quote:
Er zijn meer die iets soort gelijks meemaken. Ik en mijn aanstaande vrouw hebben ook een kerkkeuze moeten maken (tussen baptistengemeente of gereformeerd vrijgemaakt). Maar lastig betekend niet dat het onmogelijk is. Misschien ben je wel gezegend met het maken van zo'n keuze. Ik heb er in ieder geval veel rijkdom in gevonden en ben er rijker uitgekomen dan dat ik er in ging.
quote:
"2 geloven op 1 kussen daar slaapt de duivel tussen."
Het zijn niet zozeer 2 geloven maar meer 2 interpretaties van de Bijbel met allerhande tradities eromheen. Het is wat ieder stel in de weg naar het huwelijk mee te maken heeft: het één worden op alle manieren waarbij het één worden in geloof enorm belangrijk is. Het is ook voor stellen die uit dezelfde kerk komen erg belangrijk om te kijken hoe beide over bepaalde dingen denken. Wat dat betreft zijn jullie gezegend dat jullie wel moeten nadenken hierover.
quote:
M'n vriendin heeft graag dat ik bij haar kom kerken, maar ik weet niet of die keuze zo verstandig is.
Ga eens na waarom jouw vriendin dat graag wil. Ga na waarom jij het graag andersom ziet. Het meest belangrijke is dat je beide het vertrouwelijke los moet laten en echt een keuze met God moet maken. Veel bidden en samen praten helpt daarbij. Verder is het slim om meerdere gemeentes van beide kerken te bezoeken (ook buiten de plaats waar je woont).
quote:
Bij m'n vriendin (vrijgemaakte kerk) is toch wel de bedoeling dat je altijd de eigenscholen en verenigingen bezoekt en toch altijd naar de eigen kerk gaat.
Dat is denk ik een valse gedachte. Dat zo iets vaak gebeurd bij vrijgemaakte gezinnen betekend niet dat elke vrijgemaakte dat moet doen. Iedere ouder heeft de verantwoordelijkheid in de keuze van school, verenigingen, etc. Ik ken zat gezinnen in de gkv waar de kinderen niet naar vrijgemaakte scholen gaan. Dit heeft men weloverwogen besloten.
Wat wel erg belangrijk is (maar dat geld voor elke kerk van welke stroming ook) dat je betrokken bent in de gemeente, trouw de diensten bezoekt en ook doordeweeks probeert in te zetten voor de gemeente. Maar ook hier geld dat de eigen verantwoordelijkheid en keuze aangeeft in hoeverre je dit in vult.
quote:
Deze vrijheid in "christelijke keuzes" vind ik toch belangrijk, want ik wil niet mezelf beperken tot de "eigen kring" en blind zijn voor alles wat daarbuiten leeft. Hoe voelen jullie de keuzes die je hebt binnen de GKV? voelen jullie het als één lijn die je kunt volgen of niet, of voelen jullie wel dat je alle vrijheid hebt voor het maken van algemeen christelijke keuzes?
Dit is een verwijt wat ik vaak van buiten de gkv hoor. De vrijgemaakte kerk heeft vroeger misschien iets te hoge muren opgeworpen, maar ik ben er van overtuigd dat de gkv daar in is verbeterd.
Ik voel genoeg vrijheid maar vrijheid betekend niet dat je dan maar alles moet kunnen zeggen en doen. Er moet orde en rust in de gemeente blijven (ook Paulus is voorstander van orde ten koste van vrijheid lees bijvoorbeeld wat paulus zegt over het vlees eten). Een voorbeeld: In gesprekken met de plaatselijke (gkv) dominee vertelde de dominee dat hij heeft meegemaakt dat er voorstanders van de volwassendoop waren in de gemeente. Dit heeft de kerkenraad uiteindelijk toegestaan maar deze leden is wel op het hart gebonden om hier niet al te openlijk over te spreken in de gemeente, dit om ervoor te zorgen dat er geen verwarring komt bij mensen met een zwak geloof.
Nedje, ik wens je veel succes in de zoektocht. Ga veel bidden samen met je vriendin. Bid over de keuze maar ook over alle andere dingen die jullie bezig houden. Jullie moeten samen een band krijgen met God en samen naar God toe gaan bij alles wat jullie meemaken. Ga met anderen praten, bezoek meerdere gemeentes en zorg ervoor dat je je eigen wil niet voorop zet bij alle gesprekken. Luister en vraag naar de motivatie van mensen als je ergens niet mee eens bent. Ik wens jullie succes!