deze éénvoudige aanwijzingen van onze Heer Jezus die Heer is over het 4e gebod. En daar het oordeel over ALLE mensen van ALLE eeuwen in 1844 begonnen is, nà de 2300 avonden en morgens, zou ik maar haast maken met het LUISTEREN naar Gods adviezen in Openbaring 14:6-10.

Als jij me kunt overtuigen en bewijzen aan het Levende Schriftwoord (dat zo is door de Geestelijke vervulling van de wet in Christus) dat Christus op een  teken van Zijn Hemelse Vader de 1e dag der week daarvoor heeft ingesteld, wel dan ben je profetische gaven die ver boven de Allerhoogste uitsteken.

Aangaande de dwalende Synodes, waar ik naar verwees en REEDS EERDER op dit forum zijn bekend gemaakt, hier dan voor jou nogmaals de verwijzing:

Ga naar de website van de Reformatie

http://www.dereformatie.nl

kies archief
naar nieuw register
naar 13 januari 2007
zoek artikel: Het vierde ebod, de saabnbat en de zondag
klik op lezen
lezen

Wellicht dat je dwalingen van deze zeer geleerde Heren niet ziet, maar dat is niet erg. Gods Geest gaat met die mensen verder die onder gebed en meditatie in Christus om uitkomst en duidelijkheid vragen. Niet met Christenen die voortdurend Jezus`oproepen negeren en ophangen aan menselijke dwaling en hoogdravende geleerdheid.
Alhoewel, 1625 is natuurlijk 2007 niet, we kunnen nu veel meer weten en dus toepassen in ons Gebedsleven en relatie met Christus.

Openbaringen leert ons dit:

De Openbaring van Jezus Christus, die God Hem gegeven heeft, om Zijn dienstknechten te tonen de dingen, die haast geschieden moeten; en die Hij door Zijn engel gezonden, en Zijn dienstknecht Johannes te kennen heeft gegeven..

Om eens diep over na te denken  als we ontkennen wat Christus aan ons en voor ons heeft bewerkstelligd.

Want Christus`uitspraken zijn niet mis, als het gaat om de Waarheid:

Wat de Bijbel er zelf over zegt (in de Eindtijd):

Mattheus 24:10-12 'Velen zullen hun geloof verliezen. Ze zullen elkaar verraden en haten. Er zullen vele valse profeten komen en zij zullen velen op een dwaalspoor brengen. En omdat de verachting voor de wet toeneemt, zal de liefde bij de meesten verkoelen. Maar wie volhoudt tot het einde, zal gered worden'.

groet
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2007, 06:02:29 pm door biblebook »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: januari 22, 2007, 06:04:15 pm »

quote:

biblebook schreef op 22 januari 2007 om 17:26:
Hallo Diak2b,

Waaruit zou moeten blijken dat de 10 geboden reeds bij de schepping waren ingesteld?
Ja, dat vroeg ik geloof ik

quote:

Sorry beste vriend
Geloof me, als ik je beste vriend ben, moet je dringend aan je sociale netwerk gaan klussen ;)

quote:

maar als het gaat over Gods Koninkrijk dan is het toch logisch dat de 10 geboden, waar Jezus het toonbeeld van was een hemels gegeven is.
Een argument "het is toch logisch dat ik gelijk heb" noemen we ook wel een drogreden.

quote:

Ik heb duidelijk de Bijbelse verzen aangegeven waar we de bevestiging van de geboden kunnen vinden.
Voor het gemak zal ik er enkele nogmaals herhalen. Kun je nu lezen of niet!
Dat gaat me vrij redelijk af. Mits degene die probeert me iets duidelijk te maken ook kan schrijven.

quote:

Gods wet is een eeuwige uitdrukking van zijn liefde en wil.

Zijn wet is uitgedrukt in de 10 geboden Exodus 20:1-17
Zijn wet heeft ook niet afgedaan Mattheus 5:17-20
De wet is basis van Gods Oude - en Nieuwe verbond Deuteronomium 28:1-14 en Hebreeën 8:8-10
De wet -de 10 geboden- zijn ALLE tien basis van het oordeel Prediker 12:13-14 en Jakobus 2:8-12
Christus`leven TOONT AAN wat GEHOORZAAMHEID aan Gods wil inhoudt. Johannes 15:10
Ah ja, en nu ging je nog vertellen wat ik vroeg? 10 geboden, schepping, weet je nog?

quote:

De rest Diak2b komt dan nog wel. Bestudeer eerst maar eens deze éénvoudige aanwijzingen van onze Heer Jezus die Heer is over het 4e gebod.
Zonder twijfel in de grond erg aardige jongen, als je me graag als een kleuter wil behandelen, moet je dat vooral doen. Weet ik tenminste zeker of ik je serieus moet nemen.

quote:

En daar het oordeel over ALLE mensen van ALLE eeuwen in 1844 begonnen is, nà de 2300 avonden en morgens, zou ik maar haast maken met het LUISTEREN naar Gods adviezen in Openbaring 14:6-10.
tutterdetut, in 1844 nog wel.

quote:

Als jij me kunt overtuigen en bewijzen aan het Levende Schriftwoord (dat zo is door de Geestelijke vervulling van de wet in Christus) dat Christus op een  teken van Zijn Hemelse Vader de 1e dag der week daarvoor heeft ingesteld, wel dan ben je profetische gaven die ver boven de Allerhoogste uitsteken.
Ik heb geen enkel vermogen jou ergens van te overtuigen denk ik. En ook geen enkele behoefte daartoe.

quote:

Aangaande de dwalende Synodes, waar ik naar verwees en REEDS EERDER op dit forum zijn bekend gemaakt, hier dan voor jou nogmaals de verwijzing:

Ga naar de website van de Reformatie

http://www.dereformatie.nl

kies archief
naar nieuw register
naar 13 januari 2007
zoek artikel: Het vierde ebod, de saabnbat en de zondag
klik op lezen
lezen
Geen zin, noem ze even als je wil. En zo niet, ook prima, negeer ik dat deel van je spannende verhaal wel.

quote:

Wellicht dat je dwalingen van deze zeer geleerde Heren niet ziet, maar dat is niet erg. Gods Geest gaat met die mensen verder die onder gebed en meditatie in Christus om uitkomst en duidelijkheid vragen. Niet met Christenen die voortdurend Jezus`oproepen negeren en ophangen aan menselijke dwaling en hoogdravende geleerdheid.
Alhoewel, 1625 is natuurlijk 2007 niet, we kunnen nu veel meer weten en dus toepassen in ons Gebedsleven en relatie met Christus.

Openbaringen leert ons dit:

De Openbaring van Jezus Christus, die God Hem gegeven heeft, om Zijn dienstknechten te tonen de dingen, die haast geschieden moeten; en die Hij door Zijn engel gezonden, en Zijn dienstknecht Johannes te kennen heeft gegeven..

Om eens diep over na te denken  als we ontkennen wat Christus aan ons en voor ons heeft bewerkstelligd.

groet
Het is wat. Je komt wat boos over, let je wel een beetje op je bloeddruk?

biblebook

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: januari 23, 2007, 05:02:09 am »
Hallo Diak2b,

Je reacties zijn niet van iemand die begrijpt dat Gods woord niet te overtuigen is door wat mensen er over tegen elkaar beweren, maar dat de Heilige Geest dat alleen kan indien het hart van degene die waarlijk Jezus discipel wil worden, dat Schriftwoord onderzoekt.

Want beste vriend;

Hij trekt mensen tot God Openbaring 22:17

Dat betekent dat Hij werkzaam is in het hart, dat bereid is te onderzoeken of Gods woord in overeenstemming is met datgene wat Christus ons voorhoudt.

Hij overtuigt mensen van hun zonden en de behoefte aan Gods vergeving. Johannes 16:7-13

Dus Diak2b, zo van die binnenkomers in Gods interessante Bijbel en kennis waarvan Hij de mens alleen kan overtuigen.
, immers....

Hij vernieuwt het beeld van God in de mens 2 Korinthiërs 3:18

En als je niet naar de verwijzing van mij maar ook van anderen hier op dit forum naar www.dereformatie.nl  wilt gaan, mij best. Ik heb je de bron getoond en bovendien de gehele tekst hier al gepubliceerd. zie: Laocidea Bericht geplaatst op maandag 22 januari 2007 10:26

Over het "zonnestelsel" van de RK vanuit haar heidense achtergrond kun je op onderstaande site veel lezen en vinden, vooral met veel verwijzingen naar de bronnen.

www.sign2god.com/folders/ILL/Babylon/Babylon-bestaat.html />

Verder heb ik hier nog een aardige link voor je: http://www.klarekijk.be/ als je de gewone Bijbel nog niet helemaal begrijpt en wat minder zwaar geinformeerd wilt worden over zaken die, soms, inderdaad wat onbegrip kunnen opwekken. Een site voor jongeren en mensen die op éénvoudige wijze inzicht krijgen in de zaken die voor hen van eeuwig levensbelang -kunnen- zijn.

Tot slot nog een interessante link naar een site, waar een korte video draait van Professor W.Veith aangaande het Vaticaan en haar achtergrond, waardoor o.a. de zon dag is ontstaan als dag van aanbidding, binnende Protestantse en Katholieke Kerk, aangegeven als de Wine of Babylon, dat wil zeggen de "bijbelse onderwijzing door de ongeestelijke macht van Babylon", deze wereld, dat tegenover het heiligdom van het Hemels Jeruzalem staat. Allemaal interessant en leerzaam voor mensen die op weg zijn naar dat Eeuwige Koninkrijk, in het licht van Christus`openbaringen en profetie. Want de meeste mensen weten niet wie of wat het grote Babylon is.

http://www.sign2god.com/folders/vaticaan/vaticaan.html

Lees verder nog eens waarom Christus persoonlijk Openbaringen heeft geciteerd aan Johannes op Patmos. In de eerste 10 verzen van Openbaring 1 kunnen we weten waarom Christus de auteur van Openbaring moest zijn.  Om zijn dienstknechten bekend te maken wat er nog moet gebeuren vòòrdat Hij naar aarde terugkeert. (1e komst)

Nog dit:

Het is wat. Je komt wat boos over, let je wel een beetje op je bloeddruk?

Wiè komt er nu boos over Diak2b, als ik naar de toon en afwijzingen kijk die je mij toedicht.

groet
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2007, 05:29:43 am door biblebook »

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: januari 23, 2007, 06:10:01 am »
Zondag = Zon-dag = Dimanche = Dominicus
Maandag = Maan-dag = Lundi = Lune (maan) dag
Dinsdag = Odins dag = Mardi = Mars dag
Woensdag = Wodans dag = Mercredi = Mercurius dag
Donderdag = Donars dag = Jeudi = Jovis (Jupiter) dag
Vrijdag = Freya's dag = Vendredi = Venus dag
Zaterdag = Saturnus dag = idem

Om een beetje een idee te geven op wat voor allerlei verschillende manieren men naar de eigen cultuur alles bij elkaar wilde betrekken in een harmonie die bol stond van de symboliek of zelfs wat toen als reëel verband werd beschouwd. De planeten toewijzen aan de dagen is iets astrologisch. De goden toewijzen aan de dagen is iets van voorchristelijke culturen in Europa als mengelmoes tussen de Romeinse en andere culturen in Europa.

Zondag is een dag na de sabbath waar werd ontdekt dat Jezus niet meer in zijn graf lag.
In de zin van de wederopstanding op die dag zal de zondag zijn gekozen.
Het is daarbij mooi meegenomen dat de zon en de maan in de droom van Jozef stonden voor de vader en de moeder respectievelijk, en de sterren voor de zonen van Jacob.

Als op zondag de leegte van het graf van Jezus is geconstateerd (de dag na sabbath) kan de wederopstanding ook net zo goed op een sabbath hebben plaatsgevonden. Wie was er nou bij?
Als er zou zijn gekozen voor Jupiter (Djeus Pitar, God de Vader) de oppergod van de Romeinen, dan zouden we onder evt Romeinse invloed de donderdag als heilige dag hebben gehad. Als het maar flink afwijkt van de Joden, dan maakt het niet zoveel uit welke dag je rustdag is, lijkt het motief wel.

De Bijbel was het woord van God toch?

Groetjes Wouter

biblebook

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: januari 23, 2007, 01:25:42 pm »
Beste Divinespark,

Je schreef:

"Als het maar flink afwijkt van de Joden, dan maakt het niet zoveel uit welke dag je rustdag is, lijkt het motief wel".

Je slaat de spijker op zijn kop.  Als je de door mij aangegeven links eens bekijkt, in mijn voorgaande posting, dan is het er in bepaalde gevallen zeker om gegaan om de Joden dwars te zitten en het zelfs de bedoeling was om tot jodenhaat aan te zetten. Dat is in een enkel geval zo geweest met de zon daginstelling van Constatijn en de RK kerk, in die tijd.
Wat de mensen over het hoofd zien, en helaas ook veel christenen van vandaag is, dat Jezus het voorbeeld is van een Geestelijke Jood. Mensen die zich bekeren en het Evangelie Geestelijk leren ervaren, zijn Geestelijke Joden.

Orthodoxe Joden die de Messias aanvaarden en Hem leren zien als de Verlosser en hun Meester, worden van Orthodoxe Joden Geestelijke Joden.
Mozes zei het al, God is Geest. Jezus leerde het al; Door Mijn Geest.

Mensen die tot een "Lichaam" behoren dat een organisatie is met sociale of burgeraspecten, zijn deel van dat Lichaam. Nederlanders behoren tot de Staat Nederland. Belgen tot de Staat Belge.  Politiemensen tot de Politie. Marinemensen tot de Marine.
Christenen tot het Lichaam van Christus en moeten dus Geestelijke Joden zijn!

Ook Nicodemus werd er op gewezen dat hij pas een Leraar Israëls kon zijn als Hij het zelf, Geestelijk in Christus, ook zelf het Geestelijke voorbeeld van zijn Meester en Heiland zou zijn.  Wie het Getuigenis is van Christus, doet ook zoals Hij deed, bewust en -op den duur- naar de gewoonte. De wet in het besneden hart, zoals God ons leert.

Groet
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2007, 01:55:35 pm door biblebook »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: januari 23, 2007, 05:10:34 pm »

quote:

biblebook schreef op 23 januari 2007 om 05:02:
Hallo Diak2b,

Je reacties zijn niet van iemand die begrijpt
Ik begrijp idd vrij weinig van wat je zegt. Dat kan komen door mijn onvermogen te begrijpen, of door jouw onvermogen te formuleren. We zullen het wel nooit weten.

quote:

Want beste vriend;
Echt, je moet nodig iets aan je sociale netwerk doen.

quote:

Over het "zonnestelsel" van de RK vanuit haar heidense achtergrond kun je op onderstaande site veel lezen en vinden, vooral met veel verwijzingen naar de bronnen.

www.sign2god.com/folders/ILL/Babylon/Babylon-bestaat.html
Op afstand de meest domme en lasterlijke site die ik ooit gezien heb. Het spijt me oprecht, als jij dat serieus neemt, dan heeft het werkelijk geen zin om nog iets van je hand te lezen.  :w

quote:

Wiè komt er nu boos over Diak2b, als ik naar de toon en afwijzingen kijk die je mij toedicht.
Jij, dat zei ik al.  :w

biblebook

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: januari 23, 2007, 05:59:16 pm »
Beste Diak2b,

Je antwoord is gelijk je gedacht. Ondanks pogingen om je enigzins op weg te helpen door te verwijzen nar bepaalde interessante bronnen met visuele ondersteuning, scheldt je alleen maar en geef je, vooral, boosaardige antwoorden. Je reageert nergens concreet op niet op grond van de Bijbel nog op grond van enige ervaring die je met Christus zou menen te hebben. Dat je bepaalde sites erg "dom" vindt zegt alleen iets over je zelf en, vooral, je inzichtelijkheid in Bijbelse onderwerpen. Ben je overspannen of zo! Arme drommel je zet jezelf te kijk als een onverzoenlijk iemand zonder enig respect voor jezelf of andere en zeker niet in de laatste plaats je Heiland.

Je verwees naar deze site:

www.sign2god.com/folders/ILL/Babylon/Babylon-bestaat.html />

Ik ken de maker niet noch de achtergrond van deze persoon, maar zijn informatie is best interessant en zeer juist weergeven inzake de Bijbelse profetie aangaande Openbaring 13 t/m 19 aangaande de Hoer en de wijn van haar Gezag en de Bruid van Christus en de wijn die tot redding leidt. Het is echter ook niet nodig om alles er van te volgen of te begrijpen, zoals ik al eerder aangaf, het is de Heilige Geest die het beeld van God in de mensen vernieuwt. De waarheid die de Heilige Geest ons openbaart is in harmonie met de Bijbel  Jesaja 8:20. Geen enkel mens kan daar iets tegen in brengen.

Daarom Diak2b staat niet alles in de Bijbel wat wij moeten weten. God wil immers een levendige relatie die gebaseerd is op een geestelijke basis, als kind en Vader. De Bijbel wordt pas een Geestelijk boek als het haar Leven vindt in Christus en de werking van de Heilige Geest. (2 Samuel 7:3-11 / Lucas 2:36 / 1 Kronieken 29:29 en 2 Kronieken 9;29)

Geen wonder Diak2b dat je tevergeefs zoekt of schreeuwt naar antwoorden, maar ze niet vindt. Als je zo`n grote mond tegen mij dan heb je die ook tegen anderen.
Ervaringen van verlossing zie ik in jouw reacties niet terug  dus ook niet van je geloof, dat je ontvangt als je Gods woord leest of er over spreekt. (Romeinen 10:17).

Dat is ook de reden dat ik je naar de site "KlareKijk" verwees omdat die éénvoudig van opzet is en interessant voor mensen die de "zware kost" van de Bijbel liever -nog- niet willen aanvaarden, maar wél op zoek zijj naar God. pas op de maker van die site is predikant en gekend om zijn voortreffelijke jeugdwerk dat hij, levendig overbrengt in zijn kerk, tijdens de diensten op de Sabbat. Zijn sites zijn gekend in geheel Europa en zeer gewaardeerd als lessen voor de jeugd (ook in Nederland)

Op zijn minst hoop ik dat andere formleden wél de aangegeven bronnen lezen en wél door gebed en erkenning van Gods almacht groeien door de Heilige Geest in de Gerechtigheid van Christus, want de tijd is werkelijk kort, het leven is als een luchtbel, even is het er en dan is het weg. Immers het is de mens éénmaal te sterven en dan het oordeel.
Verder hoop ik dat velen tot inzicht komen dat er voor een andere dag van rust geen plaats kan zijn voor de oprechte Christen in Jezus en vooral de Indentiteit van hun Christelijkheid in de herinnering in Gods 4e gebod leren aanvaarden en erkennen als de autoriteit van Gods gezag. De neglen verheugen zich als één zich bekeerd en God erkend in Zijn Levendige wet.

Laat ik deze reactie aan jou dan eindigen met een waarheid die haar eeuwige weerklank zal vinden in het herstelde Paradijselijke geluk waar zovele arme zielen naar verlangen. Deze wereld is één en al duisternis en gruwel voor velen.

Het 4e gebod:

De Sabbat is ingesteld bij de Schepping en vindt haar oorsprong bij Gods autoriteit. (Gen. 2:2-4) Voordat Israël bij de Sinai kwam, had God hen reeds op de proef gesteld met de Sabbat, om te zien of zij in Zijn wetten zouden wandelen; zij waren dus bekend met de Sabbat en Gods geboden en wetten, want toen sommigen van hen het Sabbatsgebod overtraden, zeide de Here tot Mozes: " Hoe lang weigert gij lieden te houden Mijn geboden en mijn wetten (Exodus 16:4 /22-28).

Wat denk je nu Diak2b, zou Hij ons ook niet op de proef stellen, zelfs al onderhouden wij -nog- een andere dag van rust? God houdt van alle mensen en wil dat iedereen in Zijn Koninkrijk zal komen.

Knoop het maar in je oren, want aan het einde van de Bijbel in Openbaringen 22 staat heel duidelijk dat iemand die iets toevoegd aan de profetie of er van af neemt, zoals dat in de Bijbel geschreven staat, hij of zij de consequenties er van zal moeten dragen. Het "boek des levens " zal voor deze personen een geheel andere invulling krijgen. (Openbaring 22:19) God wijkt nooit van Zijn belofte -dus ook de wet- niet af!

Let wel Diak2b voordat je reageert: Openbaringen is het boek van Christus!

Groet
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2007, 06:29:27 pm door biblebook »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: januari 23, 2007, 06:02:09 pm »
Modbreak:
En vanaf nu gaat een ieder hier stoppen met op de man spelen. Vanavond ga ik wel even wat opruimen, maar dit is niet de bedoeling. Zo moeilijk is het niet om te discussieren zonder persoonlijk te worden.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: januari 23, 2007, 09:09:29 pm »
Modbreak:
3 berichten die ingingen tegen bovenstaande modbreak verwijderd.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: januari 23, 2007, 09:24:38 pm »
Modbreak:
* Pooh geeft het op. Blijkbaar is dit topic hopeloos ofzo. Als ik elke op-de-man-speel-actie hier uit moet knippen, blijft er niets over. Op slot dus.