Ik vind dat lastig om over te dragen, omdat het heel erg met persoonlijke ervaringen te maken heeft.
Helpende literatuur is er wel. Ik vind het mooiste ervan het lezen van het boek "Knock Out" van Joop Gottmers. Een man die opgegroeid is in een geweldadig gezin in een hoerenbuurt van Rotterdam. Van zijn vader moest boksen om zich te weren tegen de jongens in de klas die hem pesten toen ze eenmaal in Zeeland gingen wonen. Via het boksen ook uitsmijter werd en daar iemand hem voorstelde vanwege zijn geschikte voorkomen om drugs te gaan handelen. Het ging om cocaïne. Daar moest hij niets van hebben, maar hij kreeg bedenkttijd. Hij dacht: "drugsgebruikers zijn sukkels. Ach, als het toch sukkels zijn en er toch iemand er aan verdienen moet, laat mij er dan maar wat aan verdienen?" Zo doet die het toch en glijd uit eindelijk steeds verder weg, zodat die uiteindelijk ook zelf aan de drugs raakte. Tot de halve politiekorps achter hem aanzat toen hij uitgegroeid was tot één van de grootste drugsbaronnen van Nederland. Inmiddels is hij ook met het boksen eens europees kampioen geweest. In die onrustige week dat de politie achter hem aanzat en hij ondergedoken leefde, kwam hij een antiekhandelaar tegen die zei: "je hebt niet veel rust hé" Joop: "Nee, ik heb niet veel rust nee."
De verkoper: "je bent toch die Joop? Weet jij hoe dat komt?"
Joop zei: "ja ik ben Joop" en dacht "dat weet ik wel hoor hoe dat komt, dat komt om dat het halve politiekorps achter me aan zit."
De verkoper: "dat komt omdat je God niet kent"
Joop: "je zegt wat?"
De verkoper: "weet je wat je moet doen, je moet God gaan zoeken."
Joop: "jij spoort niet hoor!"
De verkoper: "je moet de bijbel gaan lezen."
Joop kwam niet meer bij van het lachen en zo ging hij terug naar het onderduikadres.
Zo ging het verder en verder en uiteindelijk kwam het zo ver dat hij tot geloof kwam via de bijbelkring van de antiekverkoper.
Een ervaring heeft hij daar in gehad. Hij lag vlak voor de tweede keer dat hij vanwege die ervaring de antiekverkoper weer bewust opzocht door de drugs in overdosis te nemen half dood op de grond. Hij wilde zelfmoord plegen, want hij zag geen nut meer in zijn leven. Maar terwijl hij daar zo lag werd het helemaal licht om hem heen en het was net of hij de verkoper naast hem zag staan die zei "en dat komt omdat je God niet kent."
Hij dacht: "nu ben ik het zat" en nam nog een overdosis cocaïne om een einde aan zijn leven te maken en weer viel hij neer. Nu werd het weer licht om hem heen en was het net of hij hem aan de andere kant van hem zag staan en zei "en dat... komt nu omdat je God niet kent!"
Hij werd helemaal bang. Kroop naar zijn bed op de buik, want hij kon niet anders. Trok met een hand de deken van de bed af en trok het over zijn hoofd heen. Zo werd hij de ochtend erop op de grond wakker. Hij knapte weer op en besloot de antiekverkoper op te gaan zoeken en zei tegen hem "dat was eng man, het was net of je bij me in de kamer stond gisteren" en begon hem te overhoren over zijn geloof. Op een gegeven moment zei de verkoper: "weet je wat je moet doen, je moet met me mee naar de bijbelstudie." Joop: "dat ga ik niet doen"
De verkoper: "dat komt omdat je er de lef niet voor hebt."
Joop: "he, ik ben een Gottmers. Ik ben nergens bang voor, maar ik ga niet naar die bijbelstudie."
De verkoper: "dat dacht ik al. Je hebt er gewoon het lef er niet voor."
Dan krijg je een welles nietus en toen zei Joop op een geven moment: "okee, ik ga naar die bijbelstudie van je"
Zo besloot hij na alles in zijn leven een kans te hebben gegeven ook God een kans te geven.
Wel het boek verteld je nog veel meer.
Ik zelf heb ook vaak gedacht: "ik moet geloven, want anders doet God niets in mijn leven, maar ik kan niet geloven. Hoe kan ik nu geloven dat God wat met mij doet? Ja bij de profeten ja en in China, dat geloof ik wel, maar bij mij? Nee. Ik kan het me niet voorstellen. En nu zal je zien: God zal wel niets doen omdat ik niet gelovig genoeg ben!"
Niet vanwege mijn zonden of zo, al telde dat wel mee, maar gewoon het idee dat God ingrijpt in je leven kwam er bij mij niet in.
Op een geven moment word je gewoon gevraagd voor dingen. Er was een gebrek aan tienerleiders en iemand nodig voor de jeugddiensten. Uit eindelijk deed ik het maar, al vond ik mezelf niet echt vol ideeën en de geschikte persoon."
Toch viel het me op: via anderen kwamen er wel ideeën voor jeugddiensten, waarvan ik dacht: daar kunnen we wel wat mee, of je ziet ergens wat en denkt: "daar kunnen we wel wat mee." Er komt altijd wel ergens inspiratie voor ideeën vandaan. Ook net zo voor de tienerclub.
Ook met een collega. Had ik net een boek over bijnadoodervaringen gelezen die mijn zusje eens meenam naar huis. Ja hoor, vlak daarna kom ik in geprek met een collega die zoekend in het geloof blijkt te zijn. Echt een man die en de bijbel leest en zich interesseerd voor bijnadoodervaringen (er over leest) en de New Age ook geloofd. Het samen mengt als een soort modern christelijk iets waar hij absoluut in geloofd. Daar kon ik door het lezen van het boek natuurlijk over mee praten en zo mocht ik hem aan het denken zetten over wat nu echt christelijk is en wat nu niet. Hij heeft zo meer dingen van me gelezen en van me een boekje van de stichting "Naar House" dat evangeliseerd onder uitgaansjongeren door met een rode bus bij een groot evenement te gaan staan en dan appels uit te gaan delen aan de jongeren bijvoorbeeld na het feest. Dan komen er ook altijd wel wat jongeren hun hart luchten in de bus. Soms met een christelijke achtergrond, randkerkelijk of iemand die niets is. Er zijn echt jongeren gelovig geworden. In dit boekje staat een hele beschrijving over de geestelijke werkelijkheid. Hoe het zit met engelenen, demonen en wat het evangelie ons leert.
Hij verslint dat echt en vond het reuze interessant. Hij bedankte me er echt voor. Helaas moest hij weg van ons bedrijf, maar is elders weer aan het werk gekomen.
Ik geloof dat God dit zo gewild had. Door dit soort ervaringen kwam ik er achter dat God dus wel iets met mijn leven deed. Het gebeurd zo af en toe. Voor jou kan dat ook dit boek van Joop zijn bijvoorbeeld. Het kan zo veel zijn. Dan kom je er achter: "ik kan het niet zelf, God laat me geloven

"
Wat Joop Gottmers trouwens ook nadrukkelijk als boodschap aan de mensen mee geeft is: "de duivel geloof ook in God en hij siddert. Eén ding kunnen wij wel en de duivel niet: God lief hebben."
Dat kunnen we en de duivel niet: God lief hebben en daar aan gelijk de naaste lief hebben. God zoekt naar bewogen harten van mensen die het hart van God aanvoelt. Aan voelt hoe Zijn liefde uitgaat naar de wereld. Hoe het God raakt dat zoveel mensen zonder Hem net als Joop afgleden en hoe Hij graag mensen weer opweg wil helpen, net als met Joop is gebeurd.
Dat is geen buiten gewone wonderlijke ervaring of zo, maar gewoon iets wat in je hart altijd al was: "liefde". Want God is liefde, dus daar komt het vandaan.
Groeien in de liefde brengt meer van God in je bestaan.