Auteur Topic: Geloven jullie dit ook? Of is dit te simpel?  (gelezen 8349 keer)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Geloven jullie dit ook? Of is dit te simpel?
« Gepost op: maart 29, 2003, 04:32:04 pm »
Geloofspunten en Geloofsovertuiging Rafaël Nederland
Eénheid in hoofdzaken, vrijheid in bijzaken en liefde in alle zaken.

1 - De Heilige Schrift

Wij geloven dat de Bijbel door God geïnspireerd is.

2 Timoteüs 3: 16,17 Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid, opdat de mens Gods volkomen zij, tot alle goed werk volkomen toegerust.

2 - De Eeuwige God

Wij geloven dat God één is en zich openbaart in Vader, Zoon en Heilige Geest.

2 Korintiërs 13: 13 De genade des Heren Jezus Christus en de liefde Gods en de gemeenschap des Heiligen Geestes zij met u allen.

3 - De val van de Mens

Wij geloven dat de mens naar Gods beeld geschapen is, maar door vrijwillige ongehoorzaamheid onvolmaakt geworden is.

Romeinen 5: 12 Daarom, gelijk door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgegaan, omdat allen gezondigd hebben.

4 - Het Reddingsplan

Wij geloven dat, toen wij nog zondaren waren, Christus voor ons gestorven is, zodat een ieder die in Hem gelooft vrij zal zijn.

Johannes 3: 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

Romeinen 5: 8 God echter bewijst zijn liefde jegens ons, doordat Christus, toen wij nog zondaren waren, voor ons gestorven is.

5 - Redding door genade    

Wij geloven, dat wijzelf geen rechtvaardigheid bezitten, maar God moeten pleiten om de rechtvaardigheid van Christus.

Efeze 2: 8 Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf; het is een gave van God.

6 - Berouw en aanneming  

Wij geloven, dat we door oprecht berouw en aanname van Christus in ons hart, gerechtvaardigd zijn voor God.

1 Johannes 1: 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

7 - De wedergeboorte  

Wij geloven dat de verandering die plaatsvindt in ons hart en in ons leven, bij onze bekering, een reëele verandering is.

2 Corinthiërs 5: 17 Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen.

Galaten 2: 20 Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven.

8 - Het dagelijkse christelijke leven    

Wij geloven dat het Gods wil is, dat we dagelijks geheiligd worden om zodoende een constante groei in geloof te ervaren.

Hebreeen 6: 1 Laten wij daarom het eerste onderwijs aangaande Christus laten rusten en ons richten op het volkomene, zonder opnieuw het fundament te leggen van bekering van dode werken en van geloof in God,...

9 - De doop en de maaltijd van de Heer

Wij geloven dat doop door onderdompeling een uiterlijk teken is van een innerlijk werk.

Mattheus 28: 19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Wij geloven in de herdenking van de maaltijd van de Heer door het symbolische gebruik van brood en de vrucht van de wijnstok.

1 Corinthiërs 11: 23-25 Want zelf heb ik bij overlevering van de Here ontvangen, wat ik u weder overgegeven heb, dat de Here Jezus in de nacht, waarin Hij werd overgeleverd, een brood nam, de dankzegging uitsprak, het brak en zeide: Dit is mijn lichaam voor u, doet dit tot mijn gedachtenis. Evenzo ook de beker, nadat de maaltijd afgelopen was, en Hij zeide: Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed, doet dit, zo dikwijls gij die drinkt, tot mijn gedachtenis.

10 - De doop in de Heilige Geest

Wij geloven dat de doop in de Heilige Geest de gelovige bekleedt met kracht en dat Hij nog immer op dezelfde manier bij ons binnenkomt als in de dagen van de Bijbel.

Handelingen 2: 4 ...en zij werden allen vervuld met de heilige Geest en begonnen met andere tongen te spreken, zoals de Geest het hun gaf uit te spreken.

11 - Het Geestvervulde leven  

Wij geloven dat het in de wil van God is, om dagelijks met de Geest te wandelen.

Efeze 4: 30-32 En bedroeft de Heilige Geest Gods niet, door wie gij verzegeld zijt tegen de dag der verlossing. Alle bitterheid, gramschap, toorn, getier en gevloek worde uit uw midden gebannen, evenals alle kwaadaardigheid. Maar weest jegens elkander vriendelijk, barmhartig, elkander vergevend, zoals God in Christus u vergeving geschonken heeft.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 29, 2003, 04:32:17 pm »
12 - De gaven en vrucht van de Heilige Geest  

Wij geloven dat de Heilige Geest de gelovige gaven kan geven. De gelovige dient geestelijke vruchten dragen als blijk van een geestvervuld leven.

1 Corintiërs 12: 1-11 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. Gij weet, dat gij, toen gij nog heidenen waart, u blindelings naar de stomme afgoden liet heendrijven. Daarom maak ik u bekend, dat niemand, door de Geest Gods sprekende, zegt: Vervloekt is Jezus; en dat niemand kan zeggen: Jezus is Here, dan door de Heilige Geest. Er is verscheidenheid in genadegaven, maar het is dezelfde Geest; en er is verscheidenheid in bedieningen, maar het is dezelfde Here; en er is verscheidenheid in werken, maar het is dezelfde God, die alles in allen werkt. Meaar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven tot welzijn van allen. Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest; aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest; aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen. Doch dit alles werkt één en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil.

Galaten 5: 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

13 - Gematigdheid  

Wij geloven dat de ervaring en het dagelijkse leven van de gelovige, hem nooit mogen leiden in extremiteiten of in fanatisme.

Fillipenzen 4: 5 ...Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend...

14 - Goddelijke genezing    

Wij geloven dat Goddelijke genezing de kracht van Jezus is om zieken te genezen in antwoord op het gelovige gebed.

Jakobus 5: 14-16 Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren. En het gelovige gebed zal de lijder gezond maken, en de Here zal hem oprichten. En als hij zonden heeft gedaan, zal hem vergiffenis geschonken worden. Belijdt daarom elkander uw zonden en bidt voor elkander, opdat gij genezing ontvangt.

15 - De tweede komst van Christus    

Wij geloven dat de tweede komst van Christus een persoonlijk wederkomen is en dat het komende is.

1 Tessalonizensen 4: 16-17 ...want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan;...

16 - De relatie tot de kerk/gemeente    

Wij geloven dat het onze heilige plicht is om onszelf te identificeren met de zichtbare gemeente van Christus.

Handelingen 16: 5 De gemeenten dan werden bevestigd in het gloof en namen dagelijks in zielental toe.

Hebreeën 10: 25 Wij moeten onze eigen bijeenkomst niet verzuimen, zoals sommigen dat gewoon zijn, maar elkander aansporen, en dat des te meer, naar mate gij de dag ziet naderen.

17 - De overheid    

Wij geloven dat leiders ten alle tijden in ere gehouden moeten worden, tenzij hun leiderschap ingaat tegen de wil van God.

Romeinen 13: 1-5 Ieder mens moet zich onderwerpen aan de overheden, die boven hem staan. Want er is geen overheid dan door God en die er zijn, zijn door God gesteld. Wie zich dus tegen de overheid verzet, wederstaat de instelling Gods, en wie dit doen, zullen een oordeel over zich brengen. Want, als iemand goed handelt, behoeft hij niet bevreesd te zijn voor de overheidspersonen, maar wel, als hij verkeerd handelt. Wilt gij zonder vrees voor de overheid zijn? Doo het goede; en gij zult lof van haar ontvangen. Zij staat immers in dienst van God, u ten goede. Maar indien gij kwaad doet, wees dan bevreesd; want zij draagt het zwaard niet tevergeefs; zij staat immers in dienst van God, als toornende wreekster voor hem, die kwaad bedrijft. Daarom is het nodig zich te onderwerpen, niet slechts om de toorn, maar ook om des gewetens wil.

18 - Het laatste oordeel    

Wij geloven dat ieder mens eenmaal voor de rechterstoel van God zal staan, om in rechtvaardigheid geoordeeld te worden tot eeuwige heerlijkheid of eeuwige dood.

2 Corinthiërs 5: 10 Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat een ieder wegdrage wat hij in zijn lichaam verricht heeft, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.

19 - De hemel    

Wij geloven dat de hemel het eeuwige, glorieuze, thuis is voor de wedergeboren gelovigen.

Johannes 14: 1-3 Uw hart worde niet ontroerd, gij gelooft in God, gelooft ook in Mij. In het huis mijns Vaders zijn vele woningen - anders zou Ik het u gezegd hebben - want Ik ga heen om u plaats te bereiden, en wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar Ik ben.

Openbaring 7: 15-17 Daarom zijn zij voor de troon van God en zij vereren Hem dag en nacht in zijn tempel; en Hij, die op de troon gezeten is, zal zijn tent over hen uitspreiden. Zij zullen niet meer hongeren en niet meer dorsten, ook zal de zon niet op hen vallen, noch enige hitte, want het Lam, dat in het midden van de troon is, zal hen weiden en hen voeren naar waterbronnen des levens, en God zal alle tranen van hun ogen afwissen.

20 - De hel    

Wij geloven dat de hel een plaats is van eeuwige kwelling, voor hen die Jezus Christus als redder hebben afgewezen.

Openbaring 20: 10 - 15 ...werd geworpen in de poel van vuur en zwavel, waar ook het beest en de valse profeet zijn, en zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheden. ...En wanneer iemand niet bevonden werd geschreven te zijn in het boek des levens, werd hij geworpen in de poel des vuurs

21 - Uitdragen van het geloof

Wij geloven dat het winnen van zielen de meest belangrijke verantwoordelijkheid is van de gemeente.

Jacobus 5: 20 ...weet dan, dat, wie een zondaar van zijn dwaalweg terugbrengt, diens ziel van de dood zal behouden en tal van zonden bedekken.

22 - Tienden en offeranden    

Wij geloven dat de door God opgedragen methode voor het ondersteunen van de verspreiding van het evangelie bestaat uit het geven van tienden en vrijwillige offers.

Maleachi 3: 10 Brengt de gehele tiende naar de voorraadkamer, opdat er spijze zij in mijn huis; beproeft Mij toch daarmede, zegt de Here der Heerscharen, of Ik dan niet voor u de vensters van de hemel zal openen en zegen in overvloed over u uitgieten.

2 Corinthiërs 9: 7 Een ieder doe, naardat hij zich in zijn hart heeft voorgenomen, niet met tegenzin, of gedwongen, want God heeft de blijmoedige gever lief.

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 29, 2003, 04:48:53 pm »
Hier ben ik het niet totaal mee eens (daar staat trouwens niet 'totaal niet'):

quote:

6 - Berouw en aanneming

Wij geloven, dat we door oprecht berouw en aanname van Christus in ons hart, gerechtvaardigd zijn voor God.

1 Johannes 1: 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

7 - De wedergeboorte

Wij geloven dat de verandering die plaatsvindt in ons hart en in ons leven, bij onze bekering, een reëele verandering is.

2 Corinthiërs 5: 17 Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen.

Galaten 2: 20 Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven.
Niet wij nemen aan, maar de Vader neemt ons in Christus aan. De Heere bekeert onze harten niet omdat wij zoveel zondekennis hebben en dat we Christus aannemen. De Heere bekeert ons om Zijn eer . Daar komt geen actie van ons bij kijken. Zie ook Dordtse Leerregels
Ps. 111:10

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 29, 2003, 05:01:43 pm »
W & W:
Dit wordt een ellenlange discussie, zo niet gebed zonder end.

Wilhelmina: Ik kan me wel vinden in deze vorm van belijden, ik kan mij niet voorstellen dat er christenen zijn die hier bezwaar tegen hebben.
Alleen: ik ben gerechtvaardigd omdat Jezus mijn schuld voldaan heeft en God mij daarom als kind aanvaard (volgens mij bedoelen we hetzelfde). Mijn eigen actie daarin is leven uit dankbaarheid en werken uit dankbaarheid.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 29, 2003, 05:02:32 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 16:48:53 schreef xxxxx:
xxxxx

Hier stond iets dat anders uitgelegd werd dan het bedoeld was
Oftewel: haal maar weg.
« Laatst bewerkt op: maart 29, 2003, 05:16:58 pm door Skynolimit »

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 29, 2003, 05:06:18 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 16:48:53 schreef Wiering:
Niet  wij  nemen aan, maar de Vader neemt ons in Christus aan. De Heere bekeert onze harten niet omdat wij zoveel zondekennis hebben en dat we Christus aannemen. De Heere bekeert ons om Zijn  eer . Daar komt geen actie van ons bij kijken. Zie ook Dordtse Leerregels
Waarom is de hele wereld dan nog niet bekeerd?:)

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 29, 2003, 05:07:38 pm »
Skynolimit, ik dacht dat je zo ongelofelijk slim was en ontzettend veel studies gedaan had, bravo! :-7
Besef dan ook eens dat er mensen achter computers zitten.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 29, 2003, 05:35:56 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 17:07:38 schreef Wiering:
Skynolimit, ik dacht dat je zo ongelofelijk slim was en ontzettend veel studies gedaan had, bravo! :-7
Besef dan ook eens dat er mensen achter computers zitten.
Verwijt zoveel... :'(

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 29, 2003, 05:38:49 pm »
Wiering en Sky No Limit,

Wellicht is het handig dat jullie niet teveel op elkaar 'flamen', hou het leuk.

Wilhelmina,

Ik geloof de bijbel van A tot Z. Dat is denk voor heel veel mensen geen probleem. Het grootste probleem is de toepassing. Wellicht leidt een titel als hoe passen jullie je geloof toe  in de praktijk een betere discussie.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 29, 2003, 05:48:49 pm »
Wilhelmina,

Een geloofsbelijdenis zoals ik hem graag zie. Doorspekt met bijbelteksten, kort en krachtig.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 29, 2003, 05:49:05 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 17:38:49 schreef Jan W:
Wiering en Sky No Limit,

Wellicht is het handig dat jullie niet teveel op elkaar 'flamen', hou het leuk.

Mijn vlammetje is gedoofd door de  :'(. Zie ander topic

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 29, 2003, 05:55:58 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 16:32:04 schreef Wilhelmina:
een hele hoop...

Wilhelmina, is deze info die jij geeft op internet te vinden?

Sky

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 29, 2003, 06:40:32 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 17:06:18 schreef Wilhelmina:
Niet  wij  nemen aan, maar de Vader neemt ons in Christus aan. De Heere bekeert onze harten niet omdat wij zoveel zondekennis hebben en dat we Christus aannemen. De Heere bekeert ons om Zijn  eer . Daar komt geen actie van ons bij kijken. Zie ook Dordtse Leerregels

Wat bedoel je daarmee, Wilhelmina? Geloof je dat alleen de mensen die God de Vader aan Zijn Zoon gegeven heeft, gered worden?
Dood door schuld
Levend door genade

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 29, 2003, 07:32:32 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 17:55:58 schreef Skynolimit:
op 29 Mar 2003 16:32:04 schreef Wilhelmina:
een hele hoop...

Wilhelmina, is deze info die jij geeft op internet te vinden?

Sky
www.rafael.nl     Geen dank  :)

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 29, 2003, 07:34:06 pm »
Da´s simpel. Had ik kunnen bedenken...

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 29, 2003, 07:34:31 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 18:40:32 schreef Berean:

Wat bedoel je daarmee, Wilhelmina? Geloof je dat alleen de mensen die God de Vader aan Zijn Zoon gegeven heeft, gered worden?

Volgens Wiering heeft het niets met de keuze van een mens te maken, maar moeten wij in onze kraag gegrepen worden door God. Als wij daar dus geen AMEN op moeten zeggen, dan zou God de hele wereld roepen én behouden. Helaas is de praktijk anders. Gods roept, maar velen zeggen nee.
Dus toch afhankelijk van de keuze van de mensen.
Kies dan heden wie gij dienen wilt!

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 29, 2003, 07:35:06 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 19:34:06 schreef Skynolimit:
Da´s simpel. Had ik kunnen bedenken...

Jij bent vlot haha.

Kijk meteen naar de gemeente Heemstede en hun kijk op kinderen.

parepidemos

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 29, 2003, 08:02:52 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 18:40:32 schreef Berean:

Aardige illustratie van een probleem. het gaat om één van de kernvragen in de Dordtse Leerregels.
Wat Wilhelmina schrijft, zou, tenminste grotendeels, ook worden onderschreven door een 17e eeuwse remonstrant én door een gereformeerde. Maar omdat de gereformeerde kerken die remonstrantse dwaling wilden en moten afwijzen, waren ze in die tijd wel gedwongen om precieser en uitgebreider te formuleren, in de Dordtse Leerregels. Op dit onderdeel vind ik dit stuk van Wilhelmina te beperkt en te onduidelijk. (Op veel meer onderdelen trouwens).

Je kunt het ook anders zeggen: Wilhelmina, waarom volsta je niet met de twaalf artikelen? waarom deze toevoegingen wel, en andere niet?
Zeg niet: Hoe komt het, dat de vroegere tijden slechter waren dan deze? Want niet uit wijsheid zoudt gij aldus vragen. (vgl Prediker 7:10)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 29, 2003, 08:26:54 pm »

quote:

Hier ben ik het niet totaal mee eens (daar staat trouwens niet 'totaal niet'):

"De Heere bekeert ons om zijn eer "Daar komt geen actie van ons bij kijken. Zie ook Dordtse Leerregels

Dus of je wilt of niet , als God het wil bekeer je je? En weer die Dordtse Leerregels Dit is nou wat ik bedoelde in een ander onderwerp, dat het me deed herinneren aan de Jeh. Get. en de wachttoren. Zij houden zich strikt aan de voorschriften van hogerhand, zelf nadenken komt er niet bij.

Ik heb altijd begrepen dat de H.Geest overtuigt van zonde en oordeel, en dat WIJ ons moeten bekeren. Dit is de keuze die wij zelf moeten maken, en daar volgt de doop op.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 29, 2003, 08:34:41 pm »
Weet iemand of NGB en Dordtsche Leerregels op internet staan?

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 29, 2003, 10:11:52 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 19:34:31 schreef Wilhelmina:
Volgens Wiering heeft het niets met de keuze van een mens te maken, maar moeten wij in onze kraag gegrepen worden door God. Als wij daar dus geen AMEN op moeten zeggen, dan zou God de hele wereld roepen én behouden. Helaas is de praktijk anders. Gods roept, maar velen zeggen nee.
Dus toch afhankelijk van de keuze van de mensen.
Kies dan heden wie gij dienen wilt!

Bedankt, nu begrijp ik het beter.

Maar toch is dat volgens mij geen tegenstelling. Ik ben het met je eens dat de mens zelf gelooft. Dat is ook wat er met zoveel woorden in de Dordtse Leerregels staat. Maar tegelijk wordt dat geloof door God gegeven. Met andere woorden: het is genade van God dat een mens zelf gelooft.

Lees bijvoorbeeld Handelingen 13 vers 44 tot 49 eens. Er waren heidenen die gingen geloven. Waarom? Omdat ze waren bestemd waren tot het eeuwige leven: "allen die bestemd waren ten eeuwigen leven, kwamen tot geloof".

Ik maak verder bezwaar tegen jouw opmerking "Dus toch afhankelijk van de keuze van de mensen".

God is niet afhankelijk van wie dan ook, laat staan van Zijn schepselen!!

Als het waar is wat jij zegt (namelijk dat wij door God in onze kraag gegrepen moeten worden, maar toch nog zelf moeten kiezen) dan wordt er simpelweg niemand zalig. Dan zou dat ook betekenen dat er nog best iets goeds in ons te vinden is. Dat wil zeggen in de gelovigen. Want het onderscheid met de ongelovigen wordt dan meteen dat de gelovigen wèl voor God hebben gekozen en de ongelovigen niet. De gelovigen zijn in zekere zin dan toch slimmer of beter dan de ongelovigen. Maar zo is het niet. Alle mensen zijn even hopeloos verloren. Maar ons heeft de HERE uitgekozen om in Hem te mogen geloven. Dat is echt geweldige genade.
Dood door schuld
Levend door genade

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 29, 2003, 10:15:55 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 20:26:54 schreef Mientje:
Dus of je wilt of niet, als God het wil bekeer je je?

Klopt, Paulus is het grote voorbeeld, maar voor iedere gelovige geldt dat we slecht zijn van onszelf en dat we zelf nooit voor God zouden kiezen.

Maar gelukkig heeft God mij uitgekozen. Hij wilde het en daarom geloof ik nu.
Dood door schuld
Levend door genade

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 29, 2003, 11:09:48 pm »

quote:

Ik heb altijd begrepen dat de H.Geest overtuigt van zonde en oordeel, en dat WIJ ons moeten bekeren. Dit is de keuze die wij zelf moeten maken, en daar volgt de doop op.

De Heilige Geest is toch God?
God werkt bekering in het harten. Jij hebt oprecht berouw daarna en bekeert je.
Na bekering volgt doop (of belijden in geval van kinderdoop)

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: maart 29, 2003, 11:13:11 pm »

quote:

Dit is nou wat ik bedoelde in een ander onderwerp, dat het me deed herinneren aan de Jeh. Get. en de wachttoren. Zij houden zich strikt aan de voorschriften van hogerhand, zelf nadenken komt er niet bij.

De geschriften zijn opgesteld n.a.v. onduidelijkheden die bestonden door mensen die de bijbel flink op bepaalde punten hebben bestudeerd een vcan die punten is ook de uitverkiezing, een moeilijk onderwerp.
Door de "bevindingen" op schrift te stellen willen ze ons helpen de bijbel te begrijpen, het is GEEN uitgangspunt.
Zoals eerder al in nog weer een ander topic is geschreven (niet dat van jou waar jij het net over had ;)) door Wiering of Qohelet (weet het niet meer) zijn dergelijke geschriften coherend aan de bijbel, ze zijn niet los te koppelen, je kunt een dergelijk geschrift niet zonder de bijbel te raadplegen bestuderen/lezen/etc.
Ik reageer hier even, kon je topic zo gauw ff niet vinden.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: maart 30, 2003, 01:13:31 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 23:13:11 schreef Laurens:
 Dit is nou wat ik bedoelde in een ander onderwerp, dat het me deed herinneren aan de Jeh. Get. en de wachttoren. Zij houden zich strikt aan de voorschriften van hogerhand, zelf nadenken komt er niet bij.

De geschriften zijn opgesteld n.a.v. onduidelijkheden die bestonden door mensen die de bijbel flink op bepaalde punten hebben bestudeerd een vcan die punten is ook de uitverkiezing, een moeilijk onderwerp.
Door de "bevindingen" op schrift te stellen willen ze ons helpen de bijbel te begrijpen, het is GEEN uitgangspunt.
Zoals eerder al in nog weer een ander topic is geschreven (niet dat van jou waar jij het net over had ;)) door Wiering of Qohelet (weet het niet meer) zijn dergelijke geschriften coherend aan de bijbel, ze zijn niet los te koppelen, je kunt een dergelijk geschrift niet zonder de bijbel te raadplegen bestuderen/lezen/etc.
Ik reageer hier even, kon je topic zo gauw ff niet vinden.
Maar kunnen zulke geschriften niet verouderen, er staat toch in Daniël dat aan het eind van de tijd de kennis zal vermeerderen ? Wat wisten onze voorvaderen van de dingen die wij nu weten ? Moeten wij daar dan nog steeds aan vast houden ? Je schrijft "het is GEEN uitgangspunt " dat lijkt mij voor Wiering wel. We hebben zelf toch ook verstand gekregen om te onderzoeken, en als we wijsheid te kort schieten, mogen wij er om vragen, en God zal geven , eenvoudigweg en zonder verwijt.( Jac.1 : 5)
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: maart 30, 2003, 04:02:57 pm »

quote:

op 30 Mar 2003 13:13:31 schreef Mientje:
Maar kunnen zulke geschriften niet verouderen, er staat toch in Daniël dat aan het eind van de tijd de kennis zal vermeerderen ? Wat wisten onze voorvaderen van de dingen die wij nu weten ? Moeten wij daar dan nog steeds aan vast houden ? Je schrijft "het is GEEN uitgangspunt " dat lijkt mij voor Wiering wel. We hebben zelf toch ook verstand gekregen om te onderzoeken, en als we wijsheid te kort schieten, mogen wij er om vragen, en God zal geven , eenvoudigweg en zonder verwijt.( Jac.1 : 5)

Natuurlijk kunnen zulke geschriften verouderen, daarom moeten we ze altijd met de bijbel als uitgangspunt moeten blijven bestuderen.
Ik denk dat je je vragen over de belijdenissen e.d in dit topic kunt vinden/stellen.

Even een quootje (van mezelf) uit het bewuste topic:

quote:

Een belijdenis of een ander geschrift kan ons duidelijkhied geven aangaande bepaalde zaken die voor leken als wij niet of erg moeilijk te begrijpen zijn.
De bestaande geschriften zijn opgesteld door mensen die bepaalde aspecten in de bijbel uitvoerig hebben bestudeerd en op deze manier stellen zij hun kennis en kunde ter beschikking van ieder ander die die kennis niet van zichzelf heeft.

Het probleem is dat ze door mensen zijn opgesteld, in de meeste gevallen n.a.v omstandigheden en een aantal kerken, of iig mensen binnen die kerken, blijven ze krampachtig vasthouden en gaan ermee om alsof met zo'n belijdenis alles gezegd is.
Vandaar dat er door dergelijke mensen ook vaak wordt gerefereerd aan die geschriften, wat op zichg geen probleem is, maar mensen die niet bekend zijn met die geschriften kun je hiermee niet overtuigen, je zult je op dat moment moeten verdiepen in die geschriften en uitleggen waar die geschriften zich op baseren.
Zie zo'n belijdenis als een geleide die je kan helpen de juiste argumentering te vinden; schemaatje:

Geloof/uitgangspunt <-- (belijdenisgeschrift) <-- bijbel

Je kunt je uitgangspunt verdedigen vanuit de bijbel en een belijdenis kan je helpen een juist zicht te krijgen op wat er in de bijbel staat, het is niet zo dat je er niet zonder kunt maar het is verrekte handig omdat die belijdenis is samengesteld door mensen die zich er meer in verdiept hebben dan jij ooit kan doen.
En met het onderschrijven van zo'n belijdenis vertrouw je op de wijsheid die God de samenstellers heeft gegeven als het gaat om dingen waar jij het fijne niet vanaf weet.

m.i. is zo'n geschrift als de Dordtse leerregels en de Heidelbergse Cathechismus en Nederlandse Geloofsbelijdenis en etc. dus best belangrijk, hoewel we er eventueel ook wel zonder kunnen, we gaan er niet 'beter' van geloven ofzo, maar we kunnen met behulp ervan wel veel meer begrijpen.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: maart 30, 2003, 04:19:24 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 22:11:52 schreef Berean:

Ik maak verder bezwaar tegen jouw opmerking "Dus toch afhankelijk van de keuze van de mensen".

.

Johannes 5:29  en zij zullen uitgaan, wie het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven, wie het kwade bedreven hebben, tot de opstanding ten oordeel.
Deuteronomium 30:19  Ik neem heden de hemel en de aarde tegen u tot getuigen; het leven en de dood stel ik u voor, de zegen en de vloek; kies  dan het leven, opdat gij leeft, gij en uw nageslacht,

De bijbel staat vol met aanwijzingen dat we eenkeuze kunen maken, ten dode en ten leven. God geeft ons de keuze. Dat betekent dat de bijbel ook heel duidelijk is tegen de mensen die tegen God kiezen. Helaas.
Jezus stierf aan het kruis voor allen, aan Hem ligt het niet hoor. De mans heeft echter een vrije keuze. Als je de bijbel een héél klein beetje kent, weet je dat.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: maart 30, 2003, 04:27:52 pm »

quote:

Maar ons heeft de HERE uitgekozen om in Hem te mogen geloven. Dat is echt geweldige genade.
Maar er blijft toch altijd een 'of niet?' aan vast zitten op deze manier.. want er zijn ook mensen die niet geloven...
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: maart 30, 2003, 04:30:05 pm »

quote:

op 30 Mar 2003 16:19:24 schreef Wilhelmina:
Als je de bijbel een héél klein beetje kent, weet je dat.
drogreden!

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: maart 30, 2003, 04:31:21 pm »

quote:

op 30 Mar 2003 16:30:05 schreef Pulpeet:

drogreden!

:?

Ofwel:
Vertel
Of is dit pulp... ;)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: maart 30, 2003, 04:34:12 pm »

quote:

Als je de bijbel een héél klein beetje kent, weet je dat.
drogreden!
Hebben wij dan ieder een ander bijbel? Hij staat toch vol met keuzemogelijkheden, en de gevolgen van het wél kiezen, óf het afwijzen?

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: maart 30, 2003, 04:35:00 pm »

quote:

De bijbel staat vol met aanwijzingen dat we eenkeuze kunen maken, ten dode en ten leven. God geeft ons de keuze. Dat betekent dat de bijbel ook heel duidelijk is tegen de mensen die tegen God kiezen. Helaas.
Jezus stierf aan het kruis voor allen, aan Hem ligt het niet hoor. De mans heeft echter een vrije keuze. Als je de bijbel een héél klein beetje kent, weet je dat.

Ik weet het niet hoor, maar mij staat nog de allereerste keuze van de mens voor ogen; wat verkoos de mens toen?
Wij zullen nooit zelf kiezen voor God, dat zal God voor ons moeten doen.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: maart 30, 2003, 04:40:29 pm »

quote:

op 30 Mar 2003 16:35:00 schreef Laurens:
Ik weet het niet hoor, maar mij staat nog de allereerste keuze van de mens voor ogen; wat verkoos de mens toen?
Wij zullen nooit zelf kiezen voor God, dat zal God voor ons moeten doen.
 Klopt toch echt niet, want God had d wereld zó lief dat Hij zijn eniggeboren Zoon gaf, opdat en ieder die in Hem gelooft etc etc.
Gods kiest duidelijk voor een ieder die gelooft. De praktijk dat een grote groep daar hartelijk voor bedankt.
Jezus vraagt zich dan ook af, of hij het geloof nog zal vinden. Als het van God af zou hangen zou Hij zich die vraag niet hebben gesteld.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: maart 30, 2003, 05:34:20 pm »

quote:

op 30 Mar 2003 16:40:29 schreef Wilhelmina:
want God had de wereld zó lief dat Hij zijn eniggeboren Zoon gaf, opdat en ieder die in Hem gelooft etc etc.
ja, klopt, maar daarmee is niet gezegd dat wij zelf kiezen...

quote:

Gods kiest duidelijk voor een ieder die gelooft. De praktijk dat een grote groep daar hartelijk voor bedankt.
Jezus vraagt zich dan ook af, of hij het geloof nog zal vinden. Als het van God af zou hangen zou Hij zich die vraag niet hebben gesteld.

Een niet voor vergissing inlatende tekst uit de brief van Paulus aan Efeze:

(H2, vers 8,9)
De redding, die het geloof u bracht, hebt u te danken aan zijn genade, niet aan uzelf; het is een geschenk van God en niet het gevolg van uw prestaties.

Nog een stukkie waar je rekening mee moet houden als je beweerd zelf de wijsheid te hebben om een juiste keuze te kunnen maken:
(1 Kor 1:30/31)
Want dankzij God bent u een met Christus Jezus, dankzij god is hij onze wijsheid geworden; hij rechtvaardigt, heiligt en bevrijdt ons. Daarom staat er in de schrift: Als iemand zich wil beroemen, laat hij zich dan beroemen op de Heer.

Ik kan je als wil nog wel meer aandragen, maar het is geen 'bijbeltekst-smijt-wedstrijd' als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: maart 30, 2003, 08:12:52 pm »

quote:

op 30 Mar 2003 16:31:21 schreef Skynolimit:

drogreden!
 :?

Ofwel:
Vertel
Of is dit pulp... ;)
Hoewel ik me er af en toe flink aan te goed doe :9, is dit geen zeker geen pulp...

Het gaat erom dat dit soort argumenten niet inhoudelijk zijn. Als je suggereert dat degene die het met jou niet eens is, een bijbelkennis van minder dan een 'heel klein beetje' heeft, sta je een zakelijke discussie in de weg.

Deze discussie speelt al heel lang. Augustinus vs Pelagius, Luther vs Erasmus, remonstranten vs contra-remonstranten etc. Ik kan zelf voor geen van beide standpunten een overtuigde keuze maken. Maar het lijkt mij in ieder geval onverantwoord om een van beide partijen te verwijten dat ze een bijbelkennis van nul heeft. Dat is een drogreden, suggestieve taal. Bah!

Naar mijn overtuiging is de wijze waarop God zich kinderen aanneemt ten diepste een mysterie. Beide uitersten (vrije wil en uitverkiezing) lijken mij theoretische versimpelingen. Het is mijn eigen ervaring dat God mij op het oog had, en niet andersom. Soms vind ik het zelf absurd dat ik geloof. Maar het is een diepe overtuiging die ik mijzelf niet gegeven heb. Maar ik ben niet in staat om het theoretisch uit te pluizen. Mijn eigen wil is zeker niet buiten spel geweest.

(Nu zal ik volgens Wilhelmina wel een bijbelkennis van nul hebben, maar dat kan me lekker niet schelen.)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: maart 30, 2003, 08:55:19 pm »

quote:

op 30 Mar 2003 17:34:20 schreef Laurens:
op 30 Mar 2003 16:40:29 schreef Wilhelmina:
want God had de wereld zó lief dat Hij zijn eniggeboren Zoon gaf, opdat en ieder die in Hem gelooft etc etc.

ja, klopt, maar daarmee is niet gezegd dat wij zelf kiezen...

Een niet voor vergissing inlatende tekst uit de brief van Paulus aan Efeze:

(H2, vers 8,9)
De redding, die het geloof u bracht, hebt u te danken aan zijn genade, niet aan uzelf; het is een geschenk van God en niet het gevolg van uw prestaties.

Nog een stukkie waar je rekening mee moet houden als je beweerd zelf de wijsheid te hebben om een juiste keuze te kunnen maken:
(1 Kor 1:30/31)
Want dankzij God bent u een met Christus Jezus, dankzij god is hij onze wijsheid geworden; hij rechtvaardigt, heiligt en bevrijdt ons. Daarom staat er in de schrift: Als iemand zich wil beroemen, laat hij zich dan beroemen op de Heer.

Ik kan je als wil nog wel meer aandragen, maar het is geen 'bijbeltekst-smijt-wedstrijd' als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Al deze teksten zijn geschreven voor mensen die inderdaad gered zijn, doordat ze positief gereageerd hebben op de redding aangeboden door Christus.
Helaas zijn er ook stapels mensen die willen en wetens NEE zeggen.  Ik kan er niets anders van maken. Ik ben gered , maar roem slechts in Christus. Mijn buurman is niet gered, omdat hij duidelijk belijdt dat hij niets met Jezus te maken wil hebben. Wil God hem dan niet? Ja hoor, maar hij wil God niet. Een duidelijke keuze lijkt mij!

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: maart 31, 2003, 08:49:01 am »

quote:

op 29 Mar 2003 20:34:41 schreef Skynolimit:

Hallo Sky,

Hier staan ze allemaal:
http://www.gkv.nl/main.asp?intTreeviewID=32

Lees ze ;)
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: maart 31, 2003, 01:26:45 pm »
God is er voor ieder mens, ongeacht of je wel of niet gelooft.
God wijst geen mensen af.
Dus wie zijn wij om wél mensen af te wijzen?
Daarbij komt dat het ook nog eens om de werken gaat.
Geloof zonder werken is een dood geloof.

Dus....

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: maart 31, 2003, 01:28:31 pm »

quote:

op 31 Mar 2003 08:49:01 schreef Garfield:
op 29 Mar 2003 20:34:41 schreef Skynolimit:
Hallo Sky,

Hier staan ze allemaal:
http://www.gkv.nl/main.asp?intTreeviewID=32

Lees ze ;)
DAAAAAAAAAAAAAAAAAANK

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: maart 31, 2003, 02:19:10 pm »
Quote van Pulpeet:

quote:

Naar mijn overtuiging is de wijze waarop God zich kinderen aanneemt ten diepste een mysterie. Beide uitersten (vrije wil en uitverkiezing) lijken mij theoretische versimpelingen. Het is mijn eigen ervaring dat God mij op het oog had, en niet andersom. Soms vind ik het zelf absurd dat ik geloof. Maar het is een diepe overtuiging die ik mijzelf niet gegeven heb. Maar ik ben niet in staat om het theoretisch uit te pluizen. Mijn eigen wil is zeker niet buiten spel geweest.
Het is natuurlijk ook een groot mysterie. Mij bekruipt wel eens het gevoel dat Dordt zaken ging zitten napluizen die voor grote problemen konden zorgen. Dordt is het cor ecclessia (dr. Van der Sluis). Alle lijnen komen daar samen. Ik had echt niet gedacht dat ik ooit gelovig zou worden vijf jaar geleden. Toch is dat wel gebeurt. Hoe komt dat? Is dat eigenlijk wel een interessante vraag?

Toch heeft Dordt hier wel gelijk, in theologische zin. Ze vormen een klein, maar onmisbaar onderdeel onzer belijdenis.

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: maart 31, 2003, 02:20:07 pm »
cor eclessie is trouwens hart van de kerk.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: maart 31, 2003, 02:24:44 pm »
Even back to topic?
Of een topic over DL openen?

Topic was

quote:

Geloofspunten en Geloofsovertuiging Rafaël Nederland
Eénheid in hoofdzaken, vrijheid in bijzaken en liefde in alle zaken.
http://www.rafael.nl Veel info!
« Laatst bewerkt op: maart 31, 2003, 02:39:19 pm door Skynolimit »

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: maart 31, 2003, 02:35:27 pm »
Trouwens, nagenoeg alle Christenen geloven aan de Drie-eenheid. Ik denk dat dit dan ook een best zwaar punt is.

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: april 02, 2003, 12:20:13 am »

quote:

.
Johannes 5:29  en zij zullen uitgaan, wie het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven, wie het kwade bedreven hebben, tot de opstanding ten oordeel.
Deuteronomium 30:19  Ik neem heden de hemel en de aarde tegen u tot getuigen; het leven en de dood stel ik u voor, de zegen en de vloek; kies  dan het leven, opdat gij leeft, gij en uw nageslacht,

Wilhelmina, het klopt dat mensen kiezen, dat ontken ik ook niet. Alleen àchter de concrete keuze die zij maken, moeten we God zien. Daarom is Hij ook niet afhankelijk van de mens. Het is andersom. Er is geen vrije keuze. Wie dat beweert, ontkent de almacht van God en ook zijn verkiezing van eeuwigheid.

Pas de door jou genoemde teksten eens toe op Farao. Hij koos inderdaad voor de dood, maar het was de HERE Die zijn hart verhardde.

De Here Jezus stierf ook niet voor alle mensen, maar alleen voor de schapen, dat zijn de uitverkorenen. Ik geloof wel dat de dood van de Here Jezus genoeg is voor alle mensen. Zij gaan dan ook niet verloren omdat God niet genadig (genoeg) is, maar omdat zij niet behoren tot zijn schapen en daarom niet geloofd hebben. Kijk maar eens naar de bijzondere uitspraak van de Here Jezus in Johannes 10 vers 26. Hij zegt niet: "u gelooft niet en daarom hoort u niet tot mijn schapen". Nee, andersom: "u gelooft niet, omdat u niet tot mijn schapen behoort"!

Nogmaals: als God ons de vrije keuze gaf, dan is het één van tweeën: òf wij hebben zelf een bijdrage geleverd aan onze verlossing en de gelovigen zijn in zekere zin de "slimmeriken" (excuus voor het woord) òf er wordt niemand zalig. Ik geloof zelf het laatste en daarom ben ik blij dat ik door de Heilige Geest de goede keuze heb mogen maken. Dat is echt genade zonder werken!
Dood door schuld
Levend door genade

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: april 02, 2003, 12:24:23 am »

quote:

op 31 Mar 2003 14:35:27 schreef Wiering:
Trouwens, nagenoeg alle Christenen geloven aan de Drie-eenheid. Ik denk dat dit dan ook een best zwaar punt is.
Helemaal mee eens. "Best en zwaar punt" is - als je de Geloofsbelijdenis van Athanasius leest - zelfs een understatement!
Dood door schuld
Levend door genade

Lutheraansch

• en ook nog een beetje gereform
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: april 02, 2003, 12:24:52 am »
Beste Willemina,

Ja, dit geloven we allemaal, het zijn alleen de accenten die door een ieder verschillend wordt gelegd. De hierbovenstaande discussie is hier een goed voorbeeld van. Maar wat bedoel je met: "of is dit te simpel?"
Zit hier soms de gedachte achter dat gereformeerden over alles moeilijk doen? Ik zou ook niet weten waarom ik er moeilijk over zou moeten doen. Maar ja, ik ben natuurlijk ook Lutheraans ;).
Je hebt de belijdenisverklaring van Rafaël Nederland overggenomen (lid van dat kerkgenootschap?), maar ook in deze geloofsbelijdenis kom ik punten tegen die niet tot de kernzaken van het christelijk geloof behoren, zoals bijv. het geven van tienden of het onderdompelen bij het gedoopt worden (het dopen is een hoofdzaak, wel of niet door onderdompeling een bijzaak).
Dat geeft een ieder dan ook de vrijheid om ook zaken in deze belijdenis niet te geloven danwel op een andere wijze inhoud geven aan het geloof dan in de geloofsbelijdenis omschreven staat.
Kortom: in de hoofdzaken ben ik het eens, in de bijzaken neem ik de vrijheid om er een andere mening op na te houden.

Groeten, Theo.
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: april 02, 2003, 10:06:33 am »

quote:

Nogmaals: als God ons de vrije keuze gaf, dan is het één van tweeën: òf wij hebben zelf een bijdrage geleverd aan onze verlossing en de gelovigen zijn in zekere zin de "slimmeriken" (excuus voor het woord) òf er wordt niemand zalig. Ik geloof zelf het laatste en daarom ben ik blij dat ik door de Heilige Geest de goede keuze heb mogen maken. Dat is echt genade zonder werken
Is er geen derde weg: Wij erkennen dat wij het zelf niet kunnen en stellen ons open voor de heilige Geest die het geloof in ons werkt? Adam werd toch ook voor een keus geplaatst? Abraham werd voor een keus geplaatst. Jozua maakte de keus om de HEER te dienen. De discipelen maakten de keus om Jezus te volgen. Vele mensen in het nieuwe testament namen Jezus aan en lieten zich dopen.

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: april 02, 2003, 10:28:42 am »
Ten eerste 'predestinatie' moet geen zwartgallig leerstuk worden. Ik vind het juist een van de kernzaken in mijn geloof: God kiest voor ons, en omdat 'wij' in Christus uitverkoren zijn, kunnen we daar zeker van zijn. Niemand belet ons dan wat.
Aan de andere kant zijn er, en daar schreef Dordt al over, twee zaken die kunnen gaan spelen: a. grote onzekerheid over het behoud, b. oppervlakkig geloof, we zijn immers toch al gered.

Overigens vind ik het erg leuk dat er een Lutheraan in ons midden is: welkom!

arjan1

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: april 02, 2003, 10:29:35 am »
Eén vraag voor Wilhelmina in deze ingewikkelde materie.

Stel dat het wonder zich voordoet dat iemand zich bekeert tot het christelijk geloof. Wie is de eerst handelende persoon/Persoon? Is dat die vrouw/man zelf? Of is dat de Heilige Geest?
« Laatst bewerkt op: april 02, 2003, 07:14:37 pm door arjan1 »

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: april 02, 2003, 10:44:01 am »

quote:

Pas de door jou genoemde teksten eens toe op Farao. Hij koos inderdaad voor de dood, maar het was de HERE Die zijn hart verhardde.

Ik vind deze argumentatie niet sterk. In de bijbel staat vaker dat de HERE iets specifieks deed met een persoon/ groep personen. Soms werkt de HERE zelfd door Satan bijvoorbeeld in 1 Kronieken 21:1 terwijl 2 Samuel 4:1 Satan daar notabene helemaal niet noemt.  Dus, zo'n specifieke aktie zegt iets over Gods handelen in die tijd. Wij kunnen daar iets uit afleiden van Gods karakter. Maar om er een verlossingsleer van te maken gaat m.i. veel te ver.

quote:

De Here Jezus stierf ook niet voor alle mensen, maar alleen voor de schapen, dat zijn de uitverkorenen. Ik geloof wel dat de dood van de Here Jezus genoeg is voor alle mensen.

En hoe zie je deze tekst dan?:
2 Petr 3,9
 De Here talmt niet met de belofte, al zijn er, die aan talmen denken, maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen

quote:

Zij gaan dan ook niet verloren omdat God niet genadig (genoeg) is, maar omdat zij niet behoren tot zijn schapen en daarom niet geloofd hebben. Kijk maar eens naar de bijzondere uitspraak van de Here Jezus in Johannes 10 vers 26. Hij zegt niet: "u gelooft niet en daarom hoort u niet tot mijn schapen". Nee, andersom: "u gelooft niet, omdat u niet tot mijn schapen behoort"!
Deze tekst moet je in zijn context zien (zoals alle andere teksten overigens). De mensen die rondom Jezus stonden hadden zijn werken gezien en gehoord, maar zij moesten er weinig van hebben en daagden Jezus uit. Toen zei Jezus terecht, u behoort niet tot mijn schapen. Overigens zei hij volgens mij niet: "U zult nooit tot mijn schapen behoren." Ook voor hen is de deur nog open, toch?