Auteur Topic: Private forum?  (gelezen 9178 keer)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Gepost op: maart 31, 2003, 11:30:52 pm »
Ik vang hier en daar soms de roep op voor een prive forum voor vrijgemaakten of mensen uit de orthodox gereformeerde hoek.

Nu wil ik hier peilen of die vraag er echt is en hoe men dat een beetje ziet.

Poll: Moet het priveforum allen voor vrijgemaakten zijn?
ja
nee
maakt niet uit

Tussenstand:
http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=1345&layout=1&sort=prc

Bij nee geef je aan dat je ook othodox gereformeerden toegang zou willen geven.

Om even streng te zijn ( :) ) dat er mensen geen heil in zien en tegen zijn is jammer. Dan meldt je je niet aan als het forum van start zou gaan. Dit topic is om de voorstanders te peilen en te zien wat hun wensen zijn. De crew zal aan de hand van die wensen een beslissing nemen.

en nog even voor de duidelijkheid. Dat forum zal op geen enkele manier invloed hebben op de huidige structuur van het forum. Het is dan gewoon een stukje extra service voor mensen uit de GKV achterban. (Of als zij dat graag willen uit de orthodox gereformeerde achterban.)

Als je tegen zo'n forum bent en wel stemt wordt dat gezien als een ondersteuning van het forum. Niet zo slim dus :)
« Laatst bewerkt op: april 01, 2003, 10:36:08 am door Wybo »
Pinkeltjefan

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #1 Gepost op: april 01, 2003, 12:24:23 am »
Heeee.... je hoeft niet ingelogd te zijn om te kunnen stemmen!
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #2 Gepost op: april 01, 2003, 12:41:08 am »
Dat klopt, dat is een nadeel, maar je kunt wel maar 1 keer vanaf een IPnummer stemmen. Ik denk niet dat er erg veel misbruik van gemaakt zal worden :)
Pinkeltjefan

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #3 Gepost op: april 01, 2003, 09:20:32 am »
Zeg nee tegen apartheid!

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #4 Gepost op: april 01, 2003, 10:03:26 am »

quote:

op 01 Apr 2003 09:20:32 schreef Sam:
Zeg nee tegen apartheid!

Moeilijk he een startpost lezen en je er aan te houden....

Wat je ook stemt je stemt voor een forum, niet stemmen betekent het idee niet ondersteunen!!! en bij onvoldoende stemmen gaat het niet door!!!
Pinkeltjefan

Macguinness

• Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #5 Gepost op: april 01, 2003, 11:10:07 am »
Er wordt hier om mijn mening gevraagd, maar als je tegen zo'n forum bent moet je maar niet stemmen, beetje gek.

Maar goed, ik ben dus tegen zo'n apart forum, ik snap het nut ook niet helemaal, je wilt toch  niet een forum voor alleen maar gelijkdenkenden ? Een forum is er juist voor om met elkaar in discussie te gaan. Om van elkaar te leren.

Ik krijg zo een beetje het idee dat die orthodox gereformeerden geen tegenspraak dulden, dat zij altijd gelijk willen hebben en dat ze niet open willen staan voor andersdenkenden en dat ze daarom een eigen forum willen hebben. (Een mini-afsheidinkje ?)

Hoe gaat dat eigenlijk precies in z'n werk ? Als je je aanmeld voor dat forum moet je dan aan kunnen tonen dat je orthodoxgereformeerd bent ? Of kunnen andersdenkenden zich er gewoon tussendoor sneaken ?
En wat als ze er achter komen dat je niet orthodox bent, als je een iets te evangelische mening hebt, word je er dan uitgeknikkerd ?

Zomaar even wat vraagjes. :?

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #6 Gepost op: april 01, 2003, 11:37:26 am »

quote:

Wat je ook stemt je stemt voor een forum, niet stemmen betekent het idee niet ondersteunen!!! en bij onvoldoende stemmen gaat het niet door!!!
Alsof democratie boven mensenrechten gaat ?!?!

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #7 Gepost op: april 01, 2003, 11:47:53 am »
Ik zou wel wil weten welke onderwerpen op zo'n forum aan bod komen. Wanneer het bijvoorbeeld gaat over interne problemen, zoals bijv. herziening kerkorde, Reformanda-problemen, enz. enz., lijkt het me vrij onschuldig om dat alleen voor GKv-ers te doen.
Een praktisch probleem: hoe ga je na of mensen inderdaad GKv-er zijn?
Ps. 111:10

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #8 Gepost op: april 01, 2003, 11:49:55 am »
Kijk het gaat gewoon om een forum waar men in een wat beslotener sfeer met elkaar kan discussieren zonder dat er de hele tijd dingen bijgehaald worden die de topicstarter niet interesseren.

Als het gaat over de invoering van het liedboek bijvoorbeeld is het gewoon ontzettend vervelend als er allemaal mensen gaan roepen dat het een nonitem is of dat er uit de opwekkingsbundel gezongen moet worden.

Dat er mensen tegen zijn is bekend. Er wordt echter niks afgescheiden.... er komt hooguit een forumpje bij. Het zal echt niet zo zijn dat alle discussies in dat forum besproken gaan worden.

In principe is er nog geen besluit over de toelating. Pas als er uit deze poll blijkt dat er draagvlak is voor een dergelijk forum gaan we kijken hoe we dat gaan invullen wat de doelstelling van dat forum is en dergelijke.

@ Wiering, ja dat soort onderwerpen. We gaan uit van de eerlijkheid van de mensen denk ik. Als iemand dan stelselmatig de boel verziekt gaat hij er ook weer uit denk ik. Maar dat moeten we maar eens intern bespreken :)
Pinkeltjefan

fransje

• Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #9 Gepost op: april 01, 2003, 12:03:20 pm »
Ik hoop dat dit geen 1 april grap is...................... :)
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

Macguinness

• Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #10 Gepost op: april 01, 2003, 12:11:38 pm »
Tuurlijk !  1 April !!! :)

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #11 Gepost op: april 01, 2003, 12:43:42 pm »
Ja Alfredt.. leg nou maar eens uit hoe je ons overtuigd dat het serieus is ondanks het feit dat het vandaag 1 april is.. ;)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #12 Gepost op: april 01, 2003, 01:04:22 pm »
Mogen 1 April grappen eigenlijk wel bij de G.K.V.?
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

fransje

• Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #13 Gepost op: april 01, 2003, 01:21:58 pm »

quote:

op 01 Apr 2003 13:04:22 schreef Mientje:
Mogen 1 April grappen eigenlijk wel bij de G.K.V.?
Kijk .............dat is weer erg flauw. :(
maar ik doe mijn best.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #14 Gepost op: april 01, 2003, 01:42:59 pm »

quote:

op 01 Apr 2003 09:20:32 schreef Sam:
Zeg nee tegen apartheid!

Als idt een 1 aprilgrap is, dan hebben jullie mij te pakken, want ik dacht écht: Schiet mij maar lek.

Id dit geen 1 april grap, dan volgt mijn welgemeende reaktie op 2 april. :(

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #15 Gepost op: april 01, 2003, 02:16:53 pm »
Ik heb heel bewust het eerste bericht nog op maandag gepost.

Op dit moment zie ik ook dat er best wel animo voor is. Dus de kans dat dit binnen korte tijd geimplementeerd gaat worden is groot.
Dat er mensen tegen zijn begrijp ik dus wel, maar ik zie niet in waarom dat een factor in de besluitvorming zou vormen. Als mensen zich buiten gesloten voelen moeten ze maar orthodox gereformeerd worden :P (ok dat is een grapje dus :) )
Pinkeltjefan

AW

• Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #16 Gepost op: april 01, 2003, 02:22:24 pm »
Maar Wilhelmina kan jij je dan druk maken om zaken als de vrijgemaakte Kerkorde of Reformanda? Ik bedoel, ik snap dat je betrokken wilt zijn als Christin met andere kerken, maar (dit is gewoon een vraag, geen suggestie), heb jij niet zoiets als 'mind your own business"?

Ik stel voor dat er wel duidelijkheid komt over welke onderwerpen gediscussierd gaat worden door Alfredt. Ik kan me de verwarring bij deze en genen goed voorstellen.

AW

• Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #17 Gepost op: april 01, 2003, 02:27:10 pm »
Wat ik wel leuk vind, is dat mijn suggestie van een aantal maanden geleden http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=399

Let dan s.v.p. vooral op de 'uiterlijke' kant, niet zozeer op de veranderingsdrift. Ik vind het best handig als er bijvoorbeeld sterk inhoudelijk gediscussierd kan worden. Als vrijgemaakten onderling versterkt dat de band, en misschien (naieve toekomstmuziek :?) kan er een deel van de besluitvorming van de Synode naar een forum overgeheveld worden...

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #18 Gepost op: april 01, 2003, 02:31:24 pm »

quote:

op 01 Apr 2003 14:22:24 schreef Wiering:
Maar Wilhelmina kan jij je dan druk maken om zaken als de vrijgemaakte Kerkorde of Reformanda? Ik bedoel, ik snap dat je betrokken wilt zijn als Christin met andere kerken, maar (dit is gewoon een vraag, geen suggestie), heb jij niet zoiets als 'mind your own business"?

Ik stel voor dat er wel duidelijkheid komt over welke onderwerpen gediscussierd gaat worden door Alfredt. Ik kan me de verwarring bij deze en genen goed voorstellen.

Ik voel me gewoon een beetje buitengesloten. Alsof jullie anders met de Vrijgemaakte problemen omgaan als er geen pottekijkers zijn, dan wanneer iedereen mee mag denken. Ik heb hier namelijk al eens eerder voorzichtig gemerkt dat vooral de evangelischen als een "stoorzender" gezien worden.
Stel je voor als wij al een aantal maanden over bepaalde onderwerpen praten, ik als evangelische ineens ga kijken of ik niet een groepje kan vormen uitsluitend voor evangelischen. Er zullen mensen zijn , die zich buitengesloten voelen of zelfs aangesproken, en er zullen mensen zich afvragen of die evangelischen soms wat te verbergen hebben.
Daarbij hoor ik nog wel eens iemand zeggen dat hij/zij zich lekker opsluit in zijn vrijgemaakte kerk, waar hij door niemand meer ter verantwoording geroepen zal worden.
En zo komt dit idee voor een nieuw forum op mij over. Alsof er een manier gezocht wordt om geen last meer te hebben van al die nieuwe mensen die een wel heel evanglische kleur brengen. Niet iedereen zegt namelijk blij met ons te zijn.

Anita

• Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #19 Gepost op: april 01, 2003, 02:40:09 pm »
Wilhelmina, laat je niet gekmaken!
Wat een trieste bedoeling zeg, alleen maar met GKV-ers te willen discussieren!!
Als hier werkelijk zo gedacht wordt dan is dit de laatste keer dat ik hier kom.
Tjonge, ik dacht dat we binnen de GKV dat exclusiviteitsdenken inmiddels wel eens een keer te boven waren........  Ik gebruik hem nooit, maar voor deze keer is-ie terecht..........:r

Anita
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #20 Gepost op: april 01, 2003, 02:42:37 pm »

quote:

op 01 Apr 2003 14:40:09 schreef Anita:
Wilhelmina, laat je niet gekmaken!
Wat een trieste bedoeling zeg, alleen maar met GKV-ers te willen discussieren!!
Als hier werkelijk zo gedacht wordt dan is dit de laatste keer dat ik hier kom.
Tjonge, ik dacht dat we binnen de GKV dat exclusiviteitsdenken inmiddels wel eens een keer te boven waren........  Ik gebruik hem nooit, maar voor deze keer is-ie terecht..........:r

Anita
Zullen wij samen een exclusief GKV/Pinkster forum starten? Blijven we lekker met zijn tweetjes. Niemand mag er bij, en we zeggen lekker niet waar we het over hebben. :(

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #21 Gepost op: april 01, 2003, 02:52:16 pm »
Mensen maak je nou niet zo druk alsjeblieft. De fora zoals die er nu zijn blijven er gewoon. Er wordt ook zeker niet iets bedacht waardoor er bepaalde discussies niet meer in het openbare forum zouden mogen. Absoluut niet zelfs.

Users uit andere kerken en stromingen zijn van harte welkom en blijven dat ook. Het is ook niet de bedoeling dat er 2 subculturen komen of zo. Als er een topic in het 'besloten' gedeelte geplaatst wordt waarvan de crew vind dat het net zo goed in het openbare gedeelte kan omdat het niet voldoet aan de doelstelling van het besloten gedeelte wordt het verplaatst.
Dubbeltopics (2 topics over de zelfde zaak) zullen dus uiteraard ook toegestaan zijn. Ik verwacht dat er gewoon op een iets andere manier gediscussieerd word. Net zoals er binnen een kerk ook op een andere manier over een zaak gepraat wordt als op een interkerkelijke bijeenkomst.

Men kan wel roepen dat het allemaal interkerkelijk moet zijn, maar dan ga je voorbij aan de werkelijkheid.

Wat voor onderwerpen kunnen daar worden besproken?
Het zal dan vooral over zaken gaan die echt specifiek aan de vrijgemaakte kerk of de orthodox gereformeerde stroming gelieerd zijn. Zingen uit het kerkboek, formulieren die veranderd zouden moeten worden en dergelijke.
Pinkeltjefan

Anita

• Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #22 Gepost op: april 01, 2003, 02:53:09 pm »
Ja, en als jij te lastig wordt met je vragen dan knikker ik jou er gewoon af hoor!  :P

(die was dus voor Wilhelmina bedoeld)
« Laatst bewerkt op: april 01, 2003, 02:58:27 pm door Anita »
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

Anita

• Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #23 Gepost op: april 01, 2003, 02:57:47 pm »

quote:

op 01 Apr 2003 14:52:16 schreef Alfredt:
Wat voor onderwerpen kunnen daar worden besproken?
Het zal dan vooral over zaken gaan die echt specifiek aan de vrijgemaakte kerk of de orthodox gereformeerde stroming gelieerd zijn. Zingen uit het kerkboek, formulieren die veranderd zouden moeten worden en dergelijke.

Nog steeds kun je mij hierin niet duidelijk maken wat je dan denkt te bereiken. Waar heb je nou precies last van? Mensen die niet thuiszijn in de inhoud van het liedboek of de formulieren zullen heus niet meediscussieren lijkt me. Of ben je bang voor kritische vragen?

Anita

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #24 Gepost op: april 01, 2003, 03:06:04 pm »
Nee kritische vragen zijn welkom. Daarom zeg ik ook dat alle discussies gewoon ook in het openbare gedeelte mogen.
Maar je opmerking dat mensen niet reageren in draden waar ze weinig feeling mee hebben klopt niet. Ik zie in het reformandaforum genoeg voorbeelden van het tegenover gestelde. Ook in deze draad stel ik een vraag, geef aan dat ik alleen de mening van de voorstanders wil hebben om zo het plan goed op te kunnen zetten. Vervolgens komen alle tegenstanders hier roepen dat het een slecht plan is.... Ja sorrie, die mening mag je hebben, maar mijn topicstart was toch duidelijk?
Pinkeltjefan

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #25 Gepost op: april 01, 2003, 03:12:02 pm »
Beste Alfredt,

Wat kan nou het nut zijn van de plannen die broeden in je innerlijkste ik?
Het lijkt mij juist zeer verrijkend om met niet GKV-ers te  babbelen over dergelijke onderwerpen.
Kijk eens om je heen. Zie jij muren om je heen? Heeft elk kerkgebouw een manshoog hek er om?
Lijkt mij niet...

Discussie als Reformanda, 95 stellingen etc. moeten open gevoerd kunnen worden. Met een ieder die het raakt.
Dat er ook mensen zijn buiten de GKV die het raakt geeft m.i. aan dat er mensen zijn die met ons als genootschap meeleven / meelezen.
(Wilhelmina, Sam, etc. Ik lees altijd met genot hun bijdragen ondanks dat ik het er lang niet altijd mee eens ben.)

We kunnen en mogen van elkaar leren. Dat lijkt mij de kracht van dit forum.
Sterk "grefo gelieerde" zaken mogen ook buiten de achterkamer komen lijkt mij.
Wie weet werpt een evangelisch iemand wel een verhelderend licht.
Ik doe niet meer mee.

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #26 Gepost op: april 01, 2003, 03:18:50 pm »

quote:

op 01 Apr 2003 14:31:24 schreef Wilhelmina:
Ik heb hier namelijk al eens eerder voorzichtig gemerkt dat vooral de evangelischen als een "stoorzender" gezien worden.
Stel je voor als wij al een aantal maanden over bepaalde onderwerpen praten, ik als evangelische ineens ga kijken of ik niet een groepje kan vormen uitsluitend voor evangelischen. Er zullen mensen zijn , die zich buitengesloten voelen of zelfs aangesproken, en er zullen mensen zich afvragen of die evangelischen soms wat te verbergen hebben.
Daarbij hoor ik nog wel eens iemand zeggen dat hij/zij zich lekker opsluit in zijn vrijgemaakte kerk, waar hij door niemand meer ter verantwoording geroepen zal worden.
En zo komt dit idee voor een nieuw forum op mij over. Alsof er een manier gezocht wordt om geen last meer te hebben van al die nieuwe mensen die een wel heel evanglische kleur brengen. Niet iedereen zegt namelijk blij met ons te zijn.

Wilhelmina, deze GKV-er voelt zich ook regelmatig buitengesloten omdat hij een evangelisch sausje heeft.
Ik begin me te ergeren aan de vooringenomenheid die een aantal uitstraalt als het om bepaalde onderwerpen gaat.
Eerlijk gezegd vindt ik het nogal vreemd dat iemand dit bedenkt  :'(

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #27 Gepost op: april 01, 2003, 03:23:36 pm »
@sky lees je nu ook dat die discussies gewoon gevoerd kunnen blijven worden?

niemand wordt buiten gesloten, alleen hebben bepaalde mensen gewoon behoefte om in een wat meer besloten kring over dingen te discussieren. Ik snap echt niet waarom alles perse open zou moeten. Dat heeft niets te maken met dingen verborgen willen houden. Ik persoonlijk praat ook op een andere manier met orthodox gereformeerden dan met chrristenen in het algemeen.
Ik heb in Enschede prima discussies gehad op de interkerkelijke bijbelstudies, echt heel gaaf. Daarnaast heb ik ook prima discussies gehad op de vrijgemaakte bijbelstudies. Dat bijt elkaar niet hoor. Je kunt het ene doen en het andere niet nalaten....
Pinkeltjefan

Skynolimit

• Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #28 Gepost op: april 01, 2003, 03:24:36 pm »

quote:

op 01 Apr 2003 15:23:36 schreef Alfredt:
@sky lees je nu ook dat die discussies gewoon gevoerd kunnen blijven worden?
Ja dat lees ik:

quote:

Dus niet  :?

Pulpeet

• Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #29 Gepost op: april 01, 2003, 03:28:12 pm »
Mensen, wind jullie toch niet zo op.
Wat geeft het nou als de dames en heren gkv'ers bepaalde zaken onder elkaar willen bespreken. Het gaat over dingen die in hun kerkgenootschap spelen, en waar zij dus veel emotioneler bij betrokken zijn dan buitenstaanders. Opmerkingen van buitenstaanders kunnen in zulke discussies heel naar vallen. Er blijft voor 'ons' genoeg over om ons prima te vermaken.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #30 Gepost op: april 01, 2003, 03:28:43 pm »

quote:

Wat kan nou het nut zijn van de plannen die broeden in je innerlijkste ik?
Het lijkt mij juist zeer verrijkend om met niet GKV-ers te babbelen over dergelijke onderwerpen.
Kijk eens om je heen. Zie jij muren om je heen? Heeft elk kerkgebouw een manshoog hek er om? Lijkt mij niet...
(...)
We kunnen en mogen van elkaar leren. Dat lijkt mij de kracht van dit forum.
Sterk "grefo gelieerde" zaken mogen ook buiten de achterkamer komen lijkt mij.
Wie weet werpt een evangelisch iemand wel een verhelderend licht.

Ja, maar het bemoeilijkt het zwaar principieel bediscussieren van bepaalde zaken. Principieel is daarbij: volgens gereformeerde- of vrijgemaakte principes. Die principes zijn misschien niet rechtstreeks uit de bijbel te halen, maar zijn zeker niet onbijbels.

Aan de andere kant: je ziet nu al dat onderwerpen in verschillende draden soms bij hetzelfde uitkomen. Om nu een dubbel 'reformanda-themaforum' op te zetten is wellicht wat veel van het goede.

(Voorbeeld: een discussie over de stelligheid waarmee de kinderdoop verplicht wordt in de HC kan heel nuttig zijn, zonder dat een van beide partijen de kinderdoop wil afschaffen. 't Werkt echter vertroebelend als er een wederdoper doorheen fietst omdat die de kinderdoop an sich onbijbels vindt.
Zij kunnen best verstandige bijdragen leveren, maar op een gegeven moment zie je dat er 2 soorten discussies ontstaan: die van hardcore vrijgemaakte voor- en tegenstanders, met daar tussendoor opmerkingen van niet-grefo's die de finesses van de discussie niet volgen.)
« Laatst bewerkt op: april 01, 2003, 04:25:09 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

AW

• Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #31 Gepost op: april 01, 2003, 03:38:45 pm »
Een paar opmerkingen:

1.Ik zal niet meegaan werken aan een kerk waarin buitenstaanders niet gehoord mogen worden. Het uitsluiten van andere meningen is goedkoop, en niet erg professioneel.

2. Echter; kijk eens op de website van een willekeurige politieke partij. Daar heb je -vaak- een gedeelte wat voor leden intern is. Eigenlijk worden daar alleen maar praktische zaken besproken zoals wanneer er vergaderingen gehouden kunnen worden e.d.

3. Is dit een forum met een duidelijk vrijgemaakt karakter. Wie dat ontkent, moet maar eens achter forum...nl kijken. Dat houd in dat er natuurlijk met niet-vrijgemaakten gediscussierd kan worden, graag zelfs, maar wel dat mensen er niet gek van moeten opkijken dat de vrijgemaakten zelf er ook discussieren.
Indirect betalen namelijk de vrijgemaakte kerken ook dit forum!

4. Vind ik het na bovenstaande argumenten niet gek dat er een forum komt, misschien wel als ondersteuning van de Synode, voor vrijgemaakte en/of gereformeerde mensen. Dat zijn dan bijvoorbeeld discussies zoals die ook op de Synode gevoerd worden. Een voorbeeld: in onze kerken is besloten dat de 3 belijdenisgeschriften als gezaghebbend worden aanvaard. Wanneer een niet-vrijgemaakte in een vrijgemaakt-semi-forum dan zegt: ja ho eens, die erken ik helemaal niet, dan moet je eerst daar een discussie in een thread over gaan voeren. Dat is afleidend, en daarvoor zou je dan algemene fora kunnen openen.

5. Ik wil echt niemand buitensluiten, ik waardeer de reacties van menigeen echt wel, maar ik wil over sommige dingen geen discussie meer gaan voeren in threads. Een voorbeeld: ik wil in een discussie over zeer inhoudelijke zaken zoals de Oproep, geen reacties krijgen van "ja maar de Bijbel, dat is gewoon een oud, niet-actueel boek". Ik hoop dat jullie inzien dat het gewoon een praktische kwestie is, en geenszins is om mensen buiten te sluiten.  :>

Garfield

• Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #32 Gepost op: april 01, 2003, 04:03:07 pm »
Ik sluit me geheel bij de vorige 2 sprekers aan
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #33 Gepost op: april 01, 2003, 04:17:28 pm »

quote:

op 01 Apr 2003 14:53:09 schreef Anita:
Ja, en als jij te lastig wordt met je vragen dan knikker ik jou er gewoon af hoor!  :P

(die was dus voor Wilhelmina bedoeld)
Mag ik ook meedoen, please ? :'(

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #34 Gepost op: april 01, 2003, 04:20:59 pm »
Ik was een halve eeuw geleden op een kath. voortgezet onderwijs, daar werd voor de niet kath. een aparte klas opgezet................maar ja, dat was een halve eeuw geleden. O-)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #35 Gepost op: april 01, 2003, 04:27:56 pm »
Kan er ook een besloten forum komen voor mensen die in staat zijn om on-topic te reageren?

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #36 Gepost op: april 01, 2003, 04:33:30 pm »
L e z e n ! ! !

Vinden jullie het erg als de moderators een eigen forum hebben waar ze bepaalde onderwerpen bespreken die beter niet in de openbaarheid bediscussieerd kunnen worden? Willen jullie daar ook toegang toe? :+

Sommige dingen kunnen beter in een kleinere kring besloten worden dan andere onderwerpen. Onderwerpen die iedereen aangaan worden ook direct weer naar een ander forum gemoved zodat dit nieuwe forum 'schoon' blijft.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #37 Gepost op: april 01, 2003, 04:36:51 pm »

quote:

op 01 Apr 2003 16:33:30 schreef ramH:
L e z e n ! ! !
Schreeuw niet zo. Je doet pijn aan mijn oren, doet 't beeld dat ik heb van moderators geen goed, en komt met een argument dat door iedereen al is gehoord, maar door sommigen gewoon als niet valide wordt beschouwd.

Skynolimit

• Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #38 Gepost op: april 01, 2003, 04:40:30 pm »
Kerkenraadsvergaderingen, synodevergaderingen, diakonievergaderingen, classisvergaderingen, gemeentevergaderingen, jeugdverenigingvergaderingen, enz. enz.
Allemaal openbaar in de GKV zolang het niet om persoonlijke tucht gaat!
En dan, zaken die meerdere kerkgenootschappen raken (samenwerking GKV, CGK, NGK!!!) in een besloten ruimte bespreken.
Jongens: ik snap dit echt niet.

De motivatie van ramH is totaal anders: een moderatorstopic afschermen is gericht op mensen binnen dezelfde functie in dit forum. En dat vind ik acceptabel.
Het andere niet.

(Wie weet een forum zonder kerkgrenzen maar wel christelijk?)

Waar zo´n wil is ben ik weg...

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #39 Gepost op: april 01, 2003, 04:41:38 pm »
Opgesteld door de moderators?

Hoofdmoderator Jan W

Moderators Alfredt  Amo Draijer Auke DsWim DoubleUP HarmW ramH  Jonathan Marloes  nitpicker  Tave Webredactie Jongeren Webredactie Media Webredactie GKV Forum

Voor wie is het forum?

Het GKV forum is voor iedereen! Gereformeerd of niet. Christen of niet. Je bent van harte welkom om op het forum mee te discussieren over allerlei onderwerpen. Het is dus absoluut niet zo dat dit forum exclusief voor Gereformeerd Vrijgemaakten is omdat het forum op de site staat van de Vrijgemaakt Gereformeerde Kerk. Het forum is er juist om de dialoog te bevorderen: enerzijds naar buiten toe met iedereen buiten deze kerk en anderzijds ook naar binnen toe.

Reactie:
Zo is het toch goed? Laat de deur maar open dan kan de wind er lekker door heen waaien, zo zie ik dat, bij mij leeft die vraag niet.
de liefde kwetst niemands gevoel

Anita

• Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #40 Gepost op: april 01, 2003, 04:51:04 pm »

quote:

op 01 Apr 2003 16:41:38 schreef priemjohannes:
Reactie:
Zo is het toch goed? Laat de deur maar open dan kan de wind er lekker door heen waaien, zo zie ik dat, bij mij leeft die vraag niet.

Helemaal mee eens!!
Dank u!
Anita

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #41 Gepost op: april 01, 2003, 05:46:38 pm »

quote:

op 01 Apr 2003 16:41:38 schreef priemjohannes:
Opgesteld door de moderators?

Hoofdmoderator Jan W

Moderators Alfredt  Amo Draijer Auke DsWim DoubleUP HarmW ramH  Jonathan Marloes  nitpicker  Tave Webredactie Jongeren Webredactie Media Webredactie GKV Forum

Voor wie is het forum?

Het GKV forum is voor iedereen! Gereformeerd of niet. Christen of niet. Je bent van harte welkom om op het forum mee te discussieren over allerlei onderwerpen. Het is dus absoluut niet zo dat dit forum exclusief voor Gereformeerd Vrijgemaakten is omdat het forum op de site staat van de Vrijgemaakt Gereformeerde Kerk. Het forum is er juist om de dialoog te bevorderen: enerzijds naar buiten toe met iedereen buiten deze kerk en anderzijds ook naar binnen toe.

Reactie:

Toch lees ik nét dat wij toch wel erg dankbaar mogen zijn om "gratis" op dit forum te vertoeven, immers, indirekt betalen de vrijgemaakten toch voor mijn pleziertje hier? Jakkes, dat voelt echt niet goed. :r

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #42 Gepost op: april 01, 2003, 05:50:20 pm »
Hallo dicussieerders,

Weer een heftige discussie en dat kan ik mij wel voorstellen ook. Laat ik vooropstellen dat het kenmerkende van een forum is dat iedereen die zich aan de faq en de inschrijfvoorwaarden houdt daar toegang tot heeft. Dus iedereen mag mee doen.

Maar bij de opzet van dit forum is ook meegenomen dat er zogenaamde private fora kunnen worden geopend die alleen toeganglijk zijn voor mensen die hiervoor explicitiet toegang hebben. Waarom? Omdat niet alles zich voor het openbare debat leent bijvoorbeeld omdat het een teer onderwerp is, omdat er een heel groot taboe op rust, of omdat er hele heftige emoties meespelen, of gewoon omdat een groepje mensen in een bepaalde rust over een onderwerp wil discussiëren.

Een paar voorbeelden:
- Stel dat een groep homofielen en lesbiennes over bepaalde zaken met elkaar wil doordiscussieren dan kan dat, zonder dat iedereen daar aan meedoet.
- Stel dat predikanten en leden van kerkenraden over bijvoorbeeld het beleid rondom bepaalde zaken als 'samenwonen' of whatever wil doordiscussiëren dan kan dat ook.
- Stel dat er een bepaalde Alpha groep over een bepaald onderwerp door wil discussiëren dan kan dat.

Op dit forum is dit technisch mogelijk.

Als er een groep 'orthodox' gereformeerden wat ik zelf trouwens een heel merkwaardige term vindt, met elkaar wil discussiëren dan kan dat, maar ook alleen als er duidelijke redenen zijn waarom het niet op het openbare gedeelte kan. Dus om het maar eens zo te zeggen met redenen omkleed.

Als eindverantwoordelijke voor dit forum ben ik zelf voor zo weining mogelijk 'besloten' discussies. Maar er kunnen redenen zijn waarom het toch wenselijk kan zijn om zo'n forum te openen. Niet om mensen buiten te sluiten maar juist om mensen te beschermen.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #43 Gepost op: april 01, 2003, 06:02:02 pm »

quote:

op 01 Apr 2003 17:50:20 schreef Jan W:

Als eindverantwoordelijke voor dit forum ben ik zelf voor zo weining mogelijk 'besloten' discussies. Maar er kunnen redenen zijn waarom het toch wenselijk kan zijn om zo'n forum te openen. Niet om mensen buiten te sluiten maar juist om mensen te beschermen.

Je hebt heus wel gelijk, maar toch doet het me even weer denken aan die dag dat wij onze kinderen wilden inschrijven voor de vrijgemaakte school, en ik onomwonden NEE kreeg te horen, omdat ze niet zaten te wachten op evangelische gezinnen. Voor je het wist zaten ze namelijk in de ouderkommissie, en "ze zijn zo fanatiek, weet U"

AW

• Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #44 Gepost op: april 01, 2003, 06:02:41 pm »
Misschien kan er ook gedacht worden aan toelatingseisen voor een topic. Ik bedoel dit (voorbeeld):

1. In deze topic wordt de Bijbel en de gereformeerde belijdenisgeschriften als gezaghebbend ervaren. -dan moet dus niet iemand gaan lopen roepen dat die belijdenisgeschriften voor hem niets waard zijn. Iets anders is trouwens dat je vind dat je de bijbel op bepaalde plekken anders kunt interpreteren.

of:

In deze topic mag je de bijbel als argument gebruiken. let er echter op dat deze niet voor iedere deelnemer gezaghebbend is.

Wat je hiermee vermijdt is dat er in een topic discussies gevoerd gaan worden op miniscule details over bijvoorbeeld het gezag van de Schrift.

Wat is daar nou toch eigenlijk mis mee en waarom worden veel mensen daar zo giftig om? Het gebeurt zo vaak op fora!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #45 Gepost op: april 01, 2003, 07:11:13 pm »
Ik ben geneigd me in deze aan te sluiten bij Jan W. We moeten inderdaad uit alle macht voorkomen dat het 'exclusieve' GKV-denken ('enige ware kerk' etc.) hierbij -bij het instellen van private fora- een doorslaggevende rol gaat spelen. Het heerlijke van dit forum vind ik juist dat iedereen met iedereen kan en mag praten en dat dus bijv. ook 'verstokte' GKV-ers in gesprek (kunnen) komen met 'verstokte' evangelischen. Heerlijk dat mensen zo over muren en muurtjes heen leren kijken. Wel is het zo dat er natuurlijk dingen zijn die binnen de GKV intern spelen en waarvan het goed is dat GKV'ers het daar onderling eens goed over hebben vanwege de teerheid en gevoeligheid van sommige zaken.
Is het misschien goed om van sommige of meerdere private topics, eenzelfde openbare topic te maken, waarin andersdenken over precies hetzelfde onderwerp toch mee kunnen discussieren?
En verder vind ik inderdaad 'eigen' aan fora als dit dat de mogelijkheid tot private fora er is. Dat dit forum een GKV-forum is, mag mijns insziens geen reden zijn om geen gebruik te maken van zo'n 'middel' dat op elk willekeurig forum functioneert.
De motivatie achter het opstarten van private topics is superbelangrijk. En natuurlijk zijn er voor veel meer doelgroepen private topics te bedenken. Zie lijstje van Jan W.

fransje

• Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #46 Gepost op: april 01, 2003, 07:17:07 pm »
Mee eens, Mezz.( en Jan W )
maar ik doe mijn best.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #47 Gepost op: april 01, 2003, 07:17:13 pm »

quote:

op 01 Apr 2003 18:02:02 schreef Wilhelmina:
op 01 Apr 2003 17:50:20 schreef Jan W:

Je hebt heus wel gelijk, maar toch doet het me even weer denken aan die dag dat wij onze kinderen wilden inschrijven voor de vrijgemaakte school, en ik onomwonden NEE kreeg te horen, omdat ze niet zaten te wachten op evangelische gezinnen. Voor je het wist zaten ze namelijk in de ouderkommissie, en "ze zijn zo fanatiek, weet U"
Sorry Wilhelmina, maar dat het je 'doet denken aan' wil nog niet zeggen dat er ook een is-gelijk-teken tussen deze twee situaties gezet kan worden. Zoals ik in mijn andere bericht al aangeef, mag de GKV-vlag waaronder dit forum valt geen verhindering zijn voor het instellen van een hele normale technische mogelijkheid als private topics. Misschien is het goed als je probeert met een iets bredere blik te kijken naar alles wat er onder GKV-vlag gebeurt dan je nu doet, vanuit je ervaringen in het verleden.

AW

• Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #48 Gepost op: april 01, 2003, 07:33:25 pm »
Ja ik snap Wilhelmina's reactie heel goed. Het is natuurlijk zo dat het bij ex-GKv'ers gevoelig ligt wanneer er 'apart' voor sommige topics komt te staan.
Echter, ik denk dat dit geenszins de bedoeling van de webmasters is.
Bovendien, en dat ben ik met Alfredt eens, is het gewoon zo dat we in verschillende kerken zitten. Feitelijk gezien hebben niet GKv'ers geen macht op GKv-synodes en andersom.

Toch is het goed als er aparte fora komen. M.i. hoeft dat helemaal niet (kan wel hoor) een scheidsmuur te zijn tussen GKv'ers en niet-GKv'ers, ik wil dat eigenlijk ook niet, maar bijvoorbeeld een topic waarvan gezegd wordt dat in deze topic de gereformeerde belijdenis meespeelt en de Bijbel het hoogste woord heeft, vind ik niet erg.

Ik snap ook niet wat je daar op tegen kunt hebben.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #49 Gepost op: april 01, 2003, 07:42:05 pm »
Ik denk dat je er geen hidden forum of een forum alleen voor bepaalde users van moet maken maar een forum waar aparte 'regels' gelden zoals bijv dat wat er in de belijdenis en formulieren staat niet ter discussie staat.
Dan kan een ieder voor zich beslissen of hij/zij mee wil doen met de discussie en krijg je ook geen verwijzingen naar posts/reacties van mensen in een topic waar niet iedereen in kan (krijg je een beetje het HK-idee van GoT van [topics die naar HK werden gemoved, of er werd door users verwezen naar een topic in HK terwijl de betreffende user nog niet eens HK rechten had]).