quote:
Riemer Lap schreef op 05 oktober 2006 om 00:43:Wil je daarmee zeggen dat (in jouw geval) de RK haar leer niet stoelt op Gods Woord?
Het lijk mij onmogelijk dat ik als leek aan ga tonen waar jou kerk haar leer op stoelt.
Ik mag van harte hopen dat dat het Woord van God van kaft tot kaft is?
Is dat niet zo, wijdt me dan even in...
ofwel, leg het dan uit
Gekke vraag misschien.. maar denk jij dat de Kerk in het allereerste begin een Bijbeltje bij de hand had en dat de apostelen op pad gingen met dat Boek en zeiden: "Kijk hier staat het, dus het
is zo.."? Of denk je dat de Bijbel nogal wat jaren later tot stand is gekomen en geschreven en samengesteld is
door de Kerk.
M.a.w. is Gods Woord (Christus) gebonden aan een boek, bestaande uit geschriften, evangeliën en brieven of is er daarnaast meer mogelijk..?
De Traditie bijv. bestaande uit het leergezag wat Jezus zijn apostelen gaf, de mondelinge Overlevering.. waarvan pas later het belangrijkste op Schrift is gesteld waarvan niet gezegt is dat alles in de Bijbel te vinden is.
Dit laatste maakt het sola scriptura, in de vorm van
alleen de Bijbel als-zijnde een onBijbels principe. Waarvan we zelfs kunnen lezen in de Bijbel, namelijk dat de mondelinge overleveringen net zo belangrijk zijn. Dat God niet gebonden is aan een Boek, dat er zelfs mensen zijn die Hem in de schepping kunnen leren kennen daar waar het onmogelijk is gebleken ze d.m.v. de Kerk met het Evangelie te bereiken.