Auteur Topic: Vraag Kajem over kloosters  (gelezen 5552 keer)

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Vraag Kajem over kloosters
« Reactie #50 Gepost op: oktober 18, 2006, 10:40:29 am »

quote:

Laodicea schreef op 14 september 2006 om 23:45:
Interessant, maar ik ben bang dat ik daar niet genoeg feeling mee heb, ik zou zelf eerder een Opus Dei man zijn denk ik.

Zo, weer even dit draadje ophalen.  :9

Maar wat trekt je precies in Opus Dei dan? Deze beweging ken ik niet zo heel goed, alleen wat er algemeen bekend is. Ik ben wel eens in hun kerk geweest en zie wel dat zij heel actief zijn in catechesatie en heel vaak samenkomen. Maar ik had meer het idee dat het een nogal drastische uitwerking had in hun dagelijks leven etc. Please enlighten me!  :)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: oktober 18, 2006, 11:50:58 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 18 oktober 2006 om 10:40:
[...]

Zo, weer even dit draadje ophalen.  :9

Maar wat trekt je precies in Opus Dei dan? Deze beweging ken ik niet zo heel goed, alleen wat er algemeen bekend is. Ik ben wel eens in hun kerk geweest en zie wel dat zij heel actief zijn in catechesatie en heel vaak samenkomen. Maar ik had meer het idee dat het een nogal drastische uitwerking had in hun dagelijks leven etc. Please enlighten me!  :)
Om kort te zijn, ik denk dat zij een goed voorbeeld zijn van het combineren van "de gaven van de Geest" met de gaven van het verstand. ;) Ik kan hun actieve sociale houding erg waarderen samen met hun ultramontane houding t.o.v. de Paus. Ze zijn een beetje wat de Franciscanen vroeger waren. (in sociaal opzicht dan.)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: oktober 18, 2006, 12:39:18 pm »
Maar al die punten gelden m.i. ook voor jezuieten... in welk opzicht onderscheid OD zich dan?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: oktober 18, 2006, 12:41:50 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 18 oktober 2006 om 12:39:
Maar al die punten gelden m.i. ook voor jezuieten... in welk opzicht onderscheid OD zich dan?
Dat Jezuïeten, anders dan ik op een ander forum las, een religieuze orde zijn, en OD een persoonlijke prelatuur? Het zijn geen "persoonlijke levenswijzen" zoals ik elders las.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: oktober 18, 2006, 12:55:35 pm »

quote:

diak2b schreef op 18 oktober 2006 om 12:41:
[...]

Dat Jezuïeten, anders dan ik op een ander forum las, een religieuze orde zijn, en OD een persoonlijke prelatuur? Het zijn geen "persoonlijke levenswijzen" zoals ik elders las.
Hmm, dat roept dan weer de vraag op: In welk opzicht verschilt een persoonlijke prelatuur van de paus met de 4e gelofte van de jezuieten, trouw aan de paus?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: oktober 18, 2006, 01:18:53 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 18 oktober 2006 om 12:55:
[...]

Hmm, dat roept dan weer de vraag op: In welk opzicht verschilt een persoonlijke prelatuur van de paus met de 4e gelofte van de jezuieten, trouw aan de paus?
Het zijn vooral kerkrechterlijke verschillen.

De inhoudelijke verschillen zijn te vinden in een verschillende spiritualiteit, maar bijvoorbeeld ook in het feit dat Jezuïeten priesters zijn, en leden van het Opus zijn leken. Ik denk dat je bij nadere bestudering vrij veel verschillen zal vinden.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: oktober 18, 2006, 02:07:48 pm »
Ja dat is waar. De meeste OD leden zijn leken alhoewel er ook priesters tussen lopen. Theoretisch hebben jezuieten ook broeders die niet tot priester zijn gewijd, maar die heb ik hier nog nooit gezien. Maar bedankt voor de info!

Misschien ga ik binnenkort maar eens een praatje maken met die OD jongens, ben wel benieuwd eigenlijk.  :)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: oktober 18, 2006, 02:15:31 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 18 oktober 2006 om 14:07:
Ja dat is waar. De meeste OD leden zijn leken alhoewel er ook priesters tussen lopen.
Ze hebben een aparte priester-club die aan OD gelieerd is, dacht ik. Wat ik wel zeker weet is dat diocesane priesters geen lid kunnen worden. Ze wijden hun priesters zelf. (en hun diakens, zo weet ik het :+ )

quote:

Theoretisch hebben jezuieten ook broeders die niet tot priester zijn gewijd, maar die heb ik hier nog nooit gezien. Maar bedankt voor de info!

Misschien ga ik binnenkort maar eens een praatje maken met die OD jongens, ben wel benieuwd eigenlijk.  :)
Het is een bijzondere club imho. Succes!

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: oktober 18, 2006, 03:26:37 pm »
Voor de verandering biedt wikipedia wel een aardige inleiding. Hun website is ook best aardig. :ja:
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: oktober 18, 2006, 06:14:20 pm »
Bedankt! Ik hou jullie op de hoogte!  :)

offtopic:maar vanavond eerst intake gesprek op de pastorie voor de geestelijke oefeningen!