Auteur Topic: Bedelingenleer  (gelezen 39061 keer)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #250 Gepost op: september 14, 2006, 12:11:43 am »

quote:

dsWim schreef op 01 september 2006 om 17:23:

Weet je, als er iemand een volstrekte doe het zelver was in de zin zoals ik dat woord gebruik, dan toch wel broeder John Nelson. Zijn levensgang is er het beste bewijs van. Hij was opgeleid als jurist, niet als theoloog, is als geestelijke in de Ierse staatskerk gaan werken en is sterk gevormd door de traumatische ervaring die dat opleverde: zijn vruchtbare bediening liep stuk op (kerk)politieke machinaties.

Hier wilde ik nog even op terug komen.
En wel i.v.m. de hermeneutiek en het kunnen lezen en vertalen van de bijbel uit de grondtekst.
U zei dat hij idd de brontaal beheerste.
En ook wel hermeneutiek bedreef. Maar hoezo moet dat historisch verantwoorde hermeneutiek zijn? Moet je perse tot dezelfde conclusies komen als iedereen in de historie voor hem? Ben je dan op de goede manier met hermeneutiek bezig?

Darby is niet een jurist die alleen als theoloog is gaan werken.
Hij begon op 15-jarige leeftijd zijn studie aan het Trinity College in Dublin waar hij in 1819 zijn graad in de klassieke letteren behaalde.
Hij is korte tijd advocaat geweest maar werd daarna geestelijke.

uit: verhaal v/d broeders p. 106:

quote:

Hij was 'zeer bekwaam' in de klassieke, juridische en theologische wetenschappen'
In zijn toespraken maakte hij bijna nooit toespelingen op de hebreeuwse of Griekse grondtekst, waardoor hij mensen die zich aan zijn geleerdheid wilden vergapen, teleurstelde.
Over Kelly - een andere broeder uit dezelfde tijd - 'het verhaal van de broeders', p. 105 e.v.

quote:

voerde een omvangrijke correspondentie, o.a.  met vele geleerden van zijn tijd, zoals de leden van de Herzieningscommissie van het Nieuwe testament. Hij vond Darbys Nieuwe Vertaling betrouwbaarder dan de Revisised Version van deze commissie, die hij volledig en kritisch beoordeelde in zijn vermaarde maandblad The Bible Treasury.
...
In 1860 publiceerde hij een tekstkritische uitgave van de Griekse tekst van het boek de Openbaring met een letterlijke Engelse vertaling en een volledige vermelding van de gedeeltelijk nimmer tevoren gebruikte tekstgetuigen (handschriften, vertalingen en vroege citaten) en de verschillende lezingen in de noten; een tweede uitgave verscheen in 1868/69.
Prof. Ewald vond dit het beste stuk werk in z'n soort dat hij onder ogen had gehad.
Kelly vertaalde zelf een groot deel van de Bijbel maar gaf zijn vertalingen nooit in één geheel uit, naar men zegt uit respect voor de Nieuwe vertaling van Darby.

Ook heb ik een gedeelte gevonden waar wordt verteld op wat voor manier men de bijbel onderzocht - 'Het verhaal van de broeders', p. 19 e.v.

Een conferentie van 24-28 sept. 1832 met een aantal predikanten en andere christenen.

quote:

Men begon met een onderzoek naar de aanhalingen uit het Oude en het Nieuwe Testament, vervolgens naar het profetisch karakter van elk bijbelboek, vooral van de drie grote Joodse feesten, de zegen van Jakob, de gelijkenissen in de evangelieen en de Brieven in Openbaring 2 en 3.
Daarna kwam de vraag aan de orde of men een persoonlijke Antichrist had te verwachten (wat men nu vrij algemeen aannam, terwijl voorheen verscheidenen dit afgewezen hadden) en zo ja, aan wie hij geopenbaard zou worden en of er één of twee boze machten in de eindtijd zouden zijn.
Verder: wat betekent 'heilige' in de profetie en ook in het N.T.?
En naar welk verbond bezaten de Joden het land en zullen zij het bezitten?
Een hele dag werd besteed aan de vergelijking van Daniel met de Openbaring, waarop veel licht geworpen werd.
De laatste dag werd de ernstigste: de huidige situatie en haar morele karakter werden onderzocht in het licht van de Schrift.
Een conferentie uit 1833:

quote:

Van grote betekenis was de bestudering van de verschillende bedelingen: de Joods bedeling, het christelijke tijdperk en het komende vrederijk.
Onderwerpen als de opname van de gemeente vóór de Grote Verdrukking alsook de uitleg van de 70 jaarweken van Daniel werden scherper in het licht gesteld - maar maakte ook de Calvinistische opvattingen van Newton openbaar. Met name de gedachte van de opname van de gemeente vóór de oordelen en de verschijning van Christus verwierp hij fel

Dit om een beeld te krijgen van de achtergrond en kennis van deze personen en de manier waarop zij met de bijbel bezig waren.

Verder kom ik er nog op terug.
« Laatst bewerkt op: september 14, 2006, 12:16:59 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #251 Gepost op: september 24, 2006, 10:38:29 pm »
Een tijdje geleden al heb ik een paar opmerkingen van dswim m.b.t. het Grieks voorgelegd aan een – classicus, historicus en tevens auteur van enkele commentaren op het Nieuwe Testament.
Dit omdat ikzelf de Griekse taal niet machtig ben en af moet gaan op wat anderen erover zeggen.

quote:

dsWim schreef op 03 september 2006 om 02:09:
Je merkt dat het bij de lezing van de bedelingenleer gaat om een lezing die a. zich concentreert op losse woorden (in dit geval het voorzetsel ek, 'uit') en daar een onverantwoorde betekenis aan geeft (punt van hermeneutiek) en die b. zich niet realiseert dat het nieuwtestamentisch Grieks nogal los met dit soort voorzetsels omgaat (punt van brontaal).

dsWim schreef op 12 september 2006 om 00:49:
Er is geen enkele reden in het Grieks om te stellen dat het in Openbaring 3 niet gaat om een verzoeken waarvan het duidelijk is dat we daarin bewaard worden. De stelling dat je iemand alleen kunt bewaren voor een bepaalde tijdsperiode door ervoor te zorgen dat je vóór het aanbreken van dit 'uur' wordt weggenomen komt van buiten de Griekse tekst en lijkt mij een schoolvoorbeeld van een cirkelredenering bij de uitleg van de tekst.

Dit is (met permissie) een onzinopmerking van de dominee. Kennelijk is het niet bij hem opgekomen dat de Griekse combinatie 'tereoo ek' gewoon 'houden buiten bereik van' kan betekenen, zowel in Joh.17 als in Openb.3. Ik ga juist niet op een los woord af, maar op een combinatie binnen de Griekse tekst.
Het is gewoon een kwestie van gezonde tekstverklaring om er van uit te gaan dat een identieke combinatie die op twee plaatsen in 1 boek voorkomt, beide keren op een identieke wijze moet worden (vertaald en) verklaard - tenzij de samenhang zich daartegen verzet.

'ek' kan meerdere betekenissen hebben. Maar de combinatie met het genoemde werkwoord beperkt dit aantal betekenissen aanzienlijk: 'bewaren uit' is echter geen Nederlands, 'bewaren voor', 'houden buiten bereik van' is dat wel.

Zijn opmerking dat het NT-Grieks nogal los met voorzetsels omspringt, maakt mij argwanend als het gaat om 's mans kennis van zaken. Daarom is het voor mij duidelijk waar de schoen wringt: de visie op de opname van de Gemeente voorafgaand aan de Grote Verdrukking past niet bij zijn (Calvinistische)toekomstvisie - dat mag! -, en daarom probeert hij zijn gebrek aan Schriftuurlijke argumenten te maskeren met enkele quasi-indrukwekkende termen en citaten - en dat mag m.i. niet.
« Laatst bewerkt op: september 24, 2006, 10:39:27 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #252 Gepost op: september 24, 2006, 10:43:13 pm »
Ehm... de man is classicus, dus iemand die klassieke talen gestudeerd heeft, en zo iemand schrijft theologische verhandelingen bij  NT-boeken. En als iemand dan theologie gestudeerd heeft (zoals bijv. een dominee), dan is de theoloog onkundig in een theologische discussie? 8)7

Sorry hoor, maar zo iemand kan ik niet serieus nemen, vooral niet iemand die een 19e eeuws idee bijbelser vind (chiliasme), waar dit niet alleen door de gereformeerden maar ook door syndodes en concilies van theologen al als een dwaalleer is bestempeld. |:(

Verder vind ik de 'argumentatie' en 'onderbouwing' typerend: het is zo (feit), omdat ik dat zo zeg... :X
« Laatst bewerkt op: september 24, 2006, 10:44:04 pm door reformist »
Mepukori uit Ghana kan niet lopen en geen Flash, WMV, DOC, RealMedia, WMA, ASX of ASF gebruiken.
 Doneer nu of gebruik een ander formaat.

Laodicea

• Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #253 Gepost op: september 24, 2006, 11:06:54 pm »
Dit is hoe verschillende theologen het vers vertalen:

quote:

Goodspeed translates 3:10- "Because you have kept in mind the message of what I endured. I will also keep you safe in the time of testing that is going to come upon the whole world, to test the inhabitants of the earth."

Moffatt- "Because you have kept the word of my patient endurance, I will keep you safe through the hour of trial which is coming upon the whole world to test the dwellers on earth."

Fausett- "so as to deliver thee out of, not to exempt from temptation."

Swete- "to the Philadelphia Church the promise was an assurance of safe keeping in any trial that might supervene."

Zahn- "Testimony is borne once more to the Bishop of Philadelphia's proved faithfulness up till now, and he is assured that Jesus will requite him for this, when He preserves him at the time of the great temptation that is to come and test the inhabitants of the earth, and will rescue him out of the danger that will exist even for Christians found in it."

Beckwith- "The Philadelphians and those who show the same Christian steadfastness are promised that they shall be carried in safety through the great trial, they shall not fall."

Trench- "The promise does not imply that the Philadelphia Church should be exempted from the persecutions which should come on all other portions of the Church; that by any special privilege they should be excused from fiery trials through which others should be called to pass. It is a better promise than this; and one which, of course, they share with all who are faithful as they are - to be kept in temptation, not to be exempted from temptation."

Alexander Reese- "The use of EK in Revelation 3:10 distinctly implies that the Overseer would be in the hour of tribulation; the promise refers, either to the removal out of the midst of it, or preservation through it."

Robert Gundry- "to keep or protect in a sphere of danger, and that because ek means emergence out from within, the combination of the two Greek words (TEREO EK) means to protect believers in a sphere of danger (the tribulation period), with a final emergence out from within this sphere."
bron
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #254 Gepost op: september 24, 2006, 11:12:47 pm »

quote:

reformist schreef op 24 september 2006 om 22:43:
Ehm... de man is classicus, dus iemand die klassieke talen gestudeerd heeft, en zo iemand schrijft theologische verhandelingen bij  NT-boeken. En als iemand dan theologie gestudeerd heeft (zoals bijv. een dominee), dan is de theoloog onkundig in een theologische discussie? 8)7
Het gaat erom dat een uitleg van een tekst i.v.m. de bedelingenleer wordt aangevallen op verkeerd interpreteren van het Grieks. En omdat we dat Grieks zo verkeerd interpreteren,komen we tot de opname van de gemeente voor de Grote Verdrukking.
Dit kon ik persoonlijk niet echt verifieren en heb contact opgenomen met iemnand die verstand van zaken heeft m.b.t. de Griekse grondtekst.

quote:

Sorry hoor, maar zo iemand kan ik niet serieus nemen, vooral niet iemand die een 19e eeuws idee bijbelser vind (chiliasme), waar dit niet alleen door de gereformeerden maar ook door syndodes en concilies van theologen al als een dwaalleer is bestempeld. |:(
Dit is wel veel ouder dan de 19e eeuw, het komt al voor in de bijbel :P en was de eerste eeuwen gemeengoed in de christenheid.
Priscilla en Aquila in "Bedelingenleer"

Alleen omdat je een andere theologische overtuiging hebt, ben je niet serieus te nemen als je het Grieks bekijkt? Dat vind ik een vreemde stelling.

Ik zal toch eens een classicus moeten opsnorren die ook theoloog is. :)

Toch moet de theoloog hier wel een taal-technische kwestie behandelen.
De classicus zei ook dit en is misschien relevant om te gebruiken voor dit punt:

.... enige kennis van het Grieks (die is bij veel predikanten zeer elementair, overigens)

Het gaat er natuurlijk om of er twee visies te verdedigen zijn qua theologische uitleg.
Als ik iemand aanhaal die classicus en theoloog was, is het wel OK? Want dat was Darby bijvoorbeeld wel alletwee. Maar dan is zijn andere theologische uitleg over de toekomst weer niet goed volgens calvinisten.

Volgens mij gaat het nu even hierom:
Je mag best een calvinistische uitleg hebben over de toekomst, maar die moet dan wat betreft de uitleg van Grieks wel kloppen. Dat is hier het issue.

Laodicea

• Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #255 Gepost op: september 24, 2006, 11:43:25 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 september 2006 om 22:38:
Een tijdje geleden al heb ik een paar opmerkingen van dswim m.b.t. het Grieks voorgelegd aan een – classicus, historicus en tevens auteur van enkele commentaren op het Nieuwe Testament.
Zijn dit drie personen of één?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #256 Gepost op: september 24, 2006, 11:44:38 pm »

quote:

Laodicea schreef op 24 september 2006 om 23:43:
[...]
Zijn dit drie personen of één?

één persoon

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #257 Gepost op: september 24, 2006, 11:47:01 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 september 2006 om 22:38:
[citaat van een classicus, historicus en tevens auteur van enkele commentaren op het Nieuwe Testament]
Dit is (met permissie) een onzinopmerking van de dominee. Kennelijk is het niet bij hem opgekomen dat de Griekse combinatie 'tereoo ek' gewoon 'houden buiten bereik van' kan betekenen, zowel in Joh.17 als in Openb.3. Ik ga juist niet op een los woord af, maar op een combinatie binnen de Griekse tekst.
Het is gewoon een kwestie van gezonde tekstverklaring om er van uit te gaan dat een identieke combinatie die op twee plaatsen in 1 boek voorkomt, beide keren op een identieke wijze moet worden (vertaald en) verklaard - tenzij de samenhang zich daartegen verzet.
'ek' kan meerdere betekenissen hebben. Maar de combinatie met het genoemde werkwoord beperkt dit aantal betekenissen aanzienlijk: 'bewaren uit' is echter geen Nederlands, 'bewaren voor', 'houden buiten bereik van' is dat wel.
Zijn opmerking dat het NT-Grieks nogal los met voorzetsels omspringt, maakt mij argwanend als het gaat om 's mans kennis van zaken. Daarom is het voor mij duidelijk waar de schoen wringt: de visie op de opname van de Gemeente voorafgaand aan de Grote Verdrukking past niet bij zijn (Calvinistische)toekomstvisie - dat mag! -, en daarom probeert hij zijn gebrek aan Schriftuurlijke argumenten te maskeren met enkele quasi-indrukwekkende termen en citaten - en dat mag m.i. niet.

Wat leuk, er wordt 'zwaar geschut' opgesteld. Dat vleit me toch wel... 8)
Ik probeer even een patriot-installatie: Nigel Turner schrijft in het door hem verzorgde deel III (Syntax) van de monumentale Grammar of New Testament Greek (Edinburgh 1963), page 249:

quote:

"In Hellenistisch Grieks is er een sterke voorkeur voor het gebruik van preposities in plaats van de enkele naamval, en ook een groeiende losheid (laxity) die vraagt om het erbij betrekken van de context."

Ten opzichte van het klassieke Grieks is het Hellenistische Grieks een tussenfase in de ontwikkeling naar het moderne Grieks, dat van de klassieke voorzetsels er uiteindelijk maar zeven over heeft gehouden. Ook de onderscheidingen in betekenis naar de naamval die op het voorzetsel volgt neemt af.
Een van de effecten van dat alles is dat er geen zinnig verschil meer is te maken tussen tereoo ek en tereoo apo.
Wat ik me wel afvraag - en wat er voor zorgt dat ik het nu hier even bij laat - is of je mijn complete posts aan je zegsman hebt voorgelegd of alleen die samenvattende opmerkingen. Ik heb niet voor niets vrij uitvoerig Beale geciteerd. Die citaten vormen integraal deel van wat ik daar te zeggen had. Als hij daarover niet meer te beweren had dan ik nu hier lees ben ik niet erg onder de indruk.
shoot me again, I ain't dead yet

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #258 Gepost op: september 25, 2006, 10:30:01 pm »

quote:

dsWim schreef op 24 september 2006 om 23:47:
[...]

:) Ik heb zelf wel een idee erover als ik anderen lees, maar moet gewoon een ander erbij halen omdat ik gewoon niet zelf die kennis heb van het Grieks. Vandaar.

quote:

Ik probeer even een patriot-installatie: Nigel Turner schrijft in het door hem verzorgde deel III (Syntax) van de monumentale Grammar of New Testament Greek (Edinburgh 1963), page 249:

[...]

Ten opzichte van het klassieke Grieks is het Hellenistische Grieks een tussenfase in de ontwikkeling naar het moderne Grieks, dat van de klassieke voorzetsels er uiteindelijk maar zeven over heeft gehouden. Ook de onderscheidingen in betekenis naar de naamval die op het voorzetsel volgt neemt af.
Een van de effecten van dat alles is dat er geen zinnig verschil meer is te maken tussen tereoo ek en tereoo apo.

I see. :)
Zal ik dit ook maar even voorleggen aan de betreffende classicus. Gewoon omdat ik het dan wel interessant vind wat hij hiervan zegt. Mij zegt het niets nl en kan dus ook niet zelf beoordelen of dit zo is of niet.

quote:

Wat ik me wel afvraag - en wat er voor zorgt dat ik het nu hier even bij laat - is of je mijn complete posts aan je zegsman hebt voorgelegd of alleen die samenvattende opmerkingen. Ik heb niet voor niets vrij uitvoerig Beale geciteerd. Die citaten vormen integraal deel van wat ik daar te zeggen had. Als hij daarover niet meer te beweren had dan ik nu hier lees ben ik niet erg onder de indruk.

OK.

Misschien moet ik dan specifiek vragen wat hij van Beale vond.
Ik heb dat wel laten lezen (en dat gedeelte wat ik er zelf bij had ter vergelijking) zoals er staat in deze post: Priscilla en Aquila in "Bedelingenleer" en deze: dsWim in "Bedelingenleer" maar vroeg specifiek commentaar op de opmerking van u onder het citaat van Beale en een ander citaat welke ik alletwee heb gequote hierboven.

Laodicea

• Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #259 Gepost op: september 25, 2006, 10:37:39 pm »
Wie is die classicus dan? Aangezien hij kennelijk gepubliceerd heeft, zal het wel een publieke persoonlijkheid zijn?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #260 Gepost op: september 25, 2006, 10:41:41 pm »

quote:

Laodicea schreef op 25 september 2006 om 22:37:
Wie is die classicus dan? Aangezien hij kennelijk gepubliceerd heeft, zal het wel een publieke persoonlijkheid zijn?

Dat maakt niet uit denk ik. Het gaat om de kennis van het Grieks en niet om wie het is die het zegt.
Ik heb het er niet met hem over gehad dat dit een discussie op internet was en wilde daarom ook niet zijn naam hier noemen.

Laodicea

• Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #261 Gepost op: september 25, 2006, 10:50:20 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 september 2006 om 22:41:
Dat maakt niet uit denk ik. Het gaat om de kennis van het Grieks en niet om wie het is die het zegt.
Ik heb het er niet met hem over gehad dat dit een discussie op internet was en wilde daarom ook niet zijn naam hier noemen.
Maar is hij geschoold? Of is het een autodidact? Wat zijn z'n referenties?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #262 Gepost op: september 25, 2006, 11:50:22 pm »

quote:

Laodicea schreef op 25 september 2006 om 22:50:
[...]
Maar is hij geschoold? Of is het een autodidact? Wat zijn z'n referenties?

Dr.

Laodicea

• Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #263 Gepost op: september 25, 2006, 11:58:26 pm »

quote:

In wat voor richting? (sorry dat ik er wat over doorzaag, maar je kan je misschien nog wel Dr. Walter Veith herinneren? Die had ook een geldige titel, maar beweerde wel de grootst mogelijke onzin, omdat hij praatte over iets dat helemaal z'n vak niet was.)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #264 Gepost op: september 26, 2006, 12:10:18 am »

quote:

Laodicea schreef op 25 september 2006 om 23:58:
[...]

In wat voor richting? (sorry dat ik er wat over doorzaag, maar je kan je misschien nog wel Dr. Walter Veith herinneren? Die had ook een geldige titel, maar beweerde wel de grootst mogelijke onzin, omdat hij praatte over iets dat helemaal z'n vak niet was.)

Die ken ik niet.
Ik gaf dit al aan: citaat van een classicus, historicus en tevens auteur van enkele commentaren op het Nieuwe Testament
Lijkt me toch wel genoeg info. :)
Je mag zagen hoor, maar een beetje onnodig.
Maar dan nog een keer:
Klassieke talen en geschiedenis gestudeerd aan de Universiteit. Geeft nu o.a. les klassieke talen.

Laodicea

• Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #265 Gepost op: september 26, 2006, 12:13:24 am »

quote:

Die werd aangevoerd als kroongetuige door die Zevende dags adventist.

quote:

Ik gaf dit al aan: citaat van een classicus, historicus en tevens auteur van enkele commentaren op het Nieuwe Testament
Lijkt me toch wel genoeg info. :)
Je mag zagen hoor, maar een beetje onnodig.
Maar dan nog een keer:
Klassieke talen en geschiedenis gestudeerd aan de Universiteit. Geeft nu o.a. les klassieke talen.
Dit vind ik duidelijker, die eerste quote die laat nog wat ruimte voor meerdere interpretaties.

JTP

• Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #266 Gepost op: september 26, 2006, 12:36:00 am »
Ik heb net zelf een presentatie gegeven aan ons bijbelstudie cluppie aangaande openbaring vanuit de bedelingenleer. Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik er van vinden moet. DE profetie van daniel 9 mbt  de 70 jaarweken speelt een belangrijke rol. Nu schijnt het zo te zijn dat de gezalfde vorst ook Antiochus Epiphanes, een griekse vorst ,zou kunnen zijn (voldoet aan alle kenmerken). Dit zet de profetie dan wel op losse schroeven mbt het romeinse Rijk en dat de gezalfde de Messias zou moeten zijn. Dit heeft dan weer gevolgen voor de uitleg van openbaring en de opname. Weet iemand hoe dit zit?

Nog een andere vraag. In de leer van de opname speelt 2 tess 2 ook een belangrijke rol. Paulus spreekt daar over een "dat" en een "hij" die tegenhoud. (vers 6 en 7) Dit zal eerst moeten verdwijnen alvorens de antichrist en de wederkomst kan plaatsvinden. Deze tegenhouder is dan vlgs de opname leer de Heilige Geest (hij) en de gemeente (dat). Hoe houdbaar is deze uitleg en wat zijn alternatieven? en waarom cq waarom niet?

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #267 Gepost op: september 26, 2006, 12:45:50 am »

quote:

Laodicea schreef op 25 september 2006 om 23:58:
[...]

Hetzelfde hebben we hier ook: iemand die geschiedenis en klassiek Grieks gestudeerd heeft, meent verstand te hebben van de theologie die we afleiden uit een boek (namelijk het NT) dat stamt uit een periode ruim ná het klassieke Grieks. Namelijk, als ik de bronnen mag geloven, het hellenistische Grieks.

Het hellenistische Grieks stamt uit de tijd tijdens en vooral na het Rijk van Alexander de Grote (dat was de voorloper van het Romeinse Rijk). Je mag rustig aannemen dat de mensen die in de tijd van het NT Grieks spraken niet het klassieke Grieks spraken, maar meer het 'omgangsgrieks'.

Dus dan is het nogal gek dat je het NT gaat benaderen alsof het om het klassieke Grieks gaat, terwijl eigenlijk ruim bekend is dat het NT in nogal 'boers' (of vissers ;) ) Grieks is geschreven, niet heel hoogstaand Grieks iig.

Ik denk dat je je als classicus dan beter kunt bemoeien met je vak (namelijk het geven van klassieke talen) en de theologie aan de theologen overlaat. (Zoals het hoort).

Eerder noemde dsWim de bedelingenleer een gevolg van doe-het-zelvisme, en wat mij betreft is bovengenoemd stukje daar weer een prachtig voorbeeld van. :|
Mepukori uit Ghana kan niet lopen en geen Flash, WMV, DOC, RealMedia, WMA, ASX of ASF gebruiken.

Laodicea

• Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #268 Gepost op: september 26, 2006, 09:51:05 am »

quote:

JTP schreef op 26 september 2006 om 00:36:
Ik heb net zelf een presentatie gegeven aan ons bijbelstudie cluppie aangaande openbaring vanuit de bedelingenleer. Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik er van vinden moet. DE profetie van daniel 9 mbt  de 70 jaarweken speelt een belangrijke rol. Nu schijnt het zo te zijn dat de gezalfde vorst ook Antiochus Epiphanes, een griekse vorst ,zou kunnen zijn (voldoet aan alle kenmerken). Dit zet de profetie dan wel op losse schroeven mbt het romeinse Rijk en dat de gezalfde de Messias zou moeten zijn. Dit heeft dan weer gevolgen voor de uitleg van openbaring en de opname. Weet iemand hoe dit zit?
Ja, dat is het preteristische systeem, dat sinds Augustinus het meest gebruikelijke systeem in de Kerk is. Hier kan je er wel een uitgebreide versie van vinden.

quote:

Nog een andere vraag. In de leer van de opname speelt 2 tess 2 ook een belangrijke rol. Paulus spreekt daar over een "dat" en een "hij" die tegenhoud. (vers 6 en 7) Dit zal eerst moeten verdwijnen alvorens de antichrist en de wederkomst kan plaatsvinden. Deze tegenhouder is dan vlgs de opname leer de Heilige Geest (hij) en de gemeente (dat). Hoe houdbaar is deze uitleg en wat zijn alternatieven? en waarom cq waarom niet?
Volgens de preteristisch uitleg zou het gaan om keizer Vespasianus.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #269 Gepost op: september 26, 2006, 01:33:48 pm »

quote:

reformist schreef op 26 september 2006 om 00:45:
[...]

Hetzelfde hebben we hier ook: iemand die geschiedenis en klassiek Grieks gestudeerd heeft, meent verstand te hebben van de theologie die we afleiden uit een boek (namelijk het NT) dat stamt uit een periode ruim ná het klassieke Grieks. Namelijk, als ik de bronnen mag geloven, het hellenistische Grieks.

Het hellenistische Grieks stamt uit de tijd tijdens en vooral na het Rijk van Alexander de Grote (dat was de voorloper van het Romeinse Rijk). Je mag rustig aannemen dat de mensen die in de tijd van het NT Grieks spraken niet het klassieke Grieks spraken, maar meer het 'omgangsgrieks'.

Dus dan is het nogal gek dat je het NT gaat benaderen alsof het om het klassieke Grieks gaat, terwijl eigenlijk ruim bekend is dat het NT in nogal 'boers' (of vissers ;) ) Grieks is geschreven, niet heel hoogstaand Grieks iig.

Ik denk dat je je als classicus dan beter kunt bemoeien met je vak (namelijk het geven van klassieke talen) en de theologie aan de theologen overlaat. (Zoals het hoort).

Eerder noemde dsWim de bedelingenleer een gevolg van doe-het-zelvisme, en wat mij betreft is bovengenoemd stukje daar weer een prachtig voorbeeld van. :|

Heb je er zelf verstand van reformist, of moet je ook afgaan op wat anderen zeggen over het grieks of dat dan klassiek of hellinistisch is etc.
En discussies over geloof moet je je eigenlijk dan niet meer mee bemoeien. Tenzij je zelf ook theologie hebt gedaan.
Laat de theologen alles dan maar onderling bespreken, de niet-theologen moeten het dan maar aannemen van hen. :?
« Laatst bewerkt op: september 26, 2006, 03:31:01 pm door Priscilla en Aquila »

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #270 Gepost op: september 26, 2006, 04:14:20 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 26 september 2006 om 13:33:

[...]

Heb je er zelf verstand van reformist, of moet je ook afgaan op wat anderen zeggen over het grieks of dat dan klassiek of hellinistisch is etc.
Ja, ik heb eindexamen klassieke talen gedaan en ook nog een jaartje of wat vakjes op de universiteit gevolgd bij klassieke talen, theologie en godsdienstwetenschappen uit interesse. :)

quote:

En discussies over geloof moet je je eigenlijk dan niet meer mee bemoeien. Tenzij je zelf ook theologie hebt gedaan.

Je mag je er wel mee bemoeien, zolang je maar niet gaat doe-het-zelven door zelf exegese te gaan bedrijven. Dat doet die meneer overduidelijk wel. Je mag best theologen lezen en theologen met elkaar vergelijken en dan al vragend tot een eigen mening komen.
Wat imho niet zo slim is, is zelf voor theoloog gaan spelen door een commentaar op het NT te schrijven, zonder dat je ooit maar theologie gestudeerd hebt, en je jezelf daarmee als een soort 'authoriteit op het gebied van het NT' presenteert. Laat dat alsjeblieft aan de mensen die er verstand van hebben over. :X

Ik ga toch ook niet voor dokter spelen door boeken over geneeskunde te schrijven en dat ook in de praktijk te brengen, omdat ik biologie gestudeerd heb en daarin misschien gepromoveerd ben. Dan kan ik misschien wel meepraten met dokters, maar ben er zelf niet één zolang ik geen geneeskunde gestudeerd heb en co-schappen heb gelopen.
Een bioloog heeft niet automatisch verstand van geneeskunde en medicijnen omdat het veel over biologie gaat, netzomin als een classicist of historicus meteen ook voor theoloog kan spelen omdat het NT toevallig veel klassieke en historische elementen bevat.
Je moet wel lezen wat ik schrijf, da's soms wellicht wat lastig. :)

quote:

Laat de theologen alles dan maar onderling bespreken, de niet-theologen moeten het dan maar aannemen van hen. :?
Je bent er wel goed in om gelijk alles te dramatiseren hè? ;)
« Laatst bewerkt op: september 26, 2006, 04:17:44 pm door reformist »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #271 Gepost op: september 26, 2006, 04:54:47 pm »

quote:

JTP schreef op 26 september 2006 om 00:36:

Het is heel goed mogelijk om in Antiochus Epiphanus een vóórvervulling te zien van dit tekstgedeelte. Dat sluit niet uit dat er later nog een vervulling komt van dit alles.
Zo is het bv  ook mogelijk dat je het boek Openbaring historisch kan uitleggen; dit sluit echter evenmin uit dat er ook nog een toekomstige vervulling zal zijn .
Darby bv heeft de historische uitleg nooit afgewezen, alleen hij zag ook een vervulling in de toekomst.
Het kan dus heel goed en/en zijn.

quote:

Wat is je probleem ermee?
Wie anders zou bv ook in aanmerking kunnen komen om de Antichrist tegen te houden?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #272 Gepost op: september 26, 2006, 05:11:15 pm »

quote:

reformist schreef op 26 september 2006 om 16:14:
[...]

Ja, ik heb eindexamen klassieke talen gedaan en ook nog een jaartje of wat vakjes op de universiteit gevolgd bij klassieke talen, theologie en godsdienstwetenschappen uit interesse. :)

OK. :)

quote:

Je mag je er wel mee bemoeien, zolang je maar niet gaat doe-het-zelven door zelf exegese te gaan bedrijven. Dat doet die meneer overduidelijk wel. Je mag best theologen lezen en theologen met elkaar vergelijken en dan al vragend tot een eigen mening komen.
Wat imho niet zo slim is, is zelf voor theoloog gaan spelen door een commentaar op het NT te schrijven, zonder dat je ooit maar theologie gestudeerd hebt, en je jezelf daarmee als een soort 'authoriteit op het gebied van het NT' presenteert. Laat dat alsjeblieft aan de mensen die er verstand van hebben over. :X

Jezelf als autoriteit opwerpen, dat zijn jouw woorden.
Hij geeft commentaar op de opmerkin gen over het Grieks en die snijden wat hem betreft niet veel hout. (Maar we gaan er nog even op door dus wie weet wat er nog uitkomt)

quote:

Ik ga toch ook niet voor dokter spelen door boeken over geneeskunde te schrijven en dat ook in de praktijk te brengen, omdat ik biologie gestudeerd heb en daarin misschien gepromoveerd ben. Dan kan ik misschien wel meepraten met dokters, maar ben er zelf niet één zolang ik geen geneeskunde gestudeerd heb en co-schappen heb gelopen.

Ik wil dat toch niet helemaal vergelijken eerlijk gezegd. Ik ben het wat dat betreft nl wel met je eens.
Ik zie mijn man dat ook nog niet doen. Die is bioloog maar pretendeert ook niet dokter te zijn.

quote:

Een bioloog heeft niet automatisch verstand van geneeskunde en medicijnen omdat het veel over biologie gaat, netzomin als een classicist of historicus meteen ook voor theoloog kan spelen omdat het NT toevallig veel klassieke en historische elementen bevat.

Het probleem is dat volgens jou je alleen een commentaar op een NT-boek mag schrijven als je theologie hebt gestudeerd?
Dat is jouw insteek maar de mijne niet.
Of iemand theoloog is of niet, is niet de eerste vereiste om een commentaar te kunnen schrijven.
Omdat dat jouw overtuiging is, is het verkeerd om als niet-theoloog ook wat te zeggen.
Theologie is echter toch wel van iets andere orde dan geneeskunde bv.
God kun namelijk ook niet bewijzen - zoals in de wetenschap alles toch bewijsbaar moet zijn. Theologie is de wetenschap die over God gaat. Maar God kun je ook kennen zonder dat je theologie hebt gedaan.

quote:

Je moet wel lezen wat ik schrijf, da's soms wellicht wat lastig. :)
Ja, ik heb er ook niet voor gestudeerd eigenlijk. :P

quote:

Je bent er wel goed in om gelijk alles te dramatiseren hè? ;)

Het is een doortrekken van jouw opmerkingen hierover.
De mensen die en classicus en theoloog zijn, hoor ik je anders niet over. :)

JTP

• Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #273 Gepost op: september 26, 2006, 06:58:21 pm »

quote:

Het is heel goed mogelijk om in Antiochus Epiphanus een vóórvervulling te zien van dit tekstgedeelte. Dat sluit niet uit dat er later nog een vervulling komt van dit alles.
Zo is het bv  ook mogelijk dat je het boek Openbaring historisch kan uitleggen; dit sluit echter evenmin uit dat er ook nog een toekomstige vervulling zal zijn .
Darby bv heeft de historische uitleg nooit afgewezen, alleen hij zag ook een vervulling in de toekomst.
Het kan dus heel goed en/en zijn.?
Hoe moet ik dat zien een voorvervulling? Is dat Bijbels? Op welke criteria kom je er toe om iets een voorvervuliing te noemen? Is dat niet het overvragen van een profetie? Ik bedoel zo kun je natuurlijk erg veel in een profetie inleggen. En als je voorvervulling afwijst misschien wel de boot missen. Dus op basis van welk bijbels gezag mag ik iets een voorvervulling noemen. De teksten geven daar uitzich zelf toch geen aanleiding toe?

quote:

Wat is je probleem ermee?
Wie anders zou bv ook in aanmerking kunnen komen om de Antichrist tegen te houden?
Ik heb er niet zo'n heel groot probleem mee. Maar als hier echt de opname mee bedoeld wordt dan begrijp ik niet zo goed waarom dit praktisch nooit genoemd word. (de bewijs teksten zijn altijd 1 joh tess 4 en kor) Bovendien begrijp ik dan niet zo goed waarom de opname zo'n controversiel leerpunt is. Hier staat het dan toch duidelijk? (als het idd om gemeente en HG gaat) Maar omdat met name in de gereformeerde hoek de opname niet geloofd word vraag ik me af wat zij dan met deze tekst doen. Ik heb wel is iets gelezen over de wet, de menselijke regering oid wat dan de tegenhouder zou moeten zijn. Maar dit lijkt me niet erg geloofwaardig.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #274 Gepost op: september 27, 2006, 12:17:51 am »

quote:

JTP schreef op 26 september 2006 om 18:58:
[...]

Hoe moet ik dat zien een voorvervulling? Is dat Bijbels? Op welke criteria kom je er toe om iets een voorvervuliing te noemen?
Als er duidelijk een gedeeltelijke vervulling is van een profetie.

quote:

Is dat niet het overvragen van een profetie? Ik bedoel zo kun je natuurlijk erg veel in een profetie inleggen.
Je moet idd niet overal vervullingen van profetien gaan zien als een soort hobby ofzo.

quote:

En als je voorvervulling afwijst misschien wel de boot missen. Dus op basis van welk bijbels gezag mag ik iets een voorvervulling noemen. De teksten geven daar uit zichzelf toch geen aanleiding toe?

Een voorvervulling (oftewel een gedeeltelijke vervulling) van een profetie is op zich geen 'probleem' als je die mist. De uiteindelijke volle vervulling is natuurlijk het belangrijkste. Het is niet zo dat als je een gedeeltelijke vervulling niet onderkent, je de uiteindelijke vervulling ook niet begrijpt dat dat in de toekomst zal gebeuren.
Als het een profetie betreft die op ons als christenen slaat, is het natuurlijk duidelijk dat - al onderkende je het niet - je de vervulling toch wel mee zult maken. :)

Een paar voorbeelden

Er is zo al een voorbeeld van een voorvervulling als je handelingen 2 leest. Waar Petrus zegt dat er bij de uitstorting van de Heilige Geest, men ziet gebeuren waarover er is gesproken door de profeet Joel.
Oppervlakkig gezien zou je dus kunnen zeggen: Dit gebeuren in handelingen 2 is DE vervulling van de profetie uitgesproken door de profeet Joel.
Als je echter goed leest wat er precies staat in die profetie, is het toch wel duidelijk dat het geheel van die profetie toen niet is vervuld; het is een voorvervulling geweest.

Het gaat om het verschijnsel van de uitstorting van de Geest.
'Op alle vlees' geldt in Joel 2 profetisch: In de toekomst als Israel de Messias aanneemt zal het gehele volk Israel (alle vlees) de Heilige Geest ontvangen. Het gehele volk wordt dan wedergeboren en ontvangt de Geest.
Vandaar: Uw zonen en uw dochters zullen profeteren,
en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouderen zullen dromen dromen....
Gezegd tegen Israel.
En in handelingen twee heeft het volk Israel niet als geheel de Heilige Geest ontvangen; alleen de Joden die hier werden aangesproken en tot geloof kwamen ontvingen de Heilige Geest.

Nog een voorbeeld van iets wat gebeurd is in het OT en wat zijn uiteindelijke vervulling heeft in het NT:
Een bekend voorbeeld is het Pascha. Het lam is geslacht, het bloed is op de deurposten aangebracht als een teken voor de verderfengel. De Israëlieten verlaten Egypte op weg naar het beloofde land.
In het nieuwe testament leren we, dat dit Pascha zijn werkelijke vervulling heeft in Jezus Christus. Hij stierf voor ons. (1 kor 5) Zijn bloed wat gestort is op het kruis heeft ons vrijgekocht. We verlaten, geestelijk gezien, de wereld (Egypte) en zijn op weg naar het beloofde land. (Waar Jezus is).
In zekere zin is de uittocht uit Egypte een voorvervulling van onze verlossing.

quote:

Ik heb er niet zo'n heel groot probleem mee. Maar als hier echt de opname mee bedoeld wordt dan begrijp ik niet zo goed waarom dit praktisch nooit genoemd word. (de bewijs teksten zijn altijd 1 joh tess 4 en kor)

Hoe bedoel je dit precies? Dat het in de bijbel niet vaker wordt genoemd?
Het is duidelijk in

quote:

Johannes 14: 2 en 3
In het huis van mijn Vader zijn vele woningen; als het niet zo was. zou Ik het u gezegd hebben,Ik ga heen om u plaats te bereiden. En als Ik ben heengegaan en u plaats heb bereid, kom Ik weer en zal u tot Mij nemen, opdat ook u zult zijn waar Ik ben.

1Thess 4:16 en 17:
Want de Heer Zelf zal met een bevelend roepen, met de stem van een aartsengel en met de bazuin Gods nederdalen van de hemel; en de doden in Christus zullen eerst opstaan; daarna zullen wij, de levenden die overblijven, samen met hen in wolken worden opgenomen de Heer tegemoet in de lucht; en zo zullen we altijd met de Heer zijn.

1Kor 15:51-53
Zie ik zeg u een verborgenheid. Wij zullen niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden in een ondeelbaar ogenblik, in een oogwenk, bij laatste bazuin, want de bazuin zal klinken, en de doden zullen onvergankelijk worden opgewekt en wij zullen veranderd worden. Want dit onvergankelijke moet onvergankelijkheid aandoen en dit sterfelijke onsterfelijkheid aandoen.
Het punt is denk ik niet de opname op zich, maar het moment waarop men die opname plaatst. Het punt is dat het geplaatst wordt op een moment dat de 'heilsgeschiedenis' nog niet is afgelopen en de gemeente toch al van de aarde verdwijnt.
Ik heb daar persoonlijk geen problemen mee omdat ik de gemeente zie als iets wat ontstaan is vanaf de Pinksterdag - niet bestaande vanaf Adam bv.
En daarom is het ook niet tegenstrijdig om de periode op aarde van de gemeente eerder te laten ophouden.
Het was volgens 1 kor. 15 een verborgenheid/een geheimenis. D.w.z. dat het in het OT niet bekend was. Martha bv wist van de jongste dag maar dat is niet de dag waarop m.i. de Opname plaatsvindt. De jongste dag is de dag waarop de oordelen worden uitgesproken.

quote:

Bovendien begrijp ik dan niet zo goed waarom de opname zo'n controversiel leerpunt is. Hier staat het dan toch duidelijk? (als het idd om gemeente en HG gaat)

Zoals ik hierboven al zei, is het meer het moment waarop je het plaatst het probleem.
Paulus had idd in de eerste brief aan de Tessalonisenzen gesproken over de komst van de Heer in de lucht en daarna over de dag van de Heer. De dag van de Heer is m.i. de tijd van de oordelen die na de opname plaatsvinden.
Dit is duidelijk als je de tweede brief leest waarin de gelovigen in Thessaloniki in verwarring waren omdat ze een brief ontvangen zouden hebben. Daarin stond dan de dag van de Heer  'reeds aanbrak' want deze gelovigen werden vervolgd en dat kon de Grote Verdukking (de dag des Heren) al wel eens wezen.
Dat zou dan een probleem zijn: hadden ze dan de opname gemist?
Nee, zegt Paulus, want de dag van de Heer kenmerkt zich doordat eerst de afval komt en de mens der wetteloosheid die zich openbaart.
En die kan zich alleen openbaren als 'hij die weerhoud' er niet meer is.

Vergelijk hierbij 1 Joh 4: 4:
  4 Gíj zijt uit God, kinderkens, en gij hebt hen overwonnen; want Hij, die in u is, is meerder dan die in de wereld is.

Die in de wereld is, daarmee wordt bedoeld wat in het vorige vers staat: En dit is de geest van de antichrist, waarvan gij gehoord hebt, dat hij komen zal, en hij is nu reeds in de wereld.

Na de opname is de heilige Geest - die sterker is dan de Antichrist, niet meer op aarde. Er is dan op aarde niet meer een persoon die sterker is dan de Antichrist en daarom kan die zich pas dan openbaren.
En de gelovigen uit Tess. wisten hier van, Paulus had het hen vertelt.

Dit alles: de Gemeente wordt opgenomen - houdt ook in dat er een tijdsperiode op aarde zal zijn waarin Israel weer een rol speelt als het volk van God en de oordelen over de aarde gaan zonder dat de christenen dit mee hoeven te maken.
En die verschillende groepen (de gemeente in de hemel en Israel op aarde) dat is m.i het grote probleem voor mensen uit de gereformeerde hoek zoals jij dat opmerkt hieronder.
Terwijl dit eigenlijk gewoon weer de situatie is van het OT: Israel als Gods volk op aarde.

quote:

Maar omdat met name in de gereformeerde hoek de opname niet geloofd word vraag ik me af wat zij dan met deze tekst doen. Ik heb wel is iets gelezen over de wet, de menselijke regering oid wat dan de tegenhouder zou moeten zijn. Maar dit lijkt me niet erg geloofwaardig.

Ik las daar idd ook iets over:

- De kerk werd al vervolgd door Rome en daarom wilde Paulus die Romeinse macht niet met name noemen.
- Paulus wist dan een andere superwerelddictator niet aan de macht kon komen totdat deze Romeinse macht er niet meer was.
- En daarom weten we dat de macht die de opnebaring van de wetteloze heeft tegengehouden, de daaropvolgende regeringsstructuren zijn geweest.
- Wanneer de regering van de wereld niet meer in staat is om de wet en de orde te handhaven (verwijderd is), kan de Verdorven Leider aan de wereld worden geopenbaard.

Een probleem met deze uitleg is dat een regering niet een persoon is (wat toch duidelijk blijkt uit vers 7) en een menselijke regering lijkt me niet in staat/ heeft onvoldoende macht om satan tegen te houden.
En hoe verwijderd die regering zich dan? Volgens dit gedeelte moet de regering verwijderd worden in de zin van: zichzelf verwijderen.

Laodicea

• Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #275 Gepost op: september 27, 2006, 09:34:46 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 september 2006 om 00:17:
Dat zou dan een probleem zijn: hadden ze dan de opname gemist?
P&A, ook de premillenialisten in de Bijbelse tijd kenden geen 'opname' in de zin zoals jij het gebruikt.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #276 Gepost op: september 27, 2006, 01:45:45 pm »

quote:

Laodicea schreef op 27 september 2006 om 09:34:
[...]
P&A, ook de premillenialisten in de Bijbelse tijd kenden geen 'opname' in de zin zoals jij het gebruikt.

Hoe weet jij dat nu dan?

Laodicea

• Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #277 Gepost op: september 27, 2006, 02:14:10 pm »

quote:

De eindtijd was best een populair gespreksonderwerp bij de Kerkvaderen, er waren dan ook veel verschillende visies, maar laat nou net de zgn.'pre-trib.' nooit genoemd worden, het wordt niet aangehaald, niet tegengesproken, helemaal niets. Er is geen spoor van te bekennen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #278 Gepost op: september 27, 2006, 02:41:17 pm »

quote:

Laodicea schreef op 27 september 2006 om 14:14:
[...]

De eindtijd was best een populair gespreksonderwerp bij de Kerkvaderen, er waren dan ook veel verschillende visies, maar laat nou net de zgn.'pre-trib.' nooit genoemd worden, het wordt niet aangehaald, niet tegengesproken, helemaal niets. Er is geen spoor van te bekennen.

In de gauwigheid heb ik iig één citaat gevonden die dit tegenspreekt. (Misschien kom ik nog meer tegen maar laat het als eerste reactie even hierbij)

Als commentaar bij Openbaring 15: 1 schreef de kerkvader Victorinus (gest. ca 303):

quote:

Want de grimmigheid van God slaat altijd de hardnekkige mensen met zeven plagen, d.w.z. volkomen zoals gezegd is in Leviticus; en deze zullen plaatsvinden in de laatste tijd, wanneer de Kerk uit het midden weggegaan zal zijn
(Roberts & Donaldson, The Anti-Nicene Fathers 7, p. 357; geciteerd door A.F. Johnson, Revelation - Expositor's Bible comm. XII, p. 456,  Grand Rapids, 1981.
Wordt er wel gesproken over de post-trib bv?
« Laatst bewerkt op: september 27, 2006, 02:41:48 pm door Priscilla en Aquila »

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #279 Gepost op: september 27, 2006, 02:50:07 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 26 september 2006 om 17:11:
Jezelf als autoriteit opwerpen, dat zijn jouw woorden.
Hij geeft commentaar op de opmerkin gen over het Grieks en die snijden wat hem betreft niet veel hout. (Maar we gaan er nog even op door dus wie weet wat er nog uitkomt)

Hoe wou je het dan noemen, als je als classicist en evt. als historicus een boekwerk schrijft dat je een (exegetisch) commentaar op het NT noemt. Als je zoiets publiceert, dan vind je jezelf toch een authoriteit. Want je vindt dat jouw mening dan een feit is.

quote:

Ik wil dat toch niet helemaal vergelijken eerlijk gezegd. Ik ben het wat dat betreft nl wel met je eens.

En waarom niet dan? Ik snapte al dat je het er niet mee eens bent, maar ik mis nog een argument cq. onderbouwing ervoor.

quote:

Het probleem is dat volgens jou je alleen een commentaar op een NT-boek mag schrijven als je theologie hebt gestudeerd?
Dat is jouw insteek maar de mijne niet.
Dat snap ik, maar weerleg het argument dan, in plaats van hieronder een als feit verpakte mening neer te schrijven! Het is erg makkelijk om met de armen over elkaar vast te stellen dat jij een andere insteek hebt dan ik en het dan vervolgens niet inhoudelijk te onderbouwen, maar een commentaar geven wat eruit ziet alsof je het over feiten hebt, maar in werklijk niets meer is dan jouw als feit verpakte, ononderbouwde mening.
Dus waarom is het een raar idee dat theologen de eerst aangewezenen zijn om een (exegetisch dan wel hermeneutisch) commentaar op het NT te schrijven? Dat is toch juist hun vak?

quote:

Of iemand theoloog is of niet, is niet de eerste vereiste om een commentaar te kunnen schrijven.

Wat dan wel? Kennis van exegese, hermeneutiek en theologie lijken me eigenlijk wel vereisten om een deugdelijk commentaar te schrijven. Ik ben het met je eens dat de praktijk laat zien dat commentaren niet alleen door theologen geschreven worden, maar de praktijk laat ook zien dat in commentaren van niet-theologen ook een hoop onzin en fabeltjes te vinden zijn. Bijvoorbeeld over pre-millenialisme. :)

quote:

Theologie is echter toch wel van iets andere orde dan geneeskunde bv.
God kun namelijk ook niet bewijzen - zoals in de wetenschap alles toch bewijsbaar moet zijn. Theologie is de wetenschap die over God gaat. Maar God kun je ook kennen zonder dat je theologie hebt gedaan.

Ehm... :? Dit komt op mij over als het commentaar van iemand die niet weet waar hij/zij het over heeft. Wat ik deed was een natuurwetenschappelijke (empirische) discipline met een andere natuurwetenschappelijke discipline vergelijken en daarmee gaf ik aan dat je als bioloog niet voor dokter kunt spelen.
Daarna vergeleek ik een geesteswetenschappelijke discipline (geschiedenis, letteren) met een andere geesteswetenschappelijke discipline: theologie. Met theologie 'bewijs' je niets, net zomin als iemand die Engels of in mindere mate geschiedenis studeert iets 'bewijst'. Zo iemand verklaart of beschrijft. Empirie hoort eigenlijk bij de 'harde' natuurwetenschappen en niet tot de 'zachte' geesteswetenschappen.

Ik vind het argument 'maar God kun je ook kennen zonder dat je theologie gedaan hebt' een argument dat vooral aangeeft dat je geen flauw benul hebt van wat een theoloog doet. Een theoloog bestudeerd de godsdienst en de daarbijbehorende werken in het kader van de godsdienst zelf. Daarvoor hoef je geen gelovige te zijn. Bij theologie gaat het niet in de eerste plaats over dingen te weten komen over het bovennatuurlijke (God), simpelweg omdat de wetenschap geen uitspraken over het bovennatuurlijke wil doen.

Verder suggereer je met precies dit argument wat dsWim al eerder aangaf: je kunt de Bijbel niet lezen alsof het de krant is en er commentaar op geven zoals men commentaar op kranten heeft. Het is namelijk een verzameling geschriften die minstens 2000 jaar geleden tot stand gekomen zijn in een tijd waarvan de gemiddelde leek niets weet, in een cultuur waarvan de gemiddelde leek niets weet, gericht aan mensen die we niet kennen, en geschreven door mensen die we ook niet goed kennen.

Dus om enigzins te weten te komen wat nou de oorspronkelijke bedoeling van zo'n verzameling werken is, moet je behoorlijk wat studie maken: naar de talen waarin het werk oorspronkelijk geschreven is, naar de cultuur waarin zowel zender als ontvanger van de tekst leefden, en naar de manier waarop deze tekst in de loop van (inmiddels) millenia is uitgelegd.

Zowel een classicist als een historicus worden daartoe NIET opgeleid en een theoloog wel. Doen alsof de Bijbel een boek is waar je zomaar even een commentaar op kunt schrijven, getuigt van geweldige arrogantie, wat dus tot het bekende 'doe-het-zelvisme' leidt, waarvan de bedelingenleer een treurig voorbeeld is, deze leer brengt mensen niet dichter tot God maar leidt ze er juist verder bij vandaan. ;(

quote:

Het is een doortrekken van jouw opmerkingen hierover.
De mensen die en classicus en theoloog zijn, hoor ik je anders niet over. :)

Het is het doortrekken van wat jij denkt wat mijn mening is, maar wat in feite niets anders is  dan het inlezen van jouw mening in mijn woorden en dan doen alsof ik zo denk.

Maar ik denk dat we hiermee ook het kernprobleem te pakken hebben: niet in staat zijn om geschreven teksten in de culturele, historische en vooral theologische context te laten staan, en overal doen alsof het evangelische gedachtengoed al eeuwenlang in allerlei geschriften (Bijbel, Kerkvaders) aanwezig was.
In werkelijkheid echter, is dat gedachtengoed er 19e eeuws, niet aanwezig in de geschriften, maar vindt er een herinterpretatie volgens evangelische leer plaats en hoera! opeens is er bewijsmateriaal uit de kerkgeschiedenis te vinden.

Ik vind het erg treurig om te zien hoe mensen deze drogredenatie in stand houden, er zelf in geloven. Zichzelf voor de gek houden... Het is heel makkelijk om je eigen ideeën in te lezen in teksten. Daarom is het belangrijk dat je je in de achtergrond van de godsdienst verdiept voor je dat doet, en met het besef leest dat je erg geneigd bent om met teksten aan de haal te gaan. Theologen worden expliciet opgeleid hierin. En als je het niet erg vind, lees ik dan liever teksten van hen, dan teksten van huismoeders, classicisten of andere hobbyisten die teveel tijd over hebben.
« Laatst bewerkt op: september 27, 2006, 02:58:10 pm door reformist »

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #280 Gepost op: september 27, 2006, 03:18:03 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 september 2006 om 14:41:

[...]

In de gauwigheid heb ik iig één citaat gevonden die dit tegenspreekt. (Misschien kom ik nog meer tegen maar laat het als eerste reactie even hierbij)

Als commentaar bij Openbaring 15: 1 schreef de kerkvader Victorinus (gest. ca 303):

[...]

Je zou het zelf kunnen nalezen als je daar een keer zin in hebt, de werken van alle kerkvaders staan gewoon online, vertaald en wel.

http://www.ccel.org/ccel/schaff/anf07.vi.ii.xiii.html

Dan heb je ook iets van context, want je weet, er is niets zo gevaarlijk als een eind weg interpreteren van losse citaten, die weer door iemand anders zijn geciteerd... (en die ook nog eens uit de context van de tekst waarin het citaat is gebruikt is weggehaald).
Ik kan wel zeggen dat je zonder historische achtergrond, kennis over de lopende discussies, over wie de Ante-Nicene Fathers waren en tegen wie ze het hadden niet echt ver komt met dit soort citaten...

Misschien dat een voorbijkomende theoloog ons hierover iets meer kan vertellen, of iemand die ervoor studeert. De diaken i.o. schijnt veel oude kerkvaders gelezen te hebben en Laodicea ook, dus wellicht dat zij ons meer kunnen vertellen.
« Laatst bewerkt op: september 27, 2006, 03:20:23 pm door reformist »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #281 Gepost op: september 27, 2006, 04:06:50 pm »

quote:

reformist schreef op 27 september 2006 om 14:50:
[...]

Hoe wou je het dan noemen, als je als classicist en evt. als historicus een boekwerk schrijft dat je een (exegetisch) commentaar op het NT noemt. Als je zoiets publiceert, dan vind je jezelf toch een authoriteit. Want je vindt dat jouw mening dan een feit is.

Nu begrijp ik je beter.

quote:

En waarom niet dan? Ik snapte al dat je het er niet mee eens bent, maar ik mis nog een argument cq. onderbouwing ervoor.

[...]

Dat snap ik, maar weerleg het argument dan, in plaats van hieronder een als feit verpakte mening neer te schrijven! Het is erg makkelijk om met de armen over elkaar vast te stellen dat jij een andere insteek hebt dan ik en het dan vervolgens niet inhoudelijk te onderbouwen, maar een commentaar geven wat eruit ziet alsof je het over feiten hebt, maar in werklijk niets meer is dan jouw als feit verpakte, ononderbouwde mening.
Dus waarom is het een raar idee dat theologen de eerst aangewezenen zijn om een (exegetisch dan wel hermeneutisch) commentaar op het NT te schrijven? Dat is toch juist hun vak?

Ik weerleg hieronder dat ik vind dat je best een commentaar kunt schrijven op het NT zonder theologie te hebben gestudeerd. Uitleg en nadenken waarom die en die uitleg, is niet voorbehouden aan theologen alleen. In kerkelijke kring zal dit waarschijnlijk wel het geval zijn, maar ik kijk iets breder dan alleen de traditionele kerken.
Jij zegt nu 'de eerst aangewezenen' en dat is al wat anders dan 'alleen maar' theologen die het zouden mogen/kunnen.

quote:

Wat dan wel? Kennis van exegese, hermeneutiek en theologie lijken me eigenlijk wel vereisten om een deugdelijk commentaar te schrijven. Ik ben het met je eens dat de praktijk laat zien dat commentaren niet alleen door theologen geschreven worden, maar de praktijk laat ook zien dat in commentaren van niet-theologen ook een hoop onzin en fabeltjes te vinden zijn. Bijvoorbeeld over pre-millenialisme. :)

Tja, en dat vind jij onzin omdat je een andere overtuiging hebt.
Er zijn genoeg wel-theologen die ook tot het pre-milleniasme 'behoren' en dat ondergraaft iig je opmerking over dat alleen of ten eerste theologen een commentaar zouden mogen schrijven..
Als theologen nu per definitie tot niet-chilliastische uitleggingen komen en de opname afwijzen als bijbels, dan zou je hier een verband kunnen leggen.
Maar dat is niet het geval.

quote:

Ehm... :? Dit komt op mij over als het commentaar van iemand die niet weet waar hij/zij het over heeft. Wat ik deed was een natuurwetenschappelijke (empirische) discipline met een andere natuurwetenschappelijke discipline vergelijken en daarmee gaf ik aan dat je als bioloog niet voor dokter kunt spelen.
Daarna vergeleek ik een geesteswetenschappelijke discipline (geschiedenis, letteren) met een andere geesteswetenschappelijke discipline: theologie. Met theologie 'bewijs' je niets, net zomin als iemand die Engels of in mindere mate geschiedenis studeert iets 'bewijst'. Zo iemand verklaart of beschrijft. Empirie hoort eigenlijk bij de 'harde' natuurwetenschappen en niet tot de 'zachte' geesteswetenschappen.

Ik vind het argument 'maar God kun je ook kennen zonder dat je theologie gedaan hebt' een argument dat vooral aangeeft dat je geen flauw benul hebt van wat een theoloog doet. Een theoloog bestudeerd de godsdienst en de daarbijbehorende werken in het kader van de godsdienst zelf. Daarvoor hoef je geen gelovige te zijn. Bij theologie gaat het niet in de eerste plaats over dingen te weten komen over het bovennatuurlijke (God), simpelweg omdat de wetenschap geen uitspraken over het bovennatuurlijke wil doen.
Daarom kun je er niet vanuit gaan de een theoloog per definitie de juiste uitleg uit de bijbel kan halen omdat hij theoloog is. Er zijn nl genoeg theologen die hun geloof verloren hebben juist door het studeren van theologie; die zouden met al hun theologische kennis een zeer schraal en horizontaal commentaar schrijven op een bijbelboek.

quote:

Verder suggereer je met precies dit argument wat dsWim al eerder aangaf: je kunt de Bijbel niet lezen alsof het de krant is en er commentaar op geven zoals men commentaar op kranten heeft. Het is namelijk een verzameling geschriften die minstens 2000 jaar geleden tot stand gekomen zijn in een tijd waarvan de gemiddelde leek niets weet, in een cultuur waarvan de gemiddelde leek niets weet, gericht aan mensen die we niet kennen, en geschreven door mensen die we ook niet goed kennen.

Dus om enigzins te weten te komen wat nou de oorspronkelijke bedoeling van zo'n verzameling werken is, moet je behoorlijk wat studie maken: naar de talen waarin het werk oorspronkelijk geschreven is, naar de cultuur waarin zowel zender als ontvanger van de tekst leefden, en naar de manier waarop deze tekst in de loop van (inmiddels) millenia is uitgelegd.

En als je niet-theoloog bent en je schrijft een commentaar op een bijbelboek verdiep je je niet in de achtergonden en de heersende cultuur van die tijd maar je schrijft gewoon wat je eerste indrukken zijn en zoals je de krant leest, zo lees je dat bijbelboek en geeft hier en daar wat leuke uitleg van het e.e.a. :?
Je denkt er idd wat te simpel over - er komt wel meer bij kijken dan de krant lezen en er wat over zeggen.
En het blijft nogal hangen op de menselijke inspanningen. Ik denk dat de heilige Geest ook een factor (DE factor) is die licht kan geven over de bijbel en moeilijke onderwerpen eruit. Dit sluit echter studie niet uit - het gaat niet vanzelf omdat je toch de Heilige Geest hebt ontvangen als gelovige..

quote:

Zowel een classicist als een historicus worden daartoe NIET opgeleid en een theoloog wel. Doen alsof de Bijbel een boek is waar je zomaar even een commentaar op kunt schrijven, getuigt van geweldige arrogantie, wat dus tot het bekende 'doe-het-zelvisme' leidt, waarvan de bedelingenleer een treurig voorbeeld is, deze leer brengt mensen niet dichter tot God maar leidt ze er juist verder bij vandaan. ;(

M.i. getuigt het van een geweldige arrogantie om mensen die zonder theologische opleiding een commenetaar schrijven, neer te zetten als een stel broddelende doe-het-zelvers die op het niveau van krantenlezers, 'zomaar even een commentaar opschrijven' over een bijbelboek.

Heb je een voorbeeld in gedachten?

quote:

Het is het doortrekken van wat jij denkt wat mijn mening is, maar wat in feite niets anders is  dan het inlezen van jouw mening in mijn woorden en dan doen alsof ik zo denk.

Maar ik denk dat we hiermee ook het kernprobleem te pakken hebben: niet in staat zijn om geschreven teksten in de culturele, historische en vooral theologische context te laten staan, en overal doen alsof het evangelische gedachtengoed al eeuwenlang in allerlei geschriften (Bijbel, Kerkvaders) aanwezig was.
In werkelijkheid echter, is dat gedachtengoed er 19e eeuws, niet aanwezig in de geschriften, maar vindt er een herinterpretatie volgens evangelische leer plaats en hoera! opeens is er bewijsmateriaal uit de kerkgeschiedenis te vinden.
Ik heb je al eerder een link gegeven naar een post van mij. Maar daar citeer ik dan maar even dit uit:

quote:

Historisch overzicht: de oude kerk
Een overtuigd achiliast als Oswald Allis heeft toegegeven dat het prechiliasme wijd verbreid was in de vroege kerk, en pas sinds Augustinus op grote schaal vervangen werd door diens vergeestelijkingstheologie.
(Bron: O.T. Allis: Prophecy and the church, Philadelphia 1945, p. 7)

Daniel Whitby, die algemeen beschouwd wordt als de grondlegger van het postchiliasme heeft het zo uitgedrukt:
'Het prechiliasme is tweehondervijftig jaar lang door de beste christenen als een apostolische traditie beschouwd. Veel kerkvaders in de tweede en derde eeuw, in alle delen van de toemalige christenheid, spreken over deze leer als de overlevering van de Heer en zijn apostelen en van al de ouden die vóór hen leefden. Zij delen ons zelfs de woorden mee waarin deze leer was overgeleverd en de Schriftplaatsen die toen aldus uitgelegd werden, en zeggen dat deze leer aanvaard was door allen die orthodox waren.'
(Bron: G.N.H. Peters: Theocratic Kingdom, Vol. I, 1884, repr. Grand Rapids, 1952., p. 482 v)

Peters geeft een lijst van historici die deze feiten bevestigen. Ook geeft hij een zeer uitgebreide opsomming van alle vooraanstaande prechiliasten uit de eerste drie eeuwen.
(Bron: Peters, p. 494-496)

Bovendien benadrukt hij dat uit de eerste twee eeuwen geen enkele persoon bekend is die het chiliasme bestreden heeft.
(Zie ook: C.L. Feinberg: Premillennialism or Amillennialism? New York, 1961., p. 243-248)
Pas in de derde eeuw traden de eerste tegenstanders op.

quote:

Ik vind het erg treurig om te zien hoe mensen deze drogredenatie in stand houden, er zelf in geloven. Zichzelf voor de gek houden... Het is heel makkelijk om je eigen ideeën in te lezen in teksten. Daarom is het belangrijk dat je je in de achtergrond van de godsdienst verdiept voor je dat doet, en met het besef leest dat je erg geneigd bent om met teksten aan de haal te gaan. Theologen worden expliciet opgeleid hierin.

Waarom zijn theologen dan ook nog wel zeer goede theologen zonder zelfs maar gelovig te zijn?

quote:

En als je het niet erg vind, lees ik dan liever teksten van hen, dan teksten van huismoeders, classicisten of andere hobbyisten die teveel tijd over hebben.

Je hoeft echt mijn posts niet te lezen hoor.
Die van de classicus zal wellicht interessanter zijn maar ik zou dan ook niet meer tijd steken in het reageren op die huismoeder. :)
Ik begrijp nu waarom jij zelf alleen meer komt met wat ik benoem als 'commentaar en kritiek' op mij bv maar geen opbouwende en verklarende uitleg geeft waardoor ik op andere gedachten zou kunnen komen.
« Laatst bewerkt op: september 27, 2006, 04:08:26 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #282 Gepost op: september 27, 2006, 04:15:44 pm »

quote:

reformist schreef op 27 september 2006 om 15:18:
[...]

Je zou het zelf kunnen nalezen als je daar een keer zin in hebt, de werken van alle kerkvaders staan gewoon online, vertaald en wel.

Dan heb je ook iets van context, want je weet, er is niets zo gevaarlijk als een eind weg interpreteren van losse citaten, die weer door iemand anders zijn geciteerd... (en die ook nog eens uit de context van de tekst waarin het citaat is gebruikt is weggehaald).
Ik kan wel zeggen dat je zonder historische achtergrond, kennis over de lopende discussies, over wie de Ante-Nicene Fathers waren en tegen wie ze het hadden niet echt ver komt met dit soort citaten...

Misschien dat een voorbijkomende theoloog ons hierover iets meer kan vertellen, of iemand die ervoor studeert. De diaken i.o. schijnt veel oude kerkvaders gelezen te hebben en Laodicea ook, dus wellicht dat zij ons meer kunnen vertellen.

Deze huismoeder heeft niet zoveel tijd over dat ze nu vanalles kan gaan nalezen. En verder weet jij niet of ik alleen een zinnetje quote of ook meer heb gelezen wat ermee samenhangt.
Gemakshalve ga je uit dat dat het zo zou kunnen zijn dat ik een eind weg interpreteer met losse citaten en zo tot mijn eigen uitleg kom.

Maar misschien kan een ander hier verder iets over vertellen.

Laodicea

• Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #283 Gepost op: september 27, 2006, 04:30:37 pm »

quote:

reformist schreef op 27 september 2006 om 15:18:

Kijk, die kan in de bookmarks. d:)b

quote:

Wat niet onbelangrijk is, want in hoofdstuk 7 zegt Victorinus:

quote:

We must not regard the order of what is said, because frequently the Holy Spirit, when He has traversed even to the end of the last times, returns again to the same times, and fills up what He had before failed to say. Nor must we look for order in the Apocalypse; but we must follow the meaning of those things which are prophesied.
bron
Victotinus las het boek Openbaringen dus niet chronologisch. Als je nu kijkt naar de context van het citaat uit hoofdstuk 12:

quote:

“And I saw, when he had opened the sixth seal, there was a great earthquake.”] In the sixth seal, then, was a great earthquake: this is that very last persecution.  

“And the sun became black as sackcloth of hair.”] The sun becomes as sackcloth; that is, the brightness of doctrine will be obscured by unbelievers.  

“And the entire moon became as blood.”] By the moon of blood is set forth the Church of the saints as pouring out her blood for Christ.  

13. “And the stars fell to the earth.”] The falling of the stars are the faithful who are troubled for Christ’s sake.  

“Even as a fig-tree casteth her untimely figs.”] The fig-tree, when shaken, loses its untimely figs—when men are separated from the Church by persecution.  

14. “And the heaven withdrew as a scroll that is rolled up.”] For the heaven to be rolled away, that is, that the Church shall be taken away.  

“And every mountain and the islands were moved from their places.”] Mountains and islands removed from their places intimate that in the last persecution all men departed from their places; that is, that the good will be removed, seeking to avoid the persecution.  
bron
Duidelijk post-trib. dus :)

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 september 2006 om 14:41:
Tot Augustinus wel.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #284 Gepost op: september 27, 2006, 07:45:58 pm »
graag even aandacht voor 1 korinthiers 2

1 Broeders en zusters, toen ik bij u kwam om u het geheim van God te verkondigen, beschikte ook ik niet over uitzonderlijke welsprekendheid of wijsheid. 2 Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde. 3 Bovendien kwam ik bij u in al mijn zwakheid en was ik angstig en onzeker. 4 De boodschap die ik verkondigde overtuigde niet door wijsheid, maar bewees zich door de kracht van de Geest, 5 want uw geloof moest niet op menselijke wijsheid steunen, maar op de kracht van God.
6 Toch is wat wij verkondigen wijsheid voor wie volwassen is in het geloof. Het is echter niet de wijsheid van deze wereld en haar machthebbers, die ten onder zullen gaan. 7 Waar wij over spreken is Gods verborgen en geheime wijsheid, een wijsheid waarover God vóór alle tijden besloten heeft dat wij door haar zouden delen in zijn luister. 8 Geen van de machthebbers van deze wereld heeft die wijsheid gekend; zouden ze haar wel hebben gekend, dan zouden ze de Heer die deelt in Gods luister niet hebben gekruisigd. 9 Maar het is zoals geschreven staat: ‘Wat het oog niet heeft gezien en het oor niet heeft gehoord, wat in geen mensenhart is opgekomen, dat heeft God bestemd voor wie hem liefheeft.’ 10 God heeft ons dit geopenbaard door de Geest, want de Geest doorgrondt alles, ook de diepten van God. 11 Wie is in staat de mens te kennen, behalve de geest van de mens? Zo is alleen de Geest van God in staat om God te kennen. 12 Wij hebben niet de geest van de wereld ontvangen, maar de Geest die van God komt, opdat we zouden weten wat God ons in zijn goedheid heeft geschonken. 13 Daarover spreken wij, niet op een manier die ons door menselijke wijsheid is geleerd, maar zoals de Geest het ons leert: wij verklaren het geestelijke met het geestelijke. 14 Een mens die de Geest niet bezit, aanvaardt niet wat van de Geest van God komt, want voor hem is het dwaasheid. Hij kan het ook niet begrijpen, omdat het geestelijk moet worden beoordeeld. 15 Maar een mens die de Geest wel bezit, kan alles beoordelen, en zelf wordt hij door niemand beoordeeld. 16 Er staat immers geschreven: ‘Wie kent de gedachten van de Heer, zodat hij hem zou kunnen onderwijzen?’ Welnu, onze gedachten zijn die van Christus.  

© 2004 Nederlands Bijbelgenootschap

quote:

Daarom is het belangrijk dat je je in de achtergrond van de godsdienst verdiept voor je dat doet, en met het besef leest dat je erg geneigd bent om met teksten aan de haal te gaan. Theologen worden expliciet opgeleid hierin. En als je het niet erg vind, lees ik dan liever teksten van hen, dan teksten van huismoeders, classicisten of andere hobbyisten die teveel tijd over hebben.
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #285 Gepost op: september 27, 2006, 08:51:24 pm »

quote:

Laodicea schreef op 27 september 2006 om 16:30:
[...]
Kijk, die kan in de bookmarks. d:)b
[...]

Wat niet onbelangrijk is, want in hoofdstuk 7 zegt Victorinus:

[...]
bron
Victotinus las het boek Openbaringen dus niet chronologisch. Als je nu kijkt naar de context van het citaat uit hoofdstuk 12:

[...]
bron
Duidelijk post-trib. dus :)

Na even zoeken heb ik toch het citaat gevonden wat ik via een andere schrijver hier had gequote en dat ging over Openbaring 15: 1:

http://www.ccel.org/ccel/schaff/anf07/Page_357.html

Ik begin even aan het eind van hst 14, daar staat:

quote:

Repeating the same persecution the Apocalypse says:

From the fifteenth chapter

1. " And I saw another great and wonderful sign, seven angels having the seven last plagues; for in them is completed the indignation of God."]
For the wrath of God always strikes the obstinate people with seven plagues, that is, perfectly, as it is said in Leviticus; and these shall be in the last time when the Church shall have gone out of the midst.

In hst 14 wordt ook het e.e.a. beschreven wat Victorianus ziet als dezelfde gebeurtenis als wat er ook wordt genoemd in hst 15 - en is de kerk dan ook al verdwenen van de aarde.

Pre-trib dus. :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #286 Gepost op: september 27, 2006, 08:53:25 pm »

quote:

kajem schreef op 27 september 2006 om 19:45:

....4 De boodschap die ik verkondigde overtuigde niet door wijsheid, maar bewees zich door de kracht van de Geest, 5 want uw geloof moest niet op menselijke wijsheid steunen, maar op de kracht van God.
6 Toch is wat wij verkondigen wijsheid voor wie volwassen is in het geloof. Het is echter niet de wijsheid van deze wereld en haar machthebbers, die ten onder zullen gaan. 7 Waar wij over spreken is Gods verborgen en geheime wijsheid, een wijsheid waarover God vóór alle tijden besloten heeft dat wij door haar zouden delen in zijn luister.......
Mooi gedeelte Kajem. :)

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #287 Gepost op: september 27, 2006, 09:35:17 pm »
Ik heb gewoon even de bijbel erbij gehaald. Ik weet natuurlijk niet of mijn aandragen van deze tekst een theologisch te simplistische benadering is, dus is het wat mij betreft interessant genoeg om o.a. reformist daar ook even over aan het woord te laten. Misschien dat die zijn licht er ook even over wil laten schijnen. Je weet nooit of het de essentie betreft die bedoeld is in deze tekst.

vriendelijke groet

kajem

quote:

« Laatst bewerkt op: september 27, 2006, 09:47:07 pm door kajem »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #288 Gepost op: september 27, 2006, 10:52:24 pm »
Inmiddels heb ik een reactie gehad op onderstaande post, van de betreffende classicus waar ik ook eerder uitleg aan heb gevraagd wat betreft de Griekse grondtekst.

quote:

[...]

"In Hellenistisch Grieks is er een sterke voorkeur voor het gebruik van preposities in plaats van de enkele naamval, en ook een groeiende losheid (laxity) die vraagt om het erbij betrekken van de context."

Commentaar:
Toch meen ik wat ik zei: bij mijn studie aan de VU (1971-1976) heb ik ook het gedeelte voor Nieuwtestamentisch Grieks meegelopen dat tevens door de theologie-studenten werd gevolgd, en dat was erg minimaal; en het is sindsdien alleen maar minder geworden. Misschien heeft hij zich wel zelfstandig grondig in het NT-Grieks verdiept, maar mijn bezwaren tegen zijn opvattingen, ook de taalkundige, zijn niet veranderd.

Allereerst behoort een goed filoloog zich wel degelijk af te vragen of voorzetsels in een bepaalde fase van de taal synoniem zijn. Dat is nou net wat met taalkundige argumenten moet worden bewezen! Als tereoo ek in het NT slechts op twee plaatsen voorkomt, zal ik me allereerst op die beide plaatsen moeten richten, zonder daarmee een uitspraak te doen over een eventuele constructie met een ander voorzetsel.
Ik heb laten zien dat ik beide keren een eenduidige interpretatie kan geven met de vertaling 'houden buiten bereik van'. Kijk ik dan vervolgens ook naar Jk1:27, dan zal ik me behalve het verschil in voorzetsel een veel belangrijker verschil moeten realiseren, en dat is dat 'bewaren' daar nader wordt gekwalificeerd door het woord 'onbesmet' - dat alleen al maakt de plaats ongeschikt om t.a.v. Jh17 en Op3 iets te weerleggen of te ondersteunen.

Wat de voorzetsels in het Hellenistisch Grieks betreft: ek is origineler, maar wordt door apo langzamerhand verdrongen - een ontwikkeling die in het NT al begonnen is - maar daarbij moet weer onderscheid worden gemaakt tussen het overdrachtelijke en het puur plaatselijk gebruik van de voorzetsels. Dat moet dus per geval worden bekeken, en hierboven heb ik uitgelegd waarom Jk1:27 een schijnparallel is.
Overigens fixeer ik me in mijn verklaring helemaal niet op de voorzetsels, zoals ik al heb aangetoond. Dat ik niet zo veel woorden nodig heb voor mijn argumentatie, mag natuurlijk niet als een argument ten nadele daarvan worden uitgelegd.

quote:

Ik heb niet voor niets vrij uitvoerig Beale geciteerd. Die citaten vormen integraal deel van wat ik daar te zeggen had:

dsWim schreef op 03 september 2006 om 02:09:
Dit gaat over Openbaring 3:10, centrale tekst in de bedelingenleer. Mooi voorbeeld van wat ik bedoelde met zonder kennis van brontalen en zonder normale historische hermeneutiek:

Beale geciteerd door dswim:
"Sommige commentatoren hebben geponeerd dat de manier waarop Christus gelovigen zal beschermen van de komende verdrukking van 3:10 is door hen fysiek 'op te nemen' van de aarde naar de hemel. Dit wordt voornamelijk beargumenteerd op basis van dat deze visie het beste overeenstemt met de meest logische en letterlijke kracht van tèreoo ek [sorry, Grieks] ('keep from').

Commentaar:
Dat klopt gewoon niet. Beschermen tegen (om die vertaling nu even over te nemen, dat wil ik best even) beproeving is iets anders dan bescherming tegen een tijdsperiode (ure) van beproeving. Dat de Heer inderdaad de gelovigen buiten die tijdsperiode houdt, leid ik mede af uit Jh14:1-3; 1Ko15:51v., 1Th4:13v. en 2Th2:1v.; als Op3:10 expliciet zou leren dat de Heer de gelovigen in de ure van beproeving zal bewaren wat er gewoon had kunnen staan, maar domweg niet staat - zou dat voor mij wel een aanleiding zijn mij opnieuw te bezinnen op de uitleg van de drie genoemde plaatsen. De Schrift spreekt zichzelf immers niet tegen.

quote:

vervolg citaat Beale:
Echter, Gundry heeft de onwaarschijnlijkheid van deze uitleg laten zien door parallelen aan te tonen tussen Openb. 3:10 en Johannes 17:15, wat de enige andere plaats in het Nieuwe Testament is waar tèreoo met ek voorkomt: daar bidt Christus: 'Ik vraag niet of u hen uit de wereld weg wilt nemen, maar of u hen wilt beschermen tegen (tèrèsèis aytoys ek) de duivel.' Jezus ontkent dus een fysieke verwijdering van de verdrukking en stelt een geestelijke bescherming tegen de duivel (tèreoo 'to keep' met apo 'van' in Spreuken 7:5 en Jacobus 1:27 heeft dezelfde gedachte van bescherming tegen het kwaad voor hen die leven temidden ervan).
Andere parallelen kunnen genoemd worden om Gundry's redenering te ondersteunen: (1) Johannes 16:33 gebruikt net als Openbaring 2-3 het thema van 'overwonnen hebben' (nikaoo). Ook al zullen gelovigen 'verdrukking' ervaren in de wereld, ze zullen 'vrede' hebben in Christus omdat hij 'de wereld overwonnen heeft' (cf. Openb. 3:10, 12a). (2) Johannes 17 spreekt ook over Christus die zijn volgelingen geestelijk beschermt of 'vasthoudt' omdat 'ze uw woord hebben bewaard' (cf. Joh. 17:6, 11-12, Opb. 3:8-10). Verder is het onwaarschijnlijk dat Openb. 3:10 verwijst naar een bescherming van de fysieke levens van de gelovigen, omdat de voorgaande brieven zich alleen maar hebben geconcentreerd op geestelijk volhouden, zelfs ten kosten van je fysieke leven (bijv. 2:8-11, 2:13). Als 3:10 verwijst naar een belofte van fysieke bewaring voor de uiteindelijke opstanding is dat de enige tekst in het hele boek die dat doet."

Commentaar:
Dat laatste zou best kunnen - afgezien van Op4:1, waar sommige uitleggers een heenwijzing naar de opname in zien - want dat is niet het onderwerp van het boek (zie 1:19). Maar een argument is het niet: hoeveel Schriftplaatsen in 1 Bijbelboek zijn nodig om iets aannemelijk te maken? Bovendien staat geen enkele Schriftplaats op zichzelf; zie hierboven.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #289 Gepost op: september 27, 2006, 10:57:33 pm »

quote:

reformist schreef op 26 september 2006 om 00:45:
[...]

Commentaar van de betreffende classicus wat betreft dit probleem wat jij hier schetst:

Als een classicus het Hellenistisch Grieks niet kan beoordelen,wie dan wel? Overigens is het NT niet geschreven in het Hellenistisch Grieks, maar in het Koine-Grieks, en dat is niet het zelfde.
« Laatst bewerkt op: september 27, 2006, 11:12:37 pm door Priscilla en Aquila »

Laodicea

• Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #290 Gepost op: september 27, 2006, 11:49:48 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 september 2006 om 20:51:
In hst 14 wordt ook het e.e.a. beschreven wat Victorianus ziet als dezelfde gebeurtenis als wat er ook wordt genoemd in hst 15 - en is de kerk dan ook al verdwenen van de aarde.

Pre-trib dus. :)
Het is jammer dat we de rest van hoofdstuk 15 niet hebben, want anders zou je dit beter in context kunnen plaatsen, want nu is het een wat geisoleerde quote. Maar aangezien Victorinus het hier over de zeven offerschalen heeft, die volgens post-tribulationalisten helemaal op het einde van de grote verdrukking plaatsvind, misschien zelfs in de laatste dagen of uren, kan je hier onmogelijk een pre-trib standpunt uit distilleren. Hoogstens misschien een 'pre-wrath' standpunt, maar zelfs dat is pure speculatie, omdat bij Victorinus de zegels, oordelen en trompetten enz. niet chronologisch op elkaar volgen, maar als het ware door elkaar plaatsvinden. Bovendien, in die bovenstaande quotes van Victorinus zie je toch duidelijk dat de Kerk niet gespaard blijft? Er zijn daar nog wel meer voorbeelden van te geven:

quote:

He speaks of Elias the prophet, who is the precursor of the times of Antichrist, for the restoration and establishment of the churches from the great and intolerable persecution.
bron

quote:

The woman clothed with the sun, and having the moon under her feet, and wearing a crown of twelve stars upon her head, and travailing in her pains, is the ancient Church of fathers, and prophets, and saints, and apostles
bron
En dan na het millenium, dat hij overigens niet letterlijk neemt in datzelfde hoofdstuk:

quote:

The little season signifies three years and six months, in which with all his power the devil will avenge himself under Antichrist against the Church. Finally, he says, after that the devil shall be loosed, and will seduce the nations in the whole world, and will entice war against the Church, the number of whose foes shall be as the sand of the sea
bron
Dat gecombineerd met alle voorgaande fragmenten, post-trib, en een duidelijke aanloop tot het amillenialisme (lees zijn commentaar op h20 nog maar eens.)

Laodicea

• Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #291 Gepost op: september 27, 2006, 11:55:29 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 september 2006 om 22:57:
Commentaar van de betreffende classicus wat betreft dit probleem wat jij hier schetst:

Als een classicus het Hellenistisch Grieks niet kan beoordelen,wie dan wel? Overigens is het NT niet geschreven in het Hellenistisch Grieks, maar in het Koine-Grieks, en dat is niet het zelfde.
Dat vind ik wel apart, uit deze paginas begrijp ik dat Koine-Grieks en Hellenistisch Grieks hetzelfde zijn.

bron
bron
bron
Volgens de laatste bron:

quote:

Some researchers distinguish the Hellenistic as a sub-dialect of the Koine, by which they mean the language of the Septuagint and the New Testament. However, no accurate distiction can be made between Koine and Hellenistic.
« Laatst bewerkt op: september 27, 2006, 11:56:42 pm door Laodicea »

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #292 Gepost op: september 27, 2006, 11:58:57 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 september 2006 om 22:57:

[...]

LOL, ik weet niet of die classist van jou het weet, maar Koine Grieks is een andere term voor hetzelfde Grieks, de één noemt het Koine Grieks, de ander Hellenistisch Grieks. Ik heb er wel het een en ander over in mijn boekjes van wat vakjes staan, maar de Engelse wikipedia heeft het ook gewoon online staan:

quote:

Koine Greek refers to the forms of the Greek language used in post-classical antiquity (c.300 BC – AD 300). Other names are Alexandrian, Hellenistic, Common, or New Testament Greek. Koine Greek is important not only to the history of the Greeks for being their first common dialect and main ancestor of Demotic Greek, but it is also significant for its impact on Western Civilization as a lingua franca for the Mediterranean. Koine also was the original language of the New Testament of the Christian Bible as well as the medium for the teaching and spreading of Christianity. Koine Greek was unofficially a first or second language in the Roman Empire.
bron.

Verder over je zogenaamde claim over pre-trib: zoals ik al vele malen gezegd heb is het handig om uit de context op te maken wat iemand bedoelt. Als een hele bron overduidelijk post-trib is, maar je kunt uit één citaat als je dat graag wilt pre-trib lezen, dan wil dat niet zeggen dat de schrijver van de bron pre-trib is, maar het enige wat zoiets zegt is dat jij graag de bron wilt laten buikspreken. En dat is, zoals ik al eerder gezegd heb, precies het probleem met aanhangers van de bedelingenleer. Ze willen overal graag dingen inlezen die er simpelweg niet staan, gezien de context.

Dit soort hobbyisme overtuigt me steeds meer en meer van de noodzaak van vakkundig geschoolde theologen, die op een academische manier denken en niet per sé hun eigen vooropgezette mening in teksten willen inlezen en bronnen willen laten buikspreken.
Helaas bestaan er ook slechte theologen, die dat wel doen, en daar moet je je verre van houden. Dat heeft niets met de theologie als wetenschap te maken, maar alles met de desbetreffende theoloog die z'n vak niet verstaat (d.i. op een niet-academische wijze gaat grasduinen in teksten). Heel veel helpen zal het niet, want een kritische lezer zal altijd controleren wat de context van een citaat is, en dan valt de theoloog gauw genoeg door de mand.

Alleen... niet iedereen leest even kritisch. Je hebt mensen die naar de christelijke boekhandel gaan, een bijbelstudie kopen geschreven door iemand met een academische titel en dan alles wat de desbetreffende auteur schrijft maar slikken voor zoete koek. Vooral als de auteur hen in hun eigen mening bevestigt, immers, we kopen het liefste boeken en citeren het liefste diegenen met wie we het al op voorhand eens zijn. Niets menselijks is ons vreemd.

edit:Laodicea: :w :)

edit:nummer 2
Ik heb wat oude syllabi van zolder gehaald omdat ik dacht dat daar ook wel wat in stond, en nu blijkt het hellenisme een propedeusevak bij theologie geweest te zijn en niet bij Griekse en Latijnse Talen en Culturen. De enige Griekse teksten die we bij Grieks behandeld hebben waren van de filosofen, geen Bijbels Grieks daar. Dat zou het een en ander kunnen verklaren :)
« Laatst bewerkt op: september 28, 2006, 12:37:04 am door reformist »

Laodicea

• Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #293 Gepost op: september 28, 2006, 12:03:19 am »

quote:

kajem schreef op 27 september 2006 om 19:45:

1 Broeders en zusters, toen ik bij u kwam om u het geheim van God te verkondigen, beschikte ook ik niet over uitzonderlijke welsprekendheid of wijsheid. 2 Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde. 3 Bovendien kwam ik bij u in al mijn zwakheid en was ik angstig en onzeker. 4 De boodschap die ik verkondigde overtuigde niet door wijsheid, maar bewees zich door de kracht van de Geest, 5 want uw geloof moest niet op menselijke wijsheid steunen, maar op de kracht van God.
6 Toch is wat wij verkondigen wijsheid voor wie volwassen is in het geloof. Het is echter niet de wijsheid van deze wereld en haar machthebbers, die ten onder zullen gaan. 7 Waar wij over spreken is Gods verborgen en geheime wijsheid, een wijsheid waarover God vóór alle tijden besloten heeft dat wij door haar zouden delen in zijn luister. 8 Geen van de machthebbers van deze wereld heeft die wijsheid gekend; zouden ze haar wel hebben gekend, dan zouden ze de Heer die deelt in Gods luister niet hebben gekruisigd. 9 Maar het is zoals geschreven staat: ‘Wat het oog niet heeft gezien en het oor niet heeft gehoord, wat in geen mensenhart is opgekomen, dat heeft God bestemd voor wie hem liefheeft.’ 10 God heeft ons dit geopenbaard door de Geest, want de Geest doorgrondt alles, ook de diepten van God. 11 Wie is in staat de mens te kennen, behalve de geest van de mens? Zo is alleen de Geest van God in staat om God te kennen. 12 Wij hebben niet de geest van de wereld ontvangen, maar de Geest die van God komt, opdat we zouden weten wat God ons in zijn goedheid heeft geschonken. 13 Daarover spreken wij, niet op een manier die ons door menselijke wijsheid is geleerd, maar zoals de Geest het ons leert: wij verklaren het geestelijke met het geestelijke. 14 Een mens die de Geest niet bezit, aanvaardt niet wat van de Geest van God komt, want voor hem is het dwaasheid. Hij kan het ook niet begrijpen, omdat het geestelijk moet worden beoordeeld. 15 Maar een mens die de Geest wel bezit, kan alles beoordelen, en zelf wordt hij door niemand beoordeeld. 16 Er staat immers geschreven: ‘Wie kent de gedachten van de Heer, zodat hij hem zou kunnen onderwijzen?’ Welnu, onze gedachten zijn die van Christus.  
Kajem, het is een goede raad, maar dit gaat niet over Bijbelonderzoek, er is niets op tegen dat de onderdelen van het Lichaam met elkaar samenwerken en elkaar versterken doordat ieder hetgeen doet waar hij/zij goed in is. :)

Laodicea

• Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #294 Gepost op: september 28, 2006, 12:03:53 am »

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #295 Gepost op: september 28, 2006, 08:14:35 am »
Laodicea,

Dat zou ik ook niet willen beweren, maar het feit dat iemand theoloog is zegt niet per definitie dat hij over het juiste inzicht beschikt, het feit dat iemand niet theoloog is zegt niet per definitie dat hij geen inzicht heeft. Voor beide geldt dat hen dit inzicht wordt gegeven en niet iets is waarop men zich voor kan staan.

Daarnaast is het heel gereformeerd om aan bijbelstudie te doen en de schrift te onderzoeken. Uiteraard is het verstandig daarbij te lezen wat kerkvaders enzovoort reeds hebben geschreven. Dit ontslaat niet van zelf nadenken. Overigens is het ook zo dat de diverse theologen (ook orthodoxe onderling) van mening verschillen. Zie de kerkscheuringen en invalshoeken.

Wanneer je vindt dat je theoloog moet zijn om tekst te kunnen verklaren of in het juiste perspectief te stellen en je moet bij hen nagaan wat de essentie is kom je er ook niet zomaar uit. Omdat meningen verschillen. Dan kom je al gauw op het gebied van kiezen welke theoloog je laat spreken rond tekstverklaringen. Dit is dan ook weer ingegeven wat je vanuit opvoeding mee krijgt. Dat is niet erg. Maar daar ligt wel een belangrijk gegeven.
Juist daarom is de rol van de Geest die inzicht geeft niet te onderschatten.

Overigens leidt een positioneren van de theoloog op een hoger plan t.o.v. de gemiddelde kerkganger wellicht tot de gedachte dat het verstandig is dat de gewone kerkganger van hen moet leren en zelf niet te veel kennis nemen van de bijbel. Dat is dan minder nodig, de theoloog weet het immers en die kan je dat heel goed vertellen. Ik meen dat dit een gedachtegang is die ook eens (of misschien nog) voor kwam in de rooms-katholieke kerk. Maar dat weet jij beter denk ik.

Dan komt bij mij de vraag op waartoe aan het einde van de dienst de dienstdoende ouderling (geen theoloog) de predikant de hand schudt o.a. als instemming met het verkondigde woord welke in overeenstemming was met de leer. Als dit niet gebeurde was dit het gesprek van de dag (dat is mij tenminste altijd geleerd) Maar misschien is dit handen schudden wel heel ergens anders voor bedoeld, dan hoor ik dit graag.

Kajem

quote:

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #296 Gepost op: september 28, 2006, 02:20:36 pm »

quote:

reformist schreef op 27 september 2006 om 23:58:

Verder over je zogenaamde claim over pre-trib: zoals ik al vele malen gezegd heb is het handig om uit de context op te maken wat iemand bedoelt. Als een hele bron overduidelijk post-trib is, maar je kunt uit één citaat als je dat graag wilt pre-trib lezen, dan wil dat niet zeggen dat de schrijver van de bron pre-trib is, maar het enige wat zoiets zegt is dat jij graag de bron wilt laten buikspreken. En dat is, zoals ik al eerder gezegd heb, precies het probleem met aanhangers van de bedelingenleer. Ze willen overal graag dingen inlezen die er simpelweg niet staan, gezien de context.

Lao gaf ook wat quotes maar die vind ik persoonlijk niet allemaal superduidelijk. Die quotes zijn uit eerdere hoofdstukken van Openbaring, dan het door mij geciteerde hst 15.
Het gaat me er om dat Victorinus duidelijk aan geeft dat bij de hevigste 7 plagen op de opstandige mensen, de kerk al uit hun midden verdwenen is.
Dit duidt op een gedachte aan de opname van die ware gelovigen voordat het eindoordeel (of hoe je dat ook even wil noemen) losbarst.

Lao gaf aan dat er bij de kerkvaders geen enkel spoortje van was te vinden, maar dit kun je toch wel minstens een 'spoor' noemen van pre-trib. :)

En is er dus een oude kerkvader die toch wel iets hiervan ziet.
Het gaat er even niet om of die kerkvader heel openbaring nu netzo uitlegt als ik dat bv zie.
Verder geeft Lao ook aan dat Victorinus geen chronologische volgorde in het boek Op. ziet zodat je hiermee ook niet kunt zeggen dat dit tafereel geheel aan het einde zou komen. Dan zou je hier die gehele uitleg van hem moeten gaan uitpluizen.
Als iemand het voor mij  in het Nederlands heeft, wil ik me er best enigszins in verdiepen, maar om dit nu helemaal op me te nemen om dat uit te zoeken, dan schiet het wat mij betreft even het doel voorbij.

Zo kan iedereen via de link die ik geef trouwens heel Victorinus lezen als hij/zij daar behoefte aan heeft.

quote:

edit:nummer 2
Ik heb wat oude syllabi van zolder gehaald omdat ik dacht dat daar ook wel wat in stond, en nu blijkt het hellenisme een propedeusevak bij theologie geweest te zijn en niet bij Griekse en Latijnse Talen en Culturen. De enige Griekse teksten die we bij Grieks behandeld hebben waren van de filosofen, geen Bijbels Grieks daar. Dat zou het een en ander kunnen verklaren :)

Lijkt me goed mogelijk. Ik zal het nog eens even navragen.
« Laatst bewerkt op: september 28, 2006, 02:44:13 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #297 Gepost op: september 28, 2006, 02:22:28 pm »

quote:

Laodicea schreef op 28 september 2006 om 00:03:
[...]

Kajem, het is een goede raad, maar dit gaat niet over Bijbelonderzoek, er is niets op tegen dat de onderdelen van het Lichaam met elkaar samenwerken en elkaar versterken doordat ieder hetgeen doet waar hij/zij goed in is. :)

Ik denk dat het toch ook over bijbelonderzoek gaat. :)

Laodicea

• Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #298 Gepost op: september 28, 2006, 03:54:58 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 28 september 2006 om 14:22:
Ik denk dat het toch ook over bijbelonderzoek gaat. :)
Tja, dat staat er niet he?

Laodicea

• Bekijk profiel
Bedelingenleer
« Reactie #299 Gepost op: september 28, 2006, 03:59:58 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 28 september 2006 om 14:20:
Lao gaf ook wat quotes maar die vind ik persoonlijk niet allemaal superduidelijk.
Wat is er onduidelijk aan? Alle aanwijzingen zijn daar dat de Kerk zwaar getroffen zal worden door vervolging, maar zij blijft inderdaad op de één of andere wijze behouden.

Jij pakt er echter twee quotes uit, waarvan er één uit context is genomen en de andere haast niet in context is te brengen, omdat de hele pagina verdwenen is in de krochten der geschiedenis, en vervolgens verklaar je al die letterlijke toewijzingen teniet.  Dat is niet zuiver.