Ik probeer me ook bezig te houden met dit vraagstuk,
ook heb ik het al wel op jeugdkerk forums gepost, beniuwd naar hoe andere christelijke jeugd hier tegen aan kijkt.
qua gewone boodschappen, ik doe ze vaak bij de buurtsupermarkt,
en die heeft geen max havelaar... en dan zit je dus al snel met een dillema
en vraag me af welke andere bananen, kiwi's of wat dan ook wel goed is voor de boer, weet iemand een uitleg/toelichting op de in Nederlande bekende importeurs/merkjes?
Maar niet alleen qua voedsel, ook met kleding,
handig goedkoop zo'n wibra, scapino, of zeeman, maar waar kotm deze kleding vandaan, en is die wel eerlijk?
Of om nog een balletje op te gooien in deze discussie,
Is het kopen van IKEA of Leenbakker meubels wel zo goed voor de werkgelegenheid in ons eigen land? authentieke meubelmakerijen vind je steeds minder.
Om nog maar niet te spreken over je eletronica of computer product dat je met een zo laag mogelijke winstmarge bij een internet postorderdienst weghaalt, waardoor de lokale electronicawinkel zich genoodzaakt ziet op te doeken.
Mijn inziens heeft het allemaal met elkaar te maken, omdat we op al deze punten, zo weinig mogelijk willen betalen voor ons consumptieve gedrag.
En of daar nu kinderhandjes, boeren, lokale economie of wat dan ook onder lijdt, niemand die het een zorg is zolang ze maar kunnen consumeren.