Terug komend op mijn voorgaande tekst.
Wil ik eerst even een tekst van Pooh quoten
quote:
edit: Voor gewone gemeenteleden geldt dat nog veel sterker. Zij hoeven zich alleen maar te laten onderwijzen (iemand een idee hoe dat in de praktijk werkt?), en ze mogen hun standpunt niet propageren. Hij mag er wel gewoon open over praten. Die 'tolerantie' is dus best breed, en terecht. We schoppen geen schapen de kerk uit omdat ze het niet volledig eens zijn met de leer.
Dit werkt m.i. vaak in de praktijk niet, tenzij het misschien onschuldige zieltjes zijn, die niet de nowhow in huis hebben om e.a. goed te kunnen beargumenteren en zich tegenover de zoals eerder hier in dit topic omgeschreven bollebozen te verdedigen. Eerst genoemden zullen vervolgens wel weer braaf met rug worden recht gezet. Een ander die vaak wel de nowhow in zich heeft, ziet zich zelf vaak op de langere termijn moe gestreden ( lees de bolle bozen wijken niet) zelf de kerk uitgaan. Of iets anders geschreven dan Pooh, het schaap zal in dat soort gevallen "zelf" de kerk wel verlaten. Waarop natuurlijk de volgende afkondiging komt met veel verdriet deelt de kerkraad u mede...etc etc... Een schaap de kerk uitzetten doet nu eenmaal te veel wol opwaaien.
Daarbij kan dat lid natuurlijk ook nog als eëxcommuniceerd lid plaats nemen in de kerkbank. Zolang het lid zich niet te veel bemoeit met de andere kerkleden aangaande de leer o.d. zou daar wel een precedent mee geschapen kunnen worden. Dus netjes eruit werken is een beter gekozen optie.
Juist, omdat er anders, zoals ergens anders in dit topic aangegeven is, angst voor scheuring zou kunnen ontstaan ik onterecht. Je krijgt op deze manier een hele enge kerk deur. Soms krijg ik dan toch weer het gevoel dat er teveel naar de mensen onderling gekeken word ipv het daadwerkelijk doel waarvoor je naar de kerk komt.
Even voor de duidelijkheid, ik ben een dooplid, geen belijdend lid. Hierover zal ik voorals nog geen verdere uitleg aangeven. btw De fase van belijdend lid is door mij ook nog niet behaald. Of het zou worden toegestaan is ook nog maar de vraag.

Blijft over de vraag of e.a. nu onder een dogma kan worden weggeschoven..?