Auteur Topic: Bewust boodschappen doen?  (gelezen 7254 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Bewust boodschappen doen?
« Reactie #50 Gepost op: november 26, 2006, 05:59:39 pm »
Ik had 't ook pas door toen ik de link had gelezen hoor.
Bombus terrestris Reginae

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: november 26, 2006, 06:15:07 pm »
Ik vat hem nog steeds niet :/ Laat maar zitten dan, als jij het zegt, dan zal het wel zo zijn. ;)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israƫl! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

speak

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: november 26, 2006, 06:43:32 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 26 november 2006 om 17:05:
Ja, heb ik gelezen. Maar ik kan ironie moeilijk ergens uithalen als dat zonder smileys ofzo gepost wordt.  }:|

Ik zal maar met een smile beginnen :) . De reden dat ik de link plaatste naar de westersebijbel.nl is dat toen ik hem voor het eerst las erg kwaad begon te worden op (weer) die vrijzinnige christenen. Toen ik een beetje doorlas kreeg ik door dat het inderdaad ironisch bedoeld was en werd me ook een beetje duidelijk hoe hypocriet ik zelf vaak ben als het gaat om de armoede in de wereld.

Mijn vrouw en ik geven onze tienden en doen regelmatig mee aan acties voor de 3e wereld landen, maar ondertussen kopen we in de winkel alles wat los en vast zit en het liefst zo goedkoop mogenlijk. Tot het moment dat ik op de site van Time2Turn.nl kwam had ik eigenlijk nog nooit gedacht dat door mijn koopgedrag ik 3e wereld landen uitbuit.

Een quote van timtoturn.nl:

quote:

We kunnen wel geld geven aan Afrika om armoede de wereld uit te helpen, maar als we ondertussen producten blijven kopen die diezelfde armoede in stand houden, schieten we natuurlijk niet echt wat op.".
Dit heeft mij ontzettend uitgedaagd om hier mee bezig te gaan, dus vandaar mijn reactie. Maar net zoals Roodkapje in de eerste post al zei, moet ik eerlijk zeggen dat het makkelijker is om dit zo neer te schrijven en anderen voor tehouden hoe het moet dan dat ik dit voor me zelf concreet maak in m'n dagenlijk leven.

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: november 27, 2006, 01:04:42 pm »
Ik probeer me ook bezig te houden met dit vraagstuk,
ook heb ik het al wel op jeugdkerk forums gepost, beniuwd naar hoe andere christelijke jeugd hier tegen aan kijkt.

qua gewone boodschappen, ik doe ze vaak bij de buurtsupermarkt,
en die heeft geen max havelaar... en dan zit je dus al snel met een dillema
en vraag me af welke andere bananen, kiwi's of wat dan ook wel goed is voor de boer, weet iemand een uitleg/toelichting op de in Nederlande bekende importeurs/merkjes?

Maar niet alleen qua voedsel, ook met kleding,
handig goedkoop zo'n wibra, scapino, of zeeman, maar waar kotm deze kleding vandaan, en is die wel eerlijk?

Of om nog een balletje op te gooien in deze discussie,
Is het kopen van IKEA of Leenbakker meubels wel zo goed voor de werkgelegenheid in ons eigen land? authentieke meubelmakerijen vind je steeds minder.
Om nog maar niet te spreken over je eletronica of computer product dat je met een zo laag mogelijke winstmarge bij een internet postorderdienst weghaalt, waardoor de lokale electronicawinkel zich genoodzaakt ziet op te doeken.

Mijn inziens heeft het allemaal met elkaar te maken, omdat we op al deze punten, zo weinig mogelijk willen betalen voor ons consumptieve gedrag.
En of daar nu kinderhandjes, boeren, lokale economie of wat dan ook onder lijdt, niemand die het een zorg is zolang ze maar kunnen consumeren.
[JESUS]Life[/JESUS]