Auteur Topic: Rammstein vs Job  (gelezen 2449 keer)

Vivine

• Bekijk profiel
Rammstein vs Job
« Gepost op: augustus 15, 2006, 11:05:21 pm »
Ik ben al jaren een fan van de band Rammstein, en ik weet dat sommige christenen deze band, met name de teksten en de uitstraling, niet kunnen waarderen.
Mijn moeder vertelde dat in Het Vermoeden een hooglereaar Oude Testament (na even Googelen heb ik gevonden dat ze Ellen van Wolde heet) een nr. van Rammstein heeft gelinkt aan een tekst van Job (Job 28 en Job 38).

Dit is de tekst van het nr;

Wir waren namenlos,
und ohne Lieder
Recht wortlos
waren wir nie wieder
Etwas sanglos
sind wir immer noch
dafür nicht klanglos,
man hört uns doch
Nach einem Windstoß
ging ein Sturm los
Einfach beispiellos...
Es wurde Zeit!

LOS!

Sie waren sprachlos,
so sehr schockierend.
Sehr ratlos
was war passiert?
Etwas fassungslos
und garantiert verständnislos
Das wird zensiert!
Sie sagten: Grundlos!
schade um die Noten
so schamlos,
das gehört verboten
es ist geistlos,
was sie da probieren
sind geschmacklos,
wie sie musizieren

Es ist hoffnungslos...
Sinnlos... Hilflos...
Sie sind Gott....LOS!

Wir waren namenlos -
wir haben einen Namen
Waren wortlos -
die Worte kamen
Etwas sanglos -
sind wir immer noch
Dafür nicht klanglos -
das hört man doch
Wir sind nicht fehlerlos,
nur etwas haltlos
Ihr werdet lautlos,
uns nie LOS!

Wir waren namenlos,
und ohne Lieder
Recht wortlos
waren wir nie wieder
Etwas sanglos
sind wir immer noch
dafür nicht klanglos,
man hört uns doch
Nach einem Windstoß
ging ein Sturm los
Einfach beispiellos...
Wurde zeitlos!

Wir waren LOS! [2x]

Hieronder een link naar commentaar bij het programma;
http://www.ikonrtv.nl/hetvermoeden/gast.asp?oId=2386

Ik was benieuwd of iemand deze uitzending misschien gezien heeft, en of iemand in de tekst van het nr Los ook iets van de teksten van Job herkent.
Ik moet bekennen dat ik de teksten van Job zelf niet ken, het lezen van bijbelteksten enz kost mij veel inspanning, maar ik ben gewoon benieuwd of iemand daar iets over te vertellen heeft, op Rammstein vs Job bedoel ik.

Laodicea

• Bekijk profiel
Rammstein vs Job
« Reactie #1 Gepost op: augustus 15, 2006, 11:11:28 pm »
Dit zou wel iets voor de Diaken zijn, die houd zowel van die muziek als van Job.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

• Bekijk profiel
Rammstein vs Job
« Reactie #2 Gepost op: augustus 15, 2006, 11:23:47 pm »

quote:

Laodicea schreef op 15 augustus 2006 om 23:11:
Dit zou wel iets voor de Diaken zijn, die houd zowel van die muziek als van Job.
Nee hoor, ik heb de uitzending niet gezien.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Laodicea

• Bekijk profiel
Rammstein vs Job
« Reactie #3 Gepost op: augustus 15, 2006, 11:26:39 pm »

quote:

diak2b schreef op 15 augustus 2006 om 23:23:
Nee hoor, ik heb de uitzending niet gezien.
Een deel van de vraag was toch ook of je wat van het boek Job terugziet in die bovenstaande tekst? Ik ben zoooo slecht in Duits.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Laodicea

• Bekijk profiel
Rammstein vs Job
« Reactie #4 Gepost op: augustus 15, 2006, 11:28:58 pm »
Hier staat in elk geval Diak2b's boeiende uitleg van Job, aangezien jij wel Duits kan, zie je misschien wat gelijkenissen. :P

diak2b

• Bekijk profiel
Rammstein vs Job
« Reactie #5 Gepost op: augustus 15, 2006, 11:30:26 pm »

quote:

Laodicea schreef op 15 augustus 2006 om 23:26:
[...]

Een deel van de vraag was toch ook of je wat van het boek Job terugziet in die bovenstaande tekst? Ik ben zoooo slecht in Duits.
Ik probeer zo vriendelijk mogelijk niet te reageren, was dat niet duidelijk?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Laodicea

• Bekijk profiel
Rammstein vs Job
« Reactie #6 Gepost op: augustus 15, 2006, 11:32:38 pm »

quote:

diak2b schreef op 15 augustus 2006 om 23:30:
[...]
Ik probeer zo vriendelijk mogelijk niet te reageren, was dat niet duidelijk?
Nee, maar nu wel. :P
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2006, 11:33:28 pm door Laodicea »

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Rammstein vs Job
« Reactie #7 Gepost op: augustus 15, 2006, 11:48:43 pm »
Volgens mij zit er niks letterlijks van het bijbelboek Job in de tekst van het liedje. Het is Van Wolde die de link legt. Het gaat haar blijkbaar om het 'LOS-gevoel' dat uit het liedje van Rammstein spreekt.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

PietZa

• Bekijk profiel
Rammstein vs Job
« Reactie #8 Gepost op: augustus 16, 2006, 09:12:36 am »
Zoals Ursa al zegt, het is Van Wolde die de link legt. Het is als schrijver helemaal niet moeilijk om bepaalde links te maken tussen dingen die eigenlijk niets met elkaar te maken hebben. Normaal gesproken word dit gedaan om het onderwerp meer kracht bij te zetten of een extra lading te geven (helemaal bij films en tv-programma's). Als ik de commentaar op de uitzending lees dan denk ik ook dat het gebruiken van de muziek van rammstein ook een dergelijk doel heeft.

Overigens heb ik ooit (in een rare bui) een cd van rammstein gekocht. De muziek klinkt erg lekker en ik heb de cd best vaak gedraaid, maar de teksten hebben er voor gezorgd dat ik de cd uiteindelijk in de prullenbak heb laten belanden.
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2006, 09:13:42 am door PietZa »
Verba volant, scripta manent

Marnix

• Bekijk profiel
Rammstein vs Job
« Reactie #9 Gepost op: augustus 16, 2006, 12:49:23 pm »
Een andere paralel die ik vandaag opmerkte is die van het nummer "Keine Lust". Als je de clip van dit nummer kent lijkt dit te zijn geinspireerd door deze tekst uit prediker:

1 En gedenk aan uw Schepper in de dagen van uw jongelingschap, eer dat de kwade dagen komen, en de jaren naderen, van welke gij zeggen zult: Ik heb geen lust in deze.  
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Rammstein vs Job
« Reactie #10 Gepost op: augustus 25, 2006, 02:10:53 pm »
Rammstein hoeft van mij niet en je kan met alle nummers wel een link leggen met de bijbel, ik denk niet dat ze dat doen om de bijbel te promoten. ;) eerder om de draak te steken, het lijkt me duidelijk dat ze niet uitgesproken christelijk zijn.

nu nog een andere vraag, waarom lukt het niet om bijbel te lezen??
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Rammstein vs Job
« Reactie #11 Gepost op: augustus 25, 2006, 05:01:03 pm »

quote:

farao schreef op 25 augustus 2006 om 14:10:
Rammstein hoeft van mij niet en je kan met alle nummers wel een link leggen met de bijbel, ik denk niet dat ze dat doen om de bijbel te promoten. ;)

We zijn 'ze' in dit geval? Rammstein?

quote:

eerder om de draak te steken, het lijkt me duidelijk dat ze niet uitgesproken christelijk zijn.

Waarom denk je dat? Het is toch gewoon een schrijfster die een muzieknummer uitzoekt bij een tekst uit Job? Zij denkt juist dat het boek Job veel wijsheid bevat.

quote:

nu nog een andere vraag, waarom lukt het niet om bijbel te lezen??
Wellicht een ander topic waard (of een mail?).
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)