Auteur Topic: spreker voor jeugd over occulte invloeden/bekering  (gelezen 3138 keer)

-bart-

• Bekijk profiel
spreker voor jeugd over occulte invloeden/bekering
« Gepost op: augustus 30, 2006, 08:30:33 pm »
Kunnen jullie me verwijzen naar een spreker (m/v) die de jeugd (~12-18) aanspreekt.
Over occulte invloeden vandaag, hoe je erdoor beinvloed kunt worden, wat
de Bijbel erover verteld, hoe je ervan los kunt komen.
Context is een speciale catechesatie avond voor de jeugd.
Alvast dank!

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 30, 2006, 09:48:56 pm »

quote:

-bart- schreef op 30 augustus 2006 om 20:30:
Kunnen jullie me verwijzen naar een spreker (m/v) die de jeugd (~12-18) aanspreekt.
Alvast dank!
Misschien ds. L. Boonstra van Ten Post. Of, buiten het GKV prof. Ouweneel.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 30, 2006, 10:13:11 pm »
Een van de gkv-hindoe-dominees uit de Randstad misschien?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 30, 2006, 10:17:53 pm »

quote:

porcupine schreef op 30 augustus 2006 om 22:13:
Een van de gkv-hindoe-dominees uit de Randstad misschien?
Dan zou je onze ds. van de Lugt (gkv Delft) kunnen proberen.

Maar misschien is een ex-wicca heks iets? Er waren er op de eo-jongerendag onlangs een paar aanwezig.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Nedje

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 31, 2006, 03:12:14 am »
Een ex-heks is inderdaad wel iets.

Ik heb vorig jaar bij Reaction (jeugdkerk in Kampen) ook een ex-heks gehoord. Was best gaaf :D

Het mooiste wat ze vertelde was het volgende:

Een voormalige vriend van haar (ook heks) kan gedachten lezen. Als hij over straat loopt dan kan hij zo de gedachten lezen van de mensen die hij aankijkt. Maar hij had haar verteld dat hij bij christenen de gedachten niet kan lezen. Als hij de gedachten van een christen wou lezen dan zag hij alleen maar een fel wit licht.

Dat is toch gaaf! Weer een mooi voorbeeld dat Gods Geest veel sterker is dan de duivelse krachten.
Wat baat het de mens als hij de hele wereld wint, maar God niet vindt?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 31, 2006, 10:51:57 am »

quote:

Nedje schreef op 31 augustus 2006 om 03:12:
Een ex-heks is inderdaad wel iets.

Ik heb vorig jaar bij Reaction (jeugdkerk in Kampen) ook een ex-heks gehoord. Was best gaaf :D

Het mooiste wat ze vertelde was het volgende:

Een voormalige vriend van haar (ook heks) kan gedachten lezen. Als hij over straat loopt dan kan hij zo de gedachten lezen van de mensen die hij aankijkt. Maar hij had haar verteld dat hij bij christenen de gedachten niet kan lezen. Als hij de gedachten van een christen wou lezen dan zag hij alleen maar een fel wit licht.

Dat is toch gaaf! Weer een mooi voorbeeld dat Gods Geest veel sterker is dan de duivelse krachten.
Of, met alle respect overigens, dat de fantasie van mensen groter is dan je je kan voorstellen. De uitspraak "ik kan gedachten lezen" lijkt me een relatief eenvoudig te onderzoeken bewering.

Ik wil echt niet de zeur uithangen, maar misschien is het goed te overwegen of er een risico is verbonden aan dit soort al te enthousiaste verhalen, en die aan God toe te schrijven. Als blijkt dat het fantasie & flauwekul is (ik zeg niet dat het dat is, maar je zal wel merken dat ik dat wel ernstig vermoed), wat doet dat dan voor je doelgroep, de jongeren die vol enthousiasme hebben gedacht "wauw, wat een sterk verhaal over de grootheid van God!".

Evangeliseren is niet zonder risico.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 31, 2006, 11:46:48 am »
Wat is dat toch, jongeren die opgevoed worden christelijk dus moeten toch weten, dat zij daar ver van daan moeten blijven en zich daar totaal niet mee in moeten laten .Als men denkt dat het allemaal zo spannend is en leuk zal van een zeer zeer koude kermis thuis komen.Zelf ben ik heel terughouden om over waar het in deze draad gaat lezingen   te houden ,men zit te veel op het puntje van zijn/haar stoel.

Men kan er maar en ding van zeggen ----blijf weg van het valse licht blijf weg van het kwaad, blijf weg van de diabolos,of te wel satan.

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 31, 2006, 12:01:31 pm »

quote:

Sacerdos schreef op 31 augustus 2006 om 11:46:
(...)

Men kan er maar en ding van zeggen ----blijf weg van het valse licht blijf weg van het kwaad, blijf weg van de diabolos,of te wel satan.

Dat klinkt nogal abstract. Hoe weet een jongere de satan te herkennen? Vaak zijn deze invloeden niet te herkennen als kwaad, omdat het gehuld is glitter en glamour. Neem bijvoorbeeld de toverdokters in Afrika, maar dat is nog te duidelijk. Hier in het westen noemt men in deze kringen vaak niet satan als heer, maar de 'goede machten' die in de natuur zijn.
En toon God zijn macht niet ook in de schepping?
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2006, 12:02:13 pm door porcupine »

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 31, 2006, 12:11:26 pm »

quote:

Sacerdos schreef op 31 augustus 2006 om 11:46:

Het probleem is dat het in de wereld van de jongen een heel normaal iets is. Wikka is een leuk onschuldig tijdverdrijf net als voetbal. Als je als jongere op zo'n manier word geconfronteerd met het occulte dan is het goed om mensen er duidelijk over te laten spreken. Niet alleen dat men het kwaad moet ontwijken, maar ook hoe men het kwaad herkent en waarom wikka bijvoorbeeld helemaal niet onschuldig is. En dan is iemand met ervaringen uit de praktijk de uitgelezen persoon om de jongeren te waarschuwen.

Maar ik geef toe dat je ervoor moet opassen dat het geen opgeklopt sensatieverhaal word.
Verba volant, scripta manent

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 31, 2006, 12:15:42 pm »
Als je een ex-heks wilt benaderen kan ik je Joyce de Jong-Foekema aanraden.

Zij is werkzaam bij de Derek Prince stichting in Nederland. Zij werken ondermeer aan toerusting en levensveranderend onderwijs uit Gods Woord in verschillende talen en landen. Joyce was zelf 5 jaar betrokken in wicca en hekserij voordat zij tijdens een kerkdienst door Jezus Christus in de kraag gegrepen werd. Ze heeft vaker workshops en lezingen over het onderwerp wicca verzorgt en weet dus uit eigen ervaring wat het is en waar je voor op moet letten (als jongere).
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 31, 2006, 06:29:00 pm »
Je kunt ook de officiele exorcist van het Vaticaan een mailtje sturen, Gabriele Amorth :Y)
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2006, 06:29:44 pm door Laodicea »
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 31, 2006, 07:13:04 pm »

quote:

Laodicea schreef op 31 augustus 2006 om 18:29:
Je kunt ook de officiele exorcist van het Vaticaan een mailtje sturen, Gabriele Amorth :Y)

Vaticaan niet nodig , elke Bisdom heeft zijn eigen exorcist en zoniet meerderen .

En elke Priester  kan exorcisme uitvoeren, alleenmen heeft gekozen voor speciale exorcisten, de diabolos bestrijding is in heel de Katholiciteit gelukkig goed geregeld.

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 31, 2006, 07:13:25 pm »

quote:

Sacerdos schreef op 31 augustus 2006 om 19:13:
[...]

Vaticaan niet nodig , elke Bisdom heeft zijn eigen exorcist en zoniet meerderen .

En elke Priester  kan exorcisme uitvoeren, alleen men heeft gekozen voor speciale exorcisten, de diabolos bestrijding is in heel de Katholiciteit gelukkig goed geregeld.

Nedje

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 31, 2006, 09:13:22 pm »

quote:

Elke gelovige kan het ;)

Heeft Jezus niet gezegd dat als ons geloof zo groot is als een mosterdzaakje we tegen een berg kunnen zeggen "werp u in de zee" en dat de berg dan in de zee springt?

Maar hoe dan ook dit is off topic, Joyce is volgens mij ook de ex-heks die ik heb gehoord. Ze had een heel goed verhaal en ook goed onderbouwd. Natuurlijk blijf je de "koppige" mensen houden die met de zoutemmer aankomen, maar als je iemand zoekt, is zij een goede keus.
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2006, 09:14:56 pm door Nedje »

Nedje

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 31, 2006, 09:36:31 pm »
http://kabel.netvisit.nl/~regien01/fantasy_tover.gif

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 31, 2006, 11:49:33 pm »
plaatje is lol 8)7

maar goed jah het is moeilijk te zeggen wanneer iets nou waar is of dat het is beinvloed door de menselijke fantasie of fratsen van de satan hoewel het eerste het 2e niet uitsluit ;)
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2006, 11:51:09 pm door thijs14 »
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30

JTP

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 02, 2006, 12:23:42 am »

quote:

-bart- schreef op 30 augustus 2006 om 20:30:
Alvast dank!

Prof Ouweneel kan met dit onderwerp goed uit de voeten. Ik weet dat hij ook op jongerenconferenties een graag gehoorde spreker is. Een lezing over dit onderwerp kan je hier downloaden: http://vergadering.nu/downloads.htm

Binnen de GKV is Ds Gert Hutten mischien een optie. Hij spreekt ook veel op conferenties ed. Van hem kun je op deze site http://www.koepelkerk-arnhem.nl/ een en ander beluisteren.

-bart-

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: september 02, 2006, 11:28:05 pm »
Dank voor alle reakties!  Ik ga er mee aan het werk.
/bart

Miriam79

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 04, 2006, 03:44:53 pm »
Je kunt ook Mart-Jan Paul eens vragen - hij heeft hier veel heldere informatie over. Wij hebben hem ook eens gevraagd voor een studiedag en dat was goed!