Auteur Topic: Hebben dieren eigenlijk een ziel?  (gelezen 3127 keer)

Laodicea

• Bekijk profiel
Hebben dieren eigenlijk een ziel?
« Gepost op: juli 15, 2006, 06:20:48 pm »
Zomaar een gedachte die bij me opkwam, is daar theologisch wat over bekend? En zoja, tot welke graad van dier-zijn geldt dat dan? Bacillen bijv. ook? En maar even voor de duidelijkheid, het is een serieuze vraag. :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 15, 2006, 06:46:47 pm »
volgens mij was nu juist het verschil tussen de dieren en de mensen dat in Genesis staat dat God de mens maakte en daarna de geest inblies. Dus zou je op grond daarvan kunnen afleiden dat ze geen ziel hebben, en ook om het feit dat de bijbel zich er nergens zo over uitlaat dat ze die wel zouden hebben.
Pinkeltjefan

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 15, 2006, 06:46:58 pm »
Wat is je definitie van 'een ziel hebben'?

Moet ik daarbij een Aristoteliaans model aanhouden, bijvoorbeeld?
Of Carthesiaans?
« Laatst bewerkt op: juli 15, 2006, 06:47:29 pm door reformist »
Mepukori uit Ghana kan niet lopen en geen Flash, WMV, DOC, RealMedia, WMA, ASX of ASF gebruiken.
 Doneer nu of gebruik een ander formaat.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 15, 2006, 07:32:51 pm »

quote:

reformist schreef op 15 juli 2006 om 18:46:
Wat is je definitie van 'een ziel hebben'?

Moet ik daarbij een Aristoteliaans model aanhouden, bijvoorbeeld?
Of Carthesiaans?
Er staat me dus ergens vaag bij dat Thomas v. Aquino er iets over gezegd zou hebben, dat zou dan min of meer Aristoteliaans moeten zijn, maar goed, ik weet het niet zeker.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 15, 2006, 07:42:49 pm »

quote:

Wybo schreef op 15 juli 2006 om 18:46:
volgens mij was nu juist het verschil tussen de dieren en de mensen dat in Genesis staat dat God de mens maakte en daarna de geest inblies. Dus zou je op grond daarvan kunnen afleiden dat ze geen ziel hebben, en ook om het feit dat de bijbel zich er nergens zo over uitlaat dat ze die wel zouden hebben.
Even googlen levert op dat de exegese sites het helaas ook lang niet met elkaar eens zijn.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 15, 2006, 07:47:54 pm »

quote:

Laodicea schreef op 15 juli 2006 om 19:32:
Er staat me dus ergens vaag bij dat Thomas v. Aquino er iets over gezegd zou hebben, dat zou dan min of meer Aristoteliaans moeten zijn, maar goed, ik weet het niet zeker.
Wel een sterke opmerking trouwens, want wat is nu precies een ziel? Volgens dit stukje zou Thomas v. Aquino er inderdaad iets over gezegd hebben.

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 15, 2006, 08:09:59 pm »
Voor zover ik het kan nagaan (ook vanuit mijn eigen traditie, als gereformeerde) 'hebben' dieren geen ziel, maar 'zijn' levende zielen.

De levensadem die Adam in zijn neus geblazen kreeg is niet een 'ziel', maar de Heilige Geest, hij was immers een 'beeld van God'.

Dieren zijn dat ook in mindere mate. Ze zijn door God geschapen en ze zijn onze mede-schepselen. Maar ze hebben niet de levensadem ingeblazen gekregen en hebben daarom niet de Heilige Geest.

Ik kan me niet zo vinden in het model van Descartes en neig inderdaad ook naar een filosofisch model als dat van Aristoteles. Maar dat houdt niet in dat ik het ook als 'biologisch' of natuurwetenschappelijk model hanteer. Maar het idee dat lichaam en ziel één zijn, vind ik zeer bijbels.
Mepukori uit Ghana kan niet lopen en geen Flash, WMV, DOC, RealMedia, WMA, ASX of ASF gebruiken.
 Doneer nu of gebruik een ander formaat.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 15, 2006, 08:29:50 pm »

quote:

reformist schreef op 15 juli 2006 om 20:09:
Voor zover ik het kan nagaan (ook vanuit mijn eigen traditie, als gereformeerde) 'hebben' dieren geen ziel, maar 'zijn' levende zielen.

De levensadem die Adam in zijn neus geblazen kreeg is niet een 'ziel', maar de Heilige Geest, hij was immers een 'beeld van God'.

Dieren zijn dat ook in mindere mate. Ze zijn door God geschapen en ze zijn onze mede-schepselen. Maar ze hebben niet de levensadem ingeblazen gekregen en hebben daarom niet de Heilige Geest.
Ok, ga ik eens doordenken.

quote:

Ik kan me niet zo vinden in het model van Descartes en neig inderdaad ook naar een filosofisch model als dat van Aristoteles. Maar dat houdt niet in dat ik het ook als 'biologisch' of natuurwetenschappelijk model hanteer.
Op zich denk ik dat de (neo)thomistische variant van het aristotelisme (en dat geldt eigenlijk ook voor de reformatorische filosofie van Dooyeweeerd et al.) meer houdbaar is dan het cartesiaanse stelsel, dat is immers opgeblazen door Nietzsche, wat onvermijdelijk is als je God niet de plaats geeft die hem toekomt, zie ook 'Fides et ratio' in mijn sig.

quote:

Maar het idee dat lichaam en ziel één zijn, vind ik zeer bijbels.
Ja, dat vond ik een eye-opener.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 15, 2006, 08:33:38 pm »
Mag ik trouwens weten waarom je het antwoord op deze vraag wil. Is dat gewoon nieuwsgierigheid naar het begrip ziel, of wil je bijvoorbeeld dieper naar het Offer van Christus of zo? (Of nog weer wat anders natuurlijk :) )
Pinkeltjefan

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 15, 2006, 08:37:11 pm »

quote:

Wybo schreef op 15 juli 2006 om 20:33:
Mag ik trouwens weten waarom je het antwoord op deze vraag wil. Is dat gewoon nieuwsgierigheid naar het begrip ziel, of wil je bijvoorbeeld dieper naar het Offer van Christus of zo? (Of nog weer wat anders natuurlijk :) )
Het was meer een losse gedachte, als ik met m'n hond knuffel, dan heb ik toch altijd het idee dat het beestje toch wat meer is dan een soort 'organische machine', maar goed, meer dan een idee is het natuurlijk ook niet, vandaar. :)
« Laatst bewerkt op: juli 15, 2006, 08:38:30 pm door Laodicea »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 15, 2006, 08:50:33 pm »
ok :)

Maar is een ziel noodzakelijk dan voor 'meer dan een organische machine'? Ik bedoel God heeft de dieren geschapen. En IMHO ook niet als organische machine, maar ik ben er altijd van uitgegaan dat de ziel nou typisch iets menselijks was. Juist vanwege het feit dat de bijbel daar zo expliciet over is.

(excuses over het negeren van alle filosofische bespiegelingen, daar heb ik totaal geen kaas van gegeten :) )
Pinkeltjefan

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 15, 2006, 09:59:39 pm »

quote:

Prediker 3: 21 Wie zal ooit weten of de adem van een mens naar boven opstijgt en die van een dier afdaalt [(3:21) weten of de adem van een mens naar boven opstijgt en die van een dier afdaalt – Volgens de oudste vertalingen. MT: ‘de adem van een mens kennen, die naar boven opstijgt, en die van een dier, die afdaalt’.naar de aarde?]
Hieruit zou je kunnen opmaken dat dieren geen zielen hebben. Maar in het OT lees je zowiezo weinig over het leven na de dood. Mogelijk had de schrijver een andere bedoeling met deze tekst?
« Laatst bewerkt op: juli 15, 2006, 10:00:07 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 16, 2006, 12:29:23 am »

quote:

Laodicea schreef op 15 juli 2006 om 18:20:
Zomaar een gedachte die bij me opkwam, is daar theologisch wat over bekend? En zoja, tot welke graad van dier-zijn geldt dat dan? Bacillen bijv. ook? En maar even voor de duidelijkheid, het is een serieuze vraag. :)

Zie
Gaudium et spes, 14
KKK 363

ook illustratief is wat St Ignatius opmerkt aan het begin van de GO: De mens is geschapen om God onze Heer te loven, eerbied te bewijzen en te dienen en aldus zijn ziel te redden. Alle overige dingen op het aardoppervlak zijn geschapen met het oog op de mens, om hem het doel te helpen nastreven waarvoor hij geschapen is. Daaruit volgt dat de mens er gebruik van moet maken voor zover ze hem helpen dat doel na te streven, en dat hij ervan moet afzien voor zover ze daarbij een hinder zijn.

Daarom is het nodig dat wij ons onverschillig maken voor alles wat geschapen is, in al wat aan de vrijheid van onze vrije wil wordt toegestaan en niet verboden is. Zozeer dat wij van onze kant gezondheid niet méér verlangen dan ziekte, rijkdom niet méér dan armoede, eerbewijzen niet méér dan verguizing, een lang leven niet méér dan een kort, en zo in al het overige. Het enige wat wij moeten verlangen en kiezen is wat ons dichter brengt bij het doel waarvoor wij geschapen zijn.

Kortom, ja, in de theologie van de traditie waarin jij je thuis lijkt te voelen is daar met nogal veel zekerheid iets over bekend, en het antwoord is: nee.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 16, 2006, 09:24:18 am »
Nou, dat lijkt me wel duidelijk dan.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 16, 2006, 10:47:43 am »

quote:

Laodicea schreef op 16 juli 2006 om 09:24:
Nou, dat lijkt me wel duidelijk dan.
:) en kijk nu eens naar die hond met Ignatiaanse blik, ik vermoed dat je daar dan toch meer in ziet dan een organische machine.

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 16, 2006, 11:02:34 am »
Wat maakt men zich of dieren een ziel hebben ,als ze dat zouden hebben is er met hen niets aan de hand zij zijn zonder zonden , termeer zouden  de mensen zich beter druk kunnen maken over hun eigen ziel; hel of Hemel.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 16, 2006, 01:53:50 pm »

quote:

Sacerdos schreef op 16 juli 2006 om 11:02:
Wat maakt men zich of dieren een ziel hebben ,als ze dat zouden hebben is er met hen niets aan de hand zij zijn zonder zonden , termeer zouden  de mensen zich beter druk kunnen maken over hun eigen ziel; hel of Hemel.
Hoezo zonder zonde?

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juli 16, 2006, 01:56:49 pm »

quote:

Ik denk dat hij bedoelt dat dieren geen wet kennen en daarom dus niet kunnen zondigen, terwijl dieren best heel ongehoorzaam kunnen zijn.
M.i. in ieder geval één van de bewijzen voor het feit dat dieren geen geest hebben en dus ook geen voortbestaan na hun sterven!

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 16, 2006, 09:28:19 pm »

quote:

diak2b schreef op 16 juli 2006 om 10:47:
:) en kijk nu eens naar die hond met Ignatiaanse blik, ik vermoed dat je daar dan toch meer in ziet dan een organische machine.
Ja ok, het ois ook allemaal een kwestie van even wennen. :)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 16, 2006, 10:14:36 pm »

quote:

Laodicea schreef op 16 juli 2006 om 21:28:
[...]

Ja ok, het ois ook allemaal een kwestie van even wennen. :)
Ach, alles went, zelfs een zielloze hond ;)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juli 16, 2006, 10:42:30 pm »

quote:

diak2b schreef op 16 juli 2006 om 22:14:
[...]
Ach, alles went, zelfs een zielloze hond ;)
Tja, dat kan er ook nog wel bij, ik sta er sowieso soms verstelt van wat een mens aan paradigmawisselingen kan meemaken in een korte tijd.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juli 16, 2006, 10:45:37 pm »
Ziel = anima
dier = animal?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juli 16, 2006, 10:46:49 pm »

quote:

reformist schreef op 15 juli 2006 om 20:09:
V

De levensadem = Heilige Geest ?

Dit gaat eerder op bij:

Joh20:19

Toen het dan avond was op die eerste dag der week en ter plaatse, waar de discipelen zich bevonden, de deuren gesloten waren uit vrees voor de Joden, kwam Jezus en stond in hun midden en zeide tot hen: Vrede zij u! 20 En na dit gezegd te hebben toonde Hij hun zijn handen en zijn zijde. De discipelen dan waren verblijd, toen zij de Here zagen. 21 [Jezus] dan zeide nogmaals tot hen: Vrede zij u! Gelijk de Vader Mij gezonden heeft, zend Ik ook u. 22 En na dit gezegd te hebben, blies Hij op hen en zeide tot hen: Ontvangt de heilige Geest. 23 Wie gij hun zonden kwijtscheldt, die zijn ze kwijtgescholden; wie gij ze toerekent, die zijn ze toegerekend.
« Laatst bewerkt op: juli 16, 2006, 11:32:48 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juli 17, 2006, 09:42:11 am »

quote:

Laodicea schreef op 16 juli 2006 om 22:42:
[...]
Tja, dat kan er ook nog wel bij, ik sta er sowieso soms verstelt van wat een mens aan paradigmawisselingen kan meemaken in een korte tijd.
Mooi he

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juli 17, 2006, 04:47:37 pm »
Is het niet pure menselijke hovaardij te menen dat dieren geen ziel zouden hebben?

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juli 17, 2006, 09:40:52 pm »

quote:

:ja:
Uiteindelijk dan, niet als je er nog middenin zit. :P

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juli 17, 2006, 09:46:03 pm »

quote:

drentenaar schreef op 17 juli 2006 om 16:47:
Is het niet pure menselijke hovaardij te menen dat dieren geen ziel zouden hebben?
Nee, het is zo of het is niet zo. :) Ziehier in het kort het verschil tussen geloven als een vorm van waarheidsvinding vs. geloven als mentale zelfbevrediging.
offtopic:En niet teveel aan de Kierkegaard zitten he? http://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/Smilies/copper2.gif Dat is toch maar een soort semi-Christelijke Nietzsche. :P

Aimé

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juli 17, 2006, 11:54:12 pm »
Als de bijbelschrijvers het over de ziel hadden, gebruikten ze het Hebreeuwse woord ne′fesj of het Griekse woord psu′che.

Als u onderzoekt hoe het woord ziel  in de bijbel gebruikt wordt, blijkt dat het hoofdzakelijk betrekking heeft op drie dingen: (1) mensen, (2) dieren of (3) het leven dat een persoon of een dier bezit.

Hier volgen enkele bijbelteksten die deze drie betekenissen laten uitkomen.

Mensen.

’In de dagen van Noach werden weinigen, namelijk acht zielen, veilig door het water heen gevoerd’ (1 Petrus 3:20). Hier wordt het woord zielen duidelijk gebruikt voor mensen: Noach, zijn vrouw, zijn drie zoons en hun vrouwen. In Exodus 16:16 kregen de Israëlieten instructies in verband met het verzamelen van manna. Hun werd gezegd: „Raapt ervan bijeen . . . naar het getal der zielen dat een ieder van u in zijn tent heeft.” De hoeveelheid manna die verzameld werd, was dus gebaseerd op het aantal personen in elk gezin.

Dieren.

In het bijbelse scheppingsverslag lezen we: „Verder zei God: ’Dat de wateren een gewemel van levende zielen voortbrengen en dat vliegende schepselen over de aarde vliegen langs het vlak van het uitspansel van de hemel.’ Verder zei God: ’Laat de aarde levende zielen voortbrengen naar hun soort: huisdieren en zich bewegend gedierte en wild gedierte der aarde naar hun soort.’ En het werd zo” (Genesis 1:20, 24).
In dit gedeelte worden vissen, huisdieren en wilde dieren allemaal aangeduid met hetzelfde woord: zielen.

Het leven van een persoon.

Soms wordt het woord ziel gebruikt in de betekenis van het leven van een persoon. God zei tegen Mozes: „Alle mannen die uw ziel zochten, zijn dood” (Exodus 4:19).
Wat zochten Mozes’ vijanden? Ze wilden hem het leven ontnemen. En over Rachel werd gezegd dat toen ze haar zoon Benjamin baarde, „haar ziel uitging (want zij stierf)” (Genesis 35:16-19). Rachel verloor op dat moment haar leven. Kijk ook eens naar deze woorden van Jezus: „Ik ben de voortreffelijke herder; de voortreffelijke herder doet afstand van zijn ziel ten behoeve van de schapen” (Johannes 10:11). Jezus gaf zijn ziel, of leven, ten behoeve van de mensheid. In deze bijbelgedeelten slaat het woord ziel duidelijk op het leven van een persoon.

Als u Gods Woord verder bestudeert, zult u zien dat de woorden ’onsterfelijk’ en ’eeuwig’ nergens in de bijbel met de ziel in verband worden gebracht. Integendeel, de bijbel zegt dat de ziel sterfelijk is en dus dood kan gaan (Ezechiël 18:4, 20). Daarom noemt de bijbel iemand die gestorven is, gewoon een „dode ziel”. — Leviticus 21:11.
Aimé

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juli 18, 2006, 01:20:31 am »

quote:

Heidi schreef op 16 juli 2006 om 13:56:
[...]

Ik denk dat hij bedoelt dat dieren geen wet kennen en daarom dus niet kunnen zondigen...
offtopic:Lees Romeinen 2:12-16 en 3:9-20.

Dieren volgen eerder hun instinct, volgens de natuur. Dan zijn er twee mogelijkheden: 1. de natuur is aangetast door de zonde, zo ook de dieren. Zij staan hier echter onwetend in. 2. De natuur is perfect, zoals God hem/haar bedoeld heeft. Dieren zijn vrij/onwetend van zonde.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)