Op zich vind ik de 2-deling kerkgeschiedenis-godsdienstonderwijs waardevol.
Ik vraag me alleen af of het godsdienstonderwijs op de middelbare school thuishoort. Het lijkt me veel meer de taak van de kerk om zich daarmee bezig te houden. Het is nu een beetje dubbelop: catechesatie van de kerk en godsdienst op school. Wat is de meerwaarde van het godsdienstonderwijs op school?
Kerkgeschiedenis is wel nuttig, mits objectief. Zo leer je je kerkelijke roots waarderen (positief en negatief). Gevaar is dat je alleen naar je eigen geschiedenis kijkt, terwijl het heel leerzaam is om naar de geschiedenis van elke kerk te kijken. Na afloop van de middelbare school had ik geen idee waar die evangelischen en baptisten vandaan kwamen ('uit amerika', maar dat het oorspronkelijk arminianen zijn weet je dan niet), of wat methodisten zijn, of zelfs dat er gergemmers ea refo's bestaan en waarom. Zelfde geldt voor de heel oude kerk: Augustinus, Thomas a Kempis en concilie's als Nicea kende ik wel, maar het schisma waar de huidige oorsters orthodoxe kerken uit zijn voortgekomen werd maar matig behandeld, laat staan dat er uitgelegd werd hoe die kerken er nu voor staan. Dat vind ik jammer.
Wellicht kun je het godsdienstonderwijs op school dus vervangen voor iets als 'christelijke stromingen in de wereld', mits dat dan gecompenseerd word door de kerk. Nadeel daarbij: bij catechesatie wordt geen onderscheid gemaakt op niveau: LBO-ers en VWO-ers krijgen hetzelfde onderwijs.
Of, en hoeveel men zou moeten leren over heel andere geloven weet ik niet. Dat je wat aandacht geeft aan de islam, omdat men in de huidige maatschappij daar toch mee geconfronteerd wordt, lijkt me verstandig. Maar wellicht kan dat beter bij maatschappijleer ofzo.
Ziet iemand een plaats voor onderwijs over buddhisme, new age en wicca ea?