quote:
gaitema schreef op 30 oktober 2008 om 23:02:Dat klinkt helder. Ik heb trouwens de indruk dat zeg maar de Abrahamsschoot om hem zo te noemen en de hel vooral onderscheiden werd in de aanwezigheid van geloof, hoop en liefde en zij bij wie dat niet of onvoldoende aanwezig was in deze barre situatie. En de mate van geloof hoop en liefde is dan weer een geschenk van God. Vandaaruit ontstond het juiste antwoord op het evangelie dat Jezus hen daar bracht. Geen machten of krachten dat hen dan nog langer kon scheiden van Jezus Christus.
ben jij er van op de hoogte dat het hier kinderen betreft die hier terecht komen omdat dit ongedoopte kinderen zijn die nog geen persoonlijke zonden hebben gedaan en ook niet door doopsel bevrijd zijn van de erfzonde?
bron: wikipedia
voorts
1 Petrus 3
en dat water is een voorafbeelding van het water van de doop, waardoor u nu wordt gered. De doop wast niet het vuil van uw lichaam,
het is een vraag aan God om een zuiver geweten. Hierom kunt u vragen dankzij de opstanding van Jezus Christus
uit Handelingen 22
Wat aarzel je dan nog? Sta op, laat je dopen en je zonden wegwassen,
terwijl je zijn naam aanroept. De zonden worden weggewassen door het bloed van Christus, wij worden gereinigd. Daarnaast is het dus een vraag om een zuiver geweten.
1 kor 7
12 Verder geef ik zelf nog – niet de Heer – het volgende voorschrift: wanneer een broeder een ongelovige vrouw heeft die bij hem wil blijven, mag hij niet van haar scheiden. 13 Dit geldt ook voor een zuster: wanneer ze een ongelovige man heeft die bij haar wil blijven, mag ze niet van hem scheiden. 14 [b[Want de ongelovige man behoort dankzij zijn vrouw God toe en de ongelovige vrouw dankzij haar man eveneens. Zou dat niet zo zijn, dan zouden uw kinderen onrein zijn. Maar nu zijn ze geheiligd[/b].
In dit laatste stuk wordt helemaal niet gerefereerd aan de doop, maar aan het geloof.
Marcus 16
14 Ten slotte verscheen hij aan de elf terwijl ze aan het eten waren, en hij verweet hun hun ongeloof en halsstarrigheid, omdat ze geen geloof hadden geschonken aan degenen die hem hadden gezien nadat hij uit de dood was opgewekt. 15 En hij zei tegen hen: ‘Trek heel de wereld rond en maak aan ieder schepsel het goede nieuws bekend. 16
Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld. 17 Degenen die tot geloof zijn gekomen, zullen herkenbaar zijn aan de volgende tekenen: in mijn naam zullen ze demonen uitdrijven, ze zullen spreken in onbekende talen, 18 met hun handen zullen ze slangen oppakken en als ze een dodelijk gif drinken zal dat hun niet deren, en ze zullen zieken weer gezond maken door hun de handen op te leggen.’
19 Nadat hij dit tegen hen had gezegd, werd de Heer Jezus in de hemel opgenomen en nam hij plaats aan de rechterhand van God. 20 En zij gingen op weg om overal het nieuws bekend te maken. De Heer hielp hen daarbij en zette hun verkondiging kracht bij met de tekenen die ermee gepaard gingen.
Wij worden dus op grond van het ontbreken van de doop niet geoordeeld?
Nee, we worden geoordeeld vanwege het ontbreken van het geloof.
Het geloof is dus de voorwaarde. Dan blijft de vraag waartoe de doop dient.
Naar mijn mening is de doop het ons apart zetten van deze wereld, behouden worden van de verderfelijke invloed die leidt tot de dood.
Wij doen nog wel de zondedaden, maar het kleeft niet meer aan door het bloed van Jezus.
Daarom ook is de doop een vraag aan God om
een zuiver geweten en niet een vraag door de doop toegang te mogen verkrijgen tot Gods aanwezigheid.
Daarnaast is het ook goed te verstaan dat voor Jezus Kruisdood en opstanding in het dodenrijk alle overleden zielen zaten, toch was er een onderscheidt. Lees het verhaal van de rijke man en de arme Lazarus.
Jezus heeft de in geloof gestorven zielen bevrijd en met zich meegevoerd naar de vrijheid, in nabijheid van God.
Uit voorgaande blijkt dat ik er dus niet mee eens ben, ik hoef ook geen discussie vanuit mijn bijdrage, ik wilde alleen het punt maken.