Auteur Topic: Abortus  (gelezen 4064 keer)

Mellon

• Bekijk profiel
Abortus
« Gepost op: september 02, 2006, 03:46:29 pm »
Heb net de artikelen in het ND van vandaag gelezen over abortus en christenen. Het onderwerp komt regelmatig ter sprake als ik met ongelovige vrienden praat. Vaak voel ik me ongemakkelijk omdat het me aan argumenten ontbreekt, en ik ben sowieso nogal emotioneel ingesteld waardoor het nog minder eenvoudig is om te argumenteren. Daarom sprak het me aan, dat in die artikelen stong dat veel christenen wel tegen abortus zijn, maar dat het aan argumenten ontbreekt. Dat strookt met mijn ervaringen.

Vaak als ik mensen er op wijs dat abortus het afbreken van leven is, gaat de discussie over de "geldigheid" van het leven en over het moment waarop het leven begint. Bij de conceptie of bij de geboorte of ergens daar tussenin? Ikzelf ben als rasechte protestantse geneigd dat een onzindiscussie te vinden. Leven is leven, punt uit (en het begint dus bij de conceptie).

Sommigen vinden dat het leven valide is als het zelfstandig kan bestaan, dus als de baby geboren is: het kindje kan zelf ademen en kan eten om in leven te blijven, een foetus daarentegen kan niets zelfstandig doen. Ook dat vind ik een onzinstandpunt, want baby´s zijn ook afhankelijk van de zorg van een moeder en ik vind het arbitrair om daar ergens een scheidslijn in aan te brengen.

Ik wil het niet hebben over moeilijk gevallen waarin moeders en vaders voor een geweldige moeilijke keuze staan zoals: nog een gehandicapt kindje? Of zoals bij vrouwen die verkracht zijn en daardoor zwanger zijn geworden.

Veel fascinerender vind ik de vraag hoe mensen zover komen om abortus te accepteren als een optie of zelfs als iets normaals? Waarom denken zoveel mensen dat vrouwen zich mogen laten aborteren? Waarom zoeken ze zoveel argumenten dat zelfs het beginpunt van het leven op losse schroeven komt te staan?

Meningen graag :)

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #1 Gepost op: september 02, 2006, 03:53:00 pm »
Leven = leven.

Abortus is altijd een keuze voor een leven. Of het leven (= carrière oid) van de moeder (en vader) of het leven van het kind. Het kind heeft hierin geen stem. Maar dat hoort ook zo.

God is het die leven geeft; wie zijn wij dan dat wij daar inbreuk op maken?

In deze dingen ben ik heel fel, slechts een enkele uitzondering zou voor mij door de beugel kunnen: wanneer moeder en kind zullen sterven. In de huidige samenleving doet men het echter veel te makkelijk. 'Ik heb nu geen zin in een kind' is zo'n beetje al een valide reden.

Abortus = moord. Punt.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Aafke

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #2 Gepost op: september 02, 2006, 04:36:25 pm »
Moeilijke discussie, ja.. ik heb een mening. Alleen je praat over de keuzes van mensen die ze in bepaalde situaties maken, het hoe en waarom is niet altijd zichtbaar/duidelijk.

In principe zeg ik nee, afblijven het is (een) leven vanaf de conceptie.

Maar.. hoe dan te denken over anti-conceptie zoals bijv. het spiraaltje. Kan dat dan wel Mellon..?
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

diak2b

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #3 Gepost op: september 02, 2006, 05:30:16 pm »

quote:

Aafke schreef op 02 september 2006 om 16:36:
In principe zeg ik nee, afblijven het is (een) leven vanaf de conceptie.

Maar.. hoe dan te denken over anti-conceptie zoals bijv. het spiraaltje. Kan dat dan wel Mellon..?

En de pil, die ook een abortieve werking heeft, vooral niet vergeten.

Ik vind de vraag vrij bizar, eerlijk gezegd. ALS je stelt dat het leven begint bij de conceptie, en daarmee beschermwaardig is vanaf dat moment, dan is de vraag naar het middel waarmee abortus provocatus wordt bereikt imho volkomen irrelevant.

Overigens, de argumenten tegen abortus lijken me nou toch niet zo heel ingewikkeld.

Je hebt de vraag wanneer het leven begint. De conceptie is een vrij voor de hand liggende, en (in theorie) objectieve grens. De geboorte is een andere vrij voor de hand liggende, en (zelfs in de praktijk) redelijk objectieve grens. Welke grens je kiest is persoonlijk, maar ik vermoed dat vrij veel mensen die voor abortus zijn, abortus met 8,5 maand toch wat ongemakkelijk vinden.

Een andere vraag is of wij over andermans leven mogen beschikken en zo ja, onder welke voorwaarden dan. Het interessante is dat iedere keuze hier wel logisch en goed kan klinken, maar vaak wel consequenties mee brengt die niet aanvaard worden. Je kan zeggen: waarom zou ik consequent zijn, maar ook daar valt een consequentie aan te verbinden :). Als je immers stelt dat consequent ethisch redeneren niet nodig is, geef je daarmee ook jezelf over aan de willekeur van de staat, de sterkste, of wie dan ook. De meeste mensen zijn daar niet dol op, en daarmee valt dat argument te weerleggen.

Wat zijn nu mogelijke, voor de meeste voorstanders van vrije abortus provocatus, onaanvaardbare consequenties?

Je mag over leven beschikken dat niet zelfstandig kan bestaan: Die grens is nauwelijks te trekken. Een precies tijdig geboren kind leeft niet langer dan een paar dagen als het niet gevoed, verwarmd en beschermd wordt. Maar de uiterste consequentie is wellicht belangrijker: ook degene die dit zegt zal in zijn of haar leven vele malen in situaties terecht komen waarin (volledig) zelfstandig overleven is uitgesloten. Bij ziekte, bedlegerigheid, handicap bijvoorbeeld. Moeten we ook in die situaties de verzorgers het recht geven iemand te doden?

Je mag leven beëindigen dat niet menswaardig is: Wie bepaalt wat menswaardig leven is? Vanuit deze gedachtengang moeten we iemand, een instituut, een functie, aanwijzen met absolute beschikkingsmacht over het leven van anderen. Ben je zelf bereid je te laten doden als een ander je leven niet menswaardig acht? Zo je dit als argument voor abortus aandraagt, is dat wel de consequentie.

Je mag leven beëindigen omdat de geboorte voor de moeder traumatisch is Stel dat de verwekker tevens de verkrachter van de moeder is, dan voelen de meeste mensen wel aan dat de geboorte van het kind voor de moeder extreem traumatisch kan zijn. Echter, als je leven mag beëindigen omdat het gevolg is van een traumatiserende ervaring, waarom dan alleen tot een bepaalde leeftijd? Stel nu dat een vrouw is verkracht, en kort voor of na die verkrachting ook omgang heeft gehad met haar eigen partner. Moet je dan wachten tot het kind geboren is, en als het op de verkrachter lijkt alsnog doden? Zo nee, waarom dan wel als het kind nog niet geboren is?

De moeder is baas in eigen buik, en mag dus beschikken over het leven in haar buik Ook hier speelt het probleem van de leeftijd. Als dit een geldig argument is, dan ook als het kind 8,5 maand is. Los daarvan, waarop is dit argument gefundeerd? Als het op het idee is gebaseerd dat de moeder eigenaar is van het kind, dan geldt het evenzeer voor de vader, en geldt het evenzeer na de geboorte. Als het argument is dat de moeder de fysieke last van de zwangerschap draagt, zou het aardig zijn eens na te gaan of degenen die, al is het maar beperkt, delen in die last, degenen in haar omgeving, ook om de dood van haar kind mogen vragen.

een illegale abortus is levensgevaarlijk. Legalisering heeft veel leed, en doden, voorkomen Dat is waar. Maar wie beweert dat psychische nood + levensgevaarlijk handelen als gevolg van die nood bestreden mag worden door het doden van leven dat  zelf geen enkele verantwoordelijkheid draagt voor die nood of voor het handelen waarvoor iemand zelf kiest, zal daar de consequenties van moeten aanvaarden. Mensen gaan niet zelden gevaarlijk verkeersgedrag vertonen door bumperklevers. Schieten we nu bumperklevers af?

Zonder abortus wordt het leven van de moeder ernstig bedreigd De consequentie is dat je mag doden uit lijfsbehoud, ook al is degene die je leven bedreigt niet verantwoordelijk en ook al is er geen enkele vorm van rechterlijke bescherming voor degene die gedood gaat worden. Dat betekent dus ook dat mensen een wapen mogen dragen en gebruiken als ze inschatten dat het gedrag van iemand anders hun leven bedreigt. Bijvoorbeeld, omdat iemand politicus is en enge ideeën heeft.

De moeder kan het kind niet onderhouden simpel: dan ook afschot van de armen in de wereld.

Het kind heeft een genetisch grote kans op een ernstige ziekte (bijvoorbeeld, een ziekte die bij jongens in de familie voorkomt, en het is een jongen) Zelfde argument als het mensonwaardige leven. Immers, wie zegt dat betreffende ziekte het leven mensonwaardig maakt.

Het kind zal ondraaglijk moeten lijden Opnieuw het argument van het mensonwaardige leven. Wie zegt dat lijden niet te dragen is, en wie zegt dat dat mensonwaardig is?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Aafke

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #4 Gepost op: september 02, 2006, 05:51:01 pm »

quote:

diak2b schreef op 02 september 2006 om 17:30:
En de pil, die ook een abortieve werking heeft, vooral niet vergeten.

Ik vind de vraag vrij bizar, eerlijk gezegd. ALS je stelt dat het leven begint bij de conceptie, en daarmee beschermwaardig is vanaf dat moment, dan is de vraag naar het middel waarmee abortus provocatus wordt bereikt imho volkomen irrelevant.

Idd, de pil ook.

Je mag de vraag bizar vinden, maar het gekke is dat ik mensen genoeg ken die tegen abortus zijn en wanneer je die vraag stelt ze daar totaal geen moeite mee blijken te hebben.
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #5 Gepost op: september 02, 2006, 05:57:22 pm »

quote:

Iemand scheef:
(..) de pil (..)
Ik dacht altijd dat de pil de conceptie voorkwam in plaats van afbrak? Kan een medicus ons misschien uitsluitsel geven?
« Laatst bewerkt op: september 02, 2006, 05:57:54 pm door Nunc »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #6 Gepost op: september 02, 2006, 06:11:52 pm »

quote:

Nunc schreef op 02 september 2006 om 17:57:

[...]

Ik dacht altijd dat de pil de conceptie voorkwam in plaats van afbrak? Kan een medicus ons misschien uitsluitsel geven?
Ik ben geen medicus. Anyway, wat ik ervan begrepen heb, is dat de pil in verreweg de meeste gevallen de eisprong voorkómt (zeker als je hem zeer regelmatig slikt), dat hij door een verandering van het slijm bij de baarmoederhals het het sperma moeilijker maakt om in de baarmoeder te komen en dat hij ook het baarmoederslijmvlies minder geschikt maakt voor een toch bevruchte eicel om in te nestelen (dat laatste is dus vergelijkbaar met een spiraaltje). Die laatste werking zal in de praktijk extreem weinig vóórkomen en ik heb er nogal moeite mee om dat ook te zien als een abortieve werking. Zeker omdat bij een vrouw die geen pil slikt, waarschijnlijk vaker (in absolute zin)  een bevruchte eicel niet succesvol zal zijn in het innestelen (lang niet alle concepties monden uit in een zwangerschap). Maar ja, bij de pil blijft het onnatuurlijk, dan wel veroorzaakt door iets van buitenaf, en bij een vrouw die geen anticonceptie gebruikt, is er alleen sprake van een natuurlijke vorm van niet-innestelen, die je niet kunt voorkómen (evenals spontane abortus, bijv. omdat de vrucht niet levensvatbaar is).

<weg2 worstelt nogal met het hoe en wat van anticonceptie en denkt dat ze gewoon maar heel laat gaat trouwen, if at all, en dan de natuur zijn werk laat doen - zonder op 10 kinderen uit te komen>
« Laatst bewerkt op: september 02, 2006, 06:12:56 pm door wateengedoe2 »

Laodicea

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #7 Gepost op: september 02, 2006, 06:12:58 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 02 september 2006 om 18:11:
<weg2 worstelt nogal met het hoe en wat van anticonceptie en denkt dat ze gewoon maar heel laat gaat trouwen, if at all, en dan de natuur zijn werk laat doen - zonder op 10 kinderen uit te komen>
Ik wou dat ik tien kinderen had. :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #8 Gepost op: september 02, 2006, 06:13:59 pm »

quote:

Laodicea schreef op 02 september 2006 om 18:12:
[...]
Ik wou dat ik tien kinderen had. :)

Jij hoeft ze niet te baren! :D

Overigens schijnt zeer regelmatige borstvoeding ook aardig te werken als anticonceptie, daarmee kan een jong getrouwde vrouw het toch nog enigszins afremmen.
« Laatst bewerkt op: september 02, 2006, 06:14:26 pm door wateengedoe2 »

Laodicea

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #9 Gepost op: september 02, 2006, 06:15:28 pm »
Humanae Vitae, kennelijk één van de meest onbegrepen encyclieken gaat toch ook over de pil?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Aafke

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #10 Gepost op: september 02, 2006, 06:16:02 pm »

quote:

Link
De eventuele bevruchte eicel kan zich niet nestelen.

En om het nog bizarder te maken, persoonlijk vermoed ik dat ik op beide wijzen (pil en spiraaltje) nogal wat moorden op mijn geweten heb.

edit:Gebruik nu geen pil/spiraaltje meer.
« Laatst bewerkt op: september 02, 2006, 06:43:48 pm door Aafke »

Laodicea

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #11 Gepost op: september 02, 2006, 06:18:47 pm »

quote:

Dat is dan ook één van de weinige dingen waarop ik jaloers ben op vrouwen, mannen krijgen toch veel minder direct de kans om bij te dragen aan Gods werk. Het is jammer dat veel vrouwen dat als zo'n last beschouwen. Het is misschien wel de belangrijkste taak van de schepping, iets mooiers kan ik me eigenlijk niet voorstellen. :)

Aafke

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #12 Gepost op: september 02, 2006, 06:21:28 pm »

quote:

Laodicea schreef op 02 september 2006 om 18:18:
Dat is dan ook één van de weinige dingen waarop ik jaloers ben op vrouwen, mannen krijgen toch veel minder direct de kans om bij te dragen aan Gods werk. Het is jammer dat veel vrouwen dat als zo'n last beschouwen. Het is misschien wel de belangrijkste taak van de schepping, iets mooiers kan ik me eigenlijk niet voorstellen. :)
Het waren de allermooiste dagen van mijn leventje ondanks de pijn en moeite. Het is zo kostbaar om direct na de geboorte een nieuw naakt leven te zien en te voelen. Een Godswonder!
« Laatst bewerkt op: september 02, 2006, 06:21:52 pm door Aafke »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #13 Gepost op: september 02, 2006, 06:23:11 pm »

quote:

Laodicea schreef op 02 september 2006 om 18:18:
[...]

Ik - als niet-moeder overigens - zie ook heel wat voordelen aan het kunnen dragen en baren van kinderen, maar het schijnt toch óók verrekte veel pijn te doen, en als je je 10e verwacht, ben je ook aardig 'uitgeleefd'. Het is gewoon niet gezond om heel veel kinderen te baren, dat verkort je leven (statistisch gezien, over individuele gevallen kun je natuurlijk niet goed praten in deze context). En als ik er dan 4 of 5 heb, denk ik ook, ach een mooi aantal, mag van mij zo blijven (niet gezegd dat ik dan de pil zou gaan slikken ofzo hè, maar ik mag dan toch hopen dat God het met me eens is en er gewoon niet meer zullen volgen).

<weg2 is nu dertig, heeft geen aanleg voor tweelingschap in de familie en heeft geen huwelijk in zicht ... Ach, 10 zullen 't er sowieso niet meer worden  :Y) >
« Laatst bewerkt op: september 02, 2006, 06:24:36 pm door wateengedoe2 »

Aafke

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #14 Gepost op: september 02, 2006, 06:44:42 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 02 september 2006 om 18:23:
[...]

Ik - als niet-moeder overigens - zie ook heel wat voordelen aan het kunnen dragen en baren van kinderen, maar het schijnt toch óók verrekte veel pijn te doen, en als je je 10e verwacht, ben je ook aardig 'uitgeleefd'. Het is gewoon niet gezond om heel veel kinderen te baren, dat verkort je leven (statistisch gezien, over individuele gevallen kun je natuurlijk niet goed praten in deze context). En als ik er dan 4 of 5 heb, denk ik ook, ach een mooi aantal, mag van mij zo blijven (niet gezegd dat ik dan de pil zou gaan slikken ofzo hè, maar ik mag dan toch hopen dat God het met me eens is en er gewoon niet meer zullen volgen).

<weg2 is nu dertig, heeft geen aanleg voor tweelingschap in de familie en heeft geen huwelijk in zicht ... Ach, 10 zullen 't er sowieso niet meer worden  :Y) >
Wie weet een ander soort moederschap.. ;)

diak2b

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #15 Gepost op: september 02, 2006, 07:09:56 pm »

quote:

[...]

De pil voorkomt conceptie, en innesteling mocht er toch conceptie zijn, voorzover ik weet

Zijnkind

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #16 Gepost op: september 02, 2006, 07:11:06 pm »
Het leggen van de grens (wanneer leven begint) is bepalend of men voor of tegen is. Tenminste, als ik zo kijk wat ik aan meningen bij diverse gesprekken heb gehoord. De meeste niet-christenen sluiten zich aan bij wat er in de media als gangbaar geldt. Dat abortus tot een week of 24 (zo uit mijn hoofd) acceptabel zou zijn omdat tot die tijd het kind niet levensvatbaar is zonder moeder.

M.i. is het begin als alles aanwezig is en er alleen maar gegroeid hoeft te worden. Dus als de eicel bevrucht is. Abortus is het nemen van een leven. Dat kan alleen als een ander leven (moeder) ermee gered zou worden. Verder is het niet acceptabel.

De pil is iets waarvan ik pas onlangs heb begrepen dat het inderdaad ook de innesteling van embryo's in de baarmoeder tegengaat. Tot die tijd had ik er geen moeite mee dat mijn ex-vrouw de pil gebruikte. Nu is het niet meer van toepassing maar met de huidige kennis zou ik tegen zijn. Ik geef tegelijk toe dat het makkelijk praten is als je geen partner en al kinderen hebt.
« Laatst bewerkt op: september 02, 2006, 07:12:37 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

diak2b

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #17 Gepost op: september 02, 2006, 07:11:14 pm »

quote:

Laodicea schreef op 02 september 2006 om 18:15:
Humanae Vitae, kennelijk één van de meest onbegrepen encyclieken gaat toch ook over de pil?
idd.

diak2b

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #18 Gepost op: september 02, 2006, 08:19:50 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 02 september 2006 om 19:11:
M.i. is het begin als alles aanwezig is en er alleen maar gegroeid hoeft te worden. Dus als de eicel bevrucht is. Abortus is het nemen van een leven. Dat kan alleen als een ander leven (moeder) ermee gered zou worden. Verder is het niet acceptabel.
Hoewel ik me kan voorstellen dat je in dat geval abortus acceptabel noemt, vraag ik me toch af of je het nemen van het ene leven om het andere te redden principieel acceptabel kan vinden.

@Laodicea: ik heb voor mijn opleiding, voor het vak moraaltheologie, een kort essay-tje geschreven over HV. Interesse?  (Als je interesse hebt kan ik je trouwens ook toevoegen aan mijn mail-log van de opleiding, laat maar weten)

Zijnkind

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #19 Gepost op: september 02, 2006, 08:57:23 pm »
Uiteraard is het nemen van een leven nooit acceptabel. Maar als de moeder zeker zou sterven bij het voortzetten van de zwangerschap en het leven van het kind ook dan verloren zou gaan...dan is het m.i. geen keuze meer. Dan red je 1 leven ipv er 2 verloren te laten gaan. Als het kind wel kan leven zonder de moeder wordt het zwaarder. Het hangt er ook van af of de moeder zelf nog haar wens kenbaar kan maken. Ikkan alleen maar bidden dat niemand ooit in zo'n situatie/afweging verzeild raakt.

Laodicea

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #20 Gepost op: september 02, 2006, 09:07:58 pm »

quote:

diak2b schreef op 02 september 2006 om 20:19:
@Laodicea: ik heb voor mijn opleiding, voor het vak moraaltheologie, een kort essay-tje geschreven over HV. Interesse?
Zeer zeker! Die vorige gaf me ook al wat nieuwe gezichtspunten en aha erlebenissen. :ja:

quote:

(Als je interesse hebt kan ik je trouwens ook toevoegen aan mijn mail-log van de opleiding, laat maar weten)
Graag! Ik heb je trouwens volgens mij al eens zo'n soort verzoek gedaan. :)

diak2b

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #21 Gepost op: september 02, 2006, 11:27:28 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 02 september 2006 om 20:57:
Uiteraard is het nemen van een leven nooit acceptabel. Maar als de moeder zeker zou sterven bij het voortzetten van de zwangerschap en het leven van het kind ook dan verloren zou gaan...dan is het m.i. geen keuze meer. Dan red je 1 leven ipv er 2 verloren te laten gaan. Als het kind wel kan leven zonder de moeder wordt het zwaarder. Het hangt er ook van af of de moeder zelf nog haar wens kenbaar kan maken. Ikkan alleen maar bidden dat niemand ooit in zo'n situatie/afweging verzeild raakt.
Dat is een andere situatie. De keuze tussen zeker 2 levens, of zeker één van die twee is moreel niet zo moeilijk. De keuze tussen waarschijnlijk het ene leven of zeker het andere, dáár zat het probleem.

diak2b

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #22 Gepost op: september 02, 2006, 11:27:53 pm »

quote:

Laodicea schreef op 02 september 2006 om 21:07:
[...]
Zeer zeker! Die vorige gaf me ook al wat nieuwe gezichtspunten en aha erlebenissen. :ja:
[...]

Graag! Ik heb je trouwens volgens mij al eens zo'n soort verzoek gedaan. :)
Oh, had ik je dat verhaal al gestuurd? Sorry, mijn fout. Je gaat iig op de verzendlijst :)

Laodicea

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #23 Gepost op: september 02, 2006, 11:37:46 pm »

quote:

diak2b schreef op 02 september 2006 om 23:27:
[...]
Oh, had ik je dat verhaal al gestuurd? Sorry, mijn fout.
Nee, maar ik had je al eens een mailtje gestuurd dat ik wel meer van dat soort stukken wilde lezen in het algemeen, deze heb ik nog niet. :)

quote:

Je gaat iig op de verzendlijst :)
http://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/Smilies/cheerlie4.gif
« Laatst bewerkt op: september 02, 2006, 11:38:07 pm door Laodicea »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #24 Gepost op: september 02, 2006, 11:38:12 pm »
Zie hier het ND-artikel, incl. link naar het ZoZ-verhaal.

diak2b

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #25 Gepost op: september 02, 2006, 11:51:07 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 02 september 2006 om 23:38:
Zie hier het ND-artikel, incl. link naar het ZoZ-verhaal.
Voor wie HV kent, moet deze uitspraak een sterk deja-vu gehalte hebben:

quote:

Volgens Boender is er een verband met de brede acceptatie van de anticonceptiepil onder christenen en het minder strenge denken over abortus. ,,De remmen zijn losgeslagen. Het taboe op geboortebeperkende middelen is weg en daardoor is de stap naar abortus kleiner geworden, 'want we wilden eigenlijk toch niet zwanger worden'. Ook christenvrouwen zijn baas in eigen buik.''
Wat is de RKK bespot om haar standpunt over anticonceptie. Lachwekkend, ouderwets, hoe durfde een stel celibatiare priesters zich met sex te bemoeien? Het idee dat anticoncpetie uiteindelijk zou leiden tot hedonisme, tot abortus, tot de totale ontmenselijking van het leven. Geen land waar de RKK botter en lomper bespot is dan Nederland. Weinig landen ook, waar de industriële moordmachine zo efficient draait, zo gepropageerd wordt zelfs, dat we "vrouwen op golven" naar achterlijke, katholieke landen sturen waar abortus nog niet is toegestaan. Nederland, met een "katholieke" minister van ontwikkelingssamenwerking die vrije toegang tot anticonceptie en tot abortus tot speerpunt van haar beleid maakt. Wat een land.

joepie

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #26 Gepost op: september 03, 2006, 07:47:00 pm »

quote:

diak2b schreef op 02 september 2006 om 23:27:
[...]

Dat is een andere situatie. De keuze tussen zeker 2 levens, of zeker één van die twee is moreel niet zo moeilijk. De keuze tussen waarschijnlijk het ene leven of zeker het andere, dáár zat het probleem.

Wie kan dat ooit met zekerheid zeggen?
Waar blijft het vertrouwen in God?

diak2b

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #27 Gepost op: september 03, 2006, 07:51:19 pm »

quote:

joepie schreef op 03 september 2006 om 19:47:
[...]

Wie kan dat ooit met zekerheid zeggen?
Waar blijft het vertrouwen in God?
Abortus levert vrij zeker de dood op.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #28 Gepost op: september 03, 2006, 08:14:14 pm »
Omdat het leven van de moeder een onzekere factor is in dat soort gevallen eindigde ik ook met de opmerking dat ik bid dat niemand ooit voor zo'n keuze komt. Die kun je niet maken in theorie. Alleen als je ervoor komt te staan. En dan nog.

angel

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #29 Gepost op: september 03, 2006, 08:36:08 pm »

quote:

diak2b schreef op 02 september 2006 om 19:09:
[...]
De pil voorkomt conceptie, en innesteling mocht er toch conceptie zijn, voorzover ik weet

Oei, dat wist ik niet. Moet ik toch het gebruik van de pil weer heroverwegen, als anti-conceptimiddel. Maarja, periodieke onthouding werkt ook niet. Wat dan? Maar hopen dat je niet zwanger wordt? Of algehele onthouding?

Naja, kheb geen trouwplannen voorlopig, dus ik heb nog wat denktijd. Ik gebruik de pil nu als medicatie (voorkomt menstruatieproblemen), en dat bevalt wel goed.

dingo

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #30 Gepost op: september 03, 2006, 10:22:33 pm »

quote:

angel schreef op 03 september 2006 om 20:36:
[...]

Oei, dat wist ik niet. Moet ik toch het gebruik van de pil weer heroverwegen, als anti-conceptimiddel. Maarja, periodieke onthouding werkt ook niet. Wat dan? Maar hopen dat je niet zwanger wordt? Of algehele onthouding?

Naja, kheb geen trouwplannen voorlopig, dus ik heb nog wat denktijd. Ik gebruik de pil nu als medicatie (voorkomt menstruatieproblemen), en dat bevalt wel goed.
Het spiraaltje heeft ook een abortieve werking dus dan blijven alleen condooms over. Periodieke onthouding is ook niet echt wat, al is het maar omdat je op je vruchtbare dagen juist de behoefte voelt je voort te planten.

Marloes

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #31 Gepost op: september 03, 2006, 11:54:15 pm »
Een oud topic over dit onderwerp is Welke voorbehoedsmiddelen? , misschien nog leuk om erbij te lezen.
[Prediker 7:29]

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #32 Gepost op: september 05, 2006, 12:00:12 am »
Het ND-dossier abortus is ook aardig.

dingo

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #33 Gepost op: september 05, 2006, 12:04:31 am »
Wel nuttig, niet aardig.

jacco

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #34 Gepost op: september 06, 2006, 10:20:42 pm »
Tien jaar geleden heeft een bezoek aan een abortuskliniek veel indruk op mij gemaakt.
De  directeur vertelde dat  er twee groepen mensen zijn die abortus laten doen, de 'komtnietuit'-groep en de 'in-nood'-groep.
De laatste groep is écht heel klein, de meeste vrouwen laten een gemaksabortus doen.
Ze vertelde dat het sterftecijfer in hun kliniek erg laag was, de moedersterfte welteverstaan.  

quote:

Mellon schreef op 02 september 2006 om 15:46:
Ik wil het niet hebben over moeilijk gevallen waarin moeders en vaders voor een geweldige moeilijke keuze staan zoals: nog een gehandicapt kindje? Of zoals bij vrouwen die verkracht zijn en daardoor zwanger zijn geworden.
De nood onder christelijke vrouwen die tegen hun wens toch weer zwanger worden is denk ik soms ook heel groot. Ik kan me niet voorstellen dat zij onder de 'gemak'groep vallen.
Mijn ervaring is dat moeders uit deze groep vaak heel veel spijt en verdriet houden van hun stap in het verleden.

quote:

Veel fascinerender vind ik de vraag hoe mensen zover komen om abortus te accepteren als een optie of zelfs als iets normaals? Waarom denken zoveel mensen dat vrouwen zich mogen laten aborteren? Waarom zoeken ze zoveel argumenten dat zelfs het beginpunt van het leven op losse schroeven komt te staan?

Het is maatschappelijk geaccepteerd, het mag, je wordt er niet voor gestraft. Het wordt zelfs aangemoedigd, geadviseerd, ook door artsen en instanties.
Ik vind het heel triest dat in ons land er blijkbaar niet genoeg vangnetten zijn om mensen te doen beseffen dat een abortus niet de enige oplossing is, voor een situatie die je niet had gewild.

Soms lijkt de waarde van het leven pas door te dringen als je een keer wel een levend kind hebt gebaard. Maar dan is een eerder verrichte abortus niet meer terug te draaien.

De reden waarom ook christenen nu meegaan met de abortusstroom vind ik onbegrijpelijk. Blijkbaar neemt de lading af van teksten zoals genesis 9:6 'Wie bloed van mensen vergiet, diens bloed wordt door mensen vergoten, want God heeft de mens als zijn evenbeeld gemaakt'

Na het bezoek aan de abortuskliniek heb ik het begin van Habakuk gelezen en herkende mij zeer in zijn woorden.

aerandir

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #35 Gepost op: september 06, 2006, 11:35:58 pm »

quote:

dingo schreef op 03 september 2006 om 22:22:
[...]

Het spiraaltje heeft ook een abortieve werking dus dan blijven alleen condooms over. Periodieke onthouding is ook niet echt wat, al is het maar omdat je op je vruchtbare dagen juist de behoefte voelt je voort te planten.

In afrikaanse landen wordt toch door de kerken juist onthouding "geadviseert???
Dat is dan wel niet voor zwangerschappen (of ten minste niet alleen) maar de kerken achten dat toch beter als condooms ofzo.....

diak2b

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #36 Gepost op: september 07, 2006, 12:35:25 am »

quote:

aerandir schreef op 06 september 2006 om 23:35:
[...]

In afrikaanse landen wordt toch door de kerken juist onthouding "geadviseert???
Dat is dan wel niet voor zwangerschappen (of ten minste niet alleen) maar de kerken achten dat toch beter als condooms ofzo.....
Net zoals de wereld gezondheidsorganisatie van de VN, pleit voorzover ik weet één kerk in de strijd tegen aids, o.a. in Afrika, voor een meervoudige aanpak: ABC + zorg. Dat betekent
- Onthouding is het beste middel tegen aids, en wordt dus geadviseerd voor ongehuwden ( A )
- Gehuwden kunnen aids voorkomen (althans, als soa) door beiden trouw te zijn, monogaam ( B )
- ALS om welke reden dan ook de eerste twee keuzes niet gemaakt worden, levert een condoom méér bescherming tegen aids, dan geen condoom ( C )
- wie hiv heeft, en zeker wie aids heeft, moet vrije toegang krijgen, en betaalbare toegang, tot medicijnen en zorg

Over de wijze van communiceren valt te praten overigens. De RKK is bang dat pleiten voor condooms in uitzonderingssituaties die situaties kan schijnen te legitimeren, en pleit dus vooral voor A, B en zorg. De WHO ziet dat iets anders, en pleit ook voor C. Veel Europese ontwikkelingshulp (van landen en NGO's) weigert te aanvaarden dat alleen een gedragsverandering de aids-golf zal stuiten, en weigert te doen wat nodig en mogelijk is, om de geneesmiddelen en zorg te krijgen bij de mensen die het echt nodig hebben, en legt dus sterk de nadruk op C, ondertussen bedoelde kerk er van beschuldigend verantwoordelijk te zijn voor ontelbare aids-doden, omdat ze net als de WHO, in overeenstemming met medisch-wetenschappelijke inzichten, er op wijst dat dat botweg de verkeerde weg is, die afrika over de klif duwt.

Maar in alle eerlijkheid, mij ontgaat wat dit met abortus te maken heeft.
« Laatst bewerkt op: september 07, 2006, 12:36:00 am door diak2b »

aerandir

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #37 Gepost op: september 07, 2006, 01:37:06 am »

quote:

diak2b schreef op 07 september 2006 om 00:35:
[...]
Net zoals de wereld gezondheidsorganisatie van de VN, pleit voorzover ik weet één kerk in de strijd tegen aids, o.a. in Afrika, voor een meervoudige aanpak: ABC + zorg. Dat betekent
- Onthouding is het beste middel tegen aids, en wordt dus geadviseerd voor ongehuwden ( A )
- Gehuwden kunnen aids voorkomen (althans, als soa) door beiden trouw te zijn, monogaam ( B )
- ALS om welke reden dan ook de eerste twee keuzes niet gemaakt worden, levert een condoom méér bescherming tegen aids, dan geen condoom ( C )
- wie hiv heeft, en zeker wie aids heeft, moet vrije toegang krijgen, en betaalbare toegang, tot medicijnen en zorg

Over de wijze van communiceren valt te praten overigens. De RKK is bang dat pleiten voor condooms in uitzonderingssituaties die situaties kan schijnen te legitimeren, en pleit dus vooral voor A, B en zorg. De WHO ziet dat iets anders, en pleit ook voor C. Veel Europese ontwikkelingshulp (van landen en NGO's) weigert te aanvaarden dat alleen een gedragsverandering de aids-golf zal stuiten, en weigert te doen wat nodig en mogelijk is, om de geneesmiddelen en zorg te krijgen bij de mensen die het echt nodig hebben, en legt dus sterk de nadruk op C, ondertussen bedoelde kerk er van beschuldigend verantwoordelijk te zijn voor ontelbare aids-doden, omdat ze net als de WHO, in overeenstemming met medisch-wetenschappelijke inzichten, er op wijst dat dat botweg de verkeerde weg is, die afrika over de klif duwt.

Maar in alle eerlijkheid, mij ontgaat wat dit met abortus te maken heeft.

Ten eerste dacht ik dat voorbehoedsmiddelen niet toegestaan waren...maar zoals ik las is dat een verkeerde gedachte en is dat wel degelijk toegestaan...

Ten tweede als je aan onthouding doet hoef je je niet zorgen te maken over anti conceptie/ en abortus .

Ja Afrika blijft/is een moeilijk probleem qua HIV /AIDS.... medicatie is er niet of is te duur/gedragsveranderingen zijn moeilijk en duren vaak te lang (dan is dat hele continent al bijna uitgestorven aan AIDS bij wijze van spreken) dus condooms lijkt me een goeie derde als je begint met mensen te leren zichzelf te beschermen dan pak je al een heel hoop...daarbij kan je gelijk tijdig werken aan een ander van denken dus de gedragsveranderingen....
Ongehuwden tja die kan je wel zeggen te onthouden van sex.... maar er wordt nogal verkracht daar!!!

Dus al met al blijft het een zeer complex probleem

diak2b

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #38 Gepost op: september 07, 2006, 02:00:53 am »

quote:

aerandir schreef op 07 september 2006 om 01:37:
[...]

Ten eerste dacht ik dat voorbehoedsmiddelen niet toegestaan waren...maar zoals ik las is dat een verkeerde gedachte en is dat wel degelijk toegestaan...
Voorzover mij bekend zijn bepaalde voorbehoedmiddelen in Japan verboden, en communistisch Roemenie had een verbod dacht ik. Verder zijn mij geen landen bekend met een verbod op voorbehoedmiddelen.

quote:

Ten tweede als je aan onthouding doet hoef je je niet zorgen te maken over anti conceptie/ en abortus .
Je begrijpt het helemaal.

quote:

Ja Afrika blijft/is een moeilijk probleem qua HIV /AIDS.... medicatie is er niet of is te duur/gedragsveranderingen zijn moeilijk en duren vaak te lang (dan is dat hele continent al bijna uitgestorven aan AIDS bij wijze van spreken) dus condooms lijkt me een goeie derde als je begint met mensen te leren zichzelf te beschermen dan pak je al een heel hoop...daarbij kan je gelijk tijdig werken aan een ander van denken dus de gedragsveranderingen....
Ongehuwden tja die kan je wel zeggen te onthouden van sex.... maar er wordt nogal verkracht daar!!!
Ja, hier ook. Ik denk dat er een gevaarlijke, eerlijk gezegd racistische, neiging bestaat in het Europese denken over Afrika. De mythe over de "dierlijke sexualiteit" van de zwarte, is helaas onuitroeibaar. En overigens niet alleen op dat front. Contacten die ik heb op het gebied van ontwikkelingssamenwerking kome opmerkelijk vaak daar op neer, dat vanuit Afrika geklaagd wordt dat Europeanen zich blijkbaar niet kunnen voorstellen dat negers dezelfde vermogens, dezelfde passies, dezelfde behoeftes en dezelfde fouten hebben als blanken.

quote:

Dus al met al blijft het een zeer complex probleem
idd. Maar ook zeer off topic :)

Mellon

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #39 Gepost op: september 07, 2006, 02:37:36 pm »
Fijn, zoveel reacties.

Ik denk dat het makkelijk is abortus te accepteren of te denken dat je uit compassie handelt (euthanasie) als je vindt dat je leven alleen jou toebehoort en dat je ongeboren kind geen leven is. Pas als je je leven in Christus vindt, is het moeilijker om te geloven dat je mag beschikken over leven.

diak2b

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #40 Gepost op: september 07, 2006, 07:29:53 pm »

quote:

Mellon schreef op 07 september 2006 om 14:37:
Fijn, zoveel reacties.

Ik denk dat het makkelijk is abortus te accepteren of te denken dat je uit compassie handelt (euthanasie) als je vindt dat je leven alleen jou toebehoort en dat je ongeboren kind geen leven is. Pas als je je leven in Christus vindt, is het moeilijker om te geloven dat je mag beschikken over leven.
Er is iets meer reden voor optimisme. Ook wie gelooft het leven Allah te krijgen, wie gelooft dat zijn karma getekend wordt door wat je een ander aandoet, etc., zal niet zo makkelijk beschikken over het leven van een ander. Het is niet typisch christelijk om respect te hebben voor het leven, het is typisch "verlicht" atheïsme om in essentie géén respect te hebben voor het leven.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #41 Gepost op: september 08, 2006, 09:22:41 am »

quote:

Mellon schreef op 07 september 2006 om 14:37:
Fijn, zoveel reacties.

Mag ik nog aanvullen op diak's reactie: ook een atheïst die alles als toeval ziet, zou zo maar eens kunnen denken, dat hij het toeval niet een handje mag 'helpen', door iemand die toevallig in de moederschoot ontstaan is, moedwillig te doden. Maar helaas zijn er ook heel veel atheïsten (ik denk het merendeel), die vinden, dat leven in de moederschoot, althans tot aan de arbitraire grens van 24 weken, geen leven is :(
« Laatst bewerkt op: september 08, 2006, 09:23:35 am door wateengedoe2 »

Liudger

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #42 Gepost op: september 08, 2006, 09:59:47 am »

quote:

diak2b schreef op 07 september 2006 om 19:29:
Er is iets meer reden voor optimisme. Ook wie gelooft het leven Allah te krijgen, wie gelooft dat zijn karma getekend wordt door wat je een ander aandoet, etc., zal niet zo makkelijk beschikken over het leven van een ander. Het is niet typisch christelijk om respect te hebben voor het leven, het is typisch "verlicht" atheïsme om in essentie géén respect te hebben voor het leven.

Daar zijn inderdaad steeds meer aanwijzingen voor. Het blijft verbluffend, voor een filosofie die pretendeert de mens centraal te stellen en de waarde van elk individu te benadrukken.

Overigens zijn er ook voldoende voorbeelden van niet-atheistische culturen met niet zo geweldig veel respect voor het menselijk individu. De aard van de God-mens relatie in een religieus georienteerde cultuur lijkt me vrij essentieel.

Las pas over een (niet-Westers, niet-atheistische, niet-modernistische) cultuur waar de moeder vrij was om haar nageslacht om te brengen zolang ze de eerste voeding nog niet gegeven had. De Romeinen (en Grieken?) waren ook heel makkelijk met mismaakte of anderzins ongewenste borelingen. Ik meen me te herinneren dat dit een van de punten was waarop de vroege Christenen zich duidelijk onderscheidden van de meerderheidscultuur.

Overigens is het beschikken over andermans leven op zich niet uitgesloten in Christelijk gedachtengoed dacht ik. Mits binnen een expliciet wettelijk kader, en met grote terughoudendheid, maar toch. Denk aan zelfverdediging, of zelfs de doodstraf (eigenlijk pas relatief recent een absolute no-no voor de meeste Christenen).
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

diak2b

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #43 Gepost op: september 08, 2006, 10:19:23 am »

quote:

Liudger schreef op 08 september 2006 om 09:59:
[...]

Daar zijn inderdaad steeds meer aanwijzingen voor. Het blijft verbluffend, voor een filosofie die pretendeert de mens centraal te stellen en de waarde van elk individu te benadrukken.
Na enige filosofie-studie in mijn opleiding, ben ik die verblufdheid voorbij. In tegendeel, het is zelfs een noodzakelijk gevolg. Door de mens als norm te nemen, verliest iedere ethiek over diezelfde mens een fundament.

Het is zoiets als bewijzen dat een lijn de kortste verbinding is tussen twee punten. Dat lijkt eenvoudig, maar het is onmogelijk.

Mellon

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #44 Gepost op: september 08, 2006, 03:25:42 pm »

quote:

diak2b schreef op 08 september 2006 om 10:19:
[...]
Na enige filosofie-studie in mijn opleiding, ben ik die verblufdheid voorbij. In tegendeel, het is zelfs een noodzakelijk gevolg. Door de mens als norm te nemen, verliest iedere ethiek over diezelfde mens een fundament.

Het is zoiets als bewijzen dat een lijn de kortste verbinding is tussen twee punten. Dat lijkt eenvoudig, maar het is onmogelijk.

Zo dat al niet was wat ik ook zei, is het in idergeval wat ik WILDE zeggen, alleen jij hebt het eloquenter verwoordt.

And ja, je hebt gelijk, ook mensen die andere geloven aanhangen, hebben meestal meer eerbied voor het leven.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2006, 03:27:06 pm door Mellon »

diak2b

• Bekijk profiel
Abortus
« Reactie #45 Gepost op: september 08, 2006, 04:08:51 pm »

quote:

Mellon schreef op 08 september 2006 om 15:25:
[...]

Zo dat al niet was wat ik ook zei, is het in idergeval wat ik WILDE zeggen, alleen jij hebt het eloquenter verwoordt.
:+  ach, ik voeg zelden iets inhoudelijks toe hoor