In de Elsevier staat een commentaar over het zelf betalen van de masterfase door studenten. Ik ben zelf student en heb daar wel commentaar op. Het hele artikel is
hier te vinden.
Het is al tijden een hot item: de studiekosten en vooral de studieduur van studenten aan het hoger onderwijs. Men wil graag snijden in de kosten en 'efficiëncy' is een veelgehoorde term. Om het studeren rendabeler te maken worden er al jarenlang allerlei dingen bedacht, maar niets lijkt echt te helpen.
Vroeger, in een ver en grijs verleden duurde studeren acht jaar en had men gedurende de studie recht op een bijstandsuitkering. Gevolg: veel 'eeuwige' studenten. Dus dat werd afgeschaft.
Dus kwam er studiefinanciering. Aanvankelijk kreeg je een tempobeurs, waarbij de studietoelage die je kreeg aanvankelijk een gift was, tenzij je niet op tijd (binnen de gestelde tijd) klaar was, dan werd het een lening. Later veranderde dat in een prestatiebeurs: het was aanvankelijk een lening, maar als je goed presteerde (de helft van je punten haalde in je eerste jaar, minimaal), dan werd het een gift. Als je binnen 7 jaar (later: 10 jaar) afstudeerde werd de basisbeurs + de aanvullende beurs + OV-kosten omgezet in een gift. Merk dus op dat het hebben van een OV niet 'gratis' is, zoals veel mensen denken. Daar leen je als student ongeveer 1440 euro per jaar extra voor. Dus als je minimaal gebruik maakt van een OV, dan is het zelf aanschaffen van een NS-voordeelurenkaart of een busabbonement goedkoper. Een NS-voordeelurenkaart kost maar 55 euro per jaar + je krijgt 40% korting op je treinreizen, wat je ook buiten de 'geldige' uren van je OV-kaart hebt.