quote:
Esek schreef op 20 september 2006 om 17:42:Het artikel van Versteeg over het kerkrecht kan me maar moeilijk overtuigen van het feit dat dominees a.h.w. de opvolgers van de apostelen zouden zijn. Ik kom alleen maar aannames, veronderstellingen en suggesties tegen, maar geen enkel overtuigend schriftbewijs. Wel worden 1 Kor. 12:28 en Ef. 4:11 aangehaald, waarin duidelijk over onderscheiden ambten wordt gesproken. Niet voor niets, dunkt me. Maar in het ambt van dominee wordt alles op één hoop gegooid. In het bevestigingsformulier worden specifieke aposteltaken aan dominees toevertrouwd, zonder enig bewijs. Ik kan wel aan het citeren blijven van veronderstellingen. Als een natuurkundige een dergelijk werkstuk aan Nature zou aanbieden maakte het weinig kans om door het peer-review te komen. En de theologie wordt nog wel de koningin van de wetenschappen genoemd!
Als ik jou goed begrijp wil jij letterlijk vanuit de Bijbel bewezen zien dat dominees a.h.w. opvolgers van apostelen zijn. En zowel het artikel van Versteeg als het ondertekeningsformulier doen dit niet. En dan haal je Nature, de natuurkunde en de theologie erbij.
Je maakt een aantal denkfouten:
Ten eerste: theologie is geen natuurwetenschap, en maakt daarom ook niet van de natuurwetenschappelijke bewijstechnieken gebruik. Theologie wordt namelijk van oudsher onder de 'geesteswetenschappen' gerekend, waar bijvoorbeeld ook de geschiedenis onder valt.
Ten tweede: de veronderstellingen van de gereformeerde theologen die dit soort teksten geproduceerd hebben vallen ook niet uit de lucht. Ze komen alleen niet uit losse 'bewijsteksten' maar zijn het gevolg van
inductieve logica van een heleboel teksten. De Bijbel is immers één geheel, één boek, en niet een verzameling losse verzen. Zo kun je voor een redeneertrant of 'grote rode lijn' geen losse bewijsteksten geven. De bewijsteksten die je ziet in gereformeerde geschriften zijn geen 'Sola Scriptura ad absurdam
® bewijsteksten, maar geven aan welke teksten (onder anderen) gebruikt zijn voor de redenatie.
Het willen zien van een artikel over dit onderwerp à la Nature is eigenlijk de vraag naar een ongereformeerde 'Sola Scriptura ad ad absurdam' benadering van dit onderwerp. Dat soort artikelen bestaan wel, alleen moet je daarvoor buiten de gereformeerde kerken zoeken. Evangelischen schijnen wel een dergelijke benadering te gebruiken:
klik