quote:
Ik vind de definitie uit wikipedia wel een nuttige: "Politiek is de onvolmaakte wijze waarop in een samenleving de belangenverschillen van individuen uitonderhandeld worden, op allerlei bestuurlijke niveaus, en voor gezamenlijk en/of individueel voordeel."
Ontkennen dat die belangenverschillen bestaan lijkt me onzinnig. Beweren dat christenen als taak hebben zich buiten bedoelde onderhandelingen te houden ook. En onbijbels.
quote:
ligt de kern van het christen zijn in deze wereld niet in het evangeliseren en het volharden in het geloof?
Nee, dat lijkt me niet. Dat zijn nu juist niet echt de "wereldse" taken. En Jezus is dan ook vrij helder: "Vanaf het moment dat de heer des huizes is opgestaan en de deur heeft afgesloten, zult u buiten moeten blijven. U zult op de deur gaan bonzen en roepen: “Heer, doe open”, en Hij zal u antwoorden: “Ik ken u niet. Waar komt u vandaan?” 26 Dan zult u zeggen: “We hebben met U gegeten en gedronken, en in onze straten hebt U onderricht gegeven.” 27 En Hij zal tegen u zeggen: “Ik ken u niet. Waar komt u vandaan? Ga weg allemaal, bedrijvers van onrecht die u bent!” "
Bedrijvers van onrecht komen er niet. Dat gaat toch vrij duidelijk over wat mensen
doen in de wereld.
Sterker: "Niet ieder die Heer! Heer! tegen Mij zegt, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar alleen hij die de wil doet van mijn Vader in de hemel. 22 Velen zullen Mij op die dag zeggen: “Heer! Heer! Hebben we niet in uw naam geprofeteerd, hebben we niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben we niet in uw naam veel machtige daden gedaan?” 23 Maar dan zal Ik hun openlijk zeggen: “Nooit heb Ik u gekend. Verdwijn uit mijn ogen, overtreders van Gods wet!” "
Evangeliseren zal best nuttig zijn, maar slechts Gods wet houden, is wat er volgens Jezus blijkbaar toe doet. En wat is Gods wet?
" ‘Het eerste is dit: Luister Israël, de Heer onze God is de enige Heer; 30 u zult de Heer uw God liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel, met heel uw verstand en met heel uw kracht. 31 Het tweede is dit: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. Een ander gebod, groter dan deze twee, is er niet.’"
Boeiend genoeg staat daar niets over geloof behouden of evangeliseren. Moeten we dat afleiden dan, uit Paulus' woorden? Mogelijk. Maar Jezus zelf is toch vrij helder:
"Maar tegen jullie die luisteren, zeg Ik: heb je vijanden lief, wees goed voor wie je haten, 28 zegen hen die je vervloeken en bid voor degenen die je smaden. 29 Slaat iemand je op de wang, bied hem dan ook de andere, en pakt iemand je jas af, weiger hem ook je hemd niet. 30 Vraagt iemand je om iets, geef het, en pakt men iets van je af, vraag het dan niet terug. 31 Behandel de mensen zoals je wilt dat ze jullie behandelen. 32 Als jullie je vrienden liefhebben, is er dan reden tot dankbaarheid? Ook de zondaars hebben hun vrienden lief. 33 En als jullie je weldoeners weldoen, is er dan reden tot dankbaarheid? Ook de zondaars doen dat. 34 En als jullie lenen aan mensen van wie je iets terugverwacht, is er dan reden tot dankbaarheid? Ook zondaars lenen aan zondaars om op hun beurt hetzelfde te krijgen. 35 Nee, heb je vijanden lief, doe wel en leen uit, en verwacht daarvoor niets terug. Dan zal er een rijke beloning voor jullie zijn: je wordt kinderen van de Allerhoogste, want ook Hij is goed voor ondankbare en slechte mensen. 36 Wees barmhartig, zoals jullie Vader barmhartig is. 37 Werp je niet op als rechter, dan zullen jullie niet berecht worden. Veroordeel niet, dan zullen jullie niet veroordeeld worden. Spreek vrij, dan zullen jullie vrijgesproken worden. 38 Geef, dan zal jullie gegeven worden. Een mooie maat, stevig aangedrukt, goed geschud en overvol zal je in de schoot geworpen worden. Want met de maat waarmee jullie meten, zul je gemeten worden.’
39 Verder zei Hij tegen hen in beeldspraak: ‘Kan de ene blinde een gids zijn voor de andere? Dan vallen ze toch samen in een kuil? 40 Een leerling staat niet boven zijn leermeester; iemand die volleerd is zal als zijn leermeester zijn. 41 Wat kijk je naar de splinter in het oog van een ander terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? 42 Hoe kun je tegen een ander zeggen: “Vriend, laat me de splinter weghalen die in je oog zit”, terwijl je de balk in je eigen oog niet ziet? Schijnheilige, haal eerst de balk uit je eigen oog; pas dan zie je scherp genoeg om de splinter weg te halen die in het oog van de ander zit. 43 Er is geen mooie boom die zieke vrucht draagt, en evenmin een zieke boom die mooie vrucht draagt. 44 Want iedere boom is herkenbaar aan zijn eigen vrucht. Van een doornstruik plukt men geen vijgen en van een braamstruik oogst men geen druiven. 45 Een goed mens haalt uit de voorraad van zijn goede hart het goede tevoorschijn, en een slecht mens uit zijn slechte hart het slechte; want waar iemands hart vol van is, daarvan spreekt zijn mond.
46 Waarom roepen jullie Heer! Heer! tegen Mij en doen jullie niet wat Ik zeg? 47 Iedereen die bij Mij komt, Mij hoort en doet wat Ik zeg – Ik zal jullie laten zien op wie zo iemand lijkt. 48 Hij lijkt op iemand die bij het bouwen van zijn huis een diep gat groef en de fundering op de rots legde. Toen kwam er een overstroming en de rivier beukte tegen het huis, maar kon het niet aan het wankelen brengen, want het was goed gebouwd. 49 Maar wie hoort en niet doet, lijkt op iemand die een huis zomaar op de grond bouwde, zonder fundering: de rivier beukte ertegen en meteen stortte het in, en dat huis werd één grote ruïne"
Nee, Jezus bepleit niet dat christenen zich terugtrekken uit de wereld, maar dat ze het zout van de wereld zullen zijn.
quote:
Mar 13:10 En het Evangelie moet eerst gepredikt worden onder al de volken.
Maar daar staat
niet dat dat de (enige) opdrahct aan christenen is, het staat hier als tijdsbepaling!
Niets van wat je citeert zegt dat christenen geen rol te spelen hebben in deze wereld. Je haalt eschatologische teksten aan, woorden die iets zeggen over de manier waarop christenen in deze wereld zouden moeten staan, maar nergens zeggen deze woorden: laat de wereld maar aan zijn lot over.
quote:
Het streven naar macht in de wereld lijkt mij dan toch een ijdel streven.
We hadden het over politiek meen ik. Dat wat jij "macht" noemt, kan daarin een middel zijn. Streef ik macht na, als ik probeer bij te dragen aan méér zetels in de Kamer voor een partij die het leven van ontelbare ongeboren kinderen probeert te redden? Ja, in die zin streef ik macht na. De macht om mede uitvoering te geven aan Gods wet.
quote:
even voor de duidelijkheid, tientallen zo niet honderden teksten kommen mij voor de geest die roepen dat "het wereldse" een zijspoor is.(vandaar ook de vele quotes) Hoe kom je erbij dat het inmengen in de (wereld) politiek een taak van een christen is?
Omdat ik niet buiten de deur wil staan, "Heer, Heer" roepend, en te horen krijgen: ga weg, je hebt mijn woord niet gedaan. Je hebt de hongerigen laten verhongeren, de naakten niet gekleed, enzovoort, enzovoort. Het wereldse mag een zijspoor zijn, de naaste is dat zeker niet.