quote:
diak2b schreef op 26 augustus 2006 om 14:40:[...]
Ik kom meestal een heel eind hoor, alleen op het punt van dat zondigen tegen zichzelf, daar hapert mijn begrip altijd. Gelukkig is mijn fundament geloof, niet begrip.
Het zou ook kunnen komen doordat je a priori ideeën over God hebt, die niet helemaal kloppen (weet natuurlijk niet of dat hier het geval is). Redeneringen als: "God is X dus ..." zijn nogal gevaarlijk, omdat we niet precies weten wie God is, en ook niet hoe eigenschap X in zijn meest pure vorm uitpakt.
Dat zie je met jouw opmerking 'zondigen tegen zichzelf'. Dat is neem ik aan gebaseerd op het idee dat Jezus als hij zou zondigen, niet alleen tegen Vader en Geest, maar ook tegen het Woord (wat Hij zelf uiteraard is) zou zondigen, omdat 'zonde' gedefinieerd is in termen van 'tegen de drie-enige God'. Kan God (of één van de Personen daarin) tegen zichzelf zondigen?
Mensen kunnen bijvoorbeeld wel hun eigen regels overtreden, of juist zichzelf liefhebben. En als je met 3 Personen (Vader, Woord, Geest) bent, en die drie personen staan in de ultieme liefdesrelatie tot elkaar, dan zou het in theorie ook mogelijk moeten zijn dat er een andere relatie was tussen die 3. Wellicht pas één van Jezus' kruiswoorden hierbij: "waarom hebt Gij mij verlaten?". De relatie tussen Vader en Woord was toen wellicht anders dan alleen pure liefde? Ik zie de theoretische mogelijkheid dat Jezus gezondigd
zou kunnen hebben niet als een probleem (n.b. uiteraard wel de notie, dat Jezus dat inderdaad gedaan heeft. Dat gaat tegen Hebr. en andere schriftgedeelten in).
Maar zoals je al zegt, begrip is niet het fundament! Maar het is soms wel nuttig, zeker bij
beta-geörienteerden zoals wij.