Een paar opmerkingen:
1.Ik zal niet meegaan werken aan een kerk waarin buitenstaanders niet gehoord mogen worden. Het uitsluiten van andere meningen is goedkoop, en niet erg professioneel.
2. Echter; kijk eens op de website van een willekeurige politieke partij. Daar heb je -vaak- een gedeelte wat voor leden intern is. Eigenlijk worden daar alleen maar praktische zaken besproken zoals wanneer er vergaderingen gehouden kunnen worden e.d.
3. Is dit een forum met een duidelijk vrijgemaakt karakter. Wie dat ontkent, moet maar eens achter forum...nl kijken. Dat houd in dat er natuurlijk met niet-vrijgemaakten gediscussierd kan worden, graag zelfs, maar wel dat mensen er niet gek van moeten opkijken dat de vrijgemaakten zelf er ook discussieren.
Indirect betalen namelijk de vrijgemaakte kerken ook dit forum!
4. Vind ik het na bovenstaande argumenten niet gek dat er een forum komt, misschien wel als ondersteuning van de Synode, voor vrijgemaakte en/of gereformeerde mensen. Dat zijn dan bijvoorbeeld discussies zoals die ook op de Synode gevoerd worden. Een voorbeeld: in onze kerken is besloten dat de 3 belijdenisgeschriften als gezaghebbend worden aanvaard. Wanneer een niet-vrijgemaakte in een vrijgemaakt-semi-forum dan zegt: ja ho eens, die erken ik helemaal niet, dan moet je eerst daar een discussie in een thread over gaan voeren. Dat is afleidend, en daarvoor zou je dan algemene fora kunnen openen.
5. Ik wil echt niemand buitensluiten, ik waardeer de reacties van menigeen echt wel, maar ik wil over sommige dingen geen discussie meer gaan voeren in threads. Een voorbeeld: ik wil in een discussie over zeer inhoudelijke zaken zoals de Oproep, geen reacties krijgen van "ja maar de Bijbel, dat is gewoon een oud, niet-actueel boek". Ik hoop dat jullie inzien dat het gewoon een praktische kwestie is, en geenszins is om mensen buiten te sluiten.