Auteur Topic: christen en financiele schulden/geldproblemen  (gelezen 2014 keer)

Rotterdammer

• Bekijk profiel
christen en financiele schulden/geldproblemen
« Gepost op: augustus 25, 2006, 02:16:54 pm »
Ik kom heel weinig gesprekken tegen over geldproblemen of financiele schulden, terwijl ik zeker weet dat er ook onder christenen veel mensen zijn met schulden of geldproblemen. Waarom is dit zo'n taboe en moeten we dat taboe niet eens gaan doorbreken?
Heeft iemand tips over christelijke hulpverlening m.b.t. schulden en/of websites en boekentips voor christenen die te kampen hebben met financiele schulden?

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 25, 2006, 02:21:58 pm »
Ik hoor er af en toe toch wel eens iets over, maar inderdaad - het is zowel bij christenen als niet-christenen vaak een taboe.

Overigens is www.nibud.nl ook voor christenen een uitstekende site, why not? Als boek kan ik 'Zuinig leven voor dummies' aanraden.
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2006, 02:22:22 pm door wateengedoe2 »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 25, 2006, 03:26:58 pm »
Ga eens praten met een diaken van je kerkenraad. Vaak is daar best wel veel kennis aanwezig. En anders weten ze wel adressen/instanties die je verder kunnen helpen.

Het grootste probleem in dit soort situaties is het vragen van hulp. Christenen (wie wel trouwens?) geven niet graag toe dat ze het niet goed doen.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Nedje

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 27, 2006, 02:22:38 am »
Persoonlijk heb ik het op dit moment niet erg breed. Dat heeft zo zijn redenen. Maar de diverse tegenslagen achter mekaar hebben me een aanzienlijke cent gekost in het afgelopen jaar.

Langzaam aan ben ik er nu bovenop aan het komen. Hoe? Bidden! en daarnaast bewust zijn van wat je doet.

Als boekhouder en dus ook financiëeladviseur kan ik je de volgende tips geven:

1. Stop met het pinnen van je aankopen. Laat het geld door je vingers gaan, dan wordt je je bewuster ervan wanneer je geld uitgeeft.

2. Koop alleen het noodzakelijke! Alle wereldse zaken die niet nodig zijn en eigenlijk alleen maar een statussymbool vormen, moet je links laten liggen. Wat geeft het nou als je met jouw mobiel alleen maar kun bellen en geen foto's maken? een telefoon is toch om te bellen? voor foto's maken is een fototoestel uitgevonden.  ;)  En ga eens bij jezelf na, is die mobiel nodig? of die mooie auto? die juwelen die je graag wilt hebben? Je abbonement op een tijdschrift? Bij de kapper kun je ze gratis lezen ;) Denk na bij wat je uitgeeft! Koop niet alleen merkproducten, kijk ook eens bij de "namaak" Weet je wel dat in die fabrieken de merkartikelen en de "namaak"artikelen gewoon op dezelfde productielijn en van dezelfde spullen wordt gemaakt?

Wat ik heb geleerd van deze periode van financiële moeite is simpel, Wij verzamelen schatten op aarde (een vette spaarrekening) maar er hoeft maar iets te gebeuren en binnen een paar maand ben je je geld kwijt. God zorgt voor je, vertrouw op hem! Je leven is dan misschien niet zo makkelijk, maar wel verzekerd van geluk!
Wat baat het de mens als hij de hele wereld wint, maar God niet vindt?

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 27, 2006, 10:59:05 pm »

quote:

Nedje schreef op 27 augustus 2006 om 02:22:

Wat ik heb geleerd van deze periode van financiële moeite is simpel, Wij verzamelen schatten op aarde (een vette spaarrekening) maar er hoeft maar iets te gebeuren en binnen een paar maand ben je je geld kwijt. God zorgt voor je, vertrouw op hem! Je leven is dan misschien niet zo makkelijk, maar wel verzekerd van geluk!
Amen
mea culpa mea culpa mea maxima culpa