Auteur Topic: Ware gelovigen  (gelezen 6809 keer)

Sacerdos

• Bekijk profiel
Ware gelovigen
« Reactie #50 Gepost op: september 18, 2006, 11:58:02 am »
Hen die samen komen in Zijn Naam zijn de mensen die  Zijn Naam belijden zoals ons dat overgeleverd is door de Heilige Apostelen en Kerkvaders,vervat in  het Credo van Nicea,zo ook in Liturgie.

diak2b

• Bekijk profiel
Ware gelovigen
« Reactie #51 Gepost op: september 18, 2006, 01:50:06 pm »

quote:

Levi schreef op 18 september 2006 om 10:48:
[...]

In dat geval begrijp ik je vraag niet goed.

Could you rephrase the question, please?

Mazzel,
Levi
Zoals aegron aangeeft. Als een atheïst, een moslim en een hindoe "in Zijn naam" bij elkaar gaan zitten, wat heb je dan? Kortom, de kreet "in Zijn naam" is mooi, maar wat betekent dat concreet?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Levi

• Bekijk profiel
Ware gelovigen
« Reactie #52 Gepost op: september 20, 2006, 01:49:15 pm »

quote:

diak2b schreef op 18 september 2006 om 13:50:
[...]
Zoals aegron aangeeft. Als een atheïst, een moslim en een hindoe "in Zijn naam" bij elkaar gaan zitten, wat heb je dan? Kortom, de kreet "in Zijn naam" is mooi, maar wat betekent dat concreet?

Ik denk dat jij als geen ander weet hoe ik het wél bedoel. Wanneer mensen samenkomen in Zijn naam, willen ze zich ook aan Zijn geboden en inzettingen houden. Dat lijkt mij de enige juiste basis.

Mazzel,
Levi

diak2b

• Bekijk profiel
Ware gelovigen
« Reactie #53 Gepost op: september 20, 2006, 02:31:07 pm »
ik laat me door Laodicea graag onderwijzen, dus geen reactie verder
« Laatst bewerkt op: september 20, 2006, 03:23:14 pm door diak2b »

Laodicea

• Bekijk profiel
Ware gelovigen
« Reactie #54 Gepost op: september 20, 2006, 03:17:45 pm »

quote:

diak2b schreef op 20 september 2006 om 14:31:
Ik denk dat ik het dan niet vraag. Ik denk ook dat ik deze reactie niet erg fatsoenlijk vind. Ik denk dat ik het je reactie dan ook maar verder negeer.
Ik vind z'n reactie weliswaar wat ontwijkend, maar ik kan er niets onvriendelijks in ontdekken, lees je er nu niet teveel in? :) (of het is een insiders iets en ik mis de clou, dat kan ook)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

• Bekijk profiel
Ware gelovigen
« Reactie #55 Gepost op: september 20, 2006, 03:21:10 pm »
ik laat me door Laodicea graag onderwijzen, dus geen reactie verder
« Laatst bewerkt op: september 20, 2006, 03:23:27 pm door diak2b »

Aafke

• Bekijk profiel
Ware gelovigen
« Reactie #56 Gepost op: september 20, 2006, 03:40:03 pm »

quote:

Levi schreef op 20 september 2006 om 13:49:
Wanneer mensen samenkomen in Zijn naam, willen ze zich ook aan Zijn geboden en inzettingen houden. Dat lijkt mij de enige juiste basis.
Dat doen moslims ook...
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Meindertd

• Bekijk profiel
Ware gelovigen
« Reactie #57 Gepost op: september 20, 2006, 03:48:52 pm »

quote:

Esek schreef op 15 september 2006 om 16:06:
Meindertd schreef op 14 september 2006 om 08:33[...]

Binnen de protestantse kringen worden de dominee's gezien als apostelen, die volmacht hebben om de sacramenten te bedienen en wordt de zuivere leer bewaakt door kerkelijke vergaderingen van deze mensen samen met de oudsten van de gemeente.
Maar het is een offtopic onderwerp hier.

Kun je dit wat meer onderbouwen? Ik heb altijd geleerd in de GKv dat er nu geen apostelen meer kunnen zijn. Delen dominees ook de Heilige Geest mee door hun handoplegging? Hebben ze de zorg voor alle gemeenten? Vormen ze een eenheid in waarheid? Hebben ze allen de zin van Christus? Stellen ze de gemeente aan Christus voor bij zijn komst? Waarom wordt er in de Schrift dan onderscheid gemaakt tussen herders en apostelen? Enzovoort. Het is inderdaad wat off-topic, maar afgezien daarvan heb ik toch mijn vragen.

Esek,

het is zeker geen 1 op 1 overgang. Toch worden bepaalde taken van predikanten afgeleid van het apostelschap. In artikelen van prof M ter Velde die verschenen zij in de reformatie van 1993 wordt daar het volgende over geschreven:

quote:

Predikanten zijn bij uitstek óók de opvolgers van de apostelen, de evangelisten en de profeten. Vandaar veel verwijzingen naar Matt.28 en Mc.16 (het zendingsbevel), naar Matt.16 en 18 en Joh. 20 (over de sleutels van het koninkrijk der hemelen en het binden en ontbinden) en naar 1 Kor.3 en 4 (over de huisbeheerders van God).

bron: http://www.kerkrecht.nl/m...amp;subitem=624&page=

Maar ook als je het bevestigingsformulier leest van dienaren des woords of van misionaire dienaren des woords kun je een zekere koppeling lezen.  zie: http://www.gkv.nl/main.asp?intTreeviewID=245.

Dominees worden beschreven als herders die een kudde moeten hoeden.

Levi

• Bekijk profiel
Ware gelovigen
« Reactie #58 Gepost op: september 20, 2006, 05:06:05 pm »

quote:

Aafke schreef op 20 september 2006 om 15:40:
[...]

Dat doen moslims ook...

Met 'Zijn' refereerde ik aan Jezus. Voorzover ik weet worden moslims niet gedoopt, vieren ze geen avondmaal, etc. terwijl dit - mijns inziens - toch inzettingen van de Heer Zelf zijn. Maar misschien is dit te veel off-topic.

Mazzel,
Levi

Esek

• Bekijk profiel
Ware gelovigen
« Reactie #59 Gepost op: september 20, 2006, 05:42:04 pm »
Meindertd schreef op 20 september 2006 om 15:48[...]

Esek,

het is zeker geen 1 op 1 overgang. Toch worden bepaalde taken van predikanten afgeleid van het apostelschap. In artikelen van prof M ter Velde die verschenen zij in de reformatie van 1993 wordt daar het volgende over geschreven:

[...]

bron: http://www.kerkrecht.nl/m...amp;subitem=624&page=

Maar ook als je het bevestigingsformulier leest van dienaren des woords of van misionaire dienaren des woords kun je een zekere koppeling lezen.  zie: http://www.gkv.nl/main.asp?intTreeviewID=245.

Dominees worden beschreven als herders die een kudde moeten hoeden

Beste Meindert, het artikel van Versteeg over het kerkrecht kan me maar moeilijk overtuigen van het feit dat dominees a.h.w. de opvolgers van de apostelen zouden zijn. Ik kom alleen maar aannames, veronderstellingen en suggesties tegen, maar geen enkel overtuigend schriftbewijs. Wel worden 1 Kor. 12:28 en Ef. 4:11 aangehaald, waarin duidelijk over onderscheiden ambten wordt gesproken. Niet voor niets, dunkt me. Maar in het ambt van dominee wordt alles op één hoop gegooid. In het bevestigingsformulier worden specifieke aposteltaken aan dominees toevertrouwd, zonder enig bewijs. Ik kan wel aan het citeren blijven van veronderstellingen. Als een natuurkundige een dergelijk werkstuk aan Nature zou aanbieden maakte het weinig kans om door het peer-review te komen. En de theologie wordt nog wel de koningin van de wetenschappen genoemd!

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
Ware gelovigen
« Reactie #60 Gepost op: september 20, 2006, 06:51:53 pm »

quote:

Esek schreef op 20 september 2006 om 17:42:
Het artikel van Versteeg over het kerkrecht kan me maar moeilijk overtuigen van het feit dat dominees a.h.w. de opvolgers van de apostelen zouden zijn. Ik kom alleen maar aannames, veronderstellingen en suggesties tegen, maar geen enkel overtuigend schriftbewijs. Wel worden 1 Kor. 12:28 en Ef. 4:11 aangehaald, waarin duidelijk over onderscheiden ambten wordt gesproken. Niet voor niets, dunkt me. Maar in het ambt van dominee wordt alles op één hoop gegooid. In het bevestigingsformulier worden specifieke aposteltaken aan dominees toevertrouwd, zonder enig bewijs. Ik kan wel aan het citeren blijven van veronderstellingen. Als een natuurkundige een dergelijk werkstuk aan Nature zou aanbieden maakte het weinig kans om door het peer-review te komen. En de theologie wordt nog wel de koningin van de wetenschappen genoemd!

Als ik jou goed begrijp wil jij letterlijk vanuit de Bijbel bewezen zien dat dominees a.h.w. opvolgers van apostelen zijn. En zowel het artikel van Versteeg als het ondertekeningsformulier doen dit niet. En dan haal je Nature, de natuurkunde en de theologie erbij.

Je maakt een aantal denkfouten:
Ten eerste: theologie is geen natuurwetenschap, en maakt daarom ook niet van de natuurwetenschappelijke bewijstechnieken gebruik. Theologie wordt namelijk van oudsher onder de 'geesteswetenschappen' gerekend, waar bijvoorbeeld ook de geschiedenis onder valt.
Ten tweede: de veronderstellingen van de gereformeerde theologen die dit soort teksten geproduceerd hebben vallen ook niet uit de lucht. Ze komen alleen niet uit losse 'bewijsteksten' maar zijn het gevolg van inductieve logica van een heleboel teksten. De Bijbel is immers één geheel, één boek, en niet een verzameling losse verzen. Zo kun je voor een redeneertrant of 'grote rode lijn' geen losse bewijsteksten geven. De bewijsteksten die je ziet in gereformeerde geschriften zijn geen 'Sola Scriptura ad absurdam® bewijsteksten, maar geven aan welke teksten (onder anderen) gebruikt zijn voor de redenatie.

Het willen zien van een artikel over dit onderwerp à la Nature is eigenlijk de vraag naar een ongereformeerde 'Sola Scriptura ad ad absurdam' benadering van dit onderwerp. Dat soort artikelen bestaan wel, alleen moet je daarvoor buiten de gereformeerde kerken zoeken. Evangelischen schijnen wel een dergelijke benadering te gebruiken: klik
Mepukori uit Ghana kan niet lopen en geen Flash, WMV, DOC, RealMedia, WMA, ASX of ASF gebruiken.
 Doneer nu of gebruik een ander formaat.

Levi

• Bekijk profiel
Ware gelovigen
« Reactie #61 Gepost op: september 21, 2006, 01:01:39 am »

quote:

reformist schreef op 20 september 2006 om 18:51:
[...]

Als ik jou goed begrijp wil jij letterlijk vanuit de Bijbel bewezen zien dat dominees a.h.w. opvolgers van apostelen zijn. En zowel het artikel van Versteeg als het ondertekeningsformulier doen dit niet. En dan haal je Nature, de natuurkunde en de theologie erbij.

Natuurlijk doet het artikel van Versteeg er niet toe, nu dit niet inhoudelijk duidelijk maakt wat de dominee van tegenwoordig het gezag geeft van een apostel als omschreven in de bijbel.
Overigens, evenmin heeft Nature en de natuurkunde ook geen inhoudelijke bijdrage aan de discussie geleverd.

quote:

Je maakt een aantal denkfouten:
Ten eerste: theologie is geen natuurwetenschap, en maakt daarom ook niet van de natuurwetenschappelijke bewijstechnieken gebruik. Theologie wordt namelijk van oudsher onder de 'geesteswetenschappen' gerekend, waar bijvoorbeeld ook de geschiedenis onder valt.
Ten tweede: de veronderstellingen van de gereformeerde theologen die dit soort teksten geproduceerd hebben vallen ook niet uit de lucht. Ze komen alleen niet uit losse 'bewijsteksten' maar zijn het gevolg van inductieve logica van een heleboel teksten. De Bijbel is immers één geheel, één boek, en niet een verzameling losse verzen. Zo kun je voor een redeneertrant of 'grote rode lijn' geen losse bewijsteksten geven. De bewijsteksten die je ziet in gereformeerde geschriften zijn geen 'Sola Scriptura ad absurdam® bewijsteksten, maar geven aan welke teksten (onder anderen) gebruikt zijn voor de redenatie.

Gelukkig... de rode lijn in de bijbel is vrij duidelijk: mensen stellen niet zichzelf aan als een dienstknecht van de Eeuwige, maar worden daartoe door de Eeuwige Zelf geroepen. Vooral de schrijver van Hebreën is daar vrij duidelijk over; hij stelt dat zelfs Christus Zichzelf niet heeft uitgekozen om Hogepriester te zijn, maar gewacht heeft op Zijn roeping.

Dan volgt dus de vraag of dominees van nu op dezelfde manier zijn geroepen als de apostelen uit de bijbel.

quote:

Het willen zien van een artikel over dit onderwerp à la Nature is eigenlijk de vraag naar een ongereformeerde 'Sola Scriptura ad ad absurdam' benadering van dit onderwerp. Dat soort artikelen bestaan wel, alleen moet je daarvoor buiten de gereformeerde kerken zoeken. Evangelischen schijnen wel een dergelijke benadering te gebruiken: klik

Mazzel,
Levi

Meindertd

• Bekijk profiel
Ware gelovigen
« Reactie #62 Gepost op: september 21, 2006, 09:06:26 am »
Beste esek, levi en reformist en andere belangstelenden ik heb een apart topic geopend om verder te discuseren over apostelschap.