quote:
2000 jaar orthodox christendom reduceren tot dit punt lijkt me synoniem met "ik negeer 2000 jaar orthodox christendom". Ook de Evangelischen, de Getuigen van Jehova en de Mormonen noemen Jezus van Nazareth de messias, als ik me niet vergis. En veel grotere
vijanden van de traditie van 2000 jaar orthodox christendom zijn moeilijk te vinden.
quote:
2. Kind van Jezus als "Zoals Ik gezonden ben zo zend Ik ook U": missionair van top tot teen, van links tot rechts en van voor tot achter. Jezus is op weg terug, Hij heeft Zijn kinderen vooruitgestuurd tot redding van de wereld; Dat is de reden van mijn bestaan, zo leef ik voor Hem.
Ik dacht dat Hij het offer aan het kruis heeft gebracht tot redding van de wereld, maar dat is niet zo?
quote:
3. Post-gereformeerd als evenknie van post-modern: Ik voel met tot in m'n botten post-modern en zie daar als sociaal-cultureel fenomeen ook geen probleem mee, natuurlijk is Jezus de absolute en ultieme waarheid (nou niet echt een post-moderne uitspraak) want ook Jezus is Heer van de post-moderniteit. Mijn postmoderne cultuur heeft zo z'n weerslag op de gereformeerde cultuur die ik van mijn ouders heb meegekregen. Het is aan mij om met die twee in het reine te komen ; om post-gereformeerd te worden. Wat dat precies inhoudt is onderandere mijn zoektocht.
"post-modern" is niet zozeer een cultureel als wel een filosofisch fenomeen. De post-moderniteit is van alles, maar in filosofisch opzicht bovenal atheïstisch en in antropologisch en ethisch opzicht volstrekt egocentrisch. Ik ben benieuwd waar je zoektocht dat een plaats gaat geven.
quote:
4. Post-gereformeerd als "Semper Reformanda": Altijd reformeren. Hele kerken zijn met deze kreet verscheurd toch zit er waarheid in. Iedere keer moet een mens of een generatie weer uitzoeken wat gereformeerd nu inhoudt in veranderende omstandigheden.
Grappig dat je dat zegt. De kreet is namelijk van huis uit katholiek (of in deze streken: Rooms katholiek), en is pas gereformeerd geworden toen de reformatie de kreet overnam. Tot die tijd (je weet wel, 2000 jaar traditie en niet 400 jaar) betekende het helemaal niet dat je de kerk maar moest splitsen als je ruzie kreeg over een zangbundel, maar betekende het dat de onveranderlijke waarheid op een steeds veranderende manier verkondigd en gevierd werd en wordt.
quote:
5. Post-gereformeerd als " De bijbel staat voorop": Ik ben op gegroeid met de vrijgemaakte mantra: "Bijbel en belijdenis" volgens mij staat dat gelijk aan appelbomen vergelijken met appelschillen, of zo iets. De bijbel is Gods Woord, ultieme waarheid, de belijdenissen niet. In mijn ervaring zijn belijdenissen gaan functioneren als dogmatische bril waarmee de bijbel bestudeerd wordt en zonder die bril is er geen zaligheid te zien. Sorry, dan stap ik uit, dat is te veel eer voor de traditie van de gereformeerde kerken.
En dara gaat 2000 jaar traditie door de plee. Ben benieuwd hoe je dit sola scriptura ad absurdum Bijbels gaat onderbouwen.
quote:
6. Post-gereformeerd als " Wat is bijbelse gemeenschap?": De gereformeerde kerken hebben zo hun typische ecclesiologie, -liturgie en -gemeenschapsvormen, wat is nu gereformeerd en wat is nu bijbels.
Het is inderdaad heel post-modern om te doen alsof je zelf uit de Bijbel dit soort zaken kan afleiden, onder negeren van de traditie. Het is imho ook atheïsme met een christelijk strikje.
quote:
7. Post-gereformeerd als dogma versus relatie: De dogmatiek is mij vaak voorgezet als de kern van gereformeerd zijn. Maar dat is te veel eer voor een wetenschappelijke discipline die modellerend kijkt naar de werkelijkheid: Mijn relatie met Jezus of zo u wilt Jezus' relatie met mij.
Dogmatiek is niet zozeer een wetenschappelijke discipline, als wel een exegetisch weergeven van de geloofswaarheden die Christus ons gegeven heeft.
quote:
8. Post-gereformeerd als "Kom Heilige Geest": De streep theologie hoort op de kerkhistorische schroothoop, afdeling chemisch afval. Waar hebben we het ooit vandaan gehaald? OK, de historische logica kan ik volgen maar ik hou het graag bij de bijbel en dan kan ik niet anders als pittig charismatisch zijn.
Een emo-christen?
quote:
9. Post-gereformeerd als post-vrijzinnig, post-evangelisch, post-charistmatisch en post-weet ik veel.: Uit allerlei richtingen kom ik christenen tegen die uitgekeken, afgeknapt, kapotgemaakt en teleurgesteld zijn in allerlei soorten kerken en groepen. En heel veel van die mensen zijn met al hun bagage op reis, kinderen van Jezus onderweg. Hun bestemming is nog niet helder en soms raken ze alsnog de weg kwijt maar ik wil samen met hun reizen, alleen zo kunnen we op onze bestemming komen.
Voor christenen daarentegen is de bestemming glashelder. Voor de post-moderne mens is inderdaad alle richting weg.
quote:
10. Post-gereformeerd als "Gereformeerd is stukje van 2000 jaar Christendom." : Gereformeerd is niet de apotheose van het Christendom. Het is een stukje van 2000 jaar Christendom dat sterk westers georienteerd is en het is niet eens een groot stukje.
Inderdaad. En dat grote stuk, dat niet 400, maar 2000 jaar oud is, dat enorm grote stuk, is vanalles, en dicht tegen het gereformeerde aan, maar NIET modernistisch, en al helemaal niet post-modern.
quote:
11. Post-gereformeerd als "Jezus is niet gereformeerd": Wat is Hij dan wel? Hij is Zichzelf en niemand hoeft Hem ook maar iets te vertellen, wij mogen Hem ontdekken, Hij laat zich kennen, Hij laat mij zich in het hart kijken.
De post-moderne mens heeft geen andere toets nodig dan zichzelf, en dus kan je op grond van je particuliere emoties, ervaringen en sensaties beweren wat je wil. De post-moderne mens die zich van het christelijke vocabulair bedient
klinkt christelijk, en de post-moderne mens die zich van het boeddhistisch vocabulair bedient
klinkt boeddhistsich, maar beiden zijn atheïsten met slechts een variatie in woordkeuze en verbeeldingstaal.
quote:
12. Kind van Jezus als "Jezus haast U en kom terug": Ik verlang en zie uit naar een nieuw Koninkrijk waar ik vrij van de zondeval-shit eindelijk Vader, Zoon en Geest, mijn broers en zussen, mezelf 'en de gehele schepping eindelijk echt kan begrijpen: Een nieuwe hemel en nieuwe aarde waar ik thuis ben.
Als je er naar uit ziet, dan is het wellicht nuttiger je er naar toe te bewegen, dan rond te dwalen in de krochten van je eigen geest, slechts geleid door de duisternis van de post-moderniteit en de privé-interpretaties van de Schrift volgens het sola scriptura ad absurdum (zie je eigen punt 9)
Kortom, het klinkt ronkend mooi, maar ik vermoed dat enige discussie nog wel gaat volgen

Ik heb een eerste poging gedaan, vol waardering voor je verhaal overigens.