quote:
Dank je Wim.
quote:
Geloof niet, jezelf wel.
Je komt in de gevarenzone zodra je je eigen geloof (dat wat je gelooft, je speculaties over waar je geloof naar verwijst) tegenover dat van anderen begint te plaatsen in plaats van je te beperken tot het uitwisselen en verbinden van geloofservaring (de ervaring van vertrouwen in wie of wat dan ook).
Wat je zegt, zie ik vanuit mijn beperkte blikveld eerder toepasbaar op jezelf. En omdat je aan zulke zaken hecht, wil ik toch even nader ingaan op je post:
quote:
wimnusselder schreef op 18 oktober 2011 om 22:00:Ik zou het niet prettig vinden om zo bot te horen te krijgen dat ik met m'n gedachten de verkeerde kant op ga.
Ik hoor liever hoe er -met een beetje bijbuigen- nog wat goeds uit te halen valt.
Mijn spontane reactie: Grapjas!; moet je wel eventjes de feiten op een rijtje houden. Het ging er niet om wat jij liever hoort of wat ik liever zou moeten vertellen volgens jou, maar om wat FoDo vroeg.
quote:
FoDo schreef:Ik vraag me zelf al jaren af OF ik wel geloof. Ik weet het niet.
Of wie heeft voor mij een antwoord op de vraag hoe te meten is (als het ware) in hoeverre ik geloof?
small brother schreef:Je vroeg
jezelf af OF je wel gelooft. Je vroeg hoe te meten is (als het ware) in hoeverre
jij gelooft.
Is dan een
wedervraag naar je welzijn het meest helpende??
FoDo schreef:wat ik zo goed vond aan de reactie van gaitema was niet de wedervraag, of misschien toch wel. Hij probeerde m.i. te zien of ik al wat verder was gekomen , hij vroeg hoe het met me ging. (na al die lappen text, hoe goed bedoeld ook) Ik had bij de reactie van gaitema
voor het eerst van alle reacties iets van hee dat is warm en prettigsmall brother schreef:Je gedachten zijn heel begrijpelijk,
maar ik probeer je daarin te laten zien wat je vraagt in afwijking op wat je zoekt. En los van wat je vraagt en wat je zoekt is er wat God biedt. En los van wat je vraagt en wat je zoekt en wat God biedt, is er wat de gelovigen bieden. En wat er volgde over warm en prettig...
FoDo schreef:Hallo Small brother
dat was weer een heel verhaal van je met een uitleg (preek)
Bedankt daarvoor. Kun je ook korter en krachtiger zijn?
small brother schreef:Je gedachten zijn heel begrijpelijk.
Maar de richting is fout.
Ik heb hier FoDo exact gewezen op zijn meetbare fout van antwoorden waarderen uit een andere richting dan hij vraagt, en bovendien heb ik het korter en krachtiger geformuleerd. Je herkent de eerste twee zinnen van het eerdere stuk.
Jouw gewenste spreken met buiginkjes is dus in de eerste plaats niet gevraagd, en bovendien is merkbaar aan FoDo dat hij liever niet secuur formuleert of luistert bij een voor hem ook uiterst serieus onderwerp, en ten slotte zou de boodschap helemaal verwaaien als ik niet helder formuleer wat de richting van mijn gedachten is.
Maar jij wilt van mij een mooiprater maken, tegen de wens in van FoDo die vraagt om een
krachtige reactie, en tegen de strekking in van de zeer belangrijke betekenis van het onderwerp, en bovendien stop je er je eigen inleggingen in over wat je minder bevalt aan wat ik schrijf. Terwijl als je het op de keeper beschouwt, ik uitsluitend heb herhaald in mijn kortste bericht hetgeen FoDo zelf ook erkent, namelijk dat hij vraagt over zijn geloof, maar eigenlijk toch het antword zoekt in een heel andere richting, namelijk het geloof/de betrokkenheid van een ander.
Verder wil ik toch even benoemen dat je (misschien onbewust) met halve waarheden een sentiment kweekt op basis van een post die ik nota bene noodgedwongen krachtig heb geformuleerd. Wanneer zie je mij kort formuleren? Kom ik iemand tegemoet, en dan zou jij even de korte versie analyseren? Je bent altijd zo gericht op het beleven en meten en ervaren van het gevoelen van een ander; kun je dan echt niet invoelen hoe je woorden hier landen?
Laat staan de inhoud van je analyse...
quote:
Juist mensen die serieus zijn over hun geloof lopen het risico anderen te krenken. Fundamentalistische gelovigen willen zelfs nog wel eens ergere dingen doen dan anderen krenken.
..... leuk ben je. Als je deze woorden nu hardop voorleest aan wie naast je zit, kan hij je vertellen hoe treffend juist die woorden zijn in hun eigen context. Serieus zijn verbinden met fundamentalisme en met ergere dingen dan anderen krenken. Dat bedoel ik nou met inleggen van je eigen dingetjes. Zomaar uit de lucht gegrepen. Kun je net zo gemakkelijk de Geest oproepen bij Quakermeetings verbinden met anderen die ook een geest oproepen en ook ergere dingen doen dan krenken, zoals voodoo-activiteiten plegen.
quote:
Wie zijn eigen geloof weet te relativeren loopt dat risico veel minder.
God heeft altijd moeite gehad om het (on)geloof van de joden te kunnen relativeren. De joden hadden er helemaal geen moeite mee. Het bekwam ze alleen behoorlijk slecht.
quote:
Ik geef deze bescheiden mening natuurlijk graag voor een betere, maar je moet wél van goeden huize komen om me er van te overtuigen dat 'ie beter is.

Een bescheiden mening kent zijn eigen plaats; en een betere mening heeft niet iemand van goede huize nodig, want zij levert overtuigingskracht uit zichzelf.

quote:
Ik zou het niet prettig vinden om zo bot te horen te krijgen dat ik met m'n gedachten de verkeerde kant op ga.
Ik hoor liever hoe er -met een beetje bijbuigen- nog wat goeds uit te halen valt.
Sorry. Ik vrees dat het voorgaande precies is waarvan je hier zegt dat je het niet graag hoort. Sorry. Mijn woorden zijn véél minder scherp bedoeld dan ze klinken. Laat dan meewegen dat wie te voorzichtig formuleert het risico loopt mensen met een kluitje in het riet of in het moeras te sturen. Ik bedoel je in ieder geval niet te kwetsen en ik neem je niets kwalijk. Ik begrijp wat je zoekt te bewerken en te behouden, en waardeer ook je eigen inspanningen daarin - alleen wat minder hier nu bij mij.