Auteur Topic: De ongedeelde Kerk van voor 1054  (gelezen 7628 keer)

Levi

• Bekijk profiel
De ongedeelde Kerk van voor 1054
« Reactie #50 Gepost op: juli 10, 2006, 04:14:36 pm »

quote:

Heidi schreef op 10 juli 2006 om 15:31:
[...]

Niet alle ambten en alle gaven van de Geest waren/zijn voor immer. Ook de tekenen waren niet voor immer. Wij zijn zeer gezegend met het hebben van een complete Bijbel! Het teken van Jona (door Jezus aangehaald) en daarnaast al de tekenen en wonderen die Jezus verrichtte tijdens Zijn aardse bestaan, moet voor ons genoeg zijn.

Juist. Als jij een bijbeltekst aanhaalt waaruit blijkt dat bijvoorbeeld de gaven van de Geest zouden moeten verdwijnen of sommige ambten moeten verdwijnen, dan laat ik me graag overtuigen.
Zulke teksten heb ik in de bijbel niet gevonden.

Mazzel,
Levi

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: juli 10, 2006, 04:14:45 pm »

quote:

Lees 1 Korinthiërs 13 bijvoorbeeld...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: juli 10, 2006, 04:15:49 pm »

quote:

Levi schreef op 10 juli 2006 om 14:54:
[...]

De laatste twee zinnen vind ik nogal een pretense bewering, die zeker niet strookt met de bijbel.

In Romeinen 16 staat: 'Groet Andronikus en Junia, mijn volksgenoten die met mij in de gevangenis hebben gezeten, die als apostelen veel aanzien genieten en die eerder dan ik één met Christus zijn geworden.'

Ik lees in de NBG dit:
   Rom 16,7

Groet Andronikus en Junias, mijn stamgenoten en medegevangenen, mannen onder de apostelen in aanzien, die reeds vóór mij in Christus geweest zijn.[/quote]
En het kan dus ook zijn dat er bedoeld wordt dat deze twee mensen onder de apostelen in hoog aanzien stonden. En dat wil niet perse zeggen dat ze het zelf ook waren.

quote:

Er waren dus meer apostelen dan alleen de twaalf en Paulus.

Apostel is als je het woord op zich bekijkt: zendeling. :)
Toch is het zo dat de twaalf apostelen door Jezus Zelf zijn gezonden en er later een wijdere groep apostelen was maar niet met dat speciale gezag van de twaalf apostelen en Paulus die speciaal door Jezus zelf is geroepen.

quote:

En in Galaten staat: 'Maar van de overige apostelen heb ik niemand gezien, behalve Jakobus, de broer van de Heer.'

We weten dat de broers van de Heer Hem niet geloofden en al zeker niet door Hem tijdens Zijn aardse leven als apostel zijn aangesteld. Dat moet dus op een later moment zijn gebeurd, en zelfs pas ná de uitstorting van de Heilige Geest, want in de periode daaraan voorafgaand is slechts Mattias als apostel toegevoegd.

Dat het apostelambt niet op moet houden te bestaan ná Paulus, leert de brief aan Efeze. In het 4e hoofdstuk wordt onder meer het ambt van apostel opgenoemd, waarna de schrijver vervolgt dat al die ambten bij elkaar ervoor moeten zorgen dat de gemeente een eenheid wordt.
Ik durf dus te stellen dat - zoals ook van de gaven van de Geest geschreven staat - alle ambten moeten blijven totdat het volmaakte gekomen is.

Dan zijn we het daar niet over eens. :)
In de tijd van Efeze bestond dat ambt ook nog gewoon.
Misschien is het ook duidelijk als je het zo bekijkt: De apostelen hebben het fundamernt gelegd op de hoeksteen Jezus Zelf.
Dat fundament IS gelegd en nu wordt er voortgebouwd. Maar niet met het fundament maar met de gewone levende stenen.

quote:

Op 21,14
En de muur der stad had twaalf fundamenten en daarop de twaalf namen van de twaalf apostelen des Lams.

Ik ben van mening dat er in deze tijd geen apostelen meer zijn met dat speciale gezag zoals de twaalf plus Paulus hadden. Dan kun je nl de bijbel ook niet als afgesloten zien (wie toedoet aan deze woorden zij vervloekt - staat er in Openbaring) omdat de woorden van apostel evenveel gezag hebben als de bijbel zelf.
En hoe is dan te verifieren waarom die gelovige wel en die andere niet een apostel zou zijn.... :?
Misschien de tekenen en wonderen en krachten die erbij horen?

Oh ja, in de Romeinen brief wordt niets gezegd over een apostel:

Rom 12
4 Want, gelijk wij in één lichaam vele leden hebben, en de leden niet alle dezelfde werkzaamheden hebben, 5 zo zijn wij, hoewel velen, één lichaam in Christus, maar ieder afzonderlijk leden ten opzichte van elkander. 6 Wij hebben nu gaven, onderscheiden naar de genade, die ons gegeven is: 7 profetie, naar gelang van ons geloof; wie dient, in het dienen; wie onderwijst, in het onderwijzen; 8 wie vermaant, in het vermanen; wie mededeelt, in eenvoud; wie leiding geeft, in ijver; wie barmhartigheid bewijst, in blijmoedigheid.
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2006, 04:35:09 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juli 10, 2006, 04:33:59 pm »

quote:

Heidi schreef op 10 juli 2006 om 16:14:
[...]

Als je bedoelt:

quote:

8 De liefde vergaat nimmermeer;
maar profetieën, zij zullen afgedaan hebben;
tongen, zij zullen verstommen;
kennis, zij zal afgedaan hebben.
9 Want onvolkomen is ons kennen en onvolkomen ons profeteren.
10 Doch, als het volmaakte komt, zal het onvolkomene afgedaan hebben.
Dan wil ik je vragen of je kunt aangeven waaruit blijkt dat nu het volmaakte is gekomen?

Levi

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: juli 10, 2006, 05:27:52 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 10 juli 2006 om 16:15:

[...]

Ik lees in de NBG dit:
   Rom 16,7

Groet Andronikus en Junias, mijn stamgenoten en medegevangenen, mannen onder de apostelen in aanzien, die reeds vóór mij in Christus geweest zijn.

En het kan dus ook zijn dat er bedoeld wordt dat deze twee mensen onder de apostelen in hoog aanzien stonden. En dat wil niet perse zeggen dat ze het zelf ook waren.[/quote]

Welke vertaling je ook neemt, ook uit deze vertaling blijkt dat zij apostelen waren. Paulus schrijft immers ook dat hij de minste is onder de apostelen. Wil hij daarmee dan ook zeggen dat hij geen apostel was, maar letterlijk onder hen was?

quote:

[...]

Apostel is als je het woord op zich bekijkt: zendeling. :)
Toch is het zo dat de twaalf apostelen door Jezus Zelf zijn gezonden en er later een wijdere groep apostelen was maar niet met dat speciale gezag van de twaalf apostelen en Paulus die speciaal door Jezus zelf is geroepen.

Als je Andronikus en Junias al niet als apostel zou willen zien, dan hebben we toch nog Jakobus, de broer van de Heer, over die zéér duidelijk een apostel wordt genoemd. Waarom zou hij minder gezag hebben dan de anderen?
Hij wordt door Paulus in één adem met Petrus letterlijk genoemd, als zijn zij samen de steunpilaren van de gemeente in Jeruzalem. Het gezag of de status van Jakobus was kennelijk dus even speciaal als dat van Petrus.

Daarnaast is Paulus niet tot apostel geroepen op het moment dat Jezus aan hem verscheen:

1. Dat staat niet in de tekst;
2. Paulus refereert daar in zijn brieven niet aan, als zou dat zijn roeping zijn;
3. Paulus treed na die verschijning niet op als apostel;
4. Paulus was toen nog niet gedoopt;
5. Paulus wordt pas in Handelingen 17 (samen met Barnabas) geroepen door de Heilige Geest en dan pas afgezonderd tot zijn taak.

Je redenatie als zou Paulus speciaal door Jezus zijn geroepen gaat dus niet op.

quote:

[...]

Dan zijn we het daar niet over eens. :)

Dat kan. Dat staat je vrij. ;)

quote:

In de tijd van Efeze bestond dat ambt ook nog gewoon.
Misschien is het ook duidelijk als je het zo bekijkt: De apostelen hebben het fundamernt gelegd op de hoeksteen Jezus Zelf.
Dat fundament IS gelegd en nu wordt er voortgebouwd. Maar niet met het fundament maar met de gewone levende stenen.

Nou ja, ik zou zeggen: lees de tekst even:

'11 En hij is het die apostelen heeft aangesteld, en profeten, evangelieverkondigers, herders en leraren, 12 om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst. Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd, 13 totdat wij allen samen door ons geloof en door onze kennis van de Zoon van God een eenheid vormen, de eenheid van de volmaakte mens, van de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus. '

Vers 13 zegt vrij duidelijk dat we door die vier ambten worden opgebouwd totdat wij een eenheid vormen.

Zijn wij een eenheid?

Nee? Dan zijn de ambten nog steeds onverminderd nodig.

De schrijver maakt het ons zelfs nog duidelijker, door ons hier met een lichaam te vergelijken.
Christus als Hoofd, daaronder de vier ambten, waarin ik het beeld zie van de handen en de voeten. Met handen en voeten beweegt een mens zich voort en kan hij arbeiden. Mensen die een van die ledematen missen noemen wij gehandicapt. Zij zijn verminkt.
Zou het de bedoeling zijn dat het Lichaam van Christus verminkt is?

Door het vergelijk wat de schrijver maakt wordt al duidelijk dat - wanneer ook maar één van de ambten ontbreekt - het lichaam niet voorwaarts kan gaan of kan arbeiden.

Ik neem aan dat de schrijver dit niet zomaar heeft geschreven, maar dat dit gebeurd is onder inspiraties van de Heilige Geest, zoals de bijbel leert. Hij schrijft in mijn ogen dus niet iets wat slechts bedoeld is voor die tijd, maar wat zich uitstrekt totdat het volmaakte is gekomen en wij werkelijk een eenheid zijn.

quote:

[...]

Ik ben van mening dat er in deze tijd geen apostelen meer zijn met dat speciale gezag zoals de twaalf plus Paulus hadden. Dan kun je nl de bijbel ook niet als afgesloten zien (wie toedoet aan deze woorden zij vervloekt - staat er in Openbaring) omdat de woorden van apostel evenveel gezag hebben als de bijbel zelf.
En hoe is dan te verifieren waarom die gelovige wel en die andere niet een apostel zou zijn.... :?
Misschien de tekenen en wonderen en krachten die erbij horen?

Oh ja, in de Romeinen brief wordt niets gezegd over een apostel:

Rom 12
4 Want, gelijk wij in één lichaam vele leden hebben, en de leden niet alle dezelfde werkzaamheden hebben, 5 zo zijn wij, hoewel velen, één lichaam in Christus, maar ieder afzonderlijk leden ten opzichte van elkander. 6 Wij hebben nu gaven, onderscheiden naar de genade, die ons gegeven is: 7 profetie, naar gelang van ons geloof; wie dient, in het dienen; wie onderwijst, in het onderwijzen; 8 wie vermaant, in het vermanen; wie mededeelt, in eenvoud; wie leiding geeft, in ijver; wie barmhartigheid bewijst, in blijmoedigheid.

Ja, in Exodus wordt ook niets gezegd over een apostel...  Sorry hoor, maar dit vind ik een vreemde redenatie.

Verder ben ik van mening dat de apostelen van tegenwoordig gewoon hetzelfde 'gezag' toekomt als de apostelen van toen, alleen moet alles natuurlijk wel in overeenstemming met elkaar zijn.

En hoe dat te veriefieren is... door de roeping natuurlijk. Paulus en Barnabas werden tijdens een gebedsdienst door de Heilige Geest geroepen en afgezonderd tot hun taak. Dat was dus een 'openbare' roeping, net zoals Mattias in het openbaar werd toegevoegd aan de apostelen. Ook van andere ambtsdienaren lezen we bijvoorbeeld 'iets' van hun roepingen. Te denken valt bijvoorbeeld aan het feit dat Paulus in een afscheidsrede tegen de dienaren van een gemeente zegt: 'Pas goed op de gemeente waarover de Heilige Geest u heeft aangesteld', of aan de woorden van Paulus aan Timoteus dat hij moet denken aan de woorden die de Heilige Geest bij zijn roeping heeft gegeven.

Mazzel,
Levi

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: juli 10, 2006, 05:34:54 pm »

quote:

Els schreef op 10 juli 2006 om 16:33:
Dan wil ik je vragen of je kunt aangeven waaruit blijkt dat nu het volmaakte is gekomen?
Het volmaakte is nog niet gekomen zoals je met je eigen ogen kunt waarnemen, maar voor hen die Christus zoeken zijn er meer dan genoeg tekenen en wonderen opgetekend in Gods Woord om te kùnnen geloven.

Zij die al van Christus zijn, hebben reeds eeuwig leven. Hun dood is slechts een overgang van het huidige- naar het toekomende eeuwige leven!

Zij die nog niet van Christus zijn hebben de Bijbel om God te leren kennen en mensen om zich heen die het Evangelie verkondigen.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: juli 10, 2006, 05:46:30 pm »
Ik zou zeggen lees vanaf 1 kor. 12 vers 28 tot 13. In dat verband en dan is 12 vers 21 de verbindingszin tussen hoofdstuk 12 en 13. Er wordt niet gesproken over verdwijnen. De verbindingszin geeft een NOG uitnemender weg aan. Dat betekend  dat de gaven niet verkeerd zijn, maar het kan nog beter. Je zult uiteraard wijzen op vers 8. Naar mijn bescheiden mening wordt hier geschreven over de vergankelijkheid van deze gaven. We moeten dit niet als ultiem doel zien, het enige streven waar we mee bezig dienen te zijn. Maar het bestaat nog steeds.
Hoofdstuk 14 vers 1 bevestigd dat. Jaag naar de liefde en streef naar de geestelijke uitingen. Verder wordt in dit hoofdstuk alles in het juiste perspectief gezet. De verhoudingen nader bepaald. Het doel beschreven. nergens wordt geschreven over verdwijnen.
Hoofdstuk 12 vers 11 geeft overigens goed weer dat de gaven werken door een en dezelfde Geest die afzonderlijk toedeelt. Niet iedereen heeft dus die gaven in haar volle glorie. De één een beetje dan ander meer.
Overigens gaat Paulus in de brief in op de wantoestanden binnen de gemeente. Hij schrijft dus daar over hoe het er aan toe ging en hoe het zou moeten.Je zou hoofdtsuk 12 tot 14 als een gedeelte moeten lezen. De kopjes, nummering en titels zijn veel later bedacht.

Kajem

quote:

Heidi schreef op 10 juli 2006 om 16:14:
[...]

« Laatst bewerkt op: juli 10, 2006, 05:58:57 pm door kajem »
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: juli 10, 2006, 06:19:20 pm »

quote:

Heidi schreef op 10 juli 2006 om 17:34:
[...]

Het volmaakte is nog niet gekomen zoals je met je eigen ogen kunt waarnemen, maar voor hen die Christus zoeken zijn er meer dan genoeg tekenen en wonderen opgetekend in Gods Woord om te kùnnen geloven.

Zij die al van Christus zijn, hebben reeds eeuwig leven. Hun dood is slechts een overgang van het huidige- naar het toekomende eeuwige leven!

Zij die nog niet van Christus zijn hebben de Bijbel om God te leren kennen en mensen om zich heen die het Evangelie verkondigen.
Dus voor de duidelijkheid: als ik je goed begrijp is het geschreven Woord het volmaakte dat het onvolkomene zoals tongen en profetieën en kennis heeft doen verdwijnen?

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: juli 10, 2006, 07:12:26 pm »

quote:

Els schreef op 10 juli 2006 om 18:19:
Dus voor de duidelijkheid: als ik je goed begrijp is het geschreven Woord het volmaakte dat het onvolkomene zoals tongen en profetieën en kennis heeft doen verdwijnen?

Nee Els, het volmaakte moet nog komen, we leven inmmers nog in onvolkomenheid. Het volmaakte echter IS reeds beschikbaar en daarom zijn tongen en profetieën niet meer nodig.
Kennis is ALTIJD nodig en blijft ook altijd beschikbaar voor wie het grijpen wil.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: juli 10, 2006, 07:48:49 pm »
Misschien ben ik een beetje lastig maar ik heb het gevoel dat je een beetje selectief leest heidi. Selectief met betrekking tot deze tekst en mijn eerdere reactie waar je niet op in gaat. Dat staat je natuurlijk vrij maar lijkt me misschien wel zinvol omdat er een aantal argumenetn worden aangedragen die misschien toch relevant zijn? Er staat:

11 Toen ik een kind was,
sprak ik als een kind,
voelde ik als een kind,
overlegde ik als een kind.
Nu ik een man ben geworden, heb ik afgelegd wat kinderlijk was. 12 Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen,
doch straks van aangezicht tot aangezicht.
Nu ken ik onvolkomen,
maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben.
13 Zo blijven dan:
Geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de meeste van deze is de liefde.

Als ik je goed begrijp stel jij dat het volmaakte wat reeds beschikbaar IS de Bijbel is, het Woord? Dat de Bijbel volkomen en betrouwbaar is, zeker. Maar dat heeft helemaal niets te maken met deze tekst. Zou dat volmaakte niet zijn wat ons in de eeuwigheid rest. Het oude testament was al beschikbaar, van het NT maakte paulus zelf deel uit. Zijn verkondiging was de eerste hand. Hij spreekt ook in de ik - vorm. Ik lees dit in het verband van hoofdstuk 12 en 14 geheel anders. De gaven en het woord en de liefde verdringen elkaar niet, niet toen en niet nu. Maar ja, dat is nu een van de fundamentele vershillen in opvatting / leer. 'k heb de mijne in ieder geval gedeeld.

Rest de vraag waar nu staat dat de gaven beperkt in de heilsgeschiedenis beschikbaar waren. Dat heb ik nog steeds niet gelezen.

kajem

quote:

Heidi schreef op 10 juli 2006 om 19:12:
[...]

Nee Els, het volmaakte moet nog komen, we leven inmmers nog in onvolkomenheid. Het volmaakte echter IS reeds beschikbaar en daarom zijn tongen en profetieën niet meer nodig.
Kennis is ALTIJD nodig en blijft ook altijd beschikbaar voor wie het grijpen wil.
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2006, 07:55:13 pm door kajem »

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: juli 10, 2006, 08:19:06 pm »
Hoe verhoud zich onderstaande met 1 kor 14 vers 22?

22 Derhalve zijn de tongen een teken niet voor hen, die geloven, maar voor de ongelovigen; de profetie echter is niet voor de ongelovigen, maar voor hen, die geloven.

en dat weer met betrekking tot 13 vers 8

Ook  1 petrus 4 benadrukt nog eens die gaven. Maar (terzijde) let eens op vers 6. De genade werkt zelfs met terugwerkende kracht, onbeperkt in de tijd. verkondiging van het evangelie aan de reeds gestorvenen zodat ze in zijn geest kunnen leven. Laten we de gaven niet veronderstellen voor een beperkte tijd, waar de volkomeheid en gerechtigheid voor de gehele tijd zal blijken te gelden.  Als iets zo groot is, waarom beperken wij zo iets wezenlijks als de werking van gaven dan tot een beperkte tijd? Niet omdat het er staat, want dat staat er niet.

4 Zij vinden het vreemd dat u niet langer meedoet aan hun liederlijke uitspattingen en ze spreken daarom kwaad over u. 5 Maar ze zullen zich daarvoor moeten verantwoorden tegenover hem die zich gereedhoudt om recht te spreken over levenden en doden. 6 Ook aan de doden is het evangelie verkondigd, opdat ook zij, al zijn ze naar hun leven op aarde door de mensen veroordeeld, bij God in de geest kunnen leven.
7 Het einde van alles is nabij. Kom daarom tot bezinning en wees helder van geest, zodat u kunt bidden. 8 Heb elkaar vóór alles innig lief, want liefde bedekt tal van zonden. 9 Wees gastvrij voor elkaar, zonder te klagen. 10 Laat ieder van u de gave die hij van God gekregen heeft, gebruiken om de anderen daarmee te helpen, zoals het goede beheerders van Gods veelsoortige gaven betaamt. 11 Voert u het woord, laat dan Gods woorden doorklinken in wat u zegt. Helpt u anderen, doe dat dan vanuit de kracht die God u geeft. Want zo doet u alles tot eer van God, dankzij Jezus Christus, aan wie alle eer en macht toekomt, voor eeuwig. Amen.

KAJEM

quote:

[Zij die nog niet van Christus zijn hebben de Bijbel om God te leren kennen en mensen om zich heen die het Evangelie verkondigen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: juli 10, 2006, 10:50:33 pm »
Dit vond ik over 1 Kor. 13:
Tekst: Ger de Koning.
(Teksten ertussen geplaatst door mijzelf. Voor verdere onderbouwing van bepaalde beweringen is in dit stukje niet voor bedoeld. Desgewenst wil ik wel op het e.e.a. ingaan. ;) )

quote:

1 Kor. 13

Als hier staat dat de liefde nooit vergaat, kan het weer niet anders dan over de goddelijke liefde gaan. Van menselijke of natuurlijke liefde kan dat nooit gezegd worden. Die liefde kan verkoelen en zelfs omslaan in haat. In de praktijk van het leven is het helaas geen uitzondering dat een man en een vrouw uit elkaar gaan omdat zij niets meer voor elkaar voelen. Toen ze trouwden leek het allemaal zo mooi. Maar na verloop van kortere of langere tijd verkoelde de liefde, die ze aanvankelijk voor elkaar hadden. Dat komt, omdat dit soort liefde gebaseerd is op wat de ander is of doet. De goddelijke liefde daarentegen heeft altijd lief, hoe de ander zich ook gedraagt. De oorzaak hiervan is, dat van de goddelijke liefde Gód de bron is. Daarom vergaat die liefde nooit. Ze is er altijd al geweest en zal altijd blijven bestaan.

quote:

8... maar profetieën, zij zullen afgedaan hebben;

Van de gaven kan dat niet gezegd worden.
Profetieën, talen en kennis, daarmee zal het een keer afgelopen zijn. Zolang we op aarde zijn hebben we profetieën nodig. Met profetieën worden twee dingen bedoeld. In de eerste plaats gaat het om toekomstvoorzeggingen, dingen die nog moeten gebeuren. Je vindt die door de hele Bijbel heen. Je toekomstverwachting is bepalend voor je leven op aarde. Als je bijvoorbeeld weet hoe het met de wereld zal aflopen, zul je daarmee rekening houden in je manier waarop je in de wereld leeft en met de wereld omgaat. Het tweede is profetie in de zin van hoofdstuk 14 vers 3, waar het gaat om het spreken in de samenkomst. Daar wordt niet aan toekomstvoorzegging gedacht, maar aan bemoediging of vermaning die jij nodig hebt in je geloofsleven.

maar profetieën, zij zullen afgedaan hebben

In tegenstelling nu met de liefde zullen de profetieën te niet gedaan worden. Als een toekomstvoorzegging in vervulling is gegaan dan is de profetie te niet gedaan. Dat zal met alle profetieën gebeuren, want God zal alles wat Hij gezegd heeft, ook doen.
Ook profetie als bemoediging of vermaning zal teniet gedaan worden, namelijk als wij in de hemel zijn opgenomen. Dan hebben we geen opbeurend of berispend woord meer nodig.

kennis, zij zal afgedaan hebben

Van de kennis geldt hetzelfde: zij zal te niet gedaan worden. Opdoen van kennis is iets wat
bij het onvolmaakte leven op aarde hoort. Je gaat naar school, je volgt cursussen om je kennis te verrijken en om daardoor beter je werk te kunnen doen. Het opdoen van kennis gaat door zolang je op aarde leeft. Dat geldt ook in de dingen van God. Maar in de hemel is dat niet meer nodig en is ze te niet gedaan.

tongen, zij zullen verstommen

Aan de talen komt ook een einde.
Alleen is dat m.i. niet pas in de hemel. Om je duidelijk te maken waarom ik dat denk, wil ik je wijzen op het woordgebruik in vers 8. Dat heeft mij tenminste veel geholpen toen ik nadacht over de gave van het spreken in talen en of deze gave ook nu nog voorkwam.

Van de profetieën en van de kennis staat dat zij 'teniet gedaan worden', terwijl er van de talen staat dat 'zij zullen ophouden'. Dit verschil is van groot belang. Het 'te niet gedaan worden' ziet op iets dat zal gebeuren en waardoor zowel de profetieën als de kennis aan hun einde komen.
Deze gebeurtenis is de komst van de Heer Jezus om de gemeente op te halen en naar de hemel te brengen. Dan is de volmaakte toestand aangebroken en zijn profetie en kennis niet meer nodig.

Met de talen ligt dat anders. 'Zij zullen ophouden' wil zeggen dat zij na verloop van tijd vanzelf zullen ophouden, namelijk als zij hun functie hebben vervuld. En wat was hun functie? Om in de begintijd van de gemeente duidelijk te maken dat God aan het werk was. In het boek Handelingen, waarin het ontstaan en de beginjaren van de gemeente worden beschreven, lees je in de eerste hoofdstukken verschillende keren over het spreken in talen. Maar hoe verder je in dit Bijbelboek leest des te minder tref je er deze gave aan, tot ze helemaal uit het gezicht verdwijnt.
De betekenis van het spreken in talen komt in hoofdstuk 14 van 1 Kor. nog uitgebreid aan de orde, maar hier is toch ook al een aanwijzing te vinden die je niet over het hoofd moet zien.

quote:

Dan gaat Paulus verder alleen spreken over profetie en kennis. Beiden zijn 'ten dele', dat wil zeggen dat profeteren en kennen bij stukjes en beetjes gaat. Bij God is volmaakte kennis aanwezig, bij ons een gedeeltelijke kennis.
Je kunt dit vergelijken met het leren kennen van een stad. Je kunt een stad alleen goed leren kennen als je alle straten ervan bent doorgegaan. Na elke straat waarin je bent geweest heb je de stad weer een stukje beter leren kennen. Dat wordt bedoeld met 'ten dele', dus in gedeelten. Pas wanneer je in een vliegtuig zit en boven de stad vliegt, krijg je een totaal overzicht en zie je hoe alle straten met elkaar in verbinding staan.

Met de waarheid van God is dat net zo. Je kunt op het ene moment bezig zijn met je zegeningen als christen en op een ander moment met de toekomst van Israël, maar nooit met beiden tegelijk. Natuurlijk ga je steeds meer van de geweldige eenheid van de Bijbel zien als je je veel met de Bijbel bezighoudt. Maar toch zul je pas in staat zijn om Gods plan in zijn totaliteit te overzien, als het volmaakte, dat is de heerlijkheid, is gekomen.

quote:

11 Toen ik een kind was,
sprak ik als een kind,
voelde ik als een kind,
overlegde ik als een kind.

Dat er ook in geestelijk opzicht sprake is van groei blijkt uit wat Paulus zegt over een kind en over een man. Wat in de natuur geldt, geldt ook in geestelijk opzicht. Ik weet niet hoelang je de Heer Jezus al kent. Ik weet wel, dat je na verloop van tijd andere dingen belangrijker gaat vinden dan die je vroeger belangrijk vond. Je gaat van bepaalde dingen de waarde beter kennen. Een klein kind vind het prachtig om met allerlei dingen te spelen. De waarde ervan beseft het niet, het interesseert het kind niet, als het maar leuk is. Een speelgoedautootje is leuk en achter het stuur van een echte auto zitten is ook leuk. Maar wie een man is geworden zal ondertussen wel tot de ontdekking zijn gekomen van het grote verschil in waarde en gebruik.

quote:

12 Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen,
doch straks van aangezicht tot aangezicht.
Nu ken ik onvolkomen,
maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben.

In geestelijk opzicht is dat ook zo. De Korinthiërs vonden het prachtig om in talen te spreken. Toch hoorde het spreken in talen bij de 'kind-periode' van de gemeente. Wat werkelijk van waarde was voor de gemeente hadden ze nog niet door. Dat wij nu alles nog wazig zien, komt door de beperkingen die wij als mensen hebben. Hiermee wordt niet
bedoeld dat het dus toch geen zin heeft om Gods Woord te leren kennen, omdat het toch moeilijk en onbegrijpelijk blijft. Nee, wie God en de Heer Jezus echt liefhebben zullen er al het mogelijke aan doen om Hem beter te leren kennen en dat kan alleen door de Bijbel. Heb jij het nooit ervaren dat je tijdens het lezen ineens dingen duidelijk werden? Het is het verlangen van de Heer Jezus dat wij toenemen aan inzicht.

Het wazig zien, alsof je in een spiegel kijkt die je gezicht niet helemaal duidelijk weergeeft, moet je vergelijken met de volmaaktheid van de hemel. Wanneer we daar zullen zijn, zal elke beperking en elke onduidelijkheid, die we hier op aarde nog ervaren, weg zijn. Ik zal dan op dezelfde manier kennen, zoals God mij altijd al heeft gekend.

quote:

13 Zo blijven dan:
Geloof, hoop en liefde, deze drie,  

Maar zolang ik op aarde ben, blijven geloof, hoop en liefde tot mijn beschikking. Voor elke christen zijn deze drie de pijlers waar zijn leven op rust en de kracht waardoor hij leeft in een wereld die in het boze ligt (1 Johannes 5 vers 19).

Geloof is hetzelfde als vertrouwen. Een christen vertrouwt op God en de Heer Jezus voor het heden, ondanks de tegenstand en de moeite die hij meemaakt.

De hoop ziet verlangend uit naar de tijd dat het volmaakte zal komen.
In Hebreeën 6 vers 19 wordt de hoop 'een anker van de ziel' genoemd. Een anker is van groot belang om een schip op de juiste plaats te houden, zodat het niet met de stroom wordt meegesleept. Een schipper vertelde eens dat niet alle ankers even betrouwbaar zijn.
Vertrouwt hij zijn anker niet, dan heeft hij geen rust. Maar kan hij zijn anker vertrouwen, dan gaat hij rustig slapen. Als jij zo je hoop vestigt op de Heer Jezus en blijft uitzien naar Zijn komst, zul je niet van je stuk gebracht worden.

quote:

13...maar de meeste van deze is de liefde.
Ten slotte de liefde. Zij is van de drie de meeste. De liefde is de meeste, omdat zij niet alleen uitgaat naar God en de Heer Jezus, zoals dat het geval is bij geloof en hoop, maar ook hier op aarde uitgaat naar andere mensen om hun goed te doen. De liefde is eveneens de meeste, omdat zij ook in de eeuwigheid blijft bestaan, terwijl het geloof verwisseld wordt in aanschouwen en de hoop in vervulling gaat.
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2006, 10:51:59 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: juli 10, 2006, 10:58:57 pm »

quote:

Sacerdos schreef op 10 juli 2006 om 10:59:
God heeft alleen maar gehuild toen de Westerse Kerk scheurde en de Reformatie tot stand kwam;
Dat denk ik ook.

quote:

als Rome haar zaken op orde had gehad was er geen Reformatie geweest.
Dat vind ik moeilijker te bepalen, er waren in die tijd, en ook daarvoor hervormers actief die meer behoedzaam opereerden dan Luther, Erasmus is er een goed voorbeeld van. Hij was het weliswaar voor een groot gedeelte met Luther eens, maar hij heeft hem steeds gemaand in hun briefwisseling om taktischer te opereren.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: juli 10, 2006, 11:07:37 pm »

quote:

Levi schreef op 10 juli 2006 om 14:32:
Nee, maar ze hielden zich wel aan het onderricht van de apostelen, zoals we lezen in Handelingen 2: '42 Ze bleven trouw aan het onderricht van de apostelen, vormden met elkaar een gemeenschap, braken het brood en wijdden zich aan het gebed.'
Ik heb ook niet anders beweerd, sterker nog, de RKK trekt dat door naar vandaag.

quote:

En waar staat dat onderricht van de apostelen beschreven? In hun brieven, dacht ik zo...
Ook, maar niet alleen, zie b.v. 2 Tess. 2:15 en 2 Tim. 2:1-2 en wat quotes van de Kerkvaderen. Maar dat is nog geen Bijbel, dus wat dat betreft klopt het gewoon wat ik zei.

quote:

Mazzel,
Levi
Van hetzelfde. :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: juli 10, 2006, 11:09:47 pm »
P en A

Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn. Talen zullen vast en zeker verstommen. Ik zal niet durven beweren dat er al sprake is van doodse stilte op dat terrein. Waar het mij omgaat is de stelling dat de gaven van de Geest alleen bestemd waren voor de begintijd van de kerk. Dat is wat er bij mij niet (meer) in kan en staat nergens.
Wat wel zo is lijkt me, dat je hier gewoon mee moet om gaan en niet als doel op zichzelf moet hanteren. Gods geest werkt en deelt gaven uit naar hij wil. Daar mag je naar verlangen, maar als je het krijgt betekent het ook iets. Je moet die ontvangen gaven dan ook niet verslonzen.

kajem

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: juli 10, 2006, 11:19:37 pm »
Persoonlijk betwijfel ik ten zeerste of God gehuild heeft maar ik neem direct aan dat Satan heeft staan juichen. Daarnaast zie ik weinig verschil in een kerkscheuring of een intern verdeeld huis zoals de kerk van voor 1054 was.
Dit hele topic doet me overigens sterk denken aan "het ware kerk"-denken waar de gkv altijd van beschuldigd wordt maar die kennelijk zijn wortels heeft in 1054.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: juli 10, 2006, 11:21:51 pm »
Dat de gaven van de Geest ook voor vandaag bestemd zijn, kan ik alleen maar beamen, maar dat geldt m.i. niet voor 'tongentaal'.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: juli 11, 2006, 12:11:50 am »

quote:

Laodicea schreef op 10 juli 2006 om 23:21:
Dat de gaven van de Geest ook voor vandaag bestemd zijn, kan ik alleen maar beamen, maar dat geldt m.i. niet voor 'tongentaal'.
Hoe bedoel je, mijns inziens? Komt misschien grof over, maar heb je het zelf al eens onderzocht of erover gebeden? Dat tongen misbruikt worden: ja, zeker, maar moeten we het kind met het badwater weggooien? Persoonlijk heb ik enige ervaring met in tongen, in een andere taal, bidden en ik weet dat het niet occult is, althans niet de taal die ik heb gekregen. Het is zoals Paulus schrijft tot stichting van jezelf. Dan zal iemand zeggen: oh, dat is dus niet goed, want het gaat om het stichten, opbouwen, van de gemeente. Het één sluit het ander toch niet uit? Is ieder die voor zichzelf de bijbel leest of stille tijd houdt, dan ook verkeerd bezig? Dat doe je toch ook om je op te laten bouwen in het geloof en om God en Zijn Zoon beter te leren kennen?
En dat de aanbidders van de duivel, het kwaad, de boze machten, de afgoden ook tongentaal kennen, is dat een bewijs dat iedere tongentaal per definitie occult is? Dat lijkt me erg kort door de bocht.
Erger, ik denk dat men zichzelf tekort doet door tongentaal zo radicaal af te wijzen. Het is tenslotte ook een geschenk van God.

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: juli 11, 2006, 02:43:21 am »
Beste Sacerdos,

Heb je niet 'n wat al te romantisch beeld van die "ongedeelde kerk"?
De discipelen maakten er in Jezus' bijzijn al ruzie over wie de belangrijkste zou zijn in het Koninkrijk van God.

Modbreak:
Je post in CL en dient je dus ook aan de policy te houden; een gedeelte van het bericht is daarom verwijderd
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2006, 09:51:40 pm door Priscilla en Aquila »
vriendelijke groet, klaas.

Ennys

• Maf VKK-type
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: juli 11, 2006, 11:51:48 am »
:) Er was toen wel oneenigheid binnen de kerk, maar er was maar een Kerk, dat is een verschil. Net zoals een echtelijke ruzie nog iets heel anders is als scheiden, denk ik.
Een kerk voor iedereen is een mooi ideaal. Het probleem is alleen, dat niet iedereen zijn geloof op dezelfde manier beleeft, niet dezelfde accenten legt, en daarom weer oneigheid kan krijgen. Of je moet je ene kerk heel breed maken, maar wat blijft er dan van het geloof over? Je zal dan namelijk alles moeten relativeren, om die enorme achterban tevreden te houden.
Brengt dank aan de ENE, want Hij is goed; Ja, voor eeuwig is Zijn vriendschap!

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: juli 11, 2006, 12:01:29 pm »
Alles wordt er bij genomen en zo ook de uitvluchten om maar toch een eigen kerkje te hebben  naar eigenmodel en goeddunken.

De ongedeelde Kerk van de eerst tien eeuwen is een Apostolische Universeel Katholieke; afspraken die toen gemaakt zijn gelden nog steeds , hen die zich daar aangehouden hebben die kerken groeien bloeien daar is zuiverheid en waarheid.

De afspraken in het kort--------------zie Geloofsbelijdenis van Nicea.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: juli 11, 2006, 01:19:26 pm »

quote:

Els schreef op 11 juli 2006 om 00:11:
[...]

Hoe bedoel je, mijns inziens? Komt misschien grof over, maar heb je het zelf al eens onderzocht of erover gebeden? Dat tongen misbruikt worden: ja, zeker, maar moeten we het kind met het badwater weggooien? Persoonlijk heb ik enige ervaring met in tongen, in een andere taal, bidden en ik weet dat het niet occult is, althans niet de taal die ik heb gekregen. Het is zoals Paulus schrijft tot stichting van jezelf. Dan zal iemand zeggen: oh, dat is dus niet goed, want het gaat om het stichten, opbouwen, van de gemeente. Het één sluit het ander toch niet uit? Is ieder die voor zichzelf de bijbel leest of stille tijd houdt, dan ook verkeerd bezig? Dat doe je toch ook om je op te laten bouwen in het geloof en om God en Zijn Zoon beter te leren kennen?
En dat de aanbidders van de duivel, het kwaad, de boze machten, de afgoden ook tongentaal kennen, is dat een bewijs dat iedere tongentaal per definitie occult is? Dat lijkt me erg kort door de bocht.
Erger, ik denk dat men zichzelf tekort doet door tongentaal zo radicaal af te wijzen. Het is tenslotte ook een geschenk van God.
Ok, dat moet ik wat nuanceren, het gaat mij meer op de manier hoe er soms mee omgegaan wordt.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: juli 11, 2006, 01:41:19 pm »

quote:

Sacerdos schreef op 11 juli 2006 om 12:01:
Alles wordt er bij genomen en zo ook de uitvluchten om maar toch een eigen kerkje te hebben naar eigenmodel en goeddunken.

De ongedeelde Kerk van de eerst tien eeuwen is een Apostolische Universeel Katholieke; afspraken die toen gemaakt zijn gelden nog steeds, hen die zich daar aangehouden hebben die kerken groeien bloeien daar is zuiverheid en waarheid.

De afspraken in het kort--------------zie Geloofsbelijdenis van Nicea.

Ik kan niet anders dan jou stelling (eerste bericht) met het antwoord 'ja' beantwoorden... alleen is dan voor mij dan nog de vraag. De Orthodoxe Kerk of RKK...?
Protestant zal ik van oorsprong altijd blijven, in geboren, opgevoed, m'n eerste woordjes gebrabbeld, m'n eerste stapjes gezet, me afgezet al puber, teruggevonden wat ik kan waarderen in datgene waarin ik ben opgevoed. Daar waar ik Jezus' liefde leerde kennen.

Met hart en ziel de geloofsbelijdenis van Nicea belijdende.

Misschien ben ik wel een Protestantse-Orthodoxe-Katholiek, wetende dat dit behoorlijk paradoxaal is, onmogelijk misschien. Maar wat bij mensen onmogelijk is is bij Jezus mogelijk. Hem heb ik van harte lief omdat Hij de meest betrouwbare Vriend is gebleken, Zijn vriendschap is onbaatzuchtig...

Ja, terug naar de ongedeelde Kerk...

Joh. 17
20 Ik bid niet alleen voor hen, maar voor allen die door hun verkondiging in mij geloven. 21 Laat hen allen één zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in u, laat hen zo ook in ons zijn, opdat de wereld gelooft dat u mij hebt gezonden. 22 Ik heb hen laten delen in de grootheid die u mij gegeven hebt, opdat zij één zijn zoals wij: 23 ik in hen en u in mij. Dan zullen zij volkomen één zijn en zal de wereld begrijpen dat u mij hebt gezonden, en dat u hen liefhad zoals u mij liefhad.
24 Vader, u hebt hen aan mij geschonken, laat hen dan zijn waar ik ben. Dan zullen zij de grootheid zien die u mij gegeven hebt omdat u mij al liefhad voordat de wereld gegrondvest werd. 25 Rechtvaardige Vader, de wereld kent u niet, maar ik ken u, en zij weten dat u mij hebt gezonden. 26 Ik heb hun uw naam bekendgemaakt en dat zal ik blijven doen, zodat de liefde waarmee u mij liefhad in hen zal zijn en ik in hen.
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2006, 01:42:11 pm door Aafke »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: juli 11, 2006, 04:40:59 pm »

quote:

Laodicea schreef op 11 juli 2006 om 13:19:
[...]

Ok, dat moet ik wat nuanceren, het gaat mij meer op de manier hoe er soms mee omgegaan wordt.
En heb je dat zelf meegemaakt of meer van horen zeggen of van intenetsites? Sorry als ik doordram, maar het gaat me werkelijk aan mijn hart als er ongenuanceerd van alles wordt geroepen. Zoals men ook precies weet hoe het er in andere geloofsrichtingen binnen het christendom aan toegaat en vooral hoe fout het daar is.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: juli 11, 2006, 06:04:53 pm »
Al een paar dagen ben ik van plan te reageren, maar weet gewoon niet hoe.

M.i. praten we hier over een fictie!

De 'ongedeelde' kerk van voor 1054???

Hoe zo?

Al heel ver voor 1054 was de kerk al niet meer ongedeeld!
Nu praat ik nog niet eens over gnostici, de kerk van Marcion, de Novatianen enz.

Maar wél over de zgn. oriëntaals-orthodoxe kerken die ons er heden ten dage nog immer aan herinneren!

Een grote splitsing werd alvast ingezet door het vierde Oecumenische Concilie te Chalcedon (451) waar belangrijke uitspraken werden gedaan inzake de Christologie.
Daar werd uitgespoken dat Jezus Christus twee naturen heeft: de goddelijke en de menselijke. Op het concilie van Constantinopl (680-681) werd de verhouding tussen deze naturen nader gespecificeerd: 'onverdeeld, onveranderd, ongescheiden, onvermengd'.
Deze leeruitspraken waren al voorbereid door het concilie van Efeze (431) en aanvankelijk m.n. gericht tegen Nestorius.  

Het gevolg was een splitsing. De zgn. 'Nestoriaanse' kerk aanvaardde deze uitspraken niet.
Het was déze kerk die in de eeuwen daarna - althans geografisch bekeken - de meest verpreide kerk ter wereld was!!!  

De 'monofysieten' (één natuur) vormden al spoedig in menige regio een aanzienlijke meerderheid van de christenen. Tot vandaag: denk maar aan de Koptische Orthodoxe Kerk, dé kerk onder de Arabieren, maar al eeuwen vóór 1054 los van die zgn. 'ongedeelde' kerk.

Anno 2006 maken de zgn. niet-chalcedonische kerken (Nestorianen en Monofysieten) nog een proportioneel deel uit van de christenheid,  m.n. in Azië!

In ons land wordt de syrisch-orthodoxe kerk (vooral in Twente nadrukkelijk aanwezig) gerekend tot de monofysieten!

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: juli 11, 2006, 11:59:36 pm »

quote:

Els schreef op 11 juli 2006 om 16:40:
[...]
En heb je dat zelf meegemaakt of meer van horen zeggen of van intenetsites? Sorry als ik doordram, maar het gaat me werkelijk aan mijn hart als er ongenuanceerd van alles wordt geroepen. Zoals men ook precies weet hoe het er in andere geloofsrichtingen binnen het christendom aan toegaat en vooral hoe fout het daar is.
Altijd uit tweede hand, door mensen die teleurgesteld waren in de pinkstergemeente, en ik ben eens op straat aangesproken door iemand van de "Open deur"(?) die erg benadrukte dat je niet helemaal volledig Christen was als je niet in tongen sprak. Later heb ik die fenomenen via internet onderzocht, en ontdekt dat de Pinksterbeweging nogal wat overeenkomsten vertoont met het montanisme. Wat jij hebt meegemaakt, is in RKK termen gezien een privé openbaring, en daar is niets mis mee, alleen mag het nooit als meetlat voor een ander worden gebruikt, en dat gebeurt, al dan niet impliciet teveel bij de Pinksterkerken. :)

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: juli 12, 2006, 12:16:30 am »

quote:

Laodicea schreef op 11 juli 2006 om 23:59:
 alleen mag het nooit als meetlat voor een ander worden gebruikt
Helemaal mee eens, Laodicea! Echt waar.  :)

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: juli 12, 2006, 09:03:58 pm »
De meetlat is gevolg van eigenwillige godsdienst in de ware godsdienst is er de Heilige Schrift en Traditie, en houdt men zich aan de afspraken die  men heeft gemaakt.

Hoe men het gaat wenden en keren, aan afspraken zal men zich moeten houden ,dus die van de eerste zeven oecumenische concilies.