quote:
Ja, van oorsprong kom ik ook uit de gkv, en langs omwegen (pkn, evangelisch) ben ik toch weer op zoek. Daarin speelt het belang van de kinderdoop een grote rol nu.
Dat zorgt ook voor woelige baren, ook omdat er een ander bij betrokken is die evangelisch is en waarbij ook alles even op zijn kop wordt gezet.
Toch wil ik God meer gehoorzaam zijn dan mensen, dat heb ik wel in mijn hart.
quote:
De vraag blijft wel, hoe houd je eenheid in de kerk tussen de oud-
eren (soms wat behouden) en de jongeren. Je kunt natuurlijk
wel meer ruimte willen creeën voor de jongeren en hun beleving,
maar hoe zie jij dit dan met betrekking tot de ouderen?.
Ik vind dat moeilijk om daar antwoord op te geven. Wanneer ik vraag naar onderbouwing voor de keuze om alles bij het oude te houden dan is meestal de enige onderbouwing daarvoor: "we doen het al eeuwen zo, het is nu eenmaal traditie, we zijn niet anders gewend".
Dat steekt dan wel eens, want een Bijbelse onderbouwing is er niet, of wordt niet gegeven.
Het lijkt alsof men gebonden is; gebonden in angst en zich vastklemt aan het juk van opgelegde wetten en regels. Nog liever dat, die 'zekerheid' dan openstaan voor veranderingen en dat het ook anders kan en mag.
Ik vraag me af of God er mee gediend is dat het nu eenmaal gaat zoals het gaat en er niets gewijzigd mag worden omdat men leeft in angst.
Waar is je geloof dan op gebasseerd, denk ik dan wel eens. Mag je niet ook vertrouwen en toetsen en in beweging zijn.
We leven in deze tijd toch?
En natuurlijk kun je het nooit iedereen naar de zin maken. Of het is weer te ouderwets en te bekrompen voor de een en voor de ander is het al vele stappen te veel gemaakt.
Maar voor wie kom je naar de dienst? Om God te ontmoeten toch?
En hoe wil Hij gediend worden?
Is God daarin een starre God, mmm, misschien ga ik te ver, roep me aub tot de orde, maar ik kan me niet voorstellen dat Hij het bij 150 psalmen wil laten, want al die gezangen zijn dan ook niet Bijbels denk ik dan.
Het is ijdelheid om je vast te klampen uit angst aan wat je hebt en al eeuwen zo gaat omdat het nu eenmaal traditie is. Het is ijdelheid om te zeggen: wat we hebben is goed en wat we hadden was beter. Dat is als zeggen: vroeger was het beter.... ook ijdelheid.
Misschien zie ik het wel te zwart/wit hoor, maar waar is men zo bang voor ??
quote:
De jongeren zullen veranderingen in de eredienst niet snel genoeg
vinden gaan. De ouderen daarin tegen zullen vinden dat het alle-
maal te snel gaat. Daarbij moet er natuurlijk ook gekeken worden
hoe God het wil dat een dienst er uitziet. Ik mag aannemen dat de
Orden van dienst niet zomaar vergeten kan worden. Het is en blijft
toch een "Ere"dienst? Je komt samen in Gods naam. Toch?
Niet, omdat je er als mensen een gezellig samen zijn wil hebben.
Dan zouden de kerkmensen toch uit het ook uit het oog verliezen
waarvoor de samenkomst werkelijk bedoeld is..
Ok, dan komt de vraag: Hoe wil God dat de dienst, de Ere dienst er uit ziet?
Moeten we ons houden aan de 150 psalmen en de enkele lofzangen die in de Bijbel staan, of mogen dan nog wel die enkele gezangen die al eeuwen bekend zijn of mogen er nieuwe liederen, nieuwe psalmen en nieuwe gezangen worden gezongen?
Ik ben nu natuurlijk al een half jaar de Opwekkingsliederen gewend en die zijn toch wel mooi moet ik zeggen.
quote:
Is het misschien niet een proces wat gewoon langzaam in de loop
van de tijd zal moeten plaats vinden?
Ja, natuurlijk is dat een proces, dat gaat niet van de ene op de andere dag.
Maar dat duurt dan wel errug lang zeg, kan nog wel 100 jaar over heen gaan zo

Dan blijft de vraag:
Wat maakt nou dat jongeren en ouderen overstappen van de gkv naar de evangelische kerk. Wat missen zij bij de gkv wat ze daar bij die andere gemeente wel vinden?
Want niet de doop is het 1e punt waarvoor men overstapt.
Daar gaat iets aan vooraf.
Wat gaat er aan vooraf?
Men mist iets in de eigen gemeente of kerk.
Wat mist men in de gkv wat men daar wel vind?
Weet men wel voldoende, heeft men wel voldoende in beeld wat de beweegredenen zijn van deze broeders en zusters die de overstap overdenken en maken?
Wat wordt er aan gedaan om deze broeders en zusters bij de gemeente te bewaren?
Een zoeker...