Auteur Topic: Lastige keuze  (gelezen 2235 keer)

Nedje

• Bekijk profiel
Lastige keuze
« Gepost op: augustus 27, 2006, 02:49:23 am »
Misschien is het topic er al, maar ik heb 'm zo niet kunnen vinden.

Ik sta voor een lastige keuze.

Mijn vriendin is Gereformeerd Vrijgemaakt en ik ben Nederlands Gereformeerd. En we willen gaan trouwen. Dat betekend een keuze maken, want "2 geloven op 1 kussen daar slaapt de duivel tussen."

Nu weet ik dat het op diverse plaatsen in Nederland niet zo is, maar in onze woonplaatst ziet er nagenoeg geen verschil in deze beide kerken. Dat is temeer wat de keuze zo moeilijk maakt. M'n vriendin heeft graag dat ik bij haar kom kerken, maar ik weet niet of die keuze zo verstandig is. Ik ben namelijk gewend om een behoorlijke vrijheid te ervaren in de keuzes die je binnen je christelijke leven kunt maken. Dan heb ik het in het bijzonder over school, vereniging, kerk.

Bij m'n vriendin (vrijgemaakte kerk) is toch wel de bedoeling dat je altijd de eigenscholen en verenigingen bezoekt en toch altijd naar de eigen kerk gaat. Dit is iets wat mij tegenstaat. Zelf ben ik opgeleid op algemeen christelijke scholen (een bewuste keus van mijn ouders) verenigingen heb ik bezocht die ik leuk vond (van de eigen kerk maar ook bijvoorbeeld hervormd) en kerkgang, in elke kerk wordt uit de bijbel gelezen en als het zo uitkomt dan heb ik het er echt niet moeilijk mee om een keer hervormd, evangelisch of gereformeerde bond te gaan. Leugens worden niet (zo snel) verteld, en zelfs al ben je het niet eens met de dominee, dan leer je nog steeds omdat je voor jezelf gaat bepalen waarom je het niet met 'm eens bent.

Deze vrijheid in "christelijke keuzes" vind ik toch belangrijk, want ik wil niet mezelf beperken tot de "eigen kring" en blind zijn voor alles wat daarbuiten leeft.

Hoe voelen jullie de keuzes die je hebt binnen de GKV? voelen jullie het als één lijn die je kunt volgen of niet, of voelen jullie wel dat je alle vrijheid hebt voor het maken van algemeen christelijke keuzes?
Wat baat het de mens als hij de hele wereld wint, maar God niet vindt?

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Lastige keuze
« Reactie #1 Gepost op: augustus 27, 2006, 10:24:52 am »
Ik denk dat dat nog al erg plaatsgebonden is.. :)
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Zijnkind

• Bekijk profiel
Lastige keuze
« Reactie #2 Gepost op: augustus 27, 2006, 12:03:24 pm »
Waarom wil je vriendin niet bij jou kerken? Misschien is het verhelderend om daar eens de motieven van te vernemen.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Lastige keuze
« Reactie #3 Gepost op: augustus 27, 2006, 12:05:52 pm »

quote:

Nedje schreef op 27 augustus 2006 om 02:49:

Mijn vriendin is Gereformeerd Vrijgemaakt en ik ben Nederlands Gereformeerd. En we willen gaan trouwen. Dat betekend een keuze maken, want "2 geloven op 1 kussen daar slaapt de duivel tussen."

Hoezo '2 geloven'?  :?
2 verschillende kerken (die ook nog eens heel dicht bij elkaar staan) is toch echt wel heel wat anders dan 2 geloven hoor....

Zijnkind

• Bekijk profiel
Lastige keuze
« Reactie #4 Gepost op: augustus 27, 2006, 12:07:17 pm »
2 systemen wordt bedoeld denk ik. Maar die 2 verschillen ook niet zoveel meer. Maar idd, de gkv is wat beperkter (lees: loopt achter) met sommige zaken.

drentenaar

• Bekijk profiel
Lastige keuze
« Reactie #5 Gepost op: augustus 27, 2006, 12:43:06 pm »
Samen iets nieuws beginnen wil ook nog wel eens helpen.  
Dat betekent dan dat je allebei een 'verandering' doormaakt.

Zo ken ik 'gevallen' als die van jullie waarin beide partners over gingen naar de Chr. Geref. Kerk.
Alleen kan de  'ligging' van de éne CGK nogal verschillen van de andere.
Maar menige CGK is goed herkenbaar voor zowel de GKv-gemeente, als die van de NGK-gemeente.

Ik wet natuurlijk niet hoe dat in jullie buurt is.

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
Lastige keuze
« Reactie #6 Gepost op: augustus 27, 2006, 12:58:29 pm »
Zoals gezegd: de ene GKv is de andere niet.

In het straatje: naar de eigen kerk gaan om te kerken, lid zijn van de eigen verenigingen, kinderen naar gereformeerd vrijgemaakte scholen sturen herken ik niet zoveel.

Ik weet dat zo'n 15-20 jaar geleden dit misschien gangbaar was. Maar ik zie in mijn gemeente veel mensen 's middags naar een andere kerk gaan om ook eens over de muren van de eigen kerk te kijken, mensen zijn lid van diverse verenigingen en hebben op die manier ook contact met andersgelovigen en de vanzelfsprekendheid om je kinderen naar een vrijgemaakte school te sturen is er bij ons ook niet.

Ik zal mijn eigen kinderen ook niet naar een vrijgemaakte school sturen, ik vind RK of Prot. Chr. onderwijs, zelfs openbaar onderwijs ook serieuze opties.

En het is al gezegd: een huwelijk tussen twee christenen zou ik geen 'gemengd' huwelijk willen noemen, Paulus zegt iets over gemengde huwelijken, en dan gaat het om een christen met een niet-christen. Dus dat soort vergelijkingen lijkt mij hier totaal niet aan de orde. ;)
Mepukori uit Ghana kan niet lopen en geen Flash, WMV, DOC, RealMedia, WMA, ASX of ASF gebruiken.
 Doneer nu of gebruik een ander formaat.

Adinomis

• Bekijk profiel
Lastige keuze
« Reactie #7 Gepost op: augustus 27, 2006, 03:17:45 pm »

quote:

Hoe voelen jullie de keuzes die je hebt binnen de GKV? voelen jullie het als één lijn die je kunt volgen of niet, of voelen jullie wel dat je alle vrijheid hebt voor het maken van algemeen christelijke keuzes?  
Het lijkt me, dat als jullie het over die keuze niet eens zijn, dat je gewoon moet wachten met kiezen. Eigenlijk helemaal loslaten! Uiteindelijk is dat niet de belangrijkste keuze. Ik hoop dat jullie allebei voor Jezus gekozen hebben als Verlosser en Leidsman. Dat betekent dat je Hem onvoorwaardelijk volgt. Leidsman wil zeggen dat Hij het ook te zeggen heeft in wat je dagelijks doet en beslist. Dan kun je ontspannen verder gaan op de manier die je tot nu toe toepaste. Wacht erop tot Hij in je hart duidelijkheid geeft. Maar forceer dat wachten niet door te vroeg een beslissing te nemen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
Lastige keuze
« Reactie #8 Gepost op: augustus 27, 2006, 03:42:12 pm »

quote:

Adinomis schreef op 27 augustus 2006 om 15:17:
Wacht erop tot Hij in je hart duidelijkheid geeft. Maar forceer dat wachten niet door te vroeg een beslissing te nemen.

Ben na het lezen van deze zin wel benieuwd hoe je weet dat Hij je in je hart duidelijkheid geeft, en dat het niet iemand anders, bijv. de tegenstander of je eigen vlees is die spreekt.

Het klinkt mooi hoor, maar wat moet je met zo'n uitspraak. Hij klinkt heel vroom maar in de dagelijkse praktijk kun je er weinig mee, imo.
Mepukori uit Ghana kan niet lopen en geen Flash, WMV, DOC, RealMedia, WMA, ASX of ASF gebruiken.
 Doneer nu of gebruik een ander formaat.

Nedje

• Bekijk profiel
Lastige keuze
« Reactie #9 Gepost op: augustus 27, 2006, 04:15:26 pm »
Tja we vinden dat we samen één van 2 kerken moeten kiezen omdat ze zo goed bij ons passen (qwa leer en leven). Natuurlijk kun je ervoor kiezen om allebei de eigen kerk te houden, maar hoe moet je dat ooit uitleggen aan je eventuele kinderen? En als je er samen niet uit kunt komen wat kerk betreft, hoe goed is dan je relatie?

Het is ook niet zo dat m'n vriendin niet NGK wil worden, maar ze is niet erg makelijk met het maken van nieuwe contacten en dat is voor haar een grote reden om GKV te kiezen.

drentenaar

• Bekijk profiel
Lastige keuze
« Reactie #10 Gepost op: augustus 27, 2006, 04:40:17 pm »

quote:

Nedje schreef op 27 augustus 2006 om 16:15:
maar hoe moet je dat ooit uitleggen aan je eventuele kinderen?

Zou het echt ondenkbaar zijn dat tegen de tijd dat jullie (evt.) kinderen zeer serieuze vragen gaan stellen, de kerkgrenzen tussen NGK en GKv - althans op locaal niveau - verdwenen zouden zijn?

In diverse plaatsen kent men nu al gezamenlijke avondmaalsvieringen en kanselruil, idem dito met CGK. Dat zal alleen maar toenemen. Ook reformist ziet dat mensen van zijn GKv op zondagmiddag wel eens 'bij de buren' gaan kerken.

Er is veel in beweging op kerkelijk gebied, ook v.w.b. de zgn. kleine (c.q. gereformeerde) oecumene. Wees daar maar dankbaar voor!
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2006, 04:44:06 pm door drentenaar »

annemarie

• Bekijk profiel
Lastige keuze
« Reactie #11 Gepost op: augustus 27, 2006, 07:27:49 pm »
Heel praktisch: zet alle voors en tegens van de keus van allebei de kerken eens op papier. Op die manier krijg je een overzichtelijk(er) geheel en kan het misschien duidelijker voor jullie worden.

Succes! d:)b

Zijnkind

• Bekijk profiel
Lastige keuze
« Reactie #12 Gepost op: augustus 27, 2006, 07:56:58 pm »
Verhuis naar Delft. Maakt de keus makkelijker. We hebben nml geen ngk ;).

Iets serieuzer, hoever heb je je verdiept in "haar" gkv en vond je veel "tegens"? Zoals gezegd, het verschilt plaatselijk nogal. Misschien dat je bij een eventuele verhuizing een heel ander plaatje krijgt.

Adinomis

• Bekijk profiel
Lastige keuze
« Reactie #13 Gepost op: augustus 27, 2006, 09:19:41 pm »

quote:

reformist schreef op 27 augustus 2006 om 15:42:
[...]

Ben na het lezen van deze zin wel benieuwd hoe je weet dat Hij je in je hart duidelijkheid geeft, en dat het niet iemand anders, bijv. de tegenstander of je eigen vlees is die spreekt.

Het klinkt mooi hoor, maar wat moet je met zo'n uitspraak. Hij klinkt heel vroom maar in de dagelijkse praktijk kun je er weinig mee, imo.

Geloof je in de leiding van Jezus of niet? Voorwaarde is wel je volledig aan Hem over te geven en inderdaad onderscheid te maken tussen wat je eigen vlees of de tegenstander je ingeeft. Maar in Filip. 1 leren we

9 En ik bid dat uw liefde blijft groeien door inzicht en fijnzinnigheid, 10 zodat u kunt onderscheiden waar het op aankomt. Dan zult u op de dag van Christus zuiver en onberispelijk zijn,

Door Gods Geest leren we dingen te onderscheiden. De uitkomst kan wel eens heel anders zijn dan die éne kerk of die andere. Maar één van de aanwijzingen zou kunnen zijn dat je allebei naar dezelfde invulling gaat verlangen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Nedje

• Bekijk profiel
Lastige keuze
« Reactie #14 Gepost op: augustus 28, 2006, 10:49:18 pm »
Hier lokaal is er geen enkel verschil in de kerken. De verschillen die er zijn, zijn in de manier van bestuur en in de mensen. De NGK is een kerk met puur mensen die hun hele leven hier gewoont hebben en in haar kerk zitten mensen die uit het hele land komen.

Aangezien we op de stuge Noord-Veluwe wonen zijn de plaatselijke mensen niet de allermakkelijksten om goed contact mee te krijgen.

Over het één worden van de kerken heb ik de ervaring hoe het in Apeldoorn is gegaan. De kerken (NGK en GKV) daar waren het over alles eens en wouden samen verder gaan als één kerk. Toen moest er ineens het verleden worden opgerakeld en moest er een schuldbelijdenis komen. Gevolg, een dikke vette streep door de één wording.

Er blijven altijd "ijzervreters" in beide kerken, mensen die het verleden niet kunnen laten rusten. Ik zelf heb zoiets van, verleden is geweest, het heden is nu en van de toekomst moeten we samen wat moois kunnen maken. Maar sommigen kunnen het niet laten om het verleden steeds weer op te rakelen.

Ik doe zo maar weer een gebedje omhoog en hoop dat ik de duidelijkheid mag ontvangen.

Bedankt voor al jullie meedenken.

PietZa

• Bekijk profiel
Lastige keuze
« Reactie #15 Gepost op: augustus 29, 2006, 12:24:55 pm »

quote:

Er zijn meer die iets soort gelijks meemaken. Ik en mijn aanstaande vrouw hebben ook een kerkkeuze moeten maken (tussen baptistengemeente of gereformeerd vrijgemaakt). Maar lastig betekend niet dat het onmogelijk is. Misschien ben je wel gezegend met het maken van zo'n keuze. Ik heb er in ieder geval veel rijkdom in gevonden en ben er rijker uitgekomen dan dat ik er in ging.

quote:

"2 geloven op 1 kussen daar slaapt de duivel tussen."

Het zijn niet zozeer 2 geloven maar meer 2 interpretaties van de Bijbel met allerhande tradities eromheen. Het is wat ieder stel in de weg naar het huwelijk mee te maken heeft: het één worden op alle manieren waarbij het één worden in geloof enorm belangrijk is. Het is ook voor stellen die uit dezelfde kerk komen erg belangrijk om te kijken hoe beide over bepaalde dingen denken. Wat dat betreft zijn jullie gezegend dat jullie wel moeten nadenken hierover.

quote:

M'n vriendin heeft graag dat ik bij haar kom kerken, maar ik weet niet of die keuze zo verstandig is.

Ga eens na waarom jouw vriendin dat graag wil. Ga na waarom jij het graag andersom ziet. Het meest belangrijke is dat je beide het vertrouwelijke los moet laten en echt een keuze met God moet maken. Veel bidden en samen praten helpt daarbij. Verder is het slim om meerdere gemeentes van beide kerken te bezoeken (ook buiten de plaats waar je woont).

quote:

Bij m'n vriendin (vrijgemaakte kerk) is toch wel de bedoeling dat je altijd de eigenscholen en verenigingen bezoekt en toch altijd naar de eigen kerk gaat.

Dat is denk ik een valse gedachte. Dat zo iets vaak gebeurd bij vrijgemaakte gezinnen betekend niet dat elke vrijgemaakte dat moet doen. Iedere ouder heeft de verantwoordelijkheid in de keuze van school, verenigingen, etc. Ik ken zat gezinnen in de gkv waar de kinderen niet naar vrijgemaakte scholen gaan. Dit heeft men weloverwogen besloten.
Wat wel erg belangrijk is (maar dat geld voor elke kerk van welke stroming ook) dat je betrokken bent in de gemeente, trouw de diensten bezoekt en ook doordeweeks probeert in te zetten voor de gemeente. Maar ook hier geld dat de eigen verantwoordelijkheid en keuze aangeeft in hoeverre je dit in vult.

quote:

Deze vrijheid in "christelijke keuzes" vind ik toch belangrijk, want ik wil niet mezelf beperken tot de "eigen kring" en blind zijn voor alles wat daarbuiten leeft. Hoe voelen jullie de keuzes die je hebt binnen de GKV? voelen jullie het als één lijn die je kunt volgen of niet, of voelen jullie wel dat je alle vrijheid hebt voor het maken van algemeen christelijke keuzes?

Dit is een verwijt wat ik vaak van buiten de gkv hoor. De vrijgemaakte kerk heeft vroeger misschien iets te hoge muren opgeworpen, maar ik ben er van overtuigd dat de gkv daar in is verbeterd.
Ik voel genoeg vrijheid maar vrijheid betekend niet dat je dan maar alles moet kunnen zeggen en doen. Er moet orde en rust in de gemeente blijven (ook Paulus is voorstander van orde ten koste van vrijheid lees bijvoorbeeld wat paulus zegt over het vlees eten). Een voorbeeld: In gesprekken met de plaatselijke (gkv) dominee vertelde de dominee dat hij heeft meegemaakt dat er voorstanders van de volwassendoop waren in de gemeente. Dit heeft de kerkenraad uiteindelijk toegestaan maar deze leden is wel op het hart gebonden om hier niet al te openlijk over te spreken in de gemeente, dit om ervoor te zorgen dat er geen verwarring komt bij mensen met een zwak geloof.

Nedje, ik wens je veel succes in de zoektocht. Ga veel bidden samen met je vriendin. Bid over de keuze maar ook over alle andere dingen die jullie bezig houden. Jullie moeten samen een band krijgen met God en samen naar God toe gaan bij alles wat jullie meemaken. Ga met anderen praten, bezoek meerdere gemeentes en zorg ervoor dat je je eigen wil niet voorop zet bij alle gesprekken. Luister en vraag naar de motivatie van mensen als je ergens niet mee eens bent. Ik wens jullie succes!
« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2006, 12:26:45 pm door PietZa »
Verba volant, scripta manent