quote:
Liudger schreef op 20 september 2006 om 10:25:Naar aanleiding daarvan beticht de Engelse krant de Guardian (artikel op maandag, vandaag weer in opinie) de Paus van antisemitisme:
Dit is toch gebaseerd op een volledig verkeerd begrijpen van de tekst?
Ik ben bang van niet. Net zo goed als het oproer der arabische volksmeutes niets te maken heeft met verkeerd begrijpen van een tekst. Ik ben bang dat het te maken heeft met het interpreteren van een tekst vanuit een conclusie. Het boeiende aan een dergelijk proces, is dat het geen moer uitmaakt welke tekst is gebruikt, of wat de bedoelingen van tekst of gebruiker van de tekst zijn. Het is een manier van redeneren/betogen die je ook op dit forum helaas van tijd tot tijd voorbij ziet komen. Hier is dat veelal, net als bij de Guardian, vanuit een diepe haat en/of minachting voor de katholieke Kerk of voor orthodox christendom inclusief reformatie. Maar de werkwijze werkt alle kanten op, als je maar oneerlijk genoeg bent in je haat en/of minachting. Het patroon is iedere keer hetzelfde: je neemt een tamelijk willekeurige tekst, rukt die uit verband, interpreteert die moedwillig volstrekt onzinnig, doet daar nog wat ongecontroleerde, obscure of oncontroleerbare "beweringen" bij die je toeschrijft aan de aan te vallen club, je voegt er nog was sussends aan toe als "natuurlijk heb ik niets tegen de leden van X, maar X zelf is dwalend/duivels/antisemitisch/etc" en klaar ben je.
Wat mij blijft verbazen, is dat degene die aangevallen worden, veelal zo inhoudelijk blijven reageren. Alsof degene die met dit soort valsheid werken werkelijk enige interesse hebben in die inhoud.