quote:
Ik, zo te zien

quote:
Ik heb het er juist over dat de kinderen van God Zijn macht erkennen en er naar leven.
Inderdaad, maar zijn ze daarmee slaafs en onderdanig in de ogen van derden? Lijkt me niet, en waarom niet? Omdat God die machtspositie die Hij zou kunnen innemen, die Hem volgens sommigen rechtens toekomt, juist gebruikt in liefde voor mensen, om mensen gelukkig te doen zijn.
quote:
In die zin kijk ik ook naar de relatie man-vrouw.
Ik dus ook. Je ziet aan wat ik heel gevaarlijk, ik weet het, maar even een "gezonde christen" geen onderdanigheid en al helemaal geen slaafsheid. Eerder blijheid, dankbaarheid, liefde die zo groot is dat ze overstroomt naar de naaste. En in een goed huwelijk zie je dat ook. Dat neemt niet weg dat een christen zich wel degelijk in een verhouding tot God weet waarin de gelijkwaardigheid ofwel ver te zoeken is, ofwel puur en alleen een genadegave van God is. En ja, het is erg onfeministisch van me, maar ik hou nog even vol dat je datzelfde dus ook in een huwelijk zal terugzien, dat zich laat leiden door de suggesties van Paulus.
quote:
De vrouw hoort de man te volgen zoals de man God volgt. Ik vraag me af hoe dat gestalte krijgt in de praktijk. Ik bekijk het dus vanuit de 'volger' niet de 'leider'.
Ik kan daar wel anekdotisch op antwoorden, maar dat is net zo gevaarlijk als zeggen dat een christen iemand is die wekelijks naar de kerk gaat. De uiterlijke verschijnselen zijn wel waar te nemen als je weet waar te kijken, maar dat is niet het wezen. De onderdanigheid van de volger, zoals je het noemt, is eerst en vooral een geestgesteldheid.
quote:
Ik weet niet of je de moeizamen relaties enz. kunt wijten aan het afwezig zijn van de gezagsverhouding.
Ik ook niet, zoals ik zei. Ik weet niet of er een verband is, ik vermoed wel sterk een correlatie zei ik. Maar het kan best dat het verband juist andersom ligt, of dat er geen verband is.
quote:
Het lijkt mij meer veroorzaakt door gebrek aan liefde voor elkaar.
Inderdaad. En wat is nu die liefde voor elkaar? Waarin zie je het verschil tussen liefde voor elkaar, en liefd