Auteur Topic: Christenen en politiek (afsplitsing)  (gelezen 1966 keer)

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
Christenen en politiek (afsplitsing)
« Gepost op: september 12, 2006, 12:48:02 am »
Modbreak:
Dit topic is een afsplitsing vanuit Wat voor stroming zijn de Evangelischen alwaar de discussie over christenen en politiek off-topic was. De eerste post is dus geen TS.
In dit topic kan verder van gedachten worden gewisseld over christenen en het bedrijven van politiek.

Even concreet en kort reagerend op Diak2B inzake zijn open vraag over de hoer van Babylon.

Daarom een heel voorzichtig vraagje of opmerkinkje zo je wilt.
Hebben jullie wat flitsen van het bezoek van de Paus aan Duitsland gezien. En als dat zo is, valt dan jullie houding van bekende politici t.o.v. de Paus op. Bij die pauselijke bezoeken en de aanwezige hoogwaardigheidsbekleders valt me op dat de vermenging van politiek en geloof zo dicht bij elkaar ligt. Deze trent is natuurlijk al onmiskenbaar ingezet door de vorige Paus met zijn reizen over de wereld. Waar in de kern niets verkeerd aan is.

Dat is een van de signalen die door bijvoorbeeld eindtijddenkers als ook bepaalde evangelische bewegingen of individuen wordt aangehaald om te bevestigen dat de RK onder leiding van de Paus een revival meemaakt, daarmee de invloed vergroot. De oecemenische grondhouding van de huidige Paus, de neiging van de protestantse hoek en de Rk het wederzijds begrip te vinden wordt dan als ontwikkeling gezien die toegaat tot die ene wereldkerk.

Ik wil met voorgaande dus niets beweren en niet kwesten, maar de beelden die passeren passen wel in een bepaald plaatje en vertonen een trent op hoofdlijn die door bijvoorbeeld een Hall lindsey jaren geleden al werd beschreven. Çik benoem hier even een van zijn hoofdlijnen en niet de details die niet waar bleken.)
Overigens herinner ik mij van het boek  dat de schrijver Iran als een bedreiging moest worden gezien voor Israel en de wereld. Lees de krant er nu op na, ik las dit in dat boek in de jeren 80, anno 2006 toch redelijk actueel.

Ik wil aangeven dat het misschien niet zo gek is dat sommigen er een bepaalde theorie op nahouden de nieuwsbeelden hun idee en interpretatie bevestigen.

kortom de vraag, is dat idee betreffende de Rk als hoer van babylon vanwege de indrukken op TV zo vreemd, los van het feit of dit zo zou zijn. Is het gek dat mensen zo denken of gaan denken.

Overigens ben ik nu twee jaar lid van onze evangelische gemeente, deze theorieen worden daar niet geleerd of verkondigd, eerder is men behoorlijk terughoudend.

kajem

quote:

En daarbij.. ik kan d'r vreselijk naast zitten en dwalen, het kan zelfs zo zijn de de leer binnen de evangelische hoek de juiste is en dat ze gelijk hebben en de RKK de hoer van Babylon is.
« Laatst bewerkt op: september 12, 2006, 07:48:48 pm door Zijnkind »
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 12, 2006, 01:46:38 am »

quote:

kajem schreef op 12 september 2006 om 00:48:
Even concreet en kort reagerend op Diak2B inzake zijn open vraag over de hoer van Babylon.

Daarom een heel voorzichtig vraagje of opmerkinkje zo je wilt.
Hebben jullie wat flitsen van het bezoek van de Paus aan Duitsland gezien.
:ja:

quote:

En als dat zo is, valt dan jullie houding van bekende politici t.o.v. de Paus op.
Als je bedoelt: de hypocriete houding die waardering, ja zelfs een zekere mate van bereidheid te luisteren schijnt uit te stralen, terwijl we weten hoe diezelfde politici slechts de leer van de Kerk volgen indien en voorzover het henzelf goed uitkomt? Dan: :ja:

quote:

Bij die pauselijke bezoeken en de aanwezige hoogwaardigheidsbekleders valt me op dat de vermenging van politiek en geloof zo dicht bij elkaar ligt.
Het gaat mij extreem moeilijk af de Bijbel te lezen en dan niet te verstaan dat christenen een taak hebben in deze wereld. Hoe je aldus geloof niet van invloed kan wensen op politiek ontgaat me.

quote:

Deze trent is natuurlijk al onmiskenbaar ingezet door de vorige Paus met zijn reizen over de wereld.
Ik zou zeggen dat deze trent al onmiskenbaar is ingezet door paus Petrus. En sindsdien in wisselende variaties door alle tweehonderzoveel opvolgers.

quote:

Waar in de kern niets verkeerd aan is.
d:)b en toch, ik heb het gevoel dat hier een addertje in het gras volgt  :+

quote:

Dat is een van de signalen die door bijvoorbeeld eindtijddenkers als ook bepaalde evangelische bewegingen of individuen wordt aangehaald om te bevestigen dat de RK onder leiding van de Paus een revival meemaakt, daarmee de invloed vergroot.
Ik mag het hopen. Terzijde, is er een evangelisch bezwaar tegen alles dat een revival meemaakt?

quote:

De oecemenische grondhouding van de huidige Paus, de neiging van de protestantse hoek en de Rk het wederzijds begrip te vinden wordt dan als ontwikkeling gezien die toegaat tot die ene wereldkerk.
Dat kan, met alle respect overigens, alleen voortkomen uit een vrij compleet onbegrip voor wat oecumene is, of wat een wereldkerk is. De ene wereldkerk bestaat alweer een jaar of 2000, en werd gevestigd door Jezus Christus, zoals je in de Bijbel kan lezen. Het lijkt me bijzonder als daar een evangelisch bezwaar tegen zou kunnen bestaan. Als je echter een syncretische wereldreligie bedoelt, kan je de RKK daar uitsluitend van verdenken door je tamelijk bewust af te sluiten voor iedere vorm van informatie over wat de RKK is, en doet.

quote:

Ik wil met voorgaande dus niets beweren en niet kwesten
Toch kwets je er wel mee, lijkt me. Voor de evangelischen waar je naar verwijst lijkt het me vrij kwetsend dat je stelt dat ze iets beweren dat slechts kan voortkomen uit de afwezigheid van kennis. Ik zou het tenminste kwetsend vinden als iemand over mij zou beweren dat ik de tekst "onderzoekt alles" zou uitvoeren met "negeer alles, en oordeelt naar willekeur". Maar goed, jij kent meer evangelischen dan ik, misschien vinden die dat niet zo kwetsend?

quote:

Ik wil aangeven dat het misschien niet zo gek is dat sommigen er een bepaalde theorie op nahouden <zo je wilt laten meeslepen > de nieuwsbeelden hun idee en interpretatie bevestigen.
Niet gek, maar wel schokkend, eerlijk gezegd, als dit soort onnozelheid blijkbaar zo normaal is in de evangelische hoek, dat je het zo beschrijft. Ik vind het overigens eerlijk, en te waarderen, dat je die onnozelheid zo expliciet wil benoemen. Maar ik mag toch hopen dat dit ook binnen de evangelische stroming de teleurstellende uitzondering is die de goede regel bevestigt?

quote:

Overigens ben ik nu twee jaar lid van onze evangelische gemeente, deze theorieen worden daar niet geleerd of verkondigd, eerder is men behoorlijk terughoudend.
Kijk, dat stelt me dan gerust. De beschreven onnozelheid mogen we dus niet zonder meer aan de gehele EB toeschrijven. Je hebt mij volledig gerust gesteld.  d:)b
« Laatst bewerkt op: september 12, 2006, 01:48:41 am door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 12, 2006, 03:37:15 am »

quote:

diak2b schreef op 12 september 2006 om 01:46:
Het gaat mij extreem moeilijk af de Bijbel te lezen en dan niet te verstaan dat christenen een taak hebben in deze wereld. Hoe je aldus geloof niet van invloed kan wensen op politiek ontgaat me.

Wat is dan de functie van dit politiek(wat je daar onder dan ook verstaat). ligt de kern van het christen zijn in deze wereld niet  in het evangeliseren en het volharden in het geloof?

Mar 13:7  En wanneer gij zult horen van oorlogen, en geruchten van oorlogen, zo wordt niet verschrikt; want dit moet geschieden; maar nog is het einde niet.
Mar 13:8  Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen aardbevingen zijn in verscheidene plaatsen, en er zullen hongersnoden wezen, en beroerten. Deze dingen zijn maar beginselen der smarten.
Mar 13:9  Maar ziet gij voor uzelven toe; want zij zullen u overleveren in de raadsvergaderingen, en in de synagogen; gij zult geslagen worden, en voor stadhouders en koningen zult gij gesteld worden, om Mijnentwil, hun tot een getuigenis.
Mar 13:10  En het Evangelie moet eerst gepredikt worden onder al de volken.
Mar 13:11  Doch wanneer zij u leiden zullen, om u over te leveren, zo zijt te voren niet bezorgd, wat gij spreken zult, en bedenkt het niet; maar zo wat u in die ure gegeven zal worden, spreekt dat; want gij zijt het niet, die spreekt, maar de Heilige Geest.
Mar 13:12  En de ene broeder zal den anderen overleveren tot den dood, en de vader het kind; en de kinderen zullen opstaan tegen de ouders, en zullen hen doden.
Mar 13:13  En gij zult gehaat worden van allen, om Mijns Naams wil; maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.

en verder kan ik paulus bijven citeren, bv

Rom 12:2  En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.

1Co 2:1  En ik, broeders, als ik tot u ben gekomen, ben niet gekomen met uitnemendheid van woorden, of van wijsheid, u verkondigende de getuigenis van God.
1Co 2:2  Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.
1Co 2:3  En ik was bij ulieden in zwakheid, en in vreze, en in vele beving.
1Co 2:4  En mijn rede, en mijn prediking was niet in bewegelijke woorden der menselijke wijsheid, maar in betoning des geestes en der kracht;
1Co 2:5  Opdat uw geloof niet zou zijn in wijsheid der mensen, maar in de kracht Gods.
1Co 2:6  En wij spreken wijsheid onder de volmaakten; doch een wijsheid, niet dezer wereld, noch der oversten dezer wereld, die te niet worden;

1Co 2:12  Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn;
1Co 2:13  Dewelke wij ook spreken, niet met woorden, die de menselijke wijsheid leert, maar met woorden, die de Heilige Geest leert, geestelijke dingen met geestelijke samenvoegende.

1Co 3:19  Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid bij God; want er is geschreven: Hij vat de wijzen in hun arglistigheid;
1Co 3:20  En wederom: De Heere kent de overleggingen der wijzen, dat zij ijdel zijn.
1Co 3:21  Niemand dan roeme op mensen; want alles is uwe.

en tenslotte johanus

1Jo 5:4  Want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning, die de wereld overwint, namelijk ons geloof.
1Jo 5:5  Wie is het, die de wereld overwint, dan die gelooft, dat Jezus is de Zoon van God?

Het streven naar macht in de wereld lijkt mij dan toch een ijdel streven.
even voor de duidelijkheid, tientallen zo niet honderden teksten kommen mij voor de geest die roepen dat "het wereldse" een zijspoor is.(vandaar ook de vele quotes) Hoe kom je erbij dat het inmengen in de (wereld) politiek een taak van een christen is?
geheelonthouder

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 12, 2006, 09:06:52 am »

quote:

grompie schreef op 12 september 2006 om 03:37:
[...]

Wat is dan de functie van dit politiek(wat je daar onder dan ook verstaat).

Ik vind de definitie uit wikipedia wel een nuttige: "Politiek is de onvolmaakte wijze waarop in een samenleving de belangenverschillen van individuen uitonderhandeld worden, op allerlei bestuurlijke niveaus, en voor gezamenlijk en/of individueel voordeel."

Ontkennen dat die belangenverschillen bestaan lijkt me onzinnig. Beweren dat christenen als taak hebben zich buiten bedoelde onderhandelingen te houden ook. En onbijbels.

quote:

ligt de kern van het christen zijn in deze wereld niet  in het evangeliseren en het volharden in het geloof?
Nee, dat lijkt me niet. Dat zijn nu juist niet echt de "wereldse" taken. En Jezus is dan ook vrij helder: "Vanaf het moment dat de heer des huizes is opgestaan en de deur heeft afgesloten, zult u buiten moeten blijven. U zult op de deur gaan bonzen en roepen: “Heer, doe open”, en Hij zal u antwoorden: “Ik ken u niet. Waar komt u vandaan?” 26 Dan zult u zeggen: “We hebben met U gegeten en gedronken, en in onze straten hebt U onderricht gegeven.” 27 En Hij zal tegen u zeggen: “Ik ken u niet. Waar komt u vandaan? Ga weg allemaal, bedrijvers van onrecht die u bent!” "

Bedrijvers van onrecht komen er niet. Dat gaat toch vrij duidelijk over wat mensen doen in de wereld.

Sterker: "Niet ieder die Heer! Heer! tegen Mij zegt, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar alleen hij die de wil doet van mijn Vader in de hemel. 22 Velen zullen Mij op die dag zeggen: “Heer! Heer! Hebben we niet in uw naam geprofeteerd, hebben we niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben we niet in uw naam veel machtige daden gedaan?” 23 Maar dan zal Ik hun openlijk zeggen: “Nooit heb Ik u gekend. Verdwijn uit mijn ogen, overtreders van Gods wet!” "

Evangeliseren zal best nuttig zijn, maar slechts Gods wet houden, is wat er volgens Jezus blijkbaar toe doet. En wat is Gods wet?

" ‘Het eerste is dit: Luister Israël, de Heer onze God is de enige Heer; 30 u zult de Heer uw God liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel, met heel uw verstand en met heel uw kracht. 31 Het tweede is dit: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. Een ander gebod, groter dan deze twee, is er niet.’"

Boeiend genoeg staat daar niets over geloof behouden of evangeliseren. Moeten we dat afleiden dan, uit Paulus' woorden? Mogelijk. Maar Jezus zelf is toch vrij helder:

"Maar tegen jullie die luisteren, zeg Ik: heb je vijanden lief, wees goed voor wie je haten, 28 zegen hen die je vervloeken en bid voor degenen die je smaden. 29 Slaat iemand je op de wang, bied hem dan ook de andere, en pakt iemand je jas af, weiger hem ook je hemd niet. 30 Vraagt iemand je om iets, geef het, en pakt men iets van je af, vraag het dan niet terug. 31 Behandel de mensen zoals je wilt dat ze jullie behandelen. 32 Als jullie je vrienden liefhebben, is er dan reden tot dankbaarheid? Ook de zondaars hebben hun vrienden lief. 33 En als jullie je weldoeners weldoen, is er dan reden tot dankbaarheid? Ook de zondaars doen dat. 34 En als jullie lenen aan mensen van wie je iets terugverwacht, is er dan reden tot dankbaarheid? Ook zondaars lenen aan zondaars om op hun beurt hetzelfde te krijgen. 35 Nee, heb je vijanden lief, doe wel en leen uit, en verwacht daarvoor niets terug. Dan zal er een rijke beloning voor jullie zijn: je wordt kinderen van de Allerhoogste, want ook Hij is goed voor ondankbare en slechte mensen. 36 Wees barmhartig, zoals jullie Vader barmhartig is. 37 Werp je niet op als rechter, dan zullen jullie niet berecht worden. Veroordeel niet, dan zullen jullie niet veroordeeld worden. Spreek vrij, dan zullen jullie vrijgesproken worden. 38 Geef, dan zal jullie gegeven worden. Een mooie maat, stevig aangedrukt, goed geschud en overvol zal je in de schoot geworpen worden. Want met de maat waarmee jullie meten, zul je gemeten worden.’
39 Verder zei Hij tegen hen in beeldspraak: ‘Kan de ene blinde een gids zijn voor de andere? Dan vallen ze toch samen in een kuil? 40 Een leerling staat niet boven zijn leermeester; iemand die volleerd is zal als zijn leermeester zijn. 41 Wat kijk je naar de splinter in het oog van een ander terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? 42 Hoe kun je tegen een ander zeggen: “Vriend, laat me de splinter weghalen die in je oog zit”, terwijl je de balk in je eigen oog niet ziet? Schijnheilige, haal eerst de balk uit je eigen oog; pas dan zie je scherp genoeg om de splinter weg te halen die in het oog van de ander zit. 43 Er is geen mooie boom die zieke vrucht draagt, en evenmin een zieke boom die mooie vrucht draagt. 44 Want iedere boom is herkenbaar aan zijn eigen vrucht. Van een doornstruik plukt men geen vijgen en van een braamstruik oogst men geen druiven. 45 Een goed mens haalt uit de voorraad van zijn goede hart het goede tevoorschijn, en een slecht mens uit zijn slechte hart het slechte; want waar iemands hart vol van is, daarvan spreekt zijn mond.
46 Waarom roepen jullie Heer! Heer! tegen Mij en doen jullie niet wat Ik zeg? 47 Iedereen die bij Mij komt, Mij hoort en doet wat Ik zeg – Ik zal jullie laten zien op wie zo iemand lijkt. 48 Hij lijkt op iemand die bij het bouwen van zijn huis een diep gat groef en de fundering op de rots legde. Toen kwam er een overstroming en de rivier beukte tegen het huis, maar kon het niet aan het wankelen brengen, want het was goed gebouwd. 49 Maar wie hoort en niet doet, lijkt op iemand die een huis zomaar op de grond bouwde, zonder fundering: de rivier beukte ertegen en meteen stortte het in, en dat huis werd één grote ruïne"

Nee, Jezus bepleit niet dat christenen zich terugtrekken uit de wereld, maar dat ze het zout van de wereld zullen zijn.

quote:

Maar daar staat niet dat dat de (enige) opdrahct aan christenen is, het staat hier als tijdsbepaling!

Niets van wat je citeert zegt dat christenen geen rol te spelen hebben in deze wereld. Je haalt eschatologische teksten aan, woorden die iets zeggen over de manier waarop christenen in deze wereld zouden moeten staan, maar nergens zeggen deze woorden: laat de wereld maar aan zijn lot over.

quote:

We hadden het over politiek meen ik. Dat wat jij "macht" noemt, kan daarin een middel zijn. Streef ik macht na, als ik probeer bij te dragen aan méér zetels in de Kamer voor een partij die het leven van ontelbare ongeboren kinderen probeert te redden? Ja, in die zin streef ik macht na. De macht om mede uitvoering te geven aan Gods wet.

quote:

even voor de duidelijkheid, tientallen zo niet honderden teksten kommen mij voor de geest die roepen dat "het wereldse" een zijspoor is.(vandaar ook de vele quotes) Hoe kom je erbij dat het inmengen in de (wereld) politiek een taak van een christen is?
Omdat ik niet buiten de deur wil staan, "Heer, Heer" roepend, en te horen krijgen: ga weg, je hebt mijn woord niet gedaan. Je hebt de hongerigen laten verhongeren, de naakten niet gekleed, enzovoort, enzovoort. Het wereldse mag een zijspoor zijn, de naaste is dat zeker niet.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 12, 2006, 10:20:12 am »

quote:

grompie schreef op 12 september 2006 om 03:37:
[...]

Wat is dan de functie van dit politiek(wat je daar onder dan ook verstaat). ligt de kern van het christen zijn in deze wereld niet  in het evangeliseren en het volharden in het geloof?

Mar 13:7  En wanneer gij zult horen van oorlogen, en geruchten van oorlogen, zo wordt niet verschrikt; want dit moet geschieden; maar nog is het einde niet.
Mar 13:8  Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen aardbevingen zijn in verscheidene plaatsen, en er zullen hongersnoden wezen, en beroerten. Deze dingen zijn maar beginselen der smarten.
Mar 13:9  Maar ziet gij voor uzelven toe; want zij zullen u overleveren in de raadsvergaderingen, en in de synagogen; gij zult geslagen worden, en voor stadhouders en koningen zult gij gesteld worden, om Mijnentwil, hun tot een getuigenis.
Mar 13:11  Doch wanneer zij u leiden zullen, om u over te leveren, zo zijt te voren niet bezorgd, wat gij spreken zult, en bedenkt het niet; maar zo wat u in die ure gegeven zal worden, spreekt dat; want gij zijt het niet, die spreekt, maar de Heilige Geest.
Mar 13:12  En de ene broeder zal den anderen overleveren tot den dood, en de vader het kind; en de kinderen zullen opstaan tegen de ouders, en zullen hen doden.
Mar 13:13  En gij zult gehaat worden van allen, om Mijns Naams wil; maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.

en verder kan ik paulus bijven citeren, bv

Rom 12:2  En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.

1Co 2:1  En ik, broeders, als ik tot u ben gekomen, ben niet gekomen met uitnemendheid van woorden, of van wijsheid, u verkondigende de getuigenis van God.
1Co 2:2  Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.
1Co 2:3  En ik was bij ulieden in zwakheid, en in vreze, en in vele beving.
1Co 2:4  En mijn rede, en mijn prediking was niet in bewegelijke woorden der menselijke wijsheid, maar in betoning des geestes en der kracht;
1Co 2:5  Opdat uw geloof niet zou zijn in wijsheid der mensen, maar in de kracht Gods.
1Co 2:6  En wij spreken wijsheid onder de volmaakten; doch een wijsheid, niet dezer wereld, noch der oversten dezer wereld, die te niet worden;

1Co 2:12  Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn;
1Co 2:13  Dewelke wij ook spreken, niet met woorden, die de menselijke wijsheid leert, maar met woorden, die de Heilige Geest leert, geestelijke dingen met geestelijke samenvoegende.

1Co 3:19  Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid bij God; want er is geschreven: Hij vat de wijzen in hun arglistigheid;
1Co 3:20  En wederom: De Heere kent de overleggingen der wijzen, dat zij ijdel zijn.
1Co 3:21  Niemand dan roeme op mensen; want alles is uwe.

en tenslotte johanus

1Jo 5:4  Want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning, die de wereld overwint, namelijk ons geloof.
1Jo 5:5  Wie is het, die de wereld overwint, dan die gelooft, dat Jezus is de Zoon van God?

Het lijkt me een valse tegenstelling, Grompie. We dienen niet alleen te evangeliseren, maar ook te streven naar gerechtigheid en barmhartigheid. Er is op zich niets mis met stemmen of politieke ambten vervullen. Echter, afgezien van stemmen, kom je al heel gauw te staan voor keuzes tussen macht en moraliteit. Johannes zegt dan dat je in die posities dient te kiezen voor moraliteit. Hetgeen betekent dat je het nooit ver zult brengen in de politiek. Wil niet zeggen dat je het niet mag proberen.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 12, 2006, 04:58:13 pm »

quote:

We hadden het over politiek meen ik. Dat wat jij "macht" noemt, kan daarin een middel zijn. Streef ik macht na, als ik probeer bij te dragen aan méér zetels in de Kamer voor een partij die het leven van ontelbare ongeboren kinderen probeert te redden? Ja, in die zin streef ik macht na. De macht om mede uitvoering te geven aan Gods wet.

ja dat is prachtig, de partij slaagt in haar streven en jij hebt een prachtige goede daad gedaan.
verder besluit de partij dat we in nederland geen behoeft hebben aan mensen met blauwe ogen en dat die moeten vernietigd worden. neem je nu nog steeds de verantwoordelijkheid van je keuze op je?

het punt is dat je in de politiek keuzes maakt waar van je gevolgen niet (geheel)kan overzien.  Kun je als christen je zelf dan als verantwoordelijk zien voor de gevolgen?

Nergens roept Christus op om ons in de ontranspirante wir-war van de politiek te storten.
Het gebod van naasten liefde vind haar toepassingen in het eenvoudige

29 Slaat iemand je op de wang, bied hem dan ook de andere, en pakt iemand je jas af, weiger hem ook je hemd niet. 30 Vraagt iemand je om iets, geef het, en pakt men iets van je af, vraag het dan niet terug

Mat 25:40  En de Koning zal antwoorden en tot hen zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan.
zo eenvoudig

en ook paulus
1Th 4:9  Van de broederlijke liefde nu hebt gij niet van node, dat ik u schrijve; want gij zelven zijt van God geleerd om elkander lief te hebben.
1Th 4:10  Want gij doet ook hetzelfde aan al de broederen, die in geheel Macedonie zijn. Maar wij vermanen u, broeders, dat gij meer overvloedig wordt;
1Th 4:11  En dat gij u benaarstigt stil te zijn, en uw eigen dingen te doen, en te werken met uw eigen handen, gelijk wij u bevolen hebben;
1Th 4:12  Opdat gij eerlijk wandelt bij degenen, die buiten zijn, en geen ding van node hebt.

quote:

Het lijkt me een valse tegenstelling, Grompie.
tussen?
geheelonthouder

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 12, 2006, 05:18:23 pm »

quote:

grompie schreef op 12 september 2006 om 16:58:
[...]

ja dat is prachtig, de partij slaagt in haar streven en jij hebt een prachtige goede daad gedaan.
verder besluit de partij dat we in nederland geen behoeft hebben aan mensen met blauwe ogen en dat die moeten vernietigd worden. neem je nu nog steeds de verantwoordelijkheid van je keuze op je?

Als je op een christen die in een christelijke partij zit stemt? Of heb je zo weinig vertrouwen in mede-christenen?

quote:

het punt is dat je in de politiek keuzes maakt waar van je gevolgen niet (geheel)kan overzien.  Kun je als christen je zelf dan als verantwoordelijk zien voor de gevolgen?
en evenmin kan jij of ik de gevolgen overzien van NIET stemmen en GEEN politieke keuzes maken. "Geen keuze maken" bestaat ook helemaal niet. Wat als er juist doordat christenen zich niet in de politiek mengen, een partij opstaat die geen behoefte heeft aan mensen met blauwe ogen, en dat die moeten worden vernietigd? Neem jij dan nog steeds de verantwoordelijkheid op je van je keuze om je afzijdig te houden?

quote:

Nergens roept Christus op om ons in de ontranspirante wir-war van de politiek te storten.

Paulus kent anders best wel wat christenen op hoge verantwoordelijke (politieke?) posities:
Rom.16:24 "Erastus, die de gelden van de stad beheert, en mijn broeder Quartus laten u groeten"

Fil. 4:22 "U groeten al de heiligen, inzonderheid die aan het huis des keizers verbonden zijn."

Petrus gaat zelfs bij een gelovige militair (een hoofdman) op bezoek (Cornelius)!

Het lijkt dus wel simpel om je als christen terug te trekken uit de boze wereld (met als verdediging het wijzen naar die slechte wereld) maar dat kán niet, omdat we als christen een verantwoordelijkheid IN de wereld hebben. En soms is dat een verantwoordelijkheid over veel mensen.

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 12, 2006, 05:25:45 pm »

quote:

Nunc schreef op 12 september 2006 om 17:18:

en evenmin kan jij of ik de gevolgen overzien van NIET stemmen en GEEN politieke keuzes maken. "Geen keuze maken" bestaat ook helemaal niet. Wat als er juist doordat christenen zich niet in de politiek mengen, een partij opstaat die geen behoefte heeft aan mensen met blauwe ogen, en dat die moeten worden vernietigd? Neem jij dan nog steeds de verantwoordelijkheid op je van je keuze om je afzijdig te houden?
gevraagt te onderbouwen is, de stelling dat het bijbels is dat een christen verantwoordelijkheid draagt voor de gevolgen van zijn stemgedrag.
geheelonthouder

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 12, 2006, 05:44:16 pm »

quote:

grompie schreef op 12 september 2006 om 17:25:
[...]

gevraagt te onderbouwen is, de stelling dat het bijbels is dat een christen verantwoordelijkheid draagt voor de gevolgen van zijn stemgedrag.

Een christen draagt uiteraard de gevolgen van z'n keuzes. Of dat nu stemgedrag is, of zich afzijdig houden van politiek. Beide zijn keuzes, en beide kunnen grote gevolgen hebben.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 12, 2006, 09:26:09 pm »
offtopic:Een complimentje voor de afsplitsmod, het valt mij op dat de afsplitsmods altijd zo goed titels voor een topic weten te bedenken, daar ben ik altijd zo slecht in. _/-\o_
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 13, 2006, 09:59:41 am »

quote:

grompie schreef op 12 september 2006 om 16:58:
[...]

29 Slaat iemand je op de wang, bied hem dan ook de andere, en pakt iemand je jas af, weiger hem ook je hemd niet. 30 Vraagt iemand je om iets, geef het, en pakt men iets van je af, vraag het dan niet terug

Mat 25:40  En de Koning zal antwoorden en tot hen zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan.
zo eenvoudig

en ook paulus
1Th 4:9  Van de broederlijke liefde nu hebt gij niet van node, dat ik u schrijve; want gij zelven zijt van God geleerd om elkander lief te hebben.
1Th 4:10  Want gij doet ook hetzelfde aan al de broederen, die in geheel Macedonie zijn. Maar wij vermanen u, broeders, dat gij meer overvloedig wordt;
1Th 4:11  En dat gij u benaarstigt stil te zijn, en uw eigen dingen te doen, en te werken met uw eigen handen, gelijk wij u bevolen hebben;
1Th 4:12  Opdat gij eerlijk wandelt bij degenen, die buiten zijn, en geen ding van node hebt.

Zo simpel is het niet. Wat ik voor de een doe, onthoud ik dus de ander. Een politieke keuze.

quote:

tussen?

Tussen God's wil doen en zonder vieze spelletjes en tbv rechtvaardigheid en barmhartigheid naar macht streven?

De juiste tegenstelling is tussen God's wil doen, en met de verkeerde middelen, ten behoeve van eigen gewin of voldoening en/of met nalating van de 'simpele' daden van persoonlijke barmhartigheid/rechtvaardigheid naar macht streven.

Begrijp je zo beter waar ik heen wil?
« Laatst bewerkt op: september 13, 2006, 10:00:11 am door Liudger »
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 13, 2006, 01:33:17 pm »

quote:

Liudger schreef op 13 september 2006 om 09:59:

Tussen God's wil doen en zonder vieze spelletjes en tbv rechtvaardigheid en barmhartigheid naar macht streven?

oh dat bedoel ik niet. ik bedoel dat God's wil doen niet impliceerd dat je, tbv r en b, naar macht(in de wereldse betekenis) moet streven. en dat macht of onmacht(in de wereldse betekenis) geen invloed hebben op jou persoonlijke mogenlijkheden God's wil te doen.
geheelonthouder