Geloven vandaag > Levensbeschouwing

Acceptatie

(1/85) > >>

aerandir:
Nou weer even een ander topicje erbij......

Naar aanleiding van eerder gestarte topics nu deze;

Kan het Christendom leven naast Islam,Heidendom(Oude Religie,natuur religies) ,Wicca,Boedisme,hinduĂ­sme etc...

Daar het christendom maar 1 waarheid accepteerd vraag ik me dat af....Of nu iemand zijn God nou God noemt,Allah,Godin,Shiva of wat dan ook komt het uiteindelijk niet allemaal neer op dat we geloven in iets boven natuurlijks?

Moeten we danelkaar blijven bekritiseren,proberen naar "ons"geloof te trekken of kunnen wij gewoon de verschillen accepteren en leven met het gegeven dat een vriend,buurman/vrouw,etc anders gelooft en misschien daarom niet minder aardig is en toch heel gezellig kan zijn om bij wijze van sprekem vriendschappelijk mee om kan gaan?

Of moet deze persoon (bijv Heiden/Oude Religie) gered worden en veranderen om met jou (Christen) om te gaan?

Is het juist niet mooi dat deze aarde zoveel verschillende culturen heeft en daarbij zoveel religies?

Als je toch ziet hoe bijv afrikaanse stammen die nog zo dicht bij de natuur leven hun Goden horen voelen etc rituelen uitvoeren is toch prachtig?
Moslims die weer hun eigen gewoontes hebben,Hindustanen met hun prachtige kleding etc..... zou dat weg moeten voor een 100% Christelijke wereld????????

Of moeten we gewoon accepteren dat er mensen zijn die anders geloven en die gewoon in hun waarde laten en niet een ander geloof opleggen maar juist genieten van deze verschillen (misschien leren??)

Groet Aerandir

Zijnkind:
Nog steeds begrijp je het niet? God geeft de mens de keuze en wij maken die. Maar wij kunnen hem niet voor een ander maken. We kunnen ons geloof niet eens opleggen. Het wordt/werd wel eens geprobeerd. Ook door andere religies trouwens. Maar dat werkt niet en is in strijd met de wet die we van God hebben om de naaste lief te hebben.

Maar, we moeten anderen er wel over vertellen. Als christen zijn we ervan overtuigd dat we iets belangrijks (levensreddend) te vertellen hebben. Dat hou je uiteraard niet voor jezelf. Zou ronduit aso zijn als we dat wel deden. En het is ons opgedragen door de Heer zelf.

Kortom; Christendom kan prima bestaan in een wereld die voor een deel de Heer afwijst. Het is onze taak om de mensen erover te vertellen maar de keus is aan hen en die keus moeten we respecteren.

j@f@:
quote:aerandir schreef op 18 juli 2006 om 03:54:

Of moeten we gewoon accepteren dat er mensen zijn die anders geloven en die gewoon in hun waarde laten en niet een ander geloof opleggen maar juist genieten van deze verschillen (misschien leren??)

Groet Aerandir
--- Einde van citaat ---
Als je weet dat mensen met een ander geloof Jezus Christus niet kennen als hun borg en middelaar dan heb je geen reden om te genieten van de verschillen die een geloof (zonder Jezus Christus) met zich meebrengt.

Laodicea:
Moslims die weer hun eigen gewoontes hebben,Hindustanen met hun prachtige kleding etc..... zou dat weg moeten voor een 100% Christelijke wereld????????

--- Einde van citaat ---

Een beetje dubbel...
En op het moment dat ik zeg dat het Christendom transcultureel is, en dat het binnen elke cultuur voor wat betreft uiterlijkheden gedeeltelijk z'n eigen neerslag heeft gekregen, dan volgt het verwijt dat het 'vervuilt' is met heidense elementen.

Liudger:
Kan het Christendom leven naast Islam,Heidendom(Oude Religie,natuur religies) ,Wicca,Boedisme,hinduĂ­sme etc...
--- Einde van citaat ---

Ja.

quote:Daar het christendom maar 1 waarheid accepteerd vraag ik me dat af....Of nu iemand zijn God nou God noemt,Allah,Godin,Shiva of wat dan ook komt het uiteindelijk niet allemaal neer op dat we geloven in iets boven natuurlijks?
--- Einde van citaat ---

Op dit forum zijn er Christenen die menen dat met Allah en God dezelfde bedoeld wordt, zij het dan dat het beeld wat de Moslims van God hebben verkeerd/onvolkomen is. Met Shiva of Godin wordt het heel wat moeilijker.

quote:Moeten we dan elkaar blijven bekritiseren,proberen naar "ons"geloof te trekken
--- Einde van citaat ---

Christenen zullen uiteraard aan hun mening over het juiste inzicht en de juiste levenswijze houden, en hopen dat anderen het Goede Nieuws ooit ook als zodanig zullen erkennen. Als ze wijs zijn, dan zullen ze weten wanneer het zinvol is anderen daar over te vertellen, en wanneer hun mond te houden. Niet elk moment is geschikt.  Maar als je mij op de man af vraagt wat ik van jouw overtuigingen en gebruiken vind, dan wil ik je dat best wel vertellen.

quote:of kunnen wij gewoon de verschillen accepteren en leven met het gegeven dat een vriend,buurman/vrouw,etc anders gelooft en misschien daarom niet minder aardig is en toch heel gezellig kan zijn om bij wijze van sprekem vriendschappelijk mee om kan gaan?
--- Einde van citaat ---

Absoluut, en dat is niet in tegenspraak met de vorige alinea.

quote:Of moet deze persoon (bijv Heiden/Oude Religie) gered worden en veranderen om met jou (Christen) om te gaan?
--- Einde van citaat ---

Nee. Hoe kom je daar nou bij? Maar misschien (het hoeft natuurlijk helemaal niet) dat het soort activiteiten dat jou interesseert mij niet zo boeien, en omgekeerd.  En dat kan te maken hebben met dat jij Wicca aanhangt en ik niet.

quote:Is het juist niet mooi dat deze aarde zoveel verschillende culturen heeft
--- Einde van citaat ---

Ja!

quote:en daarbij zoveel religies?
--- Einde van citaat ---

Nee!

quote: Als je toch ziet hoe bijv afrikaanse stammen die nog zo dicht bij de natuur leven hun Goden horen voelen etc rituelen uitvoeren is toch prachtig?

--- Einde van citaat ---

Er zijn genoeg exotische culturele gewoontes waar ik voor bedank. Zoals kannibalisme, gedwongen huwelijken, clitoridectomie, eerwraak, magie en we kunnen nog wel even doorgaan. Cultuurelementen zijn niet waardeneutraal.

Maar ja, je kunt soms zeker wat leren. Yoga, acupunctuur, kunst - graag.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie