Auteur Topic: De Westerse Bijbel.  (gelezen 2502 keer)

Laodicea

• Bekijk profiel
De Westerse Bijbel.
« Gepost op: juli 21, 2006, 11:34:38 pm »
Wéér een nieuwe Bijbel uitgave; de Westerse Bijbel.  :Y)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Aquila

• Bekijk profiel
De Westerse Bijbel.
« Reactie #1 Gepost op: juli 22, 2006, 12:46:51 am »
precies de bijbel die we nodig hebben in Nederland. Nu hoeven we ons niet meer beschaamd te voelen voor alle zelfgerichte keuzes die we maken. ... als zelfs de bijbel het zegt, dan moet het wel waar zijn. Ik heb direkt tien exemplaren besteld om ook aan collega's uit te delen, zodat ze kunnen zien dat de bijbel toch niet zo onaards is als ze soms denken ;)

ttt!
kijk naar de wolken, hoor naar de wind

aerandir

• Bekijk profiel
De Westerse Bijbel.
« Reactie #2 Gepost op: juli 22, 2006, 02:09:53 am »

quote:

en zo kan je het boek dus blijkbaar op 1000 manieren schrijven,herschrijven etc

Laodicea

• Bekijk profiel
De Westerse Bijbel.
« Reactie #3 Gepost op: juli 22, 2006, 09:31:59 am »

quote:

aerandir schreef op 22 juli 2006 om 02:09:
http://images.fok.nl/s/schater.gif
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
De Westerse Bijbel.
« Reactie #4 Gepost op: juli 22, 2006, 11:39:04 am »
Van de site:

quote:

We hebben er alles uitgeknipt wat niet past bij de 21e eeuw. Geen woord over geld, materialisme, armoede, onrecht of gerechtigheid. Zo krijgt u een goed beeld heeft van onze bril, de westerse, verlichte bril.
Volgens mij past hier een hele stortvloed aan icoontjes bij:  8)7  :?  :X  :r  :'(   :w
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2006, 11:39:26 am door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

drentenaar

• Bekijk profiel
De Westerse Bijbel.
« Reactie #5 Gepost op: juli 22, 2006, 11:58:45 am »
Sorry, hoor; maar ik vind deze onzin-site bijna op het blasfemische af!  :(

drentenaar

• Bekijk profiel
De Westerse Bijbel.
« Reactie #6 Gepost op: juli 22, 2006, 12:22:37 pm »
Het ANP meldt heden het volgende:

Westerse Bijbel
'Het moet maar eens uit zijn met de gemakkelijke kritiek die christenen op basis van de Bijbel hebben op materialisme en de liberale markteconomie. Vanuit die gedachte heeft stichting de westerse bijbel een boekje met Bijbelpassages uitgebracht waaruit de in haar ogen achterhaalde aanklachten tegen armoede, rijkdom en onrecht zijn geschrapt.

"Jezus sprak wijze woorden, maar we mogen nooit en te nimmer vergeten dat Hij een timmerman was. Geen econoom", aldus de initiatiefnemers op hun website www.westersebijbel.nl. "Als je de oude Bijbel leest, dan vergaat het plezier je snel. Om de haverklap krijg je weer een waarschuwing dat er iets mis is met je geld.

Altijd maar dat zuinige, dat zure, dat belerende. De tijd heeft die teksten ingehaald."

De Westerse Bijbel, met 'gekuiste' fragmenten uit Exodus (de Tien Geboden), Spreuken, Jesaja en Matteüs, is volgens de stichting voor de 21e-eeuwse westerling een stuk beter te verteren. Uit de Tien Geboden zijn bijvoorbeeld 'Gij zult niet stelen' en 'Gij zult niet begeren...' geschrapt.

De namen van de voorzitter van de stichting, theoloog-econoom prof. dr. W.R. de Rijke, en mede-initiatiefnemer R. Fortuin, wekken echter argwaan. Zo ook de opzichtige kritiek die de stichting uit op het christelijke netwerk voor een milieubewuste levensstijl ‘time to turn’.  En inderdaad, De Westerse Bijbel blijkt een ludiek initiatief te zijn waarmee Time to Turn christenen aan het denken wil zetten.

Uitgeverij Buijten en Schipperheijn heeft volgens woorvoerder Guido Sneep van harte meegewerkt aan de "sympathieke actie".

"Wij hebben het idee dat dit de Bijbel is waar veel westerse christenen in geloven", zei voorzitter Frank Mulder van Time to Turn vrijdag. "Ze zien het geloof vaak vooral als iets moois voor het innerlijk, waardoor de angel eruit is gehaald." Het besef dat geloof iets kost en consequenties heeft voor de levensstijl van de gelovige, ontbreekt volgens Mulder te vaak.

"De Stichting de Westerse Bijbel kruipt in de huid van de gewone gelovige", aldus Mulder. "Ga maar eens naar de kerk, er is geen hond die erover nadenkt om serieus zijn geld te delen, minder spullen te kopen of de straat op te gaan tegen onrecht. Wij van Stichting De Westerse Bijbel zijn alleen wat consequenter. We knippen weg wat we niet gebruiken!" aldus de website.

De stichting staat 19 augustus met een stand op het christelijke Flevo Festival in Liempde, "waar iedereen zijn of haar bijbel kan laten bijknippen". Time to Turn laat de verantwoordelijkheid voor de actie geheel aan de stichting. "We vinden dat je niet kunt knippen in het evangelie", aldus Mulder'.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
De Westerse Bijbel.
« Reactie #7 Gepost op: juli 22, 2006, 01:28:34 pm »

quote:

aerandir schreef op 22 juli 2006 om 02:09:
[...]

Wel als je deze briljante parodie serieus neemt  ;)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
De Westerse Bijbel.
« Reactie #8 Gepost op: juli 22, 2006, 02:22:36 pm »
Haha oke ik ben erin gestonken.

Dan maar een nieuwe rits icoontjes:  _/-\o_  :+  d:)b  :Y)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Nunc

• Bekijk profiel
De Westerse Bijbel.
« Reactie #9 Gepost op: juli 22, 2006, 02:28:04 pm »
het was toch vrij duidelijk?

Laodicea

• Bekijk profiel
De Westerse Bijbel.
« Reactie #10 Gepost op: juli 22, 2006, 06:13:10 pm »
:+  8)

grompie

• Bekijk profiel
De Westerse Bijbel.
« Reactie #11 Gepost op: juli 22, 2006, 06:43:17 pm »

quote:

Is onze voorspoed niet gebaseerd op materialisme en onrecht?

Natuurlijk niet. God belooft toch voorspoed aan degene die gelooft? Dat kun je zo nalezen. Abraham en Salomo waren ook rijk omdat ze in God geloofden. Er is niks mis met rijkdom. Rijkdom is een zegen van God en als je daar in je eigen leven niets van ziet, leidt je misschien niet echt een christelijk leven.

:)
geheelonthouder

PietZa

• Bekijk profiel
De Westerse Bijbel.
« Reactie #12 Gepost op: juli 24, 2006, 08:55:04 am »

quote:

"Jezus sprak wijze woorden, maar we mogen nooit en te nimmer vergeten dat Hij een timmerman was. Geen econoom"

Alsof een econoom het beter weet dan de Zoon van God 8)7

Wat Jezus daarop zou zeggen?

quote:

Want het hart van dit volk is afgestompt,
hun oren zijn doof
en hun ogen houden zij gesloten.
Met hun ogen willen ze niets zien,
met hun oren niets horen,
met hun hart niets begrijpen.
Want anders zouden ze tot inkeer komen
en zou ik hen genezen

mattheus 13 : 15
Verba volant, scripta manent

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De Westerse Bijbel.
« Reactie #13 Gepost op: juli 24, 2006, 10:40:11 am »
Eerste reactie: ik vroeg mij meteen af of die lui niet goed bij hun hoofd waren om zulke oppervlakkige onzin uit te kramen (capitein Kirk quotend ea), maar daarna zag ik hun namen (Rijksma, Fortuin, de Bourgogne) en begon een lichtje te branden. ;)
Van 'Amsterdam Overschie', of een 'secretaris voor consumptie' heb ik nog niet gehoord. Ze linken diverse malen naar 1 specifieke site waar ze tegen ageren. Daarna was het me wel duidelijk. Heb nog even opgezocht of 'Het Friesche Parool' bestaat: nee dus.

Ik kan er niet echt om lachen. 't Ligt er al te dik bovenop, zonder echt humoristisch te zijn. Ik denk ook niet dat er veel mensen zijn die zich echt aangesproken voelen: 't is in om kritisch tegenover rijkdom te staan. We zijn Amerika niet..
« Laatst bewerkt op: juli 24, 2006, 11:17:38 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

dingo

• Bekijk profiel
De Westerse Bijbel.
« Reactie #14 Gepost op: juli 24, 2006, 11:05:30 am »
't Is denk ik goed om kritisch te blijven op hebzucht en egoïsme en het geval wil dat dit vaker voorkomt bij rijke dan bij arme mensen. Verder is het mijn soort humor ook niet maar kennelijk bij grote groepen Nederlanders wel.

PietZa

• Bekijk profiel
De Westerse Bijbel.
« Reactie #15 Gepost op: juli 24, 2006, 11:44:40 am »
* PietZa moet eens leren om het hele topic te lezen voor dat hij reageert :)

Tja een "grap" waar je snel in trapt. Het is een originele aanpak. Ik ben alleen wel benieuwd of het de gewenste uitwerking heeft...
« Laatst bewerkt op: juli 24, 2006, 11:44:57 am door PietZa »
Verba volant, scripta manent

Sacerdos

• Bekijk profiel
De Westerse Bijbel.
« Reactie #16 Gepost op: juli 24, 2006, 04:01:24 pm »
Westerse bijbel vorm van hedonisme en heidendom.
Er is  maar een Bijbel zo als de Onze Moeder de Heilige Kerk die aan reikt; afgesproken en samengesteld in de eerste tien eeuwen van de ongedeelde Kerk, die afspraak en samnestelling van de Heilige schrift geldt nog steeds en zal dat altijd blijven doen.

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
De Westerse Bijbel.
« Reactie #17 Gepost op: juli 24, 2006, 04:59:15 pm »
* MaVee geeft mensen die niet goed kunnen lezen een brilletje 8)
en kan intussen wel om de grap lachen...
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

drentenaar

• Bekijk profiel
De Westerse Bijbel.
« Reactie #18 Gepost op: september 09, 2006, 09:44:38 pm »
Ja zeker, ik besef dat 'het laatste bericht in deze discussie meer dan 4 weken oud is' .

Niettemin vallen er nog nieuwe ontwikkelingen te melden!

Op deze site duurde het eind juli krap 13 uur (de nacht inbegrepen) voordat 'we' doorkregen dat het bij de zgn. 'Westerse Bijbel' om een 'parodie' ging.

Of de grap al dan niet geslaagd was, laat ik maar even in het midden.

Echer, een week of zeven later, blijkt dat de 'humor' van dit bericht nog niet overal is doorgedrongen.
In elk geval niet in de kringen rond het blad 'Het Zoeklicht'.
Een veertiendaags tijdschrift, ooit opgericht door en rond de befaamde zanger Johannes de Heer.

Maar niet alleen dit blad blijkt de 'joke' niet door te hebben, eveneens het 'Reformatorisch Dagblad van heden dat zonder commentaar het 'Zoeklichtartikel' citeert, dat wel heel vergaande conclusies uit deze vermeende 'Bijbel' trekt.

Men leze:

Het Zoeklicht : Er komt alweer een nieuwe Bijbel. Dat wordt, zegt Henk Schouten in zijn commentaar in het Zoeklicht, een Bijbel met gaten. Iemand heeft de schaar gehanteerd, de niet welvoeglijke teksten eruit geknipt.
Prof. dr. W. de Rijke legt uit waarom deze Bijbel er komt. „Als je de oude Bijbel leest, dan vergaat het plezier je snel. Om de haverklap krijg je weer een waarschuwing dat er iets mis is met je geld, of dat je weer wat moet doen. Altijd maar dat zuinige, dat zure, dat belerende. De tijd heeft die teksten ingehaald. Het is de tijd om stappen te zetten. Het is tijd voor een nieuwe Bijbelvertaling: de Westerse Bijbel. Geknipt voor de westerse consument! We hebben er alles uitgeknipt wat niet past bij de 21e eeuw. Geen woord over geld of armoede. Dit kunt u met een gerust hart aan uw kinderen laten lezen!”
Wanneer naar argumenten gevraagd wordt, is daar bijvoorbeeld deze reactie: „U heeft veel Bijbelteksten weggeknipt. Waarom zijn ze er ooit ingekomen?” „Dat doet er in principe niet zo toe. Een deel was gewoon domheid, waarschijnlijk, van de boeren en de vissers die de Bijbelboeken schreven. Maar misschien heeft de kerk er wel expres andere teksten ingezet. De kerk heeft altijd negatief gedaan over eerlijk geld verdienen.” Tot zover prof. De Rijke. Natuurlijk mag u een gift overmaken voor de verspreiding van de Westerse Bijbel, dan worden de rijken tenminste nog rijker".

"Zo kunnen we" - aldus waarschuwt dhr. Schouten - "allemaal onze Bijbel wel gaan schrijven: Je knipt er gewoon uit wat je niet past. Dieven knippen de teksten over stelen eruit, leugenaars hanteren de schaar op een andere plek. Natuurlijk hebben de hoereerders ook hun rechten, de overspeligen, de homoseksuelen, ieder heeft zijn schaar. We hadden de schepping er al eerder uitgeknipt, de zondvloed. Jona, de maagdelijke geboorte. Hoe zit het eigenlijk met de opstanding, de wederkomst, het Zoonschap van de Heere Jezus? Paulus schrijft: „Er komt een tijd, dat de mensen de gezonde leer niet meer zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich leraars zullen bijeenhalen, dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren” Doch ik vrees dat deze apostolische vermaning er ook uitgeknipt is.”

Nunc

• Bekijk profiel
De Westerse Bijbel.
« Reactie #19 Gepost op: september 10, 2006, 12:56:25 pm »
hmm.. zijn christenen zo serieus geworden, dat ze een grap niet meer herkennen?

Zijnkind

• Bekijk profiel
De Westerse Bijbel.
« Reactie #20 Gepost op: september 10, 2006, 03:16:34 pm »
Zou deze kritiek ook een parodie zijn? :+
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

grompie

• Bekijk profiel
De Westerse Bijbel.
« Reactie #21 Gepost op: september 10, 2006, 03:52:00 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 10 september 2006 om 15:16:
Zou deze kritiek ook een parodie zijn? :+
dat bedoelde nunc toch :+
geheelonthouder

drentenaar

• Bekijk profiel
De Westerse Bijbel.
« Reactie #22 Gepost op: september 10, 2006, 11:11:45 pm »

quote:

Nunc schreef op 10 september 2006 om 12:56:
hmm.. zijn christenen zo serieus geworden, dat ze een grap niet meer herkennen?
Ik vrees van niet  :'(