Auteur Topic: Depressief en schuldgevoel  (gelezen 3625 keer)

Gerald

• Bekijk profiel
Depressief en schuldgevoel
« Gepost op: augustus 12, 2006, 01:07:40 am »
Ik ben depressief, heb dwanggedachten, een heel streng geweten en last van schuldgevoelens. Ik word hier al aan geholpen door een niet christelijke psycholoog. Maar hoe kan mijn geweten weer stil worden, als je niet eens zeker weet of je iets wel of niet gedaan hebt? Ik voel me schuldig om iets waarvan ik dus niet zeker weet of ik het uberhaupt wel gedaan heb. Vaag he? Maar ondertussen lijd ik er heel erg onder en weet niet wat ik moet doen. Herkend iemand zoiets? Wie kan mij helpen en/of tips geven?

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 12, 2006, 01:13:51 am »

quote:

Gerald schreef op 12 augustus 2006 om 01:07:
Ik ben depressief, heb dwanggedachten, een heel streng geweten en last van schuldgevoelens. Ik word hier al aan geholpen door een niet christelijke psycholoog. Maar hoe kan mijn geweten weer stil worden, als je niet eens zeker weet of je iets wel of niet gedaan hebt? Ik voel me schuldig om iets waarvan ik dus niet zeker weet of ik het uberhaupt wel gedaan heb. Vaag he? Maar ondertussen lijd ik er heel erg onder en weet niet wat ik moet doen. Herkend iemand zoiets? Wie kan mij helpen en/of tips geven?

Wat vreselijk voor je om dag in dag uit met zo'n last te lopen!

Ik weet natuurlijk niets van je maar als je christen bent kan je misschien hulp zoeken bij de kerk waar je bij aangesloten hebt vaak hebben die een pastoor of priester die gesprekken doet met mensen met problemen....dan kan je proberen om met hump van je geloof van je probleem af te komen of het in ieder geval een plaatsje te geven om een leuk leven te hebben zonder altijd een last mee te dragen.

Aan de andere kant kan je ook kijken waar die gedachten vandaan komen dmv bijv een paragnost, om te zien waar de oorzaak van die dwanggedachten vandaan komen....

Succes in ieder geval en hoop dat je snel een fijn leven zonder dwanggedachtes en schuldgevoel kan lijden! en kan genieten van al het moois wat er op de wereld is!

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 14, 2006, 01:08:58 pm »
Inderdaad, hulp zoeken bij een christen (christelijke psycholoog misschien) of andere pastorale hulp lijkt me verstandig... God kan je immers het beste helpen met schuldgevoelens...
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 14, 2006, 02:33:41 pm »

quote:

Marnix schreef op 14 augustus 2006 om 13:08:
Inderdaad, hulp zoeken bij een christen (christelijke psycholoog misschien) of andere pastorale hulp lijkt me verstandig... God kan je immers het beste helpen met schuldgevoelens...

Ik ga mij niet opwinden.

Als je een been gebroken hebt, ga je toch ook niet naar een "christelijke chirurg of een andere pastorale hulp". Ik denk dat julie dit hier onderschatten.

Ga onmiddelijk naar een goeie dokter. punt aan de lijn.

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 14, 2006, 02:37:05 pm »
|:( Duh, waar Gerald mee zit is wel van een iets andere orde dan een gebroken been, heeft m.i. veel met levensbeschouwing te maken. Waarschijnlijk kun je dan beter geholpen worden door iemand met dezelfde soort achtergrond (let wel: ik zeg niet dat iemand met een andere visie je niet ook zou kunnen helpen...).
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 14, 2006, 02:41:11 pm »
@ Gerald:

quote:

Ik voel me schuldig om iets waarvan ik dus niet zeker weet of ik het uberhaupt wel gedaan heb. Vaag he?

Ehh, ja...
Is er iemand in je omgeving die weet waar dit over gaat en je eerlijk advies kan geven? Vergeet ook niet om God om rust en inzicht te vragen... (is iets wat ik zelf nog wel eens vergeet :| )
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 14, 2006, 03:55:21 pm »
Dat is net het gevaarlijke aan een depressie. Het lijkt er op, alsof het alleen een kwestie van overleggen is. Dat is het wel degelijk niet.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 14, 2006, 04:12:23 pm »
Je moet het schuldbesef ook niet onderschatten, en dat is bij uitstek een christelijk (/ehtisch/religieus) probleem.
Zeker wanneer schuldbesef voortkomt uit (vermeende) zonde, kun je soms beter terecht bij een christen dan bij een niet-christelijke professional. Niet-christelijke professionals hebben niet altijd goed zicht op wat zonde betekent, wat voor een rol een kerkenraad in dergelijke kwesties speelt, wat het betekent om 'afgehouden te worden van het avondmaal' (ik spreek uit ervaring).
Gelukkig zijn er genoeg christelijke professionals, dus een en ander valt makkelijk te combineren. Gelukkig hoef je bij christelijke professionals niet bang te zijn dat ze je afrekenen op de zedigheid van je levenswandel. Ze staan niet met een afkeurend vingertje je zonden aan te wijzen. Net als andere professionals zullen ze proberen om je echt te helpen, met extra aandacht voor problemen die met God of kerk te maken hebben.

Gerald: geen idee waar je schuldgevoelens uit voort komen, maar er bestaat een kans dat vergelijkbare problemen al eens besproken zijn op dit forum. Een beetje zoeken en je vind wellicht iets waar je wat aan hebt.
« Laatst bewerkt op: augustus 14, 2006, 04:13:57 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 14, 2006, 04:26:19 pm »

quote:

vrolijke schreef op 14 augustus 2006 om 14:33:
[...]

Ik ga mij niet opwinden.

Als je een been gebroken hebt, ga je toch ook niet naar een "christelijke chirurg of een andere pastorale hulp". Ik denk dat julie dit hier onderschatten.

Ga onmiddelijk naar een goeie dokter. punt aan de lijn.
Als ik een been breek, en ik ben een fervent nordic walker, dan is het toch lastig als de arts op de vraag "kan ik door gaan met nordic walking?" antwoordt "geen idee wat dat is, dus doe maar, als u maar rust houdt".
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Marc Knoop

• De toekomst is mooi.
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 27, 2006, 07:26:34 am »
In Nederland slikken 800.000 antidepressiva omdat het hier zo gezellig is. Ik adviseer je ook om naar de huisarts te gaan en het eea te bespreken. Vaak is het tijdelijk.
Marc Knoop

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 27, 2006, 09:00:24 am »

quote:

Marc Knoop schreef op 27 oktober 2006 om 07:26:
In Nederland slikken 800.000 antidepressiva omdat het hier zo gezellig is. Ik adviseer je ook om naar de huisarts te gaan en het eea te bespreken. Vaak is het tijdelijk.

Beste Gerald,

als er iets is waar ik de afgelopen 20 jaar mee heb gelopen zijn het schuldgevoelens, depressies (soms heel zwaar) en gedachten hoe het zou zijn er een eind aan te maken.
Dit had o.a. te maken met het beeld wat ik van God had, een gemoedstemming die daardoor negatief beinvloed werd en het missen van een heldere en hoopvolle evangelieboodschap. Die boodschap was altijd voor een ander en nooit voor mijzelf, ik was te slecht. Ik schrijf MISSEN van de door mij benoemde evangelieboodschap. daarmee bedoel ik niet dat die niet werd verkondigd, maar dat ik die niet herkende. Moet wel worden gezegd dat er denominaties zijn die de ellende van de mens erg zwaar benadrukken, wat het zicht op een genadevolle en liefdevolle Jezus in de weg staat.
Er zijn goede christelijke hulpverleners die een goed evenwicht kunnen vinden tussen geloof en wetenschap. Dat lijkt mij een voorwaarde. Nogmaals die zijn er dus, mocht je daar op de een of andere manier aan twijfelen.

In mijn beleving zijn er een aantal dingen die je kunt doen :

besluiten dat je er aan wilt gaan werken wat het ook kost

dit besluit aan God opdragen

besluit jezelf niet langer in jezelf op te sluiten en ga er uit, maak lange wandelingen, wordt actief

wanneer je depressie en schuldgevoel samen gaan met het gebruik van alcohol stop er mee of erken dat de alcohol voor jou een slechte hulpgever en raadgever is.

besluiten professionele hulp vanuit een christelijke invalshoek te zoeken. Deze hulp betrekt namelijk Jezus Christus als bron van levend water erbij (dat is in ieder geval wel het uitgangspunt.

vraag God hulp bij je zoektocht naar die professionel hulp

zoek iemand in je omgeving die je vertrouwt en waar je je verhaal kwijt kunt op moeilijke momenten

zoek kracht in het gebed en het woord van God, liefst met iemand samen die dit gewend is.

geloof in de kracht van het gebed, in geloof bidden verricht wonderen

ga naar de kerk in de wetenschap dat Christus ondanks alles ook voor jouw aan het kruis is gestorven, en ook is opgestaan voor jou zonden. Hoe zwaar ze ook zijn.

ga je niet naar de kerk of "vindt je het niet" in je kerk en je denkt dat dit ook niet meer gaat lukken. Zorg goed voor jezelf en zorg dat je EEN kerk bezoekt die een genadevolle Jezus Christus predikt die bevrijdt van lasten en demonische bindingen
leer door gebed vertrouwen op de kracht van de Heilige Geest

deel je zorgen en verdriet met je huwelijkspartner, accepteer dat die ook niet direct een oplossing kan bieden maar dat het luisteren van je partner voor jou ontlaad en kan helpen.

voel je niet schuldig als je naar je partner niet het achterste van je tong laat zien Die gevoelens komen voort uit het idee dat je de partner onnodig belast met je problemen of het idee dat je diepe gevoelens van negatieve invloed zouden kunnen zijn op je relatie.
Die gevoelens zijn vaak een verkeerde inschatting.
Besluit dat je langzaamaan meer van jezelf laat zien, maar jij besluit in welk tempo.
Draag dit besluit op aan God

waarschuwing voor valse illusies :

Er is maar een weg die ten leven leidt, dat is Jezus Christus niemand anders op deze aardbol

EN

zie antidepressiva als hulpmiddel en niet als redmiddel. Beperk zoveel mogelijk het eventuele gebruik of stop er mee als dat verantwoord is.

Veel wijsheid en zegen.

kajem
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2006, 09:11:40 am door kajem »
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

trialk

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 28, 2006, 07:11:51 pm »
Dank u voor dit alles.Kajem.ook ik ben ermee geholpen,mag ik e.e.a. doorzenden? Gods zegen.
« Laatst bewerkt op: oktober 28, 2006, 07:13:28 pm door trialk »
trialk

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 01, 2006, 06:26:27 pm »

quote:

trialk schreef op 28 oktober 2006 om 19:11:
Dank u voor dit alles.Kajem.ook ik ben ermee geholpen,mag ik e.e.a. doorzenden? Gods zegen.

Dank God voor zijn wonderbare kracht.

ja hoor zend maar door.

kajem
« Laatst bewerkt op: november 01, 2006, 06:29:03 pm door kajem »
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

observer

• Come As You Are
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 11, 2006, 09:44:14 pm »

quote:

elle schreef op 14 augustus 2006 om 16:12:
Je moet het schuldbesef ook niet onderschatten, en dat is bij uitstek een christelijk (/ehtisch/religieus) probleem.
Zeker wanneer schuldbesef voortkomt uit (vermeende) zonde,
Ik ben geen arts en ik weet het ook niet beter, maar 'schuldbesef' is duidelijk iets anders dan 'schuldgevoel'
Het eerste bestaat werkelijk het tweede bestaat niet.
Dat maakt de klacht ook moeilijker omdat je over een 'gevoel' aan het praten bent en je weet niet eens hoe het gevoel tot stand komt.
M.i. is de keuze christelijke hulpverlening of seculiere ook niet relevant in dezen....
Geloof is als een paspoort....eerst stond je er bij je ouders bij, nu moet je er zelf 1 laten maken....

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 11, 2006, 10:05:09 pm »

quote:

observer schreef op 11 november 2006 om 21:44:
[...]
Ik ben geen arts en ik weet het ook niet beter, maar 'schuldbesef' is duidelijk iets anders dan 'schuldgevoel'
Het eerste bestaat werkelijk het tweede bestaat niet.
Dat maakt de klacht ook moeilijker omdat je over een 'gevoel' aan het praten bent en je weet niet eens hoe het gevoel tot stand komt.
M.i. is de keuze christelijke hulpverlening of seculiere ook niet relevant in dezen....
Persoonlijk vind ik dit een non-discussie want zonder schuldbesef kan er geen sprake zijn van schuldgevoel.

observer

• Come As You Are
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 11, 2006, 10:52:06 pm »
Niet mee eens, trouwens in de begin post wordt er gesproken over schuldgevoel, daarvan maakt Elle schuldbesef.
Bij schuldbesef besef je waarom je schuld hebt, bij schuldgevoel is dat niet duidelijk.
Dingo, de volgorde die jij noemt is niet relevant, omdat Gerald niet beseft wat zijn 'schuld' is.
Om mij mag je het een non-discussie noemen, maar onderbouw het dan wel fatsoenlijk.
En kom niet met: ik vind....
Geloof is als een paspoort....eerst stond je er bij je ouders bij, nu moet je er zelf 1 laten maken....

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 11, 2006, 11:02:08 pm »
offtopic:Een discussieforum draait doorgaans om "ik vind". Al dan niet onderbouwd. In onze regels/faq wordt dat onderbouwen wel als voorwaarde gesteld.

Het lijkt me dat Gerald niet precies weet waar de reden van zijn depressies liggen. Maar hij heeft het wel over schuld. En ook als je niet weet waar die schuld vandaan komt of hoe die er ook maar mag uitzien....kun je die schuld wel als realiteit ervaren. In die zin is er wel een "besef".
Maar het begint een woordspelletje te worden op deze manier. Ik begrijp wel wat observer bedoeld.

Gerald is niet erg duidelijk over de oorzaak van zijn depressies. Hij lijkt een en ander te verbinden met zijn visie op iets waar hij later tegen in gegaan is. Dat heeft de lading "schuld" gekregen. Maar hij weet niet of hij het gedaan heeft (is hij echt tegen zijn visie in gegaan of niet) of dat het zijn geweten is.
We zijn inmiddels wat verder in de tijd. Wellicht heeft Gerald nieuwe inzichten over zijn situatie?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 11, 2006, 11:23:28 pm »

quote:

observer schreef op 11 november 2006 om 22:52:
Niet mee eens, trouwens in de begin post wordt er gesproken over schuldgevoel, daarvan maakt Elle schuldbesef.
Bij schuldbesef besef je waarom je schuld hebt, bij schuldgevoel is dat niet duidelijk.
Dingo, de volgorde die jij noemt is niet relevant, omdat Gerald niet beseft wat zijn 'schuld' is.
Om mij mag je het een non-discussie noemen, maar onderbouw het dan wel fatsoenlijk.
En kom niet met: ik vind....

Goed dan keren we terug naar de TS, hij heeft schuldgevoelens over iets waarvan hij niet zeker weet of hij het heeft gedaan. Maar hij beseft dat als hij het gedaan heeft hij zich daar terecht schuldig over voelt. Zijn probleem is dus geen ontkenning dat betreffende daad fout is en dat daar schuld uit voortvloeit. Nu is het wel zo dat je je schuld kunt beseffen zonder dat je er schuldig aan voelt zoals dat bij sommige mensen met een geringe gewetensontwikkeling voorkomt maar omgekeerd zonder benul van schuld je schuldig voelen is onlogisch, het één is het gevolg van het andere.

Voor het overige maak ik zelf uit of ik iets als universele waarheid presenteer of dat er imo  meer mogelijkheden zijn. Of om nog duidelijker te zijn: in tegenstelling tot jou, houd ik het voor mogelijk dat ik ongelijk heb.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 11, 2006, 11:36:56 pm »
Volgens mij heeft Vrolijke wel gelijk dat dit niet onderschat moet worden - voorzover het uit de zeer beperkte info die we hier hebben blijkt, lijkt dat schuldgevoel niet rationeel te zijn - dit kan best wel eens vrij diep zitten. Dit lijkt meer een medische dan een pastorale kwestie.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

observer

• Come As You Are
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 12, 2006, 12:35:02 am »

quote:

Liudger schreef op 11 november 2006 om 23:36:
Volgens mij heeft Vrolijke wel gelijk dat dit niet onderschat moet worden - voorzover het uit de zeer beperkte info die we hier hebben blijkt, lijkt dat schuldgevoel niet rationeel te zijn - dit kan best wel eens vrij diep zitten. Dit lijkt meer een medische dan een pastorale kwestie.
Bedankt voor je verhelderende uitleg, ik deel je mening.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 12, 2006, 09:36:25 am »

quote:

observer schreef op 12 november 2006 om 00:35:
[...]
Bedankt voor je verhelderende uitleg, ik deel je mening.
Om mij mag je het een verhelderende uitleg noemen maar onderbouw het dan wel fatsoenlijk. En kom niet met: ik vind....

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 12, 2006, 12:35:42 pm »
Modbreak:
Aangezien de TS allang weer vertrokken is, lijkt het me weinig zinnig om hierover door te praten.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]