Auteur Topic: Het Palestijnse conflict  (gelezen 2769 keer)

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Gepost op: augustus 15, 2006, 11:35:43 am »
De afgelopen maand zijn we volop ingelicht over de oorlog met Israël en Herzbollah in Libanon. De kranten staan bol van alle informatie over dit conflict. De één weet het nog mooier te vertellen dan de ander. Ik heb een presentatie gekregen die gaat over de belangrijkste feiten die zich hebben afgespeeld in Israël vanaf het Brits mandaat. Het is eenvoudig, duidelijk en goed te begrijpen en de moeite waard om even te bekijken.
Misschien wekt het zelfs je belangstelling over een kwestie van voorgaande jaren in Israël.

Zie voor de presentatie deze link.
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2006, 11:45:31 am door Heidi »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #1 Gepost op: augustus 15, 2006, 11:43:46 am »
Wat een ongelooflijk vieze propaganda. Bah!

diak2b

• Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #2 Gepost op: augustus 15, 2006, 11:45:06 am »

quote:

Pooh schreef op 15 augustus 2006 om 11:43:
Wat een ongelooflijk vieze propaganda. Bah!
Het is wat je noemt aan de eenzijdige kant ja.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #3 Gepost op: augustus 15, 2006, 11:46:47 am »

quote:

diak2b schreef op 15 augustus 2006 om 11:45:
[...]
Het is wat je noemt aan de eenzijdige kant ja.

Dat zeg ik :>

diak2b

• Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #4 Gepost op: augustus 15, 2006, 11:55:09 am »
Voor wie zich een beetje wil inlezen: http://www.mtholyoke.edu/acad/intrel/me.htm

Sacerdos

• Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #5 Gepost op: augustus 15, 2006, 11:59:30 am »
Tja eenzijdig of niet wie is er niet   eenzijdig in deze zaak.

Onze zorg kan beter zo ook ons gebed beter uit gaan naar de Christenen in deze gebieden.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #6 Gepost op: augustus 15, 2006, 12:04:19 pm »

quote:

Sacerdos schreef op 15 augustus 2006 om 11:59:
Onze zorg kan beter zo ook ons gebed beter uit gaan naar de Christenen in deze gebieden.

Mijn zorg en gebed gaat uit naar allen die in die gebieden wonen en lijden onder decennialange conflicten, verlies van dierbaren, onzekerheid over eigen veiligheid, verlies van grond en huizen, en alle overige directe en indirecte gevolgen van onzinnig menselijk handelen, christen of niet.

drentenaar

• Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #7 Gepost op: augustus 15, 2006, 12:10:35 pm »
Ik draag Israël een warm hart toe!!!

Ben er ook wel geweest,
in Tel Aviv, Jeruzalem en Haifa,
reizend van Noord naar Zuid
van Kiryat Shemona in het hoge Noorden
tot Eilat aan de Rode Zee,
onderweg logerend in guesthouses van kibboetsiem.

Heb er gesproken met Joden (in Jeruzalem én in kibboetsim),
met christenen (Nes Ammim),
met moslims (Akko, Nazareth, Bethlehem).

Maar wat deze presentatie betreft:

quote:

De moeite waard om te bekijken

Dat vraag ik me ernstig af.

Israël komt er via dit soort simplificerende propagandafilmpjes bepaald niet beter op te staan!

Jammer! Niet enkel voor de Palestijnen, maar vooral voor Israël zelf!

drentenaar

• Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #8 Gepost op: augustus 15, 2006, 02:23:44 pm »

quote:

Ja wel, beste diak2b, van harte.  :*)

Maar ik mag dan wel enkele jaartjes studieverlof opnemen.  :'(

Het is wel tekenend voor de complexiteit van het probleem.  :(

Bij dat propagandafilmpje wordt al vanaf de eerste 'slide' gegoocheld met cijfers en jaartallen.

Oppervlakte van Israël: 20.770 km2., jawel volgens de grenzen van vóór 1967.
Op het kaartje staan echter de grenzen van het grotere Israël, en dan kom je uit op zo'n slordige 30.000 km2.

De vier oorlogen die Israël tussen 1982-2000 tegen Libanon voerde, blijven geheel onvermeld!

En zo kunnen we nog wel even door gaan ...   (8>

diak2b

• Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #9 Gepost op: augustus 15, 2006, 02:31:59 pm »

quote:

drentenaar schreef op 15 augustus 2006 om 14:23:
[...]

Het is wel tekenend voor de complexiteit van het probleem.  :(
En dat was de enige reden waarom ik de link plaatste. Het is uitermate aanlokkelijk om zoiets complex af te doen met simpele powerpointpresentaties, maar of daarmee een genuanceerder blik op een probleem wordt verkregen waag ik te betwijfelen.

aerandir

• Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #10 Gepost op: augustus 15, 2006, 11:51:33 pm »

quote:

Pooh schreef op 15 augustus 2006 om 12:04:

[...]

Mijn zorg en gebed gaat uit naar allen die in die gebieden wonen en lijden onder decennialange conflicten, verlies van dierbaren, onzekerheid over eigen veiligheid, verlies van grond en huizen, en alle overige directe en indirecte gevolgen van onzinnig menselijk handelen, christen of niet.

Helemaal mee eens!
Al dat verselijke bloedvergieten is voor alle mensen vreselijk! het zijn over het algemeen de doodnormale burgers die het meest onder alles lijden!

Promtus

• Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #11 Gepost op: augustus 16, 2006, 12:29:25 am »
Zucht.. :/

Zulke simplistiche gedachtes over dat conflict hoor ik nou net té vaak onder christenen om mij heen. Wat is daar de oorzaak toch van?

Waarom doen joden altijd alles goed en zijn de arabieren altijd fout? :?

biblebook

• Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #12 Gepost op: augustus 16, 2006, 05:41:23 am »
Beste,

Het kan best zijn dat er een aardse nationale Staat voor het volk van Israël zou moeten zijn.
Voorlopig is het echter mensenwerk en een politiek doel op zich. Er is, sinds 1946, helemaal geen vrede in Israël noch in de Arabische Staten geweest. Geen wonder, dat wat mensenwerk is, niet Geestlijk is in de zin die God de Vader wil geven aan het voorbeeld dat Christus geeft aan een Geestelijk Israël dat door de Heilige Geest geleid wil worden, om als Geestelijk volk een voorbeeld voor de wereld te zijn.

Als de Theocratie van Israël van het OT door Christus zelf tot een einde is gebracht dan betekent dat, dat het volk Israël vanuit  die oude bedeling, over de wereld, verstrooid wordt. Dat is Gods besluit tot aan de wederkomst.

Zo zal het ook gaan met de mensheid die Jezus niet hebben aangenomen in de essentie van dat Geestelijke aspect van de verbondenheid die Christus graag ziet tussen Hem en zij die zich christenen noemen.

Als het oordeel tot een einde is gekomen en de aardse kerk een verbond heeft gesloten met de burgerwwetgever, dan zal wederom de mens die naar God zoekt evenals zijn christelijke broeders en zusters die Hem niet hebben aangenomen op grond van een Hemelse en geestelijke wet (Thora) tevergeefs gaan zoeken en op grond van een edict dat door de Nieuwe Wereld Orde zal worden bepaald en uitgevaardigd, hen die in een Hemelse God geloven er toe dwingen de sociale maatschappelijke te verlaten, omdat zij er geen deel aan willen hebben.

Alhoewel God liefde is, zal dat ook betekenen dat zij die Hem op grond van een Hemelse grondwet blijven afwijzen dan weer verstrooit zullen worden.
Hij laat zich immers dan niet meer vinden!

En we zien dus nu, inzake de nationale Staat Israël dat ook dat volk dat zich een zichtbar Staat heeft laten opdringen, zij geen werkelijke -Geestelijke- rust kunnen vinden in het menselijk handelen en dat zij; mede door hun op menselijke gronden, gemaakte keuzes, steeds maar weer de onrust van de wereldse politiek door geweld moeten ervaren.

Indien dat volk de Geestelijke aspecten van Christus` voorbeeld hadden gerespecteerd, geleid door de Heilige Geest, dan waren zij altijd beschermd geweest door Gods almacht een een voorbeeldvolk geweest voor de wereld.

Maar hun verlangen naar een christus die een aardse koning voor hen zou moeten zijn alsook daarbij de opdracht als voorbeeld volk van een Hemels Koninkrijk niet te hebben willen vervullen, is hen niet alleen het Theocratische aspect van hun opdracht ontnomen (afsluiten van het OT door Christus) maar is het Joodse volk tot een speelbal van de aardse machten geworden, voor de politieke spelletjes van de Koningen der aarde en de Beesten uit Openbaring 13. En in dat geval zijn zij deel van dat politiek spel geworden en delen in de vrucht van die geest er van, zonder te beseffen  dat er een "afgodisch" voorbeeld wordt gegeven door de vijanden van God, dat de gehele wereld moet verleiden tot aanbidding van de Tegenstander van God, alhoewel velen menen dat het Gods werk van  hemel en aarde is.

Dat alles echter druist, naar mijn mening, in tegen de ferme uitspraak van Christus zelf, dat Zijn Rijk NIET van deze aarde is of ooit zal zijn.
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2006, 04:58:40 am door biblebook »

Aafke

• Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #13 Gepost op: augustus 16, 2006, 09:38:39 am »

quote:

Heidi schreef op 15 augustus 2006 om 11:35:
De afgelopen maand zijn we volop ingelicht over de oorlog met Israël en Herzbollah in Libanon. De kranten staan bol van alle informatie over dit conflict. De één weet het nog mooier te vertellen dan de ander. Ik heb een presentatie gekregen die gaat over de belangrijkste feiten die zich hebben afgespeeld in Israël vanaf het Brits mandaat. Het is eenvoudig, duidelijk en goed te begrijpen en de moeite waard om even te bekijken.
Misschien wekt het zelfs je belangstelling over een kwestie van voorgaande jaren in Israël.

Wat vind jijzelf van deze presentatie?
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #14 Gepost op: augustus 16, 2006, 11:49:09 am »

quote:

Pooh schreef op 15 augustus 2006 om 12:04:

[...]

Ik denk dat toch iedere christen dit ook zo kan zeggen. :)
Ik keur ook niet alles goed wat Israel doet.
Maar ook is het zo dat zij in een moeilijke positie zitten.
Ik las gisteren in de regionale krant bij ons dat een vrouw uit Israel nu bij haar ouders in Nederland is - tijdelijk.
Ze woont vlak bij de grens van Libanon.
Hezbollah deed al jaren niets anders dan rakketten afschieten.

Of ze er dan op deze manier mee om moeten gaan weet ik ook niet; oorlog heeft altijd te veel verliezers.
Maar dat aspect wordt toch wel eens onderbelicht.
Als Duitsland in zijn grensgenied rakketten op Nederland heeft gericht en ze ook daadwerkelijk afschiet, vinden we dat ook niet zoals het hoort.

Verder vallen me vaders op die zeggen: we blijven hier al zegt Israel dat ze hier nu gaan bomnbarderen vanwege Hezbollah.
Je kunt van jezelf dan vinden dat je een goede beslissing neemt, maar je offert je gezin op.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Sacerdos

• Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #15 Gepost op: augustus 16, 2006, 01:19:20 pm »
Hoe men het wil wenden of keren, onze zorg gaat het meeste uit naar onze Christelijke broeders en zusters in deze gebieden .

Galaten 6 vr 10.
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2006, 01:22:28 pm door Sacerdos »

aerandir

• Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #16 Gepost op: augustus 19, 2006, 02:13:58 am »

quote:

eenzijdige propaganda! walchelijk!

aerandir

• Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #17 Gepost op: augustus 19, 2006, 02:15:25 am »

quote:

Promtus schreef op 16 augustus 2006 om 00:29:
Zucht.. :/

Zulke simplistiche gedachtes over dat conflict hoor ik nou net té vaak onder christenen om mij heen. Wat is daar de oorzaak toch van?

Waarom doen joden altijd alles goed en zijn de arabieren altijd fout? :?
De joden hebben 3 X zoveel land als wat aangewezen toen ze het land "kregen toegewezen" dus dat is niet rechtmatig!

aerandir

• Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #18 Gepost op: augustus 19, 2006, 02:18:25 am »

quote:

Sacerdos schreef op 16 augustus 2006 om 13:19:
Hoe men het wil wenden of keren, onze zorg gaat het meeste uit naar onze Christelijke broeders en zusters in deze gebieden .

Galaten 6 vr 10.
en naar alle andere mensen in nood christelijk OF NIET christelijk!

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #19 Gepost op: augustus 19, 2006, 02:40:17 am »

quote:

aerandir schreef op 19 augustus 2006 om 02:15:
[...]

De joden hebben 3 X zoveel land als wat aangewezen toen ze het land "kregen toegewezen" dus dat is niet rechtmatig!

Laten we het daar maar niet over gaan hebben. Zoals je in de presentatie ziet, kunnen feiten op verschillende manieren gebruikt worden. Oh ja, je opmerking slaat trouwens nergens op. Als je al betwijfelt of de Joden 'het' land kregen toegewezen (en door wie, met welk gezag?), maakt het dan nog uit of hun territorium (blijkbaar) drie keer zo groot is?

Voor alle duidelijkheid, ik ben geenszins pro-Israël. Ik kan me geen oordeel vormen over wat er 'zou moeten' gebeuren. Het volk Israël is echter wel nog steeds het uitverkoren volk van God, maar m.i. heeft dat niet zoveel te maken met de huidige staat, waar een gedeelte van dat volk woont.

Wat ik overigens niet snap is dat een organisatie als Hezbollah in de Libanese regering zit.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

grompie

• Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #20 Gepost op: augustus 19, 2006, 04:04:27 am »

quote:

Ursa schreef op 19 augustus 2006 om 02:40:

Wat ik overigens niet snap is dat een organisatie als Hezbollah in de Libanese regering zit.
heeft dat niet iets met democratie te maken? veel stemmen -> plekje in de regering(wat snap je niet?)
geheelonthouder

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #21 Gepost op: augustus 19, 2006, 08:53:19 am »

quote:

aerandir schreef op 19 augustus 2006 om 02:18:
[...]

Aerandir, als jouw familie in Libanon zou zitten, zou je je toch ook allereerst zorgen maken om hén, en daarna / daarnaast pas om de rest van de bevolking daar?

Zijnkind

• Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #22 Gepost op: augustus 19, 2006, 12:46:46 pm »

quote:

aerandir schreef op 19 augustus 2006 om 02:18:
[...]

Sarcerdos zei dat de meeste (dus niet enige) aandacht naar onze broers en zussen aldaar uitgaat. Natuurlijk ook naar anderen. Ik denk ook met name het gebed bedoeld werd en pas in 2e instantie daadwerkelijke hulp.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #23 Gepost op: augustus 19, 2006, 12:51:50 pm »

quote:

Vergelijkbaar met Hamas bij de palestijnen. De anti-joodse fracties zijn nu eenmaal een gegeven in de regio. Zolang zij Israel willen uitroeien is vrede onmogelijk. Omdat Israel reageert op hun agressie zal er helaas een voedingsbodem blijven voor nieuwe anti-israel aanhangers. Het is een cirkel.

Natuurlijk zijn er andere partijen op het grotere vlak die hier belang bij hebben. Syrie en Iran zijn maar wat blij met deze afleiding. En dat Israel problemen heeft houden ze ook wel van. De belangen van de (meer gematigde) palestijnen en libanezen kan hen niet echt veel schelen.

Blijft natuurlijk de vraag wat er achter de schermen voor contacten en besprekingen plaats vinden.

diak2b

• Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #24 Gepost op: augustus 19, 2006, 01:17:08 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 19 augustus 2006 om 12:51:

[...]
Vergelijkbaar met Hamas bij de palestijnen. De anti-joodse fracties zijn nu eenmaal een gegeven in de regio. Zolang zij Israel willen uitroeien is vrede onmogelijk. Omdat Israel reageert op hun agressie zal er helaas een voedingsbodem blijven voor nieuwe anti-israel aanhangers. Het is een cirkel.

Natuurlijk zijn er andere partijen op het grotere vlak die hier belang bij hebben. Syrie en Iran zijn maar wat blij met deze afleiding. En dat Israel problemen heeft houden ze ook wel van. De belangen van de (meer gematigde) palestijnen en libanezen kan hen niet echt veel schelen.

Blijft natuurlijk de vraag wat er achter de schermen voor contacten en besprekingen plaats vinden.
Zoals mijn vlaamse meter wel eens over Beligsche politiek zei: zolang we kunnen zeuren over de taalstrijd, kunnen we de echte problemen negeren. Ik vermoed dat het Midden-Oosten niet anders werkt. De Israëlische economie ligt aan het infuus, in de arabische staten is van democratie, vrijhijd tec., weinig te merken. Maar zolang je fijn elkaar als absoluut kwaad kan bestrijden, hoef je geen problemen op te lossen.

Paul Kuiper

• rede is vrede
    • Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #25 Gepost op: augustus 20, 2006, 12:14:12 am »
Steun de Israëlische vredesbeweging

quote:

Gelukkig is hier al door verschillende mensen vastgesteld dat dit geen echte voorlichting is, maar zeer eenzijdige, en dus misleidende propaganda. Alle feiten die niet in het voordeel van Israël zijn worden stelselmatig verzwegen.

Als we ons zo eenzijdig achter Israël opstellen dragen we zeker niet bij aan het naderbij brengen van vrede. Veel beter is het elke gelegenheid aan te grijpen om Israël duidelijk te maken dat het NOOIT vrede zal kennen als het zijn bezetting van Palestijns gebied niet opgeeft, en als het met zulk meedogenloos geweld blijft reageren.

De bijna 1100 slachtoffers die de vreselijke bombardementen van Israël in Libanon nu weer gemaakt hebben staan natuurlijk in geen enkele verhouding tot het feit dat er 2 Israëlische militairen krijgsgevangen gemaakt waren. Als we DIT Israël steun geven bewijzen we de vrede een slechte dienst. Beter is het steun te geven aan Israëlische vredesgroeperingen zoals 'Gush Shalom', die zich moedig verzetten tegen de in Israël helaas zo overheersende aggressieve mentaliteit.

Schakel: http://zope.gush-shalom.org/home/en/index.html

Schakel naar de voor vrede ijverende Nederlandse Joodse groepering 'Een Ander Joods Geluid': http://www.eajg.nl/
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2006, 12:16:08 am door Paul Kuiper »
Paul K.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #26 Gepost op: augustus 20, 2006, 12:43:43 am »
Tja, en dat is weer eenzijdige propaganda de andere kant op. De mythe van land in ruil van vrede is al achterhaald. De Israelieten hebben zich terug getrokken uit zuid libanon en de gazastrook de afgelopen jaren. Het resultaat; raket aanvallen door hamas en Hez bollah.

Naast de 2 gegijzelde Israeliers verzwijg je de slachoffers in Haifa en omstreken door de vele Hezbollah raketaanvallen. Ik twijfel zowiezo aan de aantallen die genoemd zijn. 37 doden in haifa e.o.? Heb je de beelden van verwoesting gezien in die stad? En dan de aanvallen op kana waar ws lijken uit het mortuarium misbruikt zijn om propaganda mee te bedrijfen.

Desondanks zal iedereen wel moeite hebben met het antwoord van Israel op Hez Bollah agressie. Er zijn veel Libaneze burgers omgekomen en Hez Bollah kon gewoon doorgaan met raket aanvallen. Niet erg effectief dus.

Ik kan me slechts aansluiten bij diak2b en constateren dat onrust voor de meeste partijen meer opleverd dan vrede.

grompie

• Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #27 Gepost op: augustus 20, 2006, 02:25:28 am »

quote:

Zijnkind schreef op 20 augustus 2006 om 00:43:
Tja, en dat is weer eenzijdige propaganda de andere kant op. De mythe van land in ruil van vrede is al achterhaald. De Israelieten hebben zich terug getrokken uit zuid libanon en de gazastrook de afgelopen jaren. Het resultaat; raket aanvallen door hamas en Hez bollah.

Tja, en dat is weer eenzijdige propaganda de andere kant op.

:+ (sorry kon het niet laten)
geheelonthouder

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #28 Gepost op: augustus 20, 2006, 08:37:21 am »

quote:

Paul Kuiper schreef op 20 augustus 2006 om 00:14:
(..)
De bijna 1100 slachtoffers die de vreselijke bombardementen van Israël in Libanon nu weer gemaakt hebben staan natuurlijk in geen enkele verhouding tot het feit dat er 2 Israëlische militairen krijgsgevangen gemaakt waren. (..)

Wat raar zeg, dat die emmer overliep? Het was toch maar één klein druppeltje!

er is nogal een substantieel verschil tussen 'aanleiding' en 'oorzaak'.
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2006, 08:37:38 am door Nunc »

diak2b

• Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #29 Gepost op: augustus 20, 2006, 04:54:55 pm »

quote:

Nunc schreef op 20 augustus 2006 om 08:37:

[...]

Wat raar zeg, dat die emmer overliep? Het was toch maar één klein druppeltje!

er is nogal een substantieel verschil tussen 'aanleiding' en 'oorzaak'.
En zo kan je aantallen slachtoffers gaan tellen en ontdekken dat er enorm veel meer arabieren sterven in dit conflict dan Israëli's.  Voor iedere visie, voor ieder standpunt, voor iedere uitleg van dit conflict bestaan ontelbare argumenten. Maar oplossingen brengt het allemaal niet dichterbij.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #30 Gepost op: augustus 20, 2006, 05:03:08 pm »

quote:

grompie schreef op 20 augustus 2006 om 02:25:
Tja, en dat is weer eenzijdige propaganda de andere kant op.

:+ (sorry kon het niet laten)
Ik snap het maar je had toch ook wel de rest van mijn post gelezen hoop ik ;)

Ik heb ergens wel medelijden met die Filistijnen err.. Palestijnen in hun strook en westbank. Ze krijgen redelijk wat voor elkaar maar laten enkele extremisten het verpesten. Dan hebben ze eindelijks een gematigde regering. blijkt die zo corrupt als wat. Stem je uit protest daar tegen...heb je opeens weer een radicale islamregering. En allen willen niet samenwerken met de grotere en sterkere buur. Zo kan het nooit wat worden.

Wat de Libanon betreft....die zouden het OT eens moeten lezen want in die tijd deden ze het zelfs beter dan de meeste omringende landen. Hez Bollah kan beter cederhout aan Israel verzenden dan raketten. Heeft iedereen voordeel aan.

grompie

• Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #31 Gepost op: augustus 20, 2006, 06:13:01 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 20 augustus 2006 om 17:03:

[...]
Ik snap het maar je had toch ook wel de rest van mijn post gelezen hoop ik ;)

uiteraard; ik heb alleen echt geen zin om over het conflict zelf in discussie te gaan.
ik vind dat iedereen lief voor elkaar moet zijn; zelfs in het middenoosten.  B)
geheelonthouder

aerandir

• Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #32 Gepost op: augustus 21, 2006, 08:28:34 pm »

quote:

[...]

Laten we het daar maar niet over gaan hebben. Zoals je in de presentatie ziet, kunnen feiten op verschillende manieren gebruikt worden. Oh ja, je opmerking slaat trouwens nergens op. Als je al betwijfelt of de Joden 'het' land kregen toegewezen (en door wie, met welk gezag?), maakt het dan nog uit of hun territorium (blijkbaar) drie keer zo groot is?

je leest niet goed ze hebben nu 3 X zoveel land (gejat) als dat ze bij de oprichting van de joodse staat hadden!~dat kan je niet alleen op deze walchelijke presentatie lezen maar ook op iedere site die over israel gaat

quote:

Voor alle duidelijkheid, ik ben geenszins pro-Israël. Ik kan me geen oordeel vormen over wat er 'zou moeten' gebeuren. Het volk Israël is echter wel nog steeds het uitverkoren volk van God, maar m.i. heeft dat niet zoveel te maken met de huidige staat, waar een gedeelte van dat volk woont.
lekker uitverkoren dan als er al sinds de oprichting oorlog en elende is (en nee niet alleen door de Joden ) wat koop je daar dan voor?? vind dat by the way ook onzin... zijn hun beter als christenen ??

quote:

zal wel een geld kwestie zijn... plus libanese regeringsleger stelt geen bal voor dus keizen ze eieren voor hun geld

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #33 Gepost op: augustus 22, 2006, 04:41:26 pm »

quote:

aerandir schreef op 21 augustus 2006 om 20:28:
je leest niet goed ze hebben nu 3 X zoveel land (gejat) als dat ze bij de oprichting van de joodse staat hadden!~dat kan je niet alleen op deze walchelijke presentatie lezen maar ook op iedere site die over israel gaat

Dat zal dan wel zo zijn, maar ik constateerde dat je het bestaansrecht van Israël al tussen hoge komma's zette. Als je dat al niet erkent, boeit het ook niet echt of de staat nou drie keer zo groot is als in 1948 of niet. Dat is gewoon een gegeven, en geen misdaad.

Overigens zijn bij die 'drie keer' sowieso de Negeb-woestijn meegerekend en misschien ook wel de Sinaï. 8)7

quote:

lekker uitverkoren dan als er al sinds de oprichting oorlog en elende is (en nee niet alleen door de Joden )
Je leest niet goed; ik had het over het volk en niet over de staat. En over de eeuwigheid en niet over 'sinds 1948'.

quote:

wat koop je daar dan voor??
Niets, het is gewoon een feit: Israël is het uitverkoren volk van God. Pas na Jezus komst hier op aarde is de verlossing ook voor de heidenen.

quote:

vind dat by the way ook onzin... zijn hun beter als christenen ??

A. Jij hebt ook recht op je mening.
B. Het is niet de vraag wie beter is. God kiest, iedereen verdient hetzelfde: niets.

quote:

zal wel een geld kwestie zijn... plus libanese regeringsleger stelt geen bal voor dus keizen ze eieren voor hun geld
Wellicht. Ook zullen er velen voor Hezbollah kiezen uit haat tegen de staat ( ;) ) Israël en op basis van wat hen met Islamitische propoganda is bijgebracht.

aerandir

• Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #34 Gepost op: augustus 23, 2006, 01:54:11 am »

quote:

Ursa schreef op 22 augustus 2006 om 16:41:
Dat zal dan wel zo zijn, maar ik constateerde dat je het bestaansrecht van Israël al tussen hoge komma's zette. Als je dat al niet erkent, boeit het ook niet echt of de staat nou drie keer zo groot is als in 1948 of niet. Dat is gewoon een gegeven, en geen misdaad.

Ja hoor ook de Joden hebben bestaansrecht en ook recht op een land waar zij in vrede kunnen wonen zeker!!! dus dan heb je mij zeker verkeerd begrepen!
Wel ben ik nog zekerder van overtuiging dat de grond die zij zich hebben toegeeigend in de tijd van de oprichtibg tot nu NIET rechtvaardig is! een verdrievoudiging is niet gekregen maar dmv. oorlog en bezetting verkregen .... dat werkt het vrede's proces niet erg in de hand! PLUS heb ik mijn vraag tekens bij de plaats waar de staat is ontstaan..... het Joodse koninkrijk bostond  allang niet meer ...misschien hadden ze toendertijd beter in amerika ( die voorop stond mety de oprichting....mer GB) een stuk land of staat kunnen geven aan de Joden....Dit is haast een eindeloos verhaal

quote:

Overigens zijn bij die 'drie keer' sowieso de Negeb-woestijn meegerekend en misschien ook wel de Sinaï. 8)7

en wilde je zeggen dat dat wel hoorde??

quote:

Je leest niet goed; ik had het over het volk en niet over de staat. En over de eeuwigheid en niet over 'sinds 1948'.

Eeuwigheid.... ach weet je in hoeveel handen nederland is geweest???  als we terug moeten gaan naar hoe het ooit was is het bestaan van nederland als staat ook niet meer zeker omdat hier leefden ook verschillende volkeren één nederland bestond niet! je kan de geschiedenis niet terug draaien

quote:

Niets, het is gewoon een feit: Israël is het uitverkoren volk van God. Pas na Jezus komst hier op aarde is de verlossing ook voor de heidenen.

Israel is geen volk! israel iseen staat ontstaan door VS en GB! de Joden zijn een volk en waarschijnlijk een uitverkoren volk van jullie God prima maar waar dat volk hun staat heeft is dan toch niet relevant???

quote:

A. Jij hebt ook recht op je mening.
B. Het is niet de vraag wie beter is. God kiest, iedereen verdient hetzelfde: niets.

En volgends onze religie verdien je juist alles!

quote:

Wellicht. Ook zullen er velen voor Hezbollah kiezen uit haat tegen de staat ( ;) ) Israël en op basis van wat hen met Islamitische propoganda is bijgebracht.

Nee hoor niet door islamitische propaganda.... zie die propaganda waar deze topic mee begon dat is PUUR joods en pro israelisch! propaganda wordt dus van twee kanten gedaan!

Mensen hebben toch een gezond verstand gekregen om zelf individueel conclusie te trekken  en of je nou pro israel bent of pro Libanon...Het feit blijft dat van beide landen vele slachtoffers vallen! en dat is net zo erg! het kan mij namelijk niet schelen of iemand nou geen zwart of paars is christen,joods of moslim oorlog blijft oorlog en slachtoffers blijven onschuldige burgers .

Om dan gelijk wanneer iemand een andere mening heeft het toe te wijden aan islamitische propaganda vind ik een beetje  raar!

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #35 Gepost op: augustus 23, 2006, 11:20:17 am »

quote:

aerandir schreef op 23 augustus 2006 om 01:54:
Ja hoor ook de Joden hebben bestaansrecht en ook recht op een land waar zij in vrede kunnen wonen zeker!!! dus dan heb je mij zeker verkeerd begrepen!

Mea culpa.

quote:

Eeuwigheid.... ach weet je in hoeveel handen nederland is geweest???  als we terug moeten gaan naar hoe het ooit was is het bestaan van nederland als staat ook niet meer zeker omdat hier leefden ook verschillende volkeren één nederland bestond niet! je kan de geschiedenis niet terug draaien
Ik herhaal: ik had het over het volk en niet over de staat. Als je wilt kunnen we het volk best de Joden noemen en de staat Israël. Het gaat dus niet om en stuk land maar om een volk dat over de hele aarde verspreid is.

quote:

Israel is geen volk! israel iseen staat ontstaan door VS en GB! de Joden zijn een volk en waarschijnlijk een uitverkoren volk van jullie God prima maar waar dat volk hun staat heeft is dan toch niet relevant???

Nee, dat is het inderdaad niet. Voor mij dan. Er zijn ook mensen die met de hand op de Bijbel zeggen dat het land Israël wel aan de Joden toebehoort. Ik gaf aan dat ik wel waarde hecht aan het volk, op basis van de Bijbel, maar dat niet verbind met de huidige staat.

quote:

En volgends onze religie verdien je juist alles!

Veel plezier met aanmodderen dan ;).

quote:

Nee hoor niet door islamitische propaganda.... zie die propaganda waar deze topic mee begon dat is PUUR joods en pro israelisch! propaganda wordt dus van twee kanten gedaan!

O, er zal best aan beide kanten aan propoganda worden gedaan. Maar de link tussen pro-Israël-propoganda en het stemmen op/kiezen voor Hezbollah ontgaat me hier.

quote:

Mensen hebben toch een gezond verstand gekregen om zelf individueel conclusie te trekken  en of je nou pro israel bent of pro Libanon...

Als je niet anders weet dan dat Israël en de VS de Grote Satan zijn... die haat zit diep.

quote:

Het feit blijft dat van beide landen vele slachtoffers vallen! en dat is net zo erg! het kan mij namelijk niet schelen of iemand nou geen zwart of paars is christen,joods of moslim oorlog blijft oorlog en slachtoffers blijven onschuldige burgers.

Klopt.

quote:

Om dan gelijk wanneer iemand een andere mening heeft het toe te wijden aan islamitische propaganda vind ik een beetje  raar!

'Een andere mening' is iets anders dan het steunen van een organisatie die uit is op de vernietiging van een buurstaat en raketten op burgers afschiet. Ik zeg in dezen niet dat Israël zich braaf gedraagt.

Noot: informatie die wij hier in het Westen hebben kan daar in het MO ontberen, aan verschillende zijden, of verborgen worden. Kan ook andersom, trouwens.

aerandir

• Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #36 Gepost op: augustus 23, 2006, 11:38:37 pm »
Citaat
Ursa schreef op 23 augustus 2006 om 11:20:
[...]

Mea culpa.

quote:

Ik herhaal: ik had het over het volk en niet over de staat. Als je wilt kunnen we het volk best de Joden noemen en de staat Israël. Het gaat dus niet om en stuk land maar om een volk dat over de hele aarde verspreid is.

Dus waar dat volk woont is om het even toch??

quote:

Nee, dat is het inderdaad niet. Voor mij dan. Er zijn ook mensen die met de hand op de Bijbel zeggen dat het land Israël wel aan de Joden toebehoort. Ik gaf aan dat ik wel waarde hecht aan het volk, op basis van de Bijbel, maar dat niet verbind met de huidige staat.
wat is zo heilig aan een gewoon stel mensen??? God is heilig ,Jezus is heilig mij part Maria maar gewone stervelingen????

quote:

Veel plezier met aanmodderen dan ;).

Aanmodderen wat denegrerend!
Nee dat doen wij niet zoals jullie! wij geloven niet in geboren worden met een zonde en daar je leven lang niet vanaf komen OF als ooit mijn voorouders geen (goede) christenen waren dat tot generaties daarn de straf blijft achtervolgen!

Onze Godin is er NU in DIT leven en de levens erna! die voel je en die is altijd aanwezig!
Wij hebben niet een prestatie drang opgelgd wij mogen leven als we maar leren!
Dus nee denk niet dat we maar aanmodderen zoals jij zo denegrerend zegt

quote:

O, er zal best aan beide kanten aan propoganda worden gedaan. Maar de link tussen pro-Israël-propoganda en het stemmen op/kiezen voor Hezbollah ontgaat me hier.
Hezbollah verkondigt de gedachtes van de mensen dat de staat Israel op een oneerlijke manier aan zijn bestaansrecht is gekomen en belooft mensen een beter toekomst!In een arm land al Libanon geeft dat volgelingen! net als vroeger in Duitsland de NSDAP een politieke partu was maar ook aanhanger van etc...
Propaganda is wederzijds Israel geeft de Islamitische landen de schuld van alles en vica versa.......
Dat is niet goed want op deze manier maken ze elkaar gek en krijg je nog meer verdeeldheid helaas!

quote:

Als je niet anders weet dan dat Israël en de VS de Grote Satan zijn... die haat zit diep.
VS is de grote moeder van IsraelZonder VS bestond Irael allang niet meer en zou het nooit bestaan hebben....De VS maakt ook vaak meer stuk als dat het goed maakt neem Irak neem Afganistan, neem Vietnam, etc etc Israel krijgt wapens etc van VS finaciele steun van VS noem maar op natuurlijk worden die dan samen gezien als het kwaad.....Het is verschrikkelijk jammer dat het niet leuk en in vrede naast elkaar kan leven maar daar hebben beide partyen credit aan

[...]

Klopt.

quote:

'Een andere mening' is iets anders dan het steunen van een organisatie die uit is op de vernietiging van een buurstaat en raketten op burgers afschiet. Ik zeg in dezen niet dat Israël zich braaf gedraagt.

Zoals je zegt gedraagt buurland Israel zich ook niet vraaf daar het zich grond toe eigend en bezet die niet van hun is zie hoe ze omgaan met de palestijnse gebieden! natuurlijk levert geweld ook weer geweld op dus op deze manier lost dit probleem zich nooit op! als ze nu beginnen met ALLE gebieden die zij in de loop der tijd hebben geincasseert terug te geven aan de rechtmatige eigenaar Dat zij hun eigen land met steen en been verdedigen swa begrijpelijk maar neem geen bezette gebieden !
]Dan werk je het in de hand dat mensen dat soort organisaties steunt.... deze mensen willen ook rust en vrede

quote:

Noot: informatie die wij hier in het Westen hebben kan daar in het MO ontberen, aan verschillende zijden, of verborgen worden. Kan ook andersom, trouwens.
Dat denk ik ook ik denk dat het nieuws wat daar in die gebieden verspeid wordt vrij een kant verkeer is....

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Het Palestijnse conflict
« Reactie #37 Gepost op: augustus 24, 2006, 02:11:50 pm »
Beste Aerandir,

volgens mij zijn we het op de meeste punten wel eens. Je probeert me een pro-Israël standpunt aan te praten, dat ik echter niet heb. Tenminste, ik weet gewoon te weinig om een oordeel te kunnen vormen. Je hebt gelijk in die zin dat waar twee vechten twee schuld hebben. Maar je gedraagt je wel erg 'pro-Arabisch' waarbij de realiteit toch wel enig geweld wordt aangedaan.

Citaat
aerandir schreef op 23 augustus 2006 om 23:38:

quote:

Dus waar dat volk woont is om het even toch??

Zucht... dat heb ik toch al meerdere keren gezegd? Ik geef er alleen een andere inhoud aan dan jou. Ik beschouw de staat Israël als een gegeven, maar ik zal niet vanuit religieuze motieven voor die staat opkomen omdat ik dat gewoon niet uit de Bijbel haal. Verder wens ik het MO vrede toe. Daarvoor moet veel gebeuren en vooral wederzijdse acceptatie. Dat los je niet op door één partij als 'ongeldig' neer te zetten. En wat dan? De hele hap verhuizen naar Ethiopië oid?

quote:

wat is zo heilig aan een gewoon stel mensen??? God is heilig ,Jezus is heilig mij part Maria maar gewone stervelingen????
Je begrijpt me niet goed. Ik zeg: Israël is Gods uitverkoren volk. God heeft hen dus uitgekozen, niet door hun verdienste, maar uit Zijn genade. Ik weet niet waarom Hij dit volk gekozen heeft, maar het is zo. Daarom, omdat ik ontzag heb voor God, respecteer ik Zijn keuze en prijs ik het Joodse volk gelukkig. Zij waren het geslacht dat de Messias, Jezus Christus, mocht voortbrengen.

Dus: redeneer niet vanuit mensen, redeneer vanuit God.

quote:

Aanmodderen wat denegrerend!
Nee dat doen wij niet zoals jullie! wij geloven niet in geboren worden met een zonde en daar je leven lang niet vanaf komen OF als ooit mijn voorouders geen (goede) christenen waren dat tot generaties daarn de straf blijft achtervolgen!

Onze Godin is er NU in DIT leven en de levens erna! die voel je en die is altijd aanwezig!
Wij hebben niet een prestatie drang opgelgd wij mogen leven als we maar leren!
Dus nee denk niet dat we maar aanmodderen zoals jij zo denegrerend zegt
Haha, het was gewoon een christelijk geintje. In onze visie is de mens wel zo zondig dat hij dat, hoeveel levens hij ook krijgt, niet goed kan maken. Laat verder maar hangen; ik denk niet dat we op dit punt dichter bij elkaar komen.

Vroeger dacht ik altijd dat als de kerk zegt dat mensen slecht en geneigd tot alle kwaad waren, dat ook zichtbaar moest zijn in de wereld. Voor een deel is dat waar: er is veel onrecht in de wereld en dat zijn vooral mensen die elkaar dat aandoen. Toch zijn er ook velen die verblind zijn en niet zien hoe zondig ze zijn en anderen die gewoon goed leven zonder God te kennen. Dat is echter de grootste 'zonde': God niet (willen) kennen.

quote:

Hezbollah verkondigt de gedachtes van de mensen dat de staat Israel op een oneerlijke manier aan zijn bestaansrecht is gekomen en belooft mensen een beter toekomst!In een arm land al Libanon geeft dat volgelingen! net als vroeger in Duitsland de NSDAP een politieke partu was maar ook aanhanger van etc...

Een nogal ongelukkige vergelijking. Bedoel je dat de Islamieten onbewust klaar worden gemaakt voor een tweede Holocaust?
Het ongelijk van Israël kun je ook via andere wegen dan geweld aantonen. Sterker nog, je wordt waarschijnlijk serieuzer genomen als je geen geweld pleegt. Denk je soms dat de 'internationale gemeenschap' wil praten met een clubje als Hezbollah?
Mensen een betere toekomst geven kan wederom zonder geweldpleging. Ik zie de Rode Halve Maan (Isl. Rode Kruis) geen raketten op Israël afschieten. Sterker nog, met al dat geld dat verspild wordt aan wapentuig kan men veel meer opbouwen dan nu (blijkbaar?) gebeurt.

quote:

Propaganda is wederzijds Israel geeft de Islamitische landen de schuld van alles en vica versa.......
Dat is niet goed want op deze manier maken ze elkaar gek en krijg je nog meer verdeeldheid helaas!

Jop.

quote:

VS is de grote moeder van IsraelZonder VS bestond Irael allang niet meer en zou het nooit bestaan hebben....De VS maakt ook vaak meer stuk als dat het goed maakt neem Irak neem Afganistan, neem Vietnam, etc etc Israel krijgt wapens etc van VS finaciele steun van VS noem maar op natuurlijk worden die dan samen gezien als het kwaad.....

De rol van de VS is een ingewikkelde zaak. Ik neem aan dat ze vooral uit zijn op hun eigen belangen in het MO. Vergeet trouwens ook niet dat ze een grote rol hebben gespeeld in vredesbesprekingen tussen Israël en de Palestijnen en andere Arabische volkeren. In zekere zin is de steun van de VS gedeeltelijk gerechtvaarigd tijdens het eerste begin en de verschillende aanvallen op Israël.

quote:

Het is verschrikkelijk jammer dat het niet leuk en in vrede naast elkaar kan leven maar daar hebben beide partyen credit aan

Wat ik al zei: waar twee vechten hebben twee schuld.

quote:

Zoals je zegt gedraagt buurland Israel zich ook niet vraaf daar het zich grond toe eigend en bezet die niet van hun is zie hoe ze omgaan met de palestijnse gebieden! natuurlijk levert geweld ook weer geweld op dus op deze manier lost dit probleem zich nooit op! als ze nu beginnen met ALLE gebieden die zij in de loop der tijd hebben geincasseert terug te geven aan de rechtmatige eigenaar Dat zij hun eigen land met steen en been verdedigen swa begrijpelijk maar neem geen bezette gebieden !
Dan werk je het in de hand dat mensen dat soort organisaties steunt.... deze mensen willen ook rust en vrede

Land teruggeven... het heeft nog niet al te zeer geholpen. Kijk naar de Gaza-strook. Ipv dat gebied op te bouwen maken de Palestijnen er een rovershol van.

Wmb is samenwerking en samenleven de oplossing. Erkenning van Israël als staat, gelijke kansen voor Arabieren binnen die staat.

quote:

Dat denk ik ook ik denk dat het nieuws wat daar in die gebieden verspeid wordt vrij een kant verkeer is....
Jep. Ik denk overigens dat er ook wel redelijk objectie nieuwsorganisaties aan het werk zijn.