Auteur Topic: voorgeborchte en voorportaal van de hel  (gelezen 16678 keer)

Laodicea

• Bekijk profiel
voorgeborchte en voorportaal van de hel
« Reactie #50 Gepost op: oktober 05, 2006, 09:24:08 am »

quote:

Sacerdos schreef op 05 oktober 2006 om 02:36:
Als wij onze ogen sluiten en komen voor Zijn Rechterstoel is het Hemel of hel ,op grond van de Heilige Schrift.
Ik meende dat jouw stroming ook gewoon het vagevuur erkent?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: oktober 05, 2006, 09:32:23 am »
Maar welke waarde hechten jullie aan overlevering en aan uitspraken van een paus?
Ik doe niet meer mee.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: oktober 05, 2006, 09:42:57 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 oktober 2006 om 09:32:
Maar welke waarde hechten jullie aan overlevering en aan uitspraken van een paus?
De overlevering, waar de Bijbel een deel van is, is nogal belangrijk voor onze leer. Uitspraken van de Paus zijn bindend als hij ex-cathedra spreekt, dus aankondigt dat hij dit gaat doen..
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: oktober 05, 2006, 09:56:15 am »
Dan even terug naar de start van dit topic:
Begrijp ik het goed dat de paus is laat vervallen wat er officieel niet is?
Begrijp ik het ook goed dat de paus met de uitspraak die hij gaat doen de zielen van de kinderen aldaar doorstuurt naar de hemel?

quote:

De kerkvorst zou met die stap de zielen van miljoenen doodgeboren baby's willen redden
Ik stel maar weer een domme vraag...
Ik doe niet meer mee.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: oktober 05, 2006, 10:00:19 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 oktober 2006 om 09:56:
Dan even terug naar de start van dit topic:
Begrijp ik het goed dat de paus is laat vervallen wat er officieel niet is?
Begrijp ik het ook goed dat de paus met de uitspraak die hij gaat doen de zielen van de kinderen aldaar doorstuurt naar de hemel?
Nee, en nee, daarom is het ook zo'n slecht artikel.  :) De limbus puerom is een mening en de Paus zegt dat hij het niet aanhangt. Een ander hangt het wellicht wel aan, en dat mag ook.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: oktober 05, 2006, 10:08:15 am »

quote:

Laodicea schreef op 05 oktober 2006 om 10:00:
[...]
Nee, en nee, daarom is het ook zo'n slecht artikel.  :) De limbus puerom is een mening en de Paus zegt dat hij het niet aanhangt. Een ander hangt het wellicht wel aan, en dat mag ook.

Klopt er dan helemaal niets van?
Dan kun je zeggen "de leugen regeert".
Kun je aangeven wat er dan wel van klopt?
bv de zieltjesverplaatsende actie? Klopt die?
Ik doe niet meer mee.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: oktober 05, 2006, 10:13:38 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 oktober 2006 om 10:08:
Klopt er dan helemaal niets van?
In de kern niet nee.

quote:

Dan kun je zeggen "de leugen regeert".
Ja, of men heeft zich gewoon niet in de materie willen verdiepen.

quote:

Kun je aangeven wat er dan wel van klopt?
Ehm... nou Benedictus is wél echt de Paus, dus het klopt wel dat hij Paus Benedictus XVI wordt genoemd.

quote:

bv de zieltjesverplaatsende actie? Klopt die?
Nee. :)

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: oktober 05, 2006, 10:23:45 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 oktober 2006 om 09:05:
@ Aafke: ik denk niet dat Paules en zijn collega's over de aarde sjeesden met een bijbel omdat die nog niet was samengesteld. Duidelijk is wel dat de apostelen geleid door Gods Geest verkondigden.
En wat zegt dat dan over jou vragen... (aannemende dat je met Gods Woord de Bijbel bedoeld)

quote:

Riemer Lap schreef op 05 oktober 2006 om 00:43:
Wil je daarmee zeggen dat (in jouw geval) de RK haar leer niet stoelt op Gods Woord?
Het lijk mij onmogelijk dat ik als leek aan ga tonen waar jou kerk haar leer op stoelt.
Ik mag van harte hopen dat dat het Woord van God van kaft tot kaft is?
Wat zegt dat over het sola scriptura in de vorm van enkel en alleen de Bijbel..? Kan jij Bijbels onderbouwen dat die vorm van het sola scriptura Bijbels is..?
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: oktober 05, 2006, 10:25:09 am »

quote:

Laodicea schreef op 05 oktober 2006 om 10:13:
[...]
In de kern niet nee.
[...]
[...]
Ehm... nou Benedictus is wél echt de Paus, dus het klopt wel dat hij Paus Benedictus XVI wordt genoemd.
[...]

Helder :)
Ik doe niet meer mee.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: oktober 05, 2006, 10:33:14 am »

quote:

Aafke schreef op 05 oktober 2006 om 09:00:
M.a.w. is Gods Woord (Christus) gebonden aan een boek, bestaande uit geschriften, evangeliën en brieven of is er daarnaast meer mogelijk..?
De Traditie bijv. bestaande uit het leergezag wat Jezus zijn apostelen gaf, de mondelinge Overlevering.. waarvan pas later het belangrijkste op Schrift is gesteld waarvan niet gezegt is dat alles in de Bijbel te vinden is.

Er zijn veel zaken die niet in de Bijbel te vinden zijn, dat ben ik met je eens en God is niet gebonden aan een boek, ook dat onderschrijf ik.
Waar ik mee worstel is de vraag hoe je dan de verhouding traditie en bijbel moet zien.

quote:

Dit laatste maakt het sola scriptura, in de vorm van alleen de Bijbel als-zijnde een onBijbels principe. Waarvan we zelfs kunnen lezen in de Bijbel, namelijk dat de mondelinge overleveringen net zo belangrijk zijn. Dat God niet gebonden is aan een Boek, dat er zelfs mensen zijn die Hem in de schepping kunnen leren kennen daar waar het onmogelijk is gebleken ze d.m.v. de Kerk met het Evangelie te bereiken.

------
Wij kennen Hem door twee middelen.
Ten eerste door de schepping, onderhouding en regering van de hele wereld. Want deze is voor onze ogen als een prachtig boek, waarin alle schepselen, groot en klein, de letters zijn, die ons te aanschouwen geven wat van God niet gezien kan worden, namelijk zijn eeuwige kracht en goddelijkheid, zoals de apostel Paulus zegt in Rom. 1 : 20. Dit alles is voldoende om de mensen te overtuigen en hun elke verontschuldiging te ontnemen.

Ten tweede maakt Hij Zichzelf nog duidelijker en volkomener aan ons bekend door zijn heilig en goddelijk Woord, namelijk voor zover dat voor ons in dit leven nodig is tot zijn eer en tot behoud van de zijnen.
(art. 2 NGB)
-----
Hoe zit het dan met de overlevering waar je over schrijft? Hoe toets je dat?
En ja, ik stel maar weer vragen...
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2006, 10:34:04 am door Riemer Lap (inactief) »
Ik doe niet meer mee.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: oktober 05, 2006, 11:25:16 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 oktober 2006 om 10:33:
Er zijn veel zaken die niet in de Bijbel te vinden zijn, dat ben ik met je eens en God is niet gebonden aan een boek, ook dat onderschrijf ik.
Waar ik mee worstel is de vraag hoe je dan de verhouding traditie en bijbel moet zien.

Het is ook mijn worsteling sinds een paar jaar. D'r zijn nogal wat heilige huisjes ondersteboven gegaan de laatste tijd.

Verhouding traditie en bijbel?

Voor zover ik het nu kan zien zit er verschil tussen:
De Traditie van de Kerk waaruit de Bijbel is ontstaan.
En traditie(s) die vanuit het geloof in de Bijbel zijn ontstaan.

quote:

------
Ten eerste door de schepping, onderhouding en regering van de hele wereld. Want deze is voor onze ogen als een prachtig boek, waarin alle schepselen, groot en klein, de letters zijn, die ons te aanschouwen geven wat van God niet gezien kan worden, namelijk zijn eeuwige kracht en goddelijkheid, zoals de apostel Paulus zegt in Rom. 1 : 20. Dit alles is voldoende om de mensen te overtuigen en hun elke verontschuldiging te ontnemen.

Ten tweede maakt Hij Zichzelf nog duidelijker en volkomener aan ons bekend door zijn heilig en goddelijk Woord, namelijk voor zover dat voor ons in dit leven nodig is tot zijn eer en tot behoud van de zijnen.
(art. 2 NGB)
-----

Bedoel je nu met het heilig en goddelijk Woord de Bijbel of bedoel je daarmee Christus..?

Ik geloof dat je in de door de Bijbel Christus kan leren kennen, maar de Bijbel (Gods Woord) is niet Christus Zelf.
Het boek, de Bijbel opzichzelf doet niets. Is dood. Enkel en alleen door de openbaring van Christus Zelf aan jou.. kan je Hem werkelijk leren kennen. De Bijbel is een hulpmiddel.

Voorzover ik het nu kan zien zijn de Kerk, Traditie (Overlevering) en de Bijbel onlosmakelijk met elkaar verbonden.

quote:

Hoe ik het toets, door een poging me te verdiepen in wat de Kerk leert. Wat de RKK leert, wat de PKN (waar ik nu nog toe behoor) leert. Een poging om mijn verstand te gebruiken en naar de werkelijkheid te kijken... enne.. tja, geloof...
Geloof in die éne, heilige, katholieke, apostolische Kerk (Credo van Nicea)
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: oktober 05, 2006, 12:12:13 pm »

quote:

Aafke schreef op 05 oktober 2006 om 11:25:
Bedoel je nu met het heilig en goddelijk Woord de Bijbel of bedoel je daarmee Christus..?

Beide: bijbel als Woord van GOD en Christus als Woord van God?

quote:

Ik geloof dat je in de door de Bijbel Christus kan leren kennen, maar de Bijbel (Gods Woord) is niet Christus Zelf.
Het boek, de Bijbel opzichzelf doet niets. Is dood. Enkel en alleen door de openbaring van Christus Zelf aan jou.. kan je Hem werkelijk leren kennen. De Bijbel is een hulpmiddel.

In dat opzicht is elk boek gelijk: het blijft dood tot het voor je open gaat.
Dan zit ik weer met de vraag of je God kunt kennen zonder dat je de bijbel open doet?
Ik doe niet meer mee.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: oktober 05, 2006, 12:13:18 pm »
Wonderbaarlijk hoe wij via het voorgeborcht (onderwerp van deze draad) toch bij Gods Woord uitkomen
Ik doe niet meer mee.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: oktober 05, 2006, 01:58:12 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 oktober 2006 om 12:12:
[...]

Beide: bijbel als Woord van GOD en Christus als Woord van God?

[...]

Dan zit ik weer met de vraag of je God kunt kennen zonder dat je de bijbel open doet?

Nee.
Romeinen 10 is daar duidelijk over: 14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in wie zij niet geloofd hebben? Hoe geloven in Hem, van wie zij niet gehoord hebben? Hoe horen zonder prediker? 15 En hoe zal men prediken zonder gezonden te zijn? Gelijk geschreven staat: Hoe liefelijk zijn de voeten van hen, die een goede boodschap brengen.
16 Maar niet allen hebben aan het evangelie gehoor gegeven. Want Jesaja zegt: Here, wie heeft geloofd wat hij van ons hoorde? 17 Zo is dan het geloof uit het horen, en het horen door het woord van Christus.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: oktober 05, 2006, 02:32:30 pm »

quote:

joepie schreef op 05 oktober 2006 om 10:29:
Ik denk dat de apostelen wel degelijk gewoon een bijbel hadden vanwaaruit zij preekten.
Ze hadden toch gewoon het OT?
De LXX inderdaad, je weet wel waar ook die boeken in zitten die jullie er uit gegooit hebben.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: oktober 05, 2006, 02:33:41 pm »

quote:

joepie schreef op 05 oktober 2006 om 13:58:
Nee.
Romeinen 10 is daar duidelijk over: 14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in wie zij niet geloofd hebben? Hoe geloven in Hem, van wie zij niet gehoord hebben? Hoe horen zonder prediker? 15 En hoe zal men prediken zonder gezonden te zijn? Gelijk geschreven staat: Hoe liefelijk zijn de voeten van hen, die een goede boodschap brengen.
16 Maar niet allen hebben aan het evangelie gehoor gegeven. Want Jesaja zegt: Here, wie heeft geloofd wat hij van ons hoorde? 17 Zo is dan het geloof uit het horen, en het horen door het woord van Christus.
En waaruit blijkt dan dat het Woord van Christus gelijk staat aan de Bijbel?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: oktober 05, 2006, 03:02:18 pm »
Modbreak:
Hoop flauwekul, op-de-man gespeel en off-topic geneuzel verwijderd. Graag on-topic verder. Meta-opmerkingen over dit forum mogen in feedback, op-de-man spelen mag niet. Off-topic neuzelen mag in CHT. Graag enig respect voor elkaar. Dank u.
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2006, 03:34:52 pm door Pooh »

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: oktober 05, 2006, 04:23:05 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 oktober 2006 om 12:12:

Elk boek..? Dus als ik Narnia lees komt Aslan de leeuw tot leven en wordt werkelijkheid..?

Iets zegt met dat er hier iets niet klopt, maar wat..?

quote:

Ja.

De Bijbel verteld iets over iets wat werkelijk is gebeurd, iets wat net zo goed door mondelinge Overlevering kan worden doorgegeven (wat pas later is opgetekend)
God/Christus is niet te vangen in een boek.

De Kerk is de plaats waar Hij te vinden is, een reëel geestelijke en fysieke Werkelijkheid... dat de Bijbel is ontstaan uit deze Werkelijkheid is iets anders dan dat Hij te vinden is IN dat boek.

Maar misschien schrijf ik het wel heel krom op, kan het niet goed onder woorden brengen.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: oktober 05, 2006, 04:26:33 pm »

quote:

Aafke schreef op 05 oktober 2006 om 16:23:
[...]

Elk boek..? Dus als ik Narnia lees komt Aslan de leeuw tot leven en wordt werkelijkheid..?

Iets zegt met dat er hier iets niet klopt, maar wat..?

Zou niet best wezen :) Spreekwoordelijk gaat het dan voor je leven.

quote:

De Bijbel verteld iets over iets wat werkelijk is gebeurd, iets wat net zo goed door mondelinge Overlevering kan worden doorgegeven (wat pas later is opgetekend)
God/Christus is niet te vangen in een boek.

De Kerk is de plaats waar Hij te vinden is, een reëel geestelijke en fysieke Werkelijkheid... dat de Bijbel is ontstaan uit deze Werkelijkheid is iets anders dan dat Hij te vinden is IN dat boek.

Maar misschien schrijf ik het wel heel krom op, kan het niet goed onder woorden brengen.

Valt wel mee met dat kromme.
Nu nog een titel voor een ander topic waarin dit kan passen om het zo titeltechnisch helder te houden?
Ik doe niet meer mee.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: oktober 05, 2006, 07:16:34 pm »
Met betrekking tot het eerste punt. betreft het daar alleen de zichtbaar geschapen wereld of wil God zichh soms ook bekend maken via de niet zichtbaar geschapen wereld. En dan heb ik het niet over nog niet ondekte zichtbare wereld of heelal.

kajem

quote:

(art. 2 NGB)
-----
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: oktober 05, 2006, 07:25:26 pm »

quote:

kajem schreef op 05 oktober 2006 om 19:16:
Met betrekking tot het eerste punt. betreft het daar alleen de zichtbaar geschapen wereld of wil God zichh soms ook bekend maken via de niet zichtbaar geschapen wereld. En dan heb ik het niet over nog niet ondekte zichtbare wereld of heelal.

kajem

[...]

er staat dat het voor onze ogen als een prachtig boek is.
Mijn ogen zien alleen het zichtbare. (zonder bril zelfs dat niet altijd...)
Ik doe niet meer mee.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: oktober 05, 2006, 10:13:07 pm »
Modbreak:
off-topic bericht verwijderd.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: oktober 06, 2006, 07:54:05 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 oktober 2006 om 16:26:
Zou niet best wezen :) Spreekwoordelijk gaat het dan voor je leven.

Wil je daarmee dan ook zeggen dat de Bijbel een dood boek is..?

Weer dezelfde vraag die nog onbeantwoord is.
Wat zegt dat over het sola scriptura in de vorm van enkel en alleen de Bijbel..? Kan jij Bijbels onderbouwen dat die vorm van het sola scriptura Bijbels is..?

Ik ken mensen die zo gauw ze denken dat 'ik' iets fout doe of denk roepen 'lees de Bijbel'.. daar vind je alles wat je nodig hebt. Wat vind jij daarvan..?

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: oktober 06, 2006, 09:03:43 am »
Ik denk dat de Bijbel niet overal een pasklaar antwoord op heeft.
Naar wel dat het lezen in de Bijbel je een antwoord kan geven.
Ze zeggen wel: de Bijbel is geen woordenboek, we vullen een woord in en het antwoord krijg je te zien.
Wel maakt het lezen van de Bijbel je relatie met God sterker, en kan Hij je de antwoorden geven. En soms zoek je naar een antwoord en is alleen het Bijbel lezen en bidden en danken genoeg om je weer stil te maken voor God. Dan maakt Hij je weer rustig en kun je het overgeven aan Hem.
Ook dat is een antwoord!

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: oktober 06, 2006, 10:06:54 am »
Inderdaad. Helemaal mee eens.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: oktober 07, 2006, 12:42:14 pm »

quote:

Laodicea schreef op 05 oktober 2006 om 10:13:
[...]
In de kern niet nee.
[...]
[...]
[...]

In het ND van vandaag staat op http://www.nd.nl/Document...t=nd_artikel&id=79437 een artikel over het voorgeborchte.

Ook op http://www.katholiekneder...ctID583969_FJaar2006.html
staat het e.e.a.
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2006, 12:57:26 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: oktober 29, 2008, 06:57:47 pm »
gevonden Okidoki
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: oktober 30, 2008, 12:15:30 am »

quote:

doe er het Uwe mee zou ik zeggen.
Niet alle antwoorden liggen in de Bijbel direct voor het oprapen en niet alle vragen worden in de Bijbel gesteld (een wijsheid die ik van een oude man leerde :) )
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: oktober 30, 2008, 04:53:12 am »

quote:

okidoki schreef op 30 oktober 2008 om 00:15:
[...]

doe er het Uwe mee zou ik zeggen.
Niet alle antwoorden liggen in de Bijbel direct voor het oprapen en niet alle vragen worden in de Bijbel gesteld (een wijsheid die ik van een oude man leerde :) )
Ik heb er in gelezen en vindt het interessant. Ik vroeg me alleen af wat nu precies de overtuiging van de RKK is behalve deze mening van een RK-leek. Ik geloof dat de RKK leert dat de kinderen van God die stierven voor Jezus kwam nu in de hemel zijn en het zou me niet verbazen als dat de algemeen christelijke geloof is.
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2008, 04:53:38 am door gaitema »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: oktober 30, 2008, 09:17:52 am »

quote:

joepie schreef op 05 oktober 2006 om 13:58:
[...]

Nee.

Even citeren uit 1 kor 4

15 Hoeveel opvoeders in het geloof in Christus u ook zult hebben, u hebt maar één vader. Door Christus Jezus ben ik uw vader geworden, omdat ik u het evangelie heb gebracht. 16 Ik roep u dus op mij na te volgen. 17 Daarom ook stuur ik Timoteüs naar u toe, die mijn geliefd kind is, trouw aan de Heer. Hij zal u in herinnering brengen hoe ik in verbondenheid met Christus Jezus leef. Dat is wat ik overal aan iedere gemeente leer. 18 Sommigen van u doen alsof ze heel wat zijn, omdat ze denken dat ik toch niet kom. 19 Maar ik zal spoedig naar u toe komen, indien de Heer het wil, en dan zal ik wel te weten komen of die opscheppers het bij woorden laten of dat ze werkelijk kracht bezitten. 20 Want het koninkrijk van God bestaat niet uit woorden, maar uit kracht.

Het woord is één van de elementen waarop de Heilige Geest tot ons spreekt, 1 kor 2 zegt....

De boodschap die ik verkondigde overtuigde niet door wijsheid, maar bewees zich door de kracht van de Geest , 5 want uw geloof moest niet op menselijke wijsheid steunen, maar op de kracht van God.
 Toch is wat wij verkondigen wijsheid voor wie volwassen is in het geloof. Het is echter niet de wijsheid van deze wereld en haar machthebbers, die ten onder zullen gaan. 7 Waar wij over spreken is Gods verborgen en geheime wijsheid, een wijsheid waarover God vóór alle tijden besloten heeft dat wij door haar zouden delen in zijn luister. 8 Geen van de machthebbers van deze wereld heeft die wijsheid gekend; zouden ze haar wel hebben gekend, dan zouden ze de Heer die deelt in Gods luister niet hebben gekruisigd. 9 Maar het is zoals geschreven staat: ‘Wat het oog niet heeft gezien en het oor niet heeft gehoord, wat in geen mensenhart is opgekomen, dat heeft God bestemd voor wie hem liefheeft.’ 10 God heeft ons dit geopenbaard door de Geest, want de Geest doorgrondt alles, ook de diepten van God. 11 Wie is in staat de mens te kennen, behalve de geest van de mens? Zo is alleen de Geest van God in staat om God te kennen. 12 Wij hebben niet de geest van de wereld ontvangen, maar de Geest die van God komt, opdat we zouden weten wat God ons in zijn goedheid heeft geschonken. 13 Daarover spreken wij, niet op een manier die ons door menselijke wijsheid is geleerd, maar zoals de Geest het ons leert: wij verklaren het geestelijke met het geestelijke. 14 Een mens die de Geest niet bezit, aanvaardt niet wat van de Geest van God komt, want voor hem is het dwaasheid. Hij kan het ook niet begrijpen, omdat het geestelijk moet worden beoordeeld. 15 Maar een mens die de Geest wel bezit, kan alles beoordelen, en zelf wordt hij door niemand beoordeeld. 16 Er staat immers geschreven: ‘Wie kent de gedachten van de Heer, zodat hij hem zou kunnen onderwijzen?’ Welnu, onze gedachten zijn die van Christus.
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2008, 09:20:31 am door grondig christelijk »

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: oktober 30, 2008, 10:46:44 pm »

quote:

gaitema schreef op 30 oktober 2008 om 04:53:
[...]

Ik heb er in gelezen en vindt het interessant. Ik vroeg me alleen af wat nu precies de overtuiging van de RKK is behalve deze mening van een RK-leek. Ik geloof dat de RKK leert dat de kinderen van God die stierven voor Jezus kwam nu in de hemel zijn en het zou me niet verbazen als dat de algemeen christelijke geloof is.
Grotendeels weten we het niet zo zeker, er is ook nog de hel natuurlijk. Maar diegenen die niet naar de hel gingen, zullen nu wel in de hemel zijn.
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: oktober 30, 2008, 11:02:24 pm »
Dat klinkt helder. Ik heb trouwens de indruk dat zeg maar de Abrahamsschoot om hem zo te noemen en de hel vooral onderscheiden werd in de aanwezigheid van geloof, hoop en liefde en zij bij wie dat niet of onvoldoende aanwezig was in deze barre situatie. En de mate van geloof hoop en liefde is dan weer een geschenk van God. Vandaaruit ontstond het juiste antwoord op het evangelie dat Jezus hen daar bracht. Geen machten of krachten dat hen dan nog langer kon scheiden van Jezus Christus.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: oktober 31, 2008, 09:12:44 am »

quote:

gaitema schreef op 30 oktober 2008 om 23:02:
Dat klinkt helder. Ik heb trouwens de indruk dat zeg maar de Abrahamsschoot om hem zo te noemen en de hel vooral onderscheiden werd in de aanwezigheid van geloof, hoop en liefde en zij bij wie dat niet of onvoldoende aanwezig was in deze barre situatie. En de mate van geloof hoop en liefde is dan weer een geschenk van God. Vandaaruit ontstond het juiste antwoord op het evangelie dat Jezus hen daar bracht. Geen machten of krachten dat hen dan nog langer kon scheiden van Jezus Christus.

ben jij er van op de hoogte dat het hier kinderen betreft die hier terecht komen omdat dit ongedoopte kinderen zijn die nog geen persoonlijke zonden hebben gedaan  en ook niet door doopsel bevrijd zijn van de erfzonde?

bron:  wikipedia

voorts

1 Petrus 3

en dat water is een voorafbeelding van het water van de doop, waardoor u nu wordt gered. De doop wast niet het vuil van uw lichaam, het is een vraag aan God om een zuiver geweten. Hierom kunt u vragen dankzij de opstanding van Jezus Christus

uit Handelingen 22

Wat aarzel je dan nog? Sta op, laat je dopen en je zonden wegwassen, terwijl je zijn naam aanroept.

De zonden worden weggewassen door het bloed van Christus, wij worden gereinigd. Daarnaast is het dus een vraag om een zuiver geweten.

1 kor 7

12 Verder geef ik zelf nog – niet de Heer – het volgende voorschrift: wanneer een broeder een ongelovige vrouw heeft die bij hem wil blijven, mag hij niet van haar scheiden. 13 Dit geldt ook voor een zuster: wanneer ze een ongelovige man heeft die bij haar wil blijven, mag ze niet van hem scheiden. 14 [b[Want de ongelovige man behoort dankzij zijn vrouw God toe en de ongelovige vrouw dankzij haar man eveneens. Zou dat niet zo zijn, dan zouden uw kinderen onrein zijn. Maar nu zijn ze geheiligd[/b].

In dit laatste stuk wordt helemaal niet gerefereerd aan de doop, maar aan het geloof.

Marcus 16

14 Ten slotte verscheen hij aan de elf terwijl ze aan het eten waren, en hij verweet hun hun ongeloof en halsstarrigheid, omdat ze geen geloof hadden geschonken aan degenen die hem hadden gezien nadat hij uit de dood was opgewekt. 15 En hij zei tegen hen: ‘Trek heel de wereld rond en maak aan ieder schepsel het goede nieuws bekend. 16 Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld. 17 Degenen die tot geloof zijn gekomen, zullen herkenbaar zijn aan de volgende tekenen: in mijn naam zullen ze demonen uitdrijven, ze zullen spreken in onbekende talen, 18 met hun handen zullen ze slangen oppakken en als ze een dodelijk gif drinken zal dat hun niet deren, en ze zullen zieken weer gezond maken door hun de handen op te leggen.’
19 Nadat hij dit tegen hen had gezegd, werd de Heer Jezus in de hemel opgenomen en nam hij plaats aan de rechterhand van God. 20 En zij gingen op weg om overal het nieuws bekend te maken. De Heer hielp hen daarbij en zette hun verkondiging kracht bij met de tekenen die ermee gepaard gingen.  

Wij worden dus op grond van het ontbreken van de doop niet geoordeeld?
Nee, we worden geoordeeld vanwege het ontbreken van het geloof.
Het geloof is dus de voorwaarde. Dan blijft de vraag waartoe de doop dient.
Naar mijn mening is de doop het ons apart zetten van deze wereld, behouden worden van de verderfelijke invloed die leidt tot de dood.
Wij doen nog wel de zondedaden, maar het kleeft niet meer aan door het bloed van Jezus.
Daarom ook is de doop een vraag aan God om een zuiver geweten en niet een vraag door de doop toegang te mogen verkrijgen tot Gods aanwezigheid.

Daarnaast is het ook goed te verstaan dat voor Jezus Kruisdood en opstanding in het dodenrijk alle overleden zielen zaten, toch was er een onderscheidt. Lees het verhaal van de rijke man en de arme Lazarus.
Jezus heeft de in geloof gestorven zielen bevrijd en met zich meegevoerd naar de vrijheid, in nabijheid van God.

Uit voorgaande blijkt dat ik er dus niet mee eens ben, ik hoef ook geen discussie vanuit mijn bijdrage, ik wilde alleen het punt maken.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2008, 10:19:31 am door grondig christelijk »

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: oktober 31, 2008, 10:27:08 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 31 oktober 2008 om 09:12:
[...]

ben jij er van op de hoogte dat het hier kinderen betreft
Ben jij er van op de hoogte dat je hier twee zaken door elkaar laat lopen? Het voorgeborchte der vaderen is iets anders dan het voorgeborchte der kinderen.
So sue me!

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: oktober 31, 2008, 11:14:11 am »

quote:

rkdiak schreef op 31 oktober 2008 om 10:27:
[...]

Ben jij er van op de hoogte dat je hier twee zaken door elkaar laat lopen? Het voorgeborchte der vaderen is iets anders dan het voorgeborchte der kinderen.

Voor zover ik onvolledig was...

Psaln 68 oude berijming, de Heer zal uitkomst geven en daarmee is de uitkomst hetzelfde voor kinderen en volwassenen.
Het gaat mij om de kern waarom er wel of niet een voorgeborchte noodzakelijk zou moeten zijn.
Jezus Christus heeft het al gedaan, omtot God te kunnen komen zijn daar na zijn opstanding geen voorwaarden als de doop aan verbonden, slechts het geloof. Doop volgt op geloof.

En daar zullen wij twee niet uitkomen, daarom houd ik het ook bij mijn punt.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2008, 11:25:47 am door grondig christelijk »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: oktober 31, 2008, 11:25:30 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 31 oktober 2008 om 11:14:
[...]

Psaln 68 oude berijming, de Heer zal uitkomst geven en daarmee is de uitkomst hetzelfde voor kinderen en volwassenen.
Ik heb Psalm 68 vluchtig nagelezen, maar niet gevonden wat jij beweerd. Zou je misschien een vers nummer kunnen geven?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: oktober 31, 2008, 11:28:31 am »

quote:

Thorgrem schreef op 31 oktober 2008 om 11:25:
[...]

Ik heb Psalm 68 vluchtig nagelezen, maar niet gevonden wat jij beweerd. Zou je misschien een vers nummer kunnen geven?

ik schreef ook oude berijming zoals ze die in de protestantse kerk zongen

Maar de HEER zal uitkomst geven,

Hij, die 's daags zijn gunst gebiedt.

'k Zal in dit vertrouwen leven,

en dat melden in mijn lied;

'k Zal zijn lof zelfs in de nacht

zingen, daar ik Hem verwacht;

en mijn hart, wat mij moog' treffen,

tot de God mijns levens heffen.

en het klopt dat jij dit niet kunt vinden. De zin illustreert iets wat ik bedoel..niet meer of minder.

Hoe het komt dat een dergelijke berijming niet overeenkomt met de pslam uit de bijbel is een aparte discussie...
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2008, 11:30:23 am door grondig christelijk »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: oktober 31, 2008, 11:34:30 am »
Je zegt "de Heer zal uitkomst geven en daarmee is de uitkomst hetzelfde voor kinderen en volwassenen". En dat koppel je aan Psalm 68 volgens oude berijming. Daar staat echter "Maar de HEER zal uitkomst geven" en niet datgene wat jij er nog bij haalt. Waar baseer je de uitspraak "en daarmee is de uitkomst hetzelfde voor kinderen en volwassenen" dan op? Blijkbaar niet op die Psalm 68 volgens oude berijming. Ik lees namelijk niets wat daarop zinspeelt.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: oktober 31, 2008, 11:41:32 am »

quote:

Thorgrem schreef op 31 oktober 2008 om 11:34:
Je zegt "de Heer zal uitkomst geven en daarmee is de uitkomst hetzelfde voor kinderen en volwassenen". En dat koppel je aan Psalm 68 volgens oude berijming. Daar staat echter "Maar de HEER zal uitkomst geven" en niet datgene wat jij er nog bij haalt. Waar baseer je de uitspraak "en daarmee is de uitkomst hetzelfde voor kinderen en volwassenen" dan op? Blijkbaar niet op die Psalm 68 volgens oude berijming. Ik lees namelijk niets wat daarop zinspeelt.

ik herhaal nog een keer, dat de zin iets illustreert wat ik bedoel. De Heer zal uitkomst geven. Dat klopt toch? In die Heer mogen wij geloven, de weg, waarheid en het leven. Die geloven zijn degene die Zijn gunst genieten. Dit is de toegang tot God het verblijven in Gods aanwezigheid.
De doop is het opstaan in een nieuwe leven, waarmee je bent behouden, apart gezet in deze wereld. Het terrein van deze behoudenis erven ook de kinderen in de gelovige ouder. That's all en heeft niets te maken met het idee dat men gedoopt moet zijn om volwaardig deel te kunnen krijgen aan het verblijven in de nabijheid van God na dit leven.

Maar dat geloof ik hé, dat hoeft een ander niet te geloven.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: oktober 31, 2008, 11:46:56 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 31 oktober 2008 om 11:14:
[...]
En daar zullen wij twee niet uitkomen, daarom houd ik het ook bij mijn punt.
We hoeven niet overal uit te komen. Leren van elkaar, bereidheid echt te luisteren, en dan samen vertrouwen op Christus' offer lijkt me een prima basis.
So sue me!

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: oktober 31, 2008, 12:07:21 pm »

quote:

rkdiak schreef op 31 oktober 2008 om 11:46:
[...]

We hoeven niet overal uit te komen. Leren van elkaar, bereidheid echt te luisteren, en dan samen vertrouwen op Christus' offer lijkt me een prima basis.

off topic

Weet je Diak ik ben het van harte eens met je woorden. Ik ben nu eenmaal wat voorzichtiger geworden omdat ik geen aanleiding wil geven aan rumour op dit forum.
In algemene zin heb ik wel eens het idee, en dan laat ik even iets van mijn binnenkant zien, dat het met elkaar spreken soms lijkt op het elkaar willen onderuit halen op woordjes, zinnetjes en bijzinnetjes.
Je moet naar mijn gevoel zo op je woorden letten, voor je het weet verzeil je in een discussie die volledig afleid van de bedoeling van de schrijver.
Ik ben geen redetwister (meer) maar wil gewoon delen wat ik geloof.

Ik geloof bijvoorbeeld dat christenen meer overeenkomsten hebben in geloof dan verschillen. De discussie zit vaak in de bijzaken, hoewel men van bijzaken ook vaak theologische hoofdzaken maakt. Dit leidt weer tot scheuringen.
Ik denk dat God dat ook drommels goed weet, want wij als mensjes zijn nu eenmaal stof, ook in denken en doorzien. Zijn wijsheid is een andere als die van ons.

Denk ik dan dat je alles maar moet geloven en dat ik voor vrijzinnigheid ben?
Nee, in tegendeel. Ik blijf constant op zoek naar de waarheid en toets structureel mijn denken, ik lees en verdiep me. Dit heeft al tot heel wat bijstellingen geleid.
Neem de biecht. Deze is in de protestantse kerk als dwaalleer verkondigd. Maar er wordt toch geschreven dat we elkaar de zonden moeten belijden en wanneer we deze aan elkaar belijden en vergeven, dat dit toch vergeven is?
Het principe dat wat jij vergeeft aan die ander ook door God vergeven is, is Bijbelse waarheid. Het moet hier naar mijn mening wel gaan om een interactie waarbij de aanwezigheid van geloven een rol speelt. Anders zou vergeven immers een handeling zijn waarbij de middelaarsrol van Christus geen plaats heeft? De wortel van vergeving is Gods liefde. Die liefde mogen we ontvangen, vanuit die liefde hersteld worden in onze positie (in Christus) en moeten wij die liefde ook doorgeven.
In de kern geloven we dus hetzelfde, het is nu de vraag op welke wijze je dat richting en inrichting geeft. Wat is het basisprincipe en welke piketpaaltjes hanteer je.

Vandaag is reformatiedag. Gedenkwaardig? Ondanks mijn andere denken op sommige punten, zeer zeker. Ik kom voort uit een bron. Maar die bron heeft op onderdelen ook weer een vertekent beeld van de Kerk. Op grond van beeldvorming en gekleurde geschiedschrijving.
Jij schreef daar al iets over in waar het gaat om de rol die de Kerk wordt aangemeten m.b.t. de protestanten. Maar diezelfde protestanten hebben ook weer een rol gespeeld naar dopersen, en die dopersen hebben ook weer een invulling gegeven waarvan ik wel eens denk dat een hemel op aarde niet te realiseren is wat zich weer uitte in Munster. De geweldloosheid werd ingeleverd en ook dopersen kwamen in gewapend conflict met de overheid.

Vanuit de wortel hebben we allemaal bloed aan de handen. Maar dit bloed kan worden weggewassen door het bloed van Christus.

Misschien iets om deze reformatiedag eens over na te denken en je af te vragen of wij niet allemaal schuld hebben te belijden naar elkaar en vast te stellen of wij m.b.t. de verdeelheid en alle neveneffecten van toen en nu en in de toekomst ten diepste niet allemaal dat offerbloed van JC nodig hebben?
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2008, 12:33:53 pm door grondig christelijk »

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: oktober 31, 2008, 01:39:30 pm »
Citaat
grondig christelijk schreef op 31 oktober 2008 om 12:07:
[...]

quote:

Weet je Diak ik ben het van harte eens met je woorden. Ik ben nu eenmaal wat voorzichtiger geworden omdat ik geen aanleiding wil geven aan rumour op dit forum.
Een beetje rumoer kan dit forum wel gebruiken :+

quote:

In algemene zin heb ik wel eens het idee, en dan laat ik even iets van mijn binnenkant zien, dat het met elkaar spreken soms lijkt op het elkaar willen onderuit halen op woordjes, zinnetjes en bijzinnetjes.
Je moet naar mijn gevoel zo op je woorden letten, voor je het weet verzeil je in een discussie die volledig afleid van de bedoeling van de schrijver.
Dat is een beetje het nadeel van een forum vrees ik. Je mist de non-verbale communicatie, die toch zo uitermate belangrijk is.

quote:

Ik ben geen redetwister (meer) maar wil gewoon delen wat ik geloof.
Niet iedereen zal het geloven, maar ik denk er precies zo over.

quote:

In de kern geloven we dus hetzelfde, het is nu de vraag op welke wijze je dat richting en inrichting geeft. Wat is het basisprincipe en welke piketpaaltjes hanteer je.
Eensch!

quote:

Vandaag is reformatiedag. Gedenkwaardig? Ondanks mijn andere denken op sommige punten, zeer zeker. Ik kom voort uit een bron. Maar die bron heeft op onderdelen ook weer een vertekent beeld van de Kerk. Op grond van beeldvorming en gekleurde geschiedschrijving.
Jij schreef daar al iets over in waar het gaat om de rol die de Kerk wordt aangemeten m.b.t. de protestanten. Maar diezelfde protestanten hebben ook weer een rol gespeeld naar dopersen, en die dopersen hebben ook weer een invulling gegeven waarvan ik wel eens denk dat een hemel op aarde niet te realiseren is wat zich weer uitte in Munster. De geweldloosheid werd ingeleverd en ook dopersen kwamen in gewapend conflict met de overheid.

Vanuit de wortel hebben we allemaal bloed aan de handen. Maar dit bloed kan worden weggewassen door het bloed van Christus.

Misschien iets om deze reformatiedag eens over na te denken en je af te vragen of wij niet allemaal schuld hebben te belijden naar elkaar en vast te stellen of wij m.b.t. de verdeelheid en alle neveneffecten van toen en nu en in de toekomst ten diepste niet allemaal dat offerbloed van JC nodig hebben?
Amen broeder. (of zuster, dat weet ik eigenlijk niet :+ )
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2008, 01:39:50 pm door rkdiak »
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: oktober 31, 2008, 04:00:15 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 31 oktober 2008 om 09:12:
[...]

ben jij er van op de hoogte dat het hier kinderen betreft die hier terecht komen omdat dit ongedoopte kinderen zijn die nog geen persoonlijke zonden hebben gedaan  en ook niet door doopsel bevrijd zijn van de erfzonde?

bron:  wikipedia
Ja, daar denk ik dan ook anders over. Maar toch wilde ik de RKK versie horen om zo er van te leren en het juiste er uit te halen voor zover ik dat kan. Een deel van wat er in beschreven staat overtuigd me zeker. Het bereken worden door Christus in de hel na zijn kruiziging geloof ik zeker en dat er velen nu van in de hemel leven geloof ik ook (zij die voor christus kruisdood stierven maar Hem toebehoren)